facebook marketing hamam het oosten

Stel je voor dat je als zelfstandige ondernemer of als MKB bedrijf op een snelle manier leads zou kunnen genereren. En dan hebben we het niet over één lead, maar over dertig leads op één dag. Klinkt interessant toch? Vaak lees je zulke dingen via websites zoals bijvoorbeeld snelgeldverdienen.nl of via berichten zoals “Binnen 10 dagen was ik miljonair!” Uiteraard weten jij en ik dat dit gebakken lucht is. Want als het waar was, dan zaten we allemaal al op de Bahama’s in het zonnetje te genieten van een heerlijke cocktail.

Maar toch…..stel dat ik nu kom met een case over een van mijn succesvolle klanten. Een case die laat zien hoe wij binnen vijf dagen € 10.000,- hebben gegenereerd met een Facebook marketing advertentiebudget van maar € 207,-. En hierbij heb ik het dan niet over een groot bedrijf zoals Philips of Samsung, nee ik heb het hierover een kleine zelfstandig ondernemer, namelijk Hamam Het Oosten.

Hamam Het Oosten

De Hamam in Hengelo heeft sinds vorig jaar februari haar deuren geopend. Als ondernemer weten we allemaal dat het veel tijd kost om naamsbekendheid op te bouwen. Je kunt dit doen door middel van adverteren in de krant, maar je kunt er ook voor kiezen om 100% social te gaan. En voor dat laatste heeft Hamam Het Oosten dan ook gekozen. Sinds augustus 2012 ben ik voor hun bezig met het bouwen van een community vol met enthousiaste ambassadeurs. Maar uiteraard wil je als ondernemer meer. Je wilt natuurlijk dat meer mensen bij je binnen komen.

 Groupon, not the way to go!

Om op een snelle manier naamsbekendheid op te doen, heeft de Hamam er eerst voor gekozen om verschillende campagnes te laten lopen via Groupon. Maar het nadeel van Groupon is het volgende: Je moet 50% korting geven en voor elke lead moet je nog eens 50% afdragen aan Groupon. Misschien leuk dat Groupon een zeer groot bereik heeft ,maar uiteindelijk heb je er helemaal niets aan.

Hamam het Oosten - Groupon actie

Je bent niet wie ik naar binnen wil hebben

Bij de Groupon-campagne van Hamam was het leuk om te zien dat we binnen één dag 100 coupons verkochten. Maar daardoor  kwamen er veel  mensen – niet iedereen – binnen die 100% aanbieding-hunters zijn. Mensen die nooit je product zullen kopen, tenzij jij zoveel korting geeft dat het voor hen wel aantrekkelijk is.

Welke mensen zijn dan wel interessant voor ons

Wij geloven in onze kwaliteit en we waren er zeker van dat als mensen eenmaal binnen waren geweest,  dat ze dan vol enthousiasme het zouden doorvertellen aan hun vrienden. Wij zagen ook dat onze ambassadeurs voornamelijk via Facebook erg actief zijn. Ze reageren veel op onze berichten, laten positieve feedback achter en daarnaast zorgen ze voor meer van de mond tot mond reclame (zowel online als offline)

Omdat we al voldoende referenties hadden, was onze volgende taak ons te richten op de Early Majority en de Late Majority. Ofwel de doelgroep die een product koopt nadat ze overtuigd zijn door de referenties en positieve mond tot mond reclame.

law of diffusion of innovation

Jij bent vele malen beter dan Groupon

Omdat wij teveel geld moesten inleveren met Groupon en we niet de juiste doelgroep bereikten, hebben we nagedacht hoe dit probleem op te lossen. De oplossing was simpel: Het realiseren van een systeem waarbij wij zelf een actie konden bedenken en deze konden plaatsen op de website. Op de website zou dan de actie zichtbaar zijn, waarbij werd aangegeven hoeveel coupons er beschikbaar waren en op welke dag de actie zou eindigen.

 Resultaat

  Facebook marketing - Groupon Tool

Hoe gaan wij de massa bereiken

Leuk, de tool is klaar! Maar hoe gaan we nu de massa bereiken? Hierover had ik uiteraard al lang nagedacht. We hadden zo onze voordelen:

  • Nieuwsbrief met 1.700 abonnees.
  • 800 volgers op Twitter
  • 900+ fans op Facebook

Natuurlijk zegt aantal niet alles. Want de vraag die jij jezelf moet stellen is: zijn het wel doelgroepgerichte volgers en fans? Gelukkig zijn de meeste mensen dit inderdaad. Maar dit was nou niet mijn idee hoe we echt veel mensen zouden gaan bereiken. Dat was namelijk het inschakelen van Facebook advertenties om de grote massa te bereiken. Voor de brede doelgroep en meer dan 100.000+ doelgroepgerichte mensen op Facebook realiseerde ik de advertentie om onze campagne te promoten.

Een exclusieve actie, iets voor jou? 

Dus de tool was klaar en we wisten hoe we onze campagne zouden gaan promoten. Nu was het van belang dat we DE actie zouden starten die voor de meeste mensen interessant zou zijn.

Facebook marketing campagne actie

Feedback

Het eerste wat we deden was het vragen naar feedback op Facebook. Wat vind jij de heerlijkste behandeling bij onze Hamam?

Feedback vragen via social media marketing facebook

Samenstellen van een exclusieve deal (Psychologie is king!)

Als wij mensen psychologisch ergens gevoelig voor zijn, dan is het wel voor iets dat heel exclusief iets. Iets dat maar één keer voor komt. Iets waarvan je weet, als ik het nu niet doe, dan kan ik het nooit meer doen! En om er nog een schepje boven op te doen: er waren niet oneindig veel coupons beschikbaar. Nee, juist maar een beperkt aantal. Dus je moest er wel snel bij zijn, want als de coupons verkocht waren, dan was je te laat! En dan zou je flink balen ;-)

 Ready to launch!

Tool klaar, promotiecampagne klaar en exclusieve deal bedacht en uitgewerkt. Tijd om de Facebook advertentie aan te zetten. Gekozen voor een sponsored bericht. Een bericht dat je zou zien in het nieuwsoverzicht. Niet alleen via de computer maar ook via de smartphones. We kozen speciaal hiervoor omdat onze website voldoende geoptimaliseerd was en omdat we wisten dat een groot deel van onze doelgroep gebruikt maakt van een smartphone. In deze tijd oriënteert men zich vaak al  via drie devices!

 Succesvolle Facebook marketing campagne!

Zoals gehoopt verliep de campagne uitstekend. Na vier dagen hadden wij al 55.000 mensen bereikt en waren er 2012 kliks gegeneerd. Een CTR (Click Through Rate) van ongeveer 3,66%. En alsof deze statistieken nog niet leuk genoeg waren, we verkochten ook nog eens 58 coupons. Uiteraard was dit nog maar het begin van onze campagne.

Het uiteindelijk resultaat

  • 127 coupons verkocht in 7 dagen
  • +- 257 nieuwe Facebook fans erbij
  • +- 120 nieuwe abonnees voor de nieuwsbrief
  • Facebook advertentie budget: € 210,-
  • Omzet: € 13.843

Wat maakte naar mijn gevoel de campagne zo succesvol?

  • Inspelen op psychologie
    Voordat we deze campagne hebben gestart, hadden we andere campagnes gedraaid zonder exclusiviteit. Dit waren voornamelijk campagnes waarbij we een kleine korting gaven op een product dat men elke dag ook kon boeken via onze website. Resultaat: niet veel mensen kochten de coupon omdat deze niet exclusief genoeg was.Door het inspelen op de exclusiviteit, hebben naar mijn gevoel meer mensen de coupon gekocht. Ze wilden namelijk deze deal niet missen. (Deze feedback lazen wij ook in de reacties van mensen).
  • Sociale bewijskracht
    Niet iedereen kent Hamam Het Oosten, maar juist door het aantal likes “253” en vele positieve reacties, is de kans groot dat mensen dachten “Als zoveel mensen het liken en positief zijn, dan moet het wel goed zijn!”
  • Luisteren naar de doelgroep
    We hebben een campagne gerealiseerd aan de hand van de gekregen feedback via Facebook & Twitter. Hierdoor wisten we al beter wat onze doelgroep graag zou willen zien
  • Ambassadeurs en positieve referenties
    Ik weet bijna wel zeker dat onze ambassadeurs en positieve referenties ook gezorgd hebben voor een verhoging van de verkoop van de coupons. Men beslist pas iets te kopen naar aanleiding van referenties en positieve mond tot mond reclame. En juist dat is bij Hamam Het Oosten uitstekend.

 

Wat te doen met dit artikel?

Ik heb deze case studie geschreven, nadat Peter Minkjan mij liet weten dat hij onder de indruk was. Mijn taak is om mensen te inspireren en te activeren op het gebied van online marketing. Ik hoop dan ook dat ik jou ideeën heb kunnen geven hoe jijzelf een succesvolle Facebook campagne kunt draaien. Uiteraard is het bij elk bedrijf/product weer verschillend. Ik doe verschillende campagnes voor verschillende bedrijven en vaak merk je dat de ene doelgroep gevoeliger is voor dingen als een andere doelgroep.

Zou jij het volgende voor mij willen doen?

Ik ben erg benieuwd of jijzelf al eens een campagne hebt gedraaid via Facebook. Hoe verliep deze campagne? En heb jij zelf nog tips voor mij en natuurlijk de community? Laat ze hieronder achter en ik reageer er graag op!

8 antwoorden
  1. Wouter Kleinsman
    Wouter Kleinsman zegt:

    Hi @facebook-1037678570:disqus , bedankt voor jouw vraag! Ik bedoel hiermee dat de website mobile friendly is. Vaak zie je advertenties die verwijzen naar een website die niet geoptimaliseerd is voor de mobiele telefoon. Een gemiste kans dus! Via onze website is het eenvoudig om een coupon te kopen via de mobiele telefoon.

    Beantwoorden
    • Wouter Kleinsman
      Wouter Kleinsman zegt:

      @07dbf9130749f91e3ee22af2b83d8851:disqus, bedankt voor jouw vraag! Ik kan helaas de prijs van de coupontool niet vermelden. Echter kan ik jou wel vertellen dat we de prijs er dubbel en dwars uit hebben gehaald. Vergeleken met Groupon waarbij je 50% korting moet geven en van de winst ook nog eens 50% moet afdragen.

      Beantwoorden
    • Wouter Kleinsman
      Wouter Kleinsman zegt:

      Bedankt voor jouw vraag! Ik kan helaas de prijs van de coupontool niet vermelden. Echter kan ik jou wel vertellen dat we de prijs er dubbel en dwars uit hebben gehaald. Vergeleken met Groupon waarbij je 50% korting moet geven en van de winst ook nog eens 50% moet afdragen.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *