5 Tips Voor Sky Rocking Facebook Omslagfoto’s en Campagnes

Ben jij op de hoogte van Facebook regels? Hoe weet je 100% zeker dat jouw Facebook omslagfoto en campagne voldoen aan de Facebook regels? Wil je niet dat jouw Facebook pagina wordt verwijderd? Lees dan dit artikel en geniet met een gerust hart van jouw Sky rocking Facebook pagina en campagne.

Het valt mij vaak op dat zowel kleine als grote bedrijven niet volgens de regels van Facebook werken. Velen zijn niet op de hoogte van de regels! Negeren van deze regels kan leiden tot het kwijtraken van je Facebook pagina. Dat wil je natuurlijk niet!

Lees verder en ontdek 5 stappen voor succesvolle Facebook omslagfoto’s en campagnes die volledig voldoen aan de regels.

#1 Lees eerst de Facebook regels

Waarschijnlijk ben je net zo’n fanatiek persoon als ik, die geen tijd neemt om de handleiding te lezen. En voordat je het weet krijg je iets niet voor elkaar en grijp je naar de handleiding. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. En deze fout maken ook vele marketeers en ondernemers die gebruik maken van Facebook. Voordat je begint met Facebook en met het ontwikkelen van een campagne, lees eerst de Algemene Facebook regels en de Campagne Facebook regels.

#2 Realisatie van je Facebook omslagfoto

Op 30 maart 2012 zijn alle Facebook pagina’s omgezet naar de vernieuwde tijdlijn. Je hebt sinds die dag de mogelijkheid om een grote omslagfoto te plaatsen bovenaan je Facebook pagina. De afmeting hiervoor is “851 pixels breed bij 315 pixels hoog”.

Je omslagfoto dient aan de volgende regels te voldoen:

  • Je omslagfoto mag geen prijs- of aankoopinformatie bevatten zoals: “30% korting of” Download je E-book op www.wouterkleinsman.nl”;
  • Je foto mag geen gegevens bevatten zoals: contactgegevens, website-adres, e-mailadres, postadres of andere informatie die behoort tot de Info op je pagina;
  • Je mag geen Call to Action toevoegen, zoals: “Vind deze pagina leuk”, “Deel deze omslagfoto”, of een pijl die verwijst naar een functie van Facebook;
  • Je foto dient geheel vrij te zijn van overige Call to Actions zoals: “Neem nu contact met ons op”, “Vertel het aan al jouw vrienden” of “Maak nu kans”;

Omslagfoto’s tegen de regels

Renault Facebook omslagfoto

Renault Nederland doet het goed op Facebook en ze zijn een voorbeeld voor andere bedrijven. Echter hebben ze 2 witte pijlen op de omslagfoto, wijzend naar de “Vind ik leuk” knop. Met het weghalen van deze 2 witte pijlen voldoet de omslagfoto volledig aan de regels.

 

bearingpoint caribbean facebook omslagfoto

BearingPoint Caribbean is een goed voorbeeld van een omslagfoto die meer dan 1 regel overtreedt!

  • De social media gegevens links bovenin horen thuis in de Info sectie.
  • De Call to Action “Bezoek onze stand mag niet;
  • Calls to Action als “Like us pijl met verwijzing naar de “Vind Ik Leuk” button zijn niet toegestaan;

Als ze bovenstaande punten weglaten dan voldoet hun omslagfoto aan de regels.


Omslagfoto’s volgens de regels

Facebook omslagfoto Bakkerij Bart

Bakker Bart heeft een geweldige Facebook pagina. Als je op zoek bent naar een bedrijf dat weet hoe ze Facebook moeten gebruiken, dan is het een aanrader om eens op hun Facebook pagina te kijken. Het mooie van de omslagfoto is dat het precies overheen komt met de huisstijl van Bakker Bart.

KLM Facebook omslagfoto

KLM heeft een strakke en rustige omslagfoto. Het mooie van deze omslagfoto is dat de avatar het vliegtuig compleet maakt. Zoals je al ziet maakt KLM alleen gebruik van hun mooie vliegtuig en logo. KLM pakt het qua social media strategie ook goed aan.

#3  Ontdek handige sites voor het realiseren van je omslagfoto

Als je liever niet gelijk wilt investeren in een designer voor je omslagfoto, bezoek dan eens één van de volgende websites:

#4  Realiseer je succesvolle Facebook campagne

Met een Facebook campagne kun je gericht nieuwe fans uitnodigen voor je pagina. Facebook campagnes genereren een groot bereik omdat deelname vaak gekoppeld is aan “het delen met vrienden”. Met een gemiddelde van 135 vrienden per Facebook gebruiker, vergroot je zo op een een snelle manier je fan basis.

Echter, ook Facebook campagnes dienen aan strikte regels te voldoen! Ontdek nu welke dat zijn:

  • Voor je Promoties op Facebook dien je een ‘3rd party’ Applicatie te gebruiken . Je mag geen gebruik maken van Facebook functionaliteiten. In de online casino praktijk voeg je een extra tab toe (onder je Omslagfoto) voor het hosten van je promotie campagne;

renault nederland facebook campagne 

Een mooi voorbeeld van zo’n App vind je op Renault Nederland. De campagne heeft een originele naam meegekregen. Door op Oma Hilda te klikken op Renault’s Facebook App, krijg je toegang. Om je te helpen heeft Renault op haar Facebook pagina tips geplaatst waar de sleutel van Oma Hilda verstopt is. Door middel van een tag kun je aangeven waar je denkt dat de sleutel is verstopt.

Verder gelden de volgende regels:

  • Vermeld dat je campagne op geen enkele manier wordt gesponsord, goedgekeurd of beheerd door Facebook of is geassocieerd met Facebook;
  • Gebruik geen toepassingen, zoals “Vind Ik Leuk”, “Delen”, “Inchecken”, “Reageren op een bericht” of het “uploaden van een foto” voor registratie van deelnemers;
  • Stel je winnaar van je campagne op de hoogte via je Applicatie en niet via een update op Facebook.

Olympicgym Facebook campagne

Olympicgym heeft een campagne die niet volgens de regels is van Facebook.

  • Je doet mee aan hun actie door middel van het leuk vinden van het bericht.
  • De verloting maken ze bekend via Facebook.

De fout van Olympicgym wordt gemaakt door vele verschillen bedrijven. Echter heb ik voor jou hier de oplossing om je campagne te starten volgens de regels van Facebook.

Good Heavens Festival Facebook campagne
Good Heavens! Festival heeft een campagne die veel lijkt op de campagne van bijvoorbeeld Olympicgym. Echter, de campagne van Good Heavens! Festival is wel volgens de regels!

  • In de voorwaarden lezen mensen dat ze enkel meedoen als ze zich hebben ingeschreven voor de actie. “Vind ik leuk”, “Delen” en “Reageren” telt niet mee als registratie maar is gekozen voor het creëren van een hogere buzz.
  • In de voorwaarden staat duidelijk dat deze actie niet gesponsord, goedgekeurd of beheerd wordt door Facebook.

#5  Bezoek handige sites voor je Facebook campagnes

Een Facebook campagne realiseren kost meestal veel tijd, en tijd is geld. Maak je liever gebruik van een bestaande service, bezoek dan eens onderstaande aanbieders:

Kortom: neem deze 5 tips goed door voordat je begint met het realiseren van je Facebook omslagfoto of campagne. Als je de regels niet volgt, loop je risico dat Facebook je pagina verwijdert zonder waarschuwing vooraf!

Voor meer info over Facebook campagnes, zijn hier 2 interessante artikelen van Mari Smith – een social media leider en topper voor Facebook advies:

Brainstormen over een social-mediacampagne?

Ben je momenteel aan het brainstormen over een social media campagne, heb je een actieve social media campagne of een omslagfoto die je graag wilt laten zien? Laat het mij hieronder weten en ik geef je graag mijn gratis feedback. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *