De 7 pijlers voor het opzetten van een succesvolle Google-Adwordscampagne

Wil je jouw online doelgroep bereiken door het inzetten van Google-Adwords-advertenties? Iedereen kan zo’n advertentie opzetten, maar een succesvolle advertentie opzetten is een heel ander verhaal. In dit artikel lees je wat de belangrijkste pijlers voor het opzetten van een goede Google-Adwords-advertentie zijn.

Waarom Google Adwords?

De oriëntatie van jouw doelgroep is veranderd. Voorheen oriënteerden mensen zich voornamelijk via de offline-kanalen. De laatste jaren zie je een grote verschuiving richting het online oriënteren via de verschillende online- en social-mediakanalen. Jouw doelgroep wordt steeds slimmer en beslist zelf via welke online-kanalen hij zich oriënteert. Eén van de meest gebruikte online-marketingkanalen in de zoektocht naar een product of dienst is de zoekmachine van Google. Het is dan ook belangrijk dat jij wordt gevonden als men zoekt naar een product of dienst dat jij levert. Om dit te bereiken kun je gebruikmaken van zoekmachineoptimalisatie, zodat je website beter wordt gevonden in de organische zoekresultaten. Een andere mogelijkheid is het gebruik van Google Adwords, de advertentiemogelijkheden van Google. Door het inzetten van Google Adwords kun je vanaf vandaag direct gevonden worden door jouw doelgroep. Wat je hiervoor nodig hebt is enkel een marketingbudget en uiteraard een doordachte Google-Adwordsstrategie. Benieuwd hoe zo’n doordachte strategie eruit ziet? Hieronder 7 belangrijke pijlers.

#1 Het hebben van doelstellingen

Het hebben van doelstellingen voor jouw Adwords-ads is een echte must have. Zonder doelstellingen kun je niet meten of je Adwords-advertentie een succes is of niet. Bepaal doelstellingen die voor jou van belang zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Traffic genereren naar de website
  • Verkopen van jouw producten / diensten
  • Leads verzamelen door middel van een contactformulier

Mijn advies: Focus je niet enkel op het genereren van traffic naar jouw website. Traffic is leuk, maar uiteindelijk gaat het om het verkopen van jouw producten / diensten. Zorg er daarom voor dat je website duidelijke call to actions heeft.

#2 Duidelijke call to actions op je website

Zoals ik in punt 1 al formuleerde is het enkel genereren van websitebezoeken niet interessant genoeg. Aan het einde van de maand moeten we immers geld in de knip hebben gebracht, zodat je verder kunt blijven gaan met het ding wat je het leukst vindt om te doen. Belangrijk is daarom om bewust te gaan kijken of je wel duidelijke call to actions op jouw website hebt.

Als je een webshop hebt dan spreekt het vanzelf dat de call to actions de “koop nu”- of “bestel”-knoppen zijn bij de producten. Maar wat als je een dienst verkoopt via jouw website? Op dat moment moet je ervoor zorgen dat je op iedere dienstpagina een duidelijke call to action hebt. Denk hierbij aan “vraag een offerte aan”  of “neem contact met ons op”. Voor het opzetten van pagina’s die daadwerkelijk converteren, adviseer ik jou om mijn artikel over ‘5 tips voor landingspagina’s die wel converteren‘ te lezen.

Mijn advies: Het hebben van duidelijke call to actions op jouw website is een echte must have. Zonder call to actions kun je geen conversie meten omdat men enkel de mogelijkheid heeft tot het bezoeken en verlaten van jouw website, wat eerlijk gezegd weggegooid geld is.

Google-adwords-bestellen-call-to-action

#3 Bepalen van doelen

Ik zie helaas nog te veel bedrijven die geen enkel benul hebben waar ze mee bezig zijn. Vaak wordt gezegd dat het inzetten van Adwords-advertenties te duur is en dat het weinig oplevert. Maar de bedrijven die dit schreeuwen, zijn voornamelijk de bedrijven die vooraf geen websitedoelen bepaalden. Zonder het hebben van websitedoelen, kun je niet meten hoeveel conversies jouw Adwords-ads hebben opgeleverd en daardoor kun je dan ook niet zien of het inzetten van Google Adwords rendabel is. Bepaal daarom jouw doelen via Google Analytics.

opzetten van google adwords doelen via google analytics

Via Google Analytics kun je binnen enkele minuten verschillende doelen aanmaken die voor jou van belang zijn. Denk hierbij aan het bepalen van een doel achter jouw contactformulier. Wanneer een bezoeker het contactformulier heeft ingevuld, kun je via Google Adwords en via Google Analytics zien wanneer deze conversie heeft plaatsgevonden en kun je ook achterhalen of deze bezoeker op jouw website kwam door middel van de door jou ingezette Adwords-advertentie.

google-adwords-en-googl-analytics-meetbare-doelenMijn advies: We weten het allemaal: meten = weten. Zonder iets te kunnen meten gooi je simpel weg je geld weg, maar heb je ook niet de benodigde gegevens om te onderzoeken of je Adwords-ads wel of niet rendabel zijn.

#4 Opzetten van verschillende advertentiegroepen

Wanneer je jouw doelgroep wilt benaderen met een Adwords-advertentie die echt aanspreekt, is het van belang dat je gebruik maakt van verschillende advertentiegroepen. Advertentiegroepen geven je de mogelijkheid om voor ieder product of dienst een unieke advertentie te laten zien.

Let bij het opzetten van jouw Adwords-advertentie goed op de menustructuur van jouw website. Belangrijk hierbij is dat je iedere dienst onderbrengt op een unieke pagina. Bij mij zou dit bijvoorbeeld zijn:

  • Online-marketingstrategie
  • Social-mediastrategie
  • Facebook adverteren
  • Twitter adverteren
  • LinkedIn adverteren
  • Google Adwords
  • Zoekmachineoptimalisatie
  • Etc…

Wanneer je de menustructuur hebt aangemaakt en ook duidelijk voor jezelf in beeld hebt gebracht, neem je deze structuur over voor jouw Adwordsadvertentiegroepen. Na het aanmaken van deze advertentiegroepen ga je voor iedere advertentiegroep de zoekwoorden instellen waarvan jij denkt dat de doelgroep die zal invoeren in de zoekmachine wanneer ze zoeken naar een dienst of product.

Google adwords advertentiegroepen

Mijn advies: Maak altijd gebruik van verschillende advertentiegroepen. Wanneer een doelgroep zoekende is naar schoenen dan moet hij niet een advertentie te zien krijgen die gaat over broeken. Belangrijk is dus om bij iedere advertentiegroep de juiste zoekwoorden in te stellen.

#5 Instellen van de juiste zoekwoorden

Wanneer je de verschillende advertentiegroepen hebt aangemaakt, is het van belang om de juiste zoekwoorden in te stellen. Je kunt gebruik maken van de Zoekwoordplanner om erachter te komen op welke zoekwoorden het meest gezocht wordt. Bij het instellen van jouw zoekwoorden kun je gebruikmaken van:

  • Breed zoeken
  • Modifier voor breed zoeken
  • Woordgroep
  • Exact zoekwoord
  • Uitsluitingszoekwoord

Google adwords zoekwoord opties

Mijn advies: Probeer zo min mogelijk gebruik te maken van de optie “Breed zoeken”. Het voordeel van “Breed zoeken” is dat je advertentie vaker geactiveerd wordt bij verschillende zoekopdrachten die passen bij het zoekwoord. Hierdoor kun je erachter komen wat voor zoekwoorden mensen invoeren die eventueel relevant zijn voor jouw bedrijf. Het nadeel is echter dat de zoekresultaat vaak irrelevant is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een persoon die op zoek is naar “ambachtelijk koekenrecept” in plaats van “bestellen van ambachtelijke koeken”.  Mocht je gebruik maken van “Breed zoeken”, zet dan de kosten per klik (CPC) niet al te hoog.

#6 Het bepalen van de kosten per klik

Een veelgestelde vraag die ik als online marketeer krijg is: Wouter, hoe bepaal ik mijn maximale kosten per klik (CPC)? Voor het bepalen van jouw maximale kosten per klik, heb je onderstaande informatie nodig:

  • De conversieratio van jouw website. Aan de hand van deze informatie kun je kijken hoeveel kliks daadwerkelijk converteren. Deze conversieratio gaan we gebruiken als beginpunt, want uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat de conversieratio verbetert door het optimaliseren van jouw landingspagina’s.
  • Jouw klant-levensduur-waarde. Dit kan bijvoorbeeld een eenmalige aanschaf zijn, maar het kan ook zo zijn dat jouw klant maandelijks 10 euro spendeert en voor 12 maanden klant bij jou blijft. Dat betekent dat jouw klant-levensduur-waarde € 120,- is.

Als je het bovenstaande weet, kun je jouw maximale CPC gaan berekenen. Voor deze calculatie maak ik gebruik van de volgende gegevens:

  • Conversie ratio: 1%
  • Klant-levensduur-waarde: € 120,-

Als je 1.000 klikken genereert waarvan 1% converteert, dan geeft dit ons 10 conversies.

De totale waarde van deze 10 conversies is € 120 * 10 = € 1.200-

Dat betekent dat je voor 1000 klikken, niet meer dan € 1200 / 1.000 = € 1.20 per klik wilt uitgeven.

Mijn advies: Bovenstaande calculatie is een methode die je kunt gebruiken voor het berekenen van je maximale CPC. Mijn advies is echter om je de eerste maanden te focussen op het verzamelen van data en om dit te doen is het beter om de maximale CPC te verhogen.

#7 Data verzamelen, optimalisatie en kwaliteitsscore

Laten we vanaf vandaag afspreken dat we ons de eerste 3 maanden niet focussen op conversies. De eerste 3 maanden staan in het teken van data verzamelen en zorgen voor een hoge kwaliteitsscore. Kan het focussen op conversies en data verzamelen niet samen gaan? Nee, dat kan niet. 

In de eerste 3 maanden is het van belang dat je gebruikmaakt van een hoge CPC zodat je voldoende data binnenkrijgt. Een hoge CPC zorgt ervoor dat je advertentie vaker wordt weergegeven omdat je meer biedt dan jouw concurrent. Doordat jouw advertenties vaker worden weergegeven kun je wekelijks evalueren of:

  • de zoekwoorden in combinatie met de advertentie de bezoeker interesseren; door erop te klikken.
  • de landingspagina aansluit op de zoekopdracht van de bezoeker; door actief te blijven op de website.

De meetbare en tevens belangrijkste statistieken hiervoor zijn:

  • aantal weergaven
  • aantal klikken
  • doorklikratio (CTR)

Waarom zijn deze statistieken zo belangrijk?
Deze statistieken hebben een grote invloed op de kwaliteitsscore van jouw advertenties. Ieder zoekwoord binnen jouw advertentie krijgt een kwaliteitsscore tussen de 1 en 10. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe vaker jouw advertentie wordt vertoond maar tevens hoe minder je zult betalen per klik. Dit betekent dan ook dat een concurrent met een kwaliteitsscore van 5, meer per klik betaalt wanneer jij een kwaliteitsscore hebt van bijvoorbeeld 9.

Waarom is data verzamelen dus belangrijk?
Zonder het verzamelen van data kun jij jouw advertenties niet optimaliseren. Een veelgemaakte fout is dat bedrijven hun kosten per klik (CPC) omlaag schroeven. Hierdoor wordt de advertentie echter minder vertoond en zullen de resultaten enkel verslechteren in plaats van verbeteren.

Mijn advies: Maak de eerste 3 maanden gebruik van een hogere CPC, bijvoorbeeld € 4,- . Jouw taak in deze 3 maanden is:

  • het optimaliseren van de CTR; zorg ervoor dat de advertentie interessant genoeg is
  • het doorlopen van de zoekwoorden; sluit zoekwoorden uit waarop jouw advertentie niet geactiveerd moet worden en voeg nieuwe toe die veel gebruikt worden
  • het nalopen van de kwaliteitsscore en kijken hoe je deze kunt verbeteren

Opzetten van een eye-catching Adwordscampagne?

Ik ben ervan overtuigd dat je door middel van bovenstaande richtlijnen de juiste stappen zet in het opzetten van een succesvolle Adwordscampagne. Een belangrijk punt dat we echter niet hebben besproken in dit artikel is: het opzetten van een eye-catching Adwordscampagne. Ik verwijs je daarom graag door naar het artikel dat jou hierbij helpt: Klik hier voor eye-catching Adwordscampagnes.

Klaar voor het optimaliseren van jouw Adwords-advertenties?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw Adwords-advertenties. Laat je reactie hieronder achter.

De Customer Journey van Coolblue die leidt tot een glimlach

Op 26 maart 2015 won Coolblue de award voor de beste webwinkel en eerlijk gezegd vind ik dat helemaal geen verrassing. Al zo’n 2 jaar ben ik zelf een tevreden klant bij Coolblue en bewonder ik hun manier van werken.

Maar wat maakt die aanpak van Coolblue nou daadwerkelijk zo geweldig? Is het enkel hun manier van communiceren via Facebook of is hun hele strategie gewoon tot in de puntjes uitgewerkt? Als je het mij vraagt: hun strategie is tot in de puntjes uitgewerkt. Natuurlijk kunnen er bepaalde dingen altijd beter, maar vandaag deel ik enkele sterke onderdelen uit de customer journey van Coolblue met jou. Ik benadruk hierbij het woord ‘enkele’ want de customer journey van Coolblue is enorm groot.

De customer journey van Coolblue

Als je nog niet bekend bent met wat een customer journey is, dan adviseer ik je om hier te klikken en mijn artikel over de customer journey door te nemen. Kort samengevat staat de customer journey voor het digitale looppad van jouw doelgroep. Als je een succesvolle business wilt opzetten, dan is het van belang dat je precies weet van welke online-marketingkanalen jouw doelgroep gebruikmaakt, zodat ze uiteindelijk de diensten of producten bij jou afnemen. Hieronder staat de customer journey afgebeeld die ontwikkeld is door de Altimeter Group. In dit artikel gaan we aan de hand van deze customer journey bepalen hoe Coolblue inspeelt op de verschillende fases van de customer journey.

Dynamic customer journey

#1 Aandacht winnen van de doelgroep

De eerste en daarbij ook de belangrijkste stap van de customer journey is het winnen van de aandacht van de doelgroep. Zonder aandacht ben je nergens en Coolblue weet als geen ander hoe ze hier slim op in kunnen spelen. Online maken ze gebruik van verschillende middelen om de aandacht te winnen van hun doelgroep. Hieronder behandel ik 2 manieren:

Adwords

Een groot deel van de doelgroep oriënteert zich via de zoekmachine. Via de zoekmachine vullen ze verschillende zoekwoorden in die omschrijven waar ze naar op zoek zijn. Als je een webshop hebt, is het belangrijk dat je goed gevonden wordt. Je kunt je focussen op zoekmachineoptimalisatie, maar als je voldoende budget hebt dan kun je net zoals Coolblue gebruikmaken van Adwords advertenties.

Coolblue-Adwords-campagne

Hierboven zien we een zoekopdracht ‘online computer kopen’. Zoals je al ziet valt de advertentie van Coolblue (advertentie 2) veel meer op dan die van Ceezoo. Coolblue heeft duidelijk een professional achter de knoppen zitten. Dit zien we namelijk gelijk aan hun professionele Adwords advertentie. Waarom?

  • De titel begint met ‘waar de bezoeker naar op zoek is’ en daarbij sluiten ze af met een sterk Unique Selling Point (USP)
  • Social proof call to action ‘4,7 beoordeling voor computerstore.nl’
  • Afgerond met enkele USP’s en doorverwijzingen naar relevante pagina’s.

Facebook

Dat Coolblue een echte killerstrategie heeft voor Facebook dat kan niemand ontgaan. In 2013 wonnen ze de TNS Fan Page Award. Dat is een prijs voor Facebookpagina’s, gekozen door de volgers of fans van die pagina’s. Als we kijken naar de Facebookpagina zien we dat Coolblue weet hoe ze van een boring online webshop een awesome webshop kunnen maken. Vrijwel alles wat ze posten is gewoon leuk om te zien en om te lezen. Hierdoor zie je dan ook dat de interactie op de berichten hoog is en dat veel mensen zelfs hun berichten delen. En juist doordat de interactie zo hoog is, bereikt Coolblue niet enkel hun huidige fans maar ook nog eens de vrienden van hun huidige fans. Oftewel: Nieuwe aandacht genereren door actieve fans.

//

Geen gelekte foto’s of speculaties meer. Hij is er: de Samsung Galaxy S6.Wij konden niet wachten. Dus vlogen we Andrej naar Barcelona om ‘m als allereerste te reviewen!

Posted by Coolblue on zondag 1 maart 2015

#2 Oriënteren op de website van Coolblue

Als Coolblue de aandacht van de doelgroep heeft gewonnen, gaat de doelgroep zich oriënteren via de website. Het oriëntatieproces wordt door de doelgroep vaak voor 80% doorlopen door middel van eigen oriëntatie. Dit betekent dan ook dat het voor Coolblue van belang is dat de oriënterende doelgroep alle informatie kan vinden die van belang is bij het maken van keuzes. Coolblue speelt hier slim op in door onder andere:

Website

Uit onderzoek is gebleken dat mensen in de eerste 50 milliseconden bepalen of ze een website wel of niet interessant vinden. Coolblue maakt gebruik van meerdere webshops. Ze hebben bijvoorbeeld Laptopshop, Computerstore, Stofzuigerstore en nog 158 andere unieke webshops. Wat ik hier slim vind, is dat je bij Coolblue altijd op een webshop uitkomt die specifiek biedt waarnaar jij op zoek bent. Stel dat je zoekende bent naar een mobiele telefoon en uitkomt op Smartphoneshop, dan zie je via deze website enkel mobiele telefoons en bijvoorbeeld geen wasmachines. Persoonlijk vind ik dit erg sterk want hierdoor sluit de webshop precies aan op jouw behoefte namelijk: mobiele telefoons.

Echter moet ik één ding bekennen; mijn irritatie over de banners die ze links en rechts op hun website hebben verwerkt. De banners gaan namelijk niet over mobiele telefoons, maar over andere producten die op dat moment in de aanbieding zijn. Het gaat dan misschien wel over elektronica, maar het irriteert mij wel. Maar uiteraard kan het zo zijn dat Coolblue aan het testen is of deze banners wel of niet functioneren en zorgen voor extra conversies.

Coolblue website banners

Advies over

Stel je voor: je bent zojuist aangekomen op de website van Coolblue en je bent op zoek naar een mobiele telefoon. Echter door de vele functionaliteiten, mogelijkheden en verschillende soorten merken heb je geen idee waarop je moet letten. Op dat moment heb je dus behoefte aan een professional die je vertelt waarop je moet letten bij het aankopen van een mobiele telefoon. Coolblue speelt hier slim op in door een pagina in te richten die heet “Advies over Smartphones“. Op deze pagina staat alle informatie die je helpt bij het kiezen van de juiste mobiele telefoon. Hieronder zie je een klein onderdeel van hun interessante pagina.

Coolblue advies over mobiele telefoons

Help mij kiezen

Natuurlijk zijn we niet allemaal een voorstander van het lezen van veel teksten. Ook met deze doelgroep houdt Coolblue rekening door het ontwikkelen en aanbieden van een Keuzehulpsysteem voor mobiele telefoons. Via dit Keuzehulpsysteem volg je 5 eenvoudige stappen waarna je uiteindelijk een overzicht van mobiele telefoons te zien krijgt dat aansluit bij jouw behoefte. Slim bedacht, vind je ook niet?

Coolblue Keuzemenu

Hierboven zie je het startscherm van het Keuzehulpsysteem met een begroeting door Andrej. Voor een personal touch heeft Coolblue ervoor gekozen om hun specialisten op de voorgrond te zetten. Hierdoor krijgt de doelgroep ook gelijk een persoonlijke klik met de medewerker.

Coolblue gemaakte keuze bij Keuzemenu

Wanneer je het Keuzehulpsysteem hebt doorlopen, zie je welke mobiele telefoon het beste bij jou past.

Evaluatie

Op het doorlopen van de oriëntatiefase via de website van Coolblue, volgt het verder verdiepen in de aanschaf die men wil gaan doen. Tijdens deze evaluatiefase gaat de doelgroep zich bezighouden met punten zoals:

  • Wat zeggen andere mensen over Coolblue? Zijn ze wel te vertrouwen?
  • Ik loop tegen een vraag aan, wie kan mij helpen?
  • Ik vind die ene mobiele telefoon wel interessant maar wat zeggen andere mensen over deze telefoon?
  • Waar kan ik meer informatie vinden over Coolblue?

Alle punten in de evaluatiefase moet je zien als het checken van de keuze die de doelgroep gaat maken. Ze willen immers alles hebben nagekeken voordat ze hun aanschaf doen. Mobiele telefoons van tegenwoordig kosten meer dan € 500,- en dat is veel geld. Omdat de evaluatiefase de op een na laatste fase voor het doen van de aankoop is, weet Coolblue als geen ander hoe belangrijk het bieden van een goede service is. De slogan van Coolblue is dan ook alles voor een glimlachEn dit komen ze ook goed na.

Klantenservice

Zoals Coolblue zegt doen ze alles voor een glimlach. Dit is daadwerkelijk ook te zien aan de manier waarop ze klaar staan voor hun doelgroep. Via Facebook en Twitter bieden ze antwoord op jouw vragen binnen 30 minuten en via de e-mail binnen 4 uur. Natuurlijk is dit niet voor ieder bedrijf mogelijk. Maar persoonlijk ben ik van mening dat hoe sneller je een vraag beantwoordt, hoe groter de kans is dat je de potentiële klant niet kwijtraakt. Want zeg nou zelf, hoe vervelend zou het zijn dat als je vandaag nog een nieuwe mobiele telefoon wilt aanschaffen, je overmorgen pas antwoord krijgt? Hoogstwaarschijnlijk ben je op dat moment al overgestapt naar een andere leverancier.

Cooblue reactie policy

Referenties

Het hebben van referenties is in deze tijd een echte must-have. Uit onderzoek van Opencompanies is namelijk gebleken dat 92% van de mensen zoekt naar online referenties voordat ze hun aanschaf doen. Binnen de strategie heeft Coolblue hier dan ook goed rekening mee gehouden. Zowel op productniveau als voor hun eigen bedrijf houdt Coolblue zich bezig met het verzamelen van referenties. Dit doen ze op verschillende manieren zoals:

Referentie verzoek via e-mail

Wanneer je een product hebt gekocht via de webshop van Coolblue, krijg je binnen enkele dagen een e-mail met daarin de vraag of je tevreden bent over je aanbesteding en of je een referentie wilt achterlaten. Ook krijg je een e-mail met de vraag of jij jouw mening wilt delen over Coolblue zelf. Natuurlijk is de kans groot dat de doelgroep hier niet in geïnteresseerd is, want “what’s in it for me?” Bij Coolblue genoeg, want bij het achterlaten van een referentie maak je kans op € 100,-. Een mooi bedrag en beter dan andere webshops die je enkel 2.5% korting geven op je volgende bestelling.

In het artikel over: ‘Coolblue en de slimme e-mailmarketing techniek‘ ga ik verder in op hun e-mailmarketingtechniek.

Coolblue referentie verzoek

Review actie

Omdat Coolblue 161 online webshops heeft en vele producten, is de kans groot dat niet ieder product beschikt over referenties en uiteraard al helemaal de nieuwe producten niet. Zoals ik je al heb laten weten, is het verzamelen van referenties van belang. Dit heeft ook te maken met de “Law of diffusion of innovation“. Kort samengevat gaat het erom dat wanneer je nieuwe producten hebt, jij je altijd eerst moet focussen op de Innovators en Early Adopters. Dit zijn de mensen die al geloven in jouw nieuwe product. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de echte Applefans die in een rij van meer dan 1000 mensen staan.

Het is van belang om je eerst op deze mensen te focussen zodat deze mensen jouw producten gaan gebruiken en een referentie schrijven over dit product en dat op andere manieren doorvertellen aan hun vrienden. Op dit moment hebben de Innovators en Early Adopters de eerste referenties geschreven, waardoor je je nu op de Early Majority en de andere mensen kunt richten. Deze mensen zullen namelijk naar jouw webshop gaan, kijken naar de producten en beïnvloed en overtuigd worden door de referenties die er al staan. Zonder deze referenties is de kans namelijk groot dat de doelgroep niet gelooft in het product en het daarom niet koopt. Een hele theorie kort uitgelegd in een paar regels. Hieronder een afbeelding van de Law of diffusion of innovation:

Law-of-Diffusion-of-Innovation

Naast een follow-up mailing voor het verzamelen van referenties organiseert Coolblue via Facebook ook regelmatig review acties. Deze review acties bestaan uit het weggeven van producten waarbij de winnaars dan het product moeten uitproberen en er een review over schrijven. Een slimme manier voor het verzamelen van referenties en voor de fans een leuke actie om kans te maken op leuke producten.

//

Jij wilt extreme controle en precisie op je computer of laptop via je muis? Dan is de Logitech MX Master écht iets voor jou.➜ http://coolb.lu/Logitech_MX_Master

Posted by Coolblue on dinsdag 24 maart 2015

Aankoop

De aankoopfase is de fase waarbij de doelgroep overtuigd is van zijn keuze en hierbij zijn aanbesteding doet. Vaak wordt deze fase nog wel eens onderschat, want wat weerhoudt een doelgroep nog van het doen van zijn aankoop wanneer hij alle fases heeft doorlopen en zeker is van zijn aankoop?

Niet voldoende tijd

Het zou zo kunnen zijn dat de bezoeker niet voldoende tijd heeft voor het doen van de aankoop. Op dit moment zal hij de website van Coolblue verlaten en misschien door alle drukte vergeten dat hij een aankoop wilde doen via de webshop. Coolblue heeft hier slim rekening mee gehouden door gebruik te maken van remarketing. Wanneer je de website van Coolblue hebt bezocht en daarna rond surft via andere websites of via Facebook, is de kans groot dat je een advertentie van ze te zien krijgt. Op deze manier winnen ze de aandacht weer van de potentiële bezoeker en zorgen ze ervoor dat de bezoeker zijn aankoop alsnog afrondt.

Coolblue remarketing advertentie facebook

Niet thuis

Doordat wij overdag aan het werken zijn, is de kans groot dat we ons pakketje mislopen. Coolblue heeft hier rekening mee gehouden en biedt verschillende mogelijkheden voor het aanleveren van het pakketje. Op deze manier kun je vrijwel altijd de volgende dag of zelfs dezelfde dag nog gebruik maken van het bestelde product.

Coolblue product bestellen verschillende manieren

Ervaring

De laatste en de meest belangrijke fase voor het behouden van klanten is de ervaringsfase. In de ervaringsfase is het aan jou om de klant tevreden te houden en ervoor te zorgen dat ze optimaal gebruik kunnen maken van jouw dienst of product. Goede ervaringen met jouw producten en of diensten vertellen ze door aan hun vrienden. En dit zorgt ervoor dat jouw tevreden klanten zorgen voor de aandacht in deze fase.

Vaak wordt echter deze fase door bedrijven over het hoofd gezien omdat ze zich enkel focussen op het verkopen van hun producten. En laat nou net de ervaringsfase de fase zijn waarin jij je als bedrijf kunt onderscheiden. Coolblue heeft net zoals al hun andere fases de ervaringsfase piekfijn uitgestippeld. Hieronder heb ik enkele technieken uitgewerkt maar je mag best weten dat dit nog maar een klein aantal punten is uit een hele stapel van technieken die ze inzetten.

Wachttherapie

Yes, je hebt je pakketje besteld via de webshop en nu komt de meest lastige tijd, ‘het uitzitten totdat je pakketje daadwerkelijk wordt geleverd’. Wat ga je in deze tijd doen? Waarschijnlijk ga je gewoon aan het werk ;-)

Coolblue heeft echter een leuke pagina opgesteld die je te zien krijgt wanneer jij jouw product hebt besteld.

Wachttherapie van Coolblue

De  blauwe doos

In een eerder door mij geschreven artikel had ik het over De blauwe doos van Coolblue. Jouw bestelling zit niet in een saaie kartonnen doos, maar in een doos aangekleed met verschillende teksten zoals: tips hoe je het beste het pakketje kunt uitpakken of een wedstrijd waarbij je een zo creatief mogelijk kunstwerk moet maken met de blauwe doos en andere leuke teksten zodat je helemaal vrolijk wordt wanneer je de doos in handen krijgt. Het ontvangen en uitpakken van de blauwe doos wordt dus een hele ervaring! En tevens zorgt de wedstrijd weer voor meer naamsbekendheid.

Coolblue fotochallenge

E-mail met tips

Wanneer je het product hebt ontvangen en de mooie blauwe doos hebt uitgepakt, ga je uiteraard direct gebruikmaken van jouw product. Zoals de meeste Nederlanders doen, wordt de gebruiksaanwijzing direct weggegooid en zoeken wij zelf wel uit hoe we gebruik gaan maken van dit product. Op dit moment denk je als bedrijf dat je niets meer aan de ervaring omtrent jouw producten kunt toevoegen. Maar ook hierover denkt Coolblue anders.

Ongeveer een week na ontvangst van jouw product, krijg je een gepersonaliseerde e-mail met daarin tips hoe je optimaal gebruik kunt maken van jouw product. Tevens maken ze in deze e-mail gebruik van ‘Upsell’ door het aanbieden van producten die passen bij het door jou aangekochte product.

Tot slot

Zoals je hebt kunnen lezen in dit artikel weet Coolblue goed in te spelen op de behoefte van hun doelgroep. Wat ik persoonlijk sterk vind, is dat ze hun slogan waarheid maken “alles voor een glimlach“. Uiteraard zijn bovenstaande tactieken een klein onderdeel van de vele tactieken waar ze gebruik van maken. Toch hoop ik dat je voor jouw eigen onderneming ideeën hebt opgedaan die je kunt implementeren in jouw eigen customer journey. Succes!

Klaar voor het opzetten van de customer journey voor jouw bedrijf?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opzetten van de customer journey voor jouw bedrijf. Laat je reactie hieronder achter.

content is geen king maar lakei

Op maandag 16 maart vond de tweede bijeenkomst van Social Media Club Hengelo plaats. Social Media Club Hengelo (SMC074) is door Sharita Satink Birtantie en mij (Wouter Kleinsman) opgezet om ondernemers te helpen bij het succesvol inzetten van social en online marketing. Tijdens de bijeenkomst kwamen Cor Hospes en Maarten Mulder aan het woord over het thema: contentmarketing. Beiden kwamen met een zeer interessant verhaal en met punten over contentmarketing die bij de meeste ondernemers nog onbekend waren.

 

Benieuwd wat deze interessante maar vooral belangrijke informatie over contentmarketing is? Lees het in dit artikel over: Contentmarketing is geen king maar lakei!

We zijn helemaal verkeerd bezig

Dat waren zo ongeveer de eerste woorden waarmee Cor begon aan zijn presentatie. We zijn helemaal verkeerd bezig op het gebied van contentmarketing. We focussen ons op het produceren van content zonder dat we er strategisch over nadenken. Content wordt alleen maar geproduceerd om onder de aandacht te komen van de doelgroep. Waar in 2008 social media nog leuk was en bedrijven goed hun best deden, mensen met elkaar leuke nieuwtjes deelden en er communities waren rondom ideeën, onderwerpen, merken en producten, zijn bedrijven in deze tijd lui geworden.

Hippe bureaus worden ingeschakeld om berichten te produceren in de hoop dat er een interactie ontstaat met de doelgroep. Maar helaas is dit niet het geval. We zijn zo gefocust op het verzamelen van likes, dat we de meest onnozele berichten plaatsen die niks met ons merk te maken hebben. Aww, lief kopje van het poesje hieronder vind je ook niet? Nou … het heeft werkelijk waar helemaal niks te maken met de thee van Pickwick.

Content marketing die nergens opslaat
Als je zo gefocust bent op likes, koop ze dan! Voor 10 euro heb je 10.000 likes. Leuk toch? Nou je hebt er eerlijk gezegd helemaal niks aan. En daarmee ben ik het helemaal eens. Nog te vaak zie ik bedrijven struikelen omdat ze zich concentreren op het realiseren van content zonder dat ze ook maar nadenken waarom ze het doen. Weggegooide tijd als je het mij vraagt, want als je contentmarketing goed wilt inzetten dan moet dat inderdaad op basis van een strategie.

Waar gaat contentmarketing dan wel om?

Contentmarketing gaat om meerwaarde bieden, dan pas wordt het echt interessant. Je moet jezelf verdiepen in de doelgroep, kijken tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt en deze problemen oplossen door middel van contentmarketing.

  • Boren gaat niet om de boormachine, het gaat om het gaatje in de muur
  • De oplossing van een hotel is geen bed, maar een goede nachtrust
  • De oplossing van de bank is geen hypotheek, maar woongeluk

Praat dus niet over boren, bedden en hypotheken of welk product of dienst dan ook. Praat over welke oplossing jij biedt en verdien daarmee de aandacht van jouw doelgroep.

Seth Godin: Don’t find customers for your products, find products for your customers

Wat is jouw oplossing?

Een tip die ik vaak geef bij mijn trainingen is: je hebt een bedrijf of onderneming om mensen te helpen bij de problemen waar ze tegen aanlopen. Zelf heb ik een online marketing bedrijf omdat ik merk dat er vele bedrijven zijn die niet goed weten hoe ze in contact kunnen komen met hun online doelgroep. De vormen van contentmarketing die ik aanraad, helpen mijn doelgroep om in contact te komen met hun online doelgroep. Ik ben zelf op dat moment niet aan het verkopen maar aan het helpen. En dat is ook precies wat Cor zegt.

Wouter Kleinsman: Jouw product of dienst is de oplossing voor jouw klant zijn probleem

Weet jij de oplossing voor jouw bedrijf? Als je deze niet weet, dan moet je beter gaan luisteren. Luister naar je doelgroep en kijk tegen welke problemen zij aanlopen. Er zijn verschillende mogelijkheden om te luisteren naar jouw doelgroep en hun problemen te ontdekken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Socialmediakanalen: vindt jouw doelgroep via de socialmediakanalen en luister goed tegen welke problemen ze aanlopen
  • Google Analytics: via Google Analytics kun je zien via welke zoekwoorden jouw doelgroep op je website is gekomen
  • Enquêtes: vraag aan mensen door middel van een enquête tegen welke problemen ze aanlopen
  • Nodig je doelgroep uit: organiseer een avond waarbij je mensen uitnodigt die behoren tot jouw doelgroep en vraag ze tegen welke problemen ze aanlopen

Meer methodes voor het vinden van het probleem van jouw doelgroep lees je in het volgende artikel: Genoeg redenen waarom je een contentmarketingstrategie nodig hebt.

Stephen R. Covey: Most people do not listen with the intent to understand; they listen with the intent to reply

Content is geen king maar lakei

Een geweldige eye-opener van Cor die deze geweldige uitspraak deed. Als we zouden zeggen dat content king is, dan hebben we het over schreeuwen. Want een koning die moet opvallen! Maar dat moet juist helemaal niet zo zijn. Content moet lakei zijn, want een lakei die lost problemen op en dat is ook precies wat jouw content moet doen voor jouw doelgroep. We hebben niet méér content nodig, maar content die meer doet.

Een uitspraak die ik zelf vaak maak bij presentaties: “Het is tijd voor een mindshift. Marketing van deze tijd gaat niet om verkopen maar om helpen. Je moet beginnen met inspireren, leren en informeren. Inleven in de problemen die jouw doelgroep heeft.” Een andere geweldige spreker die er zelfs een boek over heeft geschreven (Youtility) is Jay Baer. Alweer een jaar geleden was ik aanwezig bij het Content Marketing Congres in Antwerpen waar Jay Baer een geweldige presentatie gaf over Contentmarketing. Benieuwd waar het over ging? Lees het artikel: Youtility: Creëer meerwaarde en wees nuttig voor jouw doelgroep

Jay Baer: Smart marketing is about help, not hype

De lakeien van Nederland

Als we kijken in Nederland dan zijn er al veel lakeien actief. Als je mij kent, dan weet je dat ik een echte fan ben van Coolblue. Coolblue is een echte lakei in Nederland die alles doet om zijn klanten tevreden te stellen. Dit doen ze onder andere door middel van: reviews, how to’s, unboxing video’s en antwoorden op vragen die gesteld worden door de doelgroep zelf. Bij Coolblue zijn hier 11 mensen dagelijks bezig in 3 videostudio’s die samen zorgen voor 100 filmpjes per week. En dat alles om een glimlach op het gezicht te krijgen van hun doelgroep. Awesome!

Content moet een spannend verhaal zijn

Als je weet wat het probleem van jouw doelgroep is, hoe je dat oplost en een training hebt gevolgd om jezelf om te toveren tot een echte lakei dan is het tijd om content in een spannend verhaal te gieten. Want content maken die de doelgroep raakt dat is nog niet zo eenvoudig te doen. Je moet het woord ‘verkopen’ uit je vocabulaire halen en het woord ‘dienen’ in je hersenen programmeren. Want dienen zorgt op langere termijn voor VERdienen. Hoe je een spannend verhaal vertelt waar je lezers echt iets om geven?

  • Betrek je doelgroep
  • Raak je doelgroep
  • Beweeg je doelgroep

Klinkt eenvoudig toch? Helaas is dit natuurlijk niet zo. En weet je waarom?

Je weet hoogstwaarschijnlijk niet jouw STE?

Huh, wat? Mijn STE? Ja ik heb het inderdaad over het weten van jouw STE. Wie ben je, wat is het dna van jouw onderneming, waar sta je voor? Denk maar eens aan bedrijven en merken zoals:

  • Volvo: De veiligSTE
  • Interpolis: De glashelderSTE
  • Albert Heijn: duurSTE

Duidelijke voorbeelden lijkt mij. Dus nu aan jouw de vraag: Wat is het jouwSTE? Geef geen antwoord zoals: beste, goedkoopste etc. Maak er een echt werkwoord van. Investeer jouw tijd in het leren kennen van jouw doelgroep, weten tegen welke problemen ze aanlopen, weten hoe jij deze problemen oplost en al helemaal weten waar jij voor staat.

En nu? Aan de slag!

Veel informatie vond je ook niet? Ik hoop dat je aan de hand van deze informatie aan de slag kunt gaan met de eerste stappen in de richting van een gedegen contentmarketingstrategie. Om het helemaal eenvoudig te maken, hieronder het stappenplan van Cor:

Begin met

  • Wat is je STE? Wie ben ik? Vraag de mensen om je heen wie je bent
  • Kies vanuit je STE je redactionele pijlers (domein en thema’s)
  • Kies daarbij de juiste kanalen. Belangrijk: kanaal is nooit de strategie het gaat om de content.
  • Stop product/dienst-denken. Het gaat om een oplossing bieden en mensen inspireren. Ga niet denken in een product, dan denk je namelijk over jezelf
  • Stop met verkopen en start met helpen
  • Wees authentiek. Gebruik geen stockfoto’s maar gebruik je eigen personeel.
  • Be focking awesome! Neem geen genoegen met interessant, maar wees superinteressant voor jouw doelgroep
  • Passie! Laat zien waar je voorstaat
  • Durf! Kom uit je comfortzone en laat je zien

Klaar voor het optimaliseren van jouw Content marketing plan?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw Content marketing plan. Laat je reactie hieronder achter.

10 gratis social-mediatools waar je echt gebruik van wilt maken

Ben jij dagelijks actief via de social-mediakanalen en maak je niet tot nauwelijks gebruik van social-mediatools? Wil je efficiënter werken en jouw tijd zo goed mogelijk benutten? Ja? Ik adviseer je dan om dit artikel door te nemen waarin ik 10 social-mediatools deel die het werken een stuk efficiënter maken en tevens ook tijdbesparend zijn.

#1 Tweriod

Wanneer je net zoals ik gebruik maakt van Twitter, dan is het van belang dat je jouw Twitterberichten op de tijden plaatst wanneer je doelgroep online is. Vaak zie je nog dat bedrijven Twitterberichten plaatsen wanneer de doelgroep niet tot nauwelijks aanwezig is. Hierdoor loop je een groot deel van jouw doelgroep mis en zul je na een maand geen positieve resultaten zien. Door gebruik te maken van Tweriod die tevens gratis is, kun je binnen enkele minuten zien op welke tijden jouw volgers het meest actief zijn. Je hoeft enkel eenmalig in te loggen met jouw Twitteraccount waarna Tweriod een analyse maakt.

Hieronder zie je een voorbeeld van de analyse van mijn Twittervolgers.

Social-mediatool - Tweriod voor Twitter

#2 Buffer

Het verspreiden van jouw social-mediaberichten kan veel tijd in beslag nemen. Ik weet nog goed dat ik enkele jaren geleden in mijn agenda notificaties plaatste wanneer ik een bericht zou moeten versturen via Twitter. Dankzij Buffer bespaar ik veel tijd en worden mijn social-mediaberichten enkel op de tijden geplaatst wanneer mijn doelgroep online is.

Buffer is een social-mediatool waarin je aan kunt geven op welke tijden je wilt dat jouw social-mediaberichten worden gedeeld. Ik zeg dan ook altijd dat Tweriod in combinatie met Buffer het ‘gouden team’ is. Via Tweriod maak je eerst een analyse van jouw doelgroep en deze analyse gebruik je voor Buffer om daar aan te geven op welke tijden je wilt dat de berichten eruit gaan. Niet alleen is het mogelijk om te zenden via Buffer, ook heb je toegang tot de statistieken zodat je kunt zien hoe de interactie met jouw geplaatste berichten is.

Je kunt Buffer gebruiken voor: Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe de inroosterfunctie eruitziet.

Social-mediatool - Buffer voor social media

#3 CoSchedule

Ben jij net zoals ik maandelijks druk bezig met het schrijven van artikelen via jouw website? Dan is het uiteraard van belang dat zoveel mogelijk mensen jouw artikelen lezen. De promotie van jouw berichten kan veel tijd kosten wanneer je handmatig voor ieder social-mediakanaal het bericht moet klaarzetten en versturen. Omdat je via verschillende social-mediakanalen jouw artikel deelt, verlies je ook vaak het overzicht. Gelukkig hebben de mensen van CoSchedule voor jou de oplossing.

CoSchedule is online contentmarketing kalenderprogramma, waar je al jouw artikelen maar ook social-mediaberichten in kunt plannen. Door gebruik te maken van CoSchedule weet je altijd in één opslag welke berichten er wanneer worden gedeeld. In onderstaande video wordt binnen 2 minuten uitgelegd waarom CoSchedule zo geweldig is.

#4 Do Share (bestaat helaas niet meer)

Maak je gebruik van Google+ persoonlijk en wil je jouw berichten inroosteren? Dan adviseer ik je om gebruik te maken van Do Share.

Do Share is een Google Chrome applicatie waarmee je een bericht kunt opstellen en deze kunt inroosteren voor in de toekomst. Deze social-mediatool is vooral handig als je een persoonlijk account op Google+ hebt. Bij het gebruikmaken van deze tool moet je er wel op letten dat je computer altijd aan moet staan wanneer je berichten hebt ingeroosterd. Enkel op deze manier is het inroosteren van Google+ berichten voor jouw persoonlijke profiel mogelijk.

Social-mediatool - Do Share voor Google Plus

#5 Buzzsumo

Ben je net zoals ik een actief blogger, maar weet je soms niet waar je over moet schrijven? Maak dan gebruik van Buzzsumo.

Buzzsumo analyseert wat voor content het beste werkt voor jouw blog. Na het invoeren van een zoekwoord of onderwerp, komt Buzzsumo met een lijst van artikelen die het beste presteren via het internet. Aan de hand van deze lijst kun je voor jezelf gaan kijken wat voor onderwerpen interessant zijn om over te schrijven.

Buzzsumo social media tool

#6 Tweepi

Maak je al een lange tijd gebruik van Twitter en vraag jij je wel eens af of alle mensen die je volgt nog wel actief zijn op Twitter? Maak dan kennis met Tweepi.

Door jouw Twitteraccount te koppelen aan Tweepi kun je binnen enkele minuten zien welke tweeps niet meer actief zijn op Twitter. Benieuwd welke tweeps interessant zijn om te volgen? Voer dan een naam van één van jouw rolmodellen in en zie welke mensen hij/zij aan het volgen is.

social-media-tool-Tweepi

#7 Bit.ly

Als je gebruik maakt van Twitter dan ben je hoogstwaarschijnlijk wel bekend met de shortlink: Bit.ly. Door gebruik te maken van een shortlink worden je lange links automatisch korte links. Maar dit niet alleen. Het voordeel van Bit.ly is dat je via de website inzage krijgt in hoeveel mensen er op jouw link hebben geklikt en daarnaast ook via welk platform zij komen.

Wanneer je een campagne hebt opgezet en mensen zich moeten aanmelden via een link, dan is het een slimme zet om deze link via Bit.ly te maken. Hierdoor kun je dagelijks goed in de gaten houden hoeveel mensen er op deze link klikken. Tevens heb je via Bit.ly de mogelijkheid om de benaming van de link aan te passen. Hierdoor kun je eenvoudig een aangepaste link maken zoals: bit.ly/wouterkleinsman-mailing.

social-media-tool-bit.ly

#8 SumAll

Ben je via verschillende social-mediakanalen actief en is het hierdoor niet meer te behappen om jouw social-mediastatistieken overzichtelijk te houden? Ik adviseer je dan om gebruik te maken van SumAll.

SumAll is zoals ze zelf zeggen het “All-in-One Social Media & E-commerce Dashboard”. In simpele woorden gezegd: hét dashboard voor al jouw social-mediastatistieken in een oogopslag. Via SumAll heb je de mogelijkheid om al jouw social-mediakanalen aan dit platform te koppelen. Op dat moment gaat SumAll bezig met het binnenhalen van alle gegevens. Na enkele minuten heb je een totaaloverzicht van alle statistieken van al jouw kanalen. Je hoeft hierdoor dus niet meer in te loggen op al jouw social-mediakanalen om daar de statistieken te bekijken. Je kunt dit eenvoudig doen door in te loggen op SumAll en voilà, daar zijn al jouw social-mediastatistieken.

Sumall---Social-media-en-E-commerce-dashboard

 #9 Canva

Waar ik voorheen enkel gebruik maakte van Photoshop voor het realiseren van de social-mediaberichten voor mijn klanten, ben ik sinds kort een echte fan geworden van Canva.

Canva is een gratis webbased programma, waar je eenvoudig mooie afbeelding mee kunt ontwerpen zonder ook maar enige kennis van designen nodig te hebben.

Via de website kun je aangeven voor welk social-mediakanaal jij het ontwerp wilt opmaken. Door het maken van de juiste keuze zorgt Canva er al gelijk voor dat de juiste afmetingen worden meegenomen. Hierdoor zijn jouw social-media-afbeeldingen altijd volledig te zien voor jouw volgers. Nadat je hebt gekozen voor het juiste social-mediakanaal heb je de mogelijkheid om al bestaande afbeeldingen te gebruiken of je kunt jouw eigen afbeeldingen importeren en daarmee aan de slag gaan.

Benieuwd hoe Canva eruit ziet? Hieronder zie je een voorbeeld.

Social media tool en vormgeving Canva

#10 Tweetdeck

Deze social-mediatool mag uiteraard niet ontbreken in deze lijst van social-mediatools.

Met Tweetdeck kun je realtime alle Twitterberichten in de gaten houden. Je kunt het dashboard precies zo inrichten als je zelf wilt. Denk hierbij aan: mensen die je volgt, interessante lijsten en hashtags die voor jou van belang zijn. Tweetdeck is de echte must-have tool voor als je gebruikmaakt van Twitter en je geen geld wilt investeren in een betaalde social-mediamanagementtool.

Waarom geen HootSuite? Het nadeel van HootSuite is dat ze gebruikmaken van hun eigen shortlink ‘Ow.ly’. Hierdoor kun je enkel via HootSuite de statistieken opvragen van de tweets die je verstuurde. Tweetdeck zelf maakt gebruik van de algemene ‘bit.ly’-link. Deze shortlink is via vele verschillende social-mediatools te analyseren.

Social-mediatool Tweetdeck

Van welke gratis social-mediatools maak jij gebruik?

Ik ben erg benieuwd van welke gratis social-mediatools jij gebruikt maakt. Laat je reactie hieronder achter.

Data verzamelen via de social-mediakanalen: waarom en hoe

Maak je als bedrijf gebruik van de online-marketingkanalen? Dan is het belangrijk dat je data verzamelt. Data verzamelen is in deze tijd cruciaal, kost niet veel tijd maar je moet goed weten hoe je dit het beste aanpakt. Dit artikel geeft antwoord op de vragen:

  • Waarom moet je data verzamelen?
  • Hoe kun je data verzamelen via jouw social-mediakanalen?

Inleiding

Een groot deel van de huidige generatie oriënteert zich online. Voor een bedrijf is het van belang in contact te komen met de doelgroep, een community op te zetten en onder de aandacht te blijven. Wanneer je vanaf scratch moet beginnen met het verdienen van aandacht, dan kan dit een behoorlijke investering in tijd en geld zijn. Inzetten van advertenties is een goed middel om snel de aandacht te trekken van jouw doelgroep en te bouwen aan een community. Wanneer je enkele maanden onderweg bent, zul je zien dat je bereik toeneemt. Mensen weten je website, social-mediakanalen en andere online-marketingkanalen die je inzet om de aandacht te winnen te vinden. Echter, wanneer je op dit moment het verzamelen van data vergeet, dan kan het binnen de kortste keren game-over zijn. Benieuwd waarom? Lees snel verder.

Social media data verzamelen

Waarom data verzamelen?

Sinds de opkomst van social-mediamarketing zie je dat steeds meer bedrijven zich gaan richten op het creëren van massale online community’s op Facebook, Twitter, LinkedIn en andere social-mediakanalen. Daarnaast proberen ze onder de aandacht te komen via zoekmachines door zoekmachineoptimalisatie toe te passen en Adwords-advertenties te plaatsen. Maar iets waar veel bedrijven zich helemaal niet bewust van zijn, is dat er een dag komt dat een social-mediakanaal zoals Facebook er mee stopt. Of dat er problemen ontstaan met je website en je deze kwijtraakt. Op dat moment raak je alles kwijt: je social-mediafans, LinkedIncontacten en websitebezoekers die bekend waren met je website.

En dan?

Had je dit artikel maar  eerder gelezen. Door vanaf de eerste dag data te verzamelen, is het geen enkel probleem als je al jouw social-mediakanalen kwijtraakt. Je hebt op dat moment een datalijst van al jouw social-mediafans, connecties en websitebezoekers. Aan de hand van deze data kun je eenvoudig via een nieuw social-mediakanaal opnieuw de aandacht winnen van fans en connecties die je in de loop van de jaren hebt verzameld. Om ervoor te zorgen dat je vanaf vandaag kunt beginnen, behandel ik hieronder hoe je data kunt verzamelen via jouw social-mediakanalen.

In mijn vorige artikel heb ik het gehad over

In mijn volgende artikel ga ik het hebben over

  • Gebruikmaken van de verzamelde data

Data verzamelen via jouw social-mediakanalen

Veel bedrijven zijn druk bezig met het realiseren van community’s via kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en andere social-mediakanalen. Enkel vergeten bedrijven vaak dat deze social-mediakanalen niet van hun zelf zijn. Het is daarom belangrijk dat je een manier gaat verzinnen hoe je achter de gegevens van jouw fanbase komt. Ik heb het dan bijvoorbeeld over het verzamelen van de e-mailadressen van al jouw social-mediafans. Mocht het op een dag zo zijn dat een social-mediakanaal ermee stopt, dan heb je altijd nog de e-mailadressen van jouw social-mediafans zodat je deze via een ander kanaal kunt bereiken. Benieuwd hoe je dit moet aanpakken? Lees het hieronder:

#1 Data verzamelen via Facebook

Wanneer je als bedrijf gebruikmaakt van het social-mediakanaal Facebook, dan is het van belang dat wanneer je een campagne opzet  je altijd rekening houdt met data verzamelen. Campagnes waarbij mensen fan van je pagina moeten worden en het bericht moeten delen, zijn niet meer de meest tactische campagnes. Ik adviseer je om bij zulke campagnes te focussen op het verzamelen van contactgegevens van deze mensen.

Voorbeeld: Deel en win actie

Voorheen was ik enkel bezig met het realiseren van een zo groot mogelijke fanbase op basis van like-deel-en-win-acties. Nu houd ik me voornamelijk bezig met het onder de aandacht brengen van acties met als hoofddoel het verzamelen van contactgegevens. Hieronder staat een voorbeeld van een campagne die ik heb opgezet voor één van mijn klanten, ‘Hamam Het Oosten’. De focus ligt hierbij op het vergroten van ons bereik in combinatie met het verzamelen van e-mailadressen. In onderstaande campagne maken wij duidelijk aan de doelgroep dat mensen op de link moeten klikken om mee te doen aan deze actie. Wanneer ze op de link klikken worden ze meegenomen naar een pagina waar ze hun naam en e-mailadres moeten achterlaten. Een campagne zoals deze levert binnen twee weken minimaal 100 e-mailadressen op. Vergeleken met de prijs die wij weggeven zijn de kosten per e-mailadres zeer laag.

social-media facebook campagne - hamam het oosten

Voorbeeld: Contest campagne

Wanneer je een professionele Facebookcampagne wilt opzetten, dan adviseer ik je om gebruik te maken van een campagnetool zoals AgoraPulse. Via AgoraPulse kun je met een minimale investering van € 29 per maand, een professionele Facebookcampagne opzetten, waarbij je zelf geen enkele kennis van programmeren nodig hebt. Dankzij AgoraPulse kun je in minder dan één dag een campagne lanceren en starten met het verzamelen van data. Denk hierbij aan een fotowedstrijd, quiz of andere leuke acties. Door het organiseren van een campagne zorg je niet enkel voor het verzamelen van data. Ook zul je zien dat bij een succesvolle campagne je fanbase groeit en dat fans het ook waarderen wanneer je hun verrast met een leuke Facebookcampagne. Kijk voor meer informatie over AgoraPulse onderstaande video. Tevens kun je ook een gratis versie uitproberen door hier te klikken 

#2 Data verzamelen via LinkedIn

Als we kijken naar de belangrijkste data op LinkedIn, dan is het wel jouw contactpersonenlijst die je in de jaren hebt opgebouwd. Wat veel bedrijven nog niet weten, is dat je met één klik op de knop een export kunt maken van al jouw contacten en dat je hierdoor per persoon een overzicht krijgt van al hun gegevens. Aan de hand van deze gegevens kun je lasergericht advertenties opzetten waarbij je enkel de mensen benadert die voor jou interessant zijn. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe je zo’n export maakt van jouw LinkedInlijst.

linkedin-connecties-exporteren

#3 Data verzamelen via Twitter

Wanneer we kijken naar Twitter, dan kunnen we een zelfde soort campagne opzetten die ik in stap 1 bij Facebook ook heb behandeld. In plaats van een Twittercampagne waarbij mensen je moeten gaan volgen en de tweet moeten retweeten, kun je mensen de opdracht geven om hun naam en e-mailadres achter te laten en de tweet laten retweeten. Op deze manier zorg je ervoor dat je campagne een breder bereik krijgt en verzamel je tevens de e-mailadressen van de mensen die meedoen aan de campagne.

twitter campagne voor hamam het oosten

Twittervolgers exporteren

Bij Twitter is het helaas niet mogelijk om op een gratis manier een export te maken van al jouw volgers. Door gebruik te maken van een socialmediatool zoals Agorapulse, heb je wel de mogelijkheid om jouw volgerslijst te exporteren. Je krijgt dan een overzicht van: naam, Twitternaam, taal, locatie en andere gegevens. Handig om deze gegevens binnen handbereik te hebben. Mocht het zo zijn dat jij je Twitteraccount kwijtraakt, dan heb je altijd nog alle namen van de mensen die jou volgden via Twitter.

twitter exporteren van social media volgers

Klaar voor het verzamelen van data via jouw social-mediakanalen?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel je kunnen helpen bij het verzamelen van data via jouw social-mediakanalen. Laat je reactie hieronder achter.

Data verzamelen via jouw website waarom en hoe

Maak je als bedrijf gebruik van de online-marketingkanalen? Dan is het belangrijk dat je data verzamelt. Data verzamelen is in deze tijd cruciaal, kost niet veel tijd maar je moet goed weten hoe je dit het beste aanpakt. Dit artikel geeft antwoord op de vragen:

  • Waarom moet je data verzamelen?
  • Hoe kun je data verzamelen via je website?

Inleiding

Een groot deel van de huidige generatie oriënteert zich online. Voor een bedrijf is het van belang in contact te komen met de doelgroep, een community op te zetten en onder de aandacht te blijven. Wanneer je vanaf scratch moet beginnen met het verdienen van aandacht, dan kan dit een behoorlijke investering in tijd en geld zijn. Inzetten van advertenties is een goed middel om snel de aandacht te trekken van jouw doelgroep en te bouwen aan een community. Wanneer je enkele maanden onderweg bent, zul je zien dat je bereik toeneemt. Mensen weten je website, social-mediakanalen en andere online-marketingkanalen die je inzet om de aandacht te winnen te vinden. Echter, wanneer je op dit moment het verzamelen van data vergeet, dan kan het binnen de kortste keren game-over zijn. Benieuwd waarom? Lees snel verder.

online-marketing data verzamelen

Waarom data verzamelen?

Sinds de opkomst van social-mediamarketing zie je dat steeds meer bedrijven zich gaan richten op het creëren van massale online community’s op Facebook, Twitter, LinkedIn en andere social-mediakanalen. Daarnaast proberen ze onder de aandacht te komen via zoekmachines door zoekmachineoptimalisatie toe te passen en Adwords-advertenties te plaatsen. Maar iets waar veel bedrijven zich helemaal niet bewust van zijn, is dat er een dag komt dat een social-mediakanaal zoals Facebook er mee stopt. Of dat er problemen ontstaan met je website en je deze kwijtraakt. Op dat moment raak je alles kwijt: je social-mediafans, LinkedIncontacten en websitebezoekers die bekend waren met je website.

En dan?

Had je dit artikel maar  eerder gelezen. Door vanaf de eerste dag data te verzamelen, is het geen enkel probleem als je al jouw social-mediakanalen kwijtraakt. Je hebt op dat moment een datalijst van al jouw social-mediafans, connecties en websitebezoekers. Aan de hand van deze data kun je eenvoudig via een nieuw social-mediakanaal opnieuw de aandacht winnen van fans en connecties die je in de loop van de jaren hebt verzameld. Om ervoor te zorgen dat je vanaf vandaag kunt beginnen, behandel ik hieronder hoe je data kunt verzamelen via jouw website. Volgende keer ga ik het hebben over:

  • Data verzamelen via de social-mediakanalen
  • Gebruik maken van de verzamelde data

Data verzamelen via je website

Jouw website moet je altijd beschouwen als de thuisbasis voor jouw doelgroep, potentiële bezoekers en klanten. De website is het online-marketingkanaal waar je zelf de meeste controle over hebt en waarbij ook de kans klein is dat je deze plotseling kwijtraakt. Wanneer je jouw website strategisch wilt inzetten, is het van belang dat jij data gaat verzamelen. Het dagelijks krijgen van bezoekers op jouw website is interessant, maar helaas zie je vaak dat een bezoeker eenmalig op jouw website komt en dat daarna de kans nihil is dat hij nog terugkomt. Aan jou daarom de taak erachter te komen wie deze bezoeker is op basis van zijn e-mailadres, zodat je de aandacht van deze bezoeker vast kunt houden. Deze online-marketingtechniek wordt ook wel inboundmarketing genoemd

Bij inboundmarketing wordt er gekeken naar de behoefte van de bezoeker en in welke fase van het oriëntatieproces hij zich bevindt. Door het schrijven van teksten en realiseren van andere interessante content, wordt de aandacht van de bezoeker getrokken waardoor hij op de website terugkomt.Door slimme websitetactieken in te zetten, kun je eenvoudig achter het e-mailadres komen van jouw websitebezoeker en tevens zien waar hij zich in het oriëntatieproces bevindt.

Whitepapers en e-books

Kijkende naar de B2B-doelgroep, zien we vaak dat deze doelgroep zich zelfstandig oriënteert. Via de zoekmachine navigeert deze zakelijke doelgroep zich door de websites heen, op zoek naar de informatie die van belang is. Wanneer je het vertrouwen wilt winnen van de doelgroep, is het van belang dat je aantoont dat je de expert in jouw branche bent. Je kunt dit doen door op jouw website een pagina aan te maken waarop je whitepapers en e-books aanbiedt die jouw doelgroep kan downloaden in ruil voor hun e-mailadres. Vaak zie je dat mensen het geen enkel probleem vinden om hun e-mailadres achter te laten, wanneer ze weten dat ze er waarde voor terugkrijgen. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat gebruikmaakt van deze tactiek is Unbounce.

Online-marketing data verzamelen - Unbounce

Op deze landingspagina zie je wat je kunt verwachten wanneer je het e-book download. Wanneer je er van overtuigd bent dat dit e-boek van meerwaarde is, kun je het downloaden door het achterlaten van jouw e-mailadres.

Casestudies

Hierboven beschreven we de tactiek van whitepapers en e-books. Deze tactiek kun je het beste toepassen op de doelgroep die zich nog aan het oriënteren is op basis van informatie binnenhalen. Wanneer je wilt ontdekken welke bezoekers interesse hebben in een bepaalde dienst of product, maak dan casestudies die je plaatst op jouw dienst-/ productpagina. Wanneer een bezoeker namelijk interesse heeft in een bepaalde dienst, is de kans groot dat hij eerst wil zien wat voor successen jij al hebt geboekt bij andere klanten. Door het aanbieden van casestudies toon je de bezoeker je successen en daarnaast ontvang jij het e-mailadres. Enkele weken later kun je via mail contact opnemen met de bezoeker om te kijken of hij daadwerkelijk interesse heeft in jouw dienst/product. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat gebruikmaakt van deze tactiek is Adform.

data-verzamelen---online-marketing-case-studies-Adform

Kortingscoupon

Wanneer je een webshop hebt, dan is het aanbieden van een kortingscoupon een slimme tactiek om e-mailadressen te verzamelen. Vele webshops, zoals Zalando, V&D en H&M maken gebruik van deze tactiek. Het voordeel van deze tactiek, naast dat je het e-mailadres van de bezoeker binnenhaalt, is dat je weet dat er bij de bezoeker een behoefte ligt om binnenkort een aankoop te doen in jouw webshop. Door het inzetten van een slimme e-mailmarketingcampagne kun je de bezoeker enkele producten aanbieden wanneer je hem via de e-mail op de hoogte brengt van zijn kortingscoupon.

data verzamelen online marketing H&M kortingscoupon

Remarketing

Remarketing is één van de meest effectieve manieren om websitebezoekers terug te krijgen op jouw website. Door het plaatsen van een zogeheten ‘Remarketingpixel’ worden de gegevens van alle websitebezoekers opgeslagen in een database. Aan de hand van remarketing heb je de mogelijkheid om je bezoekers door middel van een advertentie terug te krijgen op jouw website. Bij Google Adwords kun je een bezoeker tot 540 dagen na zijn bezoek benaderen met een advertentie. Je moet er wel rekening mee houden dat wanneer iemand cookies van zijn computer verwijdert, dat je die persoon dan niet meer kunt bereiken. Daarnaast is het niet mogelijk om een export te maken van de remarketinglijst. Meer leren over remarketing? Klik hier. 

Google adwords remarketing proces

Verhoog je kans op het verzamelen van data

Met bovenstaande technieken zorg je ervoor dat je op een slimme manier meer te weten komt over jouw doelgroep. Uiteraard is het wel van belang dat je weet hoe je zo’n pagina in elkaar zet. Kleurgebruik, opbouw en een duidelijke call to action zijn enkele belangrijke elementen om ervoor te zorgen dat mensen daadwerkelijk ook hun e-mailadres achterlaten. Om jou hierbij te helpen adviseer ik je om onderstaande artikelen goed door te nemen:

Klaar voor het verzamelen van data via jouw website?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het verzamelen van data via jouw website. Laat je reactie hieronder achter.

Heb jij al een 0nline-marketingstrategie opgezet voor jouw bedrijf? Of ben je van mening dat je die niet nodig hebt? Het bereiken van je doelgroep lukt het best als je dat gestructureerd aanpakt. Een strategie waarin precies staat welke kanalen er ingezet worden helpt daarbij. In deze reeks van 5 artikelen ga ik jou precies uitleggen hoe je een online-marketingstrategie opzet.

Inleiding

Kijkend naar de verschillende generaties zien we dat hoe jonger de generatie wordt, hoe eerder zij in contact komen met internet. Door de toegang tot internet zijn de mogelijkheden tot ontdekken en oriënteren vrijwel onbeperkt geworden. Voor bedrijven is het niet meer voldoende om enkel te focussen op de doelgroep die zich offline oriënteert. Een groot deel van jouw doelgroep is zich namelijk al online en zonder het hebben van een online-marketingstrategie loop je dat deel van jouw doelgroep mis.

Online-marketingstrategie

Het looppad dat jouw digitale doelgroep bewandelt bestaat uit 5 stappen:

  • aandacht
  • orientatie
  • evaluatie
  • aankoop
  • actie

Vandaag gaan wij ons richten op de eerste stap van de online-marketingstrategie: aandacht.

De eerste stap: Aandacht

Waar sta jij als bedrijf als je niet de aandacht kunt winnen van jouw online doelgroep? ‘Nergens’ is het correcte antwoord of nog beter gezegd ‘je bestaat niet voor jouw potentiële doelgroep’. Veel bedrijven weten niet via welke online-marketingkanalen hun doelgroep zich oriënteert. Vaak wordt er gekeken naar welke kanalen de concurrent inschakelt en op basis daarvan worden keuzes gemaakt. Dit is niet de manier om te overleven. Omschrijf daarom duidelijk je doelgroep en ga dan kijken welke kanalen er ingeschakeld moeten worden om de aandacht van jouw doelgroep te winnen

Het winnen van de aandacht

Als we het hebben over het winnen van de aandacht van jouw online doelgroep, dan kunnen we gebruikmaken van drie verschillende soorten aandacht: Betaalde media, Eigen media en Verdiende media. Hieronder vertel ik meer over deze vormen.

online-marketingstrategie - betaalde media - eigen media - verdiende media

Betaalde media

Wanneer je een online-marketingbudget hebt, adviseer ik je om gebruik te maken van betaalde media. Bij betaalde media hebben wij het over de mogelijkheden van online adverteren. Online adverteren is de snelste methode om onder de aandacht van jouw doelgroep te komen en in de eerste jaren is het ook de belangrijkste manier. Belangrijk bij het online adverteren is dat je online kanalen kiest die jouw doelgroep gebruikt.

Adverteren via social-mediakanalen

Wanneer je social wilt inzetten om in contact te komen met jouw doelgroep, dan is het adverteren via de social-mediakanalen een slimme keuze. Via ieder platform, bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn, is het mogelijk om met een klein budget onder de aandacht te komen van jouw doelgroep. Op het gebied van branding adviseer ik je om eerst jouw social-mediakanaal/kanalen onder de aandacht te brengen en zo de binding met jouw doelgroep aan te gaan en ze via deze weg door te verwijzen naar je website. Maak nog geen advertentie die je doelgroep meeneemt naar je website. Deze kliks zijn kostbaar en kunnen beter worden ingezet als er al een zekere relatie is.

Klik hier voor meer tips over Facebook adverteren

online-marketingstrategie facebook adveretentie

online-marketingstrategie twitter adverteren

Adverteren via andere websites

Wanneer je direct in contact wilt komen met jouw doelgroep, kun je overwegen om advertentieruimte in te kopen via bijvoorbeeld Sanoma. Sanoma heeft verschillende websites waaronder: Donald Duck, Flow, Grazia, Kieskeurig, Libelle, LINDA., Margriet, Net 5, NU.nl, SBS6, SchoolBANK en Startpagina. Het voordeel van adverteren via deze websites is, dat ze dagelijks een groot bereik hebben. Een nadeel is dat je een marketingbudget van boven de € 500,- nodig hebt.

online-marketingstrategie sanoma online adverteren

Eigen media

Wanneer je al een langere tijd in business bent, heb je als het goed is al een bestaand bereik opgebouwd. Een bestaand bereik kan uit verschillende typen doelgroep bestaan: potentiële doelgroep, nieuwe klanten, huidige klanten, loyale klanten en ambassadeurs.  Wanneer we dit doorvertalen naar kanalen dan kunnen dit zijn:

  • Websitebezoekers
  • Social-mediafans en -volgers
  • Nieuwsbriefabonnees
  • Mobiele applicatie gebruikers

Van belang is dat je iedere dag werkt aan jouw eigen media. Hoe groter de lijst van eigen media, hoe minder je gebruik hoeft te maken van betaalde media.

Verdiende media

De beste manier van marketing is wel mond-tot-mondmarketing. Wij zijn immers eerder te overtuigen door ons eigen netwerk of door mensen die op ons lijken. Mond-tot-mondmarketing maakt onderdeel uit van verdiende media. Verdiende media gaan namelijk over de promotie die andere mensen maken voor jouw bedrijf. Denk hierbij aan:

  • Social-mediafans die over jou praten.
  • Verwijzing naar jouw bedrijf in een artikel of op een forum.
  • Mensen die jouw berichten delen met hun online netwerk.

Om media te verdienen is het van belang dat je de gehele online-marketingstrategie uitwerkt. Door het uitwerken van de hele strategie zorg je ervoor dat je jouw advertentiebudget kunt verlagen en dat mensen over jou gaan praten.

Wat heb je vandaag geleerd?

In dit eerste artikel in een reeks van 5 heb je geleerd welke vormen van media je kunt gebruiken om de aandacht te winnen van jouw doelgroep. Je kunt gebruikmaken van betaalde, eigen en verdiende media. In de eerste jaren zijn betaalde media van belang, daarna zie je een verschuiving naar verdiende media.

Wat leer ik je in artikel 2?

In artikel 2 gaan we het hebben over de oriëntatiefase. In deze fase gaan we kijken via welke kanalen jouw doelgroep zich oriënteert en hoe we deze kanalen gaan inrichten om te voldoen aan de behoeftes en verwachtingen van  jouw doelgroep.

 

6 tips voor transformatie van businessmarketing naar social online marketing

Online marketing is de afgelopen jaren sterk veranderd. Waar bedrijven zich eerst aan het focussen waren op businessmarketing, zie je nu steeds meer bedrijven focussen op social online marketing. Met andere woorden: voorheen waren bedrijven druk bezig om in hun communicatie hun bedrijfslogo’s en panden te laten zien, nu zie je steeds vaker dat de medewerkers in de spotlights komen te staan. Om je vanaf vandaag te helpen bij het focussen op social online marketing, deel ik hieronder 6 belangrijke tips .

Inleiding

Als we kijken naar social online marketing is er één hoofdreden om socialer te communiceren: mensen geloven / doen eerder zaken met mensen waarop ze lijken. Dit is dan ook de oorzaak van de enorme transformatie in de manier van online communiceren. Als we het hebben over social online marketing, dan hebben we het eigenlijk over het maken van een mindshift. We moeten niet meer aan onszelf denken, maar we moeten ons gaan focussen op de doelgroep en hoe wij met ze op een sociale manier in contact kunnen komen. Let’s get started!

Edelman-Trust-Barometer-2014-People-to-Trust

 

#1 Stel je medewerkers voor

Er vanuitgaande dat je een website hebt, is het van belang dat je op deze website jouw medewerkers gaat voorstellen. Op dit moment zijn er helaas nog steeds te weinig websites waarop het team wordt voorgesteld. Ik ben zelf altijd nieuwsgierig naar welke mensen bij het bedrijf werken. Helaas wordt ik vaak nog teleurgesteld omdat er enkel een logo staat met een bedrijfstekst. Een gemiste kans want foto’s van medewerkers kunnen het eerste vertrouwen winnen of een eerste stap zijn richting sociale connectie.

Een mooi voorbeeld is de website van TeamCreative. Elke medewerker wordt persoonlijk via deze website voorgesteld.

Teamcreative - medewerkers - social online marketing

#2 Referenties van klanten

Qua theorie werkt het verwerken van referenties van klanten op jouw website bijna hetzelfde als het voorstellen van jouw medewerkers. In onze customer journey zijn wij altijd zoekende naar een beoordeling van andere mensen over het bedrijf waarmee wij zaken willen doen. Door het verwerken van een referentie met daarbij een foto van degene die de referentie gaf, is er de kans dat de oriënterende bezoeker zichzelf herkent in die persoon. Terugblikkend naar de Edelman barometer, zien we dat 62% van de mensen andere mensen geloven die op hen lijken. Profiteer hiervan en zet een strategie op die zich focust op het binnenhalen van tevreden referenties.

sociale online marketing - referenties moneybird

#3 Sociale call to action buttons

Wanneer een bezoeker actief is op jouw dienstpagina, dan is de paginadoelstelling: de bezoeker gaat contact met jou opnemen voor het maken van een kennismakingsgesprek. Om de drempel te verlagen, adviseer ik je om een foto van een medewerker te verwerken bij dit contactformulier. Het straalt vertrouwen uit en de eerste stap naar het maken van een sociale online connectie neemt hierdoor toe. De bezoeker weet namelijk met wie hij contact gaat opnemen.

sociale online marketing - contactformulier

 

#4 Sociale online marketing berichten

Communiceren met jouw doelgroep via de social-mediakanalen is nog nooit zo eenvoudig geweest. Het is bij vele bedrijven echter nog niet duidelijk dat de kans op sociale connectie toeneemt wanneer zij medewerkers en klanten meer in de spotlights zetten. Ik heb het hierbij dan over het gebruiken van afbeeldingen waar mensen op staan in plaats van objecten en of gebouwen. Denk hierbij aan:

Het gebruikmaken van een object in combinatie met een medewerker

sociale online marketing - coolblue

Klantenreferentie in de spotlights in combinatie met foto klant

sociale online marketing - Hi

Kijkje achter de schermen in combinatie met foto medewerkers

social online marketing - Teamcreative

#5 Support met een sociale touch

Hoe vaak komt het wel niet voor dat je tegen een probleem aanloopt en dat je het gevoel hebt alsof je tegen een robot staat aan te praten? Vaak krijg je een voorgeprogrammeerd antwoord op jouw vraag, wat jouw ergernis doet toenemen. Probeer dit als bedrijf vanaf vandaag anders aan te pakken. Maak gebruik van een medewerkersfoto of eindig een social-mediabericht met een naam of initialen. Een leuke insteker indien mogelijk doet ook wonderen.

sociale online marketing t-mobile

#6 E-mailmarketing met sociale touch

Uit een eerder geschreven artikel over optimaliseren van jouw e-mailmarketingcampagnes liet ik zien hoe het personaliseren van een nieuwsbrief op basis van het aanspreken van de lezer op zijn naam, de kans tot interactie vergroot. Door het verwerken van een foto van een van jouw medewerkers kun je een nieuwsbrief ook persoonlijker maken. Ook hiermee ben je weer een stap dichter bij het maken van een sociale online connectie.

e-mailmarketing coolblue

Klaar voor de transformatie businessmarketing naar social online marketing?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij de transformatie businessmarketing naar social online marketing. Laat je reactie hieronder achter.

5 doeltreffende Facebookadvertentiecampagnes met gebruik van data

Wil jij het uiterste uit Facebookadvertenties halen en enkel de doelgroep bereiken die voor jou van belang is? Door het opzetten van een slimme advertentiecampagne die enkel is gericht op jouw (potentiële) doelgroep, zorg je ervoor dat de Return On Investment hoger zal zijn dan dat hij nu is. Benieuwd hoe? In dit artikel deel ik enkele succesvolle advertentiecampagnestrategieën.

Inleiding

Het inzetten van Facebookadvertenties voor bedrijven is nog nooit zo eenvoudig geweest. Met enkele klikken op de muisknop staat je Facebookadvertentie klaar en is hij direct aan het draaien. Simpel maar zeker weten niet doeltreffend, je kunt nog beter jouw geld op straat gooien. Als je daadwerkelijk een doeltreffende Facebookadvertentie wilt opzetten, maak dan gebruik van de data van Facebook maar ook jouw eigen data. Ik ga enkele Facebookadvertentiecampagnes uitleggen die doeltreffend zijn door gebruik te maken van data.

#1 Het nieuwe mobiele abonnement

Stel je een mobiele provider voor zoals KPN, T-mobile of Tele2. Als je abonnement ten einde loopt, krijg je een nieuwe aanbieding zodat je jouw abonnement weer voor een jaar of zelfs twee jaar gaat verlengen. Vaak gebeurt dit doordat je wordt opgebeld of dat ze een reminder sturen via jouw e-mail of zelfs nog via de post.

Maar wat als ze de abonnee nou zouden kunnen benaderen via Facebook? Dat kan! Als bedrijf hebben ze voldoende datagegevens zoals in ieder geval het mobiele telefoonnummer maar ook een e-mailadres. Via Facebook Power Editor kunnen ze een datalijst importeren van gebruikers op basis van hun mobiele telefoonnummer of e-mailadres. Wanneer deze datagegevens zijn geïmporteerd, kunnen ze een advertentie aanmaken met bijvoorbeeld een voorstel voor een nieuw mobiel abonnement. Omdat er data zijn geïmporteerd, is er de mogelijkheid dat de Facebookadvertentie enkel wordt gericht op deze datalijst. Hierdoor zullen enkel de mensen die in de lijst verwerkt staan, deze advertentie te zien krijgen. Doelgericht, vind je ook niet?

Maak dit werkend voor jezelf

  • Maak een lijst van mensen die je wilt bereiken op basis van hun e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Importeer deze lijst in Facebook Power Editor.
  • Maak een nieuwe Facebookadvertentie aan speciaal op maat ontworpen voor de desbetreffende doelgroep.
  • Koppel de Facebookadvertentie aan de desbetreffende doelgroep en zet de advertentie aan.

#2 Websitebezoeker omzetten in Facebookfan

In deze tijd is het hebben van een website voor jouw bedrijf een echte pre. De website is en zal voor vele jaren nog altijd de thuisbasis zijn voor jouw doelgroep. De reden hiervoor is simpel; een website is van jezelf is en een social-mediakanaal niet. Maar helaas loop je bij een website wel tegen het probleem aan, dat bezoekers vaak jouw website verlaten zonder dat je ook maar weet wie zij waren. Je kunt dit probleem oplossen door mensen zich te laten inschrijven voor jouw nieuwsbrief, maar je kunt er ook voor kiezen om jouw websitebezoekers door middel van een doeltreffende Facebookadvertentie om te zetten in een fan.

Binnen Facebookadvertenties heb je de mogelijkheid om een Facebook Remarketingpixel te downloaden en deze te verwerken in jouw website. Wanneer je dit hebt gedaan is jouw websitebezoekersvangnet aangemaakt. Iedere bezoeker die jouw website bezoekt, wordt opgevangen in jouw Facebookvangnet (Remarketinglijst). Hierdoor ben je vanaf het moment dat je Facebook Remarketingpixel actief is op jouw website, bezig met het automatisch verzamelen van data van jouw doelgroep. Wat je nu kunt doen is binnen Facebook eenvoudig een promotieadvertentie voor jouw Facebookbedrijfspagina aanmaken, waarbij je aangeeft dat je enkel jouw huidige websitebezoeker wilt bereiken. Jouw huidige websitebezoekers zien op het moment dat ze actief zijn via Facebook een advertentie voorbij komen ter promotie van jouw bedrijfspagina. Het omzetten van een websitebezoeker naar Facebookfan was nog nooit zo eenvoudig!

#3 Doeltreffend product of dienst verkopen

Wanneer je als bedrijf jouw producten of diensten online wilt aanbieden via jouw website is het van belang dat bezoekers klanten worden. Door het inzetten van Google Adwords en ervoor te zorgen dat je goed gevonden wordt via de zoekmachine in de organische zoekresultaten, zorg je ervoor dat mensen jouw website beter kunnen vinden. Alleen nu is de kans groot dat mensen jouw website bezoeken en dat ze die weer zullen verlaten zonder dat ze een aankoop hebben gedaan. Op dit moment is de kans groot dat jij een potentiële klant bent verloren en deze niet meer terug kunt halen. Of kan dat wel?

Wanneer je er zeker van bent dat je doelgroep actief is op Facebook, kun je jouw websitebezoekers eenvoudig terughalen. Door net zoals in “campagne 2” gebruik te maken van Facebook Remarketing kun je de gegevens van jouw websitebezoekers opslaan in een Facebook remarketinglijst. Je kunt hierbij precies aangeven wanneer je wilt dat gegevens van een websitebezoeker worden opgeslagen in jouw Facebook remarketinglijst.

Stel dat je enkel mensen opnieuw via Facebook wilt bereiken die de pagina “online-marketingstrategie” hebben bezocht. Dan kun je deze pagina eenvoudig aangeven via Facebook Power Editor. Door deze handeling zullen enkel de websitebezoekers worden opgeslagen die de pagina “online-marketingstrategie bezoeken”. Wanneer je meer dan 100 bezoekers op deze pagina hebt gehad, kun je binnen Facebook een advertentie aanmaken waarbij je de “online-marketingstrategie” promoot. Hierbij kies je dan dat je enkel de websitebezoekers wilt bereiken die opgeslagen zijn in de Facebook remarketinglijst.

#4 Mensen bereiken die op jouw klanten lijken

Vaak krijg ik van bedrijven te horen dat ze het lastig vinden om de juiste doelgroep te bereiken via Facebookadvertenties. Wanneer je niet weet wat voor demografische gegevens je moet invullen bij Facebookadvertenties, is de kans er al snel dat je de verkeerde doelgroep bereikt en daarbij dan de kans loopt dat je daadwerkelijk geld op straat gooit. Maar wat als je nou mensen via Facebook kunt bereiken die op jouw huidige klanten lijken? Dat kan!

Binnen Facebook Power Editor heb je de mogelijkheid om een vergelijkbare doelgroep aan te maken. Op basis van een klantenlijst bestaande uit “telefoonnummer en/of e-mailadres”, een andere Facebookpagina die je beheert of een Remarketinglijst (zie campagne 2 en 3) kun je aangeven dat je een vergelijkbare doelgroep wilt aanmaken. Facebook gaat hierbij jouw huidige datalijsten bestuderen en maakt aan de hand daarvan een nieuwe vergelijkbare doelgroep. Wanneer de vergelijkbare doelgroep is aangemaakt, kun je via Facebookadvertenties en nieuwe advertentie aanmaken en deze richten op de nieuwe vergelijkbare doelgroep.

#5 Zakelijke mensen bereiken via Facebook

Wanneer je de zakelijke doelgroep wilt bereiken is LinkedIn het kanaal om zakelijke connecties te maken. Via LinkedIn heb je daarbij dan ook nog eens de mogelijkheid om door middel van een advertentie deze potentiële connecties te bereiken. Echter loop je tegen het probleem aan dat een LinkedInadvertentie vele malen duurder is dan een Facebookadvertentie. Gelukkig is er de mogelijkheid om jouw zakelijke LinkedInconnecties eenvoudig te bereiken via Facebookadvertenties.

De meeste mensen hebben hun privé e-mailadres gekoppeld aan LinkedIn. Wat je dus kunt doen is eenvoudig via LinkedIn een export maken van jouw LinkedInconnectielijst. Hierbij krijg je een bestand dat beschikt over vele gegevens zoals: naam, e-mailadres en andere gegevens die jouw connecties verwerkt hebben in hun LinkedInprofiel. Aan de hand van de LinkedInlijst kun je deze importeren in Facebook Power Editor. Op dat moment gaat Facebook alle e-mailadressen na van jouw LinkedInconnectielijst, kijkt welke connecties er actief zijn op Facebook en laat binnen enkele minuten zien om hoeveel connecties het gaat. Wat je op dat moment enkel nog hoeft te doen, is het aanmaken van een Facebookadvertentie en jouw zojuist geïmporteerde LinkedInconnectielijst als doelgroep aangeven in de Facebook Power Editor.

Klaar voor het optimaliseren van jouw Facebook-advertenties?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw Facebook-advertenties. Laat je reactie hieronder achter.

6-belangrijke-redenen-waarom-jij-je-moet-focussen-op-visuele-content

Wil jij jouw onlinedoelgroep bereiken met in het oog springende berichten? Wil je weten waarom visuele content vele malen interessanter en effectiever is dan tekstuele content? In dit artikel geef ik je 6 belangrijke redenen waarom jij je moet focussen op visuele content.

Inleiding

Door de snelle groei van het aantal internetgebruikers in Nederland, neemt de hoeveelheid berichten via de social-mediakanalen dagelijks aanzienlijk toe. Voor jou als bedrijf heeft dit zowel voordelen als nadelen. Één van de voordelen is: dat je doelgroep bijna altijd online is dankzij hun mobiele telefoon met internet. We spreken hierbij ook wel over connected consumer. Een nadeel is echter: doordat veel Nederlanders vrijwel altijd online zijn, heb je via de social-mediakanalen forse concurrentie. Je moet namelijk als bedrijf concurreren tegen alle andere social-mediagebruikers om je zichtbaarheid te hebben via de social-mediakanalen. Belangrijk is daarom dat je vanaf vandaag gaat werken aan je contentcreatie. Door het inzetten van goede content win je de aandacht van je doelgroep. Benieuwd waarom het focussen op visuele content een echte “must” is?

Media consumptie in Nederland

Bron: Marketingfacts – Mediaconsumptie 

#1 We lijden aan informatie-overload

Door de vele berichten via onder andere de social-mediakanalen, lijden we aan information overload. Vergeleken met het jaar 1986 ontvangen we op de dag van vandaag 5x meer informatie. We hebben het dan over 100.500 woorden die we gemiddeld dagelijks naast ons werk binnenkrijgen. Door deze informatie-overload worden wij als gebruiker selectiever en hierdoor lezen wij gemiddeld nog maar 28% van alle woorden per bezoek.

content-creatie---last-van-informatie-overload

#2 Onze hersens houden van visuele content

Met een gemiddelde aandachtsspanne van 8 seconden, het verwerken van visuele aanwijzingen in 1/4 seconden en het 60.000 keer sneller verwerken van visuele content tegenover tekstuele content hunkeren onze hersens naar visuele content. Hierdoor zie je ook steeds vaker dat marketeers en bedrijven zich focussen op sterke visuele content. Door de jaren heen zijn je hersens flink ontwikkeld en zien ze eenvoudig relaties tussen verschillende objecten.

content creatie - hersens zien relatie tussen afbeeldingen

Niet alleen zien onze hersens eenvoudig relaties tussen verschillende objecten. Zoals ik je hierboven al liet weten verwerken onze hersens visuele content 60.000 keer sneller dan tekstuele content. En daarom is het van belang dat wanneer je de aandacht van jouw doelgroep wilt winnen je de focus legt op visuele content en niet op tekstuele content.

content creatie - visuele content versus tekstuele content

#3 We worden sneller overtuigd door visuele content

Volgens de 2014 Edelman Trust Barometer geloven wij mensen die op ons lijken eerder. Als je hier als bedrijf slim gebruik van wilt maken, adviseer ik jou om referenties te publiceren op de website. Wanneer een bezoeker een tekstuele referentie met een foto bekijkt of een video-referentie, neemt de kans toe dat hij zichzelf herkent in de persoon waarvan de referentie is en daardoor neemt het vertrouwen sterk toe. Niet enkel neemt het vertrouwen dan sterk toe in de referentie maar ook in jouw bedrijf. Wanneer je dit goed wilt aanpakken maak je gebruik van verschillende referenties met verschillende soorten persona’s. Hierdoor overtuig je een bredere doelgroep.

content creatie - hoe belangrijk zijn reviews

#4 We onthouden visuele content beter

Mocht je van plan zijn om binnenkort te beginnen met bedrijfsbranding, dan adviseer ik je om je te focussen op sterke visuele content. Psycholoog Albert Mehrabian toonde aan dat 93% van de communicatie non-verbaal is (uiteraard hangt dit wel af van de situatie waarin je zit). Daarbij is gebleken dat we 80% onthouden van wat we zien. Daarnaast reageren we beter op visuele content dan op tekstuele content.

content creatie - wat we beter onthouden

#5 We snappen visuele content beter

Als je gebruik wilt maken van sterke contentcreatie, dan is het van belang dat je doelgroep snapt wat je wilt uitleggen. 65% van de wereldbevolking leert het beste door middel van visuele content. Uit een onderzoek bij receptenetiketten is gebleken dat de doelgroep met etiketten bestaande uit visuele en tekstuele content de recepten 323% beter weten te gebruiken dan mensen met etiketten met enkel tekstuele content.

Hoe pas je dit zelf toe

Wanneer je een bericht opmaakt, zorg er dan voor dat mensen eenvoudig kunnen zien wat je bedoelt. Mocht enkel de afbeelding niet duidelijk genoeg zijn, verwerk er dan een kleine tekst bij. Hoe eenvoudiger hoe sneller we de informatie verwerken.

content-creatie---wat-een-doelgroep-beter-snapt-en-verstaat

#6 De interactie is vele malen hoger met visuele content

Wanneer je wekelijks jouw berichten en artikelen verspreidt via het internet, wil je er voor zorgen dat deze informatie door vele mensen wordt bekeken en wordt gedeeld. Je wilt dat de totale interactie door het plafond gaat en niet dat maar enkele mensen jouw bericht zien. Belangrijk is daarom te zorgen voor sterke tekstuele teksten in combinatie met eye catching visuele content. We begrijpen het bericht dan niet alleen beter, de totale interactie neemt hierdoor ook sterk toe.

content-creatie-visuele-content-versus-tekstuele-content

Een persoonlijke tip

Zoals je hierboven las is het altijd van belang om gebruik te maken van visuele content. Als ik kijk naar mijzelf en naar mensen om mij heen dan valt het me op dat veel berichten via de social-mediakanalen in deze tijd worden overgeslagen omdat ze enkel uit tekst bestaan. Zorg er daarom voor dat je vanaf vandaag gaat focussen op kwalitatieve tekstuele berichten in combinatie met visuele content. Test verschillende soorten visuele content en kijk wat voor soort visuele content het beste voor jou werkt. Mocht het voor jou nog niet geheel duidelijk zijn welke vormen van visuele content je hebt? Hieronder een aantal voorbeelden:

content creatie - verschillende soorten visuele content

Bronnen waar ik gebruik van heb gemaakt:

Klaar voor het inzetten van visuele content?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het inzetten van visuele content.. Laat je reactie hieronder achter.