facebook-adverteren

Ben je actief via Facebook, maar is je bereik belabberd? Wil je oplossingen die ervoor zorgen dat je dagelijks meer mensen, waaronder je fans, bereikt? Wil je die oplossingen nu, zodat je er vanaf vandaag voor kunt zorgen dat jij jouw huidige bereik via Facebook vergroot? Lees dan dit artikel.

Vandaag deel ik met jou 9 bewezen technieken die je direct kunt inzetten om jouw bereik via Facebook te vergroten.

#1 Ken je Mr. Edgerank al?

Wanneer je Facebook inzet, moet je echt de Edgerank kennen. De Edgerank is de allesbeslissende formule van Facebook die bepaalt wie wel en niet jouw berichten te zien krijgen. De Facebook Edgerank ziet er als volgt uit:

Facebook Edgerank formule voor meer bereik

Wauw, interessant vind je ook niet? Misschien goed dat ik je even precies uitleg hoe deze formule nu in elkaar steekt.

  • Affinity: Wanneer je een bericht deelt met jouw netwerk kent Facebook een bepaalde score toe aan dit bericht. Stel dat jouw doelgroep het bericht liket, dan is de kans groter dat jouw doelgroep de volgende keer weer het bericht ziet. Gaan ze geen interactie aan met jouw berichten? Dan is je affinity negatief en kan het zo zijn dat je doelgroep jouw berichten in de toekomst niet meer ziet.
  •  Weight: Jouw doelgroep kan op verschillende manier de interactie met jou aangaan, denk hierbij aan: reageren, op vind-ik-leuk klikken of delen. Iedere actie heeft zijn eigen score. Zo kent Facebook een hogere score toe aan delen dan bijvoorbeeld liken. Het resultaat hiervan is dat wanneer iemand iets deelt, de kans groter is dat hij in de toekomst berichten van jouw blijft zien, dan wanneer hij alleen op like klikt.
  • Decay: Wanneer je een bericht deelt, neemt de relevantie naarmate het bericht veroudert af. Logisch, want niemand is nog geïnteresseerd in oude berichten. Decay gaat dus over de tijd die is verstreken na het plaatsen van het bericht.

Awesome, dat was de snelcurcus Facebook Edgerank. Je begrijpt nu waarom het voor een ondernemer zo belangrijk is om deze Facebook Edgerank te kennen. Op basis van bovenstaande 3 onderdelen (Affinity, Weight, Decay) wordt bepaald of jouw fans nog wel of niet jouw berichten zien in de toekomst. Om op de juiste manier gebruik te maken van deze formule helpen de volgende tips in dit artikel jou.

#2 Wees interessant en ken je doelgroep

Je moet simpelweg gezegd gewoon interessant genoeg voor jouw doelgroep zijn om hun aandacht te trekken en te houden. Het kennen van jouw doelgroep is daarom ook een pre. Weet jij waar jouw doelgroep ’s avonds van wakker ligt? Wat hun interesses zijn? Hoe ze hun de dag doorbrengen?

Het kennen van jouw doelgroep zorgt ervoor dat je weet wat voor berichten je moet delen via jouw Facebookpagina. Simpelweg gezien is 1 + 1 nog altijd 2 wat gelijk staat aan: Weten wat je doelgroep interessant vindt + goede content = positieve Edgerank = meer zichtbaarheid!

“Jaaa Wouter makkelijk gezegd, maar hoe realiseer ik nou daadwerkelijk content die mijn doelgroep ook interessant vindt?” Goed nieuws ik heb hier enkele interessante artikel over geschreven zoals:

 

#3 Laat mensen meldingen aanzetten

Bedrijven die vragen.., worden via Facebook in ieder geval niet overgeslagen! ;-) Wist jij dat jouw fans de mogelijkheid hebben om jouw berichten standaard bovenin hun nieuwsoverzicht te zetten, no matter wanneer je het bericht publiceert op Facebook? En wist je dat de handeling die ze daarvoor moeten uitvoeren niet meer dan 10 seconden in beslag neemt?

Het werkt vrij simpel. Wanneer je kijkt naar onderstaande afbeelding zie je de handeling die jouw doelgroep moet uitvoeren. Uiteraard is deze methode toepasbaar via jouw desktop én tablet en smartphone.

facebook zakelijk meer bereik met meldingen

Wanneer jouw doelgroep bovenstaande handeling uitvoert, zullen zij altijd jouw berichten zien. Zeg maar gedag tegen de Edgerank want die regel telt op dat moment niet meer. Enkel wanneer mensen de optie weer uitschakelen zal de Edgerank formule weer van toepassing zijn.

Bonustip: hoe zorg je dat ze de melding inschakelen?

De bonustip is eenvoudig: zorg ervoor dat de berichten die je deelt ook daadwerkelijk van meerwaarde zijn voor jouw doelgroep. Wanneer mensen inzien dat ze jouw berichten echt niet willen missen, hoef je hun enkel nog duidelijk te maken hoe ze de meldingen inschakelen. Dit kun je doen door het maken van een screenshot (zoals hierboven) of een korte video. Maak daarbij altijd duidelijk wat nou daadwerkelijk de meerwaarde voor ze is wanneer ze de meldingen inschakelen.

#4 Facebook Live video

Heb je al gebruikgemaakt van Facebook Live video? Facebook claimde dit jaar dat ze de live-tv vanuit jouw broekzak willen worden. Wanneer we kijken naar het grootste bereik dan schieten video’s hier op dit moment nog ver bovenuit. Ik zeg “op dit moment” omdat ik van mening ben dat Facebook binnenkort voldoende video’s heeft getest om ook hier de Edgerankformule weer lekker op los te laten, waardoor ook het bereik van video’s minder wordt.

Echter, Facebook Live video’s zijn enorm interessant voor een groot bereik. Wanneer je namelijk een live-video start, krijgen mensen vaak een melding en kunnen ze daardoor eenvoudig deelnemen. Vanuit daar is de gouden regel: hoe langer je live bent, hoe groter jouw bereik wordt.

Dit heeft er simpelweg mee te maken dat steeds meer mensen zien dat jouw video live staat en tevens zal de interactie toenemen in jouw video zelf. Mensen gaan reageren op de video en die interactie zien hun vrienden ook weer. Wanneer je op dit moment dus op een snelle manier aan jouw bereik wilt gaan werken, is mijn advies: zet Facebook Live video in.

Bonustip Facebook Live video

Wil je vanaf vandaag succes gaan boeken met Facebook Live video? Klik dan hier en bekijk mijn artikel met alles wat je moet weten over Facebook Live video.

#5 Berichten plaatsen op de juiste tijd

Oei, ik zie het nog steeds zo vaak fout gaan. Mensen die opeens bedenken dat ze een bericht willen plaatsen en die dit dan ook nog eens doen op de verkeerde tijd. That’s stupid!

Facebook bereik vergroten wanneer je doelgroep online is

Wanneer je naar jouw statistieken gaat op Facebook, kun je eenvoudig en snel zien op welke tijden en dagen jouw doelgroep het meest actief is en wanneer je dus jouw berichten moet plaatsen. Mijn advies hierbij is om niet te kiezen voor piektijden, omdat jouw concurrent dit hoogstwaarschijnlijk ook zal doen. Mijn advies is om bijvoorbeeld 2 uur voor de piektijd te gaan zitten, op het moment dat er al wel een stijgende lijn komt. Hierdoor pak je vaak de eerste 2 uur nog wel mee voordat je post minder zichtbaar wordt.

Bonustip bij tijden bepalen

Ben je net zoals ik soms nog wel eens eigenwijs en wil je niet naar Facebook luisteren? Omschrijf dan de dag van jouw doelgroep. Zijn het ondernemers? Die zijn vaak ’s ochtends om 6:00 à 7:00 uur even online en juist vaak weer na 18:00 uur. De rest van de dag brengen ze door met werken en naar hun klanten gaan. Wanneer je het op deze manier bekijkt, zul je zien dat deze aanpak in combinatie met de statistieken van Facebook zijn vruchten afwerpt.

Nice to know: Ik had een keer een doelgroep van vrouwen die zojuist waren bevallen. Welke tijd mijn bereik het grootst was? Rond 2:00 ’s nachts als de baby wakker werd ;-)

#6 Huidige fans heractiveren

“O, no! Mijn bereik op Facebook is enorm gekelderd en dat kan niet want ik heb duizenden fans! Wouter wat moet ik nu doen?” 

Zet een campagne op, reserveer een klein Facebook-advertentiebudget en bereik enkel jouw huidige fans, zodat je deze weer kunt heractiveren. Bij punt 3 had ik het over het inschakelen van meldingen. Je zou dus een campagne kunnen verzinnen waarbij je jouw huidige fans uitdaagt om de meldingen bij jou in te schakelen. Je kunt hier enkel een succes van maken door eerst een advertentie op te zetten omdat je vele huidige fans niet meer bereikt vanwege de Edgerankformule.

Uiteraard kun je ook kiezen voor het opzetten van een interactiecampagne. Bij een interactiecampagne wil je jouw huidige fans uitdagen tot interactie: delen, vind-ik-leuk, reageren, noem het maar op. Je wilt in deze campagne al jouw huidige fans met een advertentie bereiken, waardoor je ervoor gaat zorgen dat hun Edgerankscores voor jouw pagina weer positief worden.

#7 Daag je doelgroep uit

Interactie is king! Stop met die saaie one-way-direction-berichten en ga de interactie aan met jouw doelgroep. Spreek in een taal waardoor ze zich aangesproken voelen (net zoals ik blog op een 1-on-1-communicatiemanier, “snap je?”). Stel no-brainer-questions zoals: wie doet bij jullie de was? Yeah rare vraag wanneer je er bij jezelf over nadenkt, maar voor iemand in de wasmachinebusiness is het een leuke en tevens no-brainer-question om mensen uit te dagen om te reageren.

Zorg er daarom ook voor dat je naast je informatieve berichten, ook berichten publiceert waarbij het enkel en alleen om interactie gaat. No-brainer-questions zijn vragen die zo eenvoudig zijn dat ze op het puntje van de tong van de doelgroep liggen. Maak het eenvoudig, daag ze uit en je zult zien dat dit een hele positieve invloed heeft op jouw Facebookbereik en tevens de Edgerankformule.

#8 Maak gebruik van video’s

Ik gaf het net al even aan bij Facebook Live video’s, maar in deze tijd is het superinteressant om gebruik te maken van video’s. Video’s hebben op dit moment het hoogste bereik. Tevens droomde ik het afgelopen week niet.., maar ik zag een videobutton naast mijn meldingen op Facebook staan. Hiermee kon ik mijn gehele nieuwsoverzicht filteren op basis van video’s die geplaatst waren op Facebook. Deze optie is nu weer verwijderd. Misschien is in de tussentijd de knop weer teruggekeerd.

Maar om nog even terug te komen op video’s: video’s zijn op dit moment dus enorm interessant voor een groot bereik en wanneer je gebruikmaakt van Facebookadverteren, adviseer ik echt advertenties in te zetten met video’s. De kosten zijn aanzienlijk lager dan wanneer je gebruikmaakt van een afbeelding of directe link.

#9 Test tussen verschillende berichttypen

Ik had het er tijdens de Edegerank al even over: Facebook beoordeelt ieder type bericht op basis van de Edgerank. Daarom is het superbelangrijk om te testen tussen verschillende berichttypen, lees: video’s, live-video’s, foto’s, tekst, linkjes en noem het maar op wat voor berichttypen er nog meer zijn / zullen komen.

Door te testen, zie je al snel welke berichttypen bij jou het hoogste bereik hebben. Bij enkele klanten van mij kan ik beter kiezen voor video’s dan voor afbeeldingen. En bij een andere klant kan ik beter kiezen voor directe linkjes dan voor video’s. Niks is zwart/wit en daarom is het belangrijk dat je gaat testen tussen de verschillende typen berichten om erachter te komen wat bij jou zorgt voor het hoogste bereik.

Tijd voor maximaal bereik!

En, heb je nieuwe dingen geleerd in dit artikel? Wanneer je bovenstaande 9 tips implementeert, ben ik er van overtuigd dat jouw huidige bereik toeneemt. Erg belangrijk daarbij is om altijd te testen en te analyseren. Weet wat werkt en wat niet. Neem mijn tips niet zwart-op-wit over want iedere pagina is weer verschillend. Wanneer je vandaag aan de slag wilt gaan met het vergroten van jouw bereik en je wilt communiceren op een strategische manier, klik dan hier.

Ik heb een vraag aan jou!

Welke van de bovenstaande tips zijn echte eye-openers voor jou? Laat deze tips in een reactie hieronder achter en wanneer je een tip hebt die nog niet in dit overzicht staat, laat die dan ook gerust hieronder achter. Samen helpen we elkaar verder!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *