In weinig tijd scoren met social-mediacontent

Maak je gebruik van social-mediamarketing, maar loop je tegen het probleem aan dat je te weinig tijd hebt, niet weet wat voor berichten je moet plaatsen en dat het je niks oplevert?  Wil je geen social-media- of online-marketingbureau inhuren? In dit artikel geef ik je richtlijnen zodat je strategisch, bewust en effectief aan de slag kunt gaan met het inzetten van social-mediamarketing voor jouw bedrijf.

Inleiding

Vaak gestelde vragen tijdens door mij verzorgde social-mediasessies zijn: Ik heb weinig tijd, hoe haal ik het meeste uit social media? Hoe weet ik wat mijn doelgroep interessant vindt? De meeste vragen hebben vaak te maken met het denken dat social-mediamarketing eenvoudig is om in te zetten en als de concurrent het doet, dat je het zelf ook moet doen. Maar deze gedachtengang is fout. Als we kijken naar social media dan kost het minimaal 2 uur per week en social-mediamarketing is niet interessant voor ieder bedrijf.

Maar hoe ga je ervoor zorgen dat social-mediamarketing je minder tijd gaat kosten? En hoe zorg je ervoor dat je waardevolle berichten deelt via social media die jouw doelgroep ook daadwerkelijk interessant vindt? Op deze en andere vragen geef ik in dit artikel antwoord.

#1 Het begint met een content-marketingmissie

Wanneer je wilt gaan communiceren met jouw doelgroep via social media, moet je eerst weten waarover je wilt praten én of dat wel interessant is voor jouw doelgroep. Zelf zeg ik altijd dat wanneer je een product of dienst verkoopt, dat de oplossing moet zijn voor het probleem van jouw doelgroep.

Voorbeeld: Ik heb mijn online-marketingbureau opgezet omdat ik om mij heen zie dat er veel bedrijven niet weten hoe zij hun online doelgroep kunnen bereiken. Met mijn diensten los ik het probleem op en breng ik mijn klanten in contact met hun doelgroep.

Wanneer je weet wat het probleem van jouw doelgroep is, is het van belang dat je een content-marketingmissie opzet. Zonder conetent-marketingmissie weet je niet welke kant je op moet gaan en hoe jij door middel van contentmarketing jouw doelgroep gaat helpen. Je moet het namelijk zo zien; alle vormen van communicatie moeten voldoen aan jouw content-marketingmissie.

Voor het opstellen van jouw content-marketingmissie, moet je de onderstaande 3 vragen beantwoorden:

  • Wie is jouw doelgroep?
  • Wat lever je aan jouw doelgroep?
  • Wat is de uitkomst voor jouw doelgroep?

Content marketing missie

Wanneer je inzichtelijk hebt gemaakt wat jouw content-marketingmissie is, heb je de richtlijnen voor jouw communicatie die ervoor zorgen dat het produceren van social-mediaberichten minder tijd kost. Vind je het toch nog te ingewikkeld om aan de hand van jouw content-marketingmissie, social-mediaberichten te produceren? Volg dan mijn volgende stap op.

#2 Ontwikkel een content-marketingpersona

Ik kon het niet laten om deze stap weg te laten. Het opzetten van een content-marketingpersona helpt jou namelijk bij het beter begrijpen van jouw doelgroep. En doordat jij jouw doelgroep beter begrijpt, kost het produceren van social-mediaberichten uiteindelijk ook minder tijd en moeite. Je moet er wel rekening mee houden dat het opzetten van een content-marketingpersona tijd kost.

Hoe ziet een content-marketingpersona eruit?

Een content-marketingpersona is een schets van jouw doelgroep die je wilt bereiken via social-mediamarketing. Wanneer ik aan de slag ga voor een bedrijf dan laat ik de klant altijd onderstaande vragen invullen op basis van hun ideale doelgroep:

  • Functie
  • Houdt zich dagelijks bezig met?
  • Wat zijn de verantwoordelijkheden?
  • Met welke werkdruk heeft deze persoon dagelijks te maken?
  • Tegen welke frustraties loopt hij/zij aan?
  • Waar maakt die persoon zich zorgen over?
  • Wat is de rol in het aankoopproces?
  • Wat zijn de drivers?
  • Wat zijn de pijnpunten?

Wanneer je bezig bent met het inzichtelijk maken van bovenstaande punten, richt jij jezelf enkel op één doelgroep ook wel één persona genoemd. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn die wel of geen klant is. Het is belangrijk te weten dat iedere groep andere verwachtingen en behoeftes heeft.

Mijn advies

Wanneer je echt doelgroepgerichte berichten wilt plaatsen via social media, dan adviseer ik jou om een aantal uren te investeren in het inzichtelijk maken van jouw content-marketingpersona. Wanneer je namelijk precies weet hoe zo’n persona eruitziet, is het op basis van die informatie eenvoudiger om waardevolle social-mediaberichten te realiseren wat er uiteindelijk voor zorgt dat je minder tijd kwijt bent aan social media. Hieronder zie je nog een ander voorbeeld van een content-marketingpersona.

content marketing persona

#3 Opstellen van social-mediathema’s

Je weet dan wat de behoefte van jouw doelgroep is, maar je kunt nog niet beginnen met het schrijven van social-mediaberichten. Het is namelijk van belang dat je eerst een lijst opstelt van verschillende social-mediathema’s.

Wat zijn social-mediathema’s?

Met social-mediathema’s bedoel ik een lijst van verschillende onderwerpen die je maandelijks wilt plaatsen via jouw social-mediakanalen. Het voordeel van het opstellen van de themalijst is dat je maandelijks in één oogopslag duidelijk hebt wat voor soort informatie je gaat delen en op basis van dat overzicht maandelijks ook eenvoudig kunt analyseren wat voor informatie mensen wel en niet interessant vinden.

content-marketing-onderwerpen

Hierboven zie je een voorbeeld van verschillende onderwerpen. Het is aan jou om een lijst op te stellen van verschillende onderwerpen waarvan jij van mening bent dat jouw doelgroep deze informatie interessant vind. Bij het opstellen van deze lijst geef je nog geen input aan de onderwerpen maar je maakt enkel een keuze.

Social-mediathema’s verwerken in de kalender

Wanneer je een overzicht hebt gemaakt van jouw social-mediathema’s, ga je deze onderwerpen plaatsen in jouw social-mediacontentkalender. Hieronder zie je een voorbeeld van de social-mediacontentkalender die ik gebruik voor mijn klanten.

social media content kalender

Wanneer je de social-mediacontentkalender voorzien hebt van de onderwerpen, heb je een totaaloverzicht van de maand. Ik adviseer altijd om minimaal één maand van te voren de contentkalender in te richten zodat je in ieder geval één maand de tijd hebt voor het schrijven van jouw social-mediaberichten. Dit zorgt ervoor dat je voldoende tijd hebt en hierdoor zul je zien dat jouw berichten van hogere kwaliteit zijn.

Mijn advies

Neem de tijd voor het verzinnen van verschillende social-mediaonderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep. Bij het verzinnen van deze onderwerpen raad ik jou aan om deze nog niet te voorzien van inhoudelijke berichten. Wanneer je de lijst hebt gemaakt is het altijd goed om rekening te houden met de 80% / 20%-regel. 80% moet informatief zijn en 20% mag je gebruiken voor promotie. Uiteraard is het geheel afhankelijk van jouw doelgroep hoe ze reageren op deze regel. Neem het daarom dan ook met een korreltje zout en test het voor jezelf uit wat de beste verhouding is.

#4 Plaatsen van de social-mediaberichten

Wanneer je effectief met je tijd wilt omgaan adviseer ik je om jouw social-mediaberichten in te roosteren. Het handmatig plaatsen van jouw social-mediaberichten kost veel tijd en daarbij is het niet handig want het kan zo zijn dat jouw doelgroep ’s avonds het meest actief is en dan wil je niet dat je vanuit huis of op welke locatie je dan ook bent je de berichten nog moet plaatsen.

Ik adviseer je daarom om gebruik te maken van één van onderstaande tools:

CoSchedule

Heb je een klein budget, maak dan gebruik van CoSchedule. Een geweldige tool voor het plaatsen van jouw social-mediaberichten die je tevens vele uren uithanden neemt. Het is een handige tool waarmee je verschillende dingen kunt doen zoals:

  • Inroosteren van social-mediaberichten
  • Overzichtelijke marketingkalender
  • Automatisch promoten van jouw artikelen (voor WordPress)
  • Beheren van de workflow wanneer je in een team werkt
  • Overzicht social-mediastatistieken van je berichten (aantal keer gedeeld etc)

CoSchedule-Blog-Editorial-Calendar

Probeer CoSchedule uit

CoSchedule begint vanaf $ 15 per maand en je kunt het voor 14 dagen gratis uitproberen. Interessant? Klik hier.

Sproutsocial

Wanneer je minstens $ 59 per maand te investeren hebt voor een social-mediatool dan adviseer ik je om gebruik te maken van Sproutsocial. Zelf maak ik al vele jaren gebruik van deze tool en ik ben nog steeds tevreden. Met Sproutsocial kun je onder andere:

  • Social-mediaberichten inroosteren
  • Social media en online monitoren
  • Statistieken analyseren en rapporteren
  • Berichten doorverwijzen binnen het team

Probeer Sproutsocial uit

Benieuwd of Sproutsocial iets voor jou is? Klik hier en kom erachter.

OBI4wan

Wanneer je het hele online landschap wilt beheren en zoekt naar een dedicated team van echte nerds dan adviseer ik om gebruik te gaan maken van OBI4wan. OBI4wan is de tool die je als bedrijf wilt hebben wanneer je minimaal € 250 per maand kunt investeren. OBI4wan is er voor ieder bedrijf dat:

  • in de gaten wil houden wat mensen online over hun bedrijf zeggen
  • een professionaliseringsslag in webcare wil maken
  • berichten wil inroosteren voor alle social-mediakanalen
  • berichten wil monitoren via de social-mediakanalen en tevens ook WhatsApp
  • een gedetailleerd statistiekendashboard wil hebben voor alles wat er online gebeurt

obi4wan online monitoring tool

Probeer OBI4wan uit

Benieuwd of OBI4wan iets voor jou is? Vraag nu een demo aan.

#5 Optimaliseren van de social-mediaberichten

Wanneer je gebruik gaat maken van de social-mediaberichtenkalender en aan de slag gaat zoals behandeld in dit artikel, is het van belang om maandelijks jouw social-mediaberichtenkalender te optimaliseren. Het voordeel van in stap 3 beschreven social-mediathema’s, is dat je aan de hand van deze thema’s maandelijks kunt kijken welke thema’s het wel en niet goed doen. Thema’s die het wel goed doen die neem je mee in de nieuwe kalender en berichten die het niet goed doen, ga je eventueel beter en interessanter maken. Mocht het zo zijn dat de thema’s na die maand nog steeds niet aanslaan, dan adviseer ik jou om te zoeken naar andere interessante thema’s.

En nu aan de slag!

De tips die ik jou heb gegeven in dit artikel moeten je bewuster maken van de informatie die je deelt via de social-mediakanalen. Hierbij is het van belang dat je erachter komt wat jouw doelgroep nou daadwerkelijk belangrijk vindt en dat je op basis van die informatie berichten gaat delen. Door bewust bezig te zijn zul je uiteindelijk minder tijd nodig hebben voor jouw social-media-activiteiten en het zorgt voor positieve resultaten.

Hulp nodig met contentmarketing op social media?

Loop je tegen problemen aan of heb je ondersteuning nodig op het gebied van social-mediamarketing? Als social-mediabureau en online-marketingbureau help ik je graag. Neem nu contact op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *