Brainhacks: train those brains

Share on twitter
Tweet dit
Share on linkedin
Deel op linkedin
Share on facebook
Deel op Facebook
Brainhacks: train those brains

Vaste routines en werken volgens een strakke planning helpen je om het maximale uit je leven en performance te halen. Maar er is meer, iedereen heeft ze en maar heel weinig mensen zijn er echt zuinig op: de hersenen. Ze vergeten bijvoorbeeld om ze te trainen. In dit artikel laat ik je vier zogenaamde ‘brainhacks’ zien waarmee je dat eenvoudig en snel doet. 

Waarom we vergeten onze hersenen te trainen?

Als iets goedkoop (of zelfs gratis) is dan hechten we weinig tot geen waarde aan het product. Andersom geldt dat we ontzettend veel waarde hechten aan dingen die veel kosten. Het is een algemeen bekend fenomeen in marketing, dingen die duurder zijn beoordelen we als beter. Denk bijvoorbeeld aan een dure auto, kleding of mobiele telefoon. Hier ben je ontzettend zuinig op, right? Veel meer dan op een ‘boodschappenautootje’ of een mobieltje van AliExpress. Dat is jammer, want de meeste dingen die we in het leven ‘gratis’ krijgen zijn het meest zinvol en waardevol.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan je hersenen en je hart. We kregen ze ‘gratis’ bij onze geboorte en gek genoeg zorgen de meeste mensen er niet goed voor. Iedereen weet dat alcohol drinken, drugs gebruiken en roken niet goed zijn en toch doen mensen het en er zijn meer schadelijke dingen, waarvan het minder duidelijk is dat ze risicovol zijn. Als jij het maximale uit je leven wilt halen, dan geef ik je als coach deze gratis maar zeer waardevolle tip: het is tijd om in ieder geval beter voor je hersenen te gaan zorgen bijvoorbeeld met onderstaande brainhacks.

De eerste stap: Stop of Los op

In mijn boek ‘Zo word je een gamechanger’ praat ik uitgebreid over het optimaliseren van je brein. Hierin zeg ik het volgende:

Één van de belangrijkste activiteiten is de ‘stop of los op’. De optimalisatie van je brein begint met het inventariseren van dingen die je doet die niet goed zijn voor je brein. Je hebt dan twee keuzes: stoppen met die dingen of ongezonde situaties waarmee je niet wilt stoppen oplossen. Als je dat hebt gedaan, staat niets jou meer in de weg om met oefeningen, technieken en supplementen verder te werken aan breinoptimalisatie. Zonder dat je het beseft zijn er dagelijks veel dingen die je in de weg zitten naar een optimaal brein. Sommige liggen voor de hand, maar andere zullen weinig bekend zijn.

In het boek heb ik het onder andere over:

  • Cafeïne: vriend en vijand.
  • Antidepressiva (meer dan één miljoen mensen in Nederland slikt deze).
  • Medicatie die diverse voedingsstoffen uitput.
  • Gifstoffen zoals zilveren vullingen, teflon pannen en voedsel hoog in histamine.
  • Schadelijke cosmetica met een risico op hormoonverstoring, allergische reacties en kanker.

En dit is het nog maar het begin. Zonder dat we er ons bewust van zijn, beschadigen we onze hersens vrijwel 24/7. Wat als je daar al een klein verschil in kunt maken? Dat zou betekenen dat je beter presteert en dus meer zult bereiken in je leven. Hieronder staan enkele ‘bijzondere brainhacks’ waar de meeste eliteperformers gebruik van maken. Gedeeltes van de tekst komen uit mijn boek.

#1 Luchtfilter voor een betere luchtkwaliteit

Jouw huis bevat gemiddeld tussen de vijfhonderd en duizend chemicaliën. Er zijn ook schimmels, mijten, sporen, pollen, elektromagnetische velden en andere zaken die niet goed zijn voor gezondheid en slaapkwaliteit. Met het raam open slapen is één optie. Je doet er verstandig aan om ook een of meer van onderstaande opties toe te passen:

  • Kamerplanten voor het zuiveren van de lucht en het verbeteren van je slaap.
  • Een professionele luchtfilter waardoor jij jezelf beter gaat voelen op het gebied van energie, focus en helderheid. Zelf ben ik een groot fan van het merk Winix; die filters helpen mij onder andere door de hooikoortsmaanden heen.
  • Vliegtuigmodus op je telefoon aanzetten om blootstelling aan elektromagnetische velden te verminderen.
  • Jezelf ‘aarden’ voor betere slaap.

#2 Het dinosaurussyndroom

Diverse studies toonden aan dat naarmate het gewicht stijgt, de werkelijke fysieke grootte van de hersenen afneemt. Mensen met een BMI tussen de 25 en 30 hadden vier procent minder hersenweefsel en hun hersenen leken acht jaar ouder. Mensen met een BMI boven de dertig hadden acht procent minder hersenweefsel en hun hersenen leken zestien jaar ouder. Kortom: overgewicht veroorzaakt kleine hersenen waardoor mensen dommer worden. Doordat de prefrontale cortex minder goed functioneert, wordt het steeds moeilijker om de juiste gezondheidsbeslissingen te nemen. Het is dan lastig om het gewicht onder controle te houden. Daniel G. Amen, psychiater en hersenexpert, noemt dat het dinosaurussyndroom: ‘groot lichaam, kleine hersenen en ook nog eens uitgestorven’. In mijn boek deel ik met jou de acht waarschuwingssignalen voor hersenproblemen.

#3 Dual N-back game

Tijdens een Dual N-back game dien je een voortdurende en bijgewerkte reeks van visuele vormen (zoals cirkels en vierkanten) en auditieve stimuli (zoals uitgesproken getallen) te onthouden. Zo zie je bijvoorbeeld vierkanten knipperen op een rooster terwijl je op hetzelfde moment ook getallen hoort. Deze moet je onthouden. Naarmate de test moeilijker wordt, moet je vierkanten en letters van twee, drie en vier ronden eerder terughalen.

Je begrijpt dat hoe moeilijker het wordt, hoe groter de kans op frustratie is. Denk dan aan de vele voordelen, een Dual N-back game verbetert je:

  • werkgeheugen;
  • kortetermijngeheugen;
  • intelligentie;
  • de kwaliteit van je leven.

Er zijn volop gratis applicaties voor op je mobiele telefoon. Spreken we af dat je op momenten van verveling niet je social media checkt maar een Dual N-back game speelt?

#4 Nootropics en smartdrugs

Nootropics zijn middelen die je brein stimuleren. Ze vinden hun oorsprong in 1964 toen de Roemeense psycholoog en chemicus Dr. Corneliu E. Giurgea een chemische verbinding creëerde die hij piracetam noemde. Deze chemische verbinding kon de hersenneuronen positief én negatief beïnvloeden, en de bloedstroom en het zuurstofverbruik verhogen. Een paar jaar later bedacht Giurgea de term ‘nootropic’, die is afgeleid van de oude Griekse woorden noos, dat ‘geest’ betekent, en tropos, dat ‘draaien’ of ‘uitlijnen’ betekent. Nootropics zijn vaak natuurlijke producten zoals vitamines of kruiden. Ze bieden vele voordelen maar dan zonder bijwerkingen die smartdrugs wel hebben.

Smartdrugs zijn medicijnen die worden voorgeschreven om een mentale of cognitieve stoornis te behandelen. De bekendste vormen zijn Modafinil, Ritalin en Adderall. Adderall en Modafinil zijn amfetaminen en concurreren met andere neurotransmitters in het lichaam om opname. Smartdrugs kunnen je helpen bij het versterken van cognitieve functies en de efficiëntie van de hersenen verbeteren. Enkel is er een groot verschil tussen nootropics en smartdrugs. Een smartdrug is een voorgeschreven medicijn dat bijwerkingen kan geven zoals stress, slechte slaap, verhoogde hartslag en emotionele veranderingen. Deze nadelen heb je niet wanneer je kiest voor nootropics.

Zelf combineer ik nootropics met smartdrugs. Let wel op, voordat je hieraan begint adviseer ik je om je eerst goed in te lezen. Dat kun je onder andere doen door het bestellen van Zo word je een gamechanger. In dat boek deel ik wat de beste nootropics en smartdrugs zijn. Met uiteraard een dikke disclaimer dat ik geen dokter or whatever ben.

En er zijn meer ‘brainhacks’ …

Om te voorkomen dat ik hier het hele boek van ruim 200 pagina’s ga delen, adviseer ik je als je deze materie interessant vindt om mijn boek te bestellen. In mijn boek deel ik minstens 40 methoden om je brein te optimaliseren. En zoals je van mij mag verwachten zijn het straight-to-the-point adviezen met een klein vleugje aan theorie (maar niet te veel).

Kortom: wanneer je écht het maximale uit je leven wilt halen dan combineer je routines en een planning met hersentraining. Echte eliteperformers durven daarbij wegen in te slaan die de meeste mensen niet durven te bewandelen. En jij? Ga jij de uitdaging aan? Bestel dan mijn boek hier of verdiep je in de mogelijkheden van no-nonsensecoaching.

boek.png
download gratis hoofdstukken van mijn bestseller boek: zo word je een gamechanger
boek.png

download gratis hoofdstukken van mijn boek: zo word je een gamechanger

Vul je gegevens in en krijg direct toegang tot de gratis hoofdstukken van mijn boek.