6 tips die ervoor zorgen dat je niet voor Facebook hoeft te betalen

Share on twitter
Tweet dit
Share on linkedin
Deel op linkedin

Heb jij ook de verhalen gehoord dat je als bedrijf moet betalen voor  meer zichtbaarheid op Facebook?  Dat je zonder betalen nog maar maximaal 16% van je fans kunt bereiken? Weet je niet of dit waar is en wil je weten hoe je dit probleem kunt oplossen? Lees dan dit artikel.

In dit artikel ga ik je vertellen hoe je aan de hand van 6 tips ervoor kunt zorgen dat jouw fans wel je updates blijven zien en dat je niet hoeft te betalen voor gesponsorde berichten .

Maar wat als de geluiden die je hoort wel waar zijn? Wat als Facebook inderdaad ervoor zorgt dat we nog maar 16% van onze fans kunnen bereiken zonder te betalen? Moeten we dan inderdaad gaan betalen of moeten we zelfs overstappen naar een ander platform?

Vele vragen waarop de antwoorden eenvoudig zijn. Stel dat nog maar 16% van je fans jouw berichten zien. Dan betekent  het dat je moet zorgen voor zoveel mogelijk echte fans en zo min mogelijk fake fans. En de vraag die je stelt moet niet zijn:  Wat als de verhalen wel waar zijn? De vraag moet zijn: Hoe lossen wij dit probleem op? Dit probleem is eenvoudig op te lossen en dat zul je aan de hand van dit artikel zien.

Echte fans die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf zorgen er wel voor dat ze jouw content zien! – Tweet deze quote

#1 Zorg voor goede content

Een van de belangrijkste tips is dat je zorgt voor goede content. Als je content niet goed is, dan zal je engagement laag zijn, waardoor jouw Facebook fans je berichten niet meer zullen zien. Dit alles heeft te maken met de Facebook Edgerank. Door de Edgerank van Facebook is het al lange tijd bekend  dat maar ongeveer 16% van jouw fans jouw berichten zien.

Facebook Edgerank

De gouden regels voor goede content

Regel 1: Maak gebruik van de K.I.S.S techniek
K.I.S.S  staat voor Keep It Short and Simple. En dat betekent dat je Facebook berichten niet langer moeten zijn dan 140 woorden.

Regel 2: Maak altijd gebruik van een afbeelding of video
Afbeeldingen en video’s vallen op. Door ze te plaatsen is de kans groter dat mensen jouw berichten wel lezen. Daarnaast vinden wij afbeeldingen interessanter en hierdoor is de kans ook groter dat mensen jouw foto’s / video’s liken en of delen.

Regel 3: Maak gebruik van een Call to Action
Als je wilt dat mensen iets doen met jouw berichten, dan moet je een Call to Action gebruiken. Deze kan zijn bijvoorbeeld: Wat is jouw favoriete social media kanaal_____. Het succes achter een Call to Action is dat het een echte “no brainer” moet zijn. Dit betekent dat mensen niet hoeven na te denken over hoe ze gaan reageren.

Een interessant artikel dat gaat over de gouden regels is 9 Tips voor Meer Enthousiaste Social Media Fans

#2 Zorg voor doelgroep gerichte campagnes

Al een lange tijd zie je vele acties waarbij je de Facebook pagina moet liken en de afbeelding moet delen en dan maak je kans op een prijs. Deze actie is tegen de regels van Facebook en daarnaast is de kans groot dat je alleen maar fans krijgt die geïnteresseerd zijn in jouw prijs. Oftewel niet-doelgroepgerichte fans.

Daarom is het belangrijk dat je 100% zeker weet dat je hiermee jouw doelgroep bereikt, als je een campagne start. Doordat je jouw doelgroep bereikt, krijg je fans op jouw pagina die wel geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf/producten. Hierdoor zullen zij actiever zijn op jouw pagina en dit zorgt ervoor dat de engagement hoger is waardoor de kans groot is dat de vrienden van jouw fans ook jouw berichten gaan zien. Oftewel: Gratis Promotie!

En als we de berichten wel moeten geloven over de 16% van de fans die je content zien, dan wil je dus liever echte fans. Want als je fake en echte fans hebt, dan bestaat de kans er dat je fake fans jouw berichten wel zien en je echte fans niet.

#3 Analyseer je content

Als je berichten plaatst op Facebook, dan is het van belang dat je deze berichten ook gaat analyseren. Door het analyseren van je berichten  zie je welke berichten jouw fans wel en niet interessant vinden. Daarnaast kun je zien op welke dagen je fans het meest actief zijn en rond welke tijd.

Met deze informatie kun je ervoor zorgen dat je iedere maand de juiste content verspreid op de juiste tijden en dagen. Via Facebook kun je gebruik maken van de analytics, die je duidelijk laten zien hoe je fans reageren op jouw berichten. Deze manier van analyseren kost echter veel tijd en tijd is geld. Daarom raad ik je aan om naar de tool Edgerank checker te kijken. Bij Edgerank checker heb je een gratis versie en een betaalde versie.

 #4 Maak gebruik van de knop “ vastmaken aan de bovenkant”

Als je een bericht plaatst op Facebook, dan kun je ervoor kiezen deze vast te maken aan de bovenkant van de pagina. Stel dat je een actie hebt, dan is het erg interessant om voor deze optie te kiezen. Hierdoor zien de fans die jouw pagina bezoeken, deze actie het eerst. De kans dat je fans terugkomen op je pagina is klein. Maar de kans dat nieuwe fans het bericht zien is groot. En als de nieuwe fans de actie interessant genoeg vinden, dan zullen ze deze liken of delen, waardoor hun vrienden het ook weer zien.

#5 Facebook bedrijfspagina’s krijgen een notificatie knop

Facebook heeft laten weten dat alle bedrijfspagina’s binnenkort een notificatie knop krijgen. Hierdoor kunnen jouw fans aangeven of ze een notificatie willen krijgen als jij een bericht verspreidt. Deze knop zorgt ervoor dat je fans geen enkel bericht meer missen. Een echte aanrader dus om deze knop te promoten en onder de aandacht te brengen van jouw fans!

Facebook bedrijfspagina krijgt notificatie knop voor fans

#6 Wat als je wel wilt betalen voor Facebook

Als je wel wilt betalen voor Facebook dan moet je ervoor zorgen dat jouw advertentie interessant genoeg is voor je fans om erop te klikken.  Een prima manier voor het realiseren van een goede advertentie is: A/B testing. Meer informatie hierover kun je lezen via Facebook advertenties: 5 vragen die elke marketeer dient te stellen

Betalen voor Facebook is niet erg. Het is alleen wel jammer van je geld als je een advertentie  inzet die niks oplevert. Als je mensen naar een pagina stuurt, let er dan altijd op dat deze pagina dan ook ervoor zorgt dat ze daadwerkelijk het product kopen. Zorg tevens ervoor dat het ook mogelijk is de actie te kunnen delen. Hierdoor bereik je op een snelle manier een grote doelgroep zonder dat je veel moet betalen voor Facebook-advertenties.

Ik hoop dat deze eenvoudige  tips jou hebben geholpen. Houdt altijd in je hoofd:

Als je interessant genoeg bent voor je fans, dan zoeken ze jou vanzelf op! – Tweet deze quote

En dat betekent:

Ook al zou Facebook je berichten niet aan iedereen laten zien, jouw fans zorgen er wel voor dat ze het te zien krijgen. – Tweet deze quote

Ik ben erg benieuwd naar jouw mening over het verhaal van Facebook. Denk je dat het waar is of niet waar is? En als het waar is, wat zijn dan de vervolgstappen die je gaat zetten?

Gratis toegang tot de High Performance doorbraak training

Wekelijkse nieuwe strategieën om productiever, energieker, zelfverzekerder, succesvoller en voldaner te worden.

3 Responses

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *