Coronavirus Het Sein Voor Veranderen?

Share on twitter
Tweet dit
Share on linkedin
Deel op linkedin

Niemand kan meer om het coronavirus heen dus ook hier komt het ter sprake, maar op een andere manier dan je denkt.

Met dit artikel wil ik bewustwording creëren over het feit dat voortdurend werken aan een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid je weerbaarder maakt tegen dreigingen zoals het coronavirus, maar ook tegen alzheimer en diabetes, twee ziektes die veel grotere bedreigingen vormen dan het virus dat nu wereldwijd heerst.

Disclaimer: 
Dit artikel gaat nadrukkelijk niet over mensen die door aangeboren ziekten, aandoeningen of ouderdom tot de risicogroep behoren. Dit artikel gaat over mensen die zelf de keuze kunnen maken om beter voor zichzelf te gaan zorgen, zodat zij weerbaarder zijn bij een serieuze dreiging.

Er gaan meer mensen dood aan alzheimer en diabetes

Voor wat betreft het coronavirus zijn de meeste mensen nu volledig in de verdediging geschoten en terecht. We moeten nu thuisblijven, onze handen beter wassen en in onze elleboog hoesten, zodat we de ziekenhuizen niet nog meer belasten. De angst regeert en dat is begrijpelijk, maar weet je dat meer mensen overlijden aan de gevolgen van diabetes en de ziekte van Alzheimer? Het lijkt, ik zeg dus niet dat het echt zo is, dat wij ons hier veel minder druk over maken dan over de gevolgen van corona, die voor veel mensen redelijk mild zullen zijn. Waarom? Waarschijnlijk omdat we niet om corona heen kunnen en alzheimer en diabetes heel ver van ons bed lijken.

Wat kun je zelf doen?

Laten we eens inzoomen op alzheimer. Volgens de cijfers van Alzheimer Nederland komen er in Nederland ieder uur vijf mensen met dementie bij en dementie is volgens het CBS de snelst groeiende doodsoorzaak in Nederland. Waarom is dit niet net als corona 24/7 booming nieuws?

In Nederland hebben heel veel meer mensen het coronavirus dan de cijfers van het RIVM aangeven. Dat wil dus zeggen veel mensen er wel doorheen komen ondanks minimale voorzorg. Zoals net aangegeven groeit het aantal mensen met alzheimer gestaag, maar laten we eens kijken naar de zeven belangrijkste beïnvloedbare risicofactoren van dementie:

  1. Lage mentale activiteit (tijdens het leven weinig uitdagingen in werk, hobby, sociale activiteiten en opleiding)
  2. Roken
  3. Weinig bewegen
  4. Depressie
  5. Hoge bloeddruk (vanaf middelbare leeftijd)
  6. Diabetes
  7. Sterk overgewicht (vanaf middelbare leeftijd)

Dit zijn beïnvloedbare risicofactoren, dat betekent dus dat je er nu wat aan kunt doen (voorzorg) waardoor je de risico’s verkleint, je weerbaarder wordt en niet in de verdediging wordt gedrukt.

Hoe word jij weerbaarder als persoon?

Het verbeteren van je weerbaarheid begint met het afzweren van alcohol, fastfood, snoep, sigaretten en aanverwante verslavende middelen.

 

Gesproken over een gemiste kans!

Je kunt je heel druk maken over corona, maar niet goed voor jezelf zorgen is gevaarlijker. Lees onderstaande post van Dave Asprey maar eens, dan snap je wat ik bedoel.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Have you had your corona muffin yet today? . This just happened. Standing next to an airport fast food joint, a gust of burned toast kitchen air made me clear my throat. . A puffy person 10 feet away told me to cover my mouth better. . I told her not to worry, it was just gluten, and I chuckled because it was absurd. So did others in line. . Then the woman got louder and told me to cover my mouth again even though I hadn’t even coughed. . And then it hit me. I told her that I was really worried that the crap she was eating was making her more susceptible to the virus and that she might be a carrier because of her diet. . It’s just sort of came out of my mouth and maybe wasn’t the nicest thing I’ve ever said. But it rang true. . So if you are one of those healthy people in favor of moving the Olympics and otherwise isolating out of fear, it’s time to put your money where your mouth is: . Put down the muffin and step away slowly. . (Just like I did with this prop – there’s no way I would eat it because I know how I would feel afterwards, and I like to be strong when I fly across the country, whether it’s a normal cold season or not.) . And if you are one of those people who believes in “herd immunity” you also have a moral obligation to stop eating garbage so you are less likely to get sick and then infect someone else with *anything*. I don’t care if you submerge yourself in Purell or got a flu vaccine – your diet and sleep are bigger factors in whether you get sick at all. . Building highly resilient humans starts with thinking our way through irrational fears, or owning them so completely that they disrupt your life. Then, when it becomes intolerable, you wake up to the fact that it hurts to believe your fears are real without thinking. . Sadly, the US media is headed down that second path even though the vast majority of Americans I’ve seen in airports this week aren’t fearful. Let’s not let a fear-driven, histrionic, and very loud minority override what most people want: an end to media flogging the tired Corona non-event. . Seriously, step away from the muffin! .. .#coronavirus #muffin #fear #quarantine

Een bericht gedeeld door Dave Asprey (@dave.asprey) op


Zie het coronavirus als hét teken dat het tijd wordt dat je een (nog) gezonder mens wordt en pas de volgende tips toe.

#1 Focus je eerst op je geestelijke gezondheid

In paniek over het coronavirus? Stop dan met paniek schoppen. Paniek en stress zorgen voor een lagere weerstand met het gevolg dat je kwetsbaarder wordt en hierdoor het virus makkelijker oploopt.

Vraag je af wat je binnen je cirkel van invloed kunt ondernemen. Alles wat buiten je cirkel van invloed ligt kun je direct loslaten. Besef goed dat je altijd een keuze hebt, je kunt denken in problemen of in mogelijkheden en je kunt boos worden of juist dankbaar. Je kunt het proces helpen door:

  • een journal te starten over hoe jij geestelijk gezonder kunt worden;
  • te mediteren, affirmaties te gebruiken, te visualiseren en dankbaar te zijn;
  • je uurtje Netflix in te ruilen voor een uurtje yoga om rust in je hoofd te krijgen;
  • jezelf de vraag te stellen: wat zou de beste versie van mezelf in deze moeilijke tijd doen?

#2 Kies bewust wat je eet

Door bewuster te gaan eten verklein je de kans op ontstekingen in je lichaam met als resultaat dat je weerstand verbetert.

Ik dacht als high performer dat ik heel gezond at, tot ik vorige week de uitslag van mijn Viome-test kreeg. De Viome-test is kort door de bocht een poeponderzoek, je stuurt je poep op en ze onderzoeken het. De video laat het kort en krachtig zien. 

De resultaten laten precies zien hoe het ervoor staat met je en wat je juist moet eten, wat je moet minimaliseren en wat je echt niet meer moet eten. Door het doen van de Viome krijg je de inzichten die nodig zijn om je gezondheid drastisch te verbeteren. Zo at ik onder andere paprika’s, bloemkool en boerenkool omdat ik dacht dat het superfoods waren. De Viome-test liet mij zien dat ik deze groentes beter niet meer kan eten omdat ze virussen veroorzaken waar ik ontstekingen van krijg.

Nou zeg ik niet dat je ook zo’n test moet gaan doen, maar ik wil je wel aan het denken zetten over gezond eten en het op een verantwoorde manier omgaan met je lichaam

#3 Sluit jezelf niet op, beweeg juist meer!

Oké, vanwege corona staan ook alle sportactiviteiten buitenshuis on hold, maar thuis kun je ook bewegen. Ook dat is belangrijk voor onze weerbaarheid!

Zelf heb ik gekozen voor de X3 Bar voor een ontzettend effectieve work-out. Het X3-workoutsysteem bestaat uit een grondplaat, een bar en een set stevige latexbanden en geeft mij in slechts vijftien minuten tijd de verzuring in mijn spieren waar ik normaliter een uur voor nodig heb in de sportschool. Voor mijn conditionele gezondheid doe ik een insanity work-out.

Voor alle mensen die thuiswerken maar ook op kantoor: neem iedere 50 minuten een korte break van vijf minuten. Doe een aantal push-ups, maak een korte wandeling in de buitenlucht, drink twee glazen water. 

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Defense? Or attack? That’s what I see in the last few days on the internet. People like @grantcardone, @jaybaer, @tibor.nl, @dave.asprey, @nickjamesevents and many more are all talking about the possibilities. Many others…are talking about defense. What do we choose (@victoriakleinsman and me)? We always choose our health first. Knowing that the corona is here is not making us go in defense mode. We increase our gym work-outs. We increase our fresh air outside. We increase our quality of sleep and taking great care of our body and health. We never go in defense mode. We think about the possibilities. Because did you know that stress is lowering your immune system? And a lower immune system is a higher risk of becoming sick? So what you want to do is care even more about your health. We already care a lot about our health. We invest hundreds of euro’s and hours on our health instead of breaking down our health. How much do you invest in your health? And no I’m not only talking about money. I’m talking about hours of meditation, working out, eating organic, etc. You have a choice. To NOW see the possibility (if you didn’t saw it yet) to raise your levels of being healthy. To make healthier choices. To make this year, the year of becoming the healthiest person you ever been. Go outside and get fresh air. Do some crazy workouts at home if you don’t want to go to the gym. Stop drinking alcohol and increase your water intake. Get some high-quality supplements Get enough high quality of sleep. Whatever you do. Increase your health! Let’s go!

Een bericht gedeeld door Wouter Kleinsman (@wouterkleinsman) op

#4 Boost de kwaliteit van slapen

Een van mijn high performance klanten gaf aan dat ze geen oog dichtdoet vanwege de angst die rondwaart in haar hoofd met als resultaat dat ze vermoeid is.

Begrijpelijk? Jazeker! Handig? Nee!

Ik schreef al een uitgebreid artikel over slapen. Kort samengevat: de kwaliteit van je slapen is erg belangrijk. Hoe beter je kwaliteit van slapen, hoe weerbaarder je wordt. Geen tijd om het artikel te lezen? Dit zijn de key-takeaways:

  • Voldoende rust
  • Zet op tijd de blauwe schermpjes uit
  • Slaap beregoed
  • Geen koffie na 14:00 uur
  • Een stikdonkere kamer
  • Magnesium en andere supplementatie
  • Track je slaap met gadgets
  • Optimaliseer je slaap met gadgets

#5 Aanvulling met juiste supplementen

Iedere maand gaat er bij ons per persoon voor zo’n € 200 doorheen aan supplementen. Waarom? Omdat het onze gezondheid en kwaliteit van leven aanzienlijk verbetert.

Hoe we dat weten? Omdat wij het meten (he dat rijmt!)

Om jezelf dan ook weerbaarder te maken kun je de volgende supplementen gebruiken:

  • Turmeric – goed voor het ondersteunen van je immuunsysteem;
  • Vitamine C – optimaal functioneren van je witte bloedcellen;
  • Glutathione – antioxidant voor je lichaam die het immuunsysteem verstevigt;
  • Vitamine D – om je immuunsysteem sterk te houden;
  • Zinc – onderhouden van activiteiten van jouw immuunsysteemcellen (neem dit samen met koper zodat je jouw lichaam niet leegrooft.

Bonustip: vermijd de goedkope troep die gevuld zijn met opvullingsrotzooi. Kies voor een merk zoals bijvoorbeeld Onnit.

Gesproken over Onnit. Als je kortingscode ‘WOUTER’ gebruikt krijg je 10% korting. Heujj, gesproken over een ‘gesponsorde’ aanbeveling in een serieus artikel knallen😉 

Heb je genoeg geld om te investeren in jouw gezondheid, doe je lichaam dan een groot plezier en investeer in Total Human van Onnit!

#6 Denk in mogelijkheden (ondernemers)

Tot slot een tip voor alle ondernemers van mij als business coach: blijf denken in mogelijkheden.

Je ziet in tijden zoals deze direct het verschil tussen ‘gemiddelde’ ondernemers en succesvolle ondernemers. De gemiddelde ondernemer klaagt, wordt bang, bevriest, stopt met in zichzelf investeren en gaat de bui afwachten.

Wat doet de succesvolle ondernemer?

  • Denken in mogelijkheden.
  • Zich bezighouden met zijn eigen cirkel van invloed.
  • Investeren in de ontwikkeling van zichzelf en zijn bedrijf.
  • Tien keer meer gas geven dan voorheen.

Neem de wijze lessen aan van Grant Cardone (you like him … or you don’t!)

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

. . Prepare, don’t panic. . . #coronavirus #shutdown #emergency #economic

Een bericht gedeeld door Grant Cardone (@grantcardone) op

Whatever je do: investeer in jezelf en jouw bedrijf en denk in mogelijkheden.

Welke keuzes ga jij maken?

Zoals je al ziet: je kunt in paniek raken of jezelf voorbereiden, bijvoorbeeld door het verbeteren van je weerbaarheid, is het niet tegen corona, dan wel tegen alzheimer of diabetes.

Die eerste stap naar een betere weerbaarheid: ik hoop dat ik je daar met dit artikel toe kan bewegen.

Ik wil iedereen heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd! Laten we over een aantal jaren terugkijken op deze situatie als hét teken om onszelf weerbaarder te maken tegen dit virus en de virussen die nog in aanloop zijn.

Gratis toegang tot de High Performance doorbraak training

Wekelijkse nieuwe strategieën om productiever, energieker, zelfverzekerder, succesvoller en voldaner te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *