TEDx Talk de kracht van authenticiteit

Authentiek staat voor de mate waarin je echt, origineel en geloofwaardig bent. Waarom zijn mensen die echt authentiek zijn, vaak succesvoller dan mensen die dat niet zijn? Benieuwd wat authenticiteit voor jou kan betekenen? Weten waarom je zonder authenticiteit niet alleen een belemmering ervaart in je privéleven maar ook in het zakelijk leven?

Lees dan nu dit artikel. Vandaag neem ik je mee in de wereld van authenticiteit en de door mij verzorgde TEDx Talk.

Lees meer

Instagram-adverteren-voor-bedrijven

Instagram adverteren, is dat iets voor jouw bedrijf? Ben je benieuwd hoe je een Instagram advertentie opzet waarmee je de aandacht trekt van jouw doelgroep? Hoe je gebruikmaakt van de juiste opties en instellingen?

Vandaag laat ik jou in dit artikel zien hoe je in 5 stappen jouw zakelijke Instagram advertentie opzet.

Waarom Instagram adverteren voor bedrijven?

Ik zie bij veel mensen om mij heen dat zij steeds meer van Facebook naar Instagram gaan Ik ben zelf ook al een lange tijd fan van Instagram.

De reden voor mezelf? Facebook is totaal niet meer relevant voor mij en via Instagram kan ik echt nog zelf beslissen welke updates ik wil zien. Wanneer je op mijn Instagramaccount kijkt, zie je dat ik erg selectief ben met het volgen van mensen. Welke accounts ik zoal volg? 99% van de mensen die ik via Instagram volg zijn mensen op zakelijk gebied, motivators, inspirators en mensen waar ik graag een échte verbinding mee wil hebben.

Waarom ik dit zeg? Omdat ik te vaak nog het aloude praatje krijg: “Wouter, Instagram is niet voor bedrijven, Instagram is voor privé-personen!

Uh wat? Privé-personen? Dat zijn toch mensen en mensen bereiken is toch precies wat je wilt? Ik geloof niet in typische B2B- en B2C-kanalen.

Iemand die privé actief is op Instagram en een ontzettend interessant zakelijk bericht wat hem aanspreekt ziet, zal dit bericht niet negeren. Daarom is Instagram adverteren geschikt voor zowel bedrijven die een B2C- als een B2B-doelgroep hebben, of makkelijker gezegd: die mensen als doelgroep hebben.

Jouw eerste stap tot Instagram adverteren

Om een ijzersterke advertentie op te zetten, bespreek ik hier de belangrijkste componenten van Instagram adverteren.

#1 Wat is je doel?

Wat is de reden dat je aan de slag gaat met Instagram adverteren? Welke doelstelling wil je hiermee behalen?

Het weten wat je doel is, is het fundament van Instagram adverteren. Wanneer je namelijk een nieuwe campagne start, moet je eerst aangeven wat je doelstelling is.

En geloof mij, de juiste doelstelling instellen is ontzettend belangrijk! Wanneer jouw doelstelling conversies is, dan dien je ook echt conversies in te stellen. Op deze manier kunnen de algoritmes van Instagram jouw campagne het beste aansturen.

Doe je dat niet en heb je als marketingdoelstelling voor jezelf meer e-mailleads genereren maar je doelstelling is “bekendheid“? Dan is de kans groot dat je veel mensen bereikt, maar dat slechts weinigen daadwerkelijk in actie komen.

Daarom is jouw 1e stap: het bepalen van jouw doelstelling.

#2 Welk type advertentie past bij jouw doelstelling?

Nu je weet wat jouw doelstelling is, dien je een keuze te maken uit het type Instagram advertentie dat je wilt inzetten. Op dit moment zijn er 5 verschillende advertentiemogelijkheden:

  1. foto-advertenties
  2. video-advertenties
  3. carrouseladvertenties
  4. slideshows-advertenties
  5. stories-advertenties

1. Foto-advertenties

Een foto-advertentie is een simpele foto, vierkant formaat of een landscape formaat. Dit is de meest eenvoudige manier van adverteren omdat het niet veel tijd kost om een goede afbeelding op te maken. Deze advertenties komen terecht in het nieuwsoverzicht van Instagram.

instagram adverteren voorbeelden

2. Video-advertenties

Je doelgroep benaderen met video-advertenties is ontzettend effectief. Uit de resultaten van mijn Instagramcampagnes blijkt dat video’s vaak beter werken.

Ze zijn opvallend voor het oog en bij de meeste mensen spelen video’s automatisch af. Wil je het aandachteffect vergroten? Zorg er dan voor dat je video wordt ondertiteld en houd je aan de regel van de duur van 60 seconden van je video. Langer kan namelijk niet.

stereosonic instagram adverteren bedrijven

3. Carrouseladvertenties

Een Instagramcarrousel kan tussen de 2 en 10 afbeeldingen / video’s bevatten. Instagramgebruikers swipen met hun vinger door de carrousel heen.

Wanneer je mensen echt wilt meenemen in jouw verhaal, dan kun je een lange horizontale afbeelding  in meerdere gedeeltes knippen. Hierdoor creëer je een ervaring waarbij jouw doelgroep door jouw verhaal kan swipen.

Zie hieronder het voorbeeld van Tesco food.

tesco instagram advertentie carousel bedrijven

4. Slideshowadvertenties

Heb je de expertise om een video te maken niet in huis? Dan is slideshowadverteren echt iets voor jou. Op basis van een aantal stilstaande afbeeldingen kun je eenvoudig en snel een slideshow opstellen met tekst en geluid.

5. Stories-advertenties

Instagram stories-advertenties is de nieuwste manier van adverteren. Naar mijn mening één van de sterkste manieren van adverteren áls  je de juiste beleving neerzet (hier ga ik het zo over hebben). Instagramgebruikers maken veel gebruik van Instagram stories waarbij ze door de stories van hun netwerk swipen. Voor jou de ideale kans om hier de aandacht van jouw doelgroep te trekken.

Hoe nu verder?

Awesome, ik ga ervan uit dat je weet welke Instagram advertentiemogelijkheid het beste bij jou past. Nu gaat het echte avontuur beginnen, namelijk het realiseren van een advertentie die jouw doelgroep echt interessant vindt. Helaas gaat het hier vaak fout…

#3 Wees authentiek!

Als er één ding is waar Instagramgebruikers een hekel aan hebben, dan zijn het wel “advertentie-advertenties”.

Wat ik hiermee bedoel?

Typische advertenties:

  • die je van meters afstand al ziet aankomen;
  • die niks authentieks hebben en lijken op stockfoto’s;
  • die daadwerkelijk stockfoto’s zijn;
  • die #boring zijn, #te-informeel #mensen-niet-inspireren.

Stockfoto’s is altijd al de nummer-1-ergernis geweest bij mensen, laat staan dat je een beeld inzet dat te geposeerd lijkt. Zorg ervoor dat mensen het verschil tussen een normaal Instagrambericht en een advertentie niet zien.

Vanuit mijn praktijkervaring weet ik dat zelfs een “echte foto” gemaakt door een fotograaf soms voor een doelgroep nog over de top kan zijn. Veelal zijn ze te gelikt en wijken daarom af van de normale Instagramberichten.

Doe daarom het volgende…

#4 Fit in!

Op Instagram wil je niet opvallen, je wilt meedoen met de rest van de berichten in het nieuwsoverzicht van Instagram. Dus geen:

  • schreeuwende teksten op afbeeldingen;
  • onpersoonlijke afbeeldingen en opmaken;
  • overdreven kleuren en andere dingen waarmee je alles behalve persoonlijk overkomt.

Samengevat: je wilt een advertentie opstellen waarmee je een verhaal deelt met jouw doelgroep, die niet als advertentie wordt gezien maar juist inspireert.

Instagram advertentie influencer

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je bovenstaande afbeelding tegenkomt, je niet direct denkt dat het een advertentie is. Het is een afbeelding die past in de Instagramcultuur.

Stel jezelf daarom de vraag: Hoe kan ik een inspirerende advertentie opstellen die dezelfde elementen heeft als een normaal bericht?

#5 Test en leer

Je kunt via internet blijven zoeken naar artikelen over Instagram adverteren, enkel is er 1 ding wat je veel meer gaat opleveren en dat is: het continu testen en optimaliseren van je Instagram advertenties.

Wat je altijd wilt doen is testen tussen:

  • verschillende doelgroepen;
  • type advertenties die zorgen voor het beste resultaat;
  • verschillende afbeeldingen en/of video’s.

Instagram advertentie campagnes die ik zelf opzet, hebben minstens 3 verschillende doelgroepen en minstens 6 verschillende beelden. Vanuit de praktijk weet ik hoe belangrijk het is om niet al je marketingbudget op slechts één doelgroep en advertentiebeeld te zetten.

Doe je dat wel? Dan is de kans groot dat je veel onnodige advertentiekosten maakt. Minimaal 1 keer per week optimaliseer ik alle campagnes voor mijn klanten en telkens zie ik maar weer hoe belangrijk dit is:

  • de bestlopende campagnes kunnen binnen 1 week de slechtslopende zijn;
  • marketingbudgetten kunnen niet 100% besteed worden;
  • advertenties kunnen afgekeurd worden.

Daarom heeft het geen zin om continu te zoeken naar het gouden ei van Instagram adverteren. Je dient zelf in actie te komen, te experimenteren en te kijken wat het beste aansluit op jouw doelgroep.

En nu richting de next-level of Instagram adverteren

Waren de tips in dit artikel over Instagram adverteren niet voldoende voor jou? Ben je nog steeds hongerig en wil je meer uit je reeds bestaande Instagram advertenties halen? Laat dan een reactie hieronder achter met “Ik wil meer!”

Analyseren en optimaliseren - essentieel voor je marketingstrategie

Dit is deel 3 in de serie essentiële onderdelen voor je marketingstrategie. Dus haal je niet het uiterste uit jouw marketingstrategie? Wil je jouw marketing een upgrade geven om het online succes te vergroten? Ben je benieuwd wat de belangrijkste stappen zijn voor jouw marketingstrategie?

Lees dan nu dit artikel waarin ik het ga hebben over het analyseren en optimaliseren van jouw marketingstrategie. In deel 1 ging het over doelgroep en doelstellingen en in deel 2 hebben we het gehad over contentkalender en actieplan.

Analyseren van statistieken = niet sexy

Als je mag kiezen tussen het uitvoeren van de marketingstrategie of het analyseren van de marketingstrategie, waar gaat jouw voorkeur dan naar uit? In de meeste gevallen kies je waarschijnlijk voor het uitvoeren van de marketingstrategie.

Analyseren wordt vaak over het hoofd gezien, nummer-1-randzaak, geen prioriteit of simpelweg weten de meeste niet waar ze moeten kijken. Herken jij jezelf hier ook in? Ik ga je in dit artikel laten zien dat het allemaal niet zo lastig is.

Je hebt in deel 1 van deze artikelserie jouw doelstellingen en dus ook kpi’s geformuleerd. Het analyseren van je resultaten gaat hierdoor heel wat minder “brain-damage” veroorzaken. Tijd om dus in het analyseproces te duiken, zodat je ziet dat iedereen met een klein beetje wiskundige kennis het kan.

*PS. mijn wiskundecijfers waren vroeger niet al te best!

Analyseren doe je zo!

Om meteen maar even een goede tackel in te zetten:

  • waar het fout gaat: bedrijven weten niet naar welke statistieken ze moeten kijken;
  • hoe je dit oplost: door doelstellingen en kpi’s te formuleren (lees deel 1).

All right, wanneer je nu voor jezelf duidelijk hebt wat je doelstellingen en kpi’s zijn, is het zaak om enkel deze statistieken naar voren te halen. Duiken in Google Analytics is iets wat ik absoluut niet aanraad. Te veel afleiding, te veel statistieken en voordat je het weet duurt je marketingmeeting 2 uur in plaats van 15 minuten.

Mijn advies is om gebruik te maken van een all-in-one-dashboard. Enkele voordelen hiervan:

  • Je hoeft niet van het ene kanaal naar het andere kanaal te schakelen om de statistieken in te zien.
  • Je wordt niet afgeleid door statistieken die totaal niet interessant zijn.
  • Je kunt de statistieken 24/7 op de voet volgen.
  • Marketingmeetings zijn in 15 minuten afgerond.

“Tell me Wouter, aan wat voor een “all-in-one-dashboard” moet ik denken?”

Er zijn veel verschillende tools die je kunt inzetten. Mijn voorkeur gaat uit naar één van de 3 onderstaande:

#1 Google Data Studio

Google Data Studio is een top dashboard dat gratis is wanneer je jouw websitestatistieken wilt analyseren. Voor het inladen van social-mediastatistieken, e-mailmarketing e.d. heb je third-party-applications nodig die je een aantal euro’s per maand gaan kosten. Mocht je deze keuze moeten maken dan adviseer ik jou optie 2 of 3.

#2 Geckoboard

Geckoboard is één van mijn favorieten op het gebied van statistieken inzichtelijk maken. De look and feel zien er professioneel uit en het dashboard werkt super om te delen met je collega’s en voor MT-meetings! Voor Geckoboard betaal je wel een maandelijkse fee, maar dat is het meer dan waard.

#3 DashThis

Dit is ook één van mijn favorieten. DashThis komt iets “vrolijker” over en de prijzen zijn (op dit moment) iets goedkoper dan die van Geckoboard. De keuze tussen Geckoboard en DashThis gaat voornamelijk over de keuze voor “look and feel” en klein beetje de prijs.

 

Van analyseren naar optimaliseren

Door jouw doelstellingen en kpi’s te verwerken in het dashboard krijg je een duidelijke inzage in de resultaten. Het mooiste is als je minstens 1 jaar aan historische data hebt. Zo kun je immers trends in resultaten met elkaar vergelijken.

Een goed voorbeeld hiervan is een grote klant van mij die een kledingswebshop heeft. Deze webshop is erg gevoelig voor de verschillende seizoenperiodes. We zien dan ook altijd in de historische data verschillende trends in zoekvolumes naar voren komen.

Heb je nou deze historische data niet? Dan is het altijd goed om in de statistieken van Google Trends te duiken. Zelf doe ik dit altijd voor mijn klanten, ook al hebben we wel historische data. Google Trends is een echte marketingvoorspeller die jouw marketingsucces naar de next-level kan brengen.

All right, terug naar het analyseren en optimaliseren van je statistieken. Belangrijk is ten eerste dat je een vaste meeting inplant per week of per maand (ligt aan de omvang van je bedrijf) om de resultaten te bespreken.

Zelf kies ik ervoor om iedere week de statistieken door te nemen. Hierbij ga ik de volgende checklist altijd af:

  • Wat heb ik deze week gedaan?
  • Wat waren de aandachtspunten?
  • Ben ik de aandachtspunten en actiepunten nagekomen?
  • Zijn de resultaten toegenomen of afgenomen?
  • Wat kan ik leren van de statistieken?
  • Wat zijn mijn actiepunten voor deze week?

Werk altijd op basis van een checklist, zodat je tijdens een marketingmeeting niet over onnodige dingen gaat discussiëren. Checklist, focus, bespreken, actiepunten en uitvoeren.

Zorg voor continuïteit, skip je marketingmeetings niet en werk altijd met actiepunten zodat je kunt anticiperen op de resultaten.

Zo optimaliseer je dus het proces

Hierboven gaf ik het al aan, je processen optimaliseren doe je op basis van je resultaten. Zelf ben ik een groot voorstander van A/B-testen. Hierbij ga je verschillende versies tegenover elkaar testen.

A/B-testen is voornamelijk interessant wanneer je grote volumes aan datagegevens creëert (websitebezoekers, social-media-interactie en -bereik, advertentiebereik etc.). Door te A/B-testen kun je tijdens je marketingmeeting je resultaten met elkaar vergelijken:

  • Dit deden wij vorige week.
  • Dit hebben wij deze week getest.
  • Dit is het resultaat.
  • Positief? Winnaar van de A/B-test doorrollen!

Wanneer je nog geen grote getallen aan datagegevens binnenhaalt, dan werk je sowieso wel op basis van je actiepuntenplan. Hierbij is het van belang om te leren van de dingen die je hebt gedaan. Wat werkt wel en wat werkt niet?

Daarom is het zo ontzettend belangrijk om slechts 3 kpi’s te hebben per kanaal en activiteit, zodat je hierdoor eenvoudiger stappen kunt ondernemen bij het optimaliseren van je marketingsucces. Maak daarbij ook gebruik van een logboekje zodat je in de gaten kunt houden welke aanpassingen je welke maand hebt gedaan.

Let’s sum it up and integrate it

Mijn belangrijkste adviezen uit dit artikel zijn de volgende:

  • Maak een keuze voor een all-in-one-dashboard.
  • Integreer je kpi’s in het all-in-one-dashboard.
  • Plan een wekelijkse of maandelijkse marketingmeeting voor het analyseren en optimaliseren van je marketingactiviteiten.

Heb je de vorige 2 delen nog niet gelezen? Neem daar dan nu even de tijd voor: (deel 1, deel 2). Wil je nu direct aan de slag gaan met het integreren van alle adviezen en heb je hulp nodig?

Maak dan nu een strategiesessie-afspraak >>

Contentkalender en actieplan - essentieel voor je marketingstrategie

Haal jij geen rendement uit jouw marketingstrategie? Ben je benieuwd hoe dat komt?

Lees dan dit artikel waarin ik het met jou ga hebben over het opstellen van een doelgerichte contentkalender en een actieplan. Dit artikel is een vervolg op het artikel van vorige week dat ging over doelgroep en doelstellingen bepalen.

Uh, waar gaan we het vandaag eens over hebben?

Bij de meeste bedrijven waar ik aan tafel kom, is communicatie niet de makkelijkste online-marketingactiviteit. “We moeten vandaag toch maar iets online delen, maar wat?” Er wordt lukraak iets verzonnen, wat totaal niet past binnen de online-marketingstrategie, als die er al is.

Als je iets niet wilt, dan is het iedere keer jezelf afvragen: “Wat gaan we vandaag communiceren?”

Niet alleen is dit een ontzettend tijdrovende manier van werken, je zult zien dat je vaak iets online gaat delen (social media, e-mailmarketing e.d.) omdat je vindt dat je iets moet communiceren, waarbij dan echter iedere focus ontbreekt.

Zorg liever dat je:

  • weet hoe het aankomende jaar er voor het bedrijf uitziet;
  • de Empathy Map en customer journey hebt ingevuld;
  • weet wat de behoefte van de doelgroep is;
  • weet welke kanalen je online in moet zetten om de doelgroep te helpen in het oriëntatiepoces;
  • weet welke informatie je moet verschaffen;
  • bekend bent met de: See-think-do-care-methode?

Het interesseert niemand dat jij een geweldig product of dienst hebt. Door informatie met jouw doelgroep te delen die invulling geeft aan hun behoeftes en benodigdheden laat je zien of:

  • het product / dienst aansluit op hun identiteit;
  • hun behoefte / probleem wordt opgelost met jouw dienst of product.

Als je daarbij gebruikmaakt van een contentkalender, zorg je voor structuur in je online marketing.

Contentkalender op basis van klantreis

Wanneer je het eerste deel van het artikel hebt gelezen, dan ben je nu bekend met de Empathy Map en customer journey. Deze 2 door mij ontwikkelde canvassen geven jou de richtlijnen die nodig zijn voor effectief communiceren.

Het is belangrijk om heel goed per fase in de customer journey te kijken welke informatie jij online moet verschaffen. Iemand die in de oriëntatiefase zit, heeft behoefte aan een ander type informatie dan iemand die al in de aankoopfase zit.

Daarnaast is het zo dat ieder marketingkanaal zich ook in een bepaalde fase van de customer journey bevindt. Om het niet te technisch te maken, deel ik hieronder nogmaals het customer-journey-canvas:

customer-journey-canvas-wouter-kleinsman

Download nu mijn customer journey op A0 formaat zodat je hiermee aan de slag kunt gaan >>

Wanneer je bovenstaande customer-journey-canvas voor jezelf hebt ingevuld, krijg je een duidelijk overzicht van het type informatie dat je moet delen via welke kanalen. Deze informatie vertaal je dan door naar een contentkalender.

De opbouw van een effectieve contentkalender

Dingen die te ingewikkeld zijn, voeren we vrijwel nooit uit, daarom moet de opbouw van een effectieve contentkalender plain and simple zijn.

Met een effectieve contentkalender geef je antwoord op de volgende vragen:

  • Op welk product(en) / dienst(en) focus jij je de aankomende maanden?
  • Welke thema’s passen hierbij? (zoom niet in op jouw producten / dienst maar juist op de behoefte).
  • Wat voor type content ga je delen en via welke kanalen?
  • Wat is het doel van ieder type content?

Door deze vragen te beantwoorden ga je echt goed nadenken over de kwaliteit van jouw content. Je gaat gefocust aan het werk, weet wat het doel achter jouw online-content is en welke behoefte van jouw doelgroep jij daarmee bevredigt.

Vertaal het door in een excel-sheet of een contentkalendertool

Wanneer je de opbouw van jouw contentkalender weet, moet je die nu concreet gaan maken met een overzicht van de maanden en eenvoudig van dag 1 t/m 31. Daarna verwerk je onderstaande informatie in deze kalender:

  • Wat is het thema van de week / maand?
  • Wat voor type berichten ga je delen? (tips, quotes, artikelen, video’s etc)
  • Wat is het doel van ieder bericht? (informeren, inspireren, keuze valideren, activeren etc)
  • Op welke dag & tijd en via welk kanaal ga je het bericht delen?

Maak op basis van bovenstaande punten een contentkalender voor de aankomende maanden. Yes, ik zeg aankomende maanden want:

  • zo creëer je overzicht;
  • heb je voldoende tijd om kwalitatief goede content te produceren;
  • kun je profiteren van de flow: wanneer je bezig bent met content produceren kun je in een flow komen waardoor het eenvoudiger wordt. Hierdoor wil je vol gas blijven geven in plaats van je flow onderbreken voor andere activiteiten.

Contentkalender > actieplan

Contentkalender voor de aankomende maanden klaar? Dan ga je nu direct een actieplan opzetten.

Hierin staat:

  • wie verantwoordelijk is voor welke content;
  • op welke dagen de content aangeleverd dient te worden (stel deadlines!);
  • wie de content visueel opmaakt;
  • wie de content redigeert of een spellingcheck doet;
  • wie verantwoordelijk is voor search engine optimization (seo).

“Toe maar Wouter, lekker gestructureerd!” Structuur werkt het allerbeste, want ik kan je 100% garanderen dat zonder een actieplan marketing altijd een randzaak blijft.

Nieuwe klanten, projecten en ga zo maar door, ik zie het altijd weer voorkomen dat marketing aan de kant wordt geschoven omdat het niet wordt gezien als een prioriteit. Daarom dien je altijd een actieplan te maken, tijd vrij te blokken en afspraken na te komen.

Tijd om het te concretiseren

Zoals ik al benoemde, is het eerst zaak om het artikel “Doelgroep en doelstellingen: essentieel voor je marketingstrategie” van vorige week te lezen. Als je dat helder hebt, ga je de tips uit dit artikel integreren in de praktijk.

  • Stel een contentkalender op voor de aankomende maanden.
  • Realiseer een actieplan met deadlines die ook daadwerkelijk worden nagekomen.

Volgende week kun je dan verder met analyseren, evalueren en optimaliseren van jouw marketingactiviteiten. Daar lees je meer over in deel 3 dat ik volgende week publiceer.

Direct aan de slag samen met jouw marketingmentor?

Wanneer je van jezelf weet dat je deze klus niet zelf of met jouw team kan klaren, dan stel ik voor om een kennismakingsgesprek in te plannen. Tijdens dit gesprek gaan we kijken wat jouw behoefte is en hoe ik je het beste kan helpen. Interessant?

Klik dan hier en neem contact op.

Doelgroep en doelstellingen - essentieel voor je marketingstrategie

Zit je in de oriëntatiefase van het opzetten van jouw marketingstrategie en verspil je tientallen uren aan het rondzwerven op internet om een stramien te vinden dat jij kunt gebruiken? Ben jij benieuwd naar de belangrijkste componenten van een marketingstrategie?

Lees dan dit artikel want vandaag leer ik jou wat de 4 belangrijkste componenten zijn van jouw marketingstrategie. Klaar met het lezen van het artikel? Volgende week staat deel 2 klaar.

Een groot deel van de bedrijven heeft geen marketingstrategie

Als online-marketingmentor is het mijn missie om bedrijven zelf weer de grip op hun marketing te geven. Hierdoor bezoek ik maandelijks tientallen bedrijven om ze te helpen bij het opzetten van hun marketingstrategie en de medewerkers te trainen zodat ze zelf aan de slag kunnen.

Één ding wat mij altijd opvalt is dat 2 op de 3 bedrijven geen marketingstrategie heeft. Veelal worden keuzes gemaakt op een onderbuikgevoel of door inspiratie te halen bij hoe concurrenten en zakenpartners het doen.

De verkeerde manier als je het mij vraagt! Ieder bedrijf is anders en hierdoor ook de oriëntatie van de doelgroep en de bijhorende behoeftes.

Ik begrijp dat deze keuze toch word gemaakt. Bij vele bedrijven wordt marketing gezien als een randzaak, iets wat in ieder geval nooit voorrang zal krijgen op lopende projecten en andere prioriteiten.

Herkenbaar? Mijn 4 tips gaan je helpen, je bespaart tijd en je marketing wordt effectiever, waardoor  je rendement op lange termijn ook toeneemt.

Here we go!

#1 Weet waar jij als bedrijf voor staat

Deze zal je vast niet vreemd in de oren klinken. Waar sta jij als bedrijf voor?

Ken jij jouw:

  • missie?
  • visie?
  • kernwaarden?

De kans is groot dat je ze niet kent, of er is zo lang geleden over nagedacht dat het is verouderd. Of geloof je er niet in?

Ik kan je 1 ding vertellen: wanneer jij niet weet wat jouw missie, visie en kernwaarden zijn, dan zal een groot deel van jouw doelgroep jou nooit begrijpen of aansluiting bij jou vinden. Ga daar dus eens naar kijken. In januari 2018 ben ik zelf aan de slag gegaan met mijn herpositionering, waardoor mijn missie en visie duidelijk zijn geworden. Hierdoor weet ik nu precies welke diensten ik moet opzetten en hoe ik mijn doelgroep ga helpen. Dit zorgt niet alleen voor duidelijkheid voor mezelf, maar ook voor mijn doelgroep.

#2 Maak gebruik van mijn Empathy Map

Stap 1, weten waar je voor staat is de basis, alleen zul je al gauw merken dat je aan een missie, visie en kernwaarden alleen niks hebt. Je moet je verhaal immers overbrengen op jouw doelgroep. En daar gaat het vaak fout.

Wie is namelijk jouw doelgroep? Ondernemers tussen de 35 – 55 die hoog opgeleid zijn? Succes met het bereiken ervan!

Enkel met demografische gegevens ga je het in deze tijd niet redden. Je moet achter de psychographics komen van jouw doelgroep. “Toe maar Wouter, gaan we met jargon gooien?” All right, ik ga het eenvoudig houden en mijn eigen ontworpen Empathy Map met je delen (zie hieronder)

empathy-map-wouter-kleinsman

De Empathy Map hierboven is het allereerste canvas wat ik met bedrijven doorneem als we aan de slag gaan met het realiseren van de online-marketingstrategie. Deze Empathy Map is 100% gericht op de diverse behoeftes, emoties, gedrag, doelen én meer van jouw doelgroep.

Wanneer je het goed wilt aanpakken, is mijn advies om deze Empathy Map op te pakken samen met de doelgroep (potentiële klanten, nieuwe klanten / huidige klanten) die jij wilt bereiken. Kijk eens of het mogelijk is om een groep van 5 mensen uit te nodigen waarmee jij deze Empathy Map gaat invullen. Op deze manier haal je de waardevolste data over jouw doelgroep binnen die je voor iedere online-marketingactiviteit kunt inzetten.

Kun je jouw doelgroep niet uitnodigen? Dan adviseer ik om het samen met jouw collega’s in te vullen. Wanneer je diverse functies hebt binnen jouw team, dan is mijn advies om van iedere functie 1 medewerker uit te kiezen.

Download via deze link de Empathy Map op A0 formaat >>

#3 Ontdek de reis van jouw doelgroep (customer journey)

Weet jij hoe jouw doelgroep zich online oriënteert? Op welke manieren en via welke kanalen halen zij de informatie binnen die zij nodig hebben voor het maken van hun keuzes?

First of all: Nee, jij kent jouw doelgroep niet goed genoeg. Deze fout zie ik iedere keer weer bij bedrijven.

Wanneer je onvoldoende tijd besteedt aan het ontdekken van de reis die jouw doelgroep aflegt, dan ga je domme keuzes maken zoals je 100% storten op zoekmachinemarketing of e-mailmarketing of noem maar op.

Met enkel 1 kanaal kom je er niet. Wat jij wilt weten is welke online touchpoints jij kunt creëren met jouw doelgroep. Want besef onderstaande goed:

Een klant neemt pas na 70% van zijn customer journey contact op met de verkoper

Dit wil dus simpelweg zeggen dat de eerste 70% van oriëntatie door de doelgroep zelf gebeurt, zonder dat men contact met jou opneemt. Dit is dan ook de reden waarom jij wilt weten wat de doelgroep in deze eerste 70% doet.

Naast mijn Empathy Map heb ik de customer-journey-canvas gerealiseerd. Dit 2e canvas vul ik samen in met zowel de doelgroep als medewerkers van het bedrijf.

customer-journey-canvas-wouter-kleinsman

Best wel tof hè, dat ik deze informatie gewoon gratis met je deel? Dit doe ik omdat ik jou wil laten zien dat marketing geen rocket-science is. Het kan wel behoorlijk ingewikkeld zijn en daarom heb ik in mijn missie opgenomen dat ik als online-marketingmentor jou weer de grip op jouw marketing wil geven.

Hoe ik dat doe? Nou met eenvoudige canvassen waar iedereen mee aan de slag kan gaan.

(PS. inspiratie voor customer journeys? Bekijk deze van Coolblue eens >>)

De customer-journey-canvas dien je in te vullen met zowel jouw doelgroep als medewerkers. In iedere fase wil je weten welke kanalen er in worden gezet en welke emoties er plaatsvinden, welke ervaring je over wilt brengen en ook wat de belangrijkste uitdagingen binnen jouw bedrijf zijn per fase.

Wanneer je deze informatie inzichtelijk hebt, weet je precies welke content je voor ieder kanaal / activiteit moet realiseren. Content die aansluit op de behoefte van jouw doelgroep en de fases van de customer journey

Heb jij hier ooit wel eens over nagedacht? Nee? Misschien? Tijd om het canvas via onderstaande link te downloaden en samen in te vullen met jouw doelgroep en medewerkers.

Download via deze link de Customer Journey op A0 formaat >>

#4 Doelstellingen en kpi’s

Nu ontbreken er alleen nog duidelijke doelstellingen en kpi’s. Hoe meet je anders jouw online succes?

Wat je never nooit wilt doen, is het toekennen van 1 of 2 doelstellingen aan jouw gehele online-marketingstrategie. Nee, je wilt per activiteit die online plaatsvindt doelstelling en kpi’s vaststellen.

Wanneer jij in stap 3 weet dat jouw doelgroep LinkedIn inzet tijdens de oriëntatie, dan is jouw doelstelling voor LinkedIn in ieder geval niet “nieuwe klanten verkrijgen”. Nee, de doelstelling is hier het informeren van jouw doelgroep met de informatie die voor ze van belang is.

All right, dus LinkedIn gaan we inzetten voor de oriëntatie van onze doelgroep:

  • LinkedIndoelstelling: informeren
  • Kpi’s: aantal mensen dat wij bereiken, aantal mensen dat de interactie aangaat met ons bericht, segment dat wordt toegekend aan onze informatie (niet interessant, geblokkeerd, verwijderd etc)

Dit is hoe je een goede doelstelling formuleert, waarbij je maximaal 3 kpi’s uitkiest, zodat je niet verdwaalt in alle statistieken die echt niet allemaal relevant zijn. Het maakt niet uit bij welk bedrijf ik kijk (groot of klein), de meeste bedrijven hebben tientallen kpi’s en hierdoor snappen ze er iedere maand niks van als ze om tafel zitten met het MT.

Oftewel:

  • 1 doelstelling per kanaal / activiteit
  • maximaal 3 kpi’s

Sum-up van dit eerste deel

There you go, je beschikt op dit moment al over de 4 belangrijkste componenten voor jouw online-marketingstrategie. Houd je van bulletpoints om het allemaal nog even snel door te nemen. Here you go:

  • Maak je missie, visie en kernwaarden inzichtelijk.
  • Download de Empathy Map en vul deze in.
  • Download de customer journey en vul deze in.
  • Stel per kanaal / activiteit 1 doelstelling en 3 kpi’s  op.

Wanneer je dit hebt gedaan, kun je volgende week aan de slag met het tweede artikel. Wil je dit traject liever samen met mij  oppakken? Klik dan hier voor het boeken van een kennismakingsgesprek.

99% van de bedrijven consumeert zonder het te integreren. Als ik  jouw online-marketingmentor wordt, help ik jou bij het navigeren en integreren.

Succes!

Zonder Empathy Map geen effectieve digital marketing klantstrategie

Sta je op het punt om aan de slag te gaan met jouw digitale marketingstrategie? Ken je de Empathy Map en je benieuwd hoe die een grote impact kan hebben op jouw klantstrategie? Wil je weten waarom jouw digital marketing niet zonder de Empathy Map kan?

Vandaag laat ik jou zien waarom ieder bedrijf eerst moet beginnen met het opzetten van de Empathy Map. Zonder Empathy Map verspil je vele kostbare uren en marketingeuro’s.

Nog nooit gehoord van de Empathy Map?

Ben jij als bedrijf bekend met de Empathy Map? In de vele jaren dat ik actief ben als online-marketingmentor merk ik dat het gros van de bedrijven niet bekend is met de Empathy Map. En hierbij maakt het niet uit hoe groot of klein een bedrijf is.

Ik heb samengewerkt met bedrijven met meer dan 250 medewerkers en zelfs deze bedrijven maakten er nooit gebruik van. Je zou dan haast denken dat het overbodig is, totdat ik je nu vertel dat ik “AHA-momenten” creëerde toen ik samen met deze bedrijven een Empathy Map opstelde.

Hieronder zie je de Empathy Map die onderdeel uitmaakt van de strategiesessies die plaatsvinden bij de bedrijven die ik train en ondersteun.

Wanneer je de Empathy Map op ware grootte wilt downloaden, klik dan hier en dan stuur ik hem direct naar jou toe.

empathy-map-wouter-kleinsman

Met een Empathy Map zoom je in op de behoeftes van de doelgroep, zodat je een duidelijk beeld krijgt van wie jouw doelgroep nu echt is. Vaak wordt echter de volgende fout gemaakt:

Beginnen met technologie in plaats van doelgroep

Het onderbouwen / onderzoeken van je doelgroep is voor de meeste bedrijven niet het meest leuke onderdeel. Daarom wordt er te vaak eerst gekeken naar technologie. Één van de vragen die ik tijdens mijn keynotesessies vaak krijg is: Wouter, wat zijn de nieuwste kanalen en trends op marketinggebied?’

Vaak beantwoord ik deze vraag met een lach en de opmerking dat weten wat de nieuwste kanalen zijn niet interessant is. Het is veel interessanter om jezelf af te vragen:

  • waar jouw doelgroep actief is;
  • via welke kanalen zij hun informatie binnenhalen;
  • en wat voor informatie dit is.

Onlangs verzorgde ik een digital marketing strategiesessie voor een opleidingsinstituut in Nederland waarbij studenten onze potentiële doelgroep is.

Vanuit onze eigen gedachten waren we van mening dat de student actief hun informatie binnenhalen via de website en social-mediakanalen. De input van de studenten bewees het tegendeel:

De studenten haalden alle informatie binnen via brochures en open dagen. Social-mediakanalen en de website waren niet interessant genoeg.

AHA-momentje voor ons! Zo zie je maar dat je altijd moet beginnen met het inzoomen op jouw doelgroep (Empathy Map) en niet blindelings moet inspelen op kanalen, technologieën en trends.

empathy map opleidingsinstituut

Je krijgt met de Empathy Map waardevolle informatie

Zoals je hierboven al leest, krijg je met de Empathy Map waardevolle informatie voor je digital marketing klantstrategie. Alles wat je online doet moet onderbouwd zijn op basis van de Empathy Map. Of simpel gezegd: aansluiten op  jouw doelgroep.

Als bedrijf wil je aansluiting vinden op het wereldbeeld van jouw doelgroep. Dat krijg je enkel inzichtelijk door eerst goed te gaan verkennen.

Value-creation-empathy-map

Een goed voorbeeld hiervan is Ikea

IKEA heeft 6 jaar gedaan over het openen van hun eerste winkel in Zuid-Korea. Ze hebben deze 6 jaar gebruikt om de unieke cultuur van hun doelgroep te verstaan en het wereldbeeld van hun doelgroep inzichtelijk te krijgen, zodat ze een verhaal konden vertellen dat resoneerde.

Ikea: Een huis is niet zomaar een plek. Het is een gevoel, zoals in de meest comfortabele plek in het universum te zijn. Daarom is voor het begrijpen van de mensen hun thuisleven de meest natuurlijke plek om te beginnen. Ieder jaar bezoeken we vele huizen in de wereld om erachter te komen waar mensen over dromen. We combineren daarna hun behoeftes met het vermogen van onze leveranciers voor het creëren van een nieuwe oplossing, die hopelijk het leven iedere dag een beetje beter zal maken.

Ikea geeft in bovenstaande tekst duidelijk aan hoe belangrijk het is om achter het wereldbeeld van jouw doelgroep te komen. Zij zoomen hierbij in op de behoeftes van hun doelgroep en vertalen deze door naar nieuwe oplossingen.

Daarom is het volgende van belang…

Vul de Empathy Map in samen met jouw doelgroep

Denk niet dat je zelf jouw doelgroep goed genoeg kent. Wanneer het voor jouw bedrijf mogelijk is, dan adviseer ik je om jouw doelgroep uit te nodigen.

Denk hierbij aan de studenten waarmee ik samen de Empathy Map invulde. Hierbij ontstonden al direct AHA-momenten zoals dat:

  • de studenten enkel hun informatie offline opvroegen en dus niet via de website en social-mediakanalen.
  • er diverse emoties, behoeftes en manieren van informatie binnen halen plaatsvinden.

Dankzij dit onderzoek met de Empathy Map haalden wij voor het opleidingsinstituut waardevolle informatie binnen die de medewerkers / ikzelf niet konden verzinnen.

Daarom is altijd mijn advies: kijk of het mogelijk is om jouw doelgroep / bestaande klanten uit te nodigen voor een brainstormsessie. Je kunt vast en zeker wel een meerwaarde creëren voor de deelnemende doelgroep. Deze informatie gaat een grote impact hebben op je digital marketing klantstrategie.

Zonder Empathy Map geen waardevolle (content)marketing

Ik ben van mening dat het gros van de bedrijven geen waardevolle (content)marketing kan uitvoeren omdat ze veelal alles op hun onderbuikgevoel doen. Vaak ontbreekt er een duidelijke contentstrategie en -planning en is de marketing die ze online uitvoeren veelal gericht op hun eigen producten en diensten in plaats van op de behoeftes van hun doelgroep.

Ik krijg vaak ook de volgende opmerking: Wouter, hoe kunnen wij wekelijks over onze producten en diensten communiceren ? Na een poosje zijn we wel uitverteld.’

Dat klopt, als je platweg over je producten en diensten gaat braken dan ben je binnen de kortste keren uitgepraat. Echter, wanneer je achter de behoeftes van jouw doelgroep komt, dan heb je voor de aankomende tijd voldoende ideeën voor je contentmarketingstrategie en je marketingactiviteiten.

Één keer raden hoe je achter deze behoeftes komt: juist ja, de Empathy Map.

Wanneer je de Empathy Map op ware grootte wilt downloaden, klik dan hier en dan stuur ik hem direct naar jou toe.

empathy-map-wouter-kleinsman

Dus mijn advies:

Start met het bestuderen van je doelgroep:

  1. download mijn Empathy Map op groot formaat
  2. print hem uit
  3. koop een stapel met post-its
  4. nodig 5 mensen uit die binnen jouw doelgroep vallen
  5. begin met brainstormen!
  6. werk aan een effectieve digital marketing klantstrategie

Dit is de eerste stap richting het professionaliseren van jouw marketing en het creëren van meerwaarde richting jouw doelgroep. Stap twee is het ontdekken van de klantreis van jouw doelgroep. Ook hiervoor heb ik een canvas opgesteld dat je samen met jouw doelgroep kunt doornemen.

Samen aan de slag? Download de opbouw en checklist van mijn strategiesessie en professionaliseer jouw marketing.
Of ga eerst zelf aan de slag door de Empathy Map te downloaden. 

Dé uitgekauwde leadgeneratie marketingstrategie door coaches & mentoren

Ben jij een coach of mentor die zoekt naar nieuwe klanten, maar ben jij de “one-fits-all”-marketingfunnels zat? Zoek je naar een marketingstrategie die zorgt voor stabiliteit in het verkrijgen van nieuwe klanten en het behouden van huidige klanten? Of een marketingstrategie voor coaches en mentoren die niet afhankelijk is van een funnel die je nooit garantie gaat geven op lange termijn?

Bij minimaal 1x “ja” adviseer ik jou nu direct om 10 minuten van je tijd te investeren in dit artikel.

De “coachesmarketingleadgeneratie” die geen geheimen kent

De kans is groot dat je wel eens gebruik hebt gemaakt van een leadgeneratiecampagne aangeboden door een marketingbureau. Hoe is deze samenwerking jou bevallen?

Zelf vang ik steeds vaker verhalen op van nieuwe samenwerkingsverbanden (coaches en mentoren) dat ze de “one-fits-all”-marketingfunnels zat zijn. Een jaar geleden werkten marketingfunnels en leadgeneratie nog erg goed, nu gaan steeds vaker de verhalen rond dat het rendement afneemt.

Niet gek eerlijk gezegd, want de meeste coaches en mentoren hanteren allemaal dezelfde leadgeneratiestrategie:

  • landingspagina met de psychologische technieken: schaarste en urgentie
  • gerichte advertentiecampagnes via Facebook, Instagram en Adwords
  • een belteam dat direct contact opneemt wanneer iemand toehapt

Omdat vele coaches en mentoren dezelfde strategie hanteren, wordt de doelgroep overladen met advertenties met oproepen dat ze een gratis webinar kunnen volgen, een e-book kunnen downloaden of waarbij ze 1 van de 20 uitverkorenen zijn voor een “experiment”.

Als onze hersenen in één ding goed zijn, dan is het wel inbouwen van filters. Filters die advertenties kunnen wegfilteren die op elkaar lijken.

Dit is dan ook de reden waarom de  leadgeneratiemarketing voor coaches is uitgekauwd. De kracht neemt af, de leads worden duurder en de marketingbureaus die deze funnels opzetten komen hun beloftes niet meer na.

Open je ogen, het is tijd dat je niet meer afhankelijk bent van bureaus die voor jou de nieuwe klanten moet werven. Zoals je hierboven leest, is immers de marketingstrategie voor leadgeneratie door coaches  geen rocket-sience en bevat het geen geheimen.

De marketingstrategie van coaches is lek aan alle kanten

Hoe vaak in je leven ben jij ergens naar binnengelokt of heb je een abonnement afgesloten waar je een nare bijsmaak aan over hebt gehouden? Ik weet zeker dat jij mij minimaal wel één gebeurtenis kan noemen.

Zelf heb ik het bij een sportschool meegemaakt waar ik lid van was. Ze haalden mij met leuke verhalen naar binnen en uiteindelijk kwamen ze geen enkele belofte na. De personal trainer was nooit aanwezig, de baliemedewerkers begroetten mij niet en veel apparaten waren kapot en werden niet snel genoeg gerepareerd. Een fitnessmarketingstrategie die zo lek was als ik “weet-niet-wat”.

Bij ieder bedrijf is de focus op een excellente ervaring een must! Enkel met een leadgeneratiecampagne kom je er in deze tijd niet meer. Al helemaal niet als honderden coaches allemaal dezelfde “one-fits-all”-strategie hanteren.

Het gaat om een excellente ervaring in iedere fase van de klantreis. Van de manier hoe jij de aandacht trekt, tot aan de oriëntatie, de nieuwe samenwerking en het behouden van je huidige klanten. Grote kans dat jij op dit moment nog niet voor jezelf helder hebt hoe de totale klantreis van jouw doelgroep eruitziet.

Als je dat niet helder hebt voor jezelf, kun je duizenden euro’s uitgeven aan een leadgeneratieformule, het rendement zal vele malen lager zijn dan wanneer jij je nou eens echt goed verdiept in de klantreis van jouw doelgroep.

  • Hoe win je de aandacht van je doelgroep?
  • Via welke kanalen oriënteren zij zich en welke informatie is voor ze van belang?
  • Hoe valideren zij hun keuze om met jou te gaan samenwerken?
  • Hoe komen zij tot actie? Wat is hun doel dat ze willen behalen?
  • Hoe kun je de ervaring optimaal maken wanneer ze klant worden, zodat zij over jou gaan praten?

Zoals je zult merken is de kans groot dat jij geen antwoord hebt op de meeste vragen. Bij de gemiddelde coach ligt de focus enkel op het verkrijgen van de aandacht en het binnenhalen van nieuwe klanten. Over alles daartussen en erna is niet nagedacht.

Oftewel: een marketingstrategie door coaches / mentoren die lek is aan alle kanten.

Stop met de afhankelijkheid van funnels en marketingbureaus

Waar sta jij als:

  • Facebook / Instagram morgen stoppen?
  • jouw leadgeneratiebureau de samenwerking beëindigt?
  • een nieuwe coach / mentor start dicht bij jou in de buurt?
  • je onvoldoende marketingbudget hebt om te adverteren?

Zal je:

  • in paniek raken omdat één van jouw grootste bronnen van nieuwe klanten verkrijgen (leadgeneratiefunnels) niet meer mogelijk is?
  • bang worden omdat je niet onderscheidend genoeg bent en de nieuwe coach / mentor wel?
  • direct op zoek gaan naar een nieuw bureau omdat je er zelf geen verstand van hebt?

Afhankelijkheid: dat is één van de grootste problemen als je het mij vraagt.

We zijn afhankelijk van leadgeneratiecampagnes, marketingbureaus en korte-termijnmarketingtechnieken.

Waarom ga je voor jezelf niet:

  • een degelijke marketingstrategie opzetten, zodat jezelf de grip op je marketing kunt houden?
  • zorgen dat je niet afhankelijk bent van een funnel die op dit moment nog wel werkt maar in de toekomst niet meer?
  • de klantreis van je doelgroep na, zodat je een excellente ervaring kunt opzetten?
  • een lange-termijn- / korte-termijnstrategie opzetten, zodat je op dit moment en in de toekomst een stabiele strategie hebt?

Vele vragen van mij, nu een concreet antwoord

Wil jij bouwen aan jouw business met marketing die ieder jaar effectiever wordt? Wil je continu gefocust zijn op jouw doelgroep, waarbij de ervaring op ieder niveau van de klantreis optimaal is? Dan past onderstaand marketingmodel bij jou:

Marketing model Wouter Kleinsman

 

Wanneer je dit marketingmodel hanteert, ga jij je onderscheiden van de andere coaches en mentoren die allemaal de uitgekauwde one-fits-all-strategie gebruiken. Je krijgt zelf de grip terug op je marketing, maakt jezelf niet afhankelijk van marketingbureaus, dure contracten en leadgeneratiecampagnes die met een beetje pech volgende maand omvallen.

Nee, het is geen “snel-rijk-worden-formule”, maar juist een model dat je altijd kunt toepassen in jouw coaching- /mentoringbusiness no-matter-what er morgen, volgende maand of volgend jaar gebeurt. Wil je hiermee aan de slag?

Krijg dan nu direct toegang tot mijn videotraining

Succes!

Online marketing een illusie? Niet met vertrouwen, geduld & consistentie

Ben je al een poosje erg actief met online marketing, maar bereik je nog steeds geen resultaat? Vraag jij je af waarom het gras bij jouw concullega groener lijkt dan bij jou? Ben je van mening dat je meer uit je online marketing kunt halen of sta je op het punt om het op te geven of weer je marketingstrategie aan te passen?

Hold on en lees dit artikel! Vandaag ga ik jou het vertrouwen teruggeven in je online marketing, zodat je op een consistente manier kunt werken aan jouw online succes.

Eerst de cloud van marketingbullsh*t doorprikken

Als je echt denkt dat 90% van de mensen die jij volgt via social media een beter leven hebben, dan geloof je hoogstwaarschijnlijk ook in de meeste marketingbullsh*t.

Ik wil je uit dit lijden verlossen en je laten weten dat een groot deel van de online wereld één grote illusie is. Niet alleen ziet het leven van jouw vrienden er op social media vaak beter uit dan het het is, ook de beloftes die online worden gemaakt door diverse online marketeers zijn niet altijd even pluis.

Daarom wil ik samen met jou de cloud van marketingbullsh*t doorprikken. Misschien heb  je op dit moment al wel de juiste online-marketingstrategie waar jij jouw online succes mee gaat boeken.

Wat enkel vaak ontbreekt is vertrouwen, geduld en consistentie.

  • Vertrouwen, omdat je online-marketingstrategie niet deugt want je boekt niet snel genoeg resultaat.
  • Ongeduld, omdat je via internet belaagd wordt met succesformules en strategieën die blijkbaar sneller voor resultaat zorgen dan jouw eigen strategie.
  • Inconsistentie, omdat je geen vertrouwen hebt én ongeduldig bent, heb je geen zin meer om te veel tijd in jouw marketing te steken.

Eindresultaat: het continu zoeken naar nieuwe strategieën, online-cursussen en samenwerkingsverbanden en er uiteindelijk achterkomen dat het je weer niet is gelukt.

Daarom ga ik 3 belangrijke tips behandelen zodat je vertrouwen, geduld en consistentie behoudt of weer terugkrijgt.

#1 Vertrouwen in je online-marketingstrategie

Wanneer je vertrouwen wilt krijgen in je online marketing, moet je ten eerste feeling krijgen met jouw eigen plan en niet de marketingstrategie van iemand anders kopiëren en plakken. Je moet er tijd voor nemen zodat je voor jezelf een plan hebt met:

  • de juiste doelgroepomschrijving (Empathymap)
  • doelstellingen
  • kanalenstrategie
  • kpi’s
  • een overzichtelijke campagnekalender, contentkalender en advertentiekalender

Heb je deze nog niet? Download dan mijn gratis stappenplan, waarmee ik je stap voor stap door deze fases meeneem.

Door het opstellen van een duidelijke online-marketingstrategie, heb je voor jezelf een duidelijk overzicht van wat je de aankomende maanden gaat doen. Hierdoor weet je sowieso dat je er over nagedacht hebt en dat je niet continu online hoeft te zoeken naar nieuwe strategieën.

Vertrouw niet in de “one-fits-all”-strategieën die je online kunt downloaden of aanschaffen. Ieder bedrijf is uniek en het moet wel heel toevallig zijn als jouw doelgroep precies dezelfde behoeftes heeft en zich oriënteert via dezelfde kanalen als die van alle andere bedrijven.

Vaak komen kant-en-klare-strategieën die je enkel zelf nog dient in te vullen neer op kopiëren en plakken. Wel gemakkelijk maar totaal niet effectief.

Oftewel belangrijk voor jezelf:

  • Krijg feeling met je strategie.
  • Weet dat deze vanuit de behoefte van jouw doelgroep is opgesteld.
  • Zorg voor overzicht en helderheid zodat je niet ’s ochtends met een twijfel opstaat.
  • Blijf geloven en iedere dag weer stappen zetten (consistentie: hier ga ik het zo over hebben).

#2 Stoppen met ongeduldig zijn, patience!

Deze ochtend (nja niet deze ochtend voor jou) toen ik aan het hardlopen was om 5:15 uur, luisterde ik naar Brian Tracy “Personal succes”. Brian Tracy is auteur van 70 bezoeken en ik kan je vertellen dat ze behoorlijk interessant zijn.

Afijn, tijdens het luisteren vertelde Brian Tracy mij meerdere malen dat geduld één van de belangrijkste eigenschappen is die je als ondernemer moet hebben om succes te behalen. En niet alleen hij zegt het, de meeste succesvolle ondernemers zeggen dat geduld alles is.

Online marketing kost simpelweg tijd. We denken vaak dat je snel succes kunt bereiken omdat duizenden marketingcoaches deze bullsh*t online verkopen.

Investeren we net even iets meer tijd om het goed te onderzoeken, dan kom je erachter dat iemand zoals Gary Vaynerchuck meer dan 1000 video’s nodig had om zijn echte grote eerste succes te behalen. 1000 video’s! Waar sta jij op dit moment?

Mijn advies is dan ook om goed te kijken naar punt 1: vertrouwen. Heb je voor jezelf goed nagedacht over de online-marketingstrategie? Weet jij hoe jij jouw online-succes meetbaar kunt maken? Zo ja, blijf dan iedere dag trouw aan je online-marketingstrategie en vertrouw erop dat het goed komt.

Ik weet dat het misschien allemaal wat zweverig klinkt, maar geef het minstens 2 maanden om de eerste successen online te zien door het meetbaar maken van jouw online-marketingactiviteiten.

#3 Consistentie, consistentie en nog eens consistentie!

Hier gaat het vrijwel altijd fout. Als je niet snel genoeg de eerste resultaten ziet binnenkomen, dan is marketing niet enkel voor jou een randzaak, nee dan is marketing een ECHTE RANDZAAK.

Mij is opgevallen dat een bedrijf gemiddeld 2 maanden consistentie houdt in marketing en daarna verzwakt het al snel omdat ze niet direct ontzettend tevreden zijn over de resultaten.

Hoe dat komt? 

  • onjuiste verwachtingen
  • geen meetbare doelstellingen
  • veel te druk waardoor eigen werk prioriteit #1 is en marketing #2

Ik kan het verhaal niet vaak genoeg vertellen: maar als ik na 1 jaar van bloggen mijn conclusies had getrokken op basis van mijn resultaten, dan zou ik nu 80% van mijn inkomen mislopen.

Een potentiële klant heeft soms wel meer dan 1 dag nodig  om te bepalen of hij jou überhaupt nodig heeft. Natuurlijk ligt dit ook aan de dienst of het product dat jij verkoopt, maar bij heel wat bedrijven is dit wel het geval.

Daarom wil je consistent blijven in je marketing. Je wil jouw doelgroep continu voorzien van relevante informatie via de kanalen waar zij zich oriënteren.

Ik heb geen geheimen over mijn online-marketingstrategie en daarom mag je ook best wel weten dat ik heel wat handmatig gepersonaliseerde mailtjes stuur naar mijn e-mailabonnees. Toen ik een jaar geleden begon met deze activiteit, was ik het na één maand goed zat. Geen resultaten en ik had soms de neiging om te denken: ‘Waar doe ik het allemaal toch voor?’

Totdat…, de eerste mensen begonnen te reageren op mijn persoonlijke mailtjes. Een groot aantal mensen dacht dat het een geautomatiseerde e-mail was en dat zij een van de velen waren die deze mail kregen. Uh uh..dat was dus niet zo!

Binnen 2 maanden haalde ik 2 grote opdrachten binnen, waardoor ik direct weer zin had om door te gaan met deze gepersonaliseerde mailtjes. En vanaf die dag ben ik tot op de dag van vandaag (19 april 2018) wekelijks nog steeds mensen handmatig aan het benaderen.

Handmatig? Is dat niet ontzettend zonde van je tijd? Nee…, de R.O.I. van een handmatig mailtje is vele malen positiever als die van een geautomatiseerd mailtje.

Hoe ik dat weet? Omdat ik wekelijks goed mijn statistieken in de gaten houdt op basis van een kpi-sheet die ik met de hand invul. Zo ben ik iedere week op de hoogte van mijn inzet en resultaten en blijf je ook een stuk gemotiveerder.

Kom nu in actie!

Neem voor jezelf nog eens goed de 3 punten door en ga bij jezelf na hoe jij er op dit moment voorstaat. Denk je dat je hulp nodig hebt van een online-marketingmentor waarvan je feedback krijgt en die er samen met jou voor zorgt dat je fundering (je online-marketingstrategie) goed staat en waarmee je iedere maand kunt sparren zodat je continu bezig blijft met de dingen die je moet doen?

Zet dan nu de volgende stap naar:

  • Krijg toegang tot mijn 4-delige gratis videotraining -> klik hier
  • Laat mij jouw marketingcoach zijn –> klik hier

 

Succes!

Leadgeneratie? Ontzettend overrated en je moet nog uitkijken ook!

Wil je aan de slag met leadgeneratie en zoek je naar een echt goede manier? Of ben je juist nieuwsgierig naar wat leadgeneration is en wil je weten of het iets voor jou is?

Vandaag ga ik met jou mijn mening delen over leadgeneratie en waarom je er ontzettend mee moet uitkijken.

Yes, ik vind leadgeneratie ontzettend overrated!

Overal waar je kijkt, of het nou op Facebook, LinkedIn of fora is, de kans dat je weer een advertentie voorbij ziet komen met “de goudenfunnelformule” is 99,9%.

Gisteren maakte ik al een update via mijn LinkedIn-profiel dat ik leadgeneratie ontzettend overrated vind. Dit komt simpelweg omdat de zogenaamde “leads” die mensen je in overvloed beloven, vaak niks voorstellen.

Het is niet moeilijk om 10.000 leads te verzamelen in een maand. Doe je doelgroep een valse belofte en ze laten al snel hun e-mailadres achter. Dit gebeurt vaak ook online, met al die leuke advertenties waarin ze je duizenden leads beloven of andere leuke dingen die erg interessant lijken, maar leads zeggen helemaal niks, want het zijn op dat moment nog geen klanten.

Ik doe voor verschillende grote bedrijven / midsize “MKB” hun leadgeneratiecampagnes. Denk bijvoorbeeld aan leden, abonnementen, vacatures of donateurcampagnes. Wanneer ik het aantal leads zie oplopen, dan krijg ik het op dat moment nog helemaal niet warm. Een groot deel van de leads dat namelijk gegenereerd wordt, is vaak helemaal niet interessant.

Daarom moeten we ook eerlijk naar elkaar zijn en het gaan hebben over kwalitatieve leads in plaats van kwantitatieve leads. Zo gooide ik gisteren nog 1.800 e-mailadressen weg omdat het allemaal freebies zijn. Freebies in de vorm van: mensen die nergens voor willen betalen.

Weet je hoe je zo’n freebiesdoelgroep aantrekt? Door een gratis b*llshitproduct weg te geven waar iedere aap intrapt. Natuurlijk ga ik hier kort door de bocht, maar ik wil je op basis van dit artikel duidelijk maken dat leadgeneration echt overrated is. Wanneer we het immers gaan hebben over kwalitatieve leads dan valt 2/3 van de online-trainingen al direct af. De gemiddelde marketeer die kopieert namelijk het “trucje” van een mede-gemiddelde-marketeer enzovoort, enzovoort…

Leadgeneratie is niet nieuw. Meer dan 7 jaar geleden bestelde ik mijn leadgeneratietraining van Adam Urbanski ~ Millionaire Marketing Mentor. Die training wordt nu dagelijks aangeboden door iedere gemiddelde marketeer.

De R.O.I. van zo’n online cursus? Duizenden leads met een nieuwe klantpercentage van 0,00%. O ja, misschien houd je er wel klanten aan over. Klanten die:

  • zeuren;
  • energiezuigen;
  • niet betalen.

Aan jou dus de keuze:

  • Ga je met de massa mee om kwantitatieve leads te genereren?
  • Of pas je de onderstaande tips toe om de kwaliteit van je leads te verhogen?

#1 Laat ze een commitment aangaan

Ik zei het zojuist al even. Met gratis trainingen trek je freebies aan. Wat je dus wilt, is van tevoren alvast een filter in jouw funnel bouwen.

Hoe je dat doet? Denk aan een geringe investering van € 1 die iemand moet betalen wanneer hij jouw product/dienst wil ontvangen. Geen gratis product of training dus, maar bijvoorbeeld € 1 of een ander symbolisch bedrag.

Als je een filter van € 1 inbouwt, is het aantal leads wat je genereert meteen een stuk lager. De mensen die de “investering” van € 1 doen, zijn echter eerder bereid later verder te investeren.

Medewerkers in bijvoorbeeld een kledingwinkel weten dit maar al te goed. Zo lang een klant geen nee zegt, moet je hem dingen blijven aanbieden die voor hem interessant zijn Pas nadat de klant nee zegt (en bij sommige winkels geld dat pas na 5 keer), dan sluit je de deal. Hetzelfde geldt vaak ook voor jouw funnel: aan mensen die in een koopproces zitten moet je blijven verkopen.

Daarom is het dus ook vele malen interessanter om mensen in je funnel te krijgen die een commitment met jou aangaan. En nog simpeler gezien: iemand die geen € 1 voor jouw product/dienst overheeft, gaat al helemaal niet voor jouw eindproduct.

Dus..: ga je voor kwantiteit of kwaliteit? Deze keuze kan in eerste instantie pijnlijk zijn voor je ego en de bulk aan kwantitatieve leads. But at the end of the day…, gaat het over kwalitatieve leads en kun je er beter 5 hebben die klant worden dan 10.000 die op hun kont blijven zitten.

#2 Richt je op de juiste doelgroep

Zorg dat je met jouw funnel de juiste mensen bereikt. De mensen waarmee je op dit moment ook zaken doet.

Online zie ik veelal dezelfde typen doelgroepen die benaderd worden met online advertenties. Ik heb het hierbij dan vaak over typische freebiesdoelgroepen.

Van die doelgroepen die:

  • alles wat gratis is aanschaffen;
  • veel zeuren en niet willen betalen.

Het klinkt logisch om deze doelgroep niet aan te trekken. Enkel wanneer jij ervoor kiest jouw marketing uit te besteden, dan is de kans groot dat zulke doelgroepen worden aangetrokken.

Waarom? Lage kosten per lead, maar dus wel kwantitatieve leads in plaats van kwalitatieve leads.

Houd daarom de grip op je eigen marketing en weet goed welke doelgroep je online wilt aanspreken met jouw funnel. Richt je liever op de high-endklanten waarvan je weet dat:

  • ze duurder zullen zijn om te bereiken;
  • ze kieskeurig zijn;
  • ze bereid zijn om meer dan € 1 te investeren.

#3 Kies voor een juiste weggever

Waar is die high-endklant nu echt online naar op zoek? Wat kun jij als weggever gebruiken, waarbij je nog steeds de high-ender bereikt en niet de freebiesdoelgroep?

Dit is een belangrijke vraag voor jouw funnel. Je zult bij overrated funnels al vaak zien dat er gekozen wordt voor een gratis training of webinar. Maar is dit wel zo interessant voor jouw doelgroep?

Misschien moet je wel gaan voor een:

  • whitepaper;
  • casestudie;
  • offline magazine;
  • etc.

Loop niet de massa achterna, maar bedenk juist goed voor jezelf hoe je echt waarde kunt bieden aan die high-enddoelgroep. Wat past bij jouw bedrijf en waar is de high-ender naar op zoek?

Welke producten verkoop jij op dit moment? Wat voor een soort weggever past daarbij? Maak het niet allemaal te makkelijk, maar maak aan mensen duidelijk dat ze een commitment met jou aan moeten gaan. Doe je dat niet? Dan trek je een doelgroep aan die never nooit een commitment aangaat.

#4 Follow up, follow-up and again… follow-up!

Grant Cardone (New York Times bestselling author, top sales trainer in the world) <- zo heerlijk die opgeblazen omschrijvingen… Anyway, Grant Cardone zegt: dat ruim 80% van de bedrijven hun marketing verprutsen omdat ze vergeten om follow-ups in te zetten.

Komt jou dit ook bekend voor? Hoe vaak volg jij mailtjes op van mensen die aangegeven hebben interesse te hebben in jouw product of dienst? 1x, 2x, 4x, 5x? In het begin verkeek ik me hier ook op. Normaliter stuurde ik maar 1 of misschien 2x een follow-up.

Wanneer iemand nu een teken van interesse geeft, denk ik:

  • “Klikt vanuit een e-mailcampagne op een potentiële links zoals: masterclass”
  • “Doet een aanvraag via mijn website”

Dan krijgt zo’n persoon gemiddeld 5x een follow-up van mij. Waarom? Omdat een gemiddelde ondernemer “veel te druk is” en daarom de eerste 3 mailtjes vaak niet opent. Bij mij is de reden vaak: “Oh Wouter, ik dacht dat je weer met één van jouw geautomatiseerde mailtjes aankwam, daarom negeerde ik het mailtje.”

Zorg er daarom voor dat je meerdere follow-upmailtjes stuurt naar mensen die in jouw funnel terechtkomen. Personaliseer deze mails en automatiseer niet. Mensen hebben dit namelijk door.

Als ik kijk naar hoeveel daadwerkelijke nieuwe klussen ik uit mijn 5x follow-ups krijg, dan weet ik zeker dat jij vanaf vandaag ook minstens 5x een follow-up gaat sturen.

#5 Misschien is het wel helemaal niks voor jou!

Tja, die optie is er ook nog. Misschien zijn funnels en leadgeneration wel helemaal niks voor jou. Zo’n keuze moet je dan ook maken. Laat je niet verleiden door de “snelrijk-verhalen” en alle “successtories”. Een funnel die echt werkt, kost heel wat jaren van investeren.

Funnels zijn inmiddels echt overrated, iedereen doet het en daarom zit er een negatief imago aan. Zelf investeer ik nog 0,00% van mijn kostbare uren in zulke gratis trainingen en overige rotzooi. Toch bied ik het nog steeds wel voor mijn klanten aan. Waarom? Omdat het werkt, maar zoals ik je al zei: het kost flink wat uren om erachter te komen wat wel en wat niet werkt.

Maak daarom ten eerste voor jezelf de keuze of het wel of niet iets voor je is. Of je er tijd en geld in wilt investeren, of dat je toch beter een andere vorm van marketing kunt inzetten.

Ik kan je in ieder geval beloven dat je er niet snel rijk van wordt. Die gekke marketing-apen die je op internet ziet met hun dure auto’s (die hoogstwaarschijnlijk niet hun eigendom zijn), die moet je lekker links laten liggen.

Iedere hardwerkende, succesvolle ondernemer weet dat er niet zoiets bestaat als overnight succes. Het is hard werken, analyseren en optimaliseren.

Ik help je graag, maar niet bij ‘overnight succes’

Nu je dit artikel hebt gelezen weet ik één ding zeker: je wilt meer uit je marketing halen dan dat je op dit moment doet. Guess what? Dat kan en vandaag kun jij die keuze maken.

Er zijn namelijk 3 mogelijkheden die ik je wil aanbieden. Keuzestress, no worries, ik help je graag:

De keuze is aan jou.

Succes!

Van een complex plan naar eenvoudig succes met online marketing

Sta je op het punt om cruciale keuzes te maken op het gebied van online marketing? Wil je gaan snijden in je online-marketingactiviteiten? Zie je door de snelle ontwikkelingen niet meer waar je online actief moet zijn? Merk je dat de continuïteit in je marketing-effort afneemt? Of zie je online marketing als een randzaak?

Vandaag laat ik je zien hoe jij de online marketing binnen jouw organisatie moet gaan vereenvoudigen, zodat je op een effectieve manier de lange strijd die marketing is kunt volhouden.

Kijk uit voor complexiteit

Ik zie het overal om mij heen gebeuren. Complexe marketingstrategieën, die niemand leest en die dus niet worden toegepast. Wij houden namelijk niet van complexe dingen, al helemaal niet als het niet ons ding is! Wanneer activiteiten te complex worden, dan worden ze al snel aan de kant geschoven onder het mom van ‘Dat doen we later deze week wel.’

Dit gebeurt ook in de wereld van online marketing. Vaak worden deadlines niet gehaald, de continuïteit in de marketingactiviteiten is ver te zoeken en aan het einde van de maand wordt er heel veel negativiteit gedeeld over de resultaten.

Het is dus de hoogste tijd om van complexiteit naar eenvoud te gaan. Dit is ook de leidraad in mijn onderneming en het business-coachingstraject is hier ook op gebaseerd. Ik wil namelijk dat jij de grip op jouw online marketing binnen je bedrijf weer terugkrijg . En dat is echt niet zo lastig.

Jouw complete strategie op 1 A3

In alles wat ik doe, is het me opgevallen dat ik al snel uit balans raak  wanneer ik geen duidelijke strategie voor mezelf heb. En met duidelijke strategie bedoel ik een eenvoudig overzicht op 1 A4tje.

Als je namelijk jouw doelen wilt bereiken, is het ten eerste van belang dat je een strategie hebt. Die strategie kun je eenvoudig tot je nemen en je kunt het ook daadwerkelijk uitvoeren.

Ten tweede is het belangrijk dat je doelen eenvoudig te analyseren zijn. Maak je dingen te complex, dan gaat het je te veel energie kosten en houd je het nooit lang genoeg vol om er een succes van te maken.

Maak je het eenvoudig en inzichtelijk op één sheet, dan kun je deze sheet in de werkruimte ophangen en weet je wanneer jij dat wilt precies wat er moet gebeuren.

Vergeet immers niet dat we dagelijks al meer dan 35.000 beslissingen maken. Houd je online-marketingstrategie daarom ook eenvoudig, anders wordt er al snel het label “randzaak” opgeplakt.

Mooi die woorden, hoe pak ik dat aan?

Online zijn er duizenden strategieën te vinden die jij als bedrijf niet moet inzetten. Ik zeg heel duidelijk “niet moet inzetten”, omdat er een overload aan b*llshit is, bijvoorbeeld complexe strategieën die je enkele maanden tijd kosten om te realiseren en implementeren.

Die strategieën wil je vermijden, daarom heb ik mijn eigen WK-marketingmodellen gerealiseerd en hierbij gekeken naar wat belangrijk is voor jouw bedrijf. Natuurlijk is dit artikel niet enkel voor jou geschreven, maar ook voor alle andere lezers. Daarom zie je hieronder een opbouw van een strategie die heel misschien wel iets “too much” voor jou is. Anyway, laten we er samen in duiken. Ik wil je laten zien dat het allemaal niet zo complex hoeft te zijn en dat je een duidelijke strategie kwijt kunt op één A4.

De opbouw van de WK-marketingmodellen

First of all wil ik je laten weten dat mijn marketingmodellen continu worden geüpdatet. De updates worden vaak gemaakt op basis van de feedback die ik krijg van de business-coaching-deelnemers en bedrijven die ik train door middel van mijn strategiesessies.

Wanneer je aan de slag gaat met het WK-marketingmodel, dan integreren we in zijn totaliteit 4 modellen op één A3:

  1. Doelgroep onder de loep
  2. De klantreis
  3. De campagne-, content- en advertentiekalender
  4. Jouw scoredashboard

Bovenstaande 4 modellen vormen de online-marketingstrategie die bepaalt hoe jij het aankomende jaar jouw doelgroep online gaat bereiken en hoe je jouw marketingdoelstellingen gaat behalen.

Ze zijn ontstaan uit heel wat strategiecompetenties die ik zelf heb opgesteld:

Marketing model Wouter Kleinsman

Klinkt goed? Laten we er samen even in duiken.

#1 Doelgroep onder de loep

Alles, maar dan ook echt alles begint bij jouw doelgroep. Bij het realiseren van je online-marketingstrategie begin je daarom ook bij het onder de loep nemen van jouw doelgroep.

Hierbij blijf je niet aan de oppervlakte. Nee, je wilt precies weten wat de mensen in jouw doelgroep zien, horen, denken en voelen.

Investeer je onvoldoende tijd in het omschrijven van je doelgroep? Dan geef ik je 0.00001% van slagen om online een succes te maken van jouw bedrijf. Je gehele marketingstrategie is namelijk afhankelijk van jouw doelgroep.

Wat mij opvalt tijdens business-coaching en strategiesessies, is dat vrijwel geen één bedrijf eenvoudig kan benoemen wie hun doelgroep nou daadwerkelijk is. Het verwoorden demografische gegevens zoals:

  • geslacht
  • leeftijd
  • interesses
  • functies

dat lukt nog wel. Gaan we dieper in op het gebied van:

  • zien
  • horen
  • denken
  • voelen

dan biedt het WK-marketingmodel de oplossing om deze belangrijke input naar voren te halen.

Belangrijk voor jezelf is dan ook om eerst een duidelijke omschrijving te maken van jouw doelgroep. En deze informatie zo beknopt mogelijk te verwerken, zodat je gehele online-marketingstrategie vertoond kan worden op 1 A4.

#2 De klantreis

Als je voor jezelf niet duidelijk hebt hoe jouw doelgroep zich oriënteert, dan is het voor jouw medewerkers al helemaal niet duidelijk. Tegen deze struggle lopen vele bedrijven aan.

Vaak gebeurt er maar iets online, worden kanalen ingezet op basis van eigen verwachtingen en kennis en raken medewerkers al snel gedemotiveerd omdat ze eigenlijk geen idee hebben waarom ze iets doen.

Op dit moment zijn er slechts 2 grote bedrijven waarbij ik heb gezien hoe ze eenvoudig hun klantreis op één A3 hebben uitgewerkt. Het zullen er vast en zeker wel meer zijn, maar toch zijn er naar mijn weten meer complexe overzichten van “de klantreis” dan er “eenvoudige overzichten op één A3” zijn.

Hoe staat het er bij jou voor? Weet je überhaupt wel hoe een klantreis eruitziet? En hoe je deze doorvertaalt naar jouw doelgroep?

customer journey railroad europe

Bovenstaand is de klantreis van Railroad Europe. Toen ik deze de eerste keer zag, viel het mij direct al op hoe eenvoudig / duidelijk zij de klantreis hebben ingericht.

Dit voorbeeld was voor mij ook een inspiratie toen ik aan de slag ging met mijn eigen WK-marketingmodellen. Ik zeg inspiratie, want ik vind niet alle informatie even interessant voor ieder bedrijf. Zelf ben ik immers vol tegen de “one-size-fits-all”-strategieën.

Bedrijven die werken met mijn klantreismodel, hebben voor zichzelf op 1/4 van een A3 inzichtelijk hoe hun doelgroep zich online oriënteert, via welke kanalen zij als bedrijf actief moeten zijn en waar kansen liggen die niet direct geïntegreerd hoeven te worden.

Aan jou heb ik dan ook de vraag: heb jij voor jezelf inzichtelijk hoe jouw doelgroep zich online oriënteert en hoe jij als bedrijf online vertegenwoordigd bent? Zo nee, verdiep je dan eens in het business-coachingstraject.

#3 De campagnekalender

Iets waar het bij bedrijven vaak spaak loopt, is het uitvoeren van de online-marketingstrategie. Één keer raden waarom?

Juist ja…, omdat het vaak niet duidelijk is wat er online moet gebeuren / er helemaal geen campagnekalender is opgesteld.

Grote kans dat online marketing bij jou een randzaak is. Daarom is mijn advies om jouw campagnekalender minimaal één maand van tevoren op te stellen.

Doe je dat niet? Dan kan ik je nu al garanderen dat je de in de strategie beschreven activiteiten wekelijks gaat opschuiven.

Tijdens  het business-coachingstraject en strategiesessie werk je voor jezelf de campagnekalender uit voor het gehele jaar. Zo heb je overzicht en voldoende tijd om zaken van hoge kwaliteit uit te werken.

Veelal gaat er veel tijd zitten in de contentcreatie en het uitwerken van de campagnes. Je wil daar dan ook voldoende tijd voor nemen, zodat dingen niet afgeraffeld worden of continu uitgesteld.

In de campagnekalender staat duidelijk wat er ieder(e):

  • uur
  • dag
  • week
  • maand
  • jaar

moet gebeuren. Over alles wat je online doet, moet goed worden nagedacht.

Mijn tweede vraag aan jou is dan ook: heb jij voor jezelf een duidelijke campagnekalender? En houd jij je ook aan deze campagnekalender? Onlangs heb ik hier een artikel over geschreven dat ik je van harte aanbeveel: Verhoog je marketingrendement met een marketing- & contentkalender.

#4 Jouw scoredashboard

Zelf heb ik een vaste dag in de week dat ik mijn scoredashboard invul. Mijn scoredashboard  bestaat uit de meest belangrijke statistieken van mijn online-marketingstrategie. Ik heb ervoor gekozen om naast een digitaal dashboard gebruik te maken van een print-versie die ik handmatig invul.

Waarom? Het automatiseren van jouw scoredashboard zorgt ervoor dat je door alle drukte om je heen al snel niet naar de statistieken zult kijken. De afspraak met jezelf maken om iedere week het dashboard in te vullen, zorgt ervoor dat je continu betrokken blijft bij de activiteiten en resultaten.

Dit is niet alleen ontzettend belangrijk wanneer je een mkb’er bent. Nee, ook voor grote bureaus is dit ontzettend belangrijk. Door het ophangen van een groot afgedrukt scoredashboard in de werkruimte blijft iedereen op de hoogte van de activiteiten en daadwerkelijke resultaten.

Zorg er daarom ook voor dat je voor jezelf per kanaal de 3 belangrijkste kpi’s (key performance indicators) pakt. Niet meer (oké, misschien wel eentje meer), maar ook niet maar dan dat. Anders weet je al gauw niet meer waar je naar moet kijken.

Plan voor jezelf (of je medewerker) een vaste dag in de week om het scoredashboard in te vullen. Bespreek deze met elkaar en houd goed in de gaten wat het rendement uit jullie marketinguren en -euro’s is.

Klaar om alles te vereenvoudigen?

Mijn eerste advies is om aan de slag te gaan met de punten verwerkt in dit artikel. Door deze punten op te volgen, kun je al een hele slag maken in het vereenvoudigen van je online-marketingstrategie.

Zoals je weet ben ik tegen het enkel consumeren gedrag. Het is immers jammer van je tijd om enkel informatie tot je te nemen en deze niet in de praktijk toe te passen. Wanneer je de vervolgstap wilt zetten, adviseer ik jou mijn business-coachingstraject of strategiesessie.

Zo krijg je de grip terug op je marketing en gaan we werken aan jouw online-marketingjaarstrategie. Van complexiteit naar eenvoud en resultaat!