Hoe wordt saaie facebook-advertentie een eye catcher

Wauw, wauw, wauw, Facebook adverteren voor bedrijven! Ben jij op dit moment niet tevreden over jouw huidige Facebook advertenties? Ben je van mening dat je er te weinig verstand van hebt en dat jouw huidige kennisniveau dus een heuse Facebook-advertentie-skills-boost kan gebruiken?

Goed nieuws, want in dit artikel ga ik je alles maar dan ook echt alles (ja oke….misschien niet alles) leren over Facebook adverteren voor bedrijven! Maar liefst 39 advertentie tips! Gekkenwerk als je het mij vraagt, maar ik beloof je:

Van deze 39 toptips  voor Facebook advertenties ga je echt smullen!

#1 Facebook zakelijk adverteren voor bedrijven

Ik schrijf al minstens 5 jaar over het onderwerp Facebook adverteren en in die jaren is er heel veel gebeurd. Ja, Facebook adverteren voor bedrijven is nog steeds interessant, maar er is een reusachtige competitie gekomen op advertentie-gebied.

Facebook adverteren voor bedrijven - gouden tijden

In de afbeelding hierboven zie je een campagne uit 2013! Over gouden-tijden gesproken, voor 2.380.467 weergaven betaalde ik slechts € 278,24. Probeer dat nu maar eens te bereiken. Ik kan je vertellen, het is helaas niet meer mogelijk.

Wat ik hiermee wil aangeven? Je gaat meer betalen voor je Facebook advertenties omdat steeds meer bedrijven kiezen voor Facebook adverteren. Daarom mijn trouwe lezer.., heb ik dit artikel voor jou geschreven. Het is even wat typewerk geweest, maar ik heb het ervoor over gehad om dit onwijs vette artikel voor jou te schrijven!

Om het makkelijk te maken werk ik met grote titels, zodat je dit artikel snel kunt scannen. Als je klaar bent met het lezen van dit artikel, vraag dan de Facebook advertentie quickscan aan of download de gratis Facebook videotraining.

Let’s go!

#2 Waarom Facebook adverteren voor bedrijven?

De statistieken van 2018 liegen er niet om. Op dit moment zijn er nog ruim 9 miljoen Nederlanders actief op Facebook. Echt waar? Yup, check de statistieken hieronder maar.

Facebook adverteren nederlanders actief

Natuurlijk zijn al deze 9.800.000 gebruikers niet interessant voor jou. Je moet zelf een selectie maken van jouw doelgroep, zodat je erachter komt hoeveel van deze mensen nog actief zijn op Facebook (zie punt XXX).

Eén ding is zeker, zakelijk adverteren op Facebook is nog steeds ontzettend interessant. Ik haal nog steeds diverse grote successen met Facebook adverteren voor B2C- en B2B-bedrijven.

Zo ben ik werkzaam voor een grote fitnessbranche waarbij we Facebookleads (lees dit als: e-mailadressen en telefoonnummers) genereren voor nog geen € 2,00 per lead.

facebook adverteren fitnessbranche

Een contactmoment creëren met een potentiële klant kost ons dus slechts € 2,00 door het inzetten van een goede Facebook advertentie. Deze resultaten haal ik voor diverse andere fitnesscentra, maar ook voor andere bedrijven in andere branches.

Voor een Hamam in Hengelo ben ik al 5 jaar bezig met het inzetten van Facebook adverteren en Instagram adverteren. Mijn eerste succes-case was zo’n 5 jaar geleden waarbij we met een gemiddeld Facebook advertentie-budget van € 210 een omzet behaalden van € 13.843! Of deze resultaten zo’n 5 jaar later nog steeds gelden? Jazeker, we behalen nog altijd deze geweldige resultaten.

Nu zul je misschien denken: “Ja maar Wouter….deze resultaten behaal jij in de B2C-sector.”

Dat denk je omdat ik het enkel over B2C-resultaten heb. Ook voor diverse B2B-partijen behaalde ik ontzettend goede resultaten met Facebook-adverteren. Zo haalde ik voor een NLP-instituut zakelijke klanten binnen voor gemiddeld € 10 per conversie, wat ons zo’n € 2000 opleverde aan omzet. Diverse businesscoaches die ik help met hun lead-generatiecampagnes, hebben gemiddeld vier leads nodig om een nieuwe klant te mogen verwelkomen. Een nieuwe klant zorgt voor € 3.000 omzet, oftewel een ‘investering’ van € 12 levert een opbrengst van € 3.000 op.

Leuke succesresultaten voor mijn ego, maar het laat ook zien dat Facebook adverteren voor bedrijven nog steeds ontzettend interessant is.

#3 Facebook adverteren of Instagram adverteren?

Deze vraag krijg ik de laatste tijd heel vaak.

  • Ja, er is een verschuiving van Facebook naar Instagram.
  • Nee, er is nog geen reden tot paniek.

Verschuivingen vinden er altijd plaats. Je moet Facebook, Instagram of ieder ander social-mediakanaal ook niet als de “holy-grale” zien om nieuwe klanten binnen te halen. Het is belangrijk om je goed te verdiepen in jouw doelgroep. Weet wat hun behoeftes zijn en hoe je Facebook adverteren inzet om je doelgroep te helpen bij het bevredigen van die behoeftes.

De jongere doelgroep verplaatst zich inderdaad richting Instagram. De iets oudere doelgroep is veelal nog actief op Facebook. Mijn advies om dit te tackelen is eenvoudig: onderzoek of jouw doelgroep nog steeds actief is op Facebook (zie punt XXX).

#4 Kosten Facebook advertentie

Vraag jij je af wat Facebook adverteren kost? Dat is afhankelijk van het type Facebook advertentie dat je inzet en van het doel van jouw Facebook-advertentie.

Een Facebook-gebruiker die naar jouw website gaat, kost € 0,08 cent. Oftewel 8 cent voor een bezoeker die vanuit Facebook naar jouw website komt. Natuurlijk ligt hier de uitdaging om een echte “killer-advertentie” op te zetten. Meer hierover (zie punt XXX).

Hebben we het over het genereren van leads, lees mensen die hun e-mailadres achterlaten, dan is dat te realiseren voor € 0,08, € 0,80,  € 3,00 …, laten we het er maar op houden dat het geheel afhankelijk is van jouw Facebook-advertentieskills (deze gaan we met dit artikel flink upgraden!)

Facebook advertentie lage lead kost

Ik moet toegeven dat ik 1 ding heb gefotoshopt in deze afbeelding! Nee, niet de kosten per lead, want die waren voor deze klant echt € 0,05 cent voor het verkrijgen van complete NAW-gegevens. Het is enkel de campagnenaam, omdat ik natuurlijk niet zomaar klantdata op straat wil gooien.

Oftewel: kosten van Facebook advertenties kunnen erg variëren. Het is daarom veel interessanter om te kijken naar wat het doel van Facebook adverteren is en op basis van dat doel te bepalen hoeveel een actie mag kosten (zie punt XXX).

#5 Wat leveren Facebook advertenties je op?

Natuurlijk ben je razend benieuwd naar wat Facebook advertenties voor jouw onderneming kunnen betekenen. Hier volgen voorbeelden:

  • Verhogen van engagement met je huidige community (bereik mensen die je niet bereikt met organisch verkeer en genereer reacties op je fanpagina);
  • Laat zien dat je bedrijf bestaat. Als mensen niet geïnteresseerd zijn en dus ook niet klikken op je advertentie, betaal je niks. Zo laat je ze gratis je bedrijf zien!;
  • Webtraffic naar jouw website, andere externe pagina’s of naar jouw Facebookpagina genereren;
  • Zorgen voor meer likes voor je Facebook bedrijvenpagina;
  • Het verhogen van inschrijvers voor je e-maillijst;
  • Genereren van meer omzet met killer-advertenties (zie punt 6);

#6 Verkopen via Facebook adverteren

Laten we over één ding even heel eerlijk zijn: Ja, verkopen via Facebook is uiteraard mogelijk! Maar…, je moet echt goed weten hoe je een converterende Facebook advertentie opzet.

Wat ik nog te vaak zie, is dat bedrijven Facebook adverteren inzetten om veel mensen te bereiken om ze dan direct te vragen of ze een product willen kopen.

No way! Ontzettend dom…

Als ik bij jou aan de deur kom en zeg: “Geef mij € 200!”  Zou je het dan doen?

Kleine kans, zo heb je dus ook een kleine kans op Facebook…, of je moet een ontzettend goede Facebook advertentie opzetten.

Laat je daarom niet verleiden door de enthousiaste succesverhalen van online marketeers. Weet dat verkopen via Facebook zeker weten mogelijk is, enkel moet je goed weten hoe het oriëntatieproces van een doelgroep verloopt en hoe jij jouw Facebook advertenties daarop aan laat sluiten.

#7 Meer likes op Facebook

Yup, dit puntje moest ik echt even aanstippen! Meer likes op Facebook krijgen met Facebook adverteren is uiteraard mogelijk. Enkel wanneer ik ergens aan het spreken ben over Facebook adverteren, dan deel ik altijd mijn mening dat ik geen ene f*ck geef om meer likes op Facebook.

Likes zeggen vrijwel niks. 10.000 fans op Facebook? Denk je dat dit goed is?

Besef goed dat je door de Facebook Edgerank slechts 7% van al die fans bereikt. En besef ook goed dat je veel beter trouwe fans kunt hebben die actief zijn, dan heel veel fans die niet meer actief zijn. Dat is namelijk enkel erg pijnlijk voor je Facebook Edgerank.

Oftewel doe één ding: zet je Facebook-advertentiebudget alsjeblieft niet in voor meer likes op Facebook. Er zijn betere doelstellingen om jouw waardevolle facebook-advertentiebudget aan te besteden.

Overtuigd van Facebook adverteren? Tijd voor je strategie!

Het doel van het eerste deel van dit artikel was je te laten zien dat Facebook adverteren in deze tijd nog steeds enorm interessant is. Als je aan de slag gaat met Facebook adverteren, heb je een gedegen Facebook advertentie strategie nodig.

#8 Bepalen van je Facebook advertentie strategie

Adverteren op Facebook kun je binnen 1 minuut realiseren. Je hoeft enkel naar de Facebook Power Editor te gaan en binnen no-time zet jij een Facebook advertentie op.

Klinkt makkelijk…, is het ook en Facebook zet daar nadrukkelijk op in, maar het is dit niet de beste en meest gewenste manier.

Maar…, zonder een Facebook advertentie strategie, doe je maar iets. Je hebt geen idee wat je doel is en daarom kun jij jouw Facebook advertentie succes ook niet meetbaar maken.

Daarom mijn trouwe lezer, ga ik je eerst laten zien wat de belangrijkste factoren van een gedegen Facebook advertentie strategie zijn.

#9 Facebook advertentie doel

De basis van een Facebook advertentie campagne wordt gevormd door het opstellen van doelstellingen. Zonder doelstellingen kun je geen key performance indicators (kpi’s) bepalen om te meten of jouw Facebook advertentie campagne succesvol is of niet. Hieronder staan een aantal kpi-voorbeelden.

Vergroten van de naamsbekendheid

  • Aantal nieuwe fans;
  • Aantal mensen  die mijn advertentie hebben gezien;
  • Interactie met de advertentie (kliks, reageren, delen, vind-ik-leuk).

Verkopen van een product

  • Aantal mensen die het product hebben bezocht;
  • Aantal mensen die het product hebben gekocht.

Belangrijk is dus eerst voor jezelf inzichtelijk te maken wat jouw doel is van Facebook adverteren en wat de bijbehorende kpi’s zijn. Ik krijg vaak mensen aan de telefoon die met de vraag komen:

Wouter, hoe hoog mogen de kosten per klik (cpc) zijn?

Hieronder volgt een antwoord op deze vraag voor de echte die-hards

Voor het bepalen van jouw maximale kosten per klik, heb je onderstaande informatie nodig:

  • De conversieratio van jouw website. Aan de hand van deze informatie kun je kijken hoeveel kliks daadwerkelijk converteren. Deze conversieratio gaan we gebruiken als beginpunt, want uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat de conversieratio verbetert door het optimaliseren van jouw landingspagina’s.
  • Jouw klant-levensduur-waarde. Dit kan bijvoorbeeld een eenmalige aanschaf zijn, maar het kan ook zo zijn dat jouw klant maandelijks 10 euro spendeert en voor 12 maanden klant bij jou blijft. Dat betekent dat jouw klant-levensduur-waarde € 120,- is.

Als je het bovenstaande weet, kun je jouw maximale cpc gaan berekenen. Voor deze calculatie maak ik gebruik van de volgende gegevens:

  • Conversie ratio: 1%
  • Klant-levensduur-waarde: € 120,-

Als je 1.000 klikken genereert waarvan 1% converteert, dan zijn dat 10 conversies.

De totale waarde van deze 10 conversies is € 120 * 10 = € 1.200-

Dat betekent dat je voor 1000 klikken, niet meer dan € 1200 / 1.000 = € 1,20 per klik wilt uitgeven.

Zoals je al ziet is het eerst belangrijk om het doel te bepalen van je Facebook advertentie en dan verder te gaan met het inrichting van je Facebook advertentie campagne.

#10 Bepalen van je doelgroep

Veel bedrijven hebben niet (goed) inzichtelijk wie hun doelgroep is. Hoe wil je nou daadwerkelijk jouw doelgroep online bereiken, als je niet weet wie jouw doelgroep is?

Bij de bedrijven waar ik de online marketing uitvoer beginnen we altijd met kijken naar wie de doelgroep is: geslacht, leeftijd, functie, werkzaamheden e.d. Deze informatie heb je altijd nodig om marketing gericht in te zetten. Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt wie jouw doelgroep is, dan kun je kijken via welke kanalen zij actief zijn.

Zie onderstaande “youngster” video ;-)

Onderzoeken is eenvoudig

Wist je dat onderzoeken waar jouw doelgroep aanwezig is, erg eenvoudig is? Het kost je nog geen 15 minuten om voor jezelf helder te krijgen met of je met Facebook adverteren ook daadwerkelijk echt jouw doelgroep bereikt. Mijn techniek om hier achter te komen? Door gebruik te maken van de Facebook advertentiemodule, zonder daadwerkelijk te gaan adverteren. Benieuwd hoe dat eruit ziet? Here we go!

Bepalen op basis van demografische gegevens

Wat ik jou wil vragen is om naar Facebook adverteren te gaan. Dit kan via www.facebook.com/ads of uiteraard via de Power Editor. Wanneer je hier bent aangekomen, maak dan een advertentieset in een nieuwe campagne aan. Wanneer je deze nieuwe advertentieset hebt aangemaakt, open je deze advertentieset en scroll je naar de informatie van “Doelgroep”.

Facebook adverteren doelgroep omschrijven

Net zoals je in de afbeelding hierboven ziet, maak je een omschrijving van jouw doelgroep door aan te geven waar ze vandaan komen, welke taal ze spreken, leeftijd, geslacht en uiteraard gedetailleerde belangrijke doelgroepinformatie zoals functies. Wanneer je dit hebt gedaan, wordt er direct aangegeven hoeveel mensen er actief zijn via Facebook. Voilà, hoe eenvoudig kan het zijn?

Bepalen op basis van remarketing of datalijsten

Vind je het lastig om jouw doelgroep te onderzoeken op basis van demografische gegevens? Maak dan slim gebruik van het opzetten van een remarketinglijst of importeer huidige klanteninformatie zoals 06-nummers of e-mailadressen.

Via Power Editor kun je dit eenvoudig doen door naar het tabblad Doelgroep te gaan. Hier kun je dan kiezen voor Doelgroep maken. Wanneer je hiervoor hebt gekozen, heb je de mogelijkheid om een lijst te maken van jouw huidige websiteverkeer of een klantenlijst te uploaden op basis van e-mailadressen of 06-nummers.

Maak je gebruik van MailChimp? Dan kun je deze er ook aan koppelen. Bij het importeren van e-mailadressen of 06-nummers kun je binnen enkele minuten al zien hoeveel mensen van deze lijst actief zijn op Facebook. Bij websitelijsten wordt de lijst aangevuld wanneer iemand op jouw website komt.

Facebook en Instagram adverteren Remarketinglijst en websiteverkeer

#11 Facebook advertentie budget

Met wat voor budget moet je rekening houden als je aan de slag wilt gaan met Facebook adverteren? Eerlijk gezegd kent Facebook geen minimaal budget. Je kunt beginnen vanaf € 1,00 per dag met Facebook adverteren.

Maar laten we eerlijk zijn…, eigenlijk is deze vraag irrelevant. Wat veel relevanter is, is om terug te gaan naar punt #9 en eerst te kijken wat ons doel is en op basis daarvan te berekenen wat we als Facebook advertentie budget moeten inzetten.

Als je toch een indicatie wilt hebben, dan zou ik zeggen minimaal € 7,50 per dag. Op deze manier kun je in één maand tijd redelijk wat data verzamelen om op basis daarvan keuzes te maken hoe je Facebook adverteren verder gaat inzetten.

Awesome, alweer een stap dichterbij hoogwaardig Facebook adverteren!

Wat zijn we lekker bezig! Je hebt al meer dan 2.000 woorden gelezen en je weet nu in ieder geval belangrijke dingen:

  1. je weet dat Facebook adverteren iets voor jou is
  2. je weet hoe jij jouw doelstellingen bepaalt
  3. of überhaupt je doelgroep op Facebook zit
  4. wat voor een budget je moet inzetten.

Tijd om nu verder te gaan met de eerste stap tot het opzetten van je Facebook advertentie!

#12 Never nooit je bericht boosten!

Oké, deze wil ik eerst met jou tackelen. Je moet echt never nooit je berichten boosten!

Waarom niet? Het is letterlijk het weggooien van je geld. Facebook heeft deze optie bij jouw berichten niet voor niks zo eenvoudig mogelijk gemaakt.  Ja, je bereikt heel veel mensen en je denkt dat dit potentiële klanten zijn (zoals je omschreven hebt), maar het resultaat ervan is echt waardeloos.

Uit diverse testen die ik heb gedaan, blijkt dat Facebook adverteren vanuit de Power Editor het altijd wint van het gebruiken van de boost-knop.

Dus bij deze ben je gewaarschuwd om niet te adverteren via Facebook door middel van de Facebook boostknop (zie afbeelding hieronder)

Facebook adverteren - bericht boosten

#13 Haal het maximale uit je Facebook-pixel

Bereid jezelf voor…, zoals ik al aangaf is dit een echt uitgebreid Facebook adverteren artikel. Wanneer je echt alles uit je Facebook advertenties wilt halen, dan begint dat bij een echte ‘pro’-beheersing van de Facebook-pixel. Daarom deel ik nu graag met jou een echte Facebook-pixel-pro-tip die menig ondernemer nog niet kent.

Wat is de Facebook-pixel ‘in het kort’?

De Facebookpixel is een pixel die je op jouw website zet, zodat je daarmee waardevolle data kunt binnenhalen (websitebezoekers e.d.).

Wat de meeste marketeers goed doen, is dat ze al gebruikmaken van deze pixel. Enkel heeft deze pixel zo zijn nadelen en dat los je op door mijn krachtige combi vanaf vandaag te integreren.

Wat het namelijk is: Facebook haalt wel data binnen met de pixel, enkel kun je hier nog niet erg veel mee doen.

Wat je wel kunt doen, is mensen opslaan in lijsten die:

  • je website hebben bezocht;
  • een aankoop hebben gedaan of een andere waardevolle actie;
  • de meest actieve bezoekers waren.

Zoals je ziet is deze lijst nog erg beperkt. Je kunt wel werken met verschillende variabelen, maar dan nog steeds is het niet “je van het”.

Tijd om daar dus verandering in te brengen! Want wanneer je de combi weet, dan is alles wat je je maar kunt wensen mogelijk!

Facebook-pixel + Google Tag Manager = OMG!

Waar je voorheen voor alle technische activiteiten een webdeveloper nodig had, is dit nu dankzij de Google Tag Manager verleden tijd.

Het plaatsen van Google analytics codes, Facebookpixels, LinkedInpixels en ga zo maar door, je kunt het vanuit de Google Tag Manager allemaal eenvoudig zelf doen.

Wat vele mensen enkel niet weten is dat je Google Tag Manager ontzettend slim kunt combineren met de Facebookpixel. En dat eigenlijk niet alleen!

Je kunt ook andere social-mediakanalen zoals LinkedInadverteren en Twitteradverteren combineren met Google Tag Manager.

Sta je nu echt te popelen om te weten wat er mogelijk is als je de Facebookpixel combineert met Google Tag Manager? Ik laat je niet langer in spanning afwachten.

Here we go!

Hello Mr. Data layer!

Alles begint bij het kennen van de data layer. Ik kan een erg technisch verhaal gaan houden, maar dan haak je waarschijnlijk binnen enkele seconden af.

Google data layer

Wat je hierboven ziet, is de data layer van een webshop. In deze data layer wordt verschillende informatie vertoond.

Zo zie je de prijs, product en andere informatie. Het interessante is, dat je deze informatie kunt gebruiken voor Google Tag Manager in combinatie met de Facebookpixel.

Ik probeer het niet te technisch te maken, maar je moet nu eventjes opletten wat ik ga zeggen.

Vanuit Google Tag Manager kun je namelijk events aanmaken. Een event kan iets simpels zijn als:

Wanneer iemand op de bestelknop drukt op mijn website, dan gaat er een seintje richting Google Tag Manager. Vanuit daar kun je dan zeggen wat Google Tag Manager met dit seintje moet doen. Dit kan simpelweg zijn dat je wilt dat Google op dat moment jouw Facebookpixel activeert. Hierdoor worden er dus data opgeslagen van mensen die op de bestelknop hebben gedrukt.

Tot zover duidelijk wat de data layer is en hoe de samenwerking werkt? Dan gaan we nu een stapje verder.

Mensen opslaan op basis van ‘scrollgedrag’

Wanneer je gebruikmaakt van de Facebookpixel, dan weet je dat je websitebezoekers kunt opslaan in een lijst. Nu klinkt dit best wel interessant maar het brengt ook meteen een groot gevaar met zich mee.

Stel ik kom namelijk op jouw website, maar ik haak direct af. De Facebookpixel zal op dat moment zeggen dat ik op jouw website ben geweest en zet mij in de door jou aangemaakte lijst.

Klinkt niet echt handig, toch!? Toch maken wij al snel deze fout omdat we niet weten dat er andere mogelijkheden zijn.

Want wat je namelijk kunt doen is vanuit Google Tag Manager een evenement aanmaken op basis van “scrollgedrag”. En nu begint het écht interessant te worden.

Stel je voor dat er iemand op jouw site is en die scrolt voor minstens 75% naar beneden (verkenningsmodus). Op zo’n moment is het al vele malen interessanter om deze bezoeker op te slaan in een lijst.

Door het aanmaken van een evenement in Google Tag Manager geef je aan dat wanneer iemand voor 75% naar beneden scrollt, dat er dan een seintje wordt afgegeven. Dit seintje is simpelweg een melding richting de Facebookpixel dat hij geactiveerd moet worden.

Hierdoor zal de bezoeker die voor 75% of meer naar beneden scrollde, opgeslagen worden in je Facebooklijst. De bezoeker die voor één milliseconde op je site was, wordt niet opgeslagen.

Je ziet door deze eerste methode, dat je enkel geïnteresseerde websitebezoekers opslaat in je lijst in plaats van iedere bezoeker die bijvoorbeeld per ongeluk op jouw site klikte.

Langer dan X minuten actief? Sla hem op!

Mensen opslaan op basis van scrollgedrag is interessant, maar wat dacht je van de duur dat ze op jouw website zijn?

Hier geldt dat dit helaas beperkt mogelijk is met de Facebookpixel. Het goede nieuws is dat je dit eenvoudig kunt instellen via Google Tag Manager.

Zo kun je dus aangeven dat wanneer een bezoeker voor 2 minuten of langer op je site is, dat je hem dan opslaat in een Facebooklijst. Deze manier van bezoekers opslaan is erg effectief.

Mensen die namelijk langer op jouw site zijn, zullen hoogstwaarschijnlijk meer interesse in je hebben. Belangrijk dus om deze mensen op te slaan in een Facebooklijst.

Je kunt experimenteren door het aanmaken van verschillende lijsten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verschillende tijden dat mensen actief zijn op jouw site.

Zo kun je advertenties richten op deze verschillende doelgroepen en kom je er eenvoudig achter welke bezoekers het meest veelbelovend zijn.

Scrollgedrag + tijd op je site

Oké, bij punt 2 ligt er een kleine valkuil. Stel dat ik namelijk naar jouw website ga en op dat moment krijg ik een telefoontje.

Na het behandelen van het telefoontje bedenk ik dat ik niet op de juiste site zit en ik haak af. Bij punt 2 zou ik op dat moment zijn opgeslagen in jouw Facebooklijst. Niet echt handig…

Daarom combineren we punt 1 met punt 2 (scrollgedrag + tijd op je site). Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen.

Wanneer iemand voor een bepaalde tijd op jouw website is geweest en tevens scrollgedrag heeft vertoond, dan kun je er vanuit gaan dat het:

  1. een actieve gebruiker is;
  2. dat hij interesse heeft in wat op de pagina staat.

Direct opslaan! Deze gebruikers wil je wanneer ze niet meteen tot actie overgaan opnieuw benaderen met een advertentie via Facebook.

Besteding boven de 800 euro

Voor een aantal van mijn klanten werken we met slimme databestanden. Denk bijvoorbeeld aan bestanden waarbij we eenvoudig en snel een onderscheid kunnen maken tussen terugkomende klanten (ambassadeurs) en eenmalige klanten.

Het opzetten van deze lijsten is belangrijk omdat je zo met slimme Facebookadvertentiecampagnes nieuwe producten kunt verkopen aan je best betalende klanten. Wanneer je niet de mogelijkheid hebt tot het opzetten van slimme databestanden, kun je gebruikmaken van de data layer.

Ik had het eerder al even over de data layer. Hieronder nogmaals de afbeelding waarmee ik begon:

Google data layer

Je ziet in de afbeelding dat er prijzen worden meegegeven aan de producten. Deze data (de prijzen) kun je gebruiken voor het opzetten van slimme doelgroepen.

Zo kun je iedereen die voor € 800 of meer besteedt op je website, opslaan in een Facebooklijst. Natuurlijk moet je deze regels wel instellen vanuit Google Tag Manager.

Hierbij wil je dan een evenement aanmaken waarbij er een seintje word geschoten naar Google Tag Manager wanneer iemand voor € 800 of meer afrekent via de website.

Dit seintje zal dan de Facebookpixel triggeren en hierdoor wordt de besteller opgeslagen in een nieuwe lijst die je bijvoorbeeld noemt “meest bestedende klanten”.

Op deze manier kun je verschillende doelgroepen aanmaken op basis van hun bestelgedrag. Erg belangrijk, want vanuit de praktijk weet ik dat mensen die veel besteden, vaker geneigd zijn om sneller weer iets te kopen.

Natuurlijk geldt hierbij: testen, testen en nog eens testen.

Eigenlijk.., is alles mogelijk!

Wanneer je goed overweg kunt met de data layer, is alles mogelijk! En met alles bedoel ik dan ook daadwerkelijk alles.

Je hoeft niet op Facebook te wachten met hun nieuwe updates en mogelijkheden om mensen gerichter te targeten. Het enige wat je nodig hebt is de kennis van data layer of iemand die deze kennis heeft.

2 belangrijke Facebook advertentie tips in je pocket

Woow, wat zijn we lekker bezig. Ik onderbreek hier even, zodat je eerst de tijd kunt nemen om nog een keer goed naar de 2 belangrijke punten te kijken:

  1. het never nooit boosten van je Facebook berichten (staat er nu nog een campagne aan? zet hem direct uit!)
  2. Facebook-pixel implementeren voordat je ook maar één seconde investeert in Facebook adverteren.

Check, Check, dubbelcheck? Tijd om een killercampagne op te zetten!

#14 Facebook campagne doelstelling uitkiezen

Wanneer je aan de slag gaat met het inrichten van jouw Facebook advertentie campagne, begin je bij het kiezen van een campagne doelstelling. Facebook is continu bezig met het uitbreiden van deze doelstellingen. Hieronder een up-to-date lijstje:

Facebook advertentie doelstellingen voor bedrijven

Besef goed dat Facebook er alles aan doet om het maximale uit jouw doelstelling te halen. Hiermee bedoel ik dus:

Kies de Facebook campagne doelstelling die past bij jouw doelstelling

Klinkt lekker dubbel vind je ook niet? Maar hoe eenvoudig het ook klinkt, vaak zie ik campagnes die compleet verkeerd ingericht zijn. Hieronder laat ik je de enorme impact zien van het bepalen van de juiste doelstelling:

#15 De invloed van de juiste Facebook advertentie doelstelling

Begin dit jaar was ik zelf nog niet zo enthousiast over de doelstellingen die je kon aangeven bij een campagne. Simpelweg gezegd zou je denken dat je voor meer leads genereren een campagne met als doelstelling “conversies” instelt.

Klinkt logisch, maar in de praktijk was dit niet de meest effectieve manier.

De meest effectieve manier voor mij was mijn 2-staps-strategie:

  • Eerst mensen kennis laten maken met jouw product / dienst – doelstelling: bereik
  • Daarna deze mensen opnieuw bereiken met een remarketingcampagne: – doelstelling: conversie

Deze manier van werken was voor mij dé manier om met een kleine investering volop leads te genereren. Voor een klant van mij (GLK – Geldersche Landschap en Kasteelen), verkregen we nieuwe donateurs voor gemiddeld € 3,37.

Zie hier (met de billen bloot)

Facebook-leads-generartie

Een lange tijd was voor mij de 2-staps-strategie dé manier om leads te genereren tegen een lage investering. Een logische strategie, want je moet immers eerst het vertrouwen winnen van jouw doelgroep voordat ze iets van jou gaan kopen. Hoewel deze strategie nog steeds voor mijn klanten werkt, zijn de mogelijke doelstellingen die je binnen Facebook kunt gebruiken sterk verbeterd.

Conversiedoelstelling ‘steeds krachtiger’

Zoals ik hiervoor al aangaf was de doelstelling “conversie” niet de meest krachtige manier van Facebook adverteren, tenminste niet voor mij. Misschien ook wel logisch, want hoe kan een doelstelling “conversie” nou echt zijn werk doen als je vrijwel geen traffic hebt gegenereerd? Facebook weet dan immers nog niks over jouw doelgroep en over wie wel of niet interessant is.

Daarom kwam Facebook onlangs met een nieuwe update en deze had een enorme impact op mijn campagnes.

Facebook conversie optimalisatie doelstelling adverteren

Bij nieuwe campagnes kun je nu aangeven dat je eerst traffic wilt genereren zodat Facebook jouw doelgroep leert kennen. Enorm krachtig, want met deze update zijn enkele campagnes van mij met  gemiddelde kosten per lead van € 8,- naar € 0,90 gedoken.

Ik heb het hierbij over diverse sportscholen waar ik de ledenwerving voor doe.

Facebook lead generatie adverteren

Zie in bovenstaande afbeelding het verschil tussen € 0,89 en € 6,87 per lead. De 6,87 per lead was met de doelstelling “bereik” en de kosten per lead van € 0,89 met de doelstelling “conversie”. Twee maanden geleden zaten mijn campagnes met doelstelling “bereik” nog op ± € 2,50 per lead en nu dus al veel hoger. Natuurlijk heeft dit te maken met verschillende factoren maar toch werkt de doelstelling “conversies” nu velen malen beter.

Staar je niet dood op de kosten per conversie

Kosten kunnen laag zijn, maar het gaat wel om de kwaliteit van een lead. Daarbij komt meer kijken dan het enkel inrichten van de Facebook advertentie. Een goede landingspagina, doelgroepbepaling en dergelijke hebben de grootste impact op jouw campagne. Met alleen de doelstelling “conversies” kom je er niet.

Kort samengevat

Kies altijd de doelstelling die het dichtst bij jouw doel van de Facebook advertentie campagne ligt. Zoals ik al aangaf, Facebook wordt steeds slimmer dus vertrouw hierop en ga niet de doelstelling “bereik” inzetten als je “traffic” wilt genereren naar je website.

#16 De kracht van een goede advertentieset

Nu je de juiste doelstelling hebt gekozen voor jouw Facebook campagne is de volgende step het opzetten van een krachtige advertentieset. Een advertentieset bestaat uit:

  • wie jij wilt bereiken;
  • via welke plaatsingen jij jouw doelgroep wilt bereiken.

#17 Je doelgroep bereiken op basis van demografische gegevens

Als we het hebben over “wie je wilt bereiken”, dan hebben we het over het maken van een omschrijving van jouw doelgroep. Omdat mensen vrijwel alles delen op Facebook, verzamelt Facebook dagelijks heel wat informatie die jij als marketeer kunt inzetten om jouw doelgroep te targeten.

Facebook-adverteren-demografische-gegevens

Zoals je hierboven ziet een flinke waslijst aan informatie die je kwijt kunt. Mijn advies is om altijd diverse advertentiesets op te zetten (meer hierover zie punt XX). Daarnaast ben ik zelf geen voorstander meer van demografische gegevens. Waarom niet?

Het is niet eenvoudig om een goede omschrijving te maken van jouw doelgroep. Je doelgroep kan zoveel verschillende interesses e.d. hebben, waardoor je beter Facebook aan het werk kan laten gaan. Oja? Kan dat?

Yes, je kunt Facebook aan het werk laten gaan om de kracht van vergelijkbare doelgroep in te zetten. Dit is voor al mijn klanten nog steeds de meest effectieve manier van Facebook adverteren. En je raadt het al…, omdat dit een high-end artikel is voor Facebook adverteren gaan we hier een flinke duik in nemen.

#18 Vergelijkbare doelgroepen the way to go!

Wanneer je gerichter aan de slag wilt gaan met Facebook adverteren, dan adviseer ik je om gebruik te maken van vergelijkbare doelgroepen. In een eerder artikel heb ik dit onderwerp al besproken maar door de snelle veranderingen van Facebook zijn er veel nieuwe interessante methodes bijgekomen waarmee je beter in kunt zoomen op jouw potentiële doelgroep. Heb je mijn vorige artikel nog niet gelezen? Lees het artikel dan wanneer je dit artikel hebt afgerond.

#19 Waarom Facebook adverteren met vergelijkbare doelgroepen?

Wanneer je nog op de “ouderwetse manier” gebruikmaakt van enkel demografische gegevens, kom je er hoogstwaarschijnlijk al snel achter dat het lastig is om in te zoomen op een potentiële doelgroep. Vaak is jouw doelgroep erg breed en je loopt daarom al snel tegen het probleem aan dat Facebook aangeeft dat je bereik boven de 200.000 mensen ligt. Wanneer je een groot Facebookmarketingbudget hebt, dan is dat nog niet zo’n probleem. Wanneer we het echter hebben over een budget van rond de € 500 wordt het al een stuk belangrijker om beter op de doelgroep in te zoomen. Maar hoe doe je dat?

Om dieper op de doelgroep in te zoomen, kun je het beste kiezen voor vergelijkbare doelgroepen. Met vergelijkbare doelgroepen kun je een potentiële lijst selecteren en aangeven dat Facebook op basis van die potentiële lijst een nieuwe lijst moet aanmaken met mensen die op die potentiële lijst lijken. Uit verschillende testen die ik zelf maandelijks doe bij mijn klanten, zijn de resultaten vele malen beter dan wanneer er op basis van demografische gegevens wordt gewerkt. Waar bij demografische gegevens bijvoorbeeld 2% van de mensen klikt op de advertentie, is dat bij vergelijkbare doelgroepen al snel 6 tot 7% (CTR).

Benieuwd hoe je ook jouw klikken omhoog krijgt? Hieronder bespreek ik de meest recente methodes.

#20 Doelgroep aanmaken met potentiële kopers

Hoe interessant zou het zijn, wanneer je op basis van jouw huidige kopers een vergelijkbare Facebookdoelgroep kunt aanmaken? Nou goed nieuws, dat is mogelijk! Wanneer jij jouw Facebookpixel en tevens conversies via Facebook goed hebt ingesteld, dan kun je iedereen die een aankoop via jouw website doet of bijvoorbeeld een contactformulier invult, opslaan in een doelgroepenlijst. In onderstaande video leg ik je binnen 2 minuten uit hoe je dit doet.

Wanneer je de nieuwe Facebookdoelgroeplijst hebt aangemaakt op basis van mensen die een bepaalde actie ondernamen op jouw website, kun je Facebook vragen om op basis van die lijst een vergelijkbare doelgroep aan te maken. Belangrijk hierbij is dat je er wel voor zorgt dat de nieuwe doelgroeplijst die je hebt opgesteld, groot genoeg is. Een lijst van enkel 20 mensen is te klein. Zelf zou ik gaan voor een lijst van minimaal 100 mensen als dit mogelijk is. In onderstaande video laat ik je zien hoe je zo’n vergelijkbare-doelgroeplijst aanmaakt.

Wanneer je een vergelijkbare doelgroep hebt aangemaakt op basis van de mensen die een actie ondernamen op jouw website, kun je deze nieuwe lijst inzetten voor jouw Facebookadvertentie. Hierbij is het tevens mogelijk, wanneer je de nieuwe lijst selecteert, dat je altijd nog gebruik kunt maken van demografische gegevens om de lijst nog meer te fine-tunen. Makkelijk, vind je ook niet?

#21 Doelgroep mensen die je video bekeken aanmaken

Maak je gebruik van video’s? Dan is het aanmaken van Facebookdoelgroeplijsten op basis van mensen die jouw video hebben bekeken een zeer interessante manier. Het kan namelijk zo zijn dat methode 1 voor jou nog niet interessant is, omdat jij de Facebookpixel nog niet hebt ingesteld of mensen nog geen actie ondernamen op jouw website. Echter wanneer je al wel video’s hebt geplaatst, dan kun je eenvoudig en snel een vergelijkbare-doelgroeplijst aanmaken. Benieuwd hoe? Bekijk de video hieronder:

Zoals je in bovenstaande video zag, kun je zelf kiezen welke mensen je wilt opslaan op een Facebooklijst. Zo kun je kiezen op basis van welke Facebookvideo je wilt dat mensen worden opgeslagen in de lijst en tevens hoe lang zij jouw video hebben bekeken. Je kunt hiermee experimenteren om te kijken welke optie het beste potentieel biedt. Mij is opgevallen dat mensen die meer dan 50% van de video hebben afgekeken, een interessante lijst is om mee aan de slag te gaan.

Facebook advertentie doelgroepenlijst video bekeken

Wanneer je de nieuwe Facebooklijst hebt aangemaakt, kun je eenvoudig op basis van deze nieuwe lijst een vergelijkbare doelgroep aanmaken. Even vergeten hoe dat ook alweer moest? Kijk dan voor de videouitleg bij methode 1.

#22 Doelgroep ‘mensen die langer op je site zijn’ aanmaken

Is methode 1 niet interessant voor jou omdat je de acties nog niet hebt ingesteld en methode 2 niet omdat je geen video’s maakt? No worries, want methode 3 is ook erg interessant! Wat al een lange tijd mogelijk is, is het opslaan van mensen op een nieuwe Facebooklijst die jouw website hebben bezocht. Het probleem was dat daadwerkelijk iedereen op de lijst werd gezet en met iedereen bedoel ik: mensen die bijvoorbeeld ook maar 1 seconde op jouw website zijn geweest. Niet erg interessant, vind je ook niet?

Gelukkig heeft Facebook nu de mogelijkheid om aan te geven hoe lang iemand op jouw website moet zijn geweest voordat hij wordt opgeslagen op een nieuwe Facebooklijst. De functionaliteit is nog niet erg diepgaand, maar je kunt bijvoorbeeld kiezen dat je de top 25% meest actieve gebruikers op jouw website wilt opslaan in een nieuwe Facebooklijst. Hiermee zorg je er in ieder geval voor dat je mensen die voor korte tijd op jouw website zijn geweest uitsluit.

Wanneer je bovenstaande handeling hebt uitgevoerd en een nieuwe doelgroeplijst hebt aangemaakt op basis van bijvoorbeeld jouw top 25% meest actieve websitebezoekers, dan kun je zoals besproken in methode 1 een vergelijkbare doelgroep aanmaken.

#23 A/B-testen tussen verschillende doelgroepen

Wat je nooit moet doen, is enkel één doelgroep aanmaken die je wilt bereiken met jouw Facebook advertentie. Ik zeg echt noooooit doen, dit is één van de belangrijkste redenen waarom jouw Facebook advertentie kan falen.

Je kunt het beste gaan testen tussen verschillende doelgroeptypes. Zelf test ik vaak minimaal tussen 4 verschillende doelgroepen omdat ik uit jarenlange ervaring weet dat er altijd een rotte appel en daadwerkelijk de koning der conversies tussen zit.

Verschillende soorten doelgroepen

  • Demografische gegevens (leeftijd, geslacht, interesses etc)
  • Vergelijkbare doelgroepen (hiermee laat je Facebook nieuwe doelgroepen aanmaken o.b.v. bestaande doelgroeplijsten)
  • Mensen die op jouw website zijn geweest
  • Fans die de interactie aan zijn gegaan met jouw post
  • En je raad het al… nog veel meer verschillende soorten doelgroepen

Jij: Alright, dus zoals ik het zie zijn er veel verschillende doelgroepen die ik kan targeten?”  Ik: Ja, dat klopt inderdaad! Maar kijk altijd welke potentiële doelgroep voor jou het interessantst is en probeer die te bereiken.”

Facebook en Instagram advertentie doelgroepen

Zelf test ik verschillende doelgroepen en de statistieken hierboven liegen er niet om. Je ziet al direct waar de rotte appel en waar de koning der conversies zittenHad ik geen verschillende doelgroepen opgezet, dan zou ik vele euro’s meer moeten investeren dan dat ik op dit moment doe voor het genereren van nieuwe opdrachten.

#24 A/B testen bij de plaatsing van jouw advertentie

Het grootste deel van de Facebookgebruikers is actief via de mobiele telefoon.

Mensen loggen meerdere keren in op Facebook, op de WC, terwijl ze wachten op de kinderen die van school komen, in de trein, tijdens de pauze op het werk, bij het koffie-apparaat. Hoe ga je deze mensen bereiken met Facebookadverteren? Bereik je ze:

  • via de computer wanneer ze inloggen op Facebook en Instagram?
  • via de mobiel?
  • door te adverteren aan de rechterkant van Facebook?
  • door Exxpressartikelen?
  • via audience network?
  • Etcetera

Ook hier wil je jouw “sweet spot” vinden. 90% van mijn advertenties vertoon ik enkel nog maar via de mobiele telefoon. Ik heb het getest en kwam erachter dat conversies via de computer vele malen duurder zijn dan conversies via de mobiele telefoon.

Advertenties aan de rechterkant worden automatisch weggefilterd door onze hersenen omdat Google vele jaren gebruikmaakte van de advertentiemogelijkheden aan de rechterkant.

Test daarom tussen de verschillende plaatsingen en kom erachter waar je het beste jouw advertentie kunt vertonen. Dit gaat echt een enorm verschil maken in het rendement van jouw advertenties.

#25 Bouwen aan een super Facebook advertentieset

Woow, dat waren nog eens tips omtrent het opzetten van de ideale advertentieset vond je ook niet? Zoals ik hiervoor al aangaf kan een advertentieset jouw Facebook campagne maken of breken! Lees daarom nog even goed de vorige punten door, zodat je niet als de gemiddelde ondernemer slechts één doelgroep aanmaakt die niet rendabel is.

#26 De kracht van een goede Facebook advertentie

Yes, we zijn aangekomen bij het leukste onderdeel (vind ik persoonlijk). Het opzetten van het Facebook advertentie beeldmerk. Binnen Facebook zijn er verschillende keuzes die je kunt maken:

Facebook advertentie mogelijkheden

Uit de diverse onderzoeken die ik heb gedaan werken onderstaande 2 type Facebook advertenties voor bedrijven het beste:

  • Één afbeelding (ja, geen carrousel maar slechts 1 afbeelding)
  • Korte video (bereikkosten liggen vaak een stuk lager)

Ook hier geld altijd weer dat je zelf gaat experimenteren wat het beste voor jou werkt. Ik heb nog nooit echt goed resultaat gehad met de Facebook carrousel. Ook andere mensen om mij heen zijn erg negatief over deze manier van adverteren.

Dus belangrijke tip: test and learn.

#27 Tijd voor eye-catchende Facebook advertenties?

Je hebt nu al heel veel geleerd over Facebook adverteren. Enkel met de informatie die je nu hebt, ontbreekt er nog 1 ontzettend belangrijk onderdeel. En dat is…een echte aantrekkelijke eye-catchende Facebook advertentie opstellen.

#28 Zorg voor een aantrekkelijke Facebook afbeelding

Wanneer je duidelijk in kaart hebt gebracht wat jouw doelgroep is, zoek je een aantrekkelijk afbeelding die de aandacht trekt. Onderstaande tips zorgen dat jouw Facebook advertentie een succes wordt.

#29 Vrolijke mensen / kijkrichting

Wanneer je de aandacht wilt trekken van jouw doelgroep, kun je het beste gebruikmaken van vrolijke mensen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een afbeelding met vrolijke mensen erop eerder de aandacht trekt dan een afbeelding waarop mensen niet lachen. Belangrijk is dat de mensen op de afbeelding in de camera kijken of dat ze naar een plek kijken waar je wilt dat de ogen van de doelgroep naar toe gaan. Hieronder staan 2 voorbeelden van een baby.

Voorbeeld 1

facebook advertentie Baby eye tracking

Doordat de baby op bovenstaande afbeelding in de camera kijkt, kijken mensen eerst naar de ogen van de baby en daarna pas naar de rest van de afbeelding.

Voorbeeld 2

facebook advertentie Baby eye tracking 2

Ook op deze foto kijken wij eerst naar de ogen van de baby en daarna kijken wij direct door naar waar de ogen van de baby naar kijken.

#30 De juiste kleuren

In mijn artikel over de psychologie en invloed van kleurenmarketing vertel ik hoe belangrijk het is om de juiste kleuren te gebruiken om de boodschap over te brengen. Bij een Facebook advertentie is dit uiteraard niet anders. Omdat Facebook gebruikmaakt van de kleuren blauw en wit, kun je het beste kiezen voor andere kleuren in jouw advertentie. Wanneer je namelijk een advertentie hebt die veel blauw gebruikt is de kans groot dat onze ogen deze afbeelding overslaan. Zorg er daarom voor dat je kleuren gebruikt die opvallen en die voldoen aan de emotie die je bij jouw doelgroep wilt oproepen.

body-en-fitshop-facebook-advertentievriendenloterij-facebook-advertentie

Kijkend naar bovenstaande twee afbeeldingen zien we dat zowel de Vriendenloterij als Body en Fitshop gebruikmaken van de kleur blauw. Hierdoor vallen deze advertenties via Facebook al een stuk minder op. Echter doordat Body en Fitshop 3 verschillende kleuren mixers in de afbeelding heeft verwerkt, valt de afbeelding weer meer op.

Tevens maken ze slim gebruik van de rode en oranje kleur. Dit zijn twee kleuren die vaak geassocieerd worden met aanbieding / korting. Meer hierover in het artikel kleurenpsychologie.

#31 Maak gebruik van je logo

In het boek Brainfluence van Roger Dooley, maakt Roger duidelijk hoe belangrijk het is om altijd consistent jouw logo te gebruiken in alle advertentie-uitingen, zowel offline als online. Door consistent gebruik te maken van jouw logo werk je aan je naamsbekendheid.

Door met jouw logo vaker in beeld te zijn bij jouw doelgroep, ga je in hun onderbewustzijn werken aan likeability. Door te werken aan je likeability is de kans groter dat mensen in een later stadium zaken met jou gaan doen omdat ze jouw logo al kennen.

Tevens goed om te weten: aanwezig zijn met jouw advertenties, zelfs op momenten dat jouw doelgroep er geen aandacht aan geeft, werkt alsnog beter dan het totaal niet laten zien van jouw advertentie. Uit onderzoek en na het lezen van het boek Brainfluence, zie je dat ook als mensen geen aandacht geven aan jouw advertentie, dat ze hierdoor toch wel enkele beelden van jouw advertentie opslaan in hun hersens.

#32 Maak je Facebook advertentie leuk

Wanneer je aan het adverteren bent via Facebook, moet je rekening houden met een doelgroep die actief is op dit platform in hun vrije tijd. Probeer daarom de afbeelding ook zo aantrekkelijk en leuk mogelijk te maken. Zo trek je eerder de aandacht van jouw doelgroep.

Een afbeelding die leuk is, heeft een grotere kans om gedeeld te worden door de doelgroep. Hierdoor bereik je niet alleen een nieuw netwerk op basis van adverteren, maar ook door het organisch delen.

#33 De juiste Facebook advertentie afmetingen

Facebook maakt gebruik van verschillende afmetingen voor verschillende soorten advertenties. Aan de hand van onderstaande advertentietemplate kun je kijken welk formaat ervoor zorgt dat je advertentieafbeelding altijd voor de volledige 100% in beeld is.

Opgelet: je moet even scrollen om het vervolg van het artikel te lezen ;-)

facebook afmetingen formaten adverteren

#34 Aantrekkelijke tekst

Met enkel alleen een goede afbeelding kom je er niet. De tekst is van belang om de doelgroep snel te informeren en te activeren. Belangrijk hierbij is om jezelf te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en om woorden te gebruiken waar je doelgroep gevoelig voor is.

#1 Overtuigende tekst

Wanneer jij de aandacht wilt trekken van jouw doelgroep is een tekst die inspeelt op de emotie van de doelgroep van belang. Maak daarom gebruik van onderstaande beïnvloedingstechnieken en lees het artikel: De 6 geheimen van het online overtuigen van jouw doelgroep.

  • Urgentie: Deze aanbieding is nog maar 2 dagen geldig
  • Schaarste: Nog maar 10 tickets beschikbaar
  • Exclusiviteit: Deze deal is enkel voor jou als Facebookfan
  • Social-proof: Al meer dan 500 mensen gingen jou voor.

#2 Activerende tekst

Wanneer je de aandacht van je doelgroep hebt getrokken, is het nu van belang om je doelgroep aan te zetten tot actie. Zonder actie zal je advertentie alleen maar zichtbaarheid opleveren en verder niks. Maak daarom gebruik van één van onderstaande methodes:

  • Overtuigende tekst met call to action: Er zijn nog maar 10 tickets beschikbaar. Klik hier en claim de ticket -> www.hierkomtdeticket.nl
  • Facebook call to action button: Binnen Facebook advertenties is het mogelijk om gebruik te maken van een “aanzet tot actie”. Hierbij kun je kiezen uit 5 verschillende acties: Boek nu, Downloaden, Meer informatie, Shoppen of Registreren. Uit onderzoek van AdRoll is gebleken dat deze buttons zorgen voor een 2,85 hogere klikratio (CTR).

Facebook advertentie CTA button statistieken

#35 Gebruik Power Woorden

Na het trekken van de aandacht met een sterke afbeelding, is het nu van belang om de doelgroep te informeren over wat jij wilt dat ze gaan doen.

Er is geen goed en fout in de advertentiewereld, maar op het gebied van het schrijven van krachtige teksten zijn er verschillende variabelen die je kunt testen.

Denk hierbij aan variabelen zoals:

  • Korte of een lange tekst
  • Een tekst met een verwijzing of niet (call to action)
  • Gebruikmaken van emoji’s of niet

Belangrijk is dat je “de sweet spot” vindt van jouw tekst. Door je doelgroep aan te spreken op hun “sweet spot” lezen ze eerder jouw advertentie. Uit ervaring kan ik je vertellen dat de Psychologische wapens van Cialdini en het gebruikmaken van Powerwoorden een échte must zijn om je op Facebook advertenties te onderscheiden van de concurrentie.

facebook en instagram advertentie a:b test

#36 Facebook advertentie A/B-testen en optimaliseren

Enkel door het opzetten van verschillende versies van je advertentie en minimaal een week data verzamelen, kom je erachter welke advertentie het meest geschikt is voor jouw doelgroep. Op dat moment schakel je de advertenties die het slechtst presteren uit en ga je verder met de advertenties die het beste presteren. Uiteraard ga je die wel optimaliseren. Wees nooit tevreden met de behaalde resultaten. Een andere kleur, tekst of call to action kunnen ervoor zorgen dat je advertentie nog beter gaat presteren.

Alweer een hele tijd geleden sprak Reza Schott van Coolblue (werkt daar nu niet meer) tijdens de eerste bijeenkomst van Social Media Club Hengelo. Daar liet hij weten dat Coolblue meer dan 7 verschillende advertenties aanmaakt en deze advertenties tegen elkaar laat strijden.

Advertentievariabelen Coolblue

  • Specificaties vs. specialist
  • Blauwe vs. witte achtergrond
  • Wel vs. geen Coolblue-logo
  • Wel vs. geen prijs
  • 2 specificaties vs. 3 specificaties
  • Een producttype vs. productlijn

Weer een stap dichterbij een topscorende Facebook advertentie

O yes! Je hebt nu geleerd hoe je een optimale Facebook advertentieset opzet. Veel nieuwe dingen geleerd? Vast en zeker!

Tijd voor de laatste stap en één van de stappen die 90% van de mensen niet doet en dat betekent je advertentiebudget letterlijk op straat gooien, namelijk…

#37 Optimaliseren van je Facebook advertentie campagne

Vele bedrijven zetten Facebook adverteren in en slechts weinig van deze bedrijven onderhoudt ook daadwerkelijk hun Facebook campagne. Het optimaliseren van je Facebook advertenties is de cruciale factor die jouw campagne succesvol maakt of niet.

Bij punt XX hebben we het gehad over het stellen van doelstellingen en kpi’s. Weet je wat deze zijn? Goed…

Deze kpi’s ga je iedere week (jazeker iedere week) onder de loep houden. Je vraagt je hierbij continue de volgende vragen af:

  • welke advertentieset werkt wel en welke niet? (aha dus daarom meerdere advertentiesets!)
  • wat is de verhouding tussen weergaven en bereik? (leer het verschil tussen deze)
  • welke advertenties presteren het beste en welke presteren niet?

Dit is slechts kort uitgelegd welke factoren je wilt bekijken. Hieronder nog een overzicht van diverse inhoudelijke termen:

  • wat is de weergave / bereik verhouding? (zorg voor een MAXIMALE frequentie tussen de 3 à 5, niet hoger, mag zeker wel lager)
  • wat is de gemiddelde klikratio?
  • wat zijn de kosten per klik?
  • wat zijn de kosten per conversie?
  • welke advertentie heeft de hoogste klikratio? (waarom heeft hij een hogere klikratio?)

En ga zo maar door. Voor mezelf heb ik een template opgezet zodat ik iedere week precies weet welke statistieken ik van de campagne doorneem. Je kunt namelijk ontzettend veel analyseren maar slechts weinig daarvan is relevant.

#38 Zorg voor een dashboard en template

Hierboven gaf ik het al even in het kort aan. Je wilt een dashboard inrichten en een template omdat vele statistieken niet relevant voor jou zijn.

Facebook adverteren voor bedrijven het analyseren en dashboard

Zet daarom door midel van kolommen jouw eigen dashboard op. Kies hierbij enkel voor de statistieken die voor jou relevant zijn / die je iedere week onder de loep wilt houden. Sla deze kolommen op zodat je iedere week snel kunt schakelen.

Daarnaast wil je voor jezelf een template opzetten. Dit kan op papier, via een excel-sheet of zoals ik doe via Monday (dikke vette aanrader!) Een template bestaande uit een checklist van activiteiten die je wekelijks uitvoert voor het optimaliseren van jouw campagne. Zo behoud je focus, ben je minder tijd kwijt aan het optimaliseren en heb je voor jezelf een checklist waarop je kunt vertrouwen.

#39 Geef het tijd!

Verwacht niet dat je Facebook advertentie campagne binnen 1 week op “steroids loopt”. Het heef tijd nodig om een high-end Facebook advertentie campagne succesvol te laten worden.

Wanneer je denkt je de ideale Facebook advertentie campagne hebt, kan het de volgende week één en al ellende zijn.

Klinkt wat wreed, maar zo is het wel. Ik heb Facebook campagnes gehad die 7 maanden met dezelfde advertentiesets liepen als een malle. Na die 7 maanden valt opeens  alles in elkaar.

  • Niet erg…, want ik houd de campagnes wekelijks in de gaten.
  • Wel erg…, als je na een tijdje lui wordt, denkt dat je de sweet-spot hebt gevonden en vindt dat je de campagne niet meer hoeft te optimaliseren.

Het is nu tijd om te knallen!

Wauw Wauw Wauw…je hebt het gehaald! 39 punten voor een high-end Facebook advertentie campagne. LET ALSJEBLIEFT NU OP!!

Excuses ik moest even “digitaal schreeuwen”…maar het word nu even serieus.

Ik geef je 99% kans dat je na het lezen van dit artikel gewoon weer in de waan van de dag verdergaat. Dat doen immers 99% van alle ondernemers. Consumeren en het niet toepassen in de praktijk.

Ik wil dat niet! Ik wil dat je het gaat toepassen in de praktijk. Dat je een echte killer Facebook advertentie campagne opzet.

Daarom wil ik je vragen om het nu te integreren en wanneer je echt serieus aan de slag wilt gaan, adviseer ik je om een gratis Facebook advertentie quickscan aan te vragen of de gratis videotraining aan te vragen.

Voor nu succes! En maak een wijze keuze.

PS. Wat is jouw nummer 1 favoriete tip uit al deze 39 tips? Deel hem hieronder in een reactie. Ik hoor het graag.

4 antwoorden
  1. Thamara Zijlstra
    Thamara Zijlstra zegt:

    Hi Wouter. Wat een goed artikel, thanks. Ik ga mijn eerste FB ad campagne opzetten en zocht specifiek naar wat goede tips, om niets over het hoofd te zien. Ik zie zo vaak ads in mijn timeline waarvan ik me afvraag waarom de mensen erachter geld stoppen in adverteren terwijl ze er totaal niet over nagedacht lijken te hebben hoe ze dat moeten doen (voornamelijk ZZPers). Bottomline, veel ads zijn echt zo slecht gewoon. Dat is jammer.

    Trouwens, over die vrolijke aantrekkelijke foto gesproken. Ik kom nu via Google op deze pagina terecht en toen ik je foto zag wist ik meteen dat ik die foto eerder heb gezien. Ik denk op Twitter. Ik kan me nog herinneren dat ik toen al dacht, wow dit is een goede profielfoto. Een foto die je onthoudt.

    Beantwoorden
    • Wouter Kleinsman
      Wouter Kleinsman zegt:

      Hi Thamara,

      Dankjewel voor je leuke reactie! Zit met een grote glimlach dit berichtje te lezen. Ik geef je helemaal gelijk, er zijn nog teveel bedrijven die denken eenvoudig en snel een advertentie aan te maken zonder dat ze rekening houden met de doelgroep. Weggegooid geld ;-)

      Thanks thanks! Stuur mij even een berichtje op Twitter, lijkt mij leuk om contact te houden met jou.

      Beantwoorden
  2. Michael
    Michael zegt:

    We oriënteren ons al een tijdje maar zijn nog niet tot een concrete campagne gekomen. Na het lezen van jouw stuk is team couponalert.nl weer een stuk dichterbij!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *