5 doeltreffende Facebookadvertentiecampagnes met gebruik van data

Wil jij het uiterste uit Facebookadvertenties halen en enkel de doelgroep bereiken die voor jou van belang is? Door het opzetten van een slimme advertentiecampagne die enkel is gericht op jouw (potentiële) doelgroep, zorg je ervoor dat de Return On Investment hoger zal zijn dan dat hij nu is. Benieuwd hoe? In dit artikel deel ik enkele succesvolle advertentiecampagnestrategieën.

Inleiding

Het inzetten van Facebookadvertenties voor bedrijven is nog nooit zo eenvoudig geweest. Met enkele klikken op de muisknop staat je Facebookadvertentie klaar en is hij direct aan het draaien. Simpel maar zeker weten niet doeltreffend, je kunt nog beter jouw geld op straat gooien. Als je daadwerkelijk een doeltreffende Facebookadvertentie wilt opzetten, maak dan gebruik van de data van Facebook maar ook jouw eigen data. Ik ga enkele Facebookadvertentiecampagnes uitleggen die doeltreffend zijn door gebruik te maken van data.

#1 Het nieuwe mobiele abonnement

Stel je een mobiele provider voor zoals KPN, T-mobile of Tele2. Als je abonnement ten einde loopt, krijg je een nieuwe aanbieding zodat je jouw abonnement weer voor een jaar of zelfs twee jaar gaat verlengen. Vaak gebeurt dit doordat je wordt opgebeld of dat ze een reminder sturen via jouw e-mail of zelfs nog via de post.

Maar wat als ze de abonnee nou zouden kunnen benaderen via Facebook? Dat kan! Als bedrijf hebben ze voldoende datagegevens zoals in ieder geval het mobiele telefoonnummer maar ook een e-mailadres. Via Facebook Power Editor kunnen ze een datalijst importeren van gebruikers op basis van hun mobiele telefoonnummer of e-mailadres. Wanneer deze datagegevens zijn geïmporteerd, kunnen ze een advertentie aanmaken met bijvoorbeeld een voorstel voor een nieuw mobiel abonnement. Omdat er data zijn geïmporteerd, is er de mogelijkheid dat de Facebookadvertentie enkel wordt gericht op deze datalijst. Hierdoor zullen enkel de mensen die in de lijst verwerkt staan, deze advertentie te zien krijgen. Doelgericht, vind je ook niet?

Maak dit werkend voor jezelf

  • Maak een lijst van mensen die je wilt bereiken op basis van hun e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Importeer deze lijst in Facebook Power Editor.
  • Maak een nieuwe Facebookadvertentie aan speciaal op maat ontworpen voor de desbetreffende doelgroep.
  • Koppel de Facebookadvertentie aan de desbetreffende doelgroep en zet de advertentie aan.

#2 Websitebezoeker omzetten in Facebookfan

In deze tijd is het hebben van een website voor jouw bedrijf een echte pre. De website is en zal voor vele jaren nog altijd de thuisbasis zijn voor jouw doelgroep. De reden hiervoor is simpel; een website is van jezelf is en een social-mediakanaal niet. Maar helaas loop je bij een website wel tegen het probleem aan, dat bezoekers vaak jouw website verlaten zonder dat je ook maar weet wie zij waren. Je kunt dit probleem oplossen door mensen zich te laten inschrijven voor jouw nieuwsbrief, maar je kunt er ook voor kiezen om jouw websitebezoekers door middel van een doeltreffende Facebookadvertentie om te zetten in een fan.

Binnen Facebookadvertenties heb je de mogelijkheid om een Facebook Remarketingpixel te downloaden en deze te verwerken in jouw website. Wanneer je dit hebt gedaan is jouw websitebezoekersvangnet aangemaakt. Iedere bezoeker die jouw website bezoekt, wordt opgevangen in jouw Facebookvangnet (Remarketinglijst). Hierdoor ben je vanaf het moment dat je Facebook Remarketingpixel actief is op jouw website, bezig met het automatisch verzamelen van data van jouw doelgroep. Wat je nu kunt doen is binnen Facebook eenvoudig een promotieadvertentie voor jouw Facebookbedrijfspagina aanmaken, waarbij je aangeeft dat je enkel jouw huidige websitebezoeker wilt bereiken. Jouw huidige websitebezoekers zien op het moment dat ze actief zijn via Facebook een advertentie voorbij komen ter promotie van jouw bedrijfspagina. Het omzetten van een websitebezoeker naar Facebookfan was nog nooit zo eenvoudig!

#3 Doeltreffend product of dienst verkopen

Wanneer je als bedrijf jouw producten of diensten online wilt aanbieden via jouw website is het van belang dat bezoekers klanten worden. Door het inzetten van Google Adwords en ervoor te zorgen dat je goed gevonden wordt via de zoekmachine in de organische zoekresultaten, zorg je ervoor dat mensen jouw website beter kunnen vinden. Alleen nu is de kans groot dat mensen jouw website bezoeken en dat ze die weer zullen verlaten zonder dat ze een aankoop hebben gedaan. Op dit moment is de kans groot dat jij een potentiële klant bent verloren en deze niet meer terug kunt halen. Of kan dat wel?

Wanneer je er zeker van bent dat je doelgroep actief is op Facebook, kun je jouw websitebezoekers eenvoudig terughalen. Door net zoals in “campagne 2” gebruik te maken van Facebook Remarketing kun je de gegevens van jouw websitebezoekers opslaan in een Facebook remarketinglijst. Je kunt hierbij precies aangeven wanneer je wilt dat gegevens van een websitebezoeker worden opgeslagen in jouw Facebook remarketinglijst.

Stel dat je enkel mensen opnieuw via Facebook wilt bereiken die de pagina “online-marketingstrategie” hebben bezocht. Dan kun je deze pagina eenvoudig aangeven via Facebook Power Editor. Door deze handeling zullen enkel de websitebezoekers worden opgeslagen die de pagina “online-marketingstrategie bezoeken”. Wanneer je meer dan 100 bezoekers op deze pagina hebt gehad, kun je binnen Facebook een advertentie aanmaken waarbij je de “online-marketingstrategie” promoot. Hierbij kies je dan dat je enkel de websitebezoekers wilt bereiken die opgeslagen zijn in de Facebook remarketinglijst.

#4 Mensen bereiken die op jouw klanten lijken

Vaak krijg ik van bedrijven te horen dat ze het lastig vinden om de juiste doelgroep te bereiken via Facebookadvertenties. Wanneer je niet weet wat voor demografische gegevens je moet invullen bij Facebookadvertenties, is de kans er al snel dat je de verkeerde doelgroep bereikt en daarbij dan de kans loopt dat je daadwerkelijk geld op straat gooit. Maar wat als je nou mensen via Facebook kunt bereiken die op jouw huidige klanten lijken? Dat kan!

Binnen Facebook Power Editor heb je de mogelijkheid om een vergelijkbare doelgroep aan te maken. Op basis van een klantenlijst bestaande uit “telefoonnummer en/of e-mailadres”, een andere Facebookpagina die je beheert of een Remarketinglijst (zie campagne 2 en 3) kun je aangeven dat je een vergelijkbare doelgroep wilt aanmaken. Facebook gaat hierbij jouw huidige datalijsten bestuderen en maakt aan de hand daarvan een nieuwe vergelijkbare doelgroep. Wanneer de vergelijkbare doelgroep is aangemaakt, kun je via Facebookadvertenties en nieuwe advertentie aanmaken en deze richten op de nieuwe vergelijkbare doelgroep.

#5 Zakelijke mensen bereiken via Facebook

Wanneer je de zakelijke doelgroep wilt bereiken is LinkedIn het kanaal om zakelijke connecties te maken. Via LinkedIn heb je daarbij dan ook nog eens de mogelijkheid om door middel van een advertentie deze potentiële connecties te bereiken. Echter loop je tegen het probleem aan dat een LinkedInadvertentie vele malen duurder is dan een Facebookadvertentie. Gelukkig is er de mogelijkheid om jouw zakelijke LinkedInconnecties eenvoudig te bereiken via Facebookadvertenties.

De meeste mensen hebben hun privé e-mailadres gekoppeld aan LinkedIn. Wat je dus kunt doen is eenvoudig via LinkedIn een export maken van jouw LinkedInconnectielijst. Hierbij krijg je een bestand dat beschikt over vele gegevens zoals: naam, e-mailadres en andere gegevens die jouw connecties verwerkt hebben in hun LinkedInprofiel. Aan de hand van de LinkedInlijst kun je deze importeren in Facebook Power Editor. Op dat moment gaat Facebook alle e-mailadressen na van jouw LinkedInconnectielijst, kijkt welke connecties er actief zijn op Facebook en laat binnen enkele minuten zien om hoeveel connecties het gaat. Wat je op dat moment enkel nog hoeft te doen, is het aanmaken van een Facebookadvertentie en jouw zojuist geïmporteerde LinkedInconnectielijst als doelgroep aangeven in de Facebook Power Editor.

Klaar voor het optimaliseren van jouw Facebook-advertenties?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw Facebook-advertenties. Laat je reactie hieronder achter.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *