Emoties die kies je! Kies wijs en leef een voldaan leven

Share on twitter
Tweet dit
Share on linkedin
Deel op linkedin

Emoties, we hebben ze allemaal. Heb jij het gevoel dat je in een rollercoaster van emoties zit en er geen grip op kunt krijgen? Wil je zeggenschap over jouw emoties, zodat je kunt kiezen hoe jij jezelf voelt en zo een voldaan leven kunt leiden? Ben je internet aan het afzoeken naar artikelen die je helpen om beter met jouw emoties om te gaan?

Stop dan nu met verder zoeken, het is tijd om invloed te krijgen op jouw emoties, je kiest ze immers zelf!

De rollercoaster van emoties

Ik zie vaak dat mensen slachtoffer worden van hun emoties. Ze zitten in een rollercoaster die op 2 verschillende manieren voor ze werkt:

  1. het ‘emotiekarretje’ rijdt een eigen ritje en de inzittenden missen iedere controle;
  2. het karretje gaat van plezierige naar spannende tijden en dan naar tijden dat je het niet meer ziet zitten.

Emoties…, ik zat vele jaren in een rollercoaster van emoties. Vele malen stelde ik mezelf geïrriteerd de vraag: “WAAROM kan het nou NOOIT eens een keer GOED gaan?

Als ik nu terugkijk, weet ik precies waarom het nou nooit eens een keer voor een langere tijd goed ging. Dit kwam simpelweg omdat ik geen zeggenschap had over mijn emoties. Ik beschouwde EMOTIES als een deel van mezelf.

En die gedachtegang…, was totaal fout! Je kiest namelijk voor jouw emoties. Als je het dikgedrukte zinnetje hiervoor begrijpt, dan ben je in ieder geval al 1 stap dichterbij zeggenschap over jouw emoties.

De vervolgstap is om NU de keuze te maken dat jij de baas bent over jouw emoties. Lees dan dit artikel verder, maak aantekeningen en pas wat je leest DIRECT toe.

Jij bent de baas & de emoties jouw gehoorzamers!

Dit jaar koos ik ervoor de baas te worden over de emoties die ik voel. Ja, dat heb je goed gelezen:

  1. ik heb een KEUZE gemaakt;
  2. ik word de BAAS over de emoties die ik VOEL.

Hoe geweldig zou jouw leven eruitzien als eindelijk die dag komt dat je baas bent over jouw emoties? Want laten we heel eerlijk zijn, er is een reden dat 95% van de wereldbevolking een gemiddeld leven leidt. Zij laten zich regeren door emoties en zij  zullen nooit de dingen bereiken die ze willen bereiken in hun leven. Ze komen niet in beweging omdat emoties de baas over ze zijn.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik 30 jaar werd en mijn vriendin een verrassing voor mij had: skydiving! Zij hoopte op groot enthousiasme, ik liep wit aan en voelde diverse emoties:

  • Dat gaat niet goed komen!
  • Ik heb hoogtevrees!
  • Wat als ik moet kotsen!
  • etc etc etc

De emoties namen het van mij over. Ik kon mijn aandacht niet bij mijn coachingsklanten houden, dus ik moest de skydive die een week later gepland stond annuleren.

Gelukkig ging mijn mindset aan het werk, waardoor ik dacht: “Ik beloofde mezelf in 2019 de baas te worden over de emoties die ik ervaar! Er is dus werk aan de winkel.”

De skydive was dus een dubbel geschenk van mijn vriendin. Het was ook meteen de eerste serieuze test voor mezelf om de emoties die ik ervoer de baas te worden. Ik stelde daarom de skydive uit, zodat ik voor mezelf een proef kon opstellen om de emoties de baas te worden.

Stap 1: Worst case scenario

Als een high performer ben ik dagelijks bezig met het doornemen van wetenschappelijke onderzoeken en boeken over de onderwerpen die voor mij belangrijk zijn. Dit jaar ligt de focus op mindset en hoe deze de baas te worden. De eerste stap die ik leerde, was om voor mijzelf een worst case scenario naar voren te brengen.

Wat ik dus deed was het sluiten van mijn ogen en het meest verschrikkelijke scenario naar boven te brengen:

Ik zag mezelf uit het vliegtuig springen en meteen volledig over mijn nek gaan. Daarna zag ik ook nog eens dat de parachute in eerst instantie niet opende en vervolgens toch openschoot. Toen verkeerde ik vier minuten lang in doodsangst vanwege mijn hoogtevrees en het bungelen aan de parachute.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best wel grappig vond om het worst case scenario in mijn gedachten op te laten komen. Hoe gruwelijker hoe beter.

Stap 2: Best case scenario

Oké, genoeg over het worst case scenario. Nu is het tijd voor het schetsen van het best case scenario. De beelden in mijn hoofd maakte ik geweldig, high-fiven met mijn tandemspronginstructeur, gekke selfies maken in het vliegtuig, stoer doen voor de cameraman die meespringt en uiteindelijk zweven door de lucht en genieten van het uitzicht, het best case scenario bracht alles met zich mee:

  • geweldige beelden;
  • een heerlijk gevoel van innerlijke rust;
  • en een gevoel van overwinning.

Wauw! Wat een heerlijk gevoel, dat best case scenario. Tijd om nu een keuze te maken

Stap 3: Maak de keuze

Nu heb ik een worst case scenario en een best case scenario. Aan mij de keuze waar ik voor kies. Als je het mij vraagt is die keuze simpel: het BEST CASE SCENARIO.

In mijn hoofd, met mijn ogen dicht, kies ik voor het best case scenario en ga totaal op in dit heerlijke gevoel, de mooie beelden en de heerlijke geluiden. Het is van belang dat je bij het visualiseren een best case scenario op en top ervaart op het allerbeste, geweldigste niveau.

Hoe voelt dat? Dat voelt geweldig toch? Dat voelt toch heerlijk?

Stap 4: Doe ik meerdere keren per dag

Om te zorgen dat het best case scenario top of mind bleef, creëerde ik meerdere momenten per dag om deze oefening uit te voeren. Door dat meerdere keren per dag te gaan doen, voelde ik me er steeds beter en beter bij. En gek genoeg, ik ging steeds vaker dagdromen over de geweldige skydive die ik zou gaan maken.

Kies je emoties wijs!

In de oefening hierboven zie je dat je ALTIJD een keuze hebt. Kiezen en het heft in eigen handen nemen is één van de belangrijkste eigenschappen van een high performer. Als high performer weet je namelijk als geen ander dat jij jouw leven kiest en dat je daarom wijs dient te kiezen.

Helaas zijn veel mensen zich vaak niet bewust van de KEUZE die zij maken. Zij laten zich door emoties sturen. Misschien ervaar jij tijdens het lezen van dit artikel angst of verdriet de denk je: “Ja, hij heeft makkelijk praten. Ik ben een BIJZONDER geval, NIEMAND ervaart deze emoties zoals ik deze ervaar.”

Die manier van denken? Dat noem ik ook wel een slachtofferrol aannemen, waarbij de handdoek al in de ring is gegooid. Als high performance coach help ik nooit iemand die de handdoek al in de ring heeft gegooid. Ik zou het in eerste instantie wel willen proberen, maar vaak zijn deze mensen een uitdaging voor een therapeut.

Mensen die ik train die zijn COMMITED. Zij tonen 100% inzet om aan de slag te gaan met hun emoties en bewust hun eigen keuzes te maken. Maar oké, even snel terug naar die negatieve emoties die je misschien voelt.

Kies je emoties bewust

Het is tijd om BEWUST te worden. Als jij op dit moment negatieve emoties ervaart, dan wil ik je vragen om eens heel goed op de volgende dingen te letten:

  • Hoe ziet jouw lichaamshouding eruit?
  • Hoe adem je?
  • Wat is jouw uitdrukking?
  • Wat zijn jouw gedachtes?

Emoties de baas worden begint bij BEWUSTWORDING.

Wanneer je bewustwording bij jezelf creëert, zul je al snel opmerken dat jij KIEST om negatieve emoties te ervaren. Want grote kans als je negatieve emoties ervaart dat je:

  • omlaag kijkt en ingezakt zit;
  • kort en snel ademt;
  • sip kijkt;
  • aan negatieve dingen denkt.

Wat zou er gebeuren als je dit omdraait en dus…

  • omhoog kijkt en een rechte houding hebt?
  • diep en rustig ademt?
  • blij kijkt en eventueel zelfs aan het lachen bent?
  • denkt aan het positieve?

ERVAAR je wat er nu gebeurt?

BEGRIJP JE nu waarom ik zeg dat emoties een keuze zijn?

Train jouw emoties

Het is goed om te weten dat jij jouw emoties en gedachtes kunt trainen. Enkel door het lezen van dit artikel ben je nog niet van jouw negatieve emoties verlost. Net zoals je spiermassa creëert door consistent te trainen, dien je ook jouw emoties continu te trainen.

Dat doe je eigenlijk al dagelijks, enkel train je jouw emoties vaak onbewust en op basis van het negatieve. Word je daarom BEWUST van jouw emoties en train ze CONSISTENT op de juiste manier.

Journal, reflecteer en train

Om jouw emoties te trainen adviseer ik je om ze op te schrijven (journalen), te reflecteren en ze consistent te trainen. De grootste mentor die jij in het leven hebt ben je zelf. Je dient van jezelf te leren om zo te zien wat jouw patronen in het leven zijn. Door te journalen kom je erachter waarom jij hier en daar negatieve emoties ervaart, bijvoorbeeld omdat je stress ervaart, te weinig slaapt, ongezond eet of opdrachten aanneemt die je totaal niet leuk vindt.

Zoals ik al zei kun je ALTIJD kiezen in het leven. Kies er daarom vandaag voor om jouw emoties te trainen. Kies ervoor om jouw emoties de baas te zijn.

Ik ben geen therapeut…

Het is goed om te weten dat ik een high performance coach ben en geen therapeut. Mensen die ik coach, die coach ik in het NU en de TOEKOMST. Dat wil zeggen dat ik nooit in in het verleden ga wroeten. Het verleden interesseert me niks. Sterker nog, we weten vaak niet eens wat er gisteren precies gebeurde, dus laat staan in het verleden.

Daarom wil ik afsluiten met het volgende: Ben jij dat speciale geval? Niet in staat om het heft in eigen hand te nemen? Zie jij jezelf als slachtoffer? Neem dan contact op met een therapeut. Als high performance coach kan ik je niet helpen. Ik help alleen mensen die 100% inzet tonen.

Ben jij zo iemand? Iemand die 100% commitment toont en zijn eigen emoties kiest?

Ja? 

Ben jij klaar voor een doorbraak in je leven? Wil jij de hoogste potentie en beste performance op alle terreinen van zijn leven bereiken? 

Ja?

KLIK DAN HIER: Boek dan een 1-op-1-strategiesessie en laten we aan de slag gaan!

Wouterr Kleinsman Boek

WEES DE EERSTE
DIE HET BOEK
IN HANDEN KRIJGT

Krijg als eerste een e-mail en sms met een link naar de pre-sale die eind augustus 2020 begint.