Heb jij al een 0nline-marketingstrategie opgezet voor jouw bedrijf? Of ben je van mening dat je die niet nodig hebt? Het bereiken van je doelgroep lukt het best als je dat gestructureerd aanpakt. Een strategie waarin precies staat welke kanalen er ingezet worden helpt daarbij. In deze reeks van 5 artikelen ga ik jou precies uitleggen hoe je een online-marketingstrategie opzet.

Inleiding

Kijkend naar de verschillende generaties zien we dat hoe jonger de generatie wordt, hoe eerder zij in contact komen met internet. Door de toegang tot internet zijn de mogelijkheden tot ontdekken en oriënteren vrijwel onbeperkt geworden. Voor bedrijven is het niet meer voldoende om enkel te focussen op de doelgroep die zich offline oriënteert. Een groot deel van jouw doelgroep is zich namelijk al online en zonder het hebben van een online-marketingstrategie loop je dat deel van jouw doelgroep mis.

Online-marketingstrategie

Het looppad dat jouw digitale doelgroep bewandelt bestaat uit 5 stappen:

  • aandacht
  • orientatie
  • evaluatie
  • aankoop
  • actie

Vandaag gaan wij ons richten op de eerste stap van de online-marketingstrategie: aandacht.

De eerste stap: Aandacht

Waar sta jij als bedrijf als je niet de aandacht kunt winnen van jouw online doelgroep? ‘Nergens’ is het correcte antwoord of nog beter gezegd ‘je bestaat niet voor jouw potentiële doelgroep’. Veel bedrijven weten niet via welke online-marketingkanalen hun doelgroep zich oriënteert. Vaak wordt er gekeken naar welke kanalen de concurrent inschakelt en op basis daarvan worden keuzes gemaakt. Dit is niet de manier om te overleven. Omschrijf daarom duidelijk je doelgroep en ga dan kijken welke kanalen er ingeschakeld moeten worden om de aandacht van jouw doelgroep te winnen

Het winnen van de aandacht

Als we het hebben over het winnen van de aandacht van jouw online doelgroep, dan kunnen we gebruikmaken van drie verschillende soorten aandacht: Betaalde media, Eigen media en Verdiende media. Hieronder vertel ik meer over deze vormen.

online-marketingstrategie - betaalde media - eigen media - verdiende media

Betaalde media

Wanneer je een online-marketingbudget hebt, adviseer ik je om gebruik te maken van betaalde media. Bij betaalde media hebben wij het over de mogelijkheden van online adverteren. Online adverteren is de snelste methode om onder de aandacht van jouw doelgroep te komen en in de eerste jaren is het ook de belangrijkste manier. Belangrijk bij het online adverteren is dat je online kanalen kiest die jouw doelgroep gebruikt.

Adverteren via social-mediakanalen

Wanneer je social wilt inzetten om in contact te komen met jouw doelgroep, dan is het adverteren via de social-mediakanalen een slimme keuze. Via ieder platform, bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn, is het mogelijk om met een klein budget onder de aandacht te komen van jouw doelgroep. Op het gebied van branding adviseer ik je om eerst jouw social-mediakanaal/kanalen onder de aandacht te brengen en zo de binding met jouw doelgroep aan te gaan en ze via deze weg door te verwijzen naar je website. Maak nog geen advertentie die je doelgroep meeneemt naar je website. Deze kliks zijn kostbaar en kunnen beter worden ingezet als er al een zekere relatie is.

Klik hier voor meer tips over Facebook adverteren

online-marketingstrategie facebook adveretentie

online-marketingstrategie twitter adverteren

Adverteren via andere websites

Wanneer je direct in contact wilt komen met jouw doelgroep, kun je overwegen om advertentieruimte in te kopen via bijvoorbeeld Sanoma. Sanoma heeft verschillende websites waaronder: Donald Duck, Flow, Grazia, Kieskeurig, Libelle, LINDA., Margriet, Net 5, NU.nl, SBS6, SchoolBANK en Startpagina. Het voordeel van adverteren via deze websites is, dat ze dagelijks een groot bereik hebben. Een nadeel is dat je een marketingbudget van boven de € 500,- nodig hebt.

online-marketingstrategie sanoma online adverteren

Eigen media

Wanneer je al een langere tijd in business bent, heb je als het goed is al een bestaand bereik opgebouwd. Een bestaand bereik kan uit verschillende typen doelgroep bestaan: potentiële doelgroep, nieuwe klanten, huidige klanten, loyale klanten en ambassadeurs.  Wanneer we dit doorvertalen naar kanalen dan kunnen dit zijn:

  • Websitebezoekers
  • Social-mediafans en -volgers
  • Nieuwsbriefabonnees
  • Mobiele applicatie gebruikers

Van belang is dat je iedere dag werkt aan jouw eigen media. Hoe groter de lijst van eigen media, hoe minder je gebruik hoeft te maken van betaalde media.

Verdiende media

De beste manier van marketing is wel mond-tot-mondmarketing. Wij zijn immers eerder te overtuigen door ons eigen netwerk of door mensen die op ons lijken. Mond-tot-mondmarketing maakt onderdeel uit van verdiende media. Verdiende media gaan namelijk over de promotie die andere mensen maken voor jouw bedrijf. Denk hierbij aan:

  • Social-mediafans die over jou praten.
  • Verwijzing naar jouw bedrijf in een artikel of op een forum.
  • Mensen die jouw berichten delen met hun online netwerk.

Om media te verdienen is het van belang dat je de gehele online-marketingstrategie uitwerkt. Door het uitwerken van de hele strategie zorg je ervoor dat je jouw advertentiebudget kunt verlagen en dat mensen over jou gaan praten.

Wat heb je vandaag geleerd?

In dit eerste artikel in een reeks van 5 heb je geleerd welke vormen van media je kunt gebruiken om de aandacht te winnen van jouw doelgroep. Je kunt gebruikmaken van betaalde, eigen en verdiende media. In de eerste jaren zijn betaalde media van belang, daarna zie je een verschuiving naar verdiende media.

Wat leer ik je in artikel 2?

In artikel 2 gaan we het hebben over de oriëntatiefase. In deze fase gaan we kijken via welke kanalen jouw doelgroep zich oriënteert en hoe we deze kanalen gaan inrichten om te voldoen aan de behoeftes en verwachtingen van  jouw doelgroep.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *