3 mogelijkheden tot het realiseren van een succesvolle Facebookadvertentie

Wil je gebruik gaan maken van lasergerichte Facebookadvertenties, de juiste doelgroep benaderen en een positieve return on investment behalen? Lees dan dit artikel waarin ik de 3 mogelijkheden tot een succesvolle Facebookadvertentie bespreek.

Inleiding

Binnen Facebookadvertenties zijn er veel mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Denk maar eens aan het bereiken van jouw doelgroep op basis van demografische gegevens. Maar wist jij dat er ook andere mogelijkheden zijn met Facebook Power Editor die nog vele malen effectiever zijn en gerichter? Benieuwd wat deze mogelijkheden zijn? Lees nu gauw verder.

1. Adverteren op basis van e-maillijst

Via Facebookadvertenties is het mogelijk om een specifieke doelgroep te bereiken op basis van hun e-mailadres. Deze manier van adverteren is zeer effectief als je weet hoe je hier gebruik van kunt maken.

Voorbeeld

Stel je hebt in jouw customer relationship management systeem (CRM) een lijst met potentiële leads. Door middel van het importeren van deze lijst in Facebookadvertenties, kun jij specifiek alleen deze mensen bereiken. Zelf bedacht ik mij al een tijdje geleden dat dit ook interessant kan zijn voor bijvoorbeeld KPN, T-Mobile, Telfort, Tele2 en andere telefonieproviders. Als zij weten dat binnenkort het abonnement eindigt van een klant, dan kunnen ze door middel van een gerichte advertentie de klant op de hoogte stellen en hem een interessant voorstel doen. Door het adverteren op basis van een e-maillijst bereik je dus alleen de mensen die jij hebt geselecteerd en hierdoor ben je lasergericht bezig en hoef je minder te investeren.

facebook- custom audience- e-maillijst

2. Adverteren op basis van websitebezoek

Een andere effectieve manier van adverteren via Facebook, is op basis van mensen die jouw website bezoeken. Dit noemen we ook wel remarketing. Door middel van remarketing kun je aangeven dat als iemand op jouw website is geweest, dat hij dan via Facebook een advertentie ziet die jijzelf kunt opzetten.

Voorbeeld

Je zit op de bank en je bent aan het rondneuzen op de website van Zalando. Tijdens het rondneuzen kom je allemaal geweldige producten tegen. Die blauwe schoenen vind je mooi en stop je in het winkelwagentje, maar net op dat moment krijg je een telefoontje of je direct naar je vriendin wilt komen. Je sluit de laptop af en je vergeet jouw aankoop te doen. Na thuiskomst log je in op Facebook om te kijken wat er allemaal is gebeurd. Intussen ben je helemaal vergeten dat je die mooie blauwe schoenen wilde kopen. Tijdens het scrollen in jouw nieuwsoverzicht zie je opeens die mooie blauwe schoenen (advertentie). Je klikt erop en je bestelt alsnog de schoenen.

Door remarketing slim in te zetten bereik je alleen potentiële klanten die al interesse hebben getoond in jouw dienst of product. Hierdoor betaal je alleen voor potentie kliks waarbij je er vanuit kunt gaan dat deze kliks een hogere conversie hebben dan een normale advertentie.

facebook custom audience website bezoek

3. Adverteren op basis van vergelijkbare doelgroep

Mocht je geen toegang hebben tot een e-maillijst of je hebt geen website / websitebezoekers. Dan heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van mensen bereiken op basis van een vergelijkbare doelgroep. Dit is een effectieve manier als je toegang hebt tot een bedrijfspagina met fans die geïnteresseerd zijn in jouw merk of product.

Voorbeeld

Stel je hebt een evenementenbureau en je organiseert in het jaar verschillende soorten festivals. Voor aanstaande winter zijn jullie druk bezig met het opzetten van een nieuw festival. Hierbij is het van belang dat je op een zo’n snel mogelijke manier de juiste doelgroep benadert. Het voordeel dat je hebt, is dat je voor alle andere festivals een Facebookpagina hebt met vele fans die eventueel ook geïnteresseerd kunnen zijn in het nieuwe festival wat plaats zal vinden in de winter. Door middel van adverteren op basis van vergelijkbare doelgroep, geef je aan dat je een advertentie wilt opzetten voor het nieuwe festival met als target mensen die fan zijn van jullie andere Facebookpagina’s. Door te adverteren op deze manier is de kans groter dat je vele malen gerichter bezig bent dan wanneer je gaat adverteren op basis van demografische gegevens.

facebook adverteren op basis van vergelijkbare doelgroep

Belangrijk om te weten

Bovenstaande manieren van adverteren via Facebook, zijn effectieve manieren. Maar het is van belang dat je de juiste manier kiest die aansluit op jouw doelstellingen. Hierbij moet je dan voor iedere manier een unieke advertentie aanmaken zodat je goed in de gaten kunt houden welke manier van adverteren het beste werkt. Het kan namelijk zo zijn dat adverteren op basis van een e-maillijst waarvan jij denkt dat deze gevuld is met potentiele leads helemaal niet goed converteert. Maar dat adverteren op basis van website-bezoekers juist wel zorgt voor conversies. Oftewel A/B testing is king! 

Klaar voor het optimaliseren van jouw Facebookadvertenties?

Ik ben erg benieuwd of jij één van bovenstaande manieren van adverteren al eens hebt gebruikt en of de resultaten beter waren dan op basis van demografische gegevens. Laat je reactie hieronder achter.

Meer hulp nodig? Maak dan kennis met met mijn online-marketingbureau.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *