Hoe wordt saaie facebook-advertentie een eye catcher

Hoe wordt saaie facebook-advertentie een eye catcher

Wauw, wauw, wauw, Facebook adverteren voor bedrijven! Ben jij op dit moment niet tevreden over jouw huidige Facebook advertenties? Ben je van mening dat je er te weinig verstand van hebt en dat jouw huidige kennisniveau dus een heuse Facebook-advertentie-skills-boost kan gebruiken?

Goed nieuws, want in dit artikel ga ik je alles maar dan ook echt alles (ja oke….misschien niet alles) leren over Facebook adverteren voor bedrijven! Maar liefst 39 advertentie tips! Gekkenwerk als je het mij vraagt, maar ik beloof je:

Van deze 39 toptips  voor Facebook advertenties ga je echt smullen!

 

Lees meer

facebook-adverteren

facebook-adverteren

Ben je actief via Facebook, maar is je bereik belabberd? Wil je oplossingen die ervoor zorgen dat je dagelijks meer mensen, waaronder je fans, bereikt? Wil je die oplossingen nu, zodat je er vanaf vandaag voor kunt zorgen dat jij jouw huidige bereik via Facebook vergroot? Lees dan dit artikel.

Vandaag deel ik met jou 9 bewezen technieken die je direct kunt inzetten om jouw bereik via Facebook te vergroten.

Lees meer

Strategische-marketingadviezen-voor-eigenaar-Tom

Strategische-marketingadviezen-voor-eigenaar-Tom

Dit artikel is geschreven voor een eigenaar uit mijn netwerk. Een eigenaar die als doel heeft zijn onderneming te laten groeien maar hierbij niet altijd de juiste keuzes maakt. Die een trial-and-errorproces bewandelt waarvan de meeste trials al eens bewandeld zijn. Die heel veel aan dit artikel heeft om de grip terug te krijgen op zijn marketing, zodat zijn bedrijf de aankomende maanden zal groeien.

Ben jij ook zo’n eigenaar die zijn bedrijf wil laten groeien? Die de grip terug wil op zijn marketing? Doelstellingen wil behalen zoals meer omzet, naamsbekendheid of het opschalen van zijn business? En meer kan genieten van zijn eigen bedrijf en passie en minder tijd hoeft te investeren in marketing?

Ja? Volg dan ook de marketingadviezen op die ik nu met jou ga delen.

Lees meer

Niche marketing de 5 redenen waarom ik het jou aanbeveel

Niche marketing de 5 redenen waarom ik het jou aanbeveel

Vraag jij je wel eens af hoe jouw marketing vele malen effectiever kan? En of niche marketing iets voor jou is? Weet jij waarom zonder niche marketing jouw bedrijf minder snel zal groeien?

Lees dan dit artikel waarin ik 5 redenen met jou deel waarom niche marketing echt iets voor jou is.

Lees meer

Denk je na over een samenwerking met een online marketing coach of mentor? Wil je weten waar je op moet letten bij het zoeken naar de juiste marketing mentor? En hoe je erachter komt welke marketing coach / mentor het beste bij jou past?

Lees dan nu dit artikel waarin ik je 7 tips geef voor het vinden van de marketing coach / mentor die echt bij jou past!

Lees meer

Marketing-plan-opstellen-Houd-rekening-met-deze-5-pijlers

Marketing-plan-opstellen-Houd-rekening-met-deze-5-pijlers

Wil je op korte termijn aan de slag gaan met je (online) marketingplan? Vraag je jezelf af wat de belangrijkste pijlers zijn? Welke informatie zeker niet mag ontbreken?

Lees dan nu dit artikel want vandaag laat ik je zien met welke 5 pijlers je rekening moet houden bij het opstellen van een marketingplan.

Lees meer

TEDx Talk de kracht van authenticiteit

Authentiek staat voor de mate waarin je echt, origineel en geloofwaardig bent. Waarom zijn mensen die echt authentiek zijn, vaak succesvoller dan mensen die dat niet zijn? Benieuwd wat authenticiteit voor jou kan betekenen? Weten waarom je zonder authenticiteit niet alleen een belemmering ervaart in je privéleven maar ook in het zakelijk leven?

Lees dan nu dit artikel. Vandaag neem ik je mee in de wereld van authenticiteit en de door mij verzorgde TEDx Talk.

Lees meer

Instagram-adverteren-voor-bedrijven

Instagram adverteren, is dat iets voor jouw bedrijf? Ben je benieuwd hoe je een Instagram advertentie opzet waarmee je de aandacht trekt van jouw doelgroep? Hoe je gebruikmaakt van de juiste opties en instellingen?

Vandaag laat ik jou in dit artikel zien hoe je in 5 stappen jouw zakelijke Instagram advertentie opzet.

Waarom Instagram adverteren voor bedrijven?

Ik zie bij veel mensen om mij heen dat zij steeds meer van Facebook naar Instagram gaan Ik ben zelf ook al een lange tijd fan van Instagram.

De reden voor mezelf? Facebook is totaal niet meer relevant voor mij en via Instagram kan ik echt nog zelf beslissen welke updates ik wil zien. Wanneer je op mijn Instagramaccount kijkt, zie je dat ik erg selectief ben met het volgen van mensen. Welke accounts ik zoal volg? 99% van de mensen die ik via Instagram volg zijn mensen op zakelijk gebied, motivators, inspirators en mensen waar ik graag een échte verbinding mee wil hebben.

Waarom ik dit zeg? Omdat ik te vaak nog het aloude praatje krijg: “Wouter, Instagram is niet voor bedrijven, Instagram is voor privé-personen!

Uh wat? Privé-personen? Dat zijn toch mensen en mensen bereiken is toch precies wat je wilt? Ik geloof niet in typische B2B- en B2C-kanalen.

Iemand die privé actief is op Instagram en een ontzettend interessant zakelijk bericht wat hem aanspreekt ziet, zal dit bericht niet negeren. Daarom is Instagram adverteren geschikt voor zowel bedrijven die een B2C- als een B2B-doelgroep hebben, of makkelijker gezegd: die mensen als doelgroep hebben.

Jouw eerste stap tot Instagram adverteren

Om een ijzersterke advertentie op te zetten, bespreek ik hier de belangrijkste componenten van Instagram adverteren.

#1 Wat is je doel?

Wat is de reden dat je aan de slag gaat met Instagram adverteren? Welke doelstelling wil je hiermee behalen?

Het weten wat je doel is, is het fundament van Instagram adverteren. Wanneer je namelijk een nieuwe campagne start, moet je eerst aangeven wat je doelstelling is.

En geloof mij, de juiste doelstelling instellen is ontzettend belangrijk! Wanneer jouw doelstelling conversies is, dan dien je ook echt conversies in te stellen. Op deze manier kunnen de algoritmes van Instagram jouw campagne het beste aansturen.

Doe je dat niet en heb je als marketingdoelstelling voor jezelf meer e-mailleads genereren maar je doelstelling is “bekendheid“? Dan is de kans groot dat je veel mensen bereikt, maar dat slechts weinigen daadwerkelijk in actie komen.

Daarom is jouw 1e stap: het bepalen van jouw doelstelling.

#2 Welk type advertentie past bij jouw doelstelling?

Nu je weet wat jouw doelstelling is, dien je een keuze te maken uit het type Instagram advertentie dat je wilt inzetten. Op dit moment zijn er 5 verschillende advertentiemogelijkheden:

  1. foto-advertenties
  2. video-advertenties
  3. carrouseladvertenties
  4. slideshows-advertenties
  5. stories-advertenties

1. Foto-advertenties

Een foto-advertentie is een simpele foto, vierkant formaat of een landscape formaat. Dit is de meest eenvoudige manier van adverteren omdat het niet veel tijd kost om een goede afbeelding op te maken. Deze advertenties komen terecht in het nieuwsoverzicht van Instagram.

instagram adverteren voorbeelden

2. Video-advertenties

Je doelgroep benaderen met video-advertenties is ontzettend effectief. Uit de resultaten van mijn Instagramcampagnes blijkt dat video’s vaak beter werken.

Ze zijn opvallend voor het oog en bij de meeste mensen spelen video’s automatisch af. Wil je het aandachteffect vergroten? Zorg er dan voor dat je video wordt ondertiteld en houd je aan de regel van de duur van 60 seconden van je video. Langer kan namelijk niet.

stereosonic instagram adverteren bedrijven

3. Carrouseladvertenties

Een Instagramcarrousel kan tussen de 2 en 10 afbeeldingen / video’s bevatten. Instagramgebruikers swipen met hun vinger door de carrousel heen.

Wanneer je mensen echt wilt meenemen in jouw verhaal, dan kun je een lange horizontale afbeelding  in meerdere gedeeltes knippen. Hierdoor creëer je een ervaring waarbij jouw doelgroep door jouw verhaal kan swipen.

Zie hieronder het voorbeeld van Tesco food.

tesco instagram advertentie carousel bedrijven

4. Slideshowadvertenties

Heb je de expertise om een video te maken niet in huis? Dan is slideshowadverteren echt iets voor jou. Op basis van een aantal stilstaande afbeeldingen kun je eenvoudig en snel een slideshow opstellen met tekst en geluid.

5. Stories-advertenties

Instagram stories-advertenties is de nieuwste manier van adverteren. Naar mijn mening één van de sterkste manieren van adverteren áls  je de juiste beleving neerzet (hier ga ik het zo over hebben). Instagramgebruikers maken veel gebruik van Instagram stories waarbij ze door de stories van hun netwerk swipen. Voor jou de ideale kans om hier de aandacht van jouw doelgroep te trekken.

Hoe nu verder?

Awesome, ik ga ervan uit dat je weet welke Instagram advertentiemogelijkheid het beste bij jou past. Nu gaat het echte avontuur beginnen, namelijk het realiseren van een advertentie die jouw doelgroep echt interessant vindt. Helaas gaat het hier vaak fout…

#3 Wees authentiek!

Als er één ding is waar Instagramgebruikers een hekel aan hebben, dan zijn het wel “advertentie-advertenties”.

Wat ik hiermee bedoel?

Typische advertenties:

  • die je van meters afstand al ziet aankomen;
  • die niks authentieks hebben en lijken op stockfoto’s;
  • die daadwerkelijk stockfoto’s zijn;
  • die #boring zijn, #te-informeel #mensen-niet-inspireren.

Stockfoto’s is altijd al de nummer-1-ergernis geweest bij mensen, laat staan dat je een beeld inzet dat te geposeerd lijkt. Zorg ervoor dat mensen het verschil tussen een normaal Instagrambericht en een advertentie niet zien.

Vanuit mijn praktijkervaring weet ik dat zelfs een “echte foto” gemaakt door een fotograaf soms voor een doelgroep nog over de top kan zijn. Veelal zijn ze te gelikt en wijken daarom af van de normale Instagramberichten.

Doe daarom het volgende…

#4 Fit in!

Op Instagram wil je niet opvallen, je wilt meedoen met de rest van de berichten in het nieuwsoverzicht van Instagram. Dus geen:

  • schreeuwende teksten op afbeeldingen;
  • onpersoonlijke afbeeldingen en opmaken;
  • overdreven kleuren en andere dingen waarmee je alles behalve persoonlijk overkomt.

Samengevat: je wilt een advertentie opstellen waarmee je een verhaal deelt met jouw doelgroep, die niet als advertentie wordt gezien maar juist inspireert.

Instagram advertentie influencer

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je bovenstaande afbeelding tegenkomt, je niet direct denkt dat het een advertentie is. Het is een afbeelding die past in de Instagramcultuur.

Stel jezelf daarom de vraag: Hoe kan ik een inspirerende advertentie opstellen die dezelfde elementen heeft als een normaal bericht?

#5 Test en leer

Je kunt via internet blijven zoeken naar artikelen over Instagram adverteren, enkel is er 1 ding wat je veel meer gaat opleveren en dat is: het continu testen en optimaliseren van je Instagram advertenties.

Wat je altijd wilt doen is testen tussen:

  • verschillende doelgroepen;
  • type advertenties die zorgen voor het beste resultaat;
  • verschillende afbeeldingen en/of video’s.

Instagram advertentie campagnes die ik zelf opzet, hebben minstens 3 verschillende doelgroepen en minstens 6 verschillende beelden. Vanuit de praktijk weet ik hoe belangrijk het is om niet al je marketingbudget op slechts één doelgroep en advertentiebeeld te zetten.

Doe je dat wel? Dan is de kans groot dat je veel onnodige advertentiekosten maakt. Minimaal 1 keer per week optimaliseer ik alle campagnes voor mijn klanten en telkens zie ik maar weer hoe belangrijk dit is:

  • de bestlopende campagnes kunnen binnen 1 week de slechtslopende zijn;
  • marketingbudgetten kunnen niet 100% besteed worden;
  • advertenties kunnen afgekeurd worden.

Daarom heeft het geen zin om continu te zoeken naar het gouden ei van Instagram adverteren. Je dient zelf in actie te komen, te experimenteren en te kijken wat het beste aansluit op jouw doelgroep.

En nu richting de next-level of Instagram adverteren

Waren de tips in dit artikel over Instagram adverteren niet voldoende voor jou? Ben je nog steeds hongerig en wil je meer uit je reeds bestaande Instagram advertenties halen? Laat dan een reactie hieronder achter met “Ik wil meer!”

Analyseren en optimaliseren - essentieel voor je marketingstrategie

Dit is deel 3 in de serie essentiële onderdelen voor je marketingstrategie. Dus haal je niet het uiterste uit jouw marketingstrategie? Wil je jouw marketing een upgrade geven om het online succes te vergroten? Ben je benieuwd wat de belangrijkste stappen zijn voor jouw marketingstrategie?

Lees dan nu dit artikel waarin ik het ga hebben over het analyseren en optimaliseren van jouw marketingstrategie. In deel 1 ging het over doelgroep en doelstellingen en in deel 2 hebben we het gehad over contentkalender en actieplan.

Analyseren van statistieken = niet sexy

Als je mag kiezen tussen het uitvoeren van de marketingstrategie of het analyseren van de marketingstrategie, waar gaat jouw voorkeur dan naar uit? In de meeste gevallen kies je waarschijnlijk voor het uitvoeren van de marketingstrategie.

Analyseren wordt vaak over het hoofd gezien, nummer-1-randzaak, geen prioriteit of simpelweg weten de meeste niet waar ze moeten kijken. Herken jij jezelf hier ook in? Ik ga je in dit artikel laten zien dat het allemaal niet zo lastig is.

Je hebt in deel 1 van deze artikelserie jouw doelstellingen en dus ook kpi’s geformuleerd. Het analyseren van je resultaten gaat hierdoor heel wat minder “brain-damage” veroorzaken. Tijd om dus in het analyseproces te duiken, zodat je ziet dat iedereen met een klein beetje wiskundige kennis het kan.

*PS. mijn wiskundecijfers waren vroeger niet al te best!

Analyseren doe je zo!

Om meteen maar even een goede tackel in te zetten:

  • waar het fout gaat: bedrijven weten niet naar welke statistieken ze moeten kijken;
  • hoe je dit oplost: door doelstellingen en kpi’s te formuleren (lees deel 1).

All right, wanneer je nu voor jezelf duidelijk hebt wat je doelstellingen en kpi’s zijn, is het zaak om enkel deze statistieken naar voren te halen. Duiken in Google Analytics is iets wat ik absoluut niet aanraad. Te veel afleiding, te veel statistieken en voordat je het weet duurt je marketingmeeting 2 uur in plaats van 15 minuten.

Mijn advies is om gebruik te maken van een all-in-one-dashboard. Enkele voordelen hiervan:

  • Je hoeft niet van het ene kanaal naar het andere kanaal te schakelen om de statistieken in te zien.
  • Je wordt niet afgeleid door statistieken die totaal niet interessant zijn.
  • Je kunt de statistieken 24/7 op de voet volgen.
  • Marketingmeetings zijn in 15 minuten afgerond.

“Tell me Wouter, aan wat voor een “all-in-one-dashboard” moet ik denken?”

Er zijn veel verschillende tools die je kunt inzetten. Mijn voorkeur gaat uit naar één van de 3 onderstaande:

#1 Google Data Studio

Google Data Studio is een top dashboard dat gratis is wanneer je jouw websitestatistieken wilt analyseren. Voor het inladen van social-mediastatistieken, e-mailmarketing e.d. heb je third-party-applications nodig die je een aantal euro’s per maand gaan kosten. Mocht je deze keuze moeten maken dan adviseer ik jou optie 2 of 3.

#2 Geckoboard

Geckoboard is één van mijn favorieten op het gebied van statistieken inzichtelijk maken. De look and feel zien er professioneel uit en het dashboard werkt super om te delen met je collega’s en voor MT-meetings! Voor Geckoboard betaal je wel een maandelijkse fee, maar dat is het meer dan waard.

#3 DashThis

Dit is ook één van mijn favorieten. DashThis komt iets “vrolijker” over en de prijzen zijn (op dit moment) iets goedkoper dan die van Geckoboard. De keuze tussen Geckoboard en DashThis gaat voornamelijk over de keuze voor “look and feel” en klein beetje de prijs.

 

Van analyseren naar optimaliseren

Door jouw doelstellingen en kpi’s te verwerken in het dashboard krijg je een duidelijke inzage in de resultaten. Het mooiste is als je minstens 1 jaar aan historische data hebt. Zo kun je immers trends in resultaten met elkaar vergelijken.

Een goed voorbeeld hiervan is een grote klant van mij die een kledingswebshop heeft. Deze webshop is erg gevoelig voor de verschillende seizoenperiodes. We zien dan ook altijd in de historische data verschillende trends in zoekvolumes naar voren komen.

Heb je nou deze historische data niet? Dan is het altijd goed om in de statistieken van Google Trends te duiken. Zelf doe ik dit altijd voor mijn klanten, ook al hebben we wel historische data. Google Trends is een echte marketingvoorspeller die jouw marketingsucces naar de next-level kan brengen.

All right, terug naar het analyseren en optimaliseren van je statistieken. Belangrijk is ten eerste dat je een vaste meeting inplant per week of per maand (ligt aan de omvang van je bedrijf) om de resultaten te bespreken.

Zelf kies ik ervoor om iedere week de statistieken door te nemen. Hierbij ga ik de volgende checklist altijd af:

  • Wat heb ik deze week gedaan?
  • Wat waren de aandachtspunten?
  • Ben ik de aandachtspunten en actiepunten nagekomen?
  • Zijn de resultaten toegenomen of afgenomen?
  • Wat kan ik leren van de statistieken?
  • Wat zijn mijn actiepunten voor deze week?

Werk altijd op basis van een checklist, zodat je tijdens een marketingmeeting niet over onnodige dingen gaat discussiëren. Checklist, focus, bespreken, actiepunten en uitvoeren.

Zorg voor continuïteit, skip je marketingmeetings niet en werk altijd met actiepunten zodat je kunt anticiperen op de resultaten.

Zo optimaliseer je dus het proces

Hierboven gaf ik het al aan, je processen optimaliseren doe je op basis van je resultaten. Zelf ben ik een groot voorstander van A/B-testen. Hierbij ga je verschillende versies tegenover elkaar testen.

A/B-testen is voornamelijk interessant wanneer je grote volumes aan datagegevens creëert (websitebezoekers, social-media-interactie en -bereik, advertentiebereik etc.). Door te A/B-testen kun je tijdens je marketingmeeting je resultaten met elkaar vergelijken:

  • Dit deden wij vorige week.
  • Dit hebben wij deze week getest.
  • Dit is het resultaat.
  • Positief? Winnaar van de A/B-test doorrollen!

Wanneer je nog geen grote getallen aan datagegevens binnenhaalt, dan werk je sowieso wel op basis van je actiepuntenplan. Hierbij is het van belang om te leren van de dingen die je hebt gedaan. Wat werkt wel en wat werkt niet?

Daarom is het zo ontzettend belangrijk om slechts 3 kpi’s te hebben per kanaal en activiteit, zodat je hierdoor eenvoudiger stappen kunt ondernemen bij het optimaliseren van je marketingsucces. Maak daarbij ook gebruik van een logboekje zodat je in de gaten kunt houden welke aanpassingen je welke maand hebt gedaan.

Let’s sum it up and integrate it

Mijn belangrijkste adviezen uit dit artikel zijn de volgende:

  • Maak een keuze voor een all-in-one-dashboard.
  • Integreer je kpi’s in het all-in-one-dashboard.
  • Plan een wekelijkse of maandelijkse marketingmeeting voor het analyseren en optimaliseren van je marketingactiviteiten.

Heb je de vorige 2 delen nog niet gelezen? Neem daar dan nu even de tijd voor: (deel 1, deel 2). Wil je nu direct aan de slag gaan met het integreren van alle adviezen en heb je hulp nodig?

Maak dan nu een strategiesessie-afspraak >>

Contentkalender en actieplan - essentieel voor je marketingstrategie

Haal jij geen rendement uit jouw marketingstrategie? Ben je benieuwd hoe dat komt?

Lees dan dit artikel waarin ik het met jou ga hebben over het opstellen van een doelgerichte contentkalender en een actieplan. Dit artikel is een vervolg op het artikel van vorige week dat ging over doelgroep en doelstellingen bepalen.

Uh, waar gaan we het vandaag eens over hebben?

Bij de meeste bedrijven waar ik aan tafel kom, is communicatie niet de makkelijkste online-marketingactiviteit. “We moeten vandaag toch maar iets online delen, maar wat?” Er wordt lukraak iets verzonnen, wat totaal niet past binnen de online-marketingstrategie, als die er al is.

Als je iets niet wilt, dan is het iedere keer jezelf afvragen: “Wat gaan we vandaag communiceren?”

Niet alleen is dit een ontzettend tijdrovende manier van werken, je zult zien dat je vaak iets online gaat delen (social media, e-mailmarketing e.d.) omdat je vindt dat je iets moet communiceren, waarbij dan echter iedere focus ontbreekt.

Zorg liever dat je:

  • weet hoe het aankomende jaar er voor het bedrijf uitziet;
  • de Empathy Map en customer journey hebt ingevuld;
  • weet wat de behoefte van de doelgroep is;
  • weet welke kanalen je online in moet zetten om de doelgroep te helpen in het oriëntatiepoces;
  • weet welke informatie je moet verschaffen;
  • bekend bent met de: See-think-do-care-methode?

Het interesseert niemand dat jij een geweldig product of dienst hebt. Door informatie met jouw doelgroep te delen die invulling geeft aan hun behoeftes en benodigdheden laat je zien of:

  • het product / dienst aansluit op hun identiteit;
  • hun behoefte / probleem wordt opgelost met jouw dienst of product.

Als je daarbij gebruikmaakt van een contentkalender, zorg je voor structuur in je online marketing.

Contentkalender op basis van klantreis

Wanneer je het eerste deel van het artikel hebt gelezen, dan ben je nu bekend met de Empathy Map en customer journey. Deze 2 door mij ontwikkelde canvassen geven jou de richtlijnen die nodig zijn voor effectief communiceren.

Het is belangrijk om heel goed per fase in de customer journey te kijken welke informatie jij online moet verschaffen. Iemand die in de oriëntatiefase zit, heeft behoefte aan een ander type informatie dan iemand die al in de aankoopfase zit.

Daarnaast is het zo dat ieder marketingkanaal zich ook in een bepaalde fase van de customer journey bevindt. Om het niet te technisch te maken, deel ik hieronder nogmaals het customer-journey-canvas:

customer-journey-canvas-wouter-kleinsman

Download nu mijn customer journey op A0 formaat zodat je hiermee aan de slag kunt gaan >>

Wanneer je bovenstaande customer-journey-canvas voor jezelf hebt ingevuld, krijg je een duidelijk overzicht van het type informatie dat je moet delen via welke kanalen. Deze informatie vertaal je dan door naar een contentkalender.

De opbouw van een effectieve contentkalender

Dingen die te ingewikkeld zijn, voeren we vrijwel nooit uit, daarom moet de opbouw van een effectieve contentkalender plain and simple zijn.

Met een effectieve contentkalender geef je antwoord op de volgende vragen:

  • Op welk product(en) / dienst(en) focus jij je de aankomende maanden?
  • Welke thema’s passen hierbij? (zoom niet in op jouw producten / dienst maar juist op de behoefte).
  • Wat voor type content ga je delen en via welke kanalen?
  • Wat is het doel van ieder type content?

Door deze vragen te beantwoorden ga je echt goed nadenken over de kwaliteit van jouw content. Je gaat gefocust aan het werk, weet wat het doel achter jouw online-content is en welke behoefte van jouw doelgroep jij daarmee bevredigt.

Vertaal het door in een excel-sheet of een contentkalendertool

Wanneer je de opbouw van jouw contentkalender weet, moet je die nu concreet gaan maken met een overzicht van de maanden en eenvoudig van dag 1 t/m 31. Daarna verwerk je onderstaande informatie in deze kalender:

  • Wat is het thema van de week / maand?
  • Wat voor type berichten ga je delen? (tips, quotes, artikelen, video’s etc)
  • Wat is het doel van ieder bericht? (informeren, inspireren, keuze valideren, activeren etc)
  • Op welke dag & tijd en via welk kanaal ga je het bericht delen?

Maak op basis van bovenstaande punten een contentkalender voor de aankomende maanden. Yes, ik zeg aankomende maanden want:

  • zo creëer je overzicht;
  • heb je voldoende tijd om kwalitatief goede content te produceren;
  • kun je profiteren van de flow: wanneer je bezig bent met content produceren kun je in een flow komen waardoor het eenvoudiger wordt. Hierdoor wil je vol gas blijven geven in plaats van je flow onderbreken voor andere activiteiten.

Contentkalender > actieplan

Contentkalender voor de aankomende maanden klaar? Dan ga je nu direct een actieplan opzetten.

Hierin staat:

  • wie verantwoordelijk is voor welke content;
  • op welke dagen de content aangeleverd dient te worden (stel deadlines!);
  • wie de content visueel opmaakt;
  • wie de content redigeert of een spellingcheck doet;
  • wie verantwoordelijk is voor search engine optimization (seo).

“Toe maar Wouter, lekker gestructureerd!” Structuur werkt het allerbeste, want ik kan je 100% garanderen dat zonder een actieplan marketing altijd een randzaak blijft.

Nieuwe klanten, projecten en ga zo maar door, ik zie het altijd weer voorkomen dat marketing aan de kant wordt geschoven omdat het niet wordt gezien als een prioriteit. Daarom dien je altijd een actieplan te maken, tijd vrij te blokken en afspraken na te komen.

Tijd om het te concretiseren

Zoals ik al benoemde, is het eerst zaak om het artikel “Doelgroep en doelstellingen: essentieel voor je marketingstrategie” van vorige week te lezen. Als je dat helder hebt, ga je de tips uit dit artikel integreren in de praktijk.

  • Stel een contentkalender op voor de aankomende maanden.
  • Realiseer een actieplan met deadlines die ook daadwerkelijk worden nagekomen.

Volgende week kun je dan verder met analyseren, evalueren en optimaliseren van jouw marketingactiviteiten. Daar lees je meer over in deel 3 dat ik volgende week publiceer.

Direct aan de slag samen met jouw marketingmentor?

Wanneer je van jezelf weet dat je deze klus niet zelf of met jouw team kan klaren, dan stel ik voor om een kennismakingsgesprek in te plannen. Tijdens dit gesprek gaan we kijken wat jouw behoefte is en hoe ik je het beste kan helpen. Interessant?

Klik dan hier en neem contact op.