Wouter Kleinsman

Wouter Kleinsman

boek cover

GRATIS HOOFDSTUKKEN ONTVANGEN VAN MIJN BOEK ‘ZO WORD JE EEN GAME CHANGER’?

Egotrip: toegeven aan de verleiding tot afleiding

Share on twitter
Tweet dit
Share on linkedin
Deel op linkedin

Je bent ontzettend druk geweest, maar aan het einde van de dag heb je een onvoldaan gevoel. Herken je dat? Zeg eens eerlijk, laat jij je verleiden tot afleiding? Je hebt meer aandacht voor social media dan voor de taken die bijdragen aan je doelen. Als je telefoon gaat, laat je alles vallen waar je mee bezig bent. Je volgt het nieuws op de voet. Allemaal leuk, maar het leidt heel erg af. In dit artikel laat ik zien hoe jij die verleiding kunt weerstaan, waardoor je productiever en effectiever gaat zijn in je leven.

Digitale dementie

In mijn boek ‘Zo word je een game changer’ schrijf ik als no-nonsense coach over digitale dementie. Digitale dementie gaat over het menselijk brein dat maar een beperkte capaciteit heeft. Zie het als een batterij van je mobiele telefoon. Hoe meer jij je mobiel gebruikt, des te eerder raakt deze leeg, hetzelfde geldt voor jouw brein. ’s Morgens tijd besteden aan social media, het nieuws checken en andere activiteiten die je niet succesvoller maken lijkt efficiënt. Lijkt, want eigenlijk pleeg je al direct een aanslag op jouw breincapaciteit. Doe dat vaak genoeg gedurende de dag en voordat je het weet is de breincapaciteit zo laag dat je de belangrijkste activiteiten van de dag niet gedaan krijgt. Deze digitale dementie maakt een monster in je wakker, het monster dat afleiding heet.

Jouw brein hunkert naar ‘eenvoudige shit’

Een vorige artikel ging over de keuze voor simpelheid in plaats van complexiteit. Maak nu niet de vergissing om te denken dat simpelheid en eenvoud hetzelfde zijn. Simpelheid staat voor slimme, nuttige oplossingen, ‘eenvoudige shit’ gaat over dingen die zo eenvoudig zijn dat ze ook nog eens nutteloos zijn. Wanneer jouw brein op lage capaciteit functioneert, dan is daar meteen de verleiding tot afleiding.  Je mailbox opschonen en hersenloos scrollen op social media lijken dan heel nuttig …

Maar weet je, dat is een egotripje, die ‘drukte’ voelt goed voor je ego. Iedere notificatie, elk berichtje en telefoontje zorgen voor kleine dopamineshots, momentjes van geluk. De strategie van social-mediakanalen is daar volledig op gebaseerd. Door je continu shots te geven blijf je scrollen, omdat je niet meer zonder kunt en zie daar, de afleiding is compleet.

Weg met egotrippen

Als je goed voor je brein wilt zorgen en jouw productiviteit en effectiviteit naar het volgend niveau wilt brengen, zet dan per direct een punt achter die egotripperij. Echt, dat is makkelijker dan je denkt.

#1 Creëer je eigen focusbubbel

Jij beschikt net zoals iedereen over de ‘seed of human genius’. Door het gebrek aan afleiding voed je het elitebrein oftewel de ‘seed of human genius’. Seed of human genius? Wanneer we geen afleiding hebben dan wordt onze prefrontale cortex voor een korte tijd uitgeschakeld. De prefrontale cortex is betrokken bij cognitieve en emotionele functies zoals beslissingen nemen, plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing. Als de prefrontale cortex niet werkt, ontgrendelen wij onze eigen brein-apotheek die zorgt voor voorbijgaande hypofrontaliteit, dopamine, serotonine en onze brainwaves gaan van Beta, naar Alpha, naar Theta. Dit ervaar je ook wel als de ‘flow’ waarin de tijd ontzettend snel gaat.

Ja leuk, maar wat betekent dat allemaal?

  • Voorbijgaande hypofrontaliteit: De neurobiologische staat van genialiteit die we ALLEN hebben, maar zo weinigen weten hoe ze er toegang toe kunnen krijgen.
  • Dopamine: Een stof die hoort bij het beloningssysteem van de hersenen. Het zorgt ervoor dat we ons tevreden en beloond voelen.
  • Serotonine: Voldoende serotonine-aanmaak in de hersenen helpt om ons positief, gelukkig, kalm en veilig te voelen.
  • Beta: ‘Snelle’ activiteit.
  • Alpha: Rusttoestand van de hersenen.
  • Theta: Toegangspoort tot leren, geheugen en intuïtie.

Je ziet het, zonder afleiding heb je alles wat je nodig hebt om in de flow te komen en maximaal te kunnen werken aan jouw levenswerk.

#2 Weg met je mobiele telefoon

Is het je opgevallen dat waar je ook om je heen kijkt, mensen in de weer zijn met hun mobiele telefoon? In een restaurant, tijdens meetings, in de auto en ga zo maar door, mensen zijn verslaafd aan hun mobiele telefoon, dé stopper van diepgaande gesprekken. Weg met die telefoon. Wat, wegdoen? Yes, dat lees je goed. Leg die telefoon weg als je met andere mensen communiceert. Er is niks brutaler en dommer dan in communicatie met anderen je mobiele telefoon in het zicht te hebben. 

Hoe voorkom je dat je mobiele telefoon de baas over jou is?

  • Gebruik WhatsApp, SMS en andere berichten-apps alleen nog privé en check op vaste tijden of je berichten hebt, bijvoorbeeld een keer in de avond.
  • Zet je mobiele telefoon 24/7 op stil, zonder notificaties, en wanneer mogelijk op vliegtuigstand.
  • Neem je telefoon 99 procent van de keren dat je wordt gebeld niet op. Plan vaste tijden in waarop mensen je kunnen bereiken en wanneer iemand buiten deze tijden belt, neem je niet op. Als het echt belangrijk is weten mensen je echt wel te bereiken en vaak is het niet zo urgent.
  • Download een app-blocker waarmee je bepaalde applicaties voor een bepaalde tijd blokkeert waardoor je er niet op kunt inloggen.
  • Leg je mobiel uit het zicht of ruil je luxe model in voor een Nokia 3310 zonder applicaties die je continu proberen te verleiden.
  • Ben je ervan bewust dat social media slechts één hoofdtaak hebben: het trekken van jouw aandacht zodat je continu gebruik maakt van hun dienst. Ze doen dit slim door het activeren van het beloningssysteem in je hersens. Nog een reden dus om je mobiel weg te leggen.

#3 Begin met de belangrijkste activiteiten

In de ochtend is je breincapaciteit nog het hoogst. Als je wilt presteren doe je er goed aan om eerst te beginnen met je belangrijkste activiteiten zodat je die in ieder geval hebt afgerond. Dit zijn activiteiten zoals je ‘one-thing’, je ‘top-drie-projecten’ en je ‘vijf belangrijkste activiteiten’. Meer hierover kan je lezen in mijn boek Zo word je een game changer.

‘Ja maar Wouter, ik ben een avondmens.’

Als jij denkt dat je in de avond het meest effectief en productief bent, dan doe je lekker je belangrijkste taken in de avond. Ik ken alleen geen succesvolle mensen die op hun best zijn in de avond. Van mezelf weet ik dat mijn energie en dus breincapaciteit het hoogst is tot 14:00 uur. Omdat ik om 5:00 uur opsta, doe ik eerst mijn belangrijkste activiteiten en daarna mijn minder belangrijke activiteiten. Uiterlijk 15:30 uur stop ik met werken en dan ga ik een intensieve work-out doen. Merk ik dat ik voor 14:00 uur al in de verleiding kom om hersenloos te scrollen? Dan is dat een seintje voor een powernap of dat ik activiteiten moet gaan doen die minder breincapaciteit vragen.

Verleiding tot afleiding is een signaal

Als jij je laat verleiden tot afleiding dan heeft dat altijd een reden en daarmee is het dus een signaal dat er iets niet goed gaat.

Ik stel mezelf in situaties zoals deze de volgende simpele vraag: Wie wil ik zijn en hoe handelt die persoon?

Er zijn dan nog twee dingen die je helpen de verleiding van dat monster dat afleiding is te weerstaan.

Discipline

Digitale dementie kan een signaal zijn, maar het kan ook zijn dat je niet voldoende discipline in je leven hebt. Het mooie is dat discipline op een spier lijkt. Een spier kun je trainen en hoe vaker je traint hoe sterker die wordt. We hebben allemaal wel eens geen zin om met een bepaalde activiteit aan de slag te gaan. Geef niet aan dat gevoel toe, maar train die disciplinespier door het toch te doen.

Commitment

Ik weet heel goed dat zelfs succesvolle ondernemers, directeuren en managers vaak genoeg worden verleid door afleiding. Zij kiezen daarom ook voor een no-nonsense coach zoals ik. Want doelen bereiken vraagt niet alleen discipline, maar ook commitment. Ik houd ze aan hun afspraken en als ze hun afspraken niet nakomen horen ze het dezelfde dag nog.

Ben je klaar met de verleiding tot afleiding?

Hoor jij bij de vijf procent van de mensen die direct aan de slag gaat met het toepassen van bovenstaande adviezen?

Kijk dan eens naar de twee onderstaande opties en kies wat bij jou past:

  1. Bestel mijn boek: Zo word je een game changer – No-nonsense coaching naar een buitengewoon leven
  2. Verdiep je in de mogelijkheden van coaching door mij.

 

life coaching en life coach boek
download gratis hoofdstukken van mijn boek: zo word je een game changer
boek cover

download gratis hoofdstukken van mijn boek: zo word je een game changer

Vul je gegevens in en krijg direct toegang tot de gratis hoofdstukken van mijn boek die 17 november 2020 in heel Nederland zal verschijnen.