Biohacking op de ‘juiste manier’

Share on twitter
Tweet dit
Share on linkedin
Deel op linkedin

Door middel van biohacking kun jij het maximale uit je leven halen. Je brengt minder tijd door in de sportschool, maar bereikt betere resultaten. Je bent energieker, meer gefocust en je herstelt sneller, bijvoorbeeld omdat je beter slaapt. In dit artikel lees je hoe je jouw eerste stappen op het gebied van biohacking kunt zetten.

Wat is biohacking?

Biohacking is zoveel meer dan het drinken van een smoothie, zoals de ‘Instagram-fitgirls’ je willen laten geloven. Biohacking gaat over het optimaliseren van jouw prestaties, gezondheid en welzijn. Het maakt gebruik van wetenschap, technologie en een dieper begrip van de menselijke fysiologie en voeding. De krachtige gedachtegang achter biohacking is dat goed voor jezelf zorgen uiteindelijk goedkoper en winstgevender is dan het behandelen van ziektes. 

De ‘hoofdgebieden’ van biohacking

Biohacking kent vijf hoofdgebieden:

  1. Oefening
  2. Voeding
  3. Slaap
  4. Geest
  5. Werk

Het toepassen van biohacking op deze vijf gebieden zorgt voor een verbeterde gezondheid, levensverlenging, verminderde stress, verhoogde productiviteit, betere prestaties en een betere kwaliteit van slapen. Alle gebieden tegelijk aanpakken is niet handig, want biohacking is niet goedkoop en toch weer wel. 

Huh…, hoezo niet goedkoop en toch weer wel?

Biohacking vraagt een investering in geld en tijd. Dit zal in het begin niet ‘goedkoop’ zijn. De resultaten die je gaat bereiken ten opzichte van wat je misloopt als je het niet doet, maken dat je de investeringen in biohacking dubbel en dwars terugverdient.

Ik leg het uit met een voorbeeld. Stel dat je slecht slaapt. Daardoor mis je gedurende de dag focus en je prestaties hebben er onder leiden. Ook de contacten met potentiële klanten gaan je niet goed af omdat jij je hoofd er niet bij hebt. Je mist uren, kansen en uiteindelijk simpelweg geld. Daarbij komt dat het gebrek aan energie zorgt voor irritatie. Die reageer je dan weer af op je partner en je hebt ’s avonds weinig zin om nog te werken aan jullie intieme relatie.

Een oplossing

Je kunt dan aan de slag gaan met het verbeteren van de slaapkwaliteit door middel van het aanschaffen van diverse supplementen. Daarnaast kun je kiezen voor diverse technologieën om beter te gaan slapen en om de slaapkwaliteit te meten. De totale investering zou dan bijvoorbeeld uitkomen op € 5.500 wat in eerste instantie niet ‘zo goedkoop is’.

Je merkt echter al snel dat je door deze biohack-investeringen beter gaat slapen. Het resultaat is dat je gedurende de dag opeens veel meer energie hebt, je krijgt meer werk gedaan. Je haalt nieuwe opdrachten binnen omdat mensen een goed gevoel bij je hebben. Daarnaast verbetert je humeur, waardoor ook jouw relatie met je partner weer gezellig is en je ’s avonds nog voldoende energie hebt voor een wilde seks-avond. Opeens is die ‘flinke investering’ een koopje, want door nu goed te slapen gaan dingen veel makkelijker.

Hoewel ik nog een ‘rookie’ ben op het gebied van biohacking, weet ik van mezelf dat de manier waarop ik nu presteer in mijn leven nooit mogelijk was geweest zonder biohacking. Diverse hacks in mijn leven zorgden onder andere voor:

  • meer energie en focus;
  • een verbeterde gezondheid;
  • sneller herstel na het sporten en van ziekten;
  • een toename van 400% van mijn slaapkwaliteit;
  • sportprestaties waar ik eerst 1,5 uur voor nodig had en nu nog slechts vijftien minuten,
  • verbeterde productiviteit op het gebied van high performance coaching & business coaching.

Doe dit vooral niet met biohacking

Voor je begint, is het goed om te weten wat je beter niet kunt doen op het gebied van biohacking. Dat kan je veel tijd en geld besparen.

  1. Toepassen van meerdere biohacks in hetzelfde gebied: Je wilt weten welke biohack wel en welke niet werkt. Pas daarom altijd één biohack per keer toe, test, analyseer en optimaliseer. Pak daarna een nieuwe biohack zodat je ook hier de resultaten nauwkeurig kunt analyseren.
  2. Goedkoop is duurkoop: Google maar eens op ‘infraroodlicht’. Zie hoeveel ‘cheap-ass’-producten er naar voren komen die helaas vaak niet (goed) werken. Zelf maak ik gebruik van Joovv om de melatonineproductie te verhogen. Deze is gemiddeld 700 euro duurder als de ‘cheap-ass’-lichten je op Amazon vindt, enkel is het verschil in resultaat al snel te zien.
  3. Focussen op de hoge investering: Hoewel duur vaak beter is, kun jij je in eerste instantie beter focussen op de quick-wins. Je kunt een infraroodlicht van Joovv aanschaffen, enkel ben je dan al snel zo’n 800 euro kwijt. Een goedkopere optie is dan om eerst ‘circadian lampen’ aan te schaffen of bijvoorbeeld een bril die blauwlicht blokkeert.
  4. Eén-op-één alles doen wat een ‘influencer’ zegt: Online zijn er heel wat influencers te vinden die banden hebben met verschillende bedrijven, de zogenaamde affiliates. Dit betekent dat ze geld verdienen aan iedere verkoop die via hun site loopt. Daar is niks mis mee, maar er zijn influencers zijn die ieder product aanprijzen, ook de producten die niet werken of van lage kwaliteit zijn.

Als je via Google zoekt op ‘biohacking’ komen er duizenden suggesties naar voren over technologie, voeding en andere activiteiten. Voordat je het weet ben je duizenden euro’s lichter en heb je geen idee waar je mee bezig bent, maar jij weet nu waar je op moet letten.

De eerste stap naar biohacking

Voor je de eerste stap naar biohacking zet, moet je jouw lichaam ontcijferen zodat je weet hoe het werkt. Op basis daarvan kun je kijken hoe je jouw systeem wilt hacken om het vervolgens te optimaliseren. Om biohacking voor jezelf op de juiste manier toe te passen, zet je de volgende stappen:

  1. Kies een van de vijf hoofdgebieden uit waaraan je wilt werken.
  2. Leer hoe dit gebied in hoofdlijnen werkt.
  3. Maak voor jezelf een nulmeting / analyse waar je nu staat.
  4. Verdiep je in de mogelijkheden van biohacking op het door jou gekozen gebied.
  5. Kies één hack uit en ga hier mee aan de slag.
  6. Analyseer de resultaten van je hacks zodat je weet of het werkt.


Alright, ik geef weer een voorbeeld:


Stap 1 – Gebied:
je wilt aan de slag gaan met het optimaliseren van je slaap.

Stap 2 – Hoofdlijnen: Om te begrijpen hoe dit gebied in hoofdlijnen werkt, doe je onderzoek naar bijvoorbeeld jouw slaapcyclus en hoe jouw lichaam werkt om in slaapmodus te komen. Hierbij kom je er al snel achter dat je diverse slaapfases hebt, dat je lichaam melatonine (slaaphormoon) aanmaakt om uiteindelijk in slaap te komen en dat blauw licht van beeldschermen en de lampen in huis de melatonineproductie blokkeert zodat je ’s avonds niet goed in slaap kunt komen.

Stap 3 – Nulmeting: In een nulmeting leg je bijvoorbeeld vast:

  • hoe laat je naar bed gaat;
  • je huidige slaapkwaliteit;
  • of je eenvoudig wakker wordt;
  • hoe vaak je de wekker op snoozen zet;
  • of je voldoende energie hebt gedurende dag et cetera.

Uiteraard kun je ook investeren in technologie, zoals ik heb gedaan met de Oura-ring, om hiermee jouw slaap te analyseren. Als je een goede nulmeting hebt, kun je stappen ondernemen om deze gegevens te optimaliseren.

Stap 4 – Verdiepen in de mogelijkheden: In dit stadium gaat er heel veel informatie op je afkomen en veel van die informatie klopt niet of werkt niet. Zoek naar betrouwbare bronnen, zoals artsen of bekende biohackers die zichzelf al bewezen hebben. Stel daarna vast waar je de quick-wins tegen de laagste investering kunt behalen. Vermijd sites als AliExpress en dergelijke want hier ga je de juiste antwoorden niet vinden..

Stap 5: Kies één biohack: Stel dat je erachter bent gekomen dat de blauwe lichten een grote invloed hebben op jouw slaapkwaliteit, dan lees je ook dat zogenaamde ‘circadian lampen’ je slaap kunnen optimaliseren onder andere omdat ze geen blauw licht hebben. Je kunt dan kiezen voor de ‘circadian lampen’ om te kijken of dit voor je werkt.

Stap 6: Analyseren van je resultaten: Natuurlijk wil je weten of de ‘circadian lampen’ het gewenste resultaat opleveren. Je gaat iedere week je slaapstatistieken in de gaten houden. Als je ziet dat deze statistieken beter worden, dan weet je dat deze eerste manier van ‘biohacking’ voor jou werkt.

Jouw volgende stap op het gebied van biohacking

In het artikel van volgende week ga ik het hebben over verschillende aanraders op de biohackinggebieden oefening, voeding, slaap, geest en werk. Ik kan je nu alvast vertellen dat deze biohacks een enorme invloed gaan hebben op jouw kwaliteit van leven.

Wil je nu alvast aan de slag met het optimaliseren van je leven? Doe dan een intake voor high performance coaching.

Wil je aan de slag met het neerzetten van een succesvol bedrijf? Doe dan een intake voor business coaching.

Gratis toegang tot de High Performance doorbraak training

Wekelijkse nieuwe strategieën om productiever, energieker, zelfverzekerder, succesvoller en voldaner te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *