Youtility: Creëer meerwaarde en wees nuttig voor jouw doelgroep

[info_box title=”TITLE”]Is jouw marketing ook zo nuttig dat klanten er voor willen betalen? Tijdens de Content Marketing Conference in Antwerpen deelde Jay Baer zijn gedachten over waarom je jouw klanten moet helpen in plaats van aan ze te willen verkopen, Youtility dus.[/info_box]

Top-of-mind Awareness werkt niet meer

Als je denkt dat je vandaag de dag nog steeds eenvoudig alle aandacht kunt krijgen van jouw potentiële doelgroep, dan heb je het mis! In deze tijd, waar iedereen eenvoudig een bedrijf kan starten, moet je verdomd goed je best doen om aandacht te verdienen. Waar in oktober 2006 nog maar 35.711.454 blogs waren, zijn er in oktober 2011 al 173.000.000 blogs. Mensen vertrouwen bedrijven steeds minder en het is aan jou de taak om te zorgen voor autoriteit en vertrouwen. 

Edelman Trust Barometer 2014

Frame-of-Mind Awareness werkt redelijk

Als we het over frame-of-mind awareness hebben, dan hebben we het al snel over Inbound marketing. Je zorgt er namelijk voor dat de klant jou kan vinden via de zoekmachine wanneer hij op zoek is naar jouw product / dienst. Er is echter een probleem met deze techniek. Klanten zullen jou namelijk pas vinden wanneer ze daadwerkelijk op zoek zijn naar een product. En als ze het product intypen in de zoekmachines dan ben jij 1 van de vele bedrijven die in de zoekresultaten naar voren komt. Dus ook deze tactiek werkt niet geweldig (maar is toch wel belangrijk!)

Belangrijk

Voordat ik jou ga leren wat wel werkt, wil ik je nog iets schokkends vertellen:

In B2B neemt een klant in zijn customer journey pas na 70% contact op met de verkoper als de verkoopbeslissing is gemaakt.

Wauw, in deze 70% zorgt de klant door middel van “self serve information” waar hij zijn aankoop gaat maken en waarom. Benieuwd hoe jij deze 70% kunt opvullen? Lees dan nu verder!

Youtility werkt wel. Let’s do this!

Ja, ik ben het helemaal met Jay eens. Het is voor jou als bedrijf belangrijk dat je de klant gaat helpen in plaats van dat jij aan ze gaat verkopen. Door het helpen van jouw klant, krijgen ze vertrouwen in je en dat zal ervoor zorgen dat ze vele malen eerder met jou zaken gaan doen, dan met een ander bedrijf dat ze nog niet kennen. Het creëren van Youtility is complex maar ik ga jou hier enkele belangrijke tips voor geven:

1. Beantwoord hun vragen

Je moet als bedrijf alle vragen beantwoorden van jouw klanten. Mensen willen het eerst ervaren voordat ze met jou zaken gaan doen of het product daadwerkelijk kopen.

Case voorbeeld – Holiday World: In Indiana is een pretpark dat goed weet waar hun gasten naar op zoek zijn. Via hun website kun je door middel van video’s precies zien hoe de attractie in elkaar steekt met daarbij een duidelijke “FAQ” van alle details van de attractie. Daarnaast kun je via hun website alle informatie vinden over: wat voor eten hebben ze op het park, is er ook vegetarisch eten, hoe warm is het water en andere nuttige informatie.

Waarom werkt dit? Door de belevenis via de website, weten mensen precies wat ze kunnen verwachten. Hierdoor neemt de onzekerheid van de gast af en komt hij eerder naar het park toe.

2. Real time relevantie

Bij real time relevantie is het van belang dat je nuttig bent wanneer mensen jou daadwerkelijk nodig hebben. Hierbij moet je nog steeds de focus leggen op het helpen van de klant in plaats van het verkopen aan de klant.

Voorbeeld: Stel dat je een wasmiddel verkoopt. Welk probleem los je dan op? Probleem oplossen: vieze kleding schoonmaken met jouw schoonmaakmiddel. Wanneer kun je dan op bepaalde situaties het meest nuttig zijn? Nuttig zijn: wanneer mensen een vlek in hun kleding krijgen en niet weten hoe ze die eruit krijgen. Hoe kun je mensen helpen: door een app te realiseren die een database heeft waarin alle soorten vlekken staan. Van wijnvlekken tot chocolade, modder en andere vlekken. Hierbij geef je mensen handige tips waarbij ze direct hun kleding schoon kunnen krijgen.

Belangrijk: Promoot niet jouw eigen product maar kijk naar “natuurlijke” mogelijkheden. Kauwgom uit de kleding halen door middel van het shirt in de vriezer leggen bijvoorbeeld.

Realtime relevantie

3. Weet tegen welke problemen jouw klant aan loopt

Als jij weet tegen welke problemen jouw klant oploopt, dan kun jij ervoor zorgen dat jij ze kan voorzien van de juiste informatie. Door middel van Google Analytics, socialmediakanalen en enquêtes kun je deze informatie binnenhalen. Wanneer je deze informatie hebt binnengehaald kun je door middel van artikelen, video-instructies en andere mogelijkheden de klant voorzien van de juiste informatie.

Voorzie klaar van de juiste informatie

4. Weet hoe jij jouw klanten gaat bereiken met Youtility

Het hebben van goede ideeën voor het creëren van Youtility is van belang. Maar het is uiteraard nog belangrijker om te weten hoe jij vorm gaat geven aan deze Youtility. Wordt het een blog, video, applicatie of een andere vorm? Zorg ervoor dat je weet waar jouw klant actief is en kom via deze manier met ze in contact.

5. Vermarkt jouw Youtility

Waar veel bedrijven volgens Jay de fout in gaan, is wanneer Youtility is gecreëerd ze niet goed weten hoe ze dat moeten promoten. De promotie van Youtility kun je doen door middel van het inschakelen van de kanalen waar jouw doelgroep actief is.

  • Website
  • Social media
  • Nieuwsbrief
  • E-mail naar al jouw medewerkers
  • Traditionele media en partners
  • Overige vormen van media

Belangrijk: We hebben het over Youtility en niet over push marketing. Je moet ervoor zorgen dat de manier van promotie jouw potentiële klanten helpt en niet afschrikt. Ofwel: creëer meerwaarde en wees nuttig!

5 types social media strategie

R.O.I. van Youtility

Persoonlijk ben ik van mening dat Youtility in eerste instantie zorgt voor meer naamsbekendheid en voor positionering als autoriteit en geloofwaardig bedrijf. Als mensen in het stadium komen dat ze zoeken naar een bedrijf dat ze kan helpen, dan is de kans vele malen groter dat ze zaken met jouw bedrijf willen doen dan met en bedrijf dat ze nog niet kennen / vertrouwen.

Persoonlijke samenvatting en mening

Als ik kijk naar het creëren van Youtility, gaat het om het maken van een mindshift. We moeten niet meer willen verkopen aan onze klanten, maar we moeten ze willen helpen. Je maakt een product of je hebt een dienst niet alleen omdat je geld wilt verdienen, maar ook omdat je het leven van een persoon beter wilt maken. Focus daarom op informeren, het neerzetten van een ervaring en doe er alles aan om jouw klant te helpen tijdens zijn customer journey. Als jij weet waar jouw product / dienst mensen mee kan helpen, dan weet jij ook hoe je dit door kunt vertalen in Youtility.

[info_box title=”TITLE”]Ik ben erg benieuwd of jij weet wat jouw Youtility is. Laat je reactie hieronder achter en ik reageer er graag op.[/info_box]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *