Hoe wordt saaie Adwords-advertentie een eye catcher

Maak jij al gebruik van de social en online advertentiemogelijkheden? Door het inzetten van advertenties kun je op een snelle manier jouw potentiële doelgroep bereiken. Belangrijk hierbij is wel om te weten hoe je een advertentie opzet die de aandacht trekt van jouw doelgroep. Benieuwd hoe? In dit eerste artikel geef ik jou de belangrijkste tips voor het optimaliseren van jouw Adwords-advertentie. In het tweede artikel geef ik je de belangrijkste tips voor het optimaliseren van jouw Facebookadvertentie.

Inleiding

Online adverteren is niet alleen interessant voor bedrijven met een groot marketingbudget. Tegenwoordig kunnen ook bedrijven die een klein budget hebben zich prima online presenteren. Voor het mkb is het voornamelijk interessant om via de social-mediakanalen (lees Facebook) aanwezig te zijn met een pakkende advertentie. Voor midden- en grootbedrijven is de combinatie social en online adverteren de beste keuze. Belangrijk hierbij is wel dat er voldoende tijd wordt gestoken in het realiseren van deze advertenties. Rekening houden met de tips die ik jou in dit artikel geef, is dan ook een echte pre.

Opzetten van een succesvolle Adwordscampagne

Wanneer jouw doelgroep zich oriënteert via de zoekmachine van Google, zijn er 2 mogelijkheden om de aandacht te winnen. Je kunt ervoor zorgen dat je goed gevonden wordt in de organische zoekresultaten van Google door middel van zoekmachineoptimalisatie. Of je kunt ervoor kiezen om te gaan adverteren via Google door het inzetten van Adwords-advertenties. Door het inzetten van Adwords kun je vandaag nog de aandacht winnen van jouw doelgroep. Onderstaande punten helpen je.

Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten Google

Betaalde zoekresultaten Google Adwords

Optimalisatie omschrijving

Je trekt de aandacht van jouw doelgroep met een pakkende omschrijving. De doelgroep is zoekende naar een antwoord op een vraag en heeft op dat moment ook een behoefte. Probeer voor jezelf duidelijk in kaart te brengen wat die behoefte is. Belangrijk daarbij is dat je  laat zien waarom de zoeker voor jou moeten kiezen en niet voor de concurrent. Breng daarom onderstaande punten voor jezelf in beeld:

  • Waar is de doelgroep naar op zoek?
  • Welke oplossing bied jij om  het probleem van jouw doelgroep op te lossen?
  • Wat zijn jouw unique selling points?

Pakkende titel

De titel van jouw Google Adwords is de eye-catcher van de advertentie. Een pakkende titel biedt de oplossing op de vraag / zoekwoorden die ingevoerd worden in de zoekmachine. Maak gebruik van “attention grabbers” die duidelijk maken waarom ze voor jou moeten kiezen en niet voor iemand anders.

Attention grabbers

  • Maak gebruik van nummers: veel succesvolle advertenties maken gebruik van nummers. Nummers zorgen ervoor dat je visueel de tekst opbreekt. Denk hierbij aan prijsvermelding of kortingspercentage.
  • Maak gebruik van ASCII characters: gebruikmaken van ASCII characters zoals het percentageteken (%), het trademark-teken (®) of andere tekens zorgt voor onderscheid tegenover de concurrerende artikelen waardoor jouw advertentie meer opvalt.
  • Bied een deal: maak duidelijk waarom mensen voor jou moeten kiezen. Denk hierbij aan 100% garantie, nergens zo goedkoop of andere onderscheidende punten.
  • Duidelijke call to action: wanneer je de zoeker tot actie wilt aanzetten, is het van belang dat je gebruikmaakt van activerende woorden, shop nu, klik hier, download nu en andere activerende woorden.

Verzamelen van beoordelingen

Echt de aandacht van jouw doelgroep winnen én ze gelijk ook overtuigen? Dan is het van belang dat je beoordelingen gaat verzamelen. Beoordelingen die je bijvoorbeeld via  Trustpilot ontvangt, worden weergegeven door middel van sterren in jouw advertentie. Doordat veel bedrijven dit nog niet weten, vallen hierdoor de advertenties met beoordelingen eerder op.

Aantrekkelijke omschrijving

Naast een pakkende titel laat ook een goede omschrijving zien waarom de doelgroep voor jou moet kiezen. Van belang is dat je voor jouzelf een lijst opstelt met daarin alle unique selling points van jouw bedrijf, product en of diensten. Controleer via de zoekmachine van Google wel of jouw usp\’s daadwerkelijk uniek zijn. Het zou immers vreemd zijn wanneer een concurrerende advertentie gebruikmaakt van dezelfde usp\’s.

Voorbeelden unique selling points

  • De goedkoopste aanbieder
  • De beste klantenservice
  • Vandaag besteld is morgen in huis
  • Gratis retourneren

Wanneer je een overzicht hebt van al jouw unique selling points, is het aan jou om hierbij korte pakkende zinnen te schrijven.  Natuurlijk moet je rekening houden met de zoekwoorden die jouw doelgroep invoert in de zoekmachine. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekende is naar schoenen, dan raad ik jou aan om het woord schoenen te verwerken in de omschrijving. Door dit te doen worden de woorden dikgedrukt getoond in jouw advertentie. dikgedrukte zoekwoorden adwords advertentie

Versterkende sitelinks

Een zeer krachtige extensie zijn de sitelinks die weergegeven kunnen worden bij jouw Google Adwords advertentie. Ik zeg \’kunnen\’ omdat  sitelinks alleen worden opgeroepen als ze van meerwaarde zijn bij de zoekwoorden die de zoeker heeft ingevoerd in de zoekmachine. Het is daarom dus ook van belang dat je voor jezelf duidelijk maakt wat de behoefte van jouw doelgroep is. sitelinks voor adwords advertenties.png

Omschrijving behoefte doelgroep

  • Waar is de doelgroep naar op zoek?
  • Welke sitelinks helpen hem bij zijn zoekopdracht?

Wanneer je de sitelinks op basis van behoefte hebt verwerkt in de advertentie, neemt de kans toe dat je sitelinks daadwerkelijk ook vertoond worden in jouw advertentie.

Voordelen weergegeven sitelinks

  • Betere Click Through Rate (CTR) – uit onderzoek blijkt dat advertenties met sitelinks een betere CTR hebben. We hebben het dan over een stijging tussen de 2% en 10%.
  • Meer ruimte – door het vertonen van de sitelinks, zal je advertentie langer worden en hierdoor ook eerder opvallen.
  • Testen van landingspagina\’s – door gebruik te maken van verschillende sitelinks, kun je na een aantal weken analyseren welke pagina\’s leiden tot de meeste conversies.

Persoonlijke mening

Onderzoeken uitgevoerd door mijzelf bij mijn klanten, tonen aan dat bovenstaande punten een grote invloed hebben het klikgedrag van mensen. Ik adviseer je daarom ook om jouw huidige Adwords-advertenties naast deze tips te leggen en te kijken of je ze kunt transformeren naar eye-catching advertenties.

Klaar voor het optimaliseren van jouw Adwords-advertenties?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw Adwords-advertenties. Laat je reactie hieronder achter.

De ideale lengte en opmaak voor jouw social- en onlineberichten

Wil jij dat de interactie op de berichten die jij online of via social media publiceert toeneemt? De lengte en opmaak van je berichten spelen daarin een belangrijke rol. In dit eerste artikel geef ik je de ideale lengte voor jouw social-mediaberichten. Volgende keer geef ik je tips voor een goede opmaak en de ideale afmetingen voor de vormgeving van jouw social-mediakanalen.

Inleiding

We gaan steeds meer online communiceren met ons netwerk. Bedrijven doen er goed aan waardevolle berichten te delen met hun doelgroep om die te helpen in hun oriëntatiefase, tegelijk zorgt het voor een betere ervaring. Denk maar eens aan Coolblue die de klant tips geeft hoe die het beste gebruik kan maken van zijn aankoop. Of een accountancybureau dat tips geeft over hoe je het beste jouw bankzaken regelt. In mijn artikel: Youtility: Creëer meerwaarde en wees nuttig voor jouw doelgroep” geef ik hierover meer tips.  Om te zorgen voor een optimaal resultaat, staan hieronder richtlijnen van SumAll die je kunt gebruiken voor het opzetten van jouw social- en onlineberichten.

De ideale lengte Facebookbericht

Met een gemiddelde van 250 vrienden per Facebookgebruiker worden wij dagelijks via ons Facebooknieuwsoverzicht overspoeld met berichten, foto\’s en video\’s. Die overvloed maakt het noodzakelijk dat we filteren. Om jouw kans op interactie te verhogen, is het van belang om maximaal 40 tekens te gebruiken voor jouw Facebookberichten. Berichten met 40 tekens ontvangen 85% meer interactie dan berichten met meer tekens.facebook-ideale-bericht-lengte

De ideale lengte Twitterbericht

De gemiddelde Nederlandse twitteraar heeft 47 volgers en volgt zelf 89 accounts. Vergeleken met Facebook is dit aantal een stuk lager maar de berichtenstroom via Twitter gaat vele malen sneller. Om jouw kans op interactie te verhogen is het van belang om maximaal 100 tekens per tweet te gebruiken. Berichten met 100 tekens ontvangen 17% meer interactie dan berichten met meer tekens. Naast het aantal tekens is het ook aan te raden om niet meer dan 2 hashtags per tweet te gebruiken om de interactie hoog te houden. Berichten met maximaal 2 hashtags ontvangen 21% meer interactie dan tweets met meer hashtags.ideale-twitter-berichten-lengteAantal hashtags twitter bericht

De ideale lengte LinkedInbericht

De gemiddelde LinkedIngebruiker heeft 190 connecties waarvan hij de berichten voorbij ziet komen in zijn nieuwsoverzicht. Net zoals bij Facebook leren wij te filteren welke berichten ons wel en geen meerwaarde bieden. Als je in B2B zit, dan is het aan te raden om maximaal 16 – 25 woorden per bericht te gebruiken. Wanneer je in B2C zit dan raad ik je aan om tussen de 21 – 25 woorden per bericht te gebruiken.

Ideale lengte linkedin bericht

De ideale lengte Google+bericht

Naast de populaire social-mediakanalen, zijn er zonder dat je het misschien weet ook mensen actief op Google+. Als je de aandacht van jouw doelgroep wilt winnen, dan kun je het beste gebruik maken van een pakkende titel van maximaal 60 tekens. Google+ geeft je de mogelijkheid om 60 tekens per regel te gebruiken. Maak voor jouw titel ook altijd gebruik van de “*” “*”  zodat deze tekst dik gedrukt wordt en daardoor meer opvalt.google-ideale-lengte-berichten

De ideale lengte YouTubevideo

Steeds vaker maken wij gebruik van YouTube om waardevolle informatie te verzamelen. Via mijn eigen YouTube-kanaal deel ik zelf handige tips op het gebied van social-mediamarketing en online-marketing. Als je als bedrijf ook gebruik wilt gaan maken van video\’s, dan adviseer ik je om rekening te houden met een video van maximaal 3 minuten. Met mijn eigen video\’s zit ik vaak boven deze 3 minuten en ik  hoorde al enkele keren van mensen uit mijn netwerk dat ze de video als te lang ervaren.ideale-lengte-youtube-bericht

De ideale lengte blogartikel

Mensen die zich aan het oriënteren zijn of hun kennis willen ontwikkelen, maken vaak gebruik van diverse blogs om informatie binnen te halen. Als je als bedrijf het maximaal aantal lezers wilt behalen dan kun je het beste uitgaan van maximaal 1600 woorden. Gekeken naar alle artikelen die gelezen worden is 74% van de artikelen te lezen in minder dan 3 minuten en 94% van de artikelen te lezen onder de 6 minuten.ideale-lengte-blog-post

Klik hier voor meer handige tips over hoe je moet bloggen

De ideale lengte e-mailonderwerp

Wij Nederlanders maken al vele jaren gebruik van e-mail voor het binnenhalen en verzenden van berichten. Door de tijd heen neemt daardoor ook het aantal inschrijvingen voor nieuwsbrieven toe. Als je als bedrijf wilt opvallen tussen alle e-mailberichten die de doelgroep dagelijks binnenkrijgt, kun je het beste tussen de 28 – 39 tekens gebruiken voor jouw e-mailonderwerp. Een e-mailonderwerp tussen de 28 – 39 tekens heeft een gemiddelde openratio van 12.2% en 4% klikratio.ideale-lengte-e-mail

Klik hier om het uiterste uit je e-mailmarketingcampagnes te halen 

Persoonlijke mening

Of bovenstaande lengtes helpen? Dat is geheel afhankelijk van jouw doelgroep maar ook van andere factoren zoals onder andere de tijd van plaatsen en de vormgeving van het bericht. Test daarom voor jezelf wat de meest ideale lengte voor jouw artikelen is. Probeer bovenstaande lengtes uit maar test ook eens wat een bericht met meer tekens opbrengt.

Het complete overzicht

Persoonlijke mening

Klaar voor het optimaliseren van jouw social- en onlineberichten?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw social- en onlineberichten. Laat je reactie hieronder achter.

7 belangrijke elementen die jouw websiteconversie doen stijgen

Heb jij een website gebouwd voor jezelf of voor jouw doelgroep? In deze tijd is het hebben van een website een echte must-have, maar deze wordt vaak verkeerd opgezet. Een website die er mooi uitziet, hoeft niet gelijk een website te zijn die daadwerkelijk zorgt voor conversie. Een goede website is gebouwd vanuit de behoefte van de doelgroep en doorvertaald naar een design met een doel.

Wat ga ik je vandaag leren?

Ik ga enkele belangrijke elementen met je delen, die niet mogen ontbreken op jouw website. Door het implementeren van deze elementen, verhoog je de kans op conversie en het behalen van andere belangrijke doelstellingen.

#1 Bepalen van de doelgroep

Een website moet je realiseren vanuit de behoefte van jouw doelgroep. Hierbij moet je niet vergeten dat de demografische gegevens een enorme impact hebben op hoe jouw website eruit komt te zien. Daarom is het van belang dat je jouw doelgroep duidelijk in kaart brengt door op onderstaande punten te letten. Aan de hand van deze punten kun je dan gaan kijken hoe je een website moet opmaken die zorgt voor conversie.

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Nationaliteit
  • Persoonlijke interesses

Lees het boek:  Cultures and organizations

#2 Aantrekkelijke zoekmachineomschrijving

Ik ben ervan overtuigd dat een groot deel van jouw doelgroep zich oriënteert via de zoekmachine. Hoogstwaarschijnlijk heb je door middel van zoekmachinemarketing al gewerkt aan de vindbaarheid van jouw website door zoekmachines, zoals die van Google. Maar heb jij ook rekening gehouden met hoe de titel en omschrijving eruitzien wanneer mensen zoeken via de zoekmachine?

Zoekmachine marketing fout

Een veel gemaakte fout is, dat men vergeet om de titel en omschrijving van iedere pagina aan te passen. Hierdoor is de kans groot dat er een onduidelijke tekst in de zoekmachine komt te staan, waardoor het voor de doelgroep niet duidelijk is wat ze op die pagina kunnen vinden. Maak daarom voor iedere pagina een pakkende titel en omschrijving, die ervoor zorgen dat de bezoeker op jouw website klikt en niet op die van jouw concurrent.

Zoekmachine marketing juist

#3 Lettertype dat bij jou past

Als je één ding niet mag onderschatten, is het wel het lettertype op jouw website. Lettertypes hebben invloed op ons onderbewustzijn en daarom is het ook van belang dat je op jouw website een lettertype gebruikt dat bij je past en dat mensen als juist ervaren.

Invloed van een eenvoudig te lezen lettertype

Wanneer iets eenvoudig te lezen is, ervaren wij het als iets wat minder tijd kost. Een voorbeeld is een kookrecept dat in een boek staat. Wanneer dit recept eenvoudig te lezen is, dan denken wij ook dat wij minder tijd nodig hebben voor het bereiden van het gerecht dan wanneer het in een lastig te lezen lettertype staat. Denk hierbij aan een lettertype zoals: Arial

Wanneer gebruikmaken van een eenvoudig lettertype?

  • Als iets eenvoudig en snel te lezen moet zijn.
  • Als je een bezoeker moet overtuigen of wilt dat hij een formulier invult.

arial-eenvoudig-lettertype

Invloed van een lastig te lezen lettertype

Wanneer iets lastiger te lezen is, denken wij dat iets meer tijd kost. Een voorbeeld is wanneer je in een restaurant zit en een gerecht leest. Wanneer dit gerecht omschreven is in een lastig te lezen lettertype, dan denken wij dat de chef meer ervaring nodig heeft voor het bereiden van een gerecht en het gerecht daarom ook beter smaakt.

Wanneer gebruikmaken van een lastig  lettertype?

  • Als je de lezer wilt overtuigen dat er meer vaardigheden nodig zijn voor het opzetten van een product of dienst.
  • Als je wilt dat mensen iets beter onthouden.

Haettenschweiler-lastiger-lettertype

Belangrijk

Als je wilt dat mensen iets beter onthouden, kun je gebruikmaken van een lastig te lezen lettertype. Belangrijk hierbij is dat je dit alleen voor bepaalde gegevens doet zoals een telefoonnummer. Wanneer een gehele tekst in een lastig te lezen lettertype staat, is de kans groot dat mensen de tekst overslaan.

#4 De juiste kleuren gebruiken

We hebben er ieder moment van de dag mee te maken. Of we nou onze kleren aantrekken, tv-kijken, via onze smartphone of tablet op het web surfen of op de snelweg rijden en billboards tegenkomen. Overal komen wij kleuren tegen. Kleuren op websites zijn vaak samengesteld door marketeers die weten hoe ze ons kunnen beïnvloeden door middel van kleurenmarketing. Kleurenmarketing heeft namelijk invloed op onze emotie en gedrag en daardoor ook op de conversie.

Om ervoor te doen zorgen dat je de juiste kleuren op jouw website gebruikt adviseer ik jou om onderstaande infographic en het artikel over kleurenpsychologie door te nemen.

Kleurenmarketing

De psychologie en invloed van kleurenmarketing op ons onderbewustzijn

#5 Persoonlijk overkomen

Als je sneller een connectie/band wilt opbouwen met jouw doelgroep, dan is het van belang dat je persoonlijk overkomt. Verwijder daarom de stockfoto’s van jouw website en huur een fotograaf in om een leuke teamfoto te maken en daarnaast ook individuele foto’s van jouw medewerkers. Uit onderzoek is al enkele jaren gebleken dat wij mensen die op ons lijken eerder geloven.

Edelman-Trust-Barometer-2014-People-to-Trust

Een goed voorbeeld staat op de site van Drukwerkdeal. Op hun website staat een overzicht van alle medewerkers. Als je op een foto van een medewerker klikt, vertelt de medewerker over zijn werkzaamheden bij Drukwerkdeal.

Drukwerkdeal smoelenboek

#6 Overtuigen met referenties

Als je jouw bezoeker wilt overtuigen dan adviseer ik om gebruik te maken van referenties. Door een foto te gebruiken met daarbij een referentie van een tevreden klant, vergroot je de kans dat mensen eerder met jou zaken gaan doen. Zelf heb ik dit onderzocht door deelnemers van mijn social-mediamasterclass te vragen wat voor hun de doorslag gaf om deel te nemen aan de masterclass. Hierbij liet 90% mij weten dat ze werden overtuigd door de referenties van mijn klanten. Een mooie meetbare conversie dus!

Hamam het oosten - referenties

Het vermelden van referenties valt onder het kopje “social proof”. Meer daarover kun je lezen in het volgende artikel:

De 6 geheimen van het online overtuigen van jouw doelgroep

#7 Unieke call to action per pagina

Heb jij goed nagedacht over de call to actions op jouw website? Iedere pagina binnen jouw website heeft een ander doel en daarom ook een andere call to action. Zorg er daarom voor dat je een overzicht maakt van al jouw pagina’s en dat je bij iedere pagina goed nadenkt over wat je wilt dat de bezoeker doet.

Voorbeeld productpagina

Wanneer de bezoeker actief is op één van jouw dienst- of productpagina’s, dan betekent dit dat hij hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd is. Op dat moment wil je als eerste stap de bezoeker informeren en als tweede stap wil je dat hij zijn gegevens achterlaat, zodat jij met de bezoeker contact op kunt nemen. Een goede call to action is dan ook een contactformulier waar de bezoeker zijn gegevens kan achterlaten. Door gebruik te maken van een contactformulier en Google Analytics kun je maandelijks goed bijhouden wat de conversie is van bezoekers vs. contactmomenten.

Contactformulier online-marketingstrategie

Lees: 5 tips voor landingspagina’s die wel converteren

Wat heb je vandaag geleerd?

  • Het opzetten van een website begint altijd met het in kaart brengen van jouw doelgroep.
  • Je website tekstueel aantrekkelijk presenteren in de zoekmachine.
  • Wat voor lettertype en kleuren kun je het beste gebruiken.
  • Hoe  persoonlijker overkomen.
  • Het overtuigen van de bezoeker door middel van referenties.
  • Wat voor soort call to action moet je gebruiken.

Klaar voor het laten stijgen van jouw websiteconversies?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het doen laten stijgen van jouw websiteconversies. Laat je reactie hieronder achter.

9 punten over- waarom en hoe je moet bloggen

Ben je aan het twijfelen of je moet beginnen met bloggen? Of ben je al begonnen maar weet je niet goed waarover je moet bloggen? In dit artikel geef ik jou 9 belangrijke tips over waarom je moet bloggen en hoe je dat het beste kunt doen.

Steeds meer bedrijven verdiepen zich in de kracht van het bloggen. Er waren in 2006 wereldwijd 35 miljoen blogs en in 2011 was dat aantal al gestegen naar 173 miljoen. Ook in Nederland zie je dat steeds meer bedrijven actief aan de slag gaan met het schrijven van artikelen om deze te publiceren via hun social-mediakanalen. Persoonlijk ben ik van mening dat bloggen één van de sterkste vormen van marketing is om het vertrouwen te winnen van jouw doelgroep en te werken aan jouw autoriteit.

Wat ga ik je vandaag leren?

Aan het einde van het lezen van dit artikel weet je: waarom het hebben van een blog in deze tijd van belang is, hoe je het beste jouw blog kunt opzetten en hoe je een goed artikel schrijft aan de hand van een blogtemplate.

#1 Vertrouwen en autoriteit

Dankzij de snelle ontwikkeling op het gebied van technologie wordt het voor jouw doelgroep steeds eenvoudiger om zelf informatie te vinden die nodig is bij het doen van een aankoop. De doelgroep doorloopt 70% van de customer journey door zelf de informatie binnen te halen. In de laatste 30% van de customer journey is er de kans dat de potentiële klant met jou contact opneemt. Met deze harde cijfers in beeld is het daarom ook belangrijk om er alles aan te doen om het vertrouwen te winnen van jouw doelgroep, in de 70% van de customer journey die zij zelf bewandelen.

Seth Godin: The future of marketing is leadership

Vertrouwen en autoriteit zijn twee woorden die goed op elkaar aansluiten. Bij bloggen is het van belang dat je alle kennis die je hebt deelt. Belangrijk is dat je inspeelt op de problemen van jouw doelgroep. Door het schrijven van artikelen waarmee jij jouw doelgroep helpt, begin je met het winnen van hun vertrouwen. Het vertrouwen winnen zorgt er uiteindelijk voor dat ze eerder voor jou kiezen dan voor een bedrijf dat ze nog niet goed kennen. Minimaal 60% van mijn klanten heeft dit jaar aangegeven dat ze mij zijn gaan vertrouwen dankzij mijn artikelen en wekelijkse nieuwsbrief.Naast het winnen van het vertrouwen, werk je door het schrijven van artikelen ook aan de status “autoriteit”. Echter, door de vele blogs in de wereld zul je scherp moeten blijven en weten naar wat voor informatie jouw doelgroep zoekt. Er zijn in Nederland al genoeg bloggers te vinden waarvan ik vind dat ze hun autoriteit hebben geclaimd

#2 Vindbaarheid in de zoekmachine

Op de dag van vandaag focussen veel bedrijven zich op het goed vindbaar zijn via de zoekmachines zoals die van Google. In Nederland zijn daarom ook vele SEO-bedrijven actief die helpen bij het beter gevonden worden in de zoekmachines. Persoonlijk ben ik van mening dat je het schrijven van artikelen niet uit handen moet geven. Simpelweg omdat jezelf de benodigde kennis over en passie hebt voor het werk dat je doet. Daarnaast zit je ook dagelijks om de tafel met verschillende mensen uit jouw doelgroep en ben je daarom ook goed op de hoogte van de problemen die ze tegenkomen. Uiteraard kan het zo zijn dat jezelf te weinig tijd hebt voor het schrijven van artikelen. Op dat moment kun je overwegen om een tekstschrijver in te huren.Jouw website zal steeds beter gevonden worden door consistent te bloggen en te focussen op de onderwerpen die in deze tijd trending zijn.

#3 Content-marketingmissie

De afgelopen maanden is het mij opgevallen dat veel bedrijven niet weten waarover ze moeten schrijven. De reden hiervoor is vaak dat ze een echte must-have missen: een content-marketingmissie. De content-marketingmissie zorgt er namelijk voor dat je weet: wie jouw doelgroep is, wat voor soort content je gaat delen en waarmee deze content jouw doelgroep zal helpen. Wanneer je een idee hebt waarover je wilt schrijven, haal je dit idee langs jouw content-marketingmissie. Sluit dit idee aan op jouw missie? Dan mag je het artikel gaan schrijven.Content marketing missie

#4 Ideeën

Als je maandelijks consistent wilt gaan bloggen, dan is het van belang dat je voldoende ideeën hebt om over te schrijven. Het verzamelen van ideeën kun je op verschillende manieren doen. Hieronder deel ik enkele manieren waarvan ik gebruikmaak:

  • Het volgen van verschillende websites door ze plaatsen in Feedly
  • Verschillende autoriteiten volgen via Twitter, Facebook en Google+
  • Google Alerts, Google Trends en Twitter laten monitoren op verschillende onderwerpen
  • Boeken lezen, postcasts beluisteren en video\’s bekijken
  • Opslaan van vraagstukken die door jouw huidige klanten worden aangedragen

#5 Blogkalender

Wanneer je een ideeënlijst hebt opgesteld, verwerk je deze in jouw blogkalender. De blogkalender is jouw maand- / jaaroverzicht bestaande uit onderstaande punten:

  • Welke dag publiceer ik het artikel
  • Wat is het onderwerp van het artikel
  • Wat voor soort artikel is het ( interview, how-to tips e.d.)
  • Op welke zoekwoorden ga ik mij focussen

#6 Opbouw blogartikel

Voor het schrijven van een goed artikel is het niet alleen van belang dat je een goed onderwerp hebt, het is ook van belang dat de opbouw van jouw artikel klopt. Lezers hebben vaak weinig tijd en daarom is het van belang om je te focussen op onderstaande punten:

  • What\’s in it for me? (waarom moeten ze dit artikel lezen)
  • Less is more. (probeer in zo min mogelijk woorden iets te vertellen)
  • Bulletpoints, opsommingen en afbeeldingen (mensen scannen artikelen)
  • Stel een vraag aan het einde van het artikel (ga de interactie aan met de bezoeker)

De opbouw van een blog - blog template

#7 Promotie bericht

Wanneer je een artikel hebt geschreven, is het van belang dat je ervoor zorgt dat je het artikel onder de aandacht brengt van jouw doelgroep. Je mag er nooit vanuit gaan dat mensen uit zichzelf jouw artikelen gaan lezen. Voor mijn eigen artikelen heb ik een promotiekalender opgesteld. In deze kalender staat op welke dagen en tijden, via welke kanalen ik mijn artikel ga delen.

Tips voor promotie bericht

  • Verspreid de promotie van het bericht via jouw kanalen over de gehele week. Hierdoor is jouw bereik groter
  • Maak de promotietekst voor ieder kanaal handmatig op
  • Plaats je bericht meerdere keren via hetzelfde kanaal (pas de tekst en eventueel afbeelding aan)
  • Weet via welke kanalen de meeste traffic komt

#8 Periodieke update en controle

Wanneer berichten verouderen loop je de kans dat bepaalde informatie in jouw artikelen niet meer klopt of dat bepaalde links in jouw artikel niet meer werken. Zorg er daarom voor dat je meerdere keren per jaar jouw artikelen doorloopt. Wanneer je een artikel update, vermeld dan ook bovenaan het artikel wanneer dit artikel voor het laatst geüpdatet is. Je wilt jouw doelgroep immers niet op het verkeerde pad sturen met informatie die niet meer kloppend is.

#9 Delen en reageren

Maak het voor mensen eenvoudig om jouw artikel te delen en erop te reageren. Door het verwerken van “deelbuttons” vergroot je de kans dat mensen jouw artikel delen. Door mensen de mogelijkheid te geven te reageren, kun je ze helpen bij vragen en eventueel komen ze met tips om jouw artikel nog interessanter te maken.Enkele weken geleden kreeg ik verschillende opmerkingen van mensen dat ze het niet voor elkaar kregen om mijn artikel te delen, simpelweg omdat de deelbuttons waren verdwenen op mijn website. Voor mij was dit gelijk een grote eye-opener wat het voor een invloed kan hebben wanneer de “deelbuttons” ontbreken op jouw website.

Kant en klare deelbuttons die je kunt gebruiken

Wat heb je vandaag geleerd?

  • Waarom bloggen helpt bij het winnen van vertrouwen en bouwen aan autoriteit
  • Waarom bloggen helpt bij het vergroten van zichtbaarheid in de zoekmachines
  • Het opstellen van een content-marketingmissie
  • Het verkrijgen van voldoende ideeën om over te schrijven
  • Opstellen van een blogkalender
  • De perfecte opbouw van een artikel
  • De promotie van jouw artikel
  • Periodiek controleren van jouw artikelen
  • Doelgroep mogelijkheid bieden tot delen en reageren

Klaar voor het optimaliseren van jouw blog?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw blog. Laat je reactie hieronder achter.

E-mailmarketing is nog steeds één van de meest interessante online-marketingkanalen om jouw online doelgroep mee te bereiken. Het opbouwen van een e-mailmarketinglijst kost echter de nodige tijd en het is  jouw taak om mensen ervan te overtuigen dat zij zichzelf moeten inschrijven voor jouw e-mailmarketinglijst.

Oftewel: e-mailmarketing is interessant maar heeft zo zijn haken en ogen. Om die reden heb ik dan ook voor jou enkele belangrijke tips die ervoor zorgen dat jij jouw e-mailmarketinglijst sneller kan laten groeien op een rij gezet.

#1 What’s in it for me?

Één van de meest voorkomende fouten die je op vele websites ziet, is dat er enkel een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief staat zonder ook maar iets van uitleg. Het is altijd van belang dat je duidelijk onderbouwt waarom mensen zich moeten inschrijven voor jouw e-mailmarketinglijst.

Waarom moeten mensen zich inschrijven?

  • Wat voor informatie ga jij delen?
  • Voor wie is de informatie interessant?
  • Hoe vaak verstuur je een nieuwsbrief: dagelijks, wekelijks of maandelijks?

#2 Win het vertrouwen van jouw doelgroep

Mensen laten tegenwoordig niet zomaar meer hun gegevens achter. Vaak maken mensen gebruik van een spam-account, zodat ze enkel de beloning ontvangen en jij ze daarna niet meer kunt bereiken. Daarom is het van belang dat je het vertrouwen wint van de doelgroep.

Win het vertrouwen van de bezoeker

  • Geef mensen de mogelijkheid om eerder verstuurde nieuwsbrieven te bekijken.
  • Maak duidelijk dat je de gegevens niet aan derden doorverkoopt en dat je privacy belangrijk vindt.
  • Verwerk een referentie van een enthousiaste abonnee bij het inschrijfformulier.
  • Laat weten hoeveel mensen zichzelf al hebben aangemeld voor jouw nieuwsbrief.

e-mailmarketing content marketing institute

#3 Vraag niet teveel

Maak het voor de bezoekers niet te ingewikkeld om zich in te schrijven voor jouw e-mailmarketinglijst. Het vragen om het e-mailadres is vaak al voldoende om de bezoeker te bereiken. Uiteraard wil je graag de naam van de bezoeker en eventueel andere gegevens zodat je de nieuwsbrieven kunt personaliseren. Vraag echter niet bij het inschrijven om deze gegevens.

Case: Coolblue

Coolblue pakt het erg slim aan om een follow-up-mailing te versturen nadat jij jouw e-mailadres hebt achtergelaten. Zie tevens de opsomming onderaan de nieuwsbrief  van Coolblue. Hier staat duidelijk wat je kunt verwachten nu jij jezelf hebt aangemeld voor hun nieuwsbrief. e-mailmarketing coolblue

#4 Geef ze een beloning

Als je de conversie voor het inschrijven van jouw e-mailmarketinglijst wilt verhogen, dan kun je mensen belonen wanneer zij zichzelf inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Door het vermelden van de beloning bij het inschrijfformulier, is de kans groter dat de ogen van de bezoekers eerder naar jouw inschrijfformulier gaan dan wanneer je er geen beloning bij vermeldt.

Beloningen die je kunt geven

  • Kortingscoupon die ze kunnen gebruiken bij hun eerste bestelling.
  • E-book, whitepaper of andere interessante goodies.

#5 Opvallen en duidelijke call to action

Als je een inschrijfformulier hebt op jouw website, dan moet het vergroten van jouw e-mailmarketinglijst ook één van de hoofddoelstellingen zijn voor jouw website. Wanneer dit zo is, dan is het meer dan logisch dat je ervoor zorgt dat jouw inschrijfformulier ook onder de aandacht wordt gebracht van de bezoeker. In mijn artikel “5 tips voor landingspagina’s die wel converteren” leg ik uit hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw inschrijfformulier beter onder de aandacht komt.

Pijlers voor inschrijfformulier

  • Het hebben van een omkadering.
  • Gebruikmaken van kleur en contrast.
  • Aanwijzen van het inschrijfformulier.
  • Ruimte om het inschrijfformulier.
  • Benoem de call to action.

Klik op onderstaande afbeelding voor alle tips e-mailmarkaeting tip conversie verhogen formulier

#6 Start een campagne

Om op een snellere manier de e-mailmarketinglijst te vergroten, kun je overwegen om een campagne op te zetten die dit als specifieke doelstelling heeft. Er zijn veel soorten campagnes die je kunt starten voor het vergroten van deze e-mailmarketinglijst.

Case: Hamam Het Oosten

Wanneer wij bij Hamam Het Oosten een nieuwe online deal op onze website hebben staan, maken wij gebruik van een Facebookcampagne om deze deal te promoten. De zogenaamde “like, deel en win” actie is nog steeds een eenvoudige manier om op een snelle wijze meer exposure te genereren voor de nieuwe deal. Mensen moeten zich inschrijven voor onze nieuwsbrief als ze willen deelnemen aan deze actie. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 80% van alle mensen die ons bericht hebben geliked, zich ook hebben aangemeld voor onze nieuwsbrief. e-mailmarketing hamam het oosten

Case: Coolblue

Meerdere malen in het jaar heeft Coolblue via Facebook een actie waarbij je 3 producten kunt kiezen waar jij kans op wilt maken. Om mee te doen aan deze actie moet jij jouw persoonlijke gegevens achterlaten met daarbij de top 3 van producten die jij wilt winnen. Wanneer de winnaar bekend is gemaakt, ontvangen de deelnemers die niet hebben gewonnen een e-mail met daarbij een leuke korting op de producten die ze hadden vermeld in hun top 3. Slimme campagne van Coolblue die zorgt voor: inschrijvingen nieuwsbrief, productpromotie en kans op extra verkoop.

Coolblue Facebookcampagne 

e-mailmarketingcampagne coolblue

Coolblue mailing verliezers

e-mailmarketingcampagne Coolblue verliezers

De pijlers van dit artikel

  • Zorg ervoor dat de bezoekers de meerwaarde zien van het inschrijven voor jouw nieuwsbrief.
  • Win het vertrouwen van de bezoeker en verwijder de drempel die voor hun voeten ligt.
  • Vraag enkel om het e-mailadres. De rest komt later.
  • Beloon mensen voor het achterlaten van hun e-mailadres.
  • Zorg ervoor dat het inschrijfformulier opvalt voor de bezoeker.
  • Geef een boost aan jouw e-mailmarketinglijst door middel van campagnes.

Klaar voor het vergroten van jouw e-mailmarketinglijst?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het vergroten van jouw huidige e-mailmarketinglijst. Laat je reactie hieronder achter.

In 7 stappen jouw social-mediacampagne voor de feestdagen

De feestdagen komen er weer aan en veel bedrijven hebben hun social-mediacampagnes al klaarstaan. Jij ook? Bij het opzetten van een social-mediacampagne is het van belang dat je een plan opstelt zodat je weet waaraan jouw campagne moet voldoen. Benieuwd hoe zo’n campagneplan eruitziet? In dit artikel geef ik je de richtlijnen voor het opzetten van een succesvolle social-mediacampagne voor de feestdagen.

1. Wat zijn jouw doelstellingen voor de feestdagen?

Voordat je de social-mediacampagne kunt opzetten, is het van belang dat je weet wat voor doelstellingen je wilt behalen. Doelstellingen zorgen ervoor dat je richtlijnen hebt voor de social-mediacampagne die je gaat realiseren.

Doelstelling #1

Vergroten van de e-maillijst.

Oplossing

Het opzetten van een social-mediacampagne waarbij mensen hun gegevens moeten achterlaten voor het inschrijven naar aanleiding van de campagne. Om de campagne een extra boost te geven, krijgen mensen de opdracht om de campagne te delen met hun netwerk.

Voorbeeld

Bij Hamam Het Oosten geven wij ter promotie van onze online-deal een arrangement weg voor twee personen. Om ervoor te zorgen dat wij de gegevens ontvangen, krijgen mensen de opdracht om hun gegevens achter te laten en om het bericht te delen met hun vrienden zodat ze extra kans maken.

social-mediacampagne hamam het oosten

Doelstelling #2

Promotie van producten.

Oplossing

Het organiseren van een give-away van de producten die je wilt promoten. Hierbij de mensen de opdracht geven om de actie te delen met hun vrienden, zodat de kans op een virale social-mediacampagne groter wordt.

Voorbeeld

Een goed voorbeeld is de social-mediacampagne van Coolblue. Ter promotie van enkele nieuwe producten kunnen mensen aangeven welke prijzen ze het liefst willen winnen. Aan het einde van deze campagne worden de winnaars uitgekozen en de prijzen verloot. Het voordeel van deze actie is, dat Coolblue precies per persoon weet welke producten ze interessant vinden. Aan de hand van deze data ontvangen de verliezers aan het einde van de campagne een e-mail met daarin een korting op het product wat ze het meest interessant vonden. Erg slim!

social-mediacampagne coolblue

2. Op welke feestdagen ga jij je richten?

Het jaar kent veel feestdagen en daarom is het van belang dat je een keuze maakt, zodat je een planning kunt opzetten voor het realiseren van de social-mediacampagnes.

Social-mediacampagne - Feestdagen 2014

3. Hoe lang gaat jouw campagne duren?

Als je een social-mediacampagne succesvol wilt maken, heb je meer tijd nodig dan enkele dagen van promotie. Zorg ervoor dat je een minimale aanloop van 2 tot 3 weken hebt, zodat je voldoende tijd hebt voor de promotie van de social-mediacampagne. Om ervoor te zorgen dat je overal rekening mee houdt, adviseer ik jou om gebruik te maken van een social-mediaberichtenkalender. In deze berichten-kalender kun je alles bijhouden: duur social-media-advertenties, promotieberichten en andere vormen van promotie.

4. Ga je gebruik maken van een campagnetool?

Belangrijk bij het opzetten van een social-mediacampagne is de keuze of je wel of geen campagnetool wilt gaan gebruiken. Door het inzetten van een campagnetool kun je eenvoudig een campagne opzetten zonder dat je enige kennis van programmering nodig hebt. Daarnaast biedt het gebruikmaken van een social-mediacampagnetool meerdere voordelen.

Voordelen social-mediacampagnetool

  • Toegankelijk via ieder device.
  • Geen kennis nodig van programmeren.
  • Vaak gratis tot X-aantal deelnemers.
  • Brede keuze uit kant -en-klare campagnes.
  • Mogelijkheid tot het verzamelen van data.

Shortstack social-mediacampagnetool

Er zijn vele verschillende soorten social-mediacampagnetools. Één van mijn favorieten is Shortstack.

http://www.shortstack.com/

5. Wat voor prijs geef je weg?

Het is altijd van belang dat je een prijs weggeeft waarmee je de juiste doelgroep aanspreekt. Als je een visboer bent, dan geef je geen iPad weg want hierdoor is de kans erg groot dat je de verkeerde doelgroep bereikt. Ga altijd bij jouzelf na wat de doelstelling is van de social-mediacampagne en wat voor prijs hierbij het beste past. Zoals ik al eerder liet zien, geven wij bij Hamam Het Oosten altijd een arrangement weg wat we op dat moment aan het promoten zijn. Door het weggeven van een prijs die gelijk staat aan het te promoten product, zorg je ervoor dat je de juiste doelgroep bereikt.

social-mediacampagne lidl

6. Hoe ga je de social-mediacampagne promoten?

Zonder het promoten van jouw social-mediacampagne, is de kans klein dat mensen meedoen met jouw campagne. Zorg er daarom voor dat je een plan der promotie maakt. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Via welk kanaal ga ik de social-mediacampagne promoten?
  • Op welke dagen en tijden deel ik de social-mediacampagne?
  • Welke advertentiemogelijkheden schakel ik in?(bijvoorbeeld Facebookadvertenties).

7. Checklist voor het lanceren van de campagne

Voordat je de social-mediacampagne start, is het van belang dat je alle activiteiten nogmaals doorloopt.

  • Heb ik mijn doelstellingen duidelijk op papier?
  • Heb ik een duidelijk overzicht van de feestdagen waar ik mij op ga richten?
  • Houd ik rekening met de lengte van de social-mediacampagne?
  • Maak ik wel of geen gebruik van een social-mediacampagnetool?
  • Is de prijs bekend?
  • Is er voldoende rekening gehouden met het promoten van de social-mediacampagne?

Klaar voor het opzetten van de social-mediacampagne?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opzetten van de social-mediacampagne. Laat je reactie hieronder achter.

De beste internetmarketingtools voor ondernemers en marketeers

Wil je als ondernemer of marketeer ook op een efficiënte manier werken, tijd besparen en de maandelijkse kosten voor internetmarketingtools laag houden? Lees dan dit artikel waarin ik interessante internetmarketingtools behandel die voor jou zeker te weten interessant zijn!

Geckoboard

online-marketingtool-geckoboard (1)

Door gebruik te maken van verschillende social-mediaplatformen en online-marketingkanalen is de kans groot dat je al snel de grip op de online-marketingstatistieken verliest. Vaak heb je niet voldoende tijd om voor ieder kanaal apart naar de statistieken te kijken. Met Geckoboard is dit echter verleden tijd.

Via Geckoboard kun je vrijwel alle social-mediastatistieken en online-marketingstatistieken importeren van de kanalen waar jij gebruik van maakt. Wanneer je dit hebt gedaan, kun je de meest interessante statistieken vermelden op jouw dashboard. Door het creëren van dit dashboard kun je ieder moment van de dag, met een kopje koffie in de hand, de statistieken in één oogopslag bekijken.

Google Analytics

online marketingtool Google analytics

Het is van belang dat je minimaal wekelijks jouw websitestatistieken in de gaten houdt. Je hebt immers een website niet alleen voor de leuk. Als het goed is wil je ook dat jouw website uiteindelijk nieuwe bezoekers krijgt die uiteindelijk doorzetten tot leads. Door het gebruiken van de internetmarketingtool Google Analytics, krijg je vrijwel alle informatie binnen die je nodig hebt als marketeer om ervoor te zorgen dat het aantal maandelijkse leads wordt verhoogd.

Google analytics functiesGoogle Webmaster tools

Online marketingtool Google webmaster tools

Als je gebruikmaakt van een website, is het van belang dat jouw website goed zichtbaar is. Een belangrijk gegeven is hierbij de indexering van jouw websitepagina’s. Aan de hand van een duidelijke indexering van websitepagina’s kun je zien welke zoekwoorden mensen gebruiken om jouw website te vinden. Tevens is het van belang dat je in de gaten houdt of Google daadwerkelijk wel al jouw pagina’s kan vinden. Door gebruik te maken van Google Webmaster Tools, krijg je binnen enkele seconden een indexering en evaluatie van jouw eigen website. Hiermee kun je maandelijks meten of jouw zoekmachinemarketingtechnieken succesvol zijn.

SumAll

Online marketingtool Sumall

Het is van belang dat je maandelijks de statistieken goed in de gaten houdt en dat je eenvoudig aan jouw werkgever kunt aantonen wat de resultaten zijn van jouw maandelijkse online-marketingactiviteiten. Door gebruik te maken van SumAll, kun je eenvoudig al jouw social-mediaplatformen en online-marketingkanalen koppelen aan dit programma en heb je binnen no-time een overzicht van al jouw statistieken. Tevens kun je eenvoudig een rapport uitprinten en deze doornemen indien nodig.

QuickSprout

Online marketingtool Quicksprout

Het niet krijgen van bezoekers op jouw website kan vele redenen hebben. Het vinden van deze reden kost vaak veel tijd. Door gebruik te maken van internetmarketingtool Quick Sprout, krijg je binnen enkele seconden een gedetailleerde analyse van jouw website. Aan de hand van deze analyse kun je direct zien wat de verbeterpunten voor jouw website zijn, zodat die beter gevonden kan worden door potentiële bezoekers. Tevens kun je hier ook de website van een concurrent aan koppelen zodat je ziet wat zij wel en niet goed doen.

Visual Website Optimizer

Internet marketing tool Visual website optimzier

Als je ontevreden bent over jouw huidige website-omzet en/of conversie, dan is het tijd om een kritische blik te werpen op jouw site. Met behulp van internetmarketingtool Visual Website Optimizer, kun je verschillende versies van websites en landingspagina’s aanmaken om te onderzoeken welke versie zorgt voor de meeste conversie.

Google Pagespeed

Online-marketingtool Google Pagespeed

Door een lange laadtijd van jouw website is de kans groot dat je bezoekers kwijtraakt. Vaak heeft die lange laadtijd te maken met enkele kleine foutjes die eenvoudig op te lossen zijn. Door gebruik te maken van Google Pagespeed krijg je binnen no-time te zien hoe jij jouw website kunt optimaliseren voor zowel desktop als mobiele telefoon.

KeywordTool

Online-marketingtool Keyword Tool

Het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachine van Google begint bij het vinden van de juiste zoekwoorden. Op het gebied van zoekmachinemarketing zijn er veel verschillende internetmarketingtools die je hiervoor kunt gebruiken. Een van deze gratisinternetmarketingtools is Keyword Tool. Via deze tool kun je jouw zoekwoorden invullen en aan de hand daarvan maakt de tool een lijst met zoekwoordensuggesties van A tot Z.

Google Zoekwoordplanner

Internet marketing tool Google zoekwoord planner

Via de eerder genoemde Keyword Tool krijg je een breed overzicht van vele zoekwoorden die je kunt gebruiken. Door deze lijst van zoekwoorden te importeren in Google Zoekwoordplanner, krijg je een goed overzicht op welke zoekwoorden mensen wel en niet zoeken.

 

Google Trends

Online-marketingtool Google Trends

Als blogger wil je ervoor zorgen dat je artikelen schrijft die voor jouw doelgroep interessant zijn. Belangrijk hierbij is dat je altijd weet welke onderwerpen trending zijn, zodat je hierover kunt schrijven. Door gebruik te maken van Google Trends, kun je eenvoudig zien op welke zoekwoorden het meest gezocht wordt, wat snelle stijgers zijn of waar steeds minder op gezocht wordt. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat er altijd vraag is naar jouw artikelen.

Tweriod

internet-marketingtool Tweriod

Wanneer je gebruik maakt van Twitter, is het van belang dat je jouw tweets op de tijden plaatst wanneer jouw doelgroep online is. Door gebruik te maken van de internetmarketingtool Tweriod, krijg je binnen enkele minuten een duidelijk overzicht op welke dagen en tijden jouw doelgroep online is. Mocht je gebruik gaan maken van Tweriod, dan adviseer ik je om deze tool te combineren met Buffer (lees hieronder).

Buffer

internet marketing tool Buffer

Het plaatsen van jouw social-mediaberichten op de juiste tijd, is één van de belangrijkste factoren om een beter resultaat te halen uit jouw social-mediactiviteiten. Door dagelijks al jouw berichten handmatig te versturen ben je veel tijd kwijt. Door gebruik te maken van Buffer, kun je eenvoudig jouw social-media-activiteiten in een keer beheren. Je kunt tijden vaststellen wanneer jouw berichten verspreid moeten worden door Buffer en je krijgt een duidelijke overzicht te zien van hoe jouw berichten presteren. Één van de krachtigste combinaties is Buffer met Tweriod.

Tweetdeck

internet marketing tool Tweetdeck

Het is van belang dat je ook goed in de gaten houdt wat mensen over jouw bedrijf vertellen via het social web. Door gebruik te maken van Tweetdeck kun je jouw eigen dashboard creëren, waardoor je in één oogopslag alles in de gaten kunt houden wat er gebeurt op het social web.

Google Alerts

Internet marketing tool Google Alerts

Dagelijks worden er veel artikelen en informatie gedeeld via het online web. Als bedrijf is het van belang dat je op de hoogte gehouden wordt als mensen daar iets over jou zeggen. Via Google Alerts kun je instellen dat je een reminder wilt ontvangen wanneer er iets wordt gezegd over jouw bedrijf en of product.

 

Feedly

internet marketing tool Feedly

Wil jij eenvoudig een overzicht hebben van alle blogs en informatiewebsites die jij volgt? Door gebruik te maken van Feedly, kun je eenvoudig al deze blogs en websites koppelen aan één platform. Hierdoor hoef je niet dagelijks de vele verschillende websites te bezoeken, maar heb je een duidelijk overzicht van alle informatieve artikelen. Feedly is in combinatie met een kop koffie of thee een perfecte combinatie voor een goede start van de dag.

GetPocket

Internet marketing tool Pocket

Besteed jij dagelijks ook veel tijd aan het up-to-date te blijven over branchegerelateerd nieuws, maar heb je vaak niet voldoende tijd om het lezen? Door gebruik te maken van GetPocket kun je eenvoudig interessante artikelen opslaan en later op de dag bekijken. Hierdoor mis je nooit meer interessant nieuws!

Inbox by Gmail

Internet marketing tool Inbox by Gmail

Dagelijks worden we overspoeld met e-mailberichten. Het ordenen en in de gaten houden van jouw e-mailbox neemt ook tijd in beslag. Tevens is de kans groot dat je veel tijd kwijt bent aan het openen van spam-emails of e-mailberichten die op dat moment niet interessant voor jou zijn. Door gebruik te maken van Inbox by Gmail, worden jouw e-mailberichten automatisch gebundeld. Je krijgt zo een goed overzicht van welke berichten van belang zijn en je kunt tevens herinneringen koppelen aan e-mailberichten.

Van welke internetmarketingtools maak jij gebruik?

Ik ben erg benieuwd van welke internetmarketingtools jij gebruik maakt. Laat je reactie hieronder achter.

9 redenen waarom je gebruik moet maken van remarketing

Ben je van plan om gebruik te maken van remarketing of wil je weten wat de voordelen zijn van remarketing? In dit artikel laat ik zien waarom remarketing één van de meest effectieve manier van adverteren is.

Wat is remarketing

Remarketing is één van de meest effectieve manieren om jouw potentiële doelgroep te bereiken door middel van adverteren. Veel webshops maar ook websites maken al gebruik van remarketing. Ik ben ervan overtuigd dat je wel eens een webshop hebt bezocht, je deze uiteindelijk verliet en opeens via Facebook of een andere website, een banner zag met de artikelen waar je naar zocht. Op dat moment probeert de webshop jou door middel van remarketing terug te lokken naar de website. De kans is groot dat je ook daadwerkelijk op de banner klikt, waardoor je weer terug op de webshop komt. In onderstaande video wordt de techniek van remarketing gedemonstreerd.

Waarom is remarketing belangrijk

Tevreden met het aantal bezoekers op jouw website? De kans is groot dat veel bezoekers maar één keer jouw website bezoeken en daarna nooit meer terugkomen op jouw website. Jammer, vind je ook niet? Maar stel dat alle mensen die op jouw website komen, dat je die kunt vangen in een netje? Stel dat je alle mensen die op jouw product- of dienstpagina zijn geweest en toen geen contact met je opnamen opnieuw kunt benaderen? Benaderen met een banner van jouw product of dienst waar ze naar op zoek waren. En dat je slechts enkele centen betaalt wanneer iemand op die banner klikt.

voorbeeld remarketing coolblue.

 

Interessant, vind je ook niet? Dat is waarom ik je adviseer om gebruik te maken van remarketing. Mensen die interesse hebben getoond in jouw producten, die wil je niet verliezen. Je wilt ze terughalen en je wilt dat ze een afspraak maken met jou.

Heb ik je nog niet overtuigd? Hieronder enkele voordelen van remarketing. 

#1 Remarketing is goedkoop

Je hoeft geen honderden euro’s per maand te investeren in remarketing om daadwerkelijk resultaat te zien. Bij remarketing betaal je vaak slechts 0,10 à 0,20 cent per klik. Uiteraard kan het bedrag hoger zijn, maar dit ligt ook aan de concurrentie. Maar zelfs als één klik op jouw remarketingbanner 1 euro zou kosten, dan zou het nog goedkoop zijn. Weet je waarom? Bezoekers die je bereikt met remarketing hebben al aangegeven dat ze interesse hebben in jouw product of dienst. Wanneer  je ze door middel van remarketing opnieuw benadert en ze klikken, dan betekent het dat de persoon 2x zo geïnteresseerd is. 

#2 Je bereikt alleen potentiële bezoekers

Bij remarketing kun je exact aangeven welke mensen je wilt bereiken. Zo kun je instellen dat je enkel mensen wilt benaderen die jouw dienst- of productpagina hebben bezocht of een andere pagina naar keuze. Tijdens het aanmaken van de remarketingadvertentie, kun je zelf een banner ontwerpen die aansluit bij de desbetreffende pagina waar de bezoeker komt. Hierdoor krijgt de bezoeker altijd een relevante advertentie te zien.

instellingen remarketing

#3 Tijdsduur instellen van remarketing

Bang dat je de bezoeker gaat irriteren met de remarketingadvertentie? Wees gerust, je kunt zelf aangeven hoelang je de bezoeker wilt volgen met jouw remarketingbanner. Belangrijk hierbij is om te kijken hoelang het verkoopproces duurt van een nieuwe bezoeker. Stel dat een gemiddelde bezoeker ongeveer 2 weken de tijd nodig heeft voor het doen van zijn aankoop. Dan kun je aangeven dat jouw remarketingadvertentie maximaal 2,5 week in beeld moet blijven.

#4 Niemand doet zijn aankoop bij zijn eerste bezoek

In een case-study van Google wordt duidelijk aangetoond dat wij mensen bijna nooit de eerste keer bij bezoek onze aankoop doen. Iedere bezoeker loopt een looppad af “De customer journey“. Dit betekent dan ook dat de kans groot is dat mensen na hun eerste bezoek niet meer terugkomen op jouw website. Daarom is het van belang dat je gebruik gaat maken van remarketing. Hierdoor trek je opnieuw de aandacht van de bezoeker die al heeft laten weten dat hij geïnteresseerd is in jouw dienst of product.

Klanten doen hun aanschaf via verschillende apparaten

#5 Vergroot je naamsbekendheid

Door het inzetten van remarketing kun jij jouw naamsbekendheid vergroten. De kans is groot dat jij mijn website bezoekt, mijn artikel leest en uiteindelijk mijn naam vergeet. Door het opzetten van een banner met daarop mijn logo en een duidelijke call to action, zorg ik ervoor dat jij enkele dagen via verschillende websites mijn logo voorbij ziet komen. Op dat moment trigger ik jouw hersenen en zorg ik ervoor dat het beeld bij jou blijft hangen. Mocht jij enkele weken later hulp nodig hebben op het gebied van social-mediamarketing of online-marketing, dan is de kans groter dat je bij mij komt.

#6 Remarketing is beschikbaar voor Adwords

Als je remarketing wilt toepassen dan kun je gebruik maken van Google remarketing. Vele websites die jij dagelijks bezoekt, hebben enkele plekken vrij voor Google remarketingbanners. Door het brede netwerk / partners van Google, is de kans dus groter dat jouw Google remarketingbanner op verschillende websites getoond wordt.

Mogelijkheden Google Remarketing

  • Standaardremarketing: laat advertenties zien aan jouw eerdere bezoekers op het moment dat ze websites in het Display Netwerk bekijken en apps in het Display Netwerk gebruiken.
  • Dynamische remarketing: laat jouw eerdere bezoekers dynamische advertenties zien met producten of services die ze op jouw website hebben bekeken, op het moment dat ze websites in het Display Netwerk bekijken en apps in het Display Netwerk gebruiken.
  • Remarketing voor mobiele apps: laat advertenties zien aan mensen die jouw mobiele app of mobiele website hebben gebruikt op het moment dat ze andere mobiele apps gebruiken of andere mobiele websites bekijken.
  • Remarketinglijsten voor zoekadvertenties: laat advertenties zien aan jouw eerdere bezoekers als ze na het verlaten van jouw website aanvullende zoekopdrachten uitvoeren op Google voor de producten die ze nodig hebben.
  • Videoremarketing: laat advertenties zien aan mensen die uw video’s of YouTube-kanaal hebben bekeken op het moment dat ze YouTube gebruiken en video’s, websites en apps in het Display Netwerk bekijken.

Google remarketing voorbeeld

#7 Remarketing  is beschikbaar voor Facebook

Met meer dan 9.000.000 Nederlandse Facebookgebruikers is remarketing voor Facebook erg interessant. De kans dat je namelijk iemand bereikt via Facebook met jouw remarketingbanner is erg groot omdat Facebookgebruikers vele uren per maand actief zijn op dit platform. Het opzetten van een Facebookremarketingcampagne is eenvoudig en daarnaast zijn de gemiddelde kosten voor een klik niet duur.

Klik hier voor meer tips over Facebook adverteren en Facebookremarketing

 

#8 Remarketing  is beschikbaar voor Twitter

Met meer dan 3.700.000 Nederlandse Twittergebruikers is remarketing ook voor Twitter erg interessant. Net zoals bij Facebookremarketing zijn ook op Twitter vele mensen dagelijks actief. Dankzij de mogelijkheid van remarketing voor Twitter, kun je eenvoudig een websitebezoeker benaderen via zijn Twitterprofiel met een interessante tweet.

Twitter remarketing

#9 Remarketing, daar kun je vandaag nog mee beginnen

Je hoeft niet per se remarketing te gaan gebruiken voor jouw bedrijf. Echter adviseer ik je wel om alvast de “remarketingpixel” te integreren in jouw website. Door het integreren van deze remarketingpixel, vang je alvast alle bezoekers op in een netje en kun je zelfs na één maand de websitebezoekers opnieuw bereiken.

Klaar om aan de slag met Remarketing te gaan?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het inzetten van Remarketing. Laat je reactie hieronder achter.

PS. Hulp nodig bij het opzetten van jouw remarketing-campagne? Klik hier

 

Loop jij ook tegen het probleem aan dat je niet weet wat voor berichten je moet plaatsen via de social-mediakanalen? Dan is de kans groot dat jij geen content-marketingkalender voor jezelf hebt opgezet. In dit artikel laat ik je zien hoe je in 5 stappen de social content-marketingkalender realiseert.

Inleiding

Veel bedrijven gaan nog steeds de fout in door het niet hebben van een social content-marketingkalender. Hierdoor zie je vaak dat bedrijven via de social-mediakanalen berichten delen waarbij er geen rekening wordt gehouden met hun doelgroep. Een gemiste kans via social en daarnaast is het verspilde tijd want je komt geen stap verder. Als dit ook jou bekend in de oren klinkt, dan heb ik hieronder de oplossing.

#1 Content-marketingmissie

Alles begint met een content-marketingmissie. Of je nou een content-marketingplan opstelt, gaat bloggen of social-mediamarketing inschakelt, zonder missie weet je niet welke kant je op moet gaan en hoe jij door middel van content-marketing jouw doelgroep gaat helpen. Je moet het namelijk zo zien; alle vormen van communicatie moeten voldoen aan jouw content-marketingmissie.

Voor het opstellen van jouw content-marketingmissie, moet je de onderstaande 3 vragen beantwoorden:

  • Wie is jouw doelgroep?
  • Wat lever je aan jouw doelgroep?
  • Wat is de uitkomst voor jouw doelgroep?

Content marketing missie

#2 Content-marketingthema’s

Nu je weet wat jouw content-marketingmissie is, ga je een content-marketingthemalijst opstellen. Deze themalijst heb je nodig wanneer je gaat communiceren met jouw doelgroep. Door met jouw berichten in te spelen op de verschillende thema’s, is de kans groter dat je de aandacht trekt van een grotere doelgroep. Vergeet immers niet dat social-mediamarketing ook gaat om een stukje entertainment.

Verwerk onderstaande punten in jouw content-marketingthemalijst

  • Seizoenen
  • Feestdagen
  • Vakanties
  • Overige (dierendag, dag van de leraar e.d.)

#3 Onderwerpen

Nu je weet wat jouw content-marketingmissie is en je een content-marketingthemalijst hebt gemaakt, is het tijd voor het kiezen van onderwerpen. Hierbij stel jij jezelf de vraag: Wat voor soort berichten wil ik verspreiden via de social-mediakanalen? Door jezelf deze vraag te stellen en door het verzinnen van verschillende onderwerpen, heb je voor jezelf richtlijnen voor het soort berichten dat je maandelijks wilt gaan delen.

Onderstaande afbeelding omvat verschillende ontwerpen

content-marketing-onderwerpen

 

#4 Content-marketingkalender

Nu je bovenstaande 3 stappen hebt uitgevoerd, ben je klaar voor het opzetten van jouw content-marketingkalender. Bij het opzetten van deze kalender, houd je rekening met bovenstaande punten. In de content-marketingkalender maak je voor jezelf een duidelijk overzicht op welke dagen je gaat communiceren met jouw doelgroep. Ik adviseer je om minimaal 1 maand vooruit te werken zodat je maandelijks een goed overzicht hebt van alle activiteiten.

Content marketing kalender voorbeeld

Er zijn verschillende manieren voor het opzetten van jouw content-marketingkalender. Om jou hierbij te helpen kun je hieronder (door jouw e-mailadres achter te laten) mijn eigen social-contentkalender downloaden.

Download de social-contentkalender

[gravityform id=”45″ title=”false” description=”true”]

 

5 statistieken die veel belangrijker zijn dan social-mediamarketingfans

Ben jij gefocust op het verzamelen van zoveel mogelijk social-mediafans? Stop er dan nu mee. Social-mediamarketing draait niet om fans. Er zijn belangrijkere statistieken. Benieuwd welke? In dit artikel deel ik de 5 belangrijkste social-mediamarketingstatistieken.

Inleiding

Minimaal één keer per week hoor ik mensen vol enthousiasme praten over hoeveel fans ze wel niet hebben. Naar mijn gevoel zijn we “vind-ik-leuks gestoord”. Het zegt namelijk helemaal niks hoeveel fans jouw pagina heeft. Uiteraard heb ik het hier niet alleen over Facebook, ik heb het over alle social-mediakanalen. Er zijn belangrijkere social-mediamarketingstatistieken die je moet meten voor jouw social-mediamarketinginzet. Maar voordat ik deze belangrijke statistieken ga behandelen, wil ik je eerst iets belangrijks vertellen.

Activate your fans, don't just collect them like baseball cards

Jouw social-mediabereik is laag!

Pardon? Nee, jouw social-mediabereik is lager dan jijzelf denkt. Wist je namelijk dat je via Facebook nog maar ongeveer  7% van jouw fans bereikt? Dit heeft te maken met de Facebook Edgerank. Een formule die is ontwikkeld door Facebook die ervoor zorgt dat wij mensen alleen nog maar berichten voorbij zien komen die relevant voor ons zijn. En wat dacht je van Twitter? Door de snelle berichtenstroom en jouw volgers die op verschillende tijden online zijn, is de kans groot dat je ook via Twitter maar een beperkt aantal van jouw fans bereikt. Hetzelfde geldt voor LinkedIn en andere social-mediakanalen. Stop er nu alsjeblieft mee! Ga je focussen op onderstaande social-mediamarketingstatistieken.

#1 Social-mediamarketingbereik

Zoals je hierboven las, mag je er niet vanuit gaan dat je al jouw fans bereikt. Daarom adviseer ik je om maandelijks in de gaten te houden wat jouw totale social-mediamarketingbereik is. Via ieder kanaal is dit anders:

Facebookbereik

Social-mediamarketing Facebook - bereik bericht

Klik hier om naar de statistieken te gaan van jouw Facebookpagina.

Twitterbereik

Social-mediamarketing Twitter bereik

Klik hier om naar de statistieken te gaan van jouw Twitterpagina.

LinkedInbereik

Social-mediamarketing: LinkedIn bereik

#2 Social-mediamarketinginteractie

Alleen met het bereiken van jouw social-mediamarketingfans kom je er nog niet. Het is van belang dat je onderzoekt of mensen daadwerkelijk ook de interactie aangaan met jouw berichten. Onder interactie verstaan we:

  • Aantal vind-ik-leuks, reacties, commentaar, delen, retweeten, interessant.
  • Aantal klikken op het bericht.
  • Aantal klikken op de link.

Door een duidelijke inzage te krijgen in bovenstaande statistieken, kun je goed zien welke berichten jouw fans wel of niet interessant vinden. Door maandelijks een rapport op te stellen, leer jij jouw fans iedere maand beter kennen en weet je ook steeds beter waar ze wel en niet in geïnteresseerd zijn.

marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell

#3 Social-mediamarketingtraffic

Jouw website is nog altijd het belangrijkste online-marketingkanaal. Waarom? Jij bent als het goed is eigenaar van jouw eigen website. Je bent echter niet de eigenaar van jouw social-mediakanaal. Als Facebook, Twitter, LinkedIn of ieder ander social-mediakanaal morgen zegt dat zij jouw account gaan verwijderen, dan heb je hier niet veel op in te brengen. Daarom adviseer ik altijd om traffic te genereren naar jouw website. Mocht het zo zijn dat jij jouw social-mediakanalen kwijtraakt, dan weten mensen je altijd nog te vinden via jouw website.

Belangrijke pagina’s waar jij jouw fans naartoe kunt sturen:

  • Laatste nieuws / blogartikelen.
  • Productpagina / landingspagina.
  • Referentie / casepagina.

[cta_box title=”TITLE”]Ps. Stuur mensen alleen naar een pagina toe, wanneer je er zeker van bent dat ze op die pagina informatie kunnen vinden die ze helpt.[/cta_box]

Good conversation will drive traffic

#4 Social-mediamarketingreferenties

In deze tijd checkt 92% van de mensen referenties voordat ze hun aankoop doen. Zorg er daarom voor dat tevreden klanten hun referentie achterlaten via het social-mediakanaal waar jij gebruik van maakt. Helaas is dit nog niet mogelijk bij ieder kanaal, maar bij Facebook en Google+ in ieder geval wel.

Social-mediamarketing reviews

Afbeelding afkomstig van OpenCompanies

#5 Social-mediamarketingfans die je verliest

Als laatste social-mediamarketingstatistiek wil ik het toch nog even hebben over het aantal fans. Het is belangrijk om maandelijks in de gaten te houden of je fans kwijtraakt. Het verliezen van fans kan namelijk betekenen dat mensen niet geïnteresseerd zijn in jouw berichten of dat je misschien wel te veel berichten op een dag plaatst. Aan het einde van de dag wil je er voor zorgen dat jij jouw klant helpt, informeert, entertaint en dat je een relatie / vriendschap opbouwt met je klant. Je wilt er niet voor zorgen dat je door middel van social-mediamarketing schade toebrengt aan jouw bedrijf.

The best way to understand who your customer is, is to be your customer

Benieuwd naar jouw mening!

Ik ben erg benieuwd naar jouw mening over dit artikel. Laat je reactie hieronder achter.