8 stappen voor een krachtige high performance ochtendroutine (morning routine)

Een vaste ochtendroutine zorgt voor:

  • meer energie;
  • een positieve mindset;
  • meer succes als ondernemer;
  • toenemende groei van jouw bedrijf;
  • living life to the fullest.

Maar wat blijkt? Slechts 2% van de top-ondernemers maakt gebruik van een krachtige ochtendroutine (morning routine).

En jij? Maak jij gebruik van een ochtendroutine? Nog niet, maar wil je dat wel?
Neem dan nu mijn 8 stappen voor een krachtige high performance ochtendroutine door en start je dag sterk!

Waarom een ochtendroutine?

High performance ondernemen of simpelweg het uiterste uit je leven halen vereisen een krachtige ochtendroutine. Veel mensen uit mijn oude netwerk beginnen de ochtend maar slapjes.

  • Ze zetten de wekker 10 keer op snoozen.
  • Komen met veel ellende uit bed.
  • Moeten haasten om niet te laat op werk / bij hun afspraak te komen.
  • Ze worden geleefd door de waan van de dag.

Herken jij jezelf hier in? Dan behoor jij waarschijnlijk nog tot mijn “oude netwerk”.

Ik zeg “oude netwerk”, omdat ik nu mensen aantrek die high performer willen worden.
En omdat ik ondernemers opleid om high performance ondernemer te worden.

Als jij je dag slap wilt starten, dan kun je beter je dag niet beginnen. Snoozen betekent dat je leven niet boeiend genoeg is.

Want geef nou eerlijk toe…

  • toen je vroeger jarig was, zette je de wekker toch ook niet 20 keer op snoozen? Nee! Je sprong direct uit bed.
  • als je weet dat je 2 weken op vakantie gaat, dan ga je toch ook niet 20 keer snoozen? Nee! Je hebt zin in je vakantie (dat hoop ik i.i.g.).
  • en zo kan ik nog wel even doorgaan…

Snoozen is:

  • ontzettend schadelijk voor je mindset;
  • een zwakte;
  • geen doel hebben in je leven;
  • tegen je mindset zeggen dat je geen zin hebt in je leven / je dag.

 

Yes bring it on!
Heel wat mensen zullen hier negatief op reageren, jij misschien ook wel? Dat vind ik niet erg, ik vat het niet persoonlijk op, maar zo denk ik over snoozen.

Als je high performer wilt worden, dan dien je uit bed te springen. Yes! Ik mag van vandaag weer een supertoffe dag beleven.

 

En mijn spirituele ik zegt: 
“Dankjewel God dat ik deze ochtend weer mag op staan. Dat U mij de kans geeft om vandaag impact te mogen maken. Dat ik een goed leven heb en zelf deze keuze mag maken.”

 

Want laten we heel eerlijk zijn…
sta jij wel eens stil bij hoe dankbaar jij mag zijn voor het leven? Dat er überhaupt een nieuwe dag is?

Oké, dit is nu duidelijk.
Begin je dag dus met een ochtendroutine, je gaat er zoveel vruchten van plukken.
Een ochtendroutine ziet er voor iedereen anders uit, maar om je een idee te geven deel ik hieronder mijn ochtendroutine.

#1 Wakker worden met een ijsbad / koude douche

Yup, starting the day strong! Mijn wekker gaat om 5:00 uur en ik spring direct uit bed.
Vorig jaar heb ik mezelf geprimed door een irritante wekker in een andere kamer te plaatsen.

Het eerste wat ik in de ochtend denk: “Yes, het is een nieuwe dag!”
De tweede gedachte: “Oh shit! Ik moet snel naar de andere kamer, voordat die irritante wekker afgaat.” Beste priming ever. Er is 0% kans dat ik ga snoozen door deze 2 krachtige gedachtes.

Na het opstaan neem ik direct een ijskoude douche. Helaas heb ik geen ijsbad zodat ik de Wim-Hof-Methode niet perfect kan uitvoeren. Toch is een koude douche al voldoende.
De methode is o.a. goed voor:

  • je immuunsysteem;
  • de mentale gezondheid;
  • sportprestaties;
  • stress relieve;
  • meer energie;
  • betere slaap;
  • herstellen van je workout;
  • wilskracht;
  • en zo kan ik nog wel even door gaan.

Wat het mezelf iedere ochtend sowieso brengt is:

  • energie;
  • wilskracht;
  • nog meer zin in mijn dag.

Wanneer je ook wilt beginnen met een koude douche in de ochtend, dan raad ik je de 20-day cold shower challenge aan.

Wim Hof Cold Shower Challenge

#2 Intermittent fasting

Ik volg voor ±80% de paleo-leefwijze. Ik was iedere ochtend druk in de weer met eten bereiden, totdat ik intermittent fasting ontdekte. Ik kan je er alles over gaan uitleggen, maar dat is niet de intentie van dit artikel. Kort samengevat betekent intermittent fasting voor mij dat er tijdens een dag 2 eetmomenten zijn.

Ik eet rond 12:00 voor het eerst en de tweede keer eet ik rond 18:00 uur. De rest van de dag drink ik alleen veel water en een slow koffie in combinatie met XCT-olie.

Intermitting fasting brengt vele voordelen met zich mee. Onderstaande voordelen zijn overgenomen van Richard de Leth. Ik heb groot respect voor de manier waarop hij de wereld gezonder aan het maken is.

Binnenkort maken jullie kennis met een nieuwe voedseldeskundige, namelijk: Victoria McDonald. Zij zal impact gaan hebben op mensen door middel van gezond eten en personal training (meer hierover volgt nog).

Anyway, enkele voordelen van intermittent fasting (IF):

  • Het bevordert de vetverbranding.
  • Je hele lichaam (inclusief je vetweefsel) wordt insulinegevoeliger, waardoor je sneller verzadigd bent en het werkt ook als een bescherming tegen suikerziekte.
  • Het heeft een positieve invloed op het cholesterol- en triglyceridegehalte. Ook blijkt uit (dieren)onderzoek dat IF de kans op bijvoorbeeld alvleesklierkanker, prostaatkanker, hart- en vaatziekten, hersenziekten en borstkanker vermindert.
  • Een verminderde kans op overgewicht en leververvetting.
  • Je krijgt meer energie en je voelt je frisser of energieker.

Nou, het bovenstaande moet toch je interesse wekken.
Ik ben zelf ontzettend positief over intermittent fasting en voel me veel energieker, gelukkiger en sneller.

#3 Lezen, lezen en nog eens lezen

Werken aan je persoonlijke ontwikkeling en aan het verhogen van je kennisniveau is ontzettend belangrijk. Door enkel al 20 minuutjes een boek onder je neus te stoppen, groei je als mens. Als je denkt dat je niets meer kunt leren, kan ik je nu al garanderen dat andere ondernemers je binnen een mum van tijd inhalen, je bent immers nooit uitgeleerd op deze wereld.

Zelf lees ik in de ochtend 2 verschillende typen boeken:

  • 1 boek over persoonlijke ontwikkeling
  • 1 boek over mijn ontwikkelingsthema van die maand (marketing, mediapsychologie of iets dergelijks)

Als high performer ondernemer weet ik als geen ander hoe je geleefd kan worden door de waan van de dag en dan vergeet je te werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Je leeft dan voor anderen in plaats van voor jezelf. Neem daarom in de ochtend eens 20 minuten de tijd voor een goed boek. Ik kan je vertellen dat je hierdoor een ochtend creëert met vele nieuwe inzichten.

#4 Journaling

Journaling lijkt heel veel op het schrijven in een dagboek. Ik maak iedere ochtend tijd om mijn vorige dag te reflecteren.

  • Wat ging er goed?
  • Wat zijn mijn leermomenten?
  • Waar ben ik dankbaar voor?
  • Wat zijn mijn doelen in het leven?

Daarnaast pak ik het levenswiel erbij en geef ik mezelf een score op ieder vlak.

 

Levenswiel

Dit klinkt veel, maar is het niet.
Voor journaling neem ik ongeveer 15 minuten de tijd. Door iedere dag mijn journal in te vullen, krijg ik overzicht waar ik sta. Ik leer van mezelf en creëer ook een database aan ontwikkelingen.

Stel dat ik volgende week moet spreken voor een groep van 1.000 ondernemers en ik ben zenuwachtig. Dan kijk ik in mijn journal terug naar een andere dag waarop ik voor zo’n grote groep moest spreken. Ik kan dan direct zien hoe ik mijn zenuwen om kan zetten in iets waardevols.

Journaling zorgt bij mij dus voor rust, overzicht en groei.

#5 Visualisatie van je doelen

In een vorig artikel had ik het al even over visualiseren. Het visualiseren van het behalen van je doelen is ontzettend krachtig. Onze hersens weten namelijk het verschil niet tussen wat wel en niet waarheid is.

Zelf was ik heel wat jaren een addicted fitjunkie. Iedere dag mezelf oppompen in de gym en daarna voor de spiegel staan. Met de mindset van ‘het is nooit goed genoeg’ creëerde ik een heel ander beeld voor mezelf dan hoe andere mensen mij zagen, ik zag een klein mannetje, anderen zagen ‘een beest’ LOL!

Ik trainde dus mijn hersens met een beeld wat niet juist was. In mijn vorige artikel had ik het ook over RAS (Reticular Activating System). Wanneer je dit artikel nog niet hebt gelezen, doe het alsjeblieft even. Het laat namelijk zien hoe krachtig visualiseren is. Dagelijks visualiseren zorgt ervoor dat de kans op het behalen van je doelen vele malen groter wordt.

Door te visualiseren gaan je hersens zich concentreren op jouw doel. Je gaat kansen herkennen die je daarvoor nog nooit eerder zag.

Pak daarom een minuutje van visualiseren in de ochtend. Sluit je ogen, doe alsof je je doel op dat moment bereikt en voel het op ieder niveau van waarneming.

GELOOF HET!
Doe je dat niet…, dan gaat het niet werken.

Je moet daarom iedere dag oefenen.
Oefen net zolang tot je het echt gelooft.

#6 Affirmatie voor overtuiging

Een affirmatie is een tekst die je hardop leest en die over heel wat verschillende onderwerpen kan gaan. Zo kun je een affirmatie schrijven en iedere dag  hardop lezen over wie je bent / wilt zijn of een affirmatie over waarom jij het verdient om jouw doelen te behalen.

Belangrijk bij een affirmatie is dat je die schrijft vanuit een positieve benadering.

  • Dus niet: ik ben een persoon die geen last heeft van weinig zelfvertrouwen,
  • maar juist: ik ben een persoon die bruist van zelfvertrouwen.

Ik ga hier niet te diep op in, maar je hersens zijn gevoelig voor het benoemen van het negatieve en daarmee verpruts je jouw hele affirmatie.

Voorbeeld affirmatie (credits @ Miracle Morning):
Ik ben het net zo waard, heb er net zo veel recht op en ben net zo goed als ieder ander in staat om mijn doelen te bereiken en uitzonderlijk succes te behalen, en het enige dat me scheidt van degenen aan de top is mijn toewijding. Ik zal me vanaf dit moment voor de volle 100% inzetten om de persoon te worden die ik moet zijn – door me dagelijks persoonlijk te ontwikkelen en discipline te betrachten – zodat ik het succes dat ik wens en verdien makkelijk kan aantrekken, creëren en in stand houden.

Als je weerstand hebt tegen dingen zoals een affirmatie en visualisatie, dan kan ik je de hand schudden. Ik had zelf eerst ook een weerstand tegen “het zweverige”, totdat ik ermee aan de slag ging en de kracht na 2 weken echt ervoer. Dus zet je scepsis even opzij en pak het op.

#7 Meditatie / Mindful wandelen

Wist je dat je in je slaap veel impulsen ontvangt? Veel mensen denken dat je dan tot rust komt (dat is ook zo), maar je geest heeft ook vele dingen verwerkt en met een moment van meditatie of even mindful wandelen rond je die verwerking op een fijne manier af.

Zelf kies ik voor mindful wandelen. Rond 6:00 uur ga ik 20 à 30 minuten wandelen. Tijdens de wandeling let ik op mijn ademhaling en geniet ik van de natuur om mij heen. Veelal is het rond deze tijd nog donker en heerlijk rustig.

Ik had eerst niks met wandelen en een goede kameraad van mij ook niet toen ik erover begon, totdat hij het oppakte en merkte wat het met hem deed. Ik merkte ook wat het met mij deed. Door te wandelen schud je als het ware alles van je af. Je creëert rust in je hoofd, waardoor je dingen beter kunt verwerken / aanpakken.

Wanneer ik een uur lang iemand intensief coach, ga ik daarna altijd even wandelen. Het zorgt ervoor dat ik rustig word, het gesprek kan verwerken en het een plek kan geven. Wandelen zorgt er dus voor dat ik mijn coachees nog beter kan helpen. En wandelen zorgt ervoor dat ik mentaal gezond blijf en processen gemakkelijker kan verwerken.

Wandelen is tevens goed voor je motivatie, door te bewegen kom je namelijk in actie en dat zorgt voor motivatie.

Probeer het dus eens.
En vind je er niks aan…, koop dan een hond! ;-)

#8 One-thing

Yes lezer! We are finishing the morning strong.

Nu je de eerste 7 punten hebt gelezen gaan we deze ochtend sterk eindigen. Sterk eindigen met je “one-thing”.

Wat de “one-thing” is? De “one-thing” is de belangrijkste activiteit voor die dag die zorgt voor groei van jouw bedrijf. Bij mij is dat 99 van de 100 keer de marketing, maar bij jou kan het ook het volgen van een online training zijn of het behalen van een certificaat of iets dergelijks.

Je moet de “one-thing” dus zien als het allerbelangrijkste van je hele dag. Het nummer-1-ding dat een enorme impact gaat hebben op jouw bedrijf.

Ja…, zo krachtig moet de “one-thing” zijn. Wat er ook gebeurt vandaag, jouw “one-thing” moet je oppakken. Daarom doe ik mijn “one-thing” altijd ’s ochtends. Zo heb ik geen enkel excuus om het niet te doen. Mijn “one-thing” zorgt ervoor dat ik op de snelste en meest effectieve manier dichterbij mijn doel kom.

Dus…, wat is jouw “one-thing” dat een enorme impact gaat hebben op jouw business?

Doe het iedere dag, bij voorkeur iedere ochtend.

Tijd om het te integreren

98% van de ondernemers denkt nu: “Duh, waar haal ik die tijd vandaan?”
Slechts 2% denkt: “WAUW, wat vet! No matter what…, dit ga ik iedere ochtend doen!”

Waar behoor jij bij?
Wanneer je bij de 2% behoort, dan heb ik hieronder een integratiestappenplan voor jou.

  1. Sta 1 uur eerder op dan je nu doet (en ga dus ook 1 uur eerder naar bed).
  2. Begin met een koude douche.
  3. Aan jou de keuze om intermittent fasting toe te passen.
  4. 15 minuten lezen.
  5. 15 minuten journaling.
  6. 5 minuten: affirmatie en visualisatie.
  7. 15 minuten: buiten lopen of meditatie.
  8. 45 minuten: one-thing.

 

Yes we gaan ruim over de één uur. Dat klopt, daarom sta ik om 5 uur op.
Is dat voor jou te vroeg? Dan kun je ervoor kiezen om te spelen met de tijden.

Klaar voor het high performance ondernemen?

Ben jij benieuwd hoe ik jou kan helpen naar high performance leven en ondernemerschap?

Boek nu een strategiesessie.
Samen gaan we het maximale uit jouw leven en ondernemerschap halen.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *