Meer energie als ondernemer? Zet deze 8 meer energie technieken in!

Ben je vaak uitgeput na 14:00 uur en moeten er dan een aantal koppen koffie in? Of heb je simpelweg het gevoel dat jouw energielevel op dit moment tekortschiet om optimaal te ondernemen? Wil je als ondernemer dagelijks meer energie ervaren?

No worries! Vandaag geef ik jou de belangrijkste tips die ik zelf als high performer dagelijks toepas in mijn leven zodat ik continu mijn energiepeil op een optimaal niveau houdt.

Mijn belofte = meer energie na lezen!

Yes, deze belofte durf ik te doen. Na het lezen van dit artikel ken je de belangrijkste inzichten en routines die ervoor gaan zorgen dat je dagelijks meer energie hebt. Ik kan dat zeggen, want ik spreek uit ervaring.

Als ondernemer wil je dagelijks knallen, je wilt meters maken. Enkel zul je vaak genoeg meemaken dat je had gehoopt dat je meer energie had. Tekenen van lage energie, zoals maar blijven gapen, ervaren we allemaal wel eens. We zijn ons er vaak niet van bewust dat lage energie een gevolg is van de keuzes die we gedurende de dag maken.

Het toepassen van mijn tips geeft je een enorme energieboost! En die eerste boost ervaar je tijdens dit artikel al.

Klinkt te mooi om waar te zijn? Here we go!

 

#1 Meer energie door beter slapen

Oké, oké, vast geen verrassing! We weten heel goed dat we meer en vooral beter moeten slapen, we doen we het alleen niet. Ik hoor zo ontzettend veel verhalen over onbewuste routines die ervoor zorgen dat je niet optimaal slaapt, waardoor je de volgende ochtend ontzettend moeilijk uit bed komt.

Daarom volgen hier een aantal dingen waar je nu direct mee moet stoppen:

  • Je mobiel checken / tv kijken voor het slapen: Mijn advies is om minstens 1 uur voor het slapen niet meer je mobiele telefoon te checken / tv te kijken. Je lichaam is bezig met het produceren van melatonine. Melatonine is een stofje dat zich gedurende de dag opbouwt. Voldoende melatonine zorgt voor een goede nachtrust. Het blauwe licht van je mobiele telefoon / tv zorgt ervoor dat je hersens denken dat ze nog lang niet hoeven te slapen en het aanmaken van melatonine stopt. Dat is een reden waardoor zoveel mensen slecht kunnen slapen.
  • Tv op je kamer: Ik ken zo ontzettend veel ondernemers die inslapen met de tv aan, want anders kunnen ze niet slapen. Dit is zo ontzettend dom! Door prikkels als reclames en nieuwsberichten komt het onderbewuste niet tot rust. Al deze invloeden van de tv zinken in op je onderbewuste. Met als resultaat: jouw enthousiasme en emoties zijn de volgende ochtend dramatisch.
  • Koffie drinken na 14:00 uur: Je lichaam heeft gemiddeld 8 uur de tijd nodig om de cafeïne in je lichaam te verwerken. Wat doen vele ondernemers? Juist ja, die gaan gezellig om 20:00 uur ’s avonds nog even koffieleuten. Niet zo slim, want je verpest je slaap hier echt mee. Drink daarom liever een kop cafeïnevrije thee of een glas water. Veel slimmer en veel beter voor een optimale slaap.
  • Mobiele telefoon naast je bed: Oké, nu schieten veel mensen in de verdediging. Maar ben jij je er van bewust dat al die wifi-signalen e.d. niet echt handig zijn voor je hersens? Mijn mobiele telefoon staat op vliegtuigmodus tot 8:30 uur en ligt ook op een andere kamer. Je hebt dan ook geen last van radio-signalen.
  • Denken dat je geen 7 uur slaap nodig hebt: Ik heb het hier al eens vaker over gehad. Heel veel ondernemers denken dat ze een soort van superhelden zijn die minder dan 7 uur slaap nodig hebben. Uit onderzoeken blijkt dat je na langere tijd minder dan 7 uur slaap per dag cognitief functioneert alsof je 4 glazen alcohol op hebt! Dus zorg er alsjeblieft voor dat je minstens 7 uur slaap hebt. Dat wil dus zeggen dat je minstens 8 uur in bed ligt, want je lichaam heeft tijd nodig om in een diepe slaap te komen.

Mijn laatste tip voor het optimaliseren van je slaap is de aanbeveling van het boek: Sleep Smarter 21 Essential Strategies to Sleep Your Way to a Better Body, Better Health, and Bigger Success van Shawn Stevenson.

In zijn boek laat Stevenson 21 essentiële strategieën zien die voor iedere ondernemer een must-do zijn voor het optimaliseren van hun slaap. Ik kan je nu alvast beloven dat dit boek je enthousiast zal maken!

 

#2 Koude douche = meer energie

Ben je bekend met Wim Hof a.k.a. The Iceman? Wim Hof is onder andere bekend door zijn ijsbad. Voordat je gaat denken “waar haal ik een ijsbad vandaan?”,  wil ik je laten weten dat een ijskoude douche ook ontzettend goed is.

Waar het goed voor is? Nou voor het volgende:

Wim-Hof-Infographic-2

Zoals je al ziet, is het onder andere ontzettend goed voor je energielevels. Wanneer ik ’s ochtends wakker word, ga ik direct naar de douche. Begin met een heerlijke warme douche waaronder ik me ook direct afvraag “Waar verheug ik me vandaag op?” en aan het einde van deze douche zet ik de douche op het allerkoudst.

Ik focus op mijn ademhaling, zorg ervoor dat ik deze onder controle heb en wat ik zelf dan ook nog eens doe is het opzeggen van een aantal affirmaties. Een betere start van de ochtend kun je niet hebben als je het mij vraagt!

Het vergt in het begin enige oefening. Mijn advies is dan ook om de Ice Cold Shower Challenge te doen. Ik beloof je dat je hier een ontzettende energieboost van krijgt!

Wim Hof Cold Shower Challenge

#3 Breath scaling = meer energie

Krijg je rond 14:00 uur ook een soort van dipje? Of grijp je veel naar koffie? Breath scaling is dan ontzettend interessant voor jou en eerlijk gezegd…, voor iedereen!

Breath scaling is “de replacement” voor koffie! Het is gratis en je kunt het op ieder moment van de dag doen. Het is namelijk: ademhalen!

Natuurlijk wel met een techniek die heet “breath scaling”. Mijn trainer Brendon Burchard leerde mij de breath-scalingtechniek en ik pas die iedere dag toe voordat ik ga eten of wanneer ik merk dat ik in een dipje terechtkom. Door het toepassen van breath scaling krijg ik direct ontzettend veel energie en houd dit ook een langere tijd vol.

Benieuwd naar breath scaling? Ik kon helaas geen goede video vinden, dus ik leg het hieronder uit:

  • Veer een beetje op je tenen zodat je in beweging bent.
  • Begin met rustig diep inademen en uitademen.
  • Ga dit steeds iets sneller doen, en sneller en sneller en sneller.
  • Wanneer je op een hoog punt van snel en hard in- en uitademen bent, verlaag dan geleidelijk het tempo.
  • Die dit net zo lang tot je weer bij lang, diep en rustig ademhalen bent.

Let op dat het geen hyperventilatie wordt en kijk uit dat je niet duizelig wordt. Deze techniek is ontzettend interessant, maar vergt wel oefening. Begin daarom rustig en bouw het iedere dag iets meer op.

#4 Veel water drinken = meer energie

Een groot deel van ons lichaam bestaat uit water. Voldoende water drinken is daarom ontzettend belangrijk!

Hoeveel water drink jij op dit moment? Diverse onderzoeken laten zien dat wij 6 liter water per dag nodig hebben. “WAUW, zul je denken… 6 liter!!!!??” Ja inderdaad, met 6 liter water per dag bereik je aan optimaal energielevel. Ik geef toe, het lukte mij in eerste instantie niet, totdat ik me er bewust van werd.

Want weet je? High performance gaat over bewustwording. Wanneer ik ’s ochtends opsta, is het eerste wat ik doe 2 grote glazen water wegtikken. Dit blijf ik gedurende de dag doen. Tijdens het sporten drink ik ook nog eens heel veel water. Het effect hiervan is dat mijn energie omhoog gaat.

Zelf drink maximaal 2x per dag koffie, met hier en daar een uitzondering. Ik merk dat ik veel meer heb aan water drinken dan aan mezelf uitdrogen met koffie.

Oké, nadeel is dat je flink wat keren naar de wc moet, maar laat dit niet een drempel zijn om het niet te gaan doen. Probeer het voor jezelf eens om de aankomende weken meer water te drinken. Kijk hoeveel water je nu drinkt, voer dat steeds met een glas per dag op en ervaar wat het doet voor je energielevel.

#5 Werken in blokken van 50 minuten = meer energie

Ben je een harde en slimme werker? Of ben je een harde maar geen slimme werker? De meeste ondernemers zijn naar mijn mening harde werkers maar geen slimme werkers.

Werken in blokken van 50 minuten, de zogenaamde Pomodorotechniek, is ontzettend belangrijk. Waarom? Onze hersens kunnen niet continu aan het werk zijn. Ze hebben ontspanning nodig, zodat zij zichzelf weer kunnen opladen en daarna weer kunnen gaan.

Als high performer werk ik in blokken van 50 minuten, gevolgd door een kleine pauze van 5 minuten. In de pauze van 5 minuten ga ik naar de wc, drink ik water en haal ik 10 keer diep adem.

In het begin was het even wennen, omdat je vaak in zo’n lekkere flow zit dat je wel 2 uur achter elkaar kunt doorknallen. Als je dat te vaak doet, bestaat het gevaar dat je opeens flink uitgeblust kunt raken. Dat je een brain overload hebt en opeens niet meer normaal kunt functioneren.

Niet zo effectief dus!

Daarom adviseer ik om in blokken van 50 minuten te werken. Zorg er aan het begin van de dag (of de avond) voor dat je voor jezelf jouw dagplanning hebt uitgewerkt. Deel jouw taken en projecten in op basis van 50 minutenblokken gevolgd door: wc, water drinken en ademhaling. Pak die 5 minuten alsjeblieft niet voor social media of andere digitale dingen. Ontspan even, doe je ogen dicht, haal diep adem en ga na 5 minuten weer knallen in een nieuw blok van 50 minuten!

Ervaar bij jezelf hoe veel meer je gedaan krijgt over een totale dag.

#6 Meditatie en/of yoga = meer energie

Hoeveel lichaamsbeweging heb jij gedurende dag? Zit je veel achter een bureau of ben je overal en nergens? Wij ondernemers krijgen dagelijks vele impulsen binnen, zowel leuke als minder leuke. Deze impulsen kunnen een negatief effect hebben op onze geest en dus ook op ons energie-level. Ik heb daarom gekozen voor meditatie en yoga.

Yoga

Iedere ochtend pak ik ± 20 minuten om te rekken en te strekken. Het is één van de eerste dingen die ik in de ochtend doe.

Als het ergens in je lichaam vastzit, rug, nek, schouders or whatever, heeft dit ook gevolgen voor je energie. Als je meer energie wilt ervaren, dien je een soepel en flexibel lichaam te hebben.

Omdat ik zelf veel krachtsport doe, zit het vaak vast in mijn lichaam. Eerst moest ik niks van yoga hebben. Totdat ik het ging uitproberen en merkte hoe vast mijn lichaam zat en dat het zich doorvertaalde naar mijn hoofd en mindset! Vanaf de dag dat ik het voor de eerste keer uitprobeerde, maakt het deel uit van mijn dagelijkse ochtendroutine. Yoga zorgt erbij mij voor dat ik flexibel blijf in lichaam en in geest.

Meditatie

Daarbij pak ik ook nog eens minstens 1 moment van meditatie per dag. Zoals ik je al liet weten krijgen we dagelijks vele impulsen en invloeden binnen. Te veel mensen beseffen niet dat Netflix en andere activiteiten niet zorgen voor diepe ontspanning. Hoe vaak zie ik het wel niet, dat iemand hartstikke moe is en dan zegt: “Ja, ik ga vandaag even rustig aan doen en ik ga lekker Netflixen en bankhangen!” Niet zo slim!

Wanneer je moe bent of een vol hoofd hebt, is diepe ontspanning belangrijk. Diepe ontspanning in de vorm van:

  • meditatie
  • powernap
  • wandeling in het bos
  • ijskoude douche

Dit zijn methodes van diepe ontspanning en daarom raad ik iedereen ook meditatie van harte aan! Meditatie is niks zweverigs en iedereen kan het leren. 99% van de mensen die ik sprak liet mij weten dat ze dachten dat meditatie niks voor ze was of dat het onmogelijk is omdat ze altijd in hun hoofd zitten, totdat ze meditatie probeerden en het volhielden.

Meditatie zorgt er bij mij voor dat ik iedere dag ontzettend enthousiast ben over mijn dag en dat mijn levels van stress (die ik voorheen had) niet terugkeren. Wanneer je stress of negatieve emoties ervaart, integreer vanaf vandaag meditatie in je leven.

 

#7 Staand werken = meer energie

Jouw lichaam is niet gemaakt om te zitten. Jouw lichaam is gemaakt om te staan! Wist je dat?

Ik was me niet bewust van de negatieve gevolgen van zittend werken. Het is funest voor je energielevels, maar ook voor gezondheid, je rug en ga zo maar door. Staand werken zorgt voor een ware energieboost! Wanneer je, net zoals ik, vrijwel de gehele dag voor je werk achter de computer zit, dan adviseer ik je echt om je eens te verdiepen in een zit-stabureau. Het is zoveel beter voor je lichaam en voor een kleine € 200 heb je al een zo’n bureau.

Veel mensen vertelden mij over de positieve ervaringen met een zit-stabureau. Veel anderen hoorde ik over de negatieve impact als zij van een zit-sta bureau weer voor de hele dag naar een zitbureau gaan.

Meer energie ervaren? Kijk eens naar een zit-stabureau!

 

#8 Frisse lucht = meer energie

Jazeker, deze is niet te missen als laatste tip van dit artikel! Frisse lucht is zo ontzettend belangrijk en helaas doen maar zo weinig mensen het.

Ons leven bestaat vrijwel alleen uit boxen. We gaan van huis (box), in de auto (box), naar werk (box), naar sportschool (box) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Te weinig mensen omarmen de kracht van frisse lucht. Wat doe jij tijdens jouw “grote pauze”? Een broodje eten voor de computer? Of neem je daadwerkelijk tijd om even goed te rekken en te strekken en even flink diep adem te halen tijdens een wandeling in de frisse lucht?

Zelf maak ik minstens 2 wandelingen per dag. Een wandeling rond 7:00 uur in de ochtend en een andere veelal rond 13:00 uur, nadat ik mijn eerste salademaaltijd heb gehad.

Tijdens de wandeling focus ik op mijn ademhaling. Ik haal diep en rustig adem en ben me hier bewust van. Door bewust te zijn van je ademhaling blijf je ook sterk verbonden met jezelf en je zorgt ervoor dat je lichaam voldoende frisse lucht binnenkrijgt, zodat je niet rond 14:00 uur afhankelijk bent van een  aantal koppen koffie.

 

Meer energie = dus bewustwording!

Volop ideeën opgedaan om meer energie te ervaren gedurende dag? Meer energie ervaren gaat ten eerste om bewustwording en vanuit bewustwording het ook daadwerkelijk toepassen. Begin anders eens met het toepassen van één van de acht tips en zorg ervoor dat je het consequent volhoudt.

Mijn belofte heb je: door het integreren van deze tips zul jij je gedurende de dag veel energieker voelen!

Wil je meer weten over high performance? Download dan mijn high performance e-book of kijk op de high performance coaching pagina

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *