3-nieuwe-en-bewezen-methodes-voor-doelgroepgericht-adverteren-via-facebook

Hoe belangrijk vind jij het dat jij jouw Facebook-advertentiebudget effectief inzet? Vele mensen maken enkel gebruik van demografische gegevens voor het omschrijven van hun doelgroep. Merk jij dit bij jezelf ook? Er is echter een vele malen effectievere en doelgroepgerichtere manier om te adverteren via Facebook. Benieuwd? Lees nu snel mijn artikel en kom erachter hoe jij vanaf vandaag doelgroepgerichter aan de slag kunt gaan met Facebookadverteren.

Vergelijkbare doelgroepen the way to go!

Wanneer je gerichter aan de slag wilt gaan met Facebookadverteren, dan adviseer ik je om gebruik te maken van vergelijkbare doelgroepen. In een eerder artikel heb ik dit onderwerp al besproken maar door de snelle veranderingen van Facebook zijn er veel nieuwe interessante methodes bijgekomen waarmee je beter in kunt zoomen op jouw potentiële doelgroep. Heb je mijn vorige artikel nog niet gelezen? Lees het artikel dan wanneer je dit artikel hebt afgerond.

Waarom Facebookadverteren met vergelijkbare doelgroepen?

Wanneer je nog op de “ouderwetse manier” gebruikmaakt van enkel demografische gegevens, kom je er hoogstwaarschijnlijk al snel achter dat het lastig is om in te zoomen op een potentiële doelgroep. Vaak is jouw doelgroep erg breed en je loopt daarom al snel tegen het probleem aan dat Facebook aangeeft dat je bereik boven de 200.000 mensen ligt. Wanneer je een groot Facebookmarketingbudget hebt, dan is dat nog niet zo’n probleem. Echter wanneer we het hebben over een budget van rond de € 500 dan wordt het al een stuk belangrijker om beter op de doelgroep in te zoomen. Maar hoe doe je dat?

Om dieper op de doelgroep in te zoomen, kun je het beste kiezen voor vergelijkbare doelgroepen. Met vergelijkbare doelgroepen kun je een potentiële lijst selecteren en aangeven dat Facebook op basis van die potentiële lijst een nieuwe lijst moet aanmaken met mensen die op die potentiële lijst lijken. Uit verschillende testen die ik zelf maandelijks doe bij mijn klanten, zijn de resultaten vele malen beter dan wanneer er op basis van demografische gegevens wordt gewerkt. Waar bij demografische gegevens bijvoorbeeld 2% van de mensen klikt op de advertentie, is dat bij vergelijkbare doelgroepen al snel 6 tot 7% (CTR).

Benieuwd hoe je ook jouw klikken omhoog krijgt? Hieronder bespreek ik de meest recente methodes.

#1 Doelgroep aanmaken met potentiële kopers

Hoe interessant zou het zijn, wanneer je op basis van jouw huidige kopers een vergelijkbare Facebookdoelgroep kunt aanmaken? Nou goed nieuws, dat is mogelijk! Wanneer jij jouw Facebookpixel en tevens conversies via Facebook goed hebt ingesteld, dan kun je iedereen die een aankoop via jouw website doet of bijvoorbeeld een contactformulier invult, opslaan in een doelgroepenlijst. In onderstaande video leg ik je binnen 2 minuten uit hoe je dit doet.

Wanneer je de nieuwe Facebookdoelgroeplijst hebt aangemaakt op basis van mensen die een bepaalde actie ondernamen op jouw website, kun je Facebook vragen om op basis van die lijst een vergelijkbare doelgroep aan te maken. Belangrijk hierbij is dat je er wel voor zorgt dat de nieuwe doelgroeplijst die je hebt opgesteld, groot genoeg is. Een lijst van enkel 20 mensen is te klein. Zelf zou ik gaan voor een lijst van minimaal 100 mensen als dit mogelijk is. In onderstaande video laat ik je zien hoe je zo’n vergelijkbare-doelgroeplijst aanmaakt.

Wanneer je een vergelijkbare doelgroep hebt aangemaakt op basis van de mensen die een actie ondernamen op jouw website, kun je deze nieuwe lijst inzetten voor jouw Facebookadvertentie. Hierbij is het tevens mogelijk, wanneer je de nieuwe lijst selecteert, dat je altijd nog gebruik kunt maken van demografische gegevens om de lijst nog meer te fine-tunen. Makkelijk vind je ook niet?

#2 Doelgroep mensen die je video bekeken aanmaken

Maak je gebruik van video’s? Dan is het aanmaken van Facebookdoelgroeplijsten op basis van mensen die jouw video hebben bekeken een zeer interessante manier. Het kan namelijk zo zijn dat methode 1 voor jou nog niet interessant is, omdat jij de Facebookpixel nog niet hebt ingesteld of mensen nog geen actie ondernamen op jouw website. Echter wanneer je al wel video’s hebt geplaatst, dan kun je eenvoudig en snel een vergelijkbare-doelgroeplijst aanmaken. Benieuwd hoe? Bekijk de video hieronder:

Zoals je in bovenstaande video zag, kun je zelf kiezen welke mensen je wilt opslaan op een Facebooklijst. Zo kun je kiezen op basis van welke Facebookvideo je wilt dat mensen worden opgeslagen in de lijst en tevens hoe lang zij jouw video hebben bekeken. Je kunt hiermee experimenteren om te kijken welke optie het beste potentieel biedt. Mij is opgevallen dat mensen die meer dan 50% van de video hebben afgekeken, een interessante lijst is om mee aan de slag te gaan.

Facebook advertentie doelgroepenlijst video bekeken

Wanneer je de nieuwe Facebooklijst hebt aangemaakt, kun je eenvoudig op basis van deze nieuwe lijst een vergelijkbare doelgroep aanmaken. Even vergeten hoe dat ook alweer moest? Kijk dan voor de videouitleg bij methode 1.

#3 Doelgroep mensen die langer op je site zijn aanmaken

Is methode 1 niet interessant voor jou omdat je de acties nog niet hebt ingesteld en methode 2 niet omdat je geen video’s maakt? No worries, want methode 3 is ook erg interessant! Wat al een lange tijd mogelijk is, is het opslaan van mensen op een nieuwe Facebooklijst die jouw website hebben bezocht. Het probleem was dat daadwerkelijk iedereen op de lijst werd gezet en met iedereen bedoel ik: mensen die bijvoorbeeld ook maar 1 seconde op jouw website zijn geweest. Niet erg interessant, vind je ook niet?

Gelukkig heeft Facebook nu de mogelijkheid om aan te geven hoe lang iemand op jouw website moet zijn geweest voordat hij wordt opgeslagen op een nieuwe Facebooklijst. De functionaliteit is nog niet erg diepgaand, maar je kunt bijvoorbeeld kiezen dat je de top 25% meest actieve gebruikers op jouw website wilt opslaan in een nieuwe Facebooklijst. Hiermee zorg je er in ieder geval voor dat je mensen die voor korte tijd op jouw website zijn geweest uitsluit.

Wanneer je bovenstaande handeling hebt uitgevoerd en een nieuwe doelgroeplijst hebt aangemaakt op basis van bijvoorbeeld jouw top 25% meest actieve websitebezoekers, dan kun je zoals besproken in methode 1 een vergelijkbare doelgroep aanmaken.

En nu aan de slag!

Wanneer je aan de slag gaat met bovenstaande 3 methodes, kun je verschillende nieuwe doelgroeplijsten aanmaken. Als je nu een nieuwe Facebookadvertentie aanmaakt, is het goed om  te gaan testen tussen de verschillende doelgroepen die je hebt aangemaakt. Test bijvoorbeeld eens tussen mensen die 50% van je video hebben afgekeken versus 75% van de mensen die jouw video afkeken. Door de verschillende doelgroeplijsten te testen, kun je al snel zien welke lijsten het meest potentieel bieden. Daarbij ben ik er voor de volle 100% van overtuigd dat deze manier van Facebookadverteren vele malen gerichter is dan enkel op basis van demografische gegevens.

Ben je het met mij eens en vind je deze 3 methodes interessant? Deel het artikel dan met jouw netwerk.

Klaar voor het optimaliseren van jouw Facebook-advertenties?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw Facebook-advertenties. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *