8 Eenvoudige Stappen voor het Aanleren van Nieuwe Gewoonten

Share on twitter
Tweet dit
Share on linkedin
Deel op linkedin

Wil jij de beste versie van jezelf worden? Dan is het belangrijk dat je positieve gewoonten creëert. Dat zijn gewoonten die je helpen om twee keer zo snel jouw doelen en dromen te bereiken. Let dan nu goed op! In dit artikel laat ik je op basis van acht eenvoudige stappen zien hoe jij iedere gewoonte kan integreren die jij wilt.

#1 Waarom wil je een nieuwe gewoonte aanleren?

Het aanleren van een nieuwe gewoonte heeft pas kans van slagen als je een brandend verlangen hebt, een ongelooflijk belangrijke reden om iets echt te willen. Dit koppel je dan aan een langetermijndoel.

Ik maak het duidelijk met een voorbeeld van een verlangen en een brandend verlangen.

Je gaat vanaf het begin van het jaar naar de sportschool omdat je er in de zomer goed uit wilt zien. Misschien lijkt het een brandend verlangen, maar dat is het niet. Het is slechts een tijdelijke reden die vervalt als de zomer is begonnen of misschien zelfs eerder omdat je denkt ach waarom doe ik het ook, ik zie er al goed uit!

Je zit niet lekker in je vel en vindt dat dat maar eens afgelopen moet zijn, niet voor even maar voor altijd. In één van mijn artikelen las je dat je energie dient te produceren om energie te krijgen. Je besluit dat je minstens drie keer in de week naar de sportschool gaat omdat je meer energie wilt ervaren. De bijkomende voordelen zijn dat je productiever wordt, je gaat je beter voelen en je wordt succesvoller in je algehele leven.

Zie je het verschil tussen geen brandend verlangen en wel een brandend verlangen?

De basis voor een brandend verlangen blijft altijd geldig. Ga je voor een tijdelijk doel, dan word je in het proces van het aanleren van de nieuwe gewoonte al snel verleid om te stoppen. Dat kan zijn als het moeilijk wordt of omdat je vindt dat je het doel al hebt bereikt.

#2 Focus op één nieuwe gewoonte

Het aanleren van een nieuwe gewoonte kost behoorlijk wat wilskracht. In het begin is het makkelijk, dan ben je nog optimaal gemotiveerd. Na een aantal dagen zul je zien dat je steeds meer wilskracht nodig hebt om je nieuwe gewoonte vol te houden. Focus je daarom op één nieuwe gewoonte per keer, dat is makkelijker vol te houden.

Hierboven zie dat het aanleren van een nieuwe gewoonte ongeveer 66 dagen duurt. Na deze periode komt er weer nieuwe wilskracht vrij. Met deze wilskracht kun je dan weer een nieuwe gewoonte aanleren.

Dat betekent je gemiddeld iedere 66 dagen een nieuwe gewoonte kunt creëren! Dat zijn al snel zo’n vijf à zes nieuwe gewoonten per jaar.

Maar …, hoe hou je het die 66 dagen vol?

#3 Houd rekening met de thermostaat

Wat is dé taak van een thermostaat?

Juist ja, zorgen dat de temperatuur die je hebt ingesteld wordt bereikt en stabiel blijft.

Ben jij je ervan bewust dat jij ook functioneert als een thermostaat?

Groot nadeel van die thermostaat is dat die de ontwikkeling van een nieuwe gewoonte tegenhoudt, want het is immers zijn taak om de temperatuur hetzelfde te houden. Wanneer jij graag regelmatig een glaasje wijn drinkt, is dat de identiteit die je thermostaat instelt. Wanneer je een nieuwe gewoonte gaat aanleren (nieuwe identiteit), bijvoorbeeld alcohol afzweren, zul je al snel zien dat jouw huidige identiteit jou probeert terug te trekken. Ach joh, dat ene glaasje wijn maakt toch niet uit. De bestaande thermostaatinstelling, dus je huidige identiteit, vindt het namelijk maar niks dat je buiten jouw comfortzone gaat. Het wil zekerheid en daarom zullen er al snel gedachten door je hoofd schieten dat je er beter aan doet om te stoppen met die nieuwe gewoonte en voordat je het zelf beseft, ben je terug bij af.

Dit thermostaatproces kun je op twee manieren veranderen:

  1. Voer de temperatuur flink op – Als je niet terug wilt vallen in je oude patronen, voer dan jouw activiteiten flink op. Door het opvoeren van jouw activiteiten val je minder snel terug in oude patronen.
  2. Creëer discipline – Discipline is een spier. Hoe meer je die ‘traint’, hoe sterker je discipline zal worden. Dat maakt het eenvoudiger om de nieuwe gewoonte te integreren en dus jouw oude identiteit te verlaten. 

#4 Doe het voor 66 dagen

Er zijn verschillende theorieën over het aantal dagen dat het kost om een nieuwe gewoonte aan te leren. De tijd die nodig is verschilt per persoon.

De één kan een gewoonte aanleren in 33 dagen en de andere heeft er gemiddeld 66 dagen voor nodig. Mijn advies is rekening te houden met 66 dagen. Beter “iets over de top” inzetten dan na 33 dagen jezelf toestaan om een aantal dagen te stoppen met het aanleren van je gewoonte met de kans dat je weer terugvalt in je oude patronen.

#5 Vervang je bestaande gewoonte

Gewoonten zijn vaak gekoppeld aan triggers. Dat wil zeggen dat wanneer een bepaalde situatie zich afspeelt op dat moment jouw gewoonte wordt getriggerd. Je kent vast en zeker wel het experiment van Pavlov, het klassiek conditioneren. Honden maakten al voordat ze gevoerd werden speeksel aan. Pavlov liet iedere keer voor het voeren van de honden een bel luiden. Uiteindelijk begonnen de honden ook speeksel aan te maken bij het horen van de bel, zonder dat ze voer kregen. Ze vervingen dus een bestaande gewoonte door een nieuwe. Dat kun jij ook voor jezelf toepassen.

Voorbeeld trigger -> gewoonte: je bent druk bezig met het schrijven van een artikel en opeens kom je niet meer uit je woorden. Je raakt geïrriteerd en voordat je het weet, klap je de laptop dicht, pak je de mobiele telefoon en ga je hersenloos scrollen op social media.

In deze situatie is de trigger dat je geïrriteerd raakt. En de gewoonte daarbij is dat jij jouw mobiele telefoon pakt. Dit kun je ondervangen door je oude gewoonte te vervangen door een nieuwe gewoonte. Je moet je dan wel bewust worden van de trigger en de bijbehorende gewoonte. Pas dan kun je de oude gewoonte vervangen door een nieuwe.

Een voorbeeld: Één van mijn high performance klanten grijpt al snel naar de chocolade wanneer hij in de stress komt. Door eerst te beseffen wat zijn trigger en huidige gewoonte is, kon hij de chocolade omruilen voor een meditatie van vijf minuten. 

Heb je geen negatieve oude gewoonte? Volg dan het volgende advies op:

#6 Koppel je nieuwe gewoonte aan een bestaande gewoonte

Enkele jaren geleden was dit voor mij een belangrijke tip. Wanneer je een nieuwe gewoonte wilt aanleren, koppel deze dan aan een bepaalde situatie of huidige gewoonte.

Stel dat je direct na je werk naar de sportschool wilt gaan, dan is in de auto stappen het eerste wat je doet na je werk. Zorg dat jouw tas met sportkleding in de auto ligt, zodat de nieuwe gewoonte wordt geactiveerd om eerst naar de sportschool te gaan en dan pas naar huis. Wanneer je dit een aantal keren hebt gedaan, is het zien van sporttas in de auto de trigger om eerst te gaan sporten.

Een ander voorbeeld: Stel dat je meer in het ‘nu’ wilt zijn als je in contact komt met andere mensen. Je kunt dan voor een deurtrigger kiezen. Iedere keer wanneer je door een deur gaat, vraag jij jezelf af: wat voor cijfer geef ik mezelf op dit moment als het gaat over in het nu zijn? En hoe kan ik deze score verhogen?

Deze manier van een bestaande gewoonte koppelen aan een nieuwe is een slimme tactiek om sneller en eenvoudiger een nieuwe gewoonte aan te leren.

#7 Beloon jezelf

Heb jij twee weken, misschien met de nodige tegenzin, keurig je sportschema volgehouden. Beloon jezelf dan bijvoorbeeld met een heerlijke massage. Of maak een mooie wandeling wanneer je jouw nieuwe artikel hebt geschreven.

Belonen is ontzettend belangrijk! Niet alleen bij het aanleren van nieuwe gewoonten maar ook wanneer je een bepaald doel hebt bereikt. Door het belonen train jij het “beloningssysteem in je hersenen” waardoor je iedere keer dat je een gewoonte uitvoert een goed gevoel krijgt.

#8 Heb een accountability partner

Als je iemand hebt die jou aanspreekt op je verantwoordelijkheid, je accountable houdt, kun je het proces van het aanleren van nieuwe gewoonten versnellen. Kies daarbij niet voor een vriend of vriendin. Waarom niet? Zij hebben twee verschillende petten op. Ze willen je vriend/vriendin zijn en je niet kwetsen maar ze moeten je ook keihard aan jouw afspraken houden. Dat gaat vaak niet samen.

Zoek een coach met de vaardigheden om jou aan jouw eigen afspraken te houden. Mijn business coach en high performance coach klanten geven mij onder andere onderstaande feedback:

Ik vind het ontzettend prettig dat ik dagelijks mijn afspraken rapporteer bij Wouter zodat ik me kan houden aan mijn eigen afspraken en hierdoor sneller nieuwe gewoonten aanleer”

Wouter houdt me niet alleen aan mijn afspraken, hij pusht mij juist ook als coach zodat ik sneller mijn doelen kan bereiken en ook inzie dat ik zoveel meer in me heb dan ik zelf denk.

Wouter geeft mij nieuwe strategieën en leert mij daarbij de juiste gewoonten aan zodat ik sneller mijn doelen kan bereiken” 

Een goede accountability partner

  • houdt je no-matter-what aan je afspraken en als je het niet doet krijg je dit ook direct te horen;
  • pusht jou zodat je buiten jouw huidige identiteit gaat en inziet dat je zoveel meer kan bereiken en doen dan je nu doet;
  • geeft jou een strategie waarop je kan vertrouwen zodat je sneller jouw doelen kan bereiken.

Zorg ervoor dat, voor wie je ook kiest, je accountability partner minstens voldoet aan bovenstaande drie pijlers.

Tijd om de nieuwe gewoonte aan te leren!

Alright, je hebt nu de strategie in handen die ik zelf maandelijks toepas bij het creëren van mijn nieuwe gewoonten. Het is nu aan jou om deze strategie in de praktijk toe te passen.

Let op: ik kan het niet vaak genoeg herhalen, slechts met het lezen van dit artikel ga je er niet komen. Pas de opeenvolgende stappen direct toe om hier een succes van te maken!

Wil jij een coach als accountability partner?

Gratis toegang tot de High Performance doorbraak training

Wekelijkse nieuwe strategieën om productiever, energieker, zelfverzekerder, succesvoller en voldaner te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *