5 technieken- de juiste doelgroep bereiken met Facebookadverteren

Maak je gebruik van Facebookadverteren en kies je vaak de doelgroep op basis van demografische gegevens? Heb je het gevoel dat jouw doelgroep te breed omschreven is en wil je meer gaan focussen via Facebookadverteren?

Met dit artikel leer ik jou hoe je op een slimme manier, zonder demografische gegevens, gericht je doelgroep kunt bereiken.

Waarom niet kiezen voor demografische gegevens?

We maakten allemaal wel eens gebruik van Facebookadverteren, of doen dat nog, op basis van demografische gegevens, toch? “Het omschrijven van jouw doelgroep op basis van leeftijd, geslacht, land, taal, functies en eventuele andere interessegebieden om zo op een doelgroepgerichte manier te adverteren.” Wist je dat deze manier van adverteren niet de meest doelgroepgerichte manier is? Als jij een omschrijving maakt van jouw doelgroep, geeft Facebook al snel aan dat vele mensen voldoen aan die omschrijving.

Het is ook lastig om bijvoorbeeld te zeggen dat je “bedrijfseigenaren” wilt bereiken. Veel mensen, ook mensen die nog fulltime bij een bedrijf werken en daarnaast bijvoorbeeld spullen verkopen via Marktplaats kunnen zichzelf  “bedrijfseigenaar” noemen. Dit betekent dat je met een doelgroepomschrijving waarin ook “bedrijfseigenaren” zitten personen bereikt die je eigenlijk niet wilt bereiken.

Kijk daarom verder dan demografische gegevens. Ik ga nu met jou 5 technieken delen waardoor je doelgroepgerichter kunt adverteren via Facebook. Zo besteed je het advertentiebudget beter en krijg je betere resultaten.

Maak kennis met look-a-like-audience

Ben je al bekend met Facebook look-a-like-audience? Ik wil je graag eerst laten weten wat het inhoud voordat ik mijn technieken met je ga delen, wel zo duidelijk uiteraard ;-)

Facebook omschrijft het als:

Met vergelijkbare doelgroepen kun je nieuwe mensen bereiken die waarschijnlijk interesse hebben in je bedrijf omdat ze vergelijkbaar zijn met de klanten die belangrijk voor je zijn.

Je kunt je vergelijkbare doelgroepen baseren op verschillende bronnen (bijvoorbeeld mensen die je pagina leuk vinden of je website hebben bezocht).

Simpel gezien kun jij dus op basis van huidige klantenlijsten een look-a-like-doelgroep aanmaken, waarbij Facebook 1% van de hele Nederlandse bevolking pakt en kijkt welke mensen op de doelgroep lijken die jij wilt bereiken. En dat is look-a-like “vergelijkbare doelgroep” in een notendop.

#1 Facebook remarketing + look-a-like-audience

Houd jij een Facebook remarketinglijst bij van mensen die op jouw website komen? Wanneer je dit nog niet doet, adviseer ik jou om dit artikel te lezen. Iedereen kan het, simpelweg een remarketinglijst opstellen om jouw huidige websitebezoekers op te vangen. Wanneer je dit doet, zie je in de loop der weken dat steeds meer mensen worden opgevangen in jouw lijst. Potentiële bezoekers dus hoogstwaarschijnlijk!

Hoe geweldig zou het zijn om tegen Facebook te zeggen: “He Facebook! Ik wil dat jij op basis van de mensen die in de remarketinglijst zitten, voor mij een vergelijkbare doelgroep (look-a-like-audience) aanmaakt”. Nou zoals je al leest is dat dus mogelijk. Je kunt op basis van jouw remarketinglijst een vergelijkbare doelgroep aanmaken waardoor Facebook een nieuwe doelgroep gaat opzetten. En voilà: een nieuwe doelgroeplijst is ontstaan die jij kunt gaan bereiken via Facebookadverteren.

Facebook adverteren met look a like audience remarketing 

#2 Klantenlijsten + look-a-like-audience

Heb jij een overzicht van al jouw klanten op basis van e-mailadres en/of 06-nummer? Je kunt deze informatie dan importeren in Facebookadverteren. Je ziet dan binnen enkele minuten hoeveel mensen uit deze lijst actief zijn via Facebook, die je dan kunt bereiken met Facebookadverteren.

Wat je kunt doen met deze klantenlijst? Je kunt er een look-a-like-audience van maken. Precies hetzelfde verhaal als techniek 1, maar nu vraag je Facebook om een vergelijkbare doelgroep op te zetten op basis van jouw huidige klanten. En binnen enkele minuten is er een nieuwe gerichte advertentiedoelgroep opgezet.

Als je het mij vraagt biedt deze doelgroep meer kansen dan techniek 1, want een websitebezoeker zit nog in de oriëntatiefase en jouw klanten zijn uiteraard al klant. 

#3 Videobekijkers + look-a-like-audience

Heb je al eens een video geplaatst direct via Facebook (dus geen YouTube-link)? Wist je dat Facebook op dat moment voor jou automatisch een nieuwe doelgroeplijst aanmaakt? Deze nieuwe doelgroeplijst bestaat uit mensen die jouw video hebben gestart en mensen die jouw video hebben afgekeken.

Facebook-look-a-like-audience-met-video-bekijkers

Een interessante doelgroeplijst als je het mij vraagt, uiteraard al helemaal de lijst van mensen die jouw video hebben afgekeken. Dit zijn namelijk de mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. En je raad al wat we met deze interessante lijst van Facebookvideobekijkers kunnen gaan doen! ;-)

That’s right, we maken een vergelijkbare doelgroep op basis van de mensen die onze video hebben afgekeken. En ook hier heb je binnen enkele minuten een vergelijkbare doelgroep van mensen die hoogstwaarschijnlijk ook interesse in jouw product of dienst hebben.

#4 Facebookfans + look-a-like-audience

Heb je nog geen remarketinglijst opgesteld, klantenlijsten of een doelgroep op basis van videobekijkers? Dan kun je kiezen om een look-a-like-audience te maken op basis van jouw huidige Facebookfans. Dit is een slimme manier wanneer je ervan overtuigd bent dat je de juiste fans op jouw pagina hebt. Ik zeg juiste fans omdat veel pagina’s vaak gevolgd worden door vrienden, vriendinnen en familieleden. Zorg er daarom voor dat je pagina groot genoeg is om hier een look-a-like-audience van te maken. Wat uiteraard ook kan, is een look-a-like-audience maken van een andere pagina waar je beheerder van bent.

Stel je voor dat je bijvoorbeeld een evenementenbureau hebt en al enkele jaren een succesvol evenement weet te draaien met veel fans op de Facebookpagina. Dit jaar wil je een nieuw evenement organiseren voor dezelfde doelgroep. Wat je kunt doen, is bij Facebook aangeven (wanneer je beheerder bent van beide pagina’s) dat je de fans van het eerste evenement wilt gebruiken als doelgroep zodat zij een advertentie te zien krijgen voor het nieuwe evenement.

Erg effectief en met deze strategie zijn er al vele nieuwe, succesvolle evenementen gestart in Nederland.

#5 Facebookadverteren op basis van vergelijkbare pagina’s

Wanneer je niet beschikt over huidige lijsten zoals omschreven in de voorgaande 4 technieken, dan is adverteren op basis van vergelijkbare pagina’s een goed idee. Mijn tip hierbij is om online te zoeken naar een grote autoriteit waar je zelf mee te vergelijken bent of pak jouw eigen pagina’s wanneer je veel fans hebt want dit is belangrijk om een goed onderzoek te doen naar vergelijkbare pagina’s. Wanneer je een pagina hebt gevonden, voer dan onderstaande handelingen uit:

  1. Klik op deze link om achter de page-ID te komen
  2. Wanneer je de page-ID hebt, typ je de volgende link in jouw browser: www.facebook.com/pages/?frompageid=HIERDEGEVONDENID
  3. Wanneer je dit hebt gedaan zie je een pagina met vergelijkbare pagina’s. (bijvoorbeeld: https://www.facebook.com/pages/?frompageid=42328360008)

Pagina's vergelijkbare met mari smith

Wat ik direct al kan zien, is dat vele vergelijkbare pagina’s zijn gebaseerd op autoriteiten. Dit geeft dan ook aan dat er een grote kans is dat mijn doelgroep tevens fan is van deze pagina’s. Wanneer ik dat voor mijzelf goed weet, kan ik via Facebookadverteren bij interesses aangeven dat ik mensen wil bereiken die ook interesse hebben in deze mensen.

Facebook adverteren op basis van interessegebieden

Hierbij is het wel van belang dat je ook nog andere demografische gegevens invult, zodat je niet de hele wereld bereikt maar bijvoorbeeld enkel Nederland. Door deze omschrijving te maken “die dus wel op basis van demografische gegevens is ;-)”, zul je zien dat je een mooie niche voor doelgroepbereik hebt.

Belangrijk om te weten: Je zult merken dat niet alle pagina’s gebruikt kunnen worden bij interesses. Ik ben van mening dat het hier enkel over grote pagina’s gaat. Denk bijvoorbeeld aan merken en autoriteiten. Zoek daarom naar vergelijkbare pagina’s op basis van jouw eigen pagina maar tevens ook op soortgelijke pagina’s maar dan bekende merken, autoriteiten, producten etc.

Klaar voor het opzetten van doelgroepgerichte Facebookadvertenties?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het doelgroepgericht adverteren via Facebook. Heb je vragen, dan kun je die altijd stellen door hieronder een reactie achter te laten of door contact met mij op te nemen.

PS. Ik zou het fijn vinden als je dit artikel deelt. Ik help jou en alle andere ondernemers in Nederland graag bij het strategisch bereiken van de doelgroep.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *