Contentmarketing- hoe bedrijven meer moeten gaan helpen

Ben jij de afgelopen maanden ook druk bezig met contentmarketing? Je schrijft artikelen, deelt berichten via de social-mediakanalen, maar ben je van mening dat de resultaten niet zo zijn als je gehoopt had? Dan kan het zijn dat je een kortetermijnfocus hebt of omdat jij je bezighoudt met verkopen in plaats van helpen. Helpen is de strategie die steeds belangrijker wordt voor bedrijven, toch zijn er nog volop bedrijven die hun mindset van verkopen naar helpen moeten omzetten.

In dit artikel wil ik met jou voorbeelden en ideeën delen om jouw doelgroep beter te helpen, zodat je de vruchten plukt wanneer jij je richt op langetermijnmarketing. 

Alles begint met vertrouwen & autoriteit

Er zijn vele bedrijven die de afgelopen jaren druk bezig zijn geweest (en nog steeds zijn) met het investeren in hun autoriteitstatus en het winnen van het vertrouwen van hun doelgroep. Al enkele jaren komt duidelijk uit het rapport van Edelman Trust Barometer naar voren dat wij mensen geloven die de status expert hebben. En niet enkel komt dit duidelijk naar voren uit de rapportage, ook veel mensen die ik ontmoet wanneer ik spreek tijdens social-mediacongressen en online-marketingcongressen, geven duidelijk aan dat ze eerder een expert dan een directeur geloven.

2016-edelman-trust-barometer-global-results-21-1024

Genoeg reden dus om jezelf de volgende vraag te stellen: Ben ik de expert in mijn branche?

Ben je de expert in jouw branche?

Je bent het misschien al enkele jaren of misschien slechts maanden, of je bent het nog helemaal niet. Ik kan jou in ieder geval vertellen dat wanneer jij nog nooit tijd hebt geïnvesteerd in het helpen van jouw doelgroep, de kans klein is dat mensen jou daadwerkelijk ook zien als expert of autoriteit. Je moet immers hun vertrouwen winnen door eerst te laten zien wat je kunt en daarna kun je jezelf pas verkopen. Ik beloof jou dat wanneer jij de aankomende jaren investeert in het helpen van jouw doelgroep, dat je minder aan marketing hoeft te besteden. Mensen weten dat jij een expert of autoriteit bent, dat je te vertrouwen bent en daarom willen ze maar al te graag met jou zaken doen.

Gary Vaynerchuck weet hoe het moet

Ken je één van mijn nieuwe idolen: Gary Vaynerchuck? Gary is in mijn ogen een échte HERO! En weet je waarom ik Gary een onwijze hero vind? Gary investeert iedere dag vele uren in het helpen van zijn doelgroep via verschillende social-mediakanalen. Zo heeft hij het welbekende #AskGaryVee waarmee op ieder moment van de dag mensen zoals jij en ik, Gary vragen kunnen stellen via de social-mediakanalen. Deze vragen worden daarna door middel van amuserende en tevens interessante videos uitgelicht en worden tevens meegenomen op zijn website.

Of het veel vragen zijn die hij beantwoord heeft? Jazeker, hij heeft aan de hand van meer dan 1.000 vragen zijn boek gepubliceerd, dat is dus op basis van de vraagstukken van zijn doelgroep geschreven. WAUW! Geweldig toch? Een boek geschreven aan de hand van alle drempels, frustraties en vraagstukken van zijn doelgroep. Gesproken over het daadwerkelijk integreren van helpen in de contentstrategie.

En dat is niet het enige wat hij doet om zijn doelgroep te helpen. Gary deelt tevens dagelijks kijkjes achter de schermen over hoe zijn ondernemersleven eruitziet. Hij maakt hierbij slim gebruik van Facebook Live, SnapChat en Instagram wanneer hij onderweg in een taxi of vliegtuig is. Direct live gaan en vragen tegen welke problemen kijkers aanlopen en hoe hij ze direct kan helpen. Alles, maar dan ook alles in de strategie van Gary Vaynerchuck gaat om het dagelijks helpen van zijn doelgroep op welke manier dat maar mogelijk is.

De content van Gary Vaynerchuck is zo hoogwaardig dat het duizenden keren wordt gedeeld. Een daadwerkelijke “CONTENT BLOW”. Dat is de kracht van HELPEN.

Gamma met Datvraagik.nl

Van een grote inspirator (Gary Vaynerchuck) naar een bouwmarkt genaamd Gamma. Gamma weet hoe het moet, Gamma heeft een poos terug hun platform Datvraagik.nl gelanceerd. Ken je het platform niet? Bekijk dan snel even onderstaande korte introductie:

Zoals je kunt zien is het platform van de Gamma gericht op het helpen van de doelgroep bij vraagstukken en problemen. Een superslimme contentmarketingstrategie, door het opzetten van dit platform krijgen ze dagelijks zoveel waardevolle informatie binnen dat ze voor de aankomende jaren voldoende ideeën hebben voor content die ze kunnen publiceren om hun doelgroep te helpen. Denk hierbij aan korte handleidingen en instructies in tekst en video. Content die is gerealiseerd vanuit de behoefte van de doelgroep en die daarom direct ook zeer waardevol is. Een echte helpstrategie!

Gamma Datvraagik content-marketingstrategie

Douane Nederland inspireert en informeert

Ook wanneer je geen consultant bent of een bouwmarkt die dagelijks bezocht wordt, maar meer in de richting van een “saaie organisatie” zit, zijn er voldoende mogelijkheden om jouw doelgroep te inspireren en informeren. Douane Nederland bijvoorbeeld weet dat op een slimme manier te doen. We hebben allemaal wel eens met de Douane te maken gehad en ik vind het zelf zo’n grijze plek waar veel gebeurt, waar veel regels gelden, maar waar ik zelf totaal geen kaas van heb gegeten.

Douane Nederland deelt daarom achter-de-schermensituaties via hun Facebookkanaal om mensen bewust te maken van de regels van de Douane. Wat mag wel, wat mag niet, waar moet je extra voor betalen of vergunningen voor hebben. Wekelijks worden er vele interessante berichten gedeeld die mij en anderen bewust maken van hoe het er bij de Douane nou daadwerkelijk aan toe gaat en waar je zelf op moet letten de volgende keer dat je bijvoorbeeld terugkomt van vakantie.

Douane Nederland speelt zoals je hierboven kunt zien, slim in op situaties die voor vele mensen nog een grijs gebied zijn. Door het strategische plan van aanpak, helpt de Douane de doelgroep en dit zal zich omzetten in sympathie en vertrouwen.

McDonald’s geeft antwoord

Vind jij het ook soms wel eens lekker om een vettige hamburger te halen bij de McDonald’s wanneer je na een lange dag van werken in de file staat en je maag rommelt? Nou ik zelf wel, maak van die ene hamburger er maar 5 ;-) Een bedrijf dat net zoals de Gamma een concept van vraag en antwoord heeft is de McDonald’s. McDonald’s weet als geen ander dat er vele gemengde gevoelens bestaan over hun eten en dat mensen tegen verschillende vragen aanlopen. Oplossing: een platform waar je de medewerkers van McDonald’s het hemd van hun lijf kunt vragen.

Mcdonald's content-marketingstrategie platform

Het platform is onderverdeeld in verschillende onderwerpen zoals: Kwaliteit & Voeding, Milieu & Maatschappij en Werkgeverschap. Vragen gesteld door de bezoekers worden netjes opgepakt door de medewerkers zodat vraagstukken worden opgelost. Wanneer ik zelf rondkijk, dan krijg ik een gevoel van transparantie. Transparantie omdat medewerkers (ik hoop) eerlijk antwoord geven op de vragen van hun doelgroep. Door transparant en eerlijk te zijn, zorgt McDonald’s ervoor dat mensen ze eerder gaan geloven. Voor een voedselketen zoals McDonald’s is geloofd worden door de doelgroep één van de belangrijkste pijlers als je het mij vraagt. Door dit platform kunnen ze hun doelgroep helpen, waardoor hun doelgroep ze gelooft en vertrouwt, wat er uiteindelijk voor zal zorgen dat mensen eerder voor de McDonald’s kiezen dan voor een andere voedselketen. Van helpen naar vertrouwen met als eindresultaat meer verkopen.

En nu is de beurt aan jou!

De verschillende voorbeelden in dit artikel hebben duidelijk aangetoond hoe belangrijk het is om een helpstrategie te hebben in plaats van een verkoopstrategie. Iets waar je doorheen moet bijten is de eventuele focus die je nog hebt op de korte termijn. Bij mij kostte het minstens 6 maanden voordat ik de eerste resultaten behaalde met het schrijven van mijn artikelen. Maar ik kan je garanderen dat het de totale investering waard is om vanaf vandaag jouw doelgroep meer te gaan helpen.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *