In 9 stappen wekelijks jouw Facebookadvertentie optimaliseren

Maak je gebruik van Facebookadverteren maar weet je weinig tot niks over het optimaliseren van jouw advertenties? Ben jij al langer bezig met het inzetten van Facebookadvertenties maar is het rendement nihil? Ben je van mening dat je meer uit adverteren op Facebook kunt halen maar je weet niet goed hoe? Lees dan nu dit artikel over het wekelijks optimaliseren van jouw advertenties in 9 stappen.

Dit artikel is een vervolg op het eerst deel over Facebookadverteren. In het eerste deel liet ik je zien wat de de 7 belangrijkste factoren voor een succesvolle Facebookadvertentie zijn. Nu gaan we het hebben over het optimaliseren van deze Facebookadvertentie.

Deel 1 niet gelezen?

Klik dan hier en lees deze eerst

 

Inleiding: bedrijven missen kennis

Met veel enthousiasme starten bedrijven met Facebookmarketing waarbij ze gebruik gaan maken van advertenties om hun doelstellingen te behalen. Het lijkt allemaal zo eenvoudig: het aanmaken van een advertentie, deze lanceren en vol verwachting wachten op de eerst verkopen die de advertentie moet genereren. Maar helaas is dit niet de manier waarmee je succes gaat boeken.

Wanneer je Facebookadvertenties succesvol wilt inzetten, dan moet je er echt wel verstand van hebben. Jammer genoeg zijn er toch nog bedrijven die een medewerker of familielid met weinig tot geen kennis van adverteren op Facebook aan de slag laten gaan met het inzetten van de advertenties. Gemiste kans als je het mij vraagt, want Facebookadverteren is misschien dan geen rocket science, maar je moet zeker wel minimaal een jaar ervaring hebben om te weten wat je doet. Het inschakelen van een online-marketingbureau of social-mediaexpert is dan soms toch een betere optie dan je zoon het werk te laten doen.

#1 Optimaliseren kan enkel op basis van doelstellingen

Wanneer je aan de slag gaat met het optimaliseren van jouw Facebookadvertenties, zorg er dan wel eerst voor dat je duidelijk inzichtelijk hebt wat jouw doelstellingen zijn. Enkel bij inzichtelijk maken van jouw doelstellingen weet je naar welke statistieken je moet kijken. Hieronder een voorbeeld:

Naamsbekendheid

Wanneer je enkel onder de aandacht wilt komen van jouw doelgroep door middel van een advertentie dan zijn statistieken zoals: weergaven voor de basis vaak al voldoende. Echter ben ik van mening dat het zonde zou zijn dat je enkel doelt op de weergaven. Wat dacht je namelijk van interactie zoals: kliks, vind-ik-leuks en andere manieren van interactie. 

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer een advertentie in beeld is geweest maar mensen er langs hebben gescrold zonder het bewust te zien, dat het wel invloed heeft op het onbewuste. Als ze het de volgende keer zien, zorgt het wel voor herkenning. Dit wordt ook wel Subliminal Advertising genoemd.

#2 Verzamel voldoende data

Wanneer je bang bent om geld te verliezen en daarom binnen één week jouw advertentie gaat aanpassen, adviseer ik je om direct te stoppen met het inzetten van Facebookadvertenties. Geef het wat tijd, en met tijd bedoel ik minstens één week.

Waarom minstens één week?

Wanneer jouw Facebookadvertentie geactiveerd wordt, zal hij nooit binnen 1 dag je hele doelgroep bereiken. Vaak heeft dit enkele weken nodig want naast jou bedrijf adverteren ook nog andere bedrijven. Zorg er daarom voor dat je jouw advertentie minstens één week laat lopen zonder aan te passen, zodat je in ieder geval al redelijk wat mensen bereikt. Op basis van deze bereikte mensen zul je meer data binnenhalen en met data bedoel ik: aantal weergaven, interactie met jouw advertentie, conversies e.d. Enkel op basis van deze data kun jij jouw advertentie optimaliseren. Dit is dan ook de reden dat ik je adviseer om minstens één week te wachten zodat je op dat moment kunt concluderen of je jouw advertentie moet optimaliseren of dat je best nog een week langer kunt wachten.

#3 Richt je advertentierapportage in

Wanneer je eenvoudig en snel toegang wilt krijgen tot de juiste statistieken, ga je eenmalig de advertentierapportage inrichten. Je komt bij de advertentierapportage door te navigeren naar jouw lopende advertentie en vanuit daar te klikken op de campagne waarvan je de statistieken wilt doornemen.

Facebook-advertentie-statistieken

Wanneer je op de pagina bent waar je alle statistieken ziet, kun je aan de rechterkant een bestaande weergave selecteren of kun je de kolommen aanpassen en zelf samenstellen welke statistieken voor jou van belang zijn. Zorg er hierbij voor dat je alle statistieken selecteert die van belang zijn voor jouw Facebookcampagne. Om eenvoudig de volgende keer direct terug te komen bij jouw eigen samengestelde rapportage kies je voor de optie ‘als standaard instellen’.

statistieken-facebook-advertentie-campagne-instellingen

#4 Bestudeer je weergaven en CTR

Wanneer we kijken naar een nieuwe Facebookadvertentie dan zijn de belangrijkste statistieken in het begin de ‘weergaven’ en ‘CTR (click through rate)’. Het aantal weergaven geeft aan hoe vaak jouw advertentie vertoond is en de CTR geeft aan hoeveel van die weergaven op jouw advertentie hebben geklikt.

Waarom zijn deze statistieken van belang?

Zoals ik je liet weten is het verzamelen van data het allerbelangrijkste in de eerste weken van jouw nieuwe campagne. Hoe meer data je namelijk hebt, hoe eerder je iets kunt concluderen. Weergaven zijn een indicatie of jouw advertentie wel vaak genoeg vertoond is. Mocht je advertentie slechts een beperkt aantal weergaven hebben gehad ten opzichte van het aantal mensen dat je in totaal kunt bereiken, dan adviseer ik je om nog even te wachten met het optimaliseren van jouw campagne. Toch is het op dat moment wel goed om te kijken of het een reden heeft dat jouw advertentie maar weinig vertoond is. Redenen kunnen zijn: een beperkt budget of een te laag ingestelde CPM- of CPC-bieding.

Naast de weergaven is tevens de CTR een erg belangrijke statistiek. Hoe hoger jouw CTR des te interessanter is jouw advertentie voor de doelgroep. Een CTR is namelijk het percentage mensen dat op jouw advertentie heeft geklikt ten opzichte van het aantal weergaven. Een CTR boven de 1% is positief, mocht je daaronder zitten dan adviseer ik je om direct te kijken hoe je de advertentie kunt optimaliseren en zo interessanter maakt voor jouw doelgroep.

Dit artikel is interessant voor jou

Hoe wordt een saaie Facebookadvertentie een echte eye catcher

#5 Moet je de doelgroep aanpassen?

Ben je van mening dat je tijdens het opstellen van jouw advertentie de doelgroep (te) breed hebt ingesteld? Bestudeer dan eens de statistieken hoe verschillende doelgroepen omgaan met jouw Facebookadvertentie. Je kunt deze statistieken vinden op de pagina waar jouw rapportage staat en daar kiezen voor doelgroep.

facebook advertentie - doelgroep statistieken

Aan de hand van de doelgroepstatistieken krijg je een gedetailleerd overzicht van hoe verschillende doelgroepen omgaan met jouw advertentie. Zo kun je kiezen uit: Resultaten, Besteed bedrag, Bereik en Weergaven. Het interessante aan deze statistieken is dat je precies kunt zien hoeveel je betaalt voor een bepaalde doelgroep en wat deze doelgroep jou oplevert. Erg interessant al zeg ik het zelf!

Waarom zijn doelgroepstatistieken zo belangrijk?

Wanneer je het advertentierendement wilt verhogen, is het goed om te weten welke doelgroep nou zorgt voor de beste resultaten. Stel dat je bij jouw advertentie hebt ingesteld dat je de doelgroep mannen en vrouwen tussen de 20 en 60 wilt bereiken. Dan kun je aan de hand van de doelgroepstatistieken zien of deze doelgroep daadwerkelijk wel geïnteresseerd is in jouw advertentie. Misschien is het juist beter om een bepaalde doelgroep buiten te sluiten om zo het rendement te verhogen.

Maak slim gebruik van de doelgroepstatistieken

Wanneer je uit de statistieken ziet dat een bepaalde doelgroep geen rendement oplevert, dan kun je het beste deze doelgroep buitensluiten van jouw advertentie. Je wilt nou eenmaal het rendement van jouw advertentie verhogen en dat betekent dan ook dat je niet voor een doelgroep wilt betalen die niet helpt bij het bereiken van jouw doelstellingen. Maak dus slim gebruik van de doelgroepstatistieken van Facebook.

#6 Is de plaatsing wel oké?

Net zoals het bepalen welke doelgroep wel en niet interessant is voor jouw advertentie, is het ook goed om de resultaten van de plaatsingen door te nemen. Bij het opzetten van jouw Facebookadvertentie zijn er diverse mogelijkheden om aan te geven waar je wilt dat jouw advertentie vertoond wordt. Denk hierbij aan nieuwsoverzicht computer of mobiel, rechterkolom en doelgroepnetwerk. Meer hierover kun je lezen in het eerste deel over Facebookadverteren.

De statistieken van plaatsing bevinden zich naast de statistieken van de doelgroep.

facebook advertentie statistieken - plaatsing.png

Het interessante aan de plaatsingstatistieken is dat je eenvoudig en snel kunt zien welke plaatsing zorgt voor het beste rendement. Aan de hand van deze statistieken kun je dan verschillende keuzes maken. Misschien is het interessant om een aparte advertentie aan te maken voor een bepaalde plaatsing die zorgt voor de beste resultaten. Of misschien moet je een bepaalde plaatsing uitschakelen omdat die negatieve resultaten oplevert. Wanneer we kijken naar de resultaten in de afbeelding hierboven, zie je dat mensen vaker op de advertentie klikken in het nieuwsoverzicht zelf. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat onze hersens getraind zijn om de advertenties in de rechterkolom te negeren. We noemen dit ook wel het F pattern.

#7 Kies voor de beste

Wanneer je deel 1 over het opzetten van een succesvolle Facebookadvertentie hebt gelezen en op basis daarvan jouw Facebookcampagne hebt opgezet, heb je waarschijnlijk gekozen voor het opzetten van verschillende advertentieversies. Ook wel het A/B-testen genoemd. Zo heb je verschillende advertenties opgezet op basis van verschillende:

  • teksten
  • afbeeldingen
  • call to actions

Doordat je deze verschillende advertentieversies hebt opgezet, kun je deze versies met elkaar vergelijken en aan de statistieken kun je dan eenvoudig zien welke het best presteren. Houd bij het vergelijken van de advertenties wel rekening met het aantal weergaven, CTR (stap 4) en ook het aantal acties/conversies (stap 9). Enkel met deze manier van vergelijken kun je er daadwerkelijk achterkomen welke advertenties het beste presteren.

Wat doe je met de beste advertenties?

Wanneer je een selectie hebt gemaakt van de advertenties die het beste presteren, kies je ervoor om deze advertenties aan te laten staan. Maar dat is nog niet alles! Van belang is dat je goed gaat kijken naar deze advertenties en gaat bedenken wat nou daadwerkelijk het succes van deze advertentie bepaalt. Is het de tekst, afbeelding of call to action?

Deze succesfactor kun je in nieuwe advertenties gebruiken. Stel dat je er zeker van bent dat de tekst voor de advertentie optimaal is, dan neem je de tekst over voor de nieuwe advertenties maar ga je enkel de afbeelding aanpassen. Dit proces ga je wekelijks of eventueel maandelijks (ligt aan de benodigde data) opnieuw uitvoeren totdat je een advertentie hebt die zorgt voor maximaal rendement.

#8 Was die CPC of CPM wel zo handig?

Wanneer je nog weinig affiniteit hebt met Facebookadverteren is het kiezen tussen CPC en CPM soms lastig. Gelukkig kun je via de advertentierapportage eenvoudig zien of je nou het beste kunt kiezen voor CPC of CPM. Je doet dit door eerst in je Facebookstatistieken de statistieken van Weergaven, Klikken, CPC, CPM en Kosten te selecteren zodat deze vertoond worden in het overzicht.

 

facebook advertentie - kosten overzicht biedingen

Op basis van de statistieken die je nu hebt opgevraagd kun je zien wat de beste manier van bieden is. Gekeken naar het voorbeeld hierboven zie ik dat van de 3.096 weergaven (rij 1) 15 mensen op mijn advertentie hebben geklikt. De kosten per klik bedragen gemiddeld € 0,90 cent wat uitkomt op een investering van € 13,50 voor 15 klikken. Wat dus betekent dat ik verrekend naar CPM € 13,50 heb betaald voor 3.096 weergaven. Kijkend naar de kosten per duizend vertoningen (CPM) zie ik dat deze uitkomen op € 2,62. Verrekend naar 3.096 vertoningen kom ik dan ongeveer uit op € 8,-. Aan de hand van dit onderzoek zou het slim zijn om te kiezen voor CPM in plaats van CPC.

Belangrijk om te weten is dat een klik niet perse een websiteklik hoeft te zijn. Het kan ook zo zijn dat mensen door hebben geklikt naar mijn Facebookpagina.  

#9 Zijn de acties positief?

Een belangrijke vraag als je wilt weten of je Facebookadvertentie rendement oplevert. Maar hoe kom je erachter of de acties positief zijn? Ten eerste moet je naar jouw advertentierapportage gaan en vanuit daar inzichtelijk maken hoeveel acties er zijn behaald en wat de kosten per actie zijn geweest. Belangrijk om te weten: acties in de vorm van conversies, kun je enkel meetbaar maken wanneer je een conversiepixel hebt geïnstalleerd. Wanneer je de conversiepixel hebt geïnstalleerd kun je via de optie ‘kolom aanpassen’ de juiste statistieken inladen.

Wanneer je dit gedaan hebt, krijg je een duidelijk overzicht te zien van zowel het aantal acties/conversies met de daarbij behorende kosten per actie/conversie. Als het goed is, heb je voordat je de advertentie hebt gelanceerd voor jezelf duidelijk gemaakt wat de maximale kosten per conversie mogen zijn. Stel dat je een training verkoopt voor € 1.000 en je kosten per conversie zijn € 10,-. Dan draai je een goede campagne. Maar stel dat je een training verkoopt voor € 40 en je kosten per conversie zijn € 50,- dan is dit uiteraard negatief.

Kosten per actie te duur?

Wanneer je van mening bent dat de kosten per actie te duur zijn, dan is optimalisatie van jouw Facebookadvertentie gewenst. Kijk hierbij goed naar de statistieken zoals eerder behandeld in dit artikel. Vaak is er wel een reden te vinden waarom de kosten hoog zijn. Wanneer je de reden hebt gevonden, is het van belang om direct actie te ondernemen. Dit kan in de vorm zijn van het uitschakelen van advertenties of het aanpassen hiervan. Soms kan het helaas ook zo zijn dat jouw doelgroep niet op jouw producten zit te wachten of dat je misschien een andere manier van adverteren moet proberen. Er zijn immers genoeg manieren van adverteren via Facebook.

Kortom…

Als je maximaal rendement uit jouw Facebookadvertenties wilt halen, doorloop dan wekelijks bovenstaande stappen. Enkel door het blijvend optimaliseren van jouw advertenties zorg je ervoor dat iedere euro die je stopt in Facebookadvertenties het ook daadwerkelijk waard is. En alsjeblieft, zet niet iemand achter de knoppen die er geen verstand van heeft want dit is weggegooid geld. Kies dan liever voor een social-mediabureau of een social-mediaspecialist. Succes!

 

Klaar voor het optimaliseren van jouw Facebookadvertenties?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw Facebookadvertenties. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *