Psst, ik ga je vertellen wat één van de geheimen van succesvolle mensen is.
Succesvolle mensen kunnen hun mindset
sturen. En weet je wat zo mooi is? Jij kunt dat ook!
Ben je benieuwd hoe jij dagelijks jouw mind kunt trainen zodat succesvol worden de enige optie is?

Ik laat je zien hoe je dagelijks jouw mindset kunt trainen met als resultaat een leven:

  • vol voldoening
  • positieve energie
  • geluk
  • succes
  • en het bereiken van jouw ware potentieel en beste performance op alle gebieden van jouw leven.

Welkom in de wereld van de mindset!

Welkom in een wereld waarin het bereiken van jouw hoogste potentieel dichterbij ligt dan je ooit had gedacht. Je wist het misschien nog niet, maar je mindset is een droom die jezelf kunt sturen. Jazeker, met jouw mindset kun je iedere droom waarheid maken, waarbij jijzelf 100% aan het roer staat. Ik laat je zien welke keuzes ik dagelijks maak om mijn mind te trainen.

Waarschuwing vooraf:
Tijdens het lezen van dit artikel gaat jouw huidige mindset zich verzetten tegen dat wat je leest. Je denkt daardoor dat het niet mogelijk is, dat het zweverige verhalen zijn of dat het lariekoek is. Trap niet in die val! Stel je 100% open voor alles wat ik ga vertellen en zet je huidige mindset buitenspel. Het is tijd om jouw mind te upgraden naar het level high performance!

PS Er zijn veel manieren om je mindset te trainen, daarom splits ik ze op in een x-aantal artikelen. More to come dus!

Het programmeren van jouw mindset

De wetenschap heeft zoveel ontdekt over het sturen van je mindset. Er gaat een wereld voor je open als jij je gaat verdiepen in het programmeren van je mindset. Ook jij kunt zoveel meer uit jouw huidige mindset halen als je weet hoe je dat doet.

Nee, ik ga hier geen suf en wetenschappelijk verhaal vertellen. Ik wil alleen dat je weet dat er ongeveer 100 biljoen neuronen in onze hersens zitten. Al deze neuronen kun je trainen. Sterker nog…, ze zijn iedere seconde in beweging. Diverse wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat neuronen aan elkaar groeien wanneer iemand een boek aan het lezen is. De uitspraak die vaak wordt gebruikt is:

“Neurons that fire together, wire together.”

Als wij onze hersens simpelweg met het lezen van een boek kunnen trainen, kan het ook op vele andere manieren. En dat klopt! Om jou niet te laten verdwalen in het doolhof van de vele mogelijkheden deel ik hier alvast drie manieren:

  • Meditatie
  • Breinprogramma’s
  • Nootropics

Voor al manieren geldt dat ze het beste werken als je ze dagelijks toepast.

Meditatie

Eén van de meest bekende soorten van het trainen van de mindset is meditatie. Toen ik jaren geleden voor het eerst in aanraking kwam met meditatie vond ik het maar niks. Ik vond het wazig en voor mensen die op kleedjes zaten en door de lucht vlogen. Eigenlijk een soort Aladdin… Toch ging ik het proberen en daar ging het meteen al mis. Proberen is een woord dat je per direct uit je vocabulaire moet halen. Het is een negatief woord waarmee je aangeeft dat het waarschijnlijk niet gaat lukken. En natuurlijk dacht ik na een week: Zie je wel, het werkt niet!

Jaren later ging ik me meer en meer verdiepen in persoonlijke ontwikkeling. Toen kwam ik opnieuw in aanraking met meditatie. Deze keer stelde ik mezelf geheel open. Ik ging het doen (dus niet proberen) en gaf mezelf minimaal 1 maand de tijd om het effect te ervaren. In de eerste week gebeurde er vrijwel niks. Na de tweede week merkte ik dat ik meer relaxed werd. Ik stond ook veel positiever in het leven en maakte me steeds minder druk om de situaties om mij heen. En na drie weken kon ik mijn ochtend niet meer starten zonder meditatie. Nu mediteer ik twee keer per dag. Soms stop ik een week om het verschil tussen wel en niet mediteren te ervaren.

Het verschil tussen wel en niet mediteren?

Mediteren zorgt dat ik rustiger in het leven sta. Ik ben veel minder gestrest (misschien nog 5%?), zie van de meeste dingen het positieve in, slaap dieper en voel me gelukkiger, succesvoller en meer voldaan. Zonder meditatie maken heel veel dingen me chagrijnig, slaap ik slecht en zit ik niet lekker in mijn vel. Heb ik je al overtuigd van de voordelen van meditatie?

Wat doet meditatie nou precies?

Meditatie is een proces waarbij je jouw geest traint om zich te concentreren in het nu en je gedachten om te buigen. Zo kun je bijvoorbeeld het bewustzijn van jezelf en je omgeving te vergroten. Het is een mooie manier om in het nu’ aanwezig te zijn. Hoe vaker je het doet, hoe eenvoudiger en sneller jij de staat van het nu’ bereikt. Het bijzondere aan meditatie is dat je het bijvoorbeeld ook tijdens het wandelen en  gamen kunt doen. Ja gamers, ik heb het hier over gamen op de computer, playstation or whatever! Daarnaast gebruiken mensen meditatie ook om andere nuttige gewoonten en gevoelens te ontwikkelen. Je kunt dan denken aan een positieve stemming en vooruitzichten, zelfdiscipline, gezonde slaappatronen en zelfs verhoogde pijntolerantie.

Volgens onderzoek helpt meditatie tevens bij de volgende lange lijst aan positieve effecten:

  • Vergroten van jouw grijze massa
  • Cultiveren van wilskracht
  • Het opbouwen van focus en concentratie
  • Verhogen van de cognitieve functie
  • Verminderen van depressie
  • Geestelijk veranderen van de hersenen
  • Verlichten van stress en angst
  • Helpt je om beter en dieper te slapen
  • Vermindert pijn
  • Boost jouw immuunsysteem en verlaagt bloeddruk
  • Verlicht ontstekingen
  • Vermindert hartrisico’s
  • Vermindert eenzaamheid
  • Bevordert een gezond lichaamsbeeld
  • Bouwt zelfkennis op
  • Vergroot compassie
  • Verbetert empathie
  • Helpt met relatietevredenheid

Kortom, meditatie brengt ontzettend veel positieve effecten met zich mee. Waarom wachten, begin vandaag nog met mediteren. Om dit eenvoudiger te maken, volgen hieronder mijn persoonlijke meditatie-adviezen.

Meditatie integreren in je dagelijkse routine

Meditatie werkt het best als je het dagelijks doet. Zet daarom vaste meditatiemomenten in je agenda. Begin je dag met een schone lei. Kies daarom voor mediteren in de ochtend. Hetzelfde geldt voor ’s avonds. Sluit je dag altijd af met meditatie want: de gedachten waar je ’s avonds mee naar bed gaat, zijn de gedachten (positief of negatief) waar je de volgende dag mee opstaat. Ik mediteer zelfs in mijn slaap. Ik heb dan kleine oordopjes in die niet storend zijn tijdens het slapen. Bij mij werkt de nachtmeditatie zo goed dat ik niet meer zonder kan.

Zorg er voor dat je mediteert op een plek waar niemand je afleidt, dus ook niet je hond of kat. Ik kan daarover meepraten. Onze pup vond het zo leuk om mij met zijn grote poten in mijn gezicht wakker te slaan net toen ik in diepe meditatie was LOL.

Accepteer als beginner op meditatiegebied dat de kans groot is dat er duizenden gedachten door jouw hoofd schieten. Dat is oké! Maak je er niet meer druk over dan nodig is. Zie de gedachten voorbijkomen en laat ze ook direct weer gaan. Het goed kunnen mediteren heeft tijd nodig. Je zult zien dat je geest stap voor stap rustiger wordt, er minder gedachten voorbijschieten en hoe het jouw gemoedstoestand op een positieve manier beïnvloedt. Dus geef niet binnen enkele weken op. Just keep on going! Je kunt het en voordat je het weet ben binnen enkele seconden compleet zen en in het ‘nu’.

Geleide meditatie

Zelf ben ik een groot voorstander van geleide meditatie en meditatie door middel van subliminale boodschappen. Wat subliminale boodschappen zijn, lees je onder breinprogramma’s. Voor geleide meditaties heb je een groot arsenaal aan mobiele apps en programma’s die je kunt gebruiken. Speciaal voor jou heb ik een lijst opgesteld: Klik hier en download deze lijst

Breinprogramma’s

Weet je het nog? Neurons that fire together, wire together. Hoe gaaf zou het zijn als je door het luisteren naar een geluidsbestand jouw hersens traint? Hiermee bedoel ik dus simpelweg dat jij jouw brein kunt trainen tijdens het slapen, sporten, werken, relaxen of op een ander gek moment dat in jouw hoofd opkomt. (Ja, sex is misschien ook mogelijk, maar niet zo sociaal!) Het kan met breinprogrammas.

Ja echt, het werkt! Ik stond er sceptisch tegenover, maar ik houd wel van een experiment dus ik ging de uitdaging aan om een investering in een breinprogramma te doen. Niet goed geld terug, dus de keuze snel gemaakt LOL.

Wat doet een breinprogramma?

In een artikel over het paradigma schreef ik al dat we bestaan uit een bewustzijn, onderbewustzijn en lichaam. Breinprogramma’s focussen zich op het communiceren met ons onderbewustzijn. Vaak gebeurt dit op basis van subliminale boodschappen.

FYI: Een subliminale boodschap is een signaal of boodschap verborgen in een medium en is bedoeld om doorgegeven te worden zonder dat het bewust opgemerkt wordt. Ons onderbewustzijn verwerkt deze boodschappen. Hoe vaker we deze boodschappen horen, hoe meer we in actie komen. Een breinprogramma is hét medium voor een subliminale boodschap.

Coca Cola zette al vele jaren geleden subliminale berichten in. In 1957 beweerde reclameman James Vicary dat hij de verkoop van concessies in bioscopen kon verhogen door berichten zoals “Drink Coca Cola” of “Eat Popcorn” te flitsen door een frame tijdens een film. Vicary beweerde dat de popcornverkopen in het theater met 18% stegen en dat de verkoop van Coca Cola met 57% steeg. Gesproken over de kracht van subliminale boodschappen dus. Je bent je totaal niet bewust van deze boodschappen en kunt ze dus ook niet betwisten, beoordelen of blokkeren! 

Tijdens de breinprogramma’s ontspant je geest zich in verhoogde ontvankelijkheid, waardoor positieve berichten in je onderbewustzijn kunnen stromen zonder de verstoring van beperkende overtuigen. De diverse breinprogramma’s die ik zelf volg beluister ik iedere dag. Door deze continue herhaling, neemt mijn onderbewustzijn de subliminale boodschappen in zich op oftewel hij accepteert ze en dit komt tot uiting in mijn positieve gedrag en geloofssysteem. Jazeker, een hele mond vol! Maar ik kan je vertellen…: IT WORKS!

Hoe kun je dagelijks het breinprogramma inzetten?

Er zijn verschillende programmas met ieder hun eigen gebruik en doel. Er zijn breinprogramma’s die werken als je ze beluistert als je slaapt en er zijn er programma’s die beter functioneren wanneer je wakker bent. Ook de doelen kunnen verschillen. Denk bijvoorbeeld aan succesdoelen, het verwijderen van negatieve gedachten en stress tot het beïnvloeden van je geldmindset.

Check daarom altijd goed welk breinprogramma het beste bij jou past. Voor een overzicht van de breinprogramma’s die ik van harte aanbeveel zie: Klik hier en download deze lijst

Ik houd er van om mijn tijd zo productief mogelijk in te zetten. Ik combineer het luisteren naar breinprogramma’s daarom met andere activiteiten, zodat ik niet 40 minuten lang op de bank zit en niks doe. Mijn advies is om de breinprogramma’s waarbij je wakker dient te zijn tijdens jouw work-out te doen. Geen heavy-metal dus maar juist werken aan je brein!

Nootropics

Wat als de “rode en blauwe Matrix-pillen” realiteit waren? Nee helaas, dat gaat hem niet worden. Toch is er een manier om jouw brein te trainen en wel met nootropics!

Nootropics zijn smartdrugs die bestaan uit natuurlijke of synthetische stoffen die ingenomen kunnen worden om jouw mentale presentaties te verbeteren. Nootropics worden steeds populairder en ze worden meestal gebruikt om het geheugen, de focus, creativiteit, intelligentie en motivatie te stimuleren.

Zelf gebruik ik al sinds 2016 nootropics en ik kan je vertellen… IT WORKS! Natuurlijk werkt het, anders zou ik het hier niet plaatsen. Er zijn heel wat mensen die hier sceptisch over zijn en vaak verwijzen naar het placebo-effect. Als high performance coach heb ik daar slechts 1 ding over te zeggen: probeer het uit voor jezelf.

Wat doen nootropics precies?

Nootropics verbeteren de cognitieve functies en iedere nootropic heeft weer zijn eigen effecten. Zelf ben ik een groot voorstander van nootropics die daadwerkelijk mijn algemene gezondheid bevorderen. Nee, ik heb het dus niet over amfetaminen, want dat is simpelweg DOM en ontzettend schadelijk voor je gezondheid. Hieronder beschrijf ik één van mijn favoriete nootropics, ik laat zien waar deze uit bestaat en wat de effecten zijn van de diverse ingrediënten.

Goed om te weten: geloof mij niet op mijn woord. Doe altijd zelf onderzoek want ik ben immers geen dokter (dit was direct mijn disclaimer).

Alright, zet even je tanden op elkaar want we gaan door wat ‘suffe stof’ heen.

De ingrediënten van mijn nootropic

Citicoline: Voedt en verbetert mentale prestaties zonder de crash van stimulerende middelen. Cognizin® Citicoline is aangetoond in menselijk onderzoek om de stemming, het geheugen, de aandacht, de focus en de concentratie te bevorderen. Op lange termijn kan het een gezonde hersenfunctie helpen behouden tegen leeftijdsgebonden structurele veranderingen en mentale achteruitgang.

Phosphatidylserine: Kan het geheugen verscherpen, de cognitieve achteruitgang vertragen en een positieve kijk bevorderen. Het is veelbelovend gebleken voor het helpen van ouderen met hersendegeneratie, bij het vertragen van de progressie van geheugenverlies terwijl het helpt met stemming, angst, socialisatie en mentale helderheid. Als gevolg hiervan is PS de enige nootropic met een FDA-gekwalificeerde claim voor het verminderen van het risico op cognitieve achteruitgang.

Bacopa Monnieri: Heeft sterke banden met geheugenprestaties en een lange associatie met nieuw leren en retentie. Uit onderzoek bij mensen is gebleken dat Bacopa de snelheid van het vergeten van nieuw verworven kennis kan vertragen. Onderzoekers hebben ook gesuggereerd dat het de mentale verwerking kan versnellen, de cognitie onder stress kan optimaliseren en ontspanning kan bevorderen.

Lion’s Mane Mushroom: Een dubbelblinde, placebo-gecontroleerde studie koppelde Lion’s Mane Mushroom aan significante cognitieve verbeteringen bij volwassenen van 50-80 jaar met milde cognitieve stoornissen. Klinische proefonderzoekers hebben ook gesuggereerd dat Lion’s Mane kan helpen om de stemming in evenwicht te houden.

Maritime Pine Bark Extract: Proanthocyanidine-verbindingen van pijnboomschorsextract worden voorgesteld om mentale energie, aandacht, leren en focus op korte termijn te verbeteren; en behoud geheugen, mentale helderheid en hersengezondheid in latere jaren.

L-Tyrosine: Klinisch onderzoek bij mensen heeft gesuggereerd dat L-Tyrosine kan helpen het werkgeheugen onder multitasking-omstandigheden te bevorderen en mentale prestaties onder hoge stress, vermoeidheid en slaapgebrek te optimaliseren. Naast zijn reputatie als een nootropic voor het handhaven van mentale prestaties onder stress, heeft L-Tyrosine onlangs de aandacht getrokken als een aandachts- en focusgerichte nootropic.

L-Theanine: Kan een toestand van beheerste, ontspannen kalmte inboezemen en tegelijkertijd de aandacht, alertheid en focus verscherpen. Het wordt gebruikt voor het studeren, nieuw leren, creatieve probleemoplossing, kunst of andere taken waarvoor stille contemplatie vereist is. L-Theanine helpt ook om de nerveuze bijwerkingen van cafeïne te verminderen.

Rhodiola Rosea: Als een kruidenadaptogeen helpt Rhodiola de weerstand tegen mentale en fysieke stress te versterken, terwijl het de hersenenergie ondersteunt – het bevorderen van helder, kalm denken onder zware omstandigheden. Rhodiola wordt traditioneel gebruikt om mentale verwerking, geheugen, leren, aandachtsspanne, stemming en werkcapaciteit te verbeteren. Het verwierf ook bekendheid als legale prestatieverbeteraar onder Russische Olympische biatleten en powerlifters.

Focus op verschillende activiteiten 

Zoals je ziet focussen de verschillende ingrediënten zich op activiteiten zoals:

  • Brein Chemistry: Optimaliseren van het geheugen, verwerkingssnelheid, stemming, aandacht, motivatie en meer.
  • Brein Energie: Laat hersenmist en vermoeidheid verdwijnen, ter ondersteuning van mentale behendigheid, snel denken en focus.
  • Hersenregeneratie: Herstelt, onderhoudt en voedt hersencellen voor plasticiteit en een gezonde groei.
  • Hersencirculatie: Helpt zuurstof in de hersenen toxines te verwijderen en de afgifte van neuronutriënten te verbeteren
  • Hersenbescherming: Bestrijdt gifstoffen en ongezonde structurele veranderingen die de hersenen na verloop van tijd aantasten.
  • Hersengolven: Alfafrequentie bevordert rustige alertheid voor creativiteit, productiviteit en leren.

Of je dit allemaal moet geloven? Dat is geheel aan jou. Ik kan je vanuit mijn eigen perspectief vertellen dat het voor mij werkt.

Once again…, placebo of niet: nootropics helpen mij bij het beter focussen tijdens mijn activiteiten. Tijdens het schrijven van dit artikel heb ik ook mijn favoriete nootropic genomen met bovenstaande ingrediënten. Ik kan het omschrijven als het hebben van een tunnelvisie waarbij ik mij compleet laat opzuigen in het moment en waarbij de woorden eenvoudig van mijn hoofd via mijn handen op het scherm komen. Ook mijn denkvermogen neemt toe en ik merk dit omdat mijn creativiteit een boost krijgt. Wanneer ik bezig ben met het optimaliseren van advertentiecampagnes moet ik in de vele cijfertjes duiken. Ook hier blijf ik rustig en gefocust en ik kan met mijn denkvermogen de campagnes beter optimaliseren.

Kortom nootropics helpen mij bij: 

  • beter focussen;
  • creatiever zijn;
  • rustig blijven;
  • hoog in energie zijn;
  • het verbeteren van mijn denkvermogen op de langere termijn.

Is nootropics iets voor jou?

Dat hangt af van hoe je zelf in het leven staat. Mijn nummer-1-advies: concentreer je eerst op jouw algehele gezondheid. Advies 2: neem geen nootropics als je op dit moment nog niet goed kunt focussen, wanneer je nog niet hoog in energie zit of als je emotionele problemen of iets dergelijks hebt. Supplementen zoals deze zijn leuk, maar je dient altijd eerst bij jezelf te beginnen. Zorg er eerst voor dat je 100% gezond bent voordat je gaat experimenteren met nootropics.

Wanneer je 100% gezond bent en klaar bent om te experimenteren met een nootropic, dan kun je mijn favoriete nootropic vinden via deze link: Klik hier en download deze lijst

Disclaimer once again: ik ben geen dokter en het aannemen van mijn ‘adviezen’ is dan ook geheel op eigen risico.

Hoe maak je het beste dagelijks gebruik van nootropics?

Maak het onderdeel van je ochtendritueel. Zelf neem ik mijn nootropics in de ochtend in combinatie met mijn koffie en MCT-olie (meer over MCT’s volgt in een ander artikel).

Wat je niet moet doen:

  • ’s Avonds nootropics gebruiken.
  • Het 2 keer op een dag nemen. Ik doe het enkel ’s ochtends en dat is voldoende om de gehele dag maximaal te knallen!
  • Ze iedere dage nemen. Neem ze alleen op werkdagen zodat je lichaam er niet 100% aan gewend raakt.

Tijd om aan de slag te gaan

Je hebt nu 3 krachtige methodes om dagelijks jouw mind te trainen. Bij iedere methode heb ik je laten zien hoe jij deze in jouw agenda verwerkt. Heb je dat nog niet gedaan? Pak dan nu jouw agenda erbij om deze methodes  in je agenda te zetten.

Wil je verder aan de slag met het trainen van jouw mindset? Onderneem dan de volgende acties:

  1. Ga aan de slag met de high performance fundamentals training.
  2. Laat je 1-op-1 coachen om jouw ware potentieel en beste performance op alle gebieden van jouw leven te bereiken!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *