Facebook advertenties: 5 vragen die elke marketeer dient te stellen

[info_box title=”TITLE”]Vraag jij je wel eens af welke voordelen Facebook advertenties hebben? Lees dan verder en ontdek 5 belangrijke vragen die je helpen bij jouw keuze voor Facebook advertenties.[/info_box]

#1 Waarom Facebook advertenties?

Jij beslist
Met Facebook advertenties via (www.facebook.com/ads) bepaal je helemaal zelf hoe je advertentie eruit ziet, hoeveel geld je wilt spenderen aan je campagne en wie je advertentie te zien krijgt. Zodra Facebook je advertentie goedkeurt, kun je je campagne starten.

Laser gericht
Facebook heeft meer dan 950 miljoen gebruikers die persoonlijke informatie delen via het sociale platform. Zo biedt Facebook een grote gebruikers database met leeftijd, geslacht, relatie status, interesses en waar ze vandaan. Met Facebook advertenties krijg jij toegang tot deze database en kun je laser gericht je advertentie tonen aan je gewenste doelgroep.

Waarde
Facebook advertenties zijn goedkoper dan traditionele media. Als je weinig budget hebt, is dit een enorm voordeel. Voor een advertentie in de krant betaal je al snel een bedrag boven de €1000,- als het al niet meer is. Je hebt met print advertenties geen harde cijfers dat je doelgroep daadwerkelijk bereikt is. Bij Facebook betaal je per 1000 views of per klik op je advertentie. Daarnaast krijg je ook duidelijk de statistieken te zien! Meer hierover volgt.


#2 Wat leveren Facebook advertenties je op?

Natuurlijk ben je razend benieuwd wat Facebook advertenties kunnen betekenen voor jouw onderneming. Hier volgen een aantal resultaten:

  • Verhogen van engagement met je huidige community (bereik mensen die je niet bereikt met organisch verkeer en genereer reacties op je Fan pagina)
  • Verhogen van het bewustzijn dat je bedrijf bestaat. Als mensen niet geïnteresseerd zijn en dus ook niet klikken op je advertentie, betaal je niks. Zo laat je ze gratis je bedrijf zien!
  • Web traffic genereren naar jouw website, andere externe pagina’s of naar jouw Facebook pagina.
  • Zorgen voor meer Likes voor je Facebook bedrijven pagina
  • Het verhogen van inschrijvers voor je e-mail lijst

#3 Hoe zet je een succesvolle advertentie op?

Voordat je begint met adverteren, dien je deze vragen te beantwoorden:

  • Waarom kies je voor advertenties?
  • Welk product of dienst bied je aan via je advertentie?
  • Wie wil je bereiken?
  • Welke actie (Call to Action) wil je dat je doelgroep neemt nadat ze klikken op de advertentie?
  • Hoeveel wil je uitgeven?

Maak gebruik van afbeeldingen

Hoe zorg je dat je advertentie opvalt? De volgende richtlijnen helpen je op weg:

  • Zorg voor een relevante en consistente boodschap!  Geef mensen niet een verkeerde indruk. Als mensen op je web pagina landen, verwachten ze iets te zien dat aansluit bij de belofte van je advertentie. Zo niet, dan raak je ze gelijk kwijt. Voorkom deze wegwerp kliks!.
  • Foto’s van gezichten, vooral vrouwelijke gezichten, trekken aandacht. Mensen vinden het fijn om een gezicht voor zich te hebben en het zorgt ervoor dat ze eerder over gaan tot actie.
  • Kies voor een opvallende afbeelding met daarin misschien een Call to Action zoals: Win, Succesvol, Gratis!

 Kia motors Facebook advertentie

Zet mensen aan tot actie

Geef je doelgroep een reden om op je advertentie te klikken. In mijn vorige artikelen kun je meer lezen over het belang van je Call to Action. Een aantal voorbeelden:

  • Stel een vraag aan jouw doelgroep of maak gebruik van een verklaring;
  • Maak gebruik van een Call to action zoals: Wil jij ook snel bruin worden? Klik op Like!;
  • Sluit aan bij wat je doelgroep belangrijk vindt;
  • Laat zien wat de voordelen zijn van je product of service via de advertentie;

Thuisbezorgd Facebook advertentie

Leid je doelgroep naar de juiste landingspagina

Denk na over de vervolgstap. Zodra iemand klikt op je Facebook advertentie, wil je hem/haar naar de juiste plek sturen. Voorbeelden van verwijzingen kunnen zijn:

  • Je eigen Facebook pagina of een externe web pagina
  • Een tab op je Facebook met je campagne over je nieuwste product. Toon ze een flyer met een kans op gratis producten, vraag om een like, laat ze dit delen met vrienden, en zich inschrijven voor je campagne. Met deze campagne genereer je likes, vergroot je je bereik (je deelnemers promoten je campagne) en verzamel je email adressen
  • Een video die je bezoeker uitnodigt tot actie
  • Een gratis webinar


Onthoud: zorg dat je advertentie relevant is! Zorg dat je landingspagina aansluit bij de belofte van je advertentie. Voorkom dat je kliks genereert van bezoekers die geen interesse hebben in het aanbod van je landingspagina!

Hoe kies je je doelgroep?

De volgende afbeelding toont je hoe je een Facebook doelgroep selecteert.

Facebook advertentie uitleg

Bovenstaande afbeelding is een voorbeeld van mijn ideale doelgroep. 

  1. Kies de juiste locatie. In mijn geval is dat Nederland.
  2. Ga vervolgens fine tunen met precisie targeten. In dit voorbeeld richt ik me op ondernemers met interesse in social media, andere social media deskundigen en mensen die social media blogs volgen. Hoe preciezer je bent, hoe groter de kans is dat je doelgroep gerichte fans krijgt.
  3. Selecteer een doelgroep met een bereik tot 200.000 mensen. Met een kleine doelgroep kost het iets meer tijd om fans te krijgen. Echter, hoe kleiner je doelgroep, hoe beter de behoeften van je doelgroep aansluiten bij je aanbod: service of product.

 

#4 Hoeveel geld heb je nodig voor resultaat?

CPM
CPM (Cost Per Mille): zijn kosten per 1000 views. Facebook toont je een vast bedrag per 1000 views. Je kunt niet zelf beslissen hoeveel je wilt betalen voor 1000 views. Je kunt wel je maximale budget per dag of voor de gehele looptijd van je campagne aangeven.

CPC
CPC (Cost per Click): zijn de kosten per klik op je advertentie. Als je kiest voor Cost per Click dan geeft Facebook een voorgesteld bod. Zorg er altijd voor dat je tussen de twee grens bedragen in gaat zitten. Als je lager gaat bieden is de kans groot dat mensen jouw advertentie niet zien.

*Belangrijk*
Het monitoren van je advertentie is het allerbelangrijkst om resultaat te krijgen. Als je Facebook statistieken tonen dat je Campagne bereik niet omhoog gaat, betekent dit dat je doelgroep de advertentie niet ziet. Verhoog op dat moment je budget en je zult zien dat jouw doelgroep dan wel de advertentie ziet.


#5 Hoe optimaliseer je je advertentie?

In dit artikel zijn we tot nu toe niet diep ingegaan op het maken van je Facebook advertentie. Daarom volgen nu een aantal belangrijke tips!

Tip 1: doe een A/B test

Om vast te stellen of je advertentie werkt en hoe je deze kunt optimaliseren, heb je een A/B test nodig. Maak 3 verschillende advertenties. Varieer steeds 1 enkel onderdeel, zoals de afgbeelding, de tekst, of de Call to Action. Zorg bijvoorbeeld dat de tekst hetzelfde is maar speel met verschillende afbeeldingen.

Je statistieken laten je vervolgens zien welke afbeelding het meeste kliks krijgt. Voor de advertentie met die afbeelding kun je het budget verhogen. De andere twee zet je stop.

 Facebook campagne Hemelvaart damesFacebook campagne Hemelvaart mannenFacebook campagne Hemelvaart vrouwen  

Tip 2: vernieuw je advertentie

Een advertentie die al voor een week aanstaat moet meestal vernieuwd worden. Als mensen na 3 keer kijken niet klikken dan zullen ze dat na de 4de keer ook niet doen. Door een nieuwe afbeelding te kiezen met dezelfde tekst, krijgt je doelgroep de indruk dat het een nieuwe advertentie is. Test ook deze nieuwe afbeelding op effectiviteit met een A/B test.

Tip 3: verhoog je bod voor meer bereik

Als je ziet dat je bereik omlaag gaat dan is het tijd om je bod te verhogen. 

Tot slot: target en test

Meten is weten. Dat geldt zeker voor campagnes. Bied je doelgroep verschillende advertenties aan en ontdek zo welk aanbod het meest kansrijk is. Varieer met afbeeldingen, beschrijvende tekst, Call to Action en landingspagina. Facebook advertenties bieden je alle mogelijkheden om je campagne te maximaliseren!

[info_box title=”TITLE”]Maak jij al gebruik van Facebook advertenties of ga jij na vandaag beginnen met het gebruik maken van? Heb je opmerkingen of tips? Laat het mij hieronder weten door een reactie achter te laten.[/info_box]

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *