9 redenen waarom jouw Online-marketingplan faalt

Bezig met het inzetten van online marketing voor jouw onderneming of bedrijf maar het levert jou nauwelijks iets tot niks op? De reden hiervoor kan zijn dat je een breuk in jouw online-marketingplan hebt. Wil je dit probleem oplossen? Neem dan dit artikel door waarin ik 9 succesfactoren behandel van het online-marketingplan.

1. Je hebt geen missie

Je online-marketingplan kan falen omdat je niet weet wat de missie van jouw bedrijf is. Zonder missie is het moeilijk om focus te houden omdat je niet weet welk probleem jij voor jouw doelgroep oplost. Je moet er dus achter komen wat het hoofdprobleem van jouw doelgroep is en hoe jij aan de hand van jouw producten/diensten het probleem oplost. Deze missie heb je vervolgens nodig voor de onderstaande punten.

Online-marketingplan: You cant' steal second with one foot on first

2. Je kent de pijnpunten van jouw doelgroep niet

Je online-marketingplan kan falen omdat je niet weet wat de pijnpunten van jouw doelgroep zijn. Vaak zijn de pijnpunten van jouw doelgroep anders, dan je hebt omschreven in jouw missie. Om achter de pijnpunten van jouw doelgroep te komen, kun je de volgende methodes uitvoeren:

  • Interview je bestaande / nieuwe klanten.
  • Noteer de vragen die mensen aan jou stellen via bijvoorbeeld: telefoon en social-mediakanalen.
  • Maak gebruik van Google Trends om te kijken waar mensen naar op zoek zijn via het web.
  • Maak gebruik van Google Analytics om te kijken via welke zoekwoorden mensen op jouw website komen.

Online-marketingplan: No matter what you do, you are in the problem solving business

3. Je hebt geen content-marketingmissie

Je online-marketingplan kan falen omdat je geen content-marketingmissie hebt. Zonder content-marketingmissie faalt jouw online-marketingplan voor 100%. Waarom? Jouw gehele online-communicatieplan maakt onderdeel uit van jouw missie, maar ook van jouw content-marketingmissie. Zonder deze content-marketingmissie kun jij niet wekelijks communiceren met jouw doelgroep omdat je niet weet wat hun problemen zijn en op welke (content)manieren jij hun probleem gaat oplossen.

Zet jouw eigen content-marketingmissie op:

  1. Wie is jouw doelgroep?
  2. Wat voor soort informatie ga je delen?
  3. Wat is het gewenste resultaat?

Content marketing missie

Online-marketingplan: Content marketing is the backbone of communications

4. Je hebt geen online-marketingstrategie

Je online-marketingplan kan falen omdat je geen online-marketingstrategie hebt. Het niet hebben van een online-marketingstrategie, is hetzelfde als blindelings gooien met stenen en hopen dat je iets raakt. In jouw online-marketingstrategie staan in ieder geval omschreven:

  • Jouw doelgroep.
  • Jouw doelstellingen / Key Performance Indicators.
  • Kanalen waar jouw doelgroep zich  oriënteert.
  • Strategie voor ieder kanaal.

Content-marketingplan: A goal with no plan is just a wish

5. Je weet niet via welke kanalen jouw doelgroep zich oriënteert

Je online-marketingplan kan falen omdat je niet weet via welke kanalen jouw doelgroep zich oriënteert. Een fout die vele bedrijven maken is, dat ze niet weten via welke kanalen hun doelgroep zich oriënteert. Vaak kijken ze naar hun concurrent en op basis daarvan zetten ze dezelfde kanalen in. Ze denken dat als de concurrent het doet, het wel goed moet zijn. Deze aanpak klopt dus geheel niet. Als je online marketing echt effectief wilt inzetten, dan moet jij je eerst gaan verdiepen in jouw doelgroep en het digitale looppad opzetten.

Klik hier voor het opzetten van het looppad van jouw digitale doelgroep

Online-marketingplan: You don't build a business - You build people - And then people build the business

6. Je bent niet consistent genoeg

Je online-marketingplan kan falen omdat je niet consistent bent. Marketing gaat om consistentie en uithoudingsvermogen. Alles wat jij online doet behoort tot jouw brand-identity. Ben jij online slordig en niet consistent? Dan koppelen mensen dit ook aan jouw bedrijf zelf. Zorg er daarom voor dat je gebruik maakt van een campagne-kalender zodat je maandelijks een goed overzicht hebt van alle online-activiteiten. Door het houden van overzicht blijf je altijd consistent bezig en laat je een online kanaal niet doodbloeden.

Online-marketingplan: Your brand is what people say about you when you're not there

7. Je houd de statistieken en resultaten niet bij

Je online-marketingplan kan falen omdat je de statistieken en resultaten niet bijhoudt. Een welbekende uitspraak is: Meten = Weten! Iedere maand heb jij de mogelijkheid om aan de hand van de statistieken en resultaten inzage te krijgen in jouw doelgroep. Door het iedere maand beter leren kennen van jouw doelgroep, kun je ervoor zorgen dat je de juiste berichten publiceert en kun je ervoor zorgen dat jij producten/diensten ontwikkelt waar jouw doelgroep om vraagt. Tevens is het belangrijk om te weten hoe jouw online-marketingkanalen presteren en kun je indien nodig de koers bijstellen.

Online-marketingplan: Nobody grew taller by being measured

8. Je denkt op korte termijn

Je online-marketingplan kan falen omdat je op korte termijn denkt. Je mag er niet vanuit gaan dat je binnen 1 maand resultaat boekt. Vele klanten van mij zijn pas zaken met mij gaan doen na 4 – 5 maanden. De reden hiervoor is simpel. Jouw doelgroep neemt eerst de tijd om jouw bedrijf te leren kennen, na het leren kennen van jouw bedrijf moet er eerst een behoefte zijn en die behoefte moet uiteindelijk worden omgezet naar een actie. Daarom is het van belang om het looppad van jouw digitale klant in zicht te hebben.

Online-marketingplan: Fitting in is a short-term strategy, standing out pays off in the long-run

9. Je corrigeert je online-marketingplan niet

Je online-marketingplan kan falen omdat je jouw online-marketingplan niet corrigeert wanneer nodig. Als jij bezig bent met het uitvoeren van jouw online-marketingplan, dan mag jij er niet vanuit gaan dat dit optimaal presteert. Aan jou de taak om maandelijks te kijken wat eventuele valkuilen zijn in jouw online-marketingplan en hoe je deze verbetert. Vergeet tevens niet dat in deze tijd de oriëntatie van jouw doelgroep bijna maandelijks kan veranderen.

Online-marketingplan: Success doesn't just come and find you, you have to go out and get it!

Aan de slag met Online Marketing?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het inzetten van Online Marketing. Laat je reactie hieronder achter.

De 5 stappen die de basis vormen voor de advertentiestrategie

Wil je ook gaan adverteren via het online-web en jouw advertentiebudget op een efficiënte manier investeren? Lees dan dit artikel waarbij we de strategie in elkaar zetten voor de basis van een effectieve advertentiecampagne.

Inleiding

Sinds de lancering van de social-mediakanalen zoals: Facebook, Twitter en LinkedIn is het voor ieder bedrijf mogelijk om te adverteren. Voorheen betaalde je al snel boven de duizend euro voor een advertentie, maar sinds de lancering van de social-mediakanalen kun je met € 20,- al een succesvolle advertentiecampagne opzetten. Echter, omdat het opzetten van advertentiecampagnes zo eenvoudig is, maken bedrijven veel fouten op het gebied van het benaderen van hun doelgroep. Om ervoor te zorgen dat jij deze fout niet gaat maken, leer ik jou vandaag hoe je een effectieve strategie voor een advertentiecampagne opzet.

#1 – Doelstellingen en KPI’s

Als je een advertentiecampagne wilt opzetten, dan is de basis van iedere campagne het opstellen van de doelstellingen. Zonder doelstellingen kun je geen Key Performance Indicators (KPI’s) opstellen en weet je daarom ook niet of jouw advertentiecampagne succesvol is of niet. Hieronder staan een aantal voorbeelden.

Vergroten van de naamsbekendheid

  • Aantal nieuwe fans, volgers, connecties;
  • Aantal mensen  die mijn advertentie hebben gezien;
  • Interactie met de advertentie (kliks, reageren, delen, vind-ik-leuk, retweet);

Verkopen van een product

  • Aantal mensen die het product hebben bezocht;
  • Aantal mensen die het product hebben gekocht.

hoe weet je wat succes is, als je geen doel voor ogen hebt.jpg

#2 Doelgroep

Als je weet wat jouw doelstellingen van de advertentiecampagne zijn, dan is het van belang dat je een duidelijke omschrijving maakt van jouw doelgroep. Via de social-mediakanalen maar ook online-marketingkanalen kun je jouw doelgroep duidelijk omschrijven zodat de advertentie alleen maar getoond wordt aan de mensen die jij wilt bereiken. Belangrijke omschrijvingen van jouw doelgroep kunnen zijn:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • Opleiding
  • Functie
  • Interesses

Voor zowel de social-mediakanalen als het adverteren via de online-marketingkanalen is er nog wel verschil op basis van welke gegevens je mensen kunt benaderen. Toch is het altijd van belang om in de huid te kruipen van jouw doelgroep of enkele van jouw huidige klanten te verzamelen en ze te interviewen. Mijn voorkeur gaat naar het interviewen van jouw huidige klanten, maar hier moet wel budget voor beschikbaar zijn.

Advertentiecampagne quote

#3 Design

Design is één van de belangrijkste stappen voor een effectieve advertentiecampagne. Design hoort eigenlijk bij het kopje doelgroep, maar verdient extra aandacht. Adverteren behoort tot marketing en bij marketing behoort mediapsychologie. Je wilt namelijk met een advertentie mensen aanzetten tot een bepaalde actie. Zonder een goed design en weten waar jouw doelgroep gevoelig voor is, is de kans tot falen groot. Ik zie dagelijks nog teveel advertenties die slecht opgemaakt zijn of die totaal niet aansluiten bij de juiste doelgroep. Enkele belangrijke richtlijnen voor een goede opmaak zijn:

  • Welke kleuren passen bij de doelgroep die je wilt bereiken;
  • Waar is mijn doelgroep gevoelig voor;
  • Wat is de call to action;

Om te zorgen voor een goede opmaak van jouw advertentie, adviseer ik jou om het volgende artikel te lezen: De psychologie en invloed van kleurenmarketing op ons onderbewustzijn 

Overtuigen van jouw doelgroep

#4 Bericht

In de afgelopen jaren heb ik geleerd, dat als je een product wilt verkopen jouw doelgroep er dan beter van moet worden. Te vaak zie ik nog advertenties die het alleen maar hebben over een bedrag dat verlaagd is en dat je daarom maar snel het product moet aanschaffen. Naar mijn gevoel werkt dit helemaal niet meer. Persoonlijk denk ik dat het belangrijker is om jouw doelgroep te overtuigen door te komen met een oplossing voor hun probleem. Een korting bieden kan erg effectief zijn maar je moet altijd een reactie oproepen bij mensen. Dit kun je doen door in te spelen op:

  • Angst: wat mis je als je dit product niet koopt?
  • Schaarste: mensen zijn vaak bang om iets te missen;
  • Socialproof: laat zien hoeveel mensen het product al hebben besteld.

Lees het artikel: “De 6 geheimen van het overtuigen van jouw doelgroep” voor meer tips.

Mensen kopen niet om logische redenen. Mensen kopen om emotionele redenen

#5 Monitoren, Analyseren, A/B-testen en Optimaliseren

Als de advertentiecampagne gerealiseerd is en je er zeker van bent dat hij voldoet aan bovenstaande punten kun je de advertentie lanceren. Op dit moment is het van belang dat je de advertentie goed in de gaten houdt. Aan de hand van jouw doelstellingen en KPI’s kun je dagelijks analyseren of de advertentiecampagne loopt zoals hij zou moeten lopen. Het kan namelijk zijn dat je tegen één van onderstaande problemen aanloopt.

  • Mensen klikken niet op de advertentie (zijn de advertentie en call to action duidelijk genoeg?);
  • Mensen klikken niet op de productlink (is het duidelijk genoeg dat ze op de link moeten klikken?);
  • Mensen kopen het product niet (heb je de juiste doelgroep wel omschreven?);
  • Mijn advertentie wordt niet vertoond (is je budget te laag?);

Bovenstaande punten zijn de meest voorkomende problemen waar je tegen aan kunt lopen. Om zeker te zijn dat je advertentie goed is opgezet, zou je ook kunnen overwegen om meerdere advertenties op te zetten met ieder een ander design. Dit noemen we ook wel A/B-testen. Door het op te zetten van verschillende advertenties zie je al snel welk design het beste presteert met welke tekst erbij.

Belangrijk: Maak je gebruik van een social-media-advertentie? Zorg er dan voor dat je ook de reacties van mensen in de gaten houdt. Het zou jammer zijn als mensen komen met een vraag en jij deze vraag niet beantwoordt.

er bestaat niet zoiets als een permanent advertentiesucces

Klaar voor het opzetten van jouw advertentiestrategie?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opzetten van de advertentiestrategie. Laat je reactie hieronder achter.

7 redenen waarom je Facebook Power Editor moet gebruiken voor adverteren

Steeds meer bedrijven gaan adverteren op Facebook om hun doelgroep te bereiken. Wat veel bedrijven nog niet weten, is dat je gebruik kunt maken van de tool Power Editor. Benieuwd hoe deze tool werkt en waarom dit een echte must-have tool is? Kom het te weten in dit artikel.

Inleiding

Adverteren op Facebook is één van de sterkste manieren van adverteren om een specifieke doelgroep te bereiken. Door alle gegevens die wij als gebruiker achterlaten, leert Facebook ons steeds beter kennen en dit geeft extra mogelijkheden voor marketeers om de juiste doelgroep te bereiken. Om te adverteren op Facebook kun je eenvoudig gaan naar www.facebook.com/ads maar je kunt ook kiezen om gebruik te maken van Facebook Power Editor. Persoonlijk adviseer ik jou om gebruik te maken van deze tool omdat je met deze tool nog meer mogelijkheden hebt dan alleen een advertentie opzetten via de website van Facebook zelf. Benieuwd wat de andere redenen zijn waarom ik Facebook Power Editor adviseer? Lees het hieronder.

#1 Duidelijk overzicht van alle advertenties

Het eerste voordeel van Facebook Power Editor is dat je een duidelijk overzicht hebt van al jouw advertenties. Zo kun je eenvoudig zien:

  • Welke campagnes nog niet geüpload zijn;
  • Welke campagnes actief zijn;
  • Welke campagnes gepauzeerd zijn;
  • Welke campagnes afgelopen zijn.

Door dit duidelijke overzicht blijf je altijd goed up-to-date over welke campagnes wel en welke campagnes niet draaien. Mocht je een campagne hebben gepauzeerd en vergeten aan te zetten, dan geeft Facebook Power Editor dit duidelijk aan.

#2 Plaatsing van advertentie

Facebook power editor - advertentie plaatsing

Via Facebook Power Editor heb je meerdere mogelijkheden voor het vertonen van de advertentie. Zo kun je kiezen uit:

  • Nieuwsoverzicht op mobiele apparaten;
  • Nieuwsoverzicht op desktop;
  • Rechterkolom op desktop;
  • Welk mobiele apparaat (Android, iOS en andere smartphones);
  • Alleen wanneer verbonden met Wi-Fi.

Door bovenstaande mogelijkheden kan een marketeer eenvoudig een A/B-test uitvoeren op bijvoorbeeld verschillende mobiele telefoons. Of je kunt ervoor kiezen dat wanneer je een bedrijfsvideo deelt, mensen deze alleen te zien krijgen als ze verbonden zijn met Wi-Fi. Enkele van deze opties zijn al wel mogelijk via www.facebook.com/ads maar nog niet allemaal. Een pluspunt dus voor Facebook Power Editor.

#3 Facebookadvertentie dupliceren

Het dupliceren van advertenties is één van de hoofdredenen waarom ik Facebook Power Editor aanbeveel. Stel dat je een advertentie hebt aangemaakt en je wilt een A/B-test gaan uitvoeren. Voor de A/B-test wil je 5 dezelfde advertenties aanmaken waarin alleen de afbeelding wordt aangepast. Via Facebook Power Editor kun je door middel van 1 klik op de muis de advertentie dupliceren waarbij alle instellingen al gelijk goed staan en je alleen maar de afbeelding hoeft aan te passen. Tel uit je bespaarde tijd.

Facebook power editor - advertentie dupliceren

#4 Facebookadvertentie optimaliseren en prijzen

Een optie die bedrijven vaak gebruiken is het promoten van een Facebookbericht. Echter als je op de “promootknop” drukt, heb je niet de mogelijkheid om zelf de biedoptie aan te geven. Hierdoor zul je al snel zien dat je geld binnen enkele dagen op is. Via Facebook Power Editor kun je echter wel aangeven wat voor biedoptie je wilt gebruiken bij het promoten van jouw bericht.

  • CPC – kost per klik;
  • CPM – kost per duizend impressies;
  • 0CPM – Geoptimaliseerde kost per duizend impressies;
  • Automatisch geoptimaliseerd voor actie;
  • Handmatig instellen van doelen en biedingen.

Facebook power editor - adverteren bieding

Tevens kun je zelfs aangeven wat voor jou een bepaalde actie waard is. Stel dat je een bericht promoot waarbij je een link hebt naar een aanbieding voor een product dat € 50,- kost. Dan kun je aangeven dat je bijvoorbeeld maximaal € 3,80 per klik wilt betalen.

Facebook power editor - adverteren bieding handmatig

#5 Facebookadvertentie richten op aangepaste doelgroep

Via Facebook adverteren heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van aangepaste doelgroep. Adverteren op basis van aangepaste doelgroep is een zeer krachtige manier van adverteren. Via Facebook Power Editor heb je momenteel 1 optie meer dan bij het adverteren via de website van Facebook zelf. Deze optie heet “vergelijkbare doelgroep”. Met vergelijkbare doelgroep is het mogelijk om de fans van een andere Facebookpagina te bereiken. Belangrijk hierbij te weten is dat je wel beheerder moet zijn van de Facebookpagina waarvan je de fans wilt bereiken.

Facebook power editor - adverteren en vergelijkbare doelgroep

Lees meer over aangepaste doelgroepen:

3 mogelijkheden tot het realiseren van een succesvolle Facebookadvertentie  

#6 Facebook power editor campagnedashboard

Het campagnedashboard is voornamelijk handig als je weinig tijd hebt, maar wel goed in de gaten wilt houden hoe het ervoor staat met jouw advertenties. Met 1 druk op de knop krijg je een overzicht van alle lopende advertenties met daarbij de belangrijkste gegevens.

Facebook power editor - dashboard

#7 Facebook Power Editor is gratis

Echt waar? Ja, het gebruik maken van de Facebook Power Editor is geheel gratis. Ik adviseer je daarom ook om vandaag nog over te stappen naar Facebook Power Editor als je hier nog geen gebruik van maakt. Belangrijk om te weten: Je kunt alleen Facebook Power Editor gebruiken vanuit Google Chrome.

Aan de slag met Facebook Power Editor?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het gebruik maken van de Facebook Power Editor. Laat je reactie hieronder achter.

Rooster je Facebookadvertentie in met Facebook Ad Scheduling

Sinds kort is het mogelijk om via Facebook Power Editor je advertentie in te roosteren op de tijden wanneer jouw doelgroep actief is. Een erg slimme functie wanneer je bijvoorbeeld een Facebookbericht alleen tussen 14:00 en 15:00 uur een boost wilt geven en daarna weer wilt laten verdwijnen. Denk maar eens aan tijdelijke deal.

Facebook adverteren - Wat is advertentieplanning

Facebook adverteren - Hoe werkt advertentieplanning

Facebook adverteren - Wat is advertentieplanning

Maak jij gebruik van het inroosteren van jouw Facebook advertenties?

Ik ben erg benieuwd of jij gebruik maakt van deze functie. Laat je reactie hieronder achter.

3 mogelijkheden tot het realiseren van een succesvolle Facebookadvertentie

Wil je gebruik gaan maken van lasergerichte Facebookadvertenties, de juiste doelgroep benaderen en een positieve return on investment behalen? Lees dan dit artikel waarin ik de 3 mogelijkheden tot een succesvolle Facebookadvertentie bespreek.

Inleiding

Binnen Facebookadvertenties zijn er veel mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Denk maar eens aan het bereiken van jouw doelgroep op basis van demografische gegevens. Maar wist jij dat er ook andere mogelijkheden zijn met Facebook Power Editor die nog vele malen effectiever zijn en gerichter? Benieuwd wat deze mogelijkheden zijn? Lees nu gauw verder.

1. Adverteren op basis van e-maillijst

Via Facebookadvertenties is het mogelijk om een specifieke doelgroep te bereiken op basis van hun e-mailadres. Deze manier van adverteren is zeer effectief als je weet hoe je hier gebruik van kunt maken.

Voorbeeld

Stel je hebt in jouw customer relationship management systeem (CRM) een lijst met potentiële leads. Door middel van het importeren van deze lijst in Facebookadvertenties, kun jij specifiek alleen deze mensen bereiken. Zelf bedacht ik mij al een tijdje geleden dat dit ook interessant kan zijn voor bijvoorbeeld KPN, T-Mobile, Telfort, Tele2 en andere telefonieproviders. Als zij weten dat binnenkort het abonnement eindigt van een klant, dan kunnen ze door middel van een gerichte advertentie de klant op de hoogte stellen en hem een interessant voorstel doen. Door het adverteren op basis van een e-maillijst bereik je dus alleen de mensen die jij hebt geselecteerd en hierdoor ben je lasergericht bezig en hoef je minder te investeren.

facebook- custom audience- e-maillijst

2. Adverteren op basis van websitebezoek

Een andere effectieve manier van adverteren via Facebook, is op basis van mensen die jouw website bezoeken. Dit noemen we ook wel remarketing. Door middel van remarketing kun je aangeven dat als iemand op jouw website is geweest, dat hij dan via Facebook een advertentie ziet die jijzelf kunt opzetten.

Voorbeeld

Je zit op de bank en je bent aan het rondneuzen op de website van Zalando. Tijdens het rondneuzen kom je allemaal geweldige producten tegen. Die blauwe schoenen vind je mooi en stop je in het winkelwagentje, maar net op dat moment krijg je een telefoontje of je direct naar je vriendin wilt komen. Je sluit de laptop af en je vergeet jouw aankoop te doen. Na thuiskomst log je in op Facebook om te kijken wat er allemaal is gebeurd. Intussen ben je helemaal vergeten dat je die mooie blauwe schoenen wilde kopen. Tijdens het scrollen in jouw nieuwsoverzicht zie je opeens die mooie blauwe schoenen (advertentie). Je klikt erop en je bestelt alsnog de schoenen.

Door remarketing slim in te zetten bereik je alleen potentiële klanten die al interesse hebben getoond in jouw dienst of product. Hierdoor betaal je alleen voor potentie kliks waarbij je er vanuit kunt gaan dat deze kliks een hogere conversie hebben dan een normale advertentie.

facebook custom audience website bezoek

3. Adverteren op basis van vergelijkbare doelgroep

Mocht je geen toegang hebben tot een e-maillijst of je hebt geen website / websitebezoekers. Dan heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van mensen bereiken op basis van een vergelijkbare doelgroep. Dit is een effectieve manier als je toegang hebt tot een bedrijfspagina met fans die geïnteresseerd zijn in jouw merk of product.

Voorbeeld

Stel je hebt een evenementenbureau en je organiseert in het jaar verschillende soorten festivals. Voor aanstaande winter zijn jullie druk bezig met het opzetten van een nieuw festival. Hierbij is het van belang dat je op een zo’n snel mogelijke manier de juiste doelgroep benadert. Het voordeel dat je hebt, is dat je voor alle andere festivals een Facebookpagina hebt met vele fans die eventueel ook geïnteresseerd kunnen zijn in het nieuwe festival wat plaats zal vinden in de winter. Door middel van adverteren op basis van vergelijkbare doelgroep, geef je aan dat je een advertentie wilt opzetten voor het nieuwe festival met als target mensen die fan zijn van jullie andere Facebookpagina’s. Door te adverteren op deze manier is de kans groter dat je vele malen gerichter bezig bent dan wanneer je gaat adverteren op basis van demografische gegevens.

facebook adverteren op basis van vergelijkbare doelgroep

Belangrijk om te weten

Bovenstaande manieren van adverteren via Facebook, zijn effectieve manieren. Maar het is van belang dat je de juiste manier kiest die aansluit op jouw doelstellingen. Hierbij moet je dan voor iedere manier een unieke advertentie aanmaken zodat je goed in de gaten kunt houden welke manier van adverteren het beste werkt. Het kan namelijk zo zijn dat adverteren op basis van een e-maillijst waarvan jij denkt dat deze gevuld is met potentiele leads helemaal niet goed converteert. Maar dat adverteren op basis van website-bezoekers juist wel zorgt voor conversies. Oftewel A/B testing is king! 

Klaar voor het optimaliseren van jouw Facebookadvertenties?

Ik ben erg benieuwd of jij één van bovenstaande manieren van adverteren al eens hebt gebruikt en of de resultaten beter waren dan op basis van demografische gegevens. Laat je reactie hieronder achter.

Meer hulp nodig? Maak dan kennis met met mijn online-marketingbureau.

De 6 geheimen van het online overtuigen van jouw doelgroep

Weet jij hoe je jouw doelgroep psychologisch kunt beïnvloeden? Geen enkele online-marketingcampagne kan zonder de inzet van mediapsychologie. Door erachter te komen hoe de hersenen functioneren, kun je gebruik maken van beïnvloedingstechnieken die ervoor zorgen dat je een persoon laat doen wat jij wilt. Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? In dit artikel deel ik de zes geheimen van het overtuigen via de online-marketingkanalen.

Inleiding

In 2000 schreef Dr. Robert B. Cialdini het boek: Invloed – De zes geheimen van het overtuigen. In dit boek vertelde hij over de 6 technieken hoe je jouw doelgroep kunt overtuigen en kunt sturen naar de gewenste actie. Het boek heeft voornamelijk de focus op het offline overtuigen van jouw doelgroep. Om een vertaalslag te maken van offline naar online, heb ik dit eenvoudige maar zeer effectieve artikel voor jou geschreven.

#1 Beïnvloedingswapen – Wederkerigheid

Wederkerigheid is een techniek die al vele jaren bestaat. Om wederkerigheid te activeren zorg je ervoor dat je een persoon helpt of van dienst bent zonder dat je er iets voor terugvraagt. Hierdoor creëer je bij de andere persoon een gevoel in zijn onderbuik, dat hij iets voor jou terug moet doen. Oftewel, door iets gratis weg te geven zorg je ervoor dat de ander vindt dat hij of zij iets terug moet doen.

Online wederkerigheid voorbeelden

Voorbeeld 1

Wederkerigheid kun je online toepassen op verschillende manieren. Zo kun je een gratis e-book weggeven via jouw website en/of socialmedia-kanalen. Hierbij moet de focus liggen op het gratis weggeven van het e-book. Je doet dit dus niet in ruil voor hun e-mailadres. Als je mensen vraagt om hun e-mailadres waarbij zij dan het e-book ontvangen, dan hebben wij het niet over wederkerigheid.

Voorbeeld

Door het geven van een gratis webinar, kun je ook wederkerigheid activeren bij de de kijkers. Hierbij is het dus van belang dat je alleen gratis informatie en kennis weggeeft. Je vraagt mensen niets iets terug te doen.

media-psychologie-wedekerigheid

#2 Beïnvloedingswapen – Commitment en consistentie

Commitment en consistentie zijn technieken waar we vaak onopgemerkt gebruik van maken. Denk maar eens aan een weddenschap waarbij je zegt dat Nederland 100% zeker gaat winnen. Voor de tijd heb je nog enige twijfel maar nadat je het hebt gezegd dat Nederland gaat winnen en jij jouw geld hebt ingezet, heb je veel meer vertrouwen in de kans dat Nederland gaat winnen.

Waarom

Je hebt een commitment gesloten door op papier te zetten / geld in te zetten dat Nederland gaat winnen. Door dit commitment is het vrij lastig om tijdens de wedstrijd te zeggen dat Nederland niet gaat winnen. Je hebt immers gezegd dat Nederland gaat winnen en hierin wil je uiteraard consistent blijven.

Online commitment en consistentie voorbeelden

Voorbeeld 1

In dit digitale tijdperk schaffen wij steeds vaker onze producten aan via het internet. Ik zelf als sportfanaat bezoek maandelijks de website Body & Fitshop. Via deze website bestel ik altijd de producten die ik nodig heb als sporter. Ik loop echter af en toen tegen het probleem aan dat een product niet meer op voorraad is. Om ervoor te zorgen dat Body & Fitshop mij niet kwijtraakt als klant, geven ze mij de mogelijkheid voor het achterlaten van mijn e-mailadres waarmee ik op de hoogte wordt gehouden wanneer het product weer voorradig is. Op dit moment heb ik, nagenoeg zonder erbij na te denken, met mijzelf een commitment afgesloten. Wanneer het product weer voorradig is en ik een notificatie krijg via de e-mail, dan is er een kans dat ik het product alsnog aanschaf.

body en fitshop psychology

Voorbeeld 2

Stel dat je binnenkort een nieuwe dienst op de markt zet. Bijvoorbeeld een e-mailmarketingtraining. Dan is het uiteraard van belang dat je bij lancering zoveel mogelijk mensen krijgt die zich inschrijven voor deze training. Om te zorgen voor zoveel mogelijk inschrijvingen passen wij de techniek van commitment en consistentie toe. We kiezen er hier voor om met behulp van Twitter deze techniek te activeren.

Twitterbericht

Over enkele weken gaat mijn e-mailmarketingtraining van start. Zal een e-mailmarketingtraining voor jou ook interessant zijn? Antwoord dan met Ja!

Twitterbericht 2

Loop jij ook tegen vraagtekens aan op het gebied van e-mailmarketing? Stel dat ik een oplossing zou hebben, zou je die dan willen ontvangen?

Twitterbericht 3

De e-mailmarketingtraining voor ondernemers en marketingspecialisten gaat van start. Klik snel hier voor de early-birdkorting en krijg direct toegang tot de training.

Doordat mensen gaan reageren op de tweets, laten ze zien dat ze interesse hebben in de training. Hierdoor ontstaat er een commitment en zijn ze eerder geneigd om de training te gaan volgen.

consistentie-en-commitment

#3 Beinvloedingswapen – Sociale bewijskracht

In één van mijn vorige artikelen had ik het al over sociale bewijskracht. Wat we zien in deze wereld is dat mensen kuddedieren zijn. Als een aantal mensen zegt dat het zo is, dan moet het wel goed zijn. Sociale bewijskracht zorgt er dus voor dat je eerder een idee opvolgt dat meerdere mensen ook goed vinden dan wat maar 1 persoon goed vindt.

Online sociale-bewijskracht voorbeelden

Voorbeeld 1

De term social media zegt het al. Via social media kun je mensen op een effectieve manier beïnvloeden voor het maken van een bepaalde keuze. Twee jaar geleden had ik voor een Hamam / saunagelegenheid als doelstelling om de drempel tot binnenkomen te verlagen. Om ervoor te zorgen dat mensen zagen hoe tevreden andere mensen over onze Hamam waren, stelden wij de vraag via onze maandelijkse nieuwsbrief of mensen een referentie wilden achterlaten op onze Facebookpagina.

hamam het oosten sociale bewijskracht

Om er ook daadwerkelijk achter te komen of mensen door middel van referenties eerder de keuze hadden gemaakt om onze Hamam te betreden, vroegen wij bij aankomst hoe ze in contact waren gekomen met onze Hamam. Vele mensen gaven aan via Facebook en via de vele tevreden reacties van mensen.

Voorbeeld 2

Coolblue pakt het slim aan door mensen de mogelijkheid te geven om een referentie achter te laten bij een aangekocht product.

reviews coolblue

media-psychologie-sociale-bewijskracht

#4 Beinvloedingswapen – Sympathie

Sympathie wordt door Dr. Robert Cialdini ook wel de vriendelijke dief genoemd. Als wij iemand kennen of graag mogen, dan is de kans vele malen groter dat wij ja zeggen op hun vraag. Denk maar eens aan de welbekende Tupperware Party’s. Vaak kopen mensen daar producten omdat ze bijvoorbeeld hun buurvrouw (die de Tupperware Party organiseert) niet teleur willen stellen.

Online Sympathie voorbeeld

Een goed voorbeeld is Booking.com. Als je voor jouw gezin zoekende bent naar een hotel via Booking.com heb je de mogelijkheid om te kijken wat andere mensen van het hotel vinden. Natuurlijk ervaart een gezin een hotel anders dan een groep jongeren. Booking.com speelt hier erg slim op in door een filteroptie toe te voegen. Bij deze filteroptie kun je aangeven dat je alleen de referenties van gezinnen wilt zien. Hierdoor krijg je dus gelijksoortige referenties te zien en daar draait het nou juist om bij sympathie.

Fletcher sociale bewijskracht

 

media-psychologie-symphatie

#5 Beinvloedingswapen – Autoriteit

Herinner jij je die reclame nog van tandpasta waar een man in een witte jas vertelde hoe goed die tandpasta wel niet was? Als personen zijn wij gevoelig voor autoriteiten en nemen daarom ook sneller iets aan van een autoriteit dan van de baas van het tandpastabedrijf zelf.

Online Autoriteit – voorbeeld

Een goed voorbeeld op het gebied van autoriteit is fietsenwinkel.nl. Bovenaan hun website hebben ze onder hun logo staan “De grootste fietsenwinkel van Nederland”. Door deze tekst claimen ze, dat zij de grootste fietswinkel van Nederland zijn. Als bevestiging op deze zin laten ze daarbij ook nog eens zien dat ze meer dan 100.000 fietsen hebben verkocht.

fietswinkel pschologie

media-psychologie-autoriteit

 

#6 Beinvloedingswapen – Schaarste

Als wij mensen voor één ding bang zijn in deze wereld, dan is het wel schaarste of eigenlijk de kans lopen om iets te verliezen. Een mooi voorbeeld is het verhaal van Dr. Robert Cialdini. Hij vertelde over een groot eiland waar bijna geen enkele toerist naartoe zou willen gaan. Enkele maanden later werd er bekend gemaakt dat er een bevolking zou komen te leven op het eiland en dat toeristen nog maar 1 maand de tijd hadden om het eiland te bezoeken. Door het creëren van deze vorm van schaarste, werd het eiland die maand overspoeld door vele toeristen.

Online Schaarste – voorbeeld

Dat het creëren van online schaarste werkt, dat is voor mij wel meer dan duidelijk. Op de website van Hamam Het Oosten hebben wij maandelijkse een actie lopen waarbij je een heerlijk arrangement kunt claimen voor een lage prijs. Om een vorm van schaarste te creëren, geven wij aan dat er nog maar een beperkt aantal coupons voorradig zijn. Het resultaat is overweldigend.

schaarste

media-psychologie-schaarste

Gebruik gemaakt van de Overtuigsinwapens?

Heb jij al gebruikgemaakt van één van bovenstaande overtuigingswapens. Laat je reactie hieronder achter.

7 belangrijke tips voor het optimaliseren van jouw e-mailmarketingcampagnes

Behoort e-mailmarketing tot één van de online-marketingkanalen van jouw bedrijf en ben jij van mening dat de Return On Investment (R.O.I). omhoog moet? Neem dan dit artikel door waarin ik je belangrijke tips geef voor het verhogen van de e-mailmarketing R.O.I.

Inleiding e-mailmarketing

Ik hoef je er waarschijnlijk niet van te overtuigen dat e-mailmarketing nog steeds booming is, of toch wel? Kijkende naar ons consumerende gedrag, openen wij dagelijks meerdere malen onze inbox.

De Nederlander ontvangt gemiddeld 96 e-mails per week. Daarvan zijn er 39 commerciële e-mails en 25 persoonlijke

Ik hoor echter steeds vaker van mensen om mij heen dat ze e-mailmarketing niet willen inzetten, omdat ze dagelijks te veel niet-relevante nieuwsbrieven ontvangen. Dat dit een fout is die ligt aan de kant van de verzender staat vast. Maar dit mag niet de reden zijn om e-mailmarketing over het hoofd te zien. Want met e-mailmarketing bereik je jouw doelgroep die geaccepteerd heeft om jouw informatie te ontvangen en daarmee val je iemand dus niet lastig.

Ben jij van mening dat je meer uit e-mailmarketing kunt halen maar je weet niet hoe? Volg dan mijn onderstaande tips op.

#1 Maak gebruik van een e-mailmarketingtool

Nog steeds ontvang ik veel e-mails die verzonden zijn vanuit een e-mailclient zoals Outlook. Mocht jij deze manier ook hanteren dan gaan wij daar vandaag verandering in aanbrengen. Het versturen van een nieuwsbrief via een e-mailclient zoals Outlook brengt veel problemen met zich mee.

E-mailmarketing met bijvoorbeeld Outlook

  • De kans dat de nieuwsbrief in de spamfolder komt is erg groot.
  • Je kunt de nieuwsbrieven niet personaliseren.
  • Geen mogelijkheid tot het A/B testen van nieuwsbrieven.
  • Geen toegang tot statistieken.

E-mailmarketing met een e-mailmarketingtool

  • Nieuwsbrief komt vrijwel altijd aan in de inbox.
  • Mogelijkheid tot het personaliseren van de nieuwsbrief.
  • Uitvoeren van A/B testen.
  • Toegang tot belangrijke statistieken.

Welke e-mailmarketingtool?

Er zijn vele verschillende e-mailmarketingtools op de markt. Elke e-mailmarketingtool heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Om jou op weg te helpen, deel ik hierbij mijn 2 favoriete e-mailmarketingtools.

E-mailmarketingtool Mailchimp

Mailchimp is een professionele e-mailmarketingtool waarbij je de mogelijkheid hebt om te kiezen voor een gratis of betaald abonnement. Met het gratis abonnement heb je toegang tot alle functionaliteiten die voor startende e-mailmarketingactiviteiten van belang zijn. Mocht je na enkele campagnes meer uit e-mailmarketing willen halen, dan adviseer ik je om gebruik te maken van de betaalde Mailchimpversie.

E-mailmarketingtool Campaign Monitor

Campaign Monitor is een professionele e-mailmarketingtool die ik adviseer aan bedrijven die budget klaar hebben liggen voor hun e-mailmarketingactiviteiten. Als we Mailchimp vergelijken met Campaign Monitor, dan is Mailchimp meer geschikt voor de startende e-mailmarketingactiviteiten en Campaign Monitor voor de gevorderde e-mailmarketingactiviteiten.

#2 Personaliseer jouw e-mailmarketingcampagnes

Uit onderzoek is gebleken dat gepersonaliseerde e-mails beter presteren dan niet gepersonaliseerde e-mails. Door het personaliseren van een e-mail voelt de lezer zich speciaal. Door het verwerken van de naam in het onderwerp van de e-mail krijgt de lezer het gevoel dat hij een e-mail ontvangt van een vriend in plaats van een bedrijf dat aan hem wil verkopen. Tevens is gebleken dat wanneer je de naam in het onderwerp plaatst, de  Click Trough Rate (CTR) toeneemt.

Hoe vaak je iemand zijn naam kan noemen in een e-mail? Dat is geheel afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken.

Mijn advies: Verwerk alleen de naam in het onderwerp van de e-mail en eventueel in de openingszin.

E-mailmarketing click trough rate naam in onderwerp

#3 Afzender moet een persoon zijn

Als je wilt dat mensen jouw nieuwsbrief eerder openen, dan kun je er het beste voor zorgen dat mensen het gevoel hebben dat ze een e-mail ontvangen van een echt persoon in plaats van een robot. Vaak ontvang je namelijk nieuwsbriefcampagnes van bedrijven in plaats van echte personen.

Uit onderzoek is gebleken dat nieuwsbriefcampagnes afkomstig van bijvoorbeeld [email protected] eerder in de spamfolder terechtkomen als nieuwsbriefcampagnes die afkomstig zijn van bijvoorbeeld wouter[at]wouterkleinsman.nl.

Persoonlijk valt het mijzelf ook op dat als ik bijvoorbeeld zie dat ik een e-mail ontvang van  “Sandra”, ik hem sneller bekijk en open dan als ik een e-mail ontvang van “bedrijfsnaam”.

e-mailmarketing echt persoon

#4 Een perfecte onderwerpregel

Zoals ik in het begin al aangaf ontvangen wij dagelijks veel e-mailberichten. Daarom is het van belang dat je goed nadenkt over de onderwerpregel. De onderwerpregel is het belangrijkste onderdeel van jouw nieuwsbriefcampagne. Als hij niet interessant of relevant genoeg is, ligt je nieuwsbriefcampagne binnen enkele seconden in de prullenbak. Benieuwd hoe je een perfecte onderwerpregel opstelt?

6 stappen voor een perfecte onderwerpregel

  1. Wees nuttig en specifiek:  Maak duidelijk dat de nieuwsbrief relevant en nuttig is voor de lezer.
  2. Identificeer jezelf: Vermeld je meest herkenbare merk product in de onderwerpregel of iets anders wat jou identificeert.
  3. Actualiteit en urgentie: Maak gebruik van actuele onderwerpen en maak eventueel gebruik van urgentie wanneer nodig.
  4. Call to action: Maak gebruik van een vraag in de onderwerpregel. “Wist jij dit al over Facebookmarketing?”
  5. A/B testen: Test welke onderwerpregel het beste presteert zodat je deze vaker kunt gebruiken.

Belangrijk: Zorg ervoor dat je onderwerpregel niet meer dan 50 tekens bevat. Volgens een onderzoek van Mailchimp, is de CTR het hoogste wanneer je tussen de 28-39 tekens gebruikt.

Emailmarketing open rate

#5 Maak gebruik van de PRE-Header

Ben je bekend met de pre-header? Dat is de tekst die naast de onderwerpregel staat. Oftewel de tekst die je alvast kunt lezen voordat je de e-mail opent. Een veelgemaakte fout is dat mensen de pre-header vergeten waardoor er vaak komt te staan “Kun je deze e-mail niet lezen? Bekijk hem online”.

e-mailmarketing Pre header

Door slim gebruik te maken van de pre-header kun je ervoor doen zorgen dat mensen de e-mail eerder openen. Denk hierbij aan een tekst waarmee je aandacht trekt van de lezer.

#6 Optimaliseer voor mobiel

Volgens onderzoek wordt 38% van alle e-mails geopend via de mobiele telefoon. Zorg er dus voor dat wanneer je een nieuwsbriefcampagne opzet, je deze altijd test op jouw smartphone en tablet. Via Mailchimp en Campaign Monitor is het ook mogelijk om jouw nieuwsbriefcampagne hierop te testen.

38% van alle e-mails worden geopend met een mobiele telefoon. In 2017 zal dit percentage stijgen naar 78%

#7 Monitoren en analyseren

Door gebruik te maken van een e-mailmarketingtool zoals Mailchimp of Campaign Monitor, heb je de mogelijkheid tot het inzien van de e-mailmarketingstatistieken. Aan de hand van deze statistieken leer jij jouw lezers beter kennen en aan de hand van die statistieken kun je ervoor zorgen dat jouw volgende nieuwsbriefcampagne nog effectiever en succesvoller is als de vorige.

Belangrijke e-mailmarketingstatistieken:

  • Wat is de beste dag en tijd voor het versturen van mijn nieuwsbrief?
  • Op welke links wordt geklikt?
  • Wat vinden ze wel en wat vinden ze niet interessant?
  • Welke lezer is het meest actief?

Klaar voor het optimaliseren van jouw E-mailmarketingcampagnes?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw E-mailmarketingcampagnes. Laat je reactie hieronder achter.

Realiseer in 7 stappen de Facebookstrategie voor jouw bedrijf

Wil jij als bedrijf gebruik gaan maken van Facebook, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Dan is de reden hoogstwaarschijnlijk dat je geen Facebookstrategie hebt. Een Facebookstrategie kun je eenvoudig opzetten en zorgt voor een duidelijke focus en voor het behalen van jouw Facebookdoelstellingen.

In dit artikel leer ik je de 5 belangrijkste stappen in het realiseren van een Facebookstrategie.

Waarom een Facebookstrategie?

Het valt mij iedere keer weer op dat veel bedrijven wel een bedrijfsstrategie hebben, maar geen Facebookstrategie. Uiteraard hoef je niet per se een Facebookstrategie te hebben, maar wat wil je dan met Facebook bereiken? Weet je wel of jouw doelgroep actief is op Facebook en wat de behoeftes zijn van jouw doelgroep? Door een minimale tijdsinvestering voor het maken van een strategie, zul je antwoord krijgen op die vragen en behaal je uiteindelijk positieve resultaten met de inzet van Facebook.

Stap 1: Is mijn doelgroep actief op Facebook?

Voordat we gaan beginnen met het realiseren van de Facebookstrategie, is het van belang dat we eerst gaan controleren of de doelgroep daadwerkelijk wel actief is op Facebook. Om te controleren of de doelgroep actief is op Facebook, maken we gebruik van de Facebookadvertentiemodule. Hierbij maken we de keuze voor het aanmaken van een nieuwe Facebookadvertentie. Aan de hand van onderstaande 2 stappen kun je zien of jouw doelgroep daadwerkelijk actief is op Facebook.

PS Je kunt ook meerdere omschrijvingen van jouw doelgroep invoeren zoals interesses en gedrag

Vinden van jouw doelgroep via Facebook

Stap 2: Wat zijn mijn Facebookdoelstellingen en KPI’s?

Als je weet of jouw doelgroep actief is op Facebook, is het van belang dat je een duidelijke omschrijving maakt van jouw doelstellingen en daaraan Key Performance Indicators (KPI’s) koppelt. Voor het omschrijven van de Facebook KPI’s adviseer ik je om gebruik te maken van het Social Impact Model (zie hieronder).

Voorbeeld Facebookdoelstellingen

  • Naamsbekendheid creëren;
  • Inzage krijgen in de behoeftes van de doelgroep;
  • Traffic genereren naar de website;
  • Verhogen van de huidige marketingomzet;

Facebook Key Performance Indicators

Social Impact Model - Key Performance Indicators

Klik hier voor meer Social Media Modellen

 

Stap 3: Hoe bereik ik mijn doelgroep via Facebook?

Na het bepalen van de Facebookdoelstellingen en KPI’s, is het van belang dat jij jouw doelgroep gaat bereiken. Je kunt dit doen door het inschakelen van jouw huidige marketingkanalen, maar je kunt er ook voor  kiezen om gebruik te maken van Facebookadvertenties.

Facebookdoelgroep bereiken met huidige marketingkanalen

Als je liever nog geen geld wilt investeren in Facebook, dan kun je het beste gebruik maken van jouw huidige marketingkanalen. Denk hierbij aan het verwerken van het Facebookicoon met daarbij een link op:

  • Website
  • Nieuwsbrief
  • Visitekaartje
  • Flyer
  • Menukaart
  • Bierviltje
  • Kassabon

Belangrijk:

Geef mensen altijd een reden om jou op te zoeken op Facebook. Alleen het verwerken van een Facebookicoon is te weinig. Stel jezelf de vraag: Wat is de meerwaarde van mijn Facebookpagina voor mijn doelgroep? De meerwaarde verpak je dan in een korte zin die je bij het Facebookicoon vermeldt.

Facebookdoelgroep bereiken met advertenties

Heb je een budget te investeren in Facebook? Dan kun je ervoor kiezen om een Facebookadvertentie op te zetten. Hierbij kun je dan jouw doelgroep omschrijven zoals in stap 1 en voor een klein bedrag jouw doelgroep op een snelle manier bereiken. Een Facebookadvertentie kan er als volgt uit komen te zien:

facebook en instagram advertentie a:b test

Stap 3: Wat is de behoefte van mijn doelgroep?

Als je wilt dat jouw doelgroep fan gaat worden van jouw Facebookpagina,  is het van belang dat je weet wat de behoefte van jouw doelgroep is zodat je informatie kunt delen die van meerwaarde voor hen is.

Het bepalen van de behoefte van jouw doelgroep moet in principe niet moeilijk zijn. Je hebt als het goed is een dienst of product om het probleem van een specifieke doelgroep op te lossen. Ik ben in de wereld van de online marketing gedoken, omdat ik zag dat veel bedrijven moeite hebben met het bereiken van hun doelgroep. Om te helpen ben ik begonnen met het trainen en begeleiden van deze bedrijven. Als ik nu aan jou vraag: wat is het probleem dat jij oplost voor jouw doelgroep, kun jij mij daar dan een antwoord op geven?

Meer leren over contentmarketing?

Lees mijn artikel  “Genoeg redenen waarom je een contentmarketingstrategie nodig hebt

Stap 4: Behoefte omzetten naar Facebookberichten

Als je weet wat de behoefte van jouw doelgroep is, dan is het tijd om deze behoeftes om te vormen tot Facebookberichten. Wees alsjeblieft niet zoals andere bedrijven die berichten delen zonder enige meerwaarde, maar leg jezelf de taak op om het leven van jouw doelgroep te veranderen en ze te inspireren en entertainen. Over ieder bericht moet worden nagedacht en het moet in verhouding zijn met jouw bedrijf.

Robert Doggers deelde tijdens het eerste Facebook Congres in Nederland een interessante sheet over verschillende soorten themaberichten die je op Facebook kunt gebruiken. Lees het artikel hier.

Download hier mijn template voor het opstellen van een Facebookberichtenkalender >>

Neem onderstaande voorbeelden goed in je op en vraag jezelf af: Hoe kan ik van meerwaarde zijn voor mijn doelgroep?

Facebook berichten - Content Needs van Robert Doggers

Stap 5: Berichten omzetten naar actie

Als je Facebookmarketing succesvol wilt inzetten, dan moet je een contentmarketingstrategie hebben die aansluit op de Customer Journey van jouw klant. Het model AIDA dat al vele jaren wordt gebruikt, kun je integreren in jouw contentmarketingstrategie. Waar je namelijk voor moet zorgen is dat je door middel van contentmarketing de aandacht trekt van jouw doelgroep, gevolgd door interesse, verlangen en uiteindelijk de actie. Zonder het bouwen van een funnel vindt er geen transformatie van bezoeker naar klant plaats.

Klik hier voor het realiseren van jouw contentmarketingstrategie >>

 

Stap 6: Ga de interactie aan

Mensen worden niet zomaar fan van je Facebookpagina. Mensen worden fan van je pagina omdat ze deel uit willen maken van een community. Een community is een groep mensen die bij elkaar komt omdat ze dezelfde interesse met elkaar delen. Daarnaast worden mensen fan van jouw pagina omdat jij voldoet aan hun behoeftes.

Social media zijn niet gemaakt om alleen te zenden. Social media zijn voor het zenden, ontvangen en de interactie aangaan met jouw fans. Zorg er daarom ook voor dat jij jouw Facebookbedrijfspagina goed in de gaten houdt. Als er een vraag wordt gesteld door fans, geef dan ook antwoord op die vraag en laat merken dat je voor hen klaar staat. In deze tijd moet je actief zijn waar jouw doelgroep actief is. Beantwoord jij hun vraag niet of los jij hun probleem niet op, dan ontstaat er een kans dat je klant overloopt naar de concurrent.

Stap 7: Analyseren en rapporteren

Als laatste stap van de Facebookstrategie, is het van belang dat je minimaal 1 keer per maand de statistieken bijhoudt van jouw Facebookpagina. We kunnen dit eenvoudig doen aan de hand van stap 2: wat zijn mijn Facebookdoelstellingen en KPI’s. Belangrijk hierbij is dat jij je focust op onderstaande punten:

  • Welke berichten doen het goed en waarom doen deze het goed?
  • Hoeveel nieuwe fans heeft de pagina?
  • Hoeveel fans zijn we kwijtgeraakt?
  • Wat is ons totale bereik?
  • Hoeveel reacties, vind-ik-leuks, delen, kliks heeft ieder bericht?

Aan de hand van de statistieken kun je iedere maand Facebook effectiever inzetten. Je komt er namelijk achter in welke berichten jouw doelgroep is geïnteresseerd en in welke berichten niet. Door het steeds beter leren kennen van jouw doelgroep, kun je inspelen op hun behoeftes en verlangens.

Klaar voor het opzetten of optimaliseren van jouw Facebookstrategie?

Hulp nodig bij het realiseren / optimaliseren van jouw Facebookstrategie? Klik hier en laten we kennismaken.

5 tips voor landingspagina's die wel converteren

Veel bedrijven maken gebruik van landingspagina’s om zoveel mogelijk traffic naar hun website te genereren. Deze pagina’s zijn echter vaak ontwikkeld met de focus op het genereren van bezoekers in plaats van daadwerkelijke conversies. Om ervoor te zorgen dat je daadwerkelijk conversies uit jouw landingspagina’s gaat halen, heb ik dit interessante artikel geschreven met belangrijke tips.

Wat is een landingspagina

Vaak hoor ik om mij heen dat mensen twee verschillende betekenissen hebben voor een landingspagina. Voordat ik je tips ga geven over het opzetten van een goede landingspagina, maak ik je eerst duidelijk wat voor een soort landingspagina’s je hebt.

Zoekmachinepagina

Een landingspagina die een tekst bevat met de focus op een bepaald zoekwoord, met de doelstelling om zoveel mogelijk mensen via de zoekmachine naar de desbetreffende pagina te lokken.

Zoekmachine-landingspagina OMODA

Campagnelandingspagina

Een landingspagina die speciaal is opgemaakt voor een campagne. Door middel van bijvoorbeeld social-mediacampagnes of advertenties breng je deze pagina onder de aandacht van jouw doelgroep.

Conversiepagina

#1 Bepaal je doelstellingen en Key Performance Indicators

Zoals je hierboven al zag zijn er verschillende soorten landingspagina’s. Iedere landingspagina heeft zijn eigen doelstellingen. Om ervoor te zorgen dat je een effectieve landingspagina ontwikkelt, moet je eerst op papier zetten wat je doelstelling(en) zijn. Hieronder enkele voorbeelden van doelstellingen met daarbij de behoren Key Performance Indicators (KPI’s). De KPI’s zijn te analyseren met Google Analytics.

Genereren van aandacht en naamsbekendheid

Je doelstelling is dat je wilt dat mensen jou beter kunnen vinden via de zoekmachine van Google. Je maakt hierbij een landingspagina waarbij de focus ligt op een bepaald zoekwoord waar mensen veel op zoeken. Daarnaast wil je dat als mensen op de landingspagina uitkomen, ze verder zoeken op jouw website.

Voorbeeld KPI’s:

  • Aantal unieke bezoekers
  • Aantal paginaweergaven na bezoek van landingspagina
  • Gemiddelde sessieduur
  • Bouncepercentage (bezoekers die de website bezoeken en direct weer verlaten)

Bezoeker aanzetten tot actie

Je doelstelling is dat je wilt dat mensen op jouw landingspagina uitkomen, waarna ze een bepaalde handeling verrichten. Denk hierbij aan het achterlaten van hun e-mailadres, downloaden van een kortingscoupon, contact opnemen of aanschaffen van een product.

Voorbeeld KPI’s:

  • Aantal unieke bezoekers
  • Gemiddelde sessieduur
  • Bouncepercentage
  • Aantal behaalde acties

#2 Weet wie jouw doelgroep is

Je kunt geen landingspagina ontwikkelen als je niet weet wie jouw doelgroep is. In het boek Cultures and Organizations: Software of the Mind wordt per land duidelijk gemaakt hoe wij mensen van elkaar verschillen en wat de behoeftes zijn van de verschillende culturen.

Enkele belangrijke aspecten van een doelgroep zijn: leeftijd, persoonlijkheid en geslacht. In mijn artikel: De psychologie en invloed van kleurenmarketing op ons onderbewustzijn laat ik zien waarom het van belang is om deze gegevens te weten. Als je de belangrijke doelgroepaspecten in beeld hebt gebracht, is het van belang dat je op doelgroepniveau rekening houdt met:

  • Behoefte van de doelgroep
  • Kleurgebruik van de pagina
  • Afbeeldingen die je gaat gebruiken
  • Tone of voice

#3 Overtuig de bezoeker

Dagelijks worden we overspoeld met vele reclames. Het is dus jouw taak om de bezoeker te overtuigen. Er zijn verschillende psychologische technieken hoe je dit kunt aanpakken. Ik behandel er hieronder 3.

Meer leren over overtuigen? Lees dan het boek: Invloed – De zes geheimen van het overtuigen.

Verkoop de droom

Als je de bezoeker wilt aanzetten tot actie, dan kun je het beste de droom verkopen. Praat dus niet over jouw product maar laat weten wat de waarde van het product is. “A great party starts with a great invitation!”

Landingspagina - Verkoop de droom

Sociale bewijskracht

De meeste mensen op deze wereld zijn kuddedieren. Een leuk voorbeeld zie je hieronder in een Youtubefilmpje over sociale bewijskracht.

Als je mensen dus wilt overtuigen moet je bewijzen dat meerdere mensen hetzelfde hebben gedaan. Hierdoor zul je zien dat mensen sneller geneigd zijn om ook de actie uit te voeren. Enkele voorbeelden:

  • Al meer dan 100.000 abonnees
  • Al meer dan 100 tevreden klanten
  • Dit artikel is al 120.000 keer gedownload
  • Deze mensen gingen u voor

Sociale bewijskracht landingspagina

Autoriteit

Wij mensen zijn vaak gevoelig voor autoriteiten. Denk maar eens aan die tandpastareclame waarbij je mensen in witte jassen hun verhaal ziet doen. Via jouw landingspagina kun je hier ook gebruik van maken. Denk bijvoorbeeld aan een call to action die zegt: Vraag nu naar de mening van een expert.

Autoriteit beinvloeden landingspagina

#4 Maak gebruik van duidelijke call to actions

Aan de hand van jouw doelstellingen kun je de landingspagina voorzien van verschillende call to actions. Een call to action is een techniek om mensen aan te zetten tot actie en kan er op verschillende manieren uitzien. Hieronder behandel ik belangrijke aspecten van een effectieve call to action. De informatie is ook na te lezen op: Unbounce.com

Omkadering

Door gebruik te maken van een omkadering zul je zien dat de call to action (hieronder een formulier) meer naar voren komt.

Omkadering van een call to action

Kleur en contrast

Kleuren kunnen gebruikt worden om een bepaalde emotie op te roepen. Oranje is een kleur die ons aanzet tot actie maar ook staat voor warmte, vriendelijkheid en duidelijkheid. Een goede kleur dus voor een call to action. Daarnaast is het verschil in contrast van belang zodat het formulier ook daadwerkelijk naar voren komt.

Aanrader

Neem dit artikel door:

 De psychologie en invloed van kleurenmarketing op ons onderbewustzijn

Call to action voorzien van kleur en contrast

Aanwijzen

Om het oog naar de call to action te krijgen, kun je gebruik maken van een aanwijzer. Een aanwijzer kan er op verschillende manieren uitzien:

  • Een persoon die naar de call to action kijkt en of wijst.
  • Een pijl die de call to action aanwijst.

Aanwijzen van de call to action

Ruimte

Geef de call to action voldoende lucht en ruimte. Hierdoor zorg je ervoor dat hij nog meer opvalt

Call to action ruimte geven

Benaming

Uit verschillende testen die ik heb gedaan, blijkt dat het van groot belang is dat je de knop een duidelijke omschrijving meegeeft. Een knop waarbij mensen een product aanschaffen moet niet heten: “Submit” maar moet je bijvoorbeeld noemen “Schaf mijn product aan”. Deze kleine wijziging kan grote gevolgen hebben.

Benaming voor de CTA

 #5 Meten is weten

Zorg er voor dat je de landingspagina in de gaten houdt. Houd wekelijks of maandelijks de statistieken in de gaten aan de hand van de opgestelde KPI’s. Uiteraard kun je ook kijken of de landingspagina moet worden aangepast. Dit kun je doen door middel van een heatmap of A/B-testen waarbij je verschillende soorten pagina’s maakt en dan test welke pagina zorgt voor het beste resultaat. Meer over heatmap en A/B-testen kom je binnenkort te weten via mijn blog.

Heatmap - KLM

Klaar voor het opzetten van landingspagina’s?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opzetten van de landingspagina’s. Laat je reactie hieronder achter.