5 e-mailmarketingcampagnes die je als bedrijf wilt implementeren

Maak je al gebruik van e-mailmarketing, maar ben je van mening dat je er meer uit kunt halen? Wil je de mogelijkheden van automatisering van e-mailmarketing benutten maar weet je niet goed hoe?

In dit artikel deel ik 5 succesvolle e-mailmarketingcampagnes die jij kunt implementeren in jouw huidige e-mailmarketingstrategie om het uiterste uit deze vorm van marketing te halen.

#1 Stel jezelf voor

Wanneer iemand zich aanmeldt voor jouw e-mailmarketinglijst wil je de drempel zo laag mogelijk houden. Hoe meer je vraagt, hoe groter de kans is dat men geen gegevens achterlaat. Het is daarom dan ook van belang dat je niet te veel informatie vraagt en jezelf bijvoorbeeld enkel focust op het verzamelen van e-mailadressen van de doelgroep en eventueel voornaam.

Waarom? Wanneer iemand zijn e-mailadres achterlaat, kun je vanuit daar een gerichte mailcampagne opzetten met als doelstelling om meer te weten te komen over die persoon.

Deze e-mailmarketingcampagne noem ik zelf ook wel: “Stel jezelf voor”. Voor verschillende klanten maak ik gebruik van deze campagne en als we naar de statistieken kijken, zien we dat veel mensen hun gegevens aanvullen wanneer wij hen dat vragen. Een voorbeeld van één van mijn klanten zie je hieronder.

Stel jezelf voor e-mailmarketingcampagne

Wanneer je een “Stel jezelf voor”-campagne opzet, adviseer ik je om rekening te houden met onderstaande punten:

  • Zorg dat het geautomatiseerd is.
    Ieder online-marketingkanaal dat je inzet kost tijd. Het is daarom dan ook van belang dat je de “Stel jezelf voor”-campagne automatiseert. Kies er bijvoorbeeld voor dat een dag nadat iemand zich inschreef, de inschrijver automatisch een mailtje krijgt met daarin de vraag of hij de gegevens wil aanvullen.
  • Welke informatie heb je nodig?
    Wanneer je meer te weten wilt komen over jouw doelgroep, is het van belang dat helder is welke informatie je daadwerkelijk nodig hebt. Denk aan: geslacht, leeftijd, interesses en voorkeuren. Ook hierbij geldt: als je te veel vraagt haken mensen al snel af.
  • What’s in it for me?
    Voordat iemand zijn gegevens achterlaat, is de kans groot dat hij wil weten waarom je deze informatie nodig hebt. “What’s in it for me?”. Maak daarom kort en bondig duidelijk van welke voordelen men profiteert na het aanvullen van de gegevens.

#2 Verjaardags e-mail

Voor iedereen is een verjaardag een speciale dag. Voor een bedrijf een mooie gelegenheid om de aandacht van de doelgroep te winnen, maar ook om een klant het gevoel te geven dat hij erbij hoort. En het is een extra reden om iemand te benaderen met een speciale deal.

Hallmark e-mailmarketingcampagne verjaardag

Hierboven zie je een voorbeeld van Hallmark die mij benaderde met een e-mail toen ik jarig was. Wanneer je van mening bent dat een verjaardags e-mail past bij jouw bedrijf dan adviseer ik je om rekening te houden met onderstaande punten:

  • Automatiseer de e-mail.
    Het handmatig versturen van de verjaardags e-mail is niet slim en het kost ook veel tijd. Automatiseer het dan ook. Belangrijk hierbij is om goed na te denken wanneer je deze e-mail wilt versturen. Je zou dit op de desbetreffende dag kunnen doen, maar als ik het voorbeeld van Hallmark erbij pak was het slim geweest als ze dit een week van te voren hadden gedaan met het idee van: “Wouter, je bent bijna jarig en bij een verjaardag hoort uiteraard een groot  feest. Daarom geven wij jou deze kortingsbon van € 5,- zodat jij jouw vrienden een persoonlijke uitnodiging kunt sturen voor jouw verjaardag”.
  • Maak het relevant en van meerwaarde.
    Wanneer je iemand een verjaardagscadeau geeft, moet dit cadeau uiteraard passen bij de ontvanger en van meerwaarde zijn. Zet daarom een speciale campagne op die mensen enkel krijgen wanneer zij jarig zijn. Door het beschikbaar stellen van deze speciale deal verhoog je de kans dat mensen er iets mee gaan doen.

#3 Follow-up of reminder

Geef je mensen de mogelijkheid tot het downloaden van een e-book, brochure of andere handige informatie waar ze mee aan de slag kunnen gaan? Dan adviseer ik je om gebruik te maken van een follow-up of een reminder. Hieronder geef ik jou 2 verschillende voorbeelden hoe je deze e-mailmarketingcampagne kunt opzetten

Follow-up na downloaden e-book

Stel dat je een e-book beschikbaar stelt via jouw website dat mensen kunnen downloaden na het invullen van hun e-mailadres. Stel dan een follow-up in om erachter te komen wat de lezer van het e-book vindt en of jij hem nog verder kunt helpen. Zo’n e-mailmarketing follow-up kan er als volgt uitzien:

voorbeeld-e-mailmarketing-follow-up

Door het inzetten van bovenstaande follow-up verhoog je de kans op interactie, kun je een voorstel doen voor een bijpassende training of product en tevens kom je erachter of hij tevreden is over het e-book.

Reminder bij het niet openen van de e-mail

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat wanneer je een e-mailmarketingcampagne verstuurt dat gemiddeld 25% van de abonnees de e-mailmarketingcampagne opent. Om ervoor te zorgen dat meerdere mensen jouw e-mail openen, kun je deze tips uitvoeren maar nog veel belangrijker is het versturen van een reminder naar alle mensen die de e-mail niet hebben geopend.

Als het goed is heeft jouw e-mailmarketingprogramma een optie om een segmentatie aan te maken waarmee je aangeeft dat je alle mensen die de vorige campagne niet hebben geopend opnieuw wilt benaderen met een nieuwe campagne. Wanneer je deze e-mailmarketingcampagne opstelt, kun je dezelfde e-mail versturen maar ik zou wel kiezen voor een andere titel. Mensen kunnen immers de vorige e-mail wel hebben gezien, maar niet hebben geopend omdat de titel niet aantrekkelijk genoeg was.

Reminder voor e-mailmarketingcampagne

#4 Laat een referentie achter

In verschillende artikelen heb ik het er al over gehad dat het verzamelen van referenties een echte must is, omdat steeds meer mensen referenties bekijken voordat ze hun aanschaf doen. Tevens is uit onderzoek van Bazaarvoice gebleken dat producten met referenties een 10% hogere conversieratio hebben dan producten zonder.

Coolblue referentie verzoek

Wanneer je een e-mailmarketingcampagne wilt opzetten voor het verzamelen van referenties adviseer ik jou om rekening te houden met onderstaande punten:

  • Automatiseer de e-mail.
    In de punten hierboven gaf ik het ook al aan, het handmatig versturen van de e-mail kost teveel tijd. Ga daarom met de websitebouwer om de tafel en ga kijken hoe je het beste deze automatische e-mail in het systeem kunt implementeren.
  • Een aantrekkelijke beloning.
    Zonder beloning is de kans nihil dat iemand een referentie achterlaat. Dit komt ook omdat veel bedrijven al gebruikmaken van de referentie-marketingcampagne. Zorg er daarom voor dat de beloning aantrekkelijk genoeg is voor het achterlaten van een referentie. Je kunt dit eenvoudig testen door een beloning in te zetten en aan het einde van de maand te kijken hoeveel mensen een referentie hebben achtergelaten.
  • Maak gebruik van een duidelijke call to action.
    Wees niet te verlegen met jouw referentie-campagne. Maak duidelijk door middel van een button hoe men de referentie kan achterlaten. Voor de juiste kleur van de button, kun je dit artikel lezen.

#5 Heractiveren van de abonnee

Of je nou een webshop hebt of diensten levert aan jouw klanten, het is van belang dat je er rekening mee houdt dat mensen na een lange tijd inactief raken. Wanneer dit gebeurt, is het van belang om een heractiveringscampagne op te zetten want anders is de kans zeer groot dat jouw abonnee zich binnen de kortste keren afmeldt.

Heractiveren e-mailmarketingcampagne

Hierboven zie je de e-mailmarketingcampagne van de webshop LOFT die $25,- korting geeft bij een minimale bestelling van $75,-. Mijn advies is om gebruik te maken van deze heractiveringscampagne wanneer mensen al langer dan 2 maanden jouw e-mailcampagnes niet meer openen. Tevens is het goed om te weten dat je deze heractiveringscampagne ook kunt toepassen wanneer je diensten levert. Denk hierbij dan aan een e-mail waarbij je mensen vraagt of zij jouw e-mails nog wel interessant genoeg vinden. Wanneer je een heractiveringscampagne wilt opzetten, adviseer ik jou om rekening te houden met onderstaande punten:

  • Automatiseer de e-mail.
    Wanneer je kiest voor de heractiveringscampagne kun je er het beste voor kiezen om deze e-mail automatisch te verzenden wanneer mensen al langer dan 2 maanden jouw e-mail  niet meer hebben geopend. Uiteraard is dit wel geheel afhankelijk van de frequentie van de e-mails die je verstuurt. Mocht dit laag zijn dan kun je uiteraard ook aangeven dat je op basis van laatst geopende e-mail deze campagne verstuurt.
  • Maak het aantrekkelijk.
    Wanneer je mensen wilt heractiveren moet je goed in gedachten houden dat wanneer deze e-mail niet gaat werken, de kans groot is dat mensen zich gaan afmelden. Zorg er daarom voor dat de e-mail er aantrekkelijk uitziet en tevens ook interessant genoeg is voor de doelgroep. Dit kun je bereiken door het doen van een interessant voorstel zoals een coupon of misschien wel een gratis consultancy-sessie.

Lezen voordat je aan de slag gaat

Wanneer je gebruik wilt gaan maken van bovenstaande e-mailmarketingcampagnes adviseer ik jou om altijd goed te kijken hoe je de campagne zo doelgericht en interessant mogelijk kunt opstellen. Iedere e-mailcampagne die je verstuurt kan resulteren in conversie maar kan er ook voor zorgen dat iemand zich uitschrijft.

Zorg er daarom voor dat je voldoende aandacht geeft aan het opzetten van de e-mailmarketingcampagnes en dat je maandelijks de statistieken in de gaten houdt, zodat je eventueel de geautomatiseerde e-mailmarketingcampagnes kunt optimaliseren indien nodig.

Oftewel: zet automatiseren nooit voor 100% op de automatische piloot.

Klaar voor het optimaliseren van jouw e-mailmarketingcampagnes?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw e-mailmarketingcampagnes. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *