[info_box title=”TITLE”]Heb je het gevoel dat je onzichtbaar bent op Facebook? Krijgt jouw concurrentie de aandacht die jijzelf wilt hebben? Wil je snelle tips die je nu meteen kunt implementeren? Lees dan dit artikel en zorg dat jij gezien wordt![/info_box]

#1 Gezien worden is moeilijker dan je denkt

Meer fans betekent niet automatisch meer zichtbaarheid. Ongeveer 16% van al je fans ziet berichten van je Facebook pagina. Stel dat je bijvoorbeeld 1000 fans hebt. Dan is de kans groot dat maar 160 mensen jouw Facebook updates zien. Dit getal kan groter zijn maar dat ligt aan je Facebook Edgerank. Wat dat is, ontdek je nu.

#2 Zonder Facebook Edgerank ben je nergens

Nog nooit gehoord van Facebook Edgerank? Zorg er dan voor, dat als ik jouw vannacht wakker maak, je mij kunt uitleggen wat Facebook Edgerank inhoud.

Edgerank is een formule die bepaalt welke Facebook updates je fans wel en niet zien. Het is eigenlijk een geweldige formule die iedereen tijd bespaart. Niemand wil oneindig bladeren door oninteressante en saaie updates, op zoek naar iets wat je wel interesseert. Facebook heeft dat voor je opgelost met Edgerank. Die houdt bij wie en wat jij eerder al leuk en interessant vond, en toont je nieuwe dingen die daarbij passen. Hoe het precies werkt, kun je hieronder lezen.

Facebook Edgerank formule
Als je weet hoe de formule werkt, dan ben ik ervan overtuigd dat je na dit punt grote stappen gaat zetten. Hieronder behandel ik de 3 onderdelen stap voor stap.

Affinity: dit is de relatie die fans, vrienden of kennissen hebben met jou. Hoe vaker ze met je praten hoe vaker ze jouw berichten zien.

Weight: elk soort inhoud zoals berichten, foto’s, video’s en polls krijgt zijn eigen score. Foto’s krijgen bijvoorbeeld meer gewicht dan links (url).

Voorbeeld 1: als je 40 likes en 20 reacties krijgt op een foto, dan heeft deze foto een zwaarder gewicht dan als je een video hebt met 0 likes en 0 reacties.

Voorbeeld 2: Stel een vriend vindt al jouw foto’s leuk, maar niet jouw video’s. Dan zal hij binnenkort vaker alleen de foto’s zien en minder vaak de video’s.

Time: hoe recent is je bericht dat je hebt gedeeld met je netwerk? Is je bericht al 2 uur oud, dan zakt het bericht in ranking en wordt minder zichtbaar.

Belangrijk: Reacties op berichten tellen altijd zwaarder dan Vind ik Leuks.

#3 Social media tools zijn killing voor Facebook

Social media tools zijn geweldig om tijdbesparend te werken. Lees hier meer over in: 7 Social Media Tools die je kostbare Tijd besparen. Echter, het is killing om berichten via social media tools als HootsuiteTweetdeck, Publisher of Bufferapp te versturen naar je Facebook pagina. Deze tools staan bekend als “3rd party apps”.

Als je via een 3rd party app een update verstuurt naar Facebook loop je een grote kans dat je de deel button mist onder jouw update. De deel button op Facebook is als de retweet button op Twitter. Kortom, heel belangrijk voor je zichtbaarheid.

Laten we het voorbeeld van Ford bekijken.

Ford Mustang Publisher op Facebook

Ford heeft via Publisher dit bericht verspreid op hun Facebook pagina. Je ziet dat ze alleen maar een Vind ik Leuk en Reageren button hebben maar geen Deel button. Niemand kan nu dit bericht delen met hun vrienden op Facebook!

Voorheen werden posts, gedeeld via een third party app, door Facebook bestraft met een lagere Edgerank. Dat is gelukkig nu niet meer van toepassing. Third party apps krijgen dezelfde Edgerank als een handmatige update.

Gouden tip: Probeer zo veel mogelijk handmatig jouw Facebook pagina te updaten.

#4 Geen Call to Action op je omslagfoto maar wel in de beschrijving

Facebook heeft strenge regels voor de grote omslagfoto op jouw pagina. Bekijk het artikel van 3 mei: 5 tips voor skyrocking facebook omslagfoto’s. Zo is het niet toegestaan om enige vorm van Call to Actions of adresgegevens te verwerken in de omslagfoto.

Echter staat niet in de regels van Facebook dat je Call to Actions en adresgegevens in de omschrijving van jouw omslagfoto mag plaatsen. Voeg daarom altijd een omschrijving toe aan je omslagfoto. In deze omschrijving kun je mensen verwijzen naar bijvoorbeeld je website, social media pagina’s, campagnes en andere pagina’s.

In onderstaande screenshot zie je de omschrijving naast de foto. Door een klik op de omslagfoto gaan mensen automatisch naar je omschrijving. En, je kunt deze omschrijving altijd bijwerken met een Edit functie (zie Bewerken).

Wouter Kleinsman Omslagfoto Facebook

#5 Maak gebruik van de Facebook berichten opties

Wist je dat je met jouw berichten twee hele interessante dingen kunt doen?

Je kunt een bericht vastmaken aan de bovenkant van jouw pagina (pin to top) en hem omzetten naar een hoogtepunt.

Vastmaken aan de bovenkant

Zodra je een nieuw bericht plaats op je pagina,  kun je dit bericht voor 7 dagen vast pinnen aan de bovenkant van je pagina. Veel mensen kijken eerst naar je omslagfoto en je Introductie sectie. Ze scrollen niet verder naar beneden. Door je post bovenaan je pagina te pinnen, zorg je dat je bezoekers bijvoorbeeld gelijk je campagne zien.

Na 7 dagen zal het bericht automatisch zakken op je tijdlijn. Je kunt oudere berichten opnieuw meer zichtbaarheid geven door ze opnieuw vast te maken aan de top (pin to top).

Social media marketing winnaar Erik Waanders

Bovenstaande afbeelding toont je de winnaar van mijn nieuwsbrief campagne. Door Erik’s foto te plaatsen aan de bovenkant van mijn pagina, krijgt het bericht meer vind ik leuks. Concreet betekent dit meer zichtbaarheid onder vrienden van mensen die dit bericht leuk vinden. Daarnaast is het voor Erik een gratis 7 daagse promotie voor zijn bedrijf Greenpaints.

Hoogtepunt

Heb je een bericht dat extra moet opvallen, maar wil je dit niet perse aan de bovenkant van je pagina plaatsen? Kies dan voor de hoogtepunt optie. Deze optie toont je bericht over de gehele horizontale breedte van je Facebook pagina. Op deze manier kun je een video of foto extra laten opvallen voor je bezoekers.

Facebook functie Hoogtepunt

Hierboven zie je een video met een 5 minuten durend avontuur door Disneyland. Door deze video te “highlighten”, opent de video na een klik van iemand in een groter scherm!

#6 Het oog wil een mooie pagina

De eerste 7 seconden op een pagina zijn het allerbelangrijkste. In deze 7 seconden maakt de bezoeker een keuze of hij wel of niet op de pagina blijft. Zorg er daarom voor dat je een goed aangeklede pagina hebt, die interessant is voor jouw doelgroep.

Het realiseren van een mooie Facebook pagina kost niet veel tijd en verhoogt de kans op nieuwe fans.

ben en jerry's Facebook pagina

De pagina van Ben & Jerry’s is aantrekkelijk voor het oog en je ziet ook dat de pagina vele vind ik leuks heeft. Natuurlijk komt dit niet alleen door het ontwerp maar het ontwerp geeft wel een herkenning.

Stel dat jij bijvoorbeeld in de stad loopt en je hebt een flyer gekregen van een bedrijf. Deze flyer gooi je na 10 seconden weg. Thuis gekomen ga je rond zoeken op Facebook en kom je opeens op het idee om het bedrijf op te zoeken. Na enkele seconden zoeken heb je de Facebook pagina gevonden en bezoek je deze. Door de herkenning van de huisstijl die zowel verwerkt is in de flyer als in de Facebook pagina, weet je zeker dat je jezelf bevind op de juiste Facebook pagina.

Investeer in een designer voor jouw Facebook pagina. Investeer je liever niet ga dan naar punt #3 in dit artikel en maak een gratis design.

#7 De Facebook  App truck

Call to actions in je omslagfoto zijn niet toegestaan. Hier is een manier om mensen sneller naar je gewenste pagina te leiden buiten Facebook. Bekijk onderstaande video en ontdek hoe je met Woobox Facebook bezoekers in 1 seconde leidt naar je website.

Zorg ervoor dat je je geluid iets harder zet dan normaal.

Neem deze tips rustig door en gebruik ze in je Facebook strategie. Dan weet ik zeker dat jij meer gezien wordt dan andere bedrijven op Facebook.

[info_box title=”TITLE”]Was jij al op de hoogte van bovenstaande punten of heb je nog opmerkingen, vragen en of tips? Laat hieronder dan jouw bericht achter.[/info_box]

4 antwoorden
  1. Marjon Parmentier
    Marjon Parmentier zegt:

    Hallo Wouter,
    Bij #4 Call to Action in de beschrijving. Als ik nu op jouw omslagfoto klink zie ik niet de tekst jouw beschrijving zoals je bij dit punt hebt aangegeven ‘feel free to visit… etcetcetc’ ???

    Beantwoorden
    • Wouter Kleinsman
      Wouter Kleinsman zegt:

      HI @55a62379b0f1118f16bb80ecf86b49b8:disqus ! Scherpe reactie van jou. Het klopt dat ik momenteel geen beschrijving in mijn omslagfoto heb staan. Momenteel ben ik bezig met het aanpassen van alle teksten op mijn Facebook pagina, dus in deze week zal ook de tekst bij mijn omslagfoto er weer staan. Echter dit keer in het Nederlands. :-)

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *