Genoeg redenen waarom je een contentmarketingstrategie nodig hebt

In deze tijd waarin het ene na het andere bedrijf zichzelf zichtbaar maakt via de socialmediakanalen, worden er nog steeds veel fouten gemaakt. Bedrijven hebben geen idee waar hun doelgroep in geïnteresseerd is en plaatsen berichten die ik niet eens in mijn spamfolder zou wil hebben. Dit is dan ook de reden waarom ik met jou wil delen waarom je niet zonder een contentmarketingstrategie kunt.

#1 Wat is jouw probleem?

Je hebt als het goed is een dienst of product om het probleem van een specifieke doelgroep op te lossen. Ik ben in de wereld van de online marketing gedoken, omdat ik zag dat veel bedrijven moeite hebben met het bereiken van hun doelgroep. Om te helpen ben ik begonnen met het trainen en begeleiden van deze bedrijven. Als ik nu aan jou vraag: wat is het probleem dat jij oplost voor jouw doelgroep, kun jij mij daar dan een antwoord op geven?

#2 Ik weet wat hun probleem is

Als je weet wat het probleem van jouw doelgroep is, dan kun je beginnen met het maken van de contentmarketingstrategie. Content die je publiceert moet jouw specifieke doelgroep helpen, informeren, entertainen en er uiteindelijk voor zorgen dat ze hun aanschaf doen.

Voorbeeld

Stel dat ik mensen help bij het regelen van hun vakantie. Met wat voor content zou ik ze dan kunnen helpen?

  • Een checklist voor op vakantie gaan;
  • Welke inentingen heb je nodig voor welk land?
  • Welke valuta hebben ze in welk land?
  • Waar kan ik de goedkoopste reisverzekering vinden?
  • Wat zijn de top-5-landen van dit jaar?
  • Wat zijn de leukste excursies?

#3 Weet je zeker wat hun probleem is?

Door jezelf te verdiepen in jouw doelgroep, kun je al op contentideeën komen zoals hierboven geformuleerd. Maar ik adviseer je altijd om jezelf nog beter te verdiepen in jouw doelgroep. Maak gebruik van onderstaande kanalen:

  • Socialmediakanalen: vindt jouw doelgroep via de socialmediakanalen en luister goed tegen welke problemen ze oplopen;
  • Google Analytics: via Google Analytics kun je zien via welke zoekwoorden jouw doelgroep op je website is gekomen;
  • Enquêtes: vraag aan mensen door middel van een enquête tegen welke problemen ze oplopen;
  • Nodig je doelgroep uit: organiseer een avond waarbij je mensen uitnodigt die behoren tot jouw doelgroep en vraag ze tegen welke problemen ze aanlopen.

#4 Jouw content is waardeloos

Nog steeds zijn veel bedrijven geobsedeerd door like’s, share’s, clicks en reacties. Een autobedrijf dat foto’s deelt van pornosterren en een bakker die een iPad weggeeft. Deze fouten werden 3 jaar geleden al gemaakt maar op dit moment gebeurt het nog steeds. Je moet geen content produceren omdat je denkt content te moeten produceren. Je moet het probleem oplossen van jouw klant. Zorg voor meerwaarde! Zoals ik in een ander artikel schreef: Creëer meerwaarde en wees nuttig voor jouw doelgroep.

#5 Aha, dus het gaat om meerwaarde?

Contentmarketing gaat inderdaad om het creëren van meerwaarde. Je wilt juist als bedrijf interessant zijn, likeable en al die andere termen die zeggen: You make my world better! Contentmarketing moet ervoor zorgen dat je mensen helpt en dat ze er beter van worden.

Mensen delen berichten als hun imago en netwerk er beter van worden. Tweet deze quote

#6 Kom je mee door de funnel?

Als je contentmarketing succesvol wilt inzetten, dan moet je een strategie hebben die aansluit op de Customer Journey van jouw klant. Het model AIDA dat al vele jaren wordt gebruikt, kun je integreren in jouw contentmarketingstrategie. Waar je namelijk voor moet zorgen is dat je door middel van content marketing de aandacht trekt van jouw doelgroep, gevolgd door interesse, verlangen en uiteindelijk de actie. Zonder het bouwen van een funnel vindt er geen transformatie van bezoeker naar klant plaats.AIDA model

#7 Contentmarketingstrategie meer dan een funnel

Bovenstaande stappen zullen ervoor zorgen dat je een funnel creëert die bezoekers transformeert tot klanten. Maar dit was 2 jaar geleden interessant. We gaan nog een stap verder. Door een goede contentmarketingstrategie zorg je er namelijk voor dat jij jouw klant transformeert tot een ambassadeur. Een ambassadeur is vele malen interessanter als een klant, want een ambassadeur zal zorgen voor meer aandacht voor jouw producten. Nog simpeler gezegd:

Een ambassadeur creëert de start van AIDA namelijk “aandacht”. Tweet deze quote

Content-marketing-strategy-content-formats-the-funnel-and-the-buying-journey-via-Adido.

Van loyalty naar ambassadeur

Loyalty is een belangrijke stap. Door middel van contentmarketing, kun je er ook voor zorgen dat je loyalty creëert bij jouw klant. Je moet jezelf afvragen tegen welke vraagstukken en problemen een nieuwe klant aanloopt en hiervoor een contentoplossing verzinnen.

Voorbeeld

Een klant die een mobiele telefoon koopt, kan tegen vraagstukken aanlopen zoals:

  • Hoe stop ik de sim-kaart in mijn mobiele telefoon?
  • Hoe werken alle gadgets op mijn mobiele telefoon?
  • Hoe kan ik het beste mijn mobiele telefoon beschermen tegen schade?

Deze en andere vraagstukken kun je uitwerken door middel van artikelen, video’s, applicaties, e-books en andere contentvormen die jouw doelgroep hierbij helpt. In het artikel: “De Customer Journey” geef ik jou meer tips hoe je kunt zorgen voor loyalty.

Start vandaag nog

Persoonlijk zou ik geen dag langer meer wachten met het creëren van een contentmarketingstrategie. Jouw klanten en potentiële klanten hebben jouw hulp nodig. Investeer jouw tijd in het vinden van oplossingen voor jouw klanten en start zo snel mogelijk met het produceren en publiceren van content die jouw doelgroep helpt.

Maak jij al gebruik van een Contentmarketingstrategie?

Ik ben erg benieuwd of jij gebruik maakt van een contentmarketingstrategie of dat je door middel van dit artikel geïnspireerd bent om te beginnen. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *