Discipline-nodig--7-adviezen-voor-discipline!

Hoe staat het me je goede voornemens? Heb jij genoeg discipline om ze nog vol te houden? Of doe je niet aan goede voornemens, maar kun je wel meer discipline gebruiken? Discipline zorgt ervoor dat high performers meer uit hun dag en dus ook uit hun leven halen.

Om meer gedisciplineerd te raken, zet ik voor jou hieronder 7 adviezen op een rij die iedere high performer dagelijks toepast om continu in zijn flow te blijven.

Waarom is discipline zo belangrijk?

 Social media, telefoontjes, e-mailtjes, vrienden en ga zo maar door, zorgen gedurende de dag constant voor afleiding. Wanneer jij voor jezelf geen gewoontes en routines creëert, besteed je een groot deel van jouw dag aan activiteiten die je niet verder brengen in je leven. Het zijn steeds kleine onderbrekingen die ervoor zorgen dat er veel tijd verloren gaat. Wist je bijvoorbeeld dat je na iedere afleiding minstens 10 minuten nodig hebt om weer in je flow te komen? Niet zo handig voor je productiviteit.

Na iedere afleiding heb je 10 minuten nodig om terug in je flow te komen.

Met discipline heb je aan het einde van de dag een voldaan gevoel en haal je meer uit je leven.

Ready voor meer discipline? Here we go!

Discipline #1: Emotionele connectie met je droom

Wat doe jij iedere ochtend wanneer je wakker wordt? Is het een routine van douchen, eten en social media checken? Of ziet jouw ochtend er anders uit. Zelf heb ik een vaste ochtendroutine waar visualisatie en affirmatie onderdeel van uitmaken.

Visualisatie en affirmaties zijn ontzettend belangrijk wanneer je gedurende dag meer discipline wilt ervaren. Waarom? Wanneer jij gaat visualiseren ga je dromen over hoe jij wilt dat jouw leven eruit gaat zien. Tijdens een visualisatie is alles mogelijk, want in het leven is ook alles mogelijk. Droom daarom over de doelen die jij wilt behalen en over de ervaringen die jij wilt creëren in je leven. Denk hierbij aan:

  • waar zie jij jezelf in jouw ideale wereld?
  • waar woon je?
  • wat voor werk doe je?
  • welke mensen heb je om je heen?
  • hoe zie jij er zelf uit?

Neem tijd om dit goed voor jezelf helder te krijgen en start dan met het visualiseren. Je kunt dit staand, zittend of liggend doen. Je kunt met je lichaam meebewegen. Ik zorg altijd voor een glimlach op mijn gezicht, zodat mijn emoties ook een rol kunnen spelen in deze mooie ervaring.

Affirmatie

Je kunt je visualisatie afronden met een affirmatie. Met een affirmatie breng je iedere ochtend onder woorden wat voor een type persoon je bent en wat jouw dromen, wensen en doelen zijn. Doordat je de affirmatie hardop zegt, kunnen je lichaam, ziel en geest het op ieder niveau tot zich nemen.

Door iedere dag te beginnen met een visualisatie en affirmatie raak je emotioneel betrokken bij je dag en weet je ook wat je te doen hebt op deze wereld. Wanneer je dit blijft doen, ga je zeker de enorme positieve invloed op je discipline ervaren.

Belangrijk: bij visualisatie en affirmatie is het altijd belangrijk om te geloven in jezelf en ook om te doen alsof het al is gebeurd. Een valkuil waar vele mensen intrappen is dat ze hun affirmatie niet zelf geloven en het beschouwen als toekomst. Hun hersens denken dat dingen nog niet zijn gebeurd waardoor uiteindelijk de emoties ervoor gaan zorgen dat dingen ook niet zullen gebeuren. Of in hun hersens bestaat het negatieve bijvoorbeeld: ik ben niet dik … ik heb niet weinig geld … Jouw hersens slaan het woord ‘niet’ over en focussen op de verkeerde woorden namelijk: “dik” “weinig geld”

Discipline #2: Plan je dag

High performers staan bewust in het leven. Ze weten goed dat iedere nieuwe dag een dag is waarin ze meters kunnen maken en hun dromen waarheid kunnen maken. Een high performer wil daarom ook gedisciplineerd aan zijn dag beginnen.

Plannen is daarom belangrijk. Zelf plan ik mijn maand op hoofdlijnen en iedere zondag mijn week. Iedere ochtend pak mijn high performance planner erbij en neem ik mijn dag en activiteiten door. Door deze discipline weet ik hoe ik van die dag een geweldige dag ga maken.

Daarom: plan altijd je dag van tevoren, anders leef je bij de waan van de dag en reageer je meer op de behoeftes anderen dan dat je aandacht geef aan je eigen belangrijke activiteiten.

Discipline #3: Doe eerst je eigen werk

Vele mensen zijn zich niet bewust van de invloed van een goede ochtendroutine. De meeste mensen leven bij de waan van de dag en beginnen hun dag als volgt:

  • wakker worden
  • 5x snoozen en uit bed gaan
  • social media checken
  • douchen
  • social media checken
  • eten + social media checken
  • nieuws lezen
  • reageren op mailtjes
  • activiteiten oppakken uit die mailtjes
  • aan de slag met werk
  • etc

Dit is naar mijn mening de ochtendroutine van een gemiddeld persoon. Wat kun je aflezen aan deze ochtendroutine? Deze ochtendroutine is 100% gericht op de buitenwereld en niet op de persoon zelf.

Ochtenden zijn van jou. Jij wilt in de ochtend altijd beginnen met jouw eigen belangrijke activiteiten. Een betere ochtendroutine is dan:

  • wakker worden
  • mezelf afvragen waar verheug ik mezelf op vandaag?
  • warme douche gevolgd door ijskoude douche
  • 2 glazen water gevolgd door koffie + mct olie
  • yoga / meditatie / ademhalingsoefeningen
  • boek lezen
  • planner / visualisatie / affirmatie
  • frisse neus / sporten
  • je one-thing
  • dan aan de slag volgens de planner voor je klanten

Dit is in een notendop een deel van mijn ochtendroutine. Zoals je ziet is deze routine 100% gefocust op mezelf. Ik zorg voor mijn mindset, gezondheid, energie en mijn eigen belangrijke “one-thing”.

Dit is voor mij mogelijk omdat ik iedere ochtend om 5:00 uit bed ga. Het mooie is dat het voor mensen met kinderen ook mogelijk is. Je moet dan bepaalde dingen inleveren en dus keuzes maken in wat voor jou op zo’n moment het belangrijkste is.

Maar ik kan je vertellen: begin je dag met een goede ochtendroutine zodat je ook gedisciplineerd aan je dag begint in plaats van “total chaos” waardoor je het gevoel hebt dat je continu achter de feiten aanloopt.

Start je dag onbewust en accepteer dan het gevoel dat je achter de feiten aanloopt.

Discipline #4: Ken je intenties

Wat zijn jouw intenties vandaag? Heb jij hier bewust voor gekozen of keek je raar op toen je deze vraag las?

Intenties zijn een onderdeel van mijn ochtendroutine en maken ook een deel uit van mijn bewuste leven. Intenties zorgen ervoor dat ik focus aanbreng in de dingen die belangrijk zijn in mijn leven.

Discipline kan bijvoorbeeld één van jouw intenties zijn. Hoe zou dat er voor jou uitzien? Kun je het je inbeelden hoe jij en jouw dag eruit zouden zien als je gedisciplineerd leeft?

Wanneer je dat kunt, is mijn advies om iedere ochtend 1 minuutje te pakken voor onderstaande activiteit:

  • bedenk de intenties die belangrijk zijn voor jou (bijvoorbeeld discipline)
  • sluit je ogen en beeld je in hoe je gedisciplineerd bezig bent
  • ervaar het, voel het en zie het
  • open daarna je ogen en ga aan de slag.

Deze korte oefening is een mooie manier om je intenties van de dag te bepalen. Je bent er op dat moment bewust mee bezig en dat geeft een boost aan je zelfdiscipline.

Discipline #5: Blok je tijden

Deze tip heeft veel weg van tip 2, plan je dag. Toepassen van tip 2 betekent nog niet dat je die afspraken ook daadwerkelijk met jezelf nakomt. Daarom gaat dit artikel ook over discipline.

Als businesscoach / high performance coach heb ik altijd op vaste dagen een aantal vaste activiteiten. Zo heb ik bijvoorbeeld iedere dag een periode geblokt van 5:00 uur tot 9:30 uur ’s ochtends. In dit blok kan niemand iets in mijn agenda plannen, 5:00 uur tot 8:30 uur is namelijk mijn vaste routinetijd. Het uurtje van 8:30 uur tot 9:30 uur zet ik veelal nog even in voor mijn one-thing. Zelfs mijn online agenda die ik vaak inzet voor het maken van afspraken met klanten is afgeblokt tot 8:30 uur.

Mijn advies aan jou is dan ook om vaste activiteiten in te delen op vaste tijden. Zo zorg je er in ieder geval voor dat je deze activiteiten altijd kunt uitvoeren, no matter what.

Discipline #6: Beloon jezelf

Als ik kijk naar mijn totale ondernemersleven, dan beloonde ik mezelf in het begin te weinig. Beloning is belangrijk voor jezelf omdat je het simpelweg verdient.

Wanneer je hard aan het werk bent en je doet gedurende dag de juiste dingen, dan mag je jezelf echt wel even aan het einde van zo’n dag belonen. Het hoeft niet meteen zo te zijn dat je iets nieuws koopt of dat je jezelf op een vakantie trakteert, nee, dit kan al iets kleins en simpels zijn als jezelf complimenteren, om even lekker te chillen op de bank en naar muziek te luisteren of iets anders dat jou gelukkig maakt.

Successen moet je vieren! Beloon jezelf voor je resultaten en je prestaties. Doe je dit niet, dan ben je na een poosje minder gedisciplineerd. Dit komt simpelweg omdat jij jouw hersens traint dat eigenlijk alles maar normaal is wat je in je leven doet.

De prestaties die je neerzet en het behalen van de dromen die je ooit had, lijken niks voor te stellen als je er niet even bij stilstaat. Sta daarom stil bij de momentjes, wees dankbaar, vier het en ga dan weer verder.

Discipline #7: Wie heeft jou nodig?

Ik eindig met een ijzersterke tip. In het Engels zeggen we ook wel “Who needs me on my A-game”?

Quote: “Who needs me on my A-game?

Ik vind deze persoonlijk erg sterk en zelf moet ik altijd aan mijn vriendin denken. Zij is een ontzettend gedreven vrouw die druk bezig is om gecertificeerd nutrition coach te worden op het allerhoogste level.

Zij koos ervoor om haar topbaan in Engeland op te geven en naar Nederland te komen. Nu moeten we er samen voor zorgen dat er voldoende geld in het laatje komt. Dit is voor mij altijd een extra motivatie! Ik wil namelijk dat we ons geweldig mooie leven houden en ik wil ook dat we ruimte hebben om ons verder te ontwikkelen en meer te bereiken en te ervaren in dit leven.

Daarom zet ik mijn vriendin altijd op mijn A-game. Als ik maar even mijn discipline kwijtraak dan denk ik aan mijn vriendin en aan onze gezamenlijke dromen en dat zorgt ervoor dat ik snel mijn discipline weer oppak.

Heb je moeite met het behouden van discipline na de eerste 6 tips, vraag je dan ieder moment dat je niet gedisciplineerd bent af: Who needs me on my A-game?

Discipline vraagt om discipline

De tips in dit artikel vergen discipline om bij jezelf discipline te creëren. Weet dan ook goed dat er geen dag komt dat je deze tips niet meer in de praktijk hoeft te brengen. Je moet continu werken aan je discipline om gedisciplineerd te blijven.

Consumeer daarom niet enkel deze tips, maar pas ze direct toe in de praktijk. Kijk goed hoe en wanneer je deze tips kunt toepassen (in je ochtendroutine e.d.) en geloof erin.

Succes met het opbouwen van discipline!

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *