Excuses, excuses? Stop nu met excuses maken!

Duidelijker ga ik de titel niet voor jou maken. Het word tijd dat je stopt met excuses maken. Excuses maken brengt je namelijk helemaal nergens. Lees in dit artikel hoe je er mee kunt stoppen.

Waarom excuses maken?

Alles goed? Ben je tevreden en comfortabel met waar jij nu staat in het leven? Of knaagt er iets? Heb je toch andere doelen en wensen in het leven die je wilt behalen? Grote kans dat je heel veel excuses hebt waardoor je die doelen en wensen niet haalt, anders zou je dit artikel over het stoppen met excuses maken niet lezen.

Ken jij ze, mensen die veel zeggen maar niets doen? Of ben jij zelf ook zo?

“Ja man, 2019 wordt echt een topjaar! Ik ga minstens 6x in de week sporten, no matter what!”

“Vanaf morgen ga ik echt gezonder eten! Geen koekjes meer.”

“Ja, aan het einde van de middag zal ik de facturen betalen.”

Leuk die “beloftes”, enkel komen de meeste mensen ze niet na en geven dan een ander de schuld.

Zo van:

“Ja maar, als Pieter dat niet deed…”

“Ja maar, ik kon er echt niks aandoen! Hij deed het …”

Allemaal zwakke redenen waarmee je jezelf tekort doet. Excuses maken brengt je helemaal nergens in je leven. Stop daarom nu met het maken van excuses en neem leiding over je leven!

Excuses zijn totaal overbodig

Excuses kunnen soms nodig zijn, maar de meeste excuses zijn totaal overbodig. Zo nu en dan schieten mensen tijdens één van mijn coachingstrajecten in de verdediging.

Ik: “Chantal, vandaag ga je drie potentiële klanten bellen die hebben aangegeven dat ze met jou willen samenwerken.”

Chantal:“Pfff…, dat vind ik best wel spannend zeg! Stel dat de klant me niet meer kent of dat hij op dat moment geen tijd heeft?”

Ik: “Chantal, heb je al eens eerder een potentiële klant opgebeld?”

Chantal: “Nee, nog niet!”

Ik: “Hoe weet je dan dat hij allerlei bezwaren heeft?”

Chantal: “Ja.., dat denk ik!”

Ik: “En heeft die manier van denken jou ooit positief geholpen?”

Chantal: “Nee, dat inderdaad niet!”

Ik: “Nou, dan is het tijd om de potentiële klanten op te bellen.”

Bij een gesprek als het bovenstaande zie je altijd dat iemand excuses verzint om onder iets “spannends” uit te komen. Ik deed dat in het verleden ook en laat ik maar eens heel eerlijk zijn:

Excuses maken brengt je echt nergens. Je zit je eigen persoonlijke groei in de weg.

Excuses maken uit angst voor de buitenwereld

Het gesprek met Chantal is een mooi voorbeeld van angst voor de buitenwereld. In 99% van de gevallen zijn we vooraf al hele scenario’s aan het bedenken die nooit uitkomen.

Wat zullen andere mensen over mij denken?

Iets wat je vaak ziet is dat mensen ook in relaties bang zijn voor elkaars reactie. Ook dan zitten er al complete scenario’s in hun hoofd.

Een goed voorbeeld is een gesprek met één van mijn coachees over zijn partner:

Ik: “Dus je wilt investeren in jouw onderneming, wat zit jouw nu in de weg?”

Lars: “Ik denk dat mijn partner het geen goed idee vindt en dat ze boos op mij zal worden. Ik begin het gesprek maar niet.”

Ik: “Oh, dat is inderdaad vervelend zeg! Heb je al eens eerder zo’n gesprek met jouw partner gehad?”

Lars: “Jazeker!”

Ik: “En werd ze toen boos?”

Lars: “Nee dat niet echt, ze deed wel een beetje afstandelijk.”

Ik: “En wat bracht die situatie jou? Deed je uiteindelijk niet wat je wilde doen?”

Lars: “Jawel, want de volgende dag liet ze me weten dat ze gewoon een slechte dag had.”

Ik: “Zie je wel, in je hoofd had jij het hele scenerio al uitgedacht en in de praktijk is het niet uitgekomen.”

Situaties zoals deze komen je vast en zeker wel bekend voor. Ik ben er 100% zeker van dat zo’n situatie zich ook wel eens bij jou afspeelde. We maken ons er allemaal wel eens schuldig aan. Bang voor het onbekende en dan alvast scenario’s en excuses gaan verzinnen zodat we lekker in onze comfortzone kunnen blijven zitten.

Comfortzones zorgen voor nog meer excuses

De doorsnee-ondernemer zegt dat het heerlijk is om in zijn comfortzone te blijven. De high performer ondernemer zegt juist dat je er beter buiten kunt treden. Ik sluit me totaal aan bij de high performer ondernemer.

Hoewel het zo nu en dan fijn is in de comfortzone, besef ik goed dat groei enkel kan ontstaan wanneer je in het onbekende duikt. Groei ontstaat namelijk niet in je comfortzone. Of je moet een ontzettend hoog lefniveau hebben, waardoor jij je zelfs buiten de comfortzone comfortabel voelt.

Maar geloof mij, je weet pas echt dat je goed presteert en je grenzen aan het verleggen bent wanneer je buiten je comfortzone gaat. Heb je dat gevoel niet, dan moet je een nog een stap, of misschien wel meer stappen, zetten. Ondernemers die hun comfortzone niet durven te verlaten, komen altijd met excuses,  zoals Chantal (het opbellen van potentiële klanten) en Lars (het benaderen van zijn partner). Als je een high performer ondernemer wilt worden, zijn er geen excuses. Persoonlijk en zakelijke groei vind je alleen buiten je comfortzone.

Excuses weerhouden je van groei

Ik herken mezelf helemaal in dit artikel. Ik was zelf ook zo’n excuustype, totdat ik inzag dat het mij weerhield van mijn persoonlijke groei.

Zelf sta ik iedere ochtend om 5:00 uur op en volg een dagelijkse routine. Deze bestaat onder andere uit een ijskoude douche van minstens 2 minuten en 30 minuten ademhalingsoefeningen. Vaak genoeg springen er excuses in mijn hoofd op van “Ach, blijf toch even liggen en sla de ademhalingsoefeningen een keertje over, dat kan geen kwaad”.

Aan deze gedachten moet ik nooit gevolg geven. Wanneer ik ook maar één keer instem met deze excuses, dan weerhoud ik mezelf van persoonlijke groei.

Ben jij een thermostaat?

Als jij wilt groeien, beschouw jouw leven dan niet als een thermostaat. Een thermostaat stel je namelijk in op een bepaalde temperatuur en het voordeel is dat hij er, no matter what, altijd voor zorgt dat de temperatuur stabiel blijft.

Oké…, nu terug naar jou. Ben jij tevreden met jouw huidige identiteit? Nee? Dan is er geen excuus: weg met die thermostaat!

Waarom? Ik leg het uit:

  • Je identiteit is nu op een niveau van 5 (bijvoorbeeld 20 graden).
  • Je wilt je identiteit verhogen naar een 8 (bijvoorbeeld 30 graden).
  • Door flink aan de slag te gaan en het uitvoeren van nieuwe routines en gewoontes voer je het niveau op naar een 7 (bijvoorbeeld 26 graden).
  • Nu komt de valkuil: ondernemers houden deze routine niet vol en komen met excuses waardoor ze terugvallen naar niveau 5 (de 20 graden).

Begrijp je wat ik bedoel met deze situatie? De meeste ondernemers blijven jaar na jaar op hetzelfde niveau zitten omdat hun leven is als die thermostaat die altijd op 20 graden staat.

Geen excuses meer, geef aan slinger aan de knop van de thermostaat als je verder wilt komen. Je nieuwe identiteit dien je vast te stellen op basis van kernwaarden, routines en gewoontes. En belangrijk daarbij is ook dat je goed kijkt naar de vriendengroep waarmee je omgaat en sterker nog, de 5 mensen die het dichtst bij je staan.

Blijf je in dezelfde groep van 5 mensen zitten die passen bij je level-5-identiteit? Accepteer dan ook dat de kans groot is dat je blijft zitten op niveau 5. Trek daarom nieuwe partners en relaties aan die jouw level verhogen. Enkel zo til jij jouw identiteit naar een hoger level.

Don’t be a thermostat! 

Je weet genoeg! Stop nu direct met excuses te maken

Je weet nu waarom je moet stoppen met het maken van excuses, dus dat kan geen excuus zijn om niet te stoppen. (Poeh, lekkere zin, volg je het nog?)

Dus ben je weer bij je vrienden aan het klagen dat je last hebt van overgewicht? Stop daarmee en ga naar de sportschool!

Je vindt het heel vervelend dat je weinig omzet genereert? Geen excuses, ga die potentiële klanten bellen!

Weet je wat het is? Als jij zo hoognodig excuses moet verzinnen, accepteer dan dat je blijft zitten waar je nu zit en accepteer ook dat het je waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt…

Dus de keuze is aan jou:

  1. Stop nu direct met het maken van excuses en ga groeien.
  2. Google er nog even lekker op los en accepteer die ‘fijne’ comfortzone.

Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *