Zakelijk Facebook- belangrijke tips voor succes - deel 2

Heb je het eerste deel “Zakelijk Facebook: belangrijke tips voor succes” al gelezen? Als je dat nog niet hebt gelezen, dan adviseer ik je om dat eerst te doen en daarna dit artikel. In  dit tweede deel gaan we verder met belangrijke tips waardoor jij Facebook succesvol zakelijk kunt inzetten.

Alright, we gaan verder met nog 4 belangrijke tips voor het succesvol zakelijk inzetten van Facebook.

#1 Facebook Messenger voor bedrijven

Facebook wil met zijn krachtige Messengertool het zakelijke “gratis nummer” vervangen. Met de vele updates die dit jaar plaatsvonden, moet ik persoonlijk zeggen dat ik Facebook Messenger echt superinteressant vindt als je de klantenservice wilt verlengen via Facebook. Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig mensen meenemen naar de de messengerapp via een vanity url (m.me/wouterkleinsman) en wanneer je deze naar jouw eigen pagina wilt linken dan gebruik je me.me/gebruikersnaam, of je kunt net zoals bij Snapchat jouw eigen messengercode opzetten die jouw doelgroep eenvoudig kan scannen met de mobiele telefoon zodat ze daarna direct in de Facebookapp worden opgenomen en gekoppeld aan jouw bedrijf. Hierbij kunnen ze dan ook direct hun vraag stellen aan jouw klantenservice via Facebook.

Facebook zakelijk Messenger Code Wouter Kleinsman

Bovenstaande afbeelding is mijn Messengercode. Je kunt deze eenvoudig via mobiele app van Facebook scannen met je mobiele telefoon en dan kun je direct met mij chatten. Probeer maar uit als je wilt ;-)

Naast dat mensen eenvoudig contact met jou kunnen opnemen via Facebook Messenger, heeft de Messenger ook vele andere voordelen. Denk hierbij aan:

  • afwezigheidsberichten: Maak een bericht dat automatisch wordt verstuurd naar mensen als je status is ingesteld op Afwezig of als het bericht buiten openingstijden is verstuurd.
  • messengerbegroeting: Maak een begroeting die mensen zien wanneer ze voor het eerst een gesprek met je starten via Messenger.
  • expresreacties: Wanneer mensen jou een bericht sturen kun je een expresreactie instellen waarin je hun automatisch laat weten dat je hun vraag zo snel mogelijk oppakt.

Wanneer jouw doelgroep actief is op Facebook en je wilt jouw klantenservice uitbreiden via Facebook, dan is Facebook Messenger een echte must-have voor jou. Deze applicatie heeft prioriteit bij Facebook, dus je mag van ze verwachten dat ze met vele nieuwe interessante updates komen. KLM is één van de voorlopers die succesvol gebruikmaakt van een speciale plugin die is opgezet samen met Facebook. Hierbij is het voor de doelgroep van KLM mogelijk om via Facebook Messenger alle reisinformatie te ontvangen. Interessant? Kijk hieronder de case van KLM met Facebook Messenger.

#2 Adverteren via Facebook

Adverteren via Facebook is echt interessant voor jou wanneer jouw doelgroep zich beweegt op Facebook. Met 1.59 biljoen actieve Facebookgebruikers waarvan er 1.44 biljoen actief zijn via de mobiele telefoon en van die 1.59 biljoen actieve Facebookgebruikers er 93% echte gevalideerde gebruikers zijn, kun je al snel opmerken dat je een heel groot deel van jouw doelgroep kunt bereiken via Facebook. Of je nou een klein-, midden- of grootbedrijf bent, de investering voor Facebookadverteren is laag en je kunt echt een flinke omzet verhoging behalen als je slim gebruik weet te maken van Facebookadverteren. Met een kleine investering van € 200 kun je al een minimale omzet verhoging van € 13.500+ verwachten. Echter doordat er vele mogelijkheden zijn met Facebookadverteren moet je wel goed weten waar je mee bezig bent.

Facebookadverteren geeft je namelijk verschillende mogelijkheden van adverteren. Zo kun je adverteren in het nieuwsoverzicht via desktop en mobile, Instagram, Facebook Audience Network en binnenkort ook via Facebook Messenger. Vele verschillende posities en tevens kanalen waar jij jouw advertentie kunt vertonen. Mijn advies hierbij is om altijd gebruik te maken van splittesting. Zend niet een advertentie uit naar alle kanalen in 1 campagne, maar maak een aparte campagne voor desktop, mobile en bijvoorbeeld Instagram. Enkel zo kun je erachter komen welke manier van adverteren jou het meeste oplevert.

#3 Facebook Lead Ads

Wanneer je gebruikmaakt van Facebookadverteren en je hebt als doelstelling het verzamelen van zoveel mogelijk e-mailadressen, dan is Facebook Lead Ads echt superinteressant. Wij willen alles zo snel mogelijk met zo min mogelijk klikken. Dankzij Facebook Lead Ads kan iemand zich bijvoorbeeld inschrijven voor jouw nieuwsbrief in 1 klik! Hoe geweldig en tevens laagdrempelig is dat?

Facebook lead ads voor Facebook zakelijk

Je kunt Lead Ads voor verschillende mogelijkheden inzetten denk aan: aanvragen e-book, inschrijven nieuwsbrief, claimen van een coupon en andere slimme campagnes waarbij jij eenvoudig, laagdrempelig en snel de e-mailadressen van jouw doelgroep kunt krijgen. Mijn advies is om echt eens te kijken wat de mogelijkheden voor jou zijn. Voor enkele klanten heb ik zelf ook gebruikgemaakt van Facebook Lead Ads en ik kan je vertellen dat je met een slimme campagne op een snelle manier en met weinig geld veel e-mailadressen kunt verzamelen.

#4 Look-a-like-audience slim inzetten

Misschien ben je er bekend mee, misschien ook niet. Look-a-like-audience is een doelgroep die je kunt aanmaken via Facebookadverteren die lijkt op een bestaande doelgroep. Stel dat je websitebezoekers opvangt in een remarketinglijst, dan kun je tegen Facebook zeggen dat ze een soortgelijke lijst moeten aanmaken waarbij de mensen in die lijst lijken op de mensen in jouw remarketinglijst. Een slimme manier wanneer je doelgroepgericht aan de slag wilt gaan met adverteren.

Het omschrijven van jouw doelgroep op basis van demografische gegevens kan lastig zijn, met look-a-like-audience is dit dus verleden tijd. Wanneer je een video deelt op Facebook en mensen bekijken deze video, dan worden ze tevens automatisch in een door Facebook aangemaakte doelgroep opgeslagen. Hierdoor kun je, wanneer je wilt adverteren, aangeven dat je enkel mensen wilt bereiken die jouw video hebben bekeken. En nu dat kan, kun je tevens tegen Facebook zeggen dat je een look-a-like-audience wilt maken van de lijst van mensen die jouw video hebben bekeken. Hierdoor hoef je dus geen gebruik te maken van demografische gegevens, maar zet je Facebook aan het werk met hun rijke data. Bij verschillende pilots bij klanten van mij levert deze slimme manier van look-a-like-audiences betere resultaten op dan adverteren op basis van demografische gegevens. Zoals je leest heb je al wel een bestaande Facebookdoelgroeplijst nodig, anders werkt het niet.

And that’s it!

De tips in dit artikel en tevens in het eerste deel van dit 2-delige artikel zijn alle belangrijke tips die je nodig hebt voor het succesvol zakelijk inzetten van Facebook. Zorg ervoor dat je de belangrijkste tips eruit haalt en deze gaat uitvoeren. Heb je deze tips in de hand? Pak dan de andere tips op. Succes!

 

Klaar voor het zakelijk inzetten van Facebook?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het succesvol zakelijk inzetten van Facebook. Laat je reactie hieronder achter.

Hulp nodig? Je kunt altijd contact met mij opnemen wanneer je ondersteuning nodig hebt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *