Omgaan met stress? Nee, stress voorkomen: 7 tips

Hoe gaat het met je? Lees je dit uit nieuwsgierigheid of ervaar je stress en wil je ervan af? Veel mensen lopen tegen stress aan en dat is niet nodig want vaak is het erg eenvoudig én verstandiger om stress te voorkomen.

Lees dus snel verder, want ik laat je zien hoe je stress voorkomt in plaats van dat je er last van krijgt en er dan weer vanaf moet komen.

Omgaan met stress? Liever niet!

Waarom zou je om willen gaan met stress? Als je het mij vraagt wil je liever stress voorkomen en dat doe je door de keuze te maken om bewust te gaan leven volgens een levensstijl die voorkomt dat je stress ervaart. Natuurlijk klinkt dat mooi en je gaat zeker weten nog wel stress ervaren en die momenten tackelen we door je te leren om te gaan met stress, maar wel op een manier waardoor je er zo snel mogelijk weer vanaf komt.

Ben je klaar om stressvrij te leven? Volg onderstaande tips zoveel mogelijk op.

#1 Meditatie: dé nummer-1 stress-killer

Wat is jouw eerste gedachte als je het woord meditatie hoort?

  • Yes, dat is mijn ding!
  • Jasses, dat zweverige gedoe…

In mijn eerste jaren van ondernemerschap was ik matig geïnteresseerd in meditatie. Soms deed ik het en merkte wel effect en dan waren er weer weken dat ik er totaal niks mee deed.

Meditatie is geen quick-fix. Het werkt alleen echt goed als je het dagelijks consistent doet. Ik heb zelf namelijk ervaren dat ik door dagelijkse meditatie vele malen minder gestrest ben. Ik mediteer iedere ochtend, middag en avond. Op het moment van het schrijven van dit artikel speel ik tevens ’s nachts een meditatieoefening af die  inspeelt op mijn theta mind door middel van subliminal mind commands. Wat ik hoor zijn verschillende frequenties van tonen, waarbij iemand verschillende woorden continu aan het zeggen is.

“Ehh, Wouter, theta mind door middel van subliminal mind commands?”

Theta is de toegangspoort tot je creativiteit, leren en intuïtie, waardoor je toegang hebt tot de kracht van je onderbewustzijn, waartoe je geen toegang meer hebt in een meer alerte staat.

Deze manieren van meditatie hebben mij de afgelopen jaren vele malen rustiger, energieker en gefocuster gemaakt. Uiteraard ervaar ik soms nog wel eens momenten van stress of irritatie. Meditatie is dan mijn medicijn.

Ga minstens 2x per dag mediteren.

Zelf maak ik gebruik van:

  • Ananda-app (van Deepak Chopra)
  • Diverse meditatieoefeningen die ik online heb aangeschaft

Andere mogelijke apps zijn:

  • Mindspace
  • Calm

#2 Koude douche en ademhalingsoefeningen

Ken je Wim Hof? Nee, en als ik zeg the iceman, does that ring a bell? Stress voorkomen kan met zijn krachtige technieken. Mijn twee favorieten zijn de koude douche en zijn ademhalingsoefeningen. Deze combinatie zorgt er dagelijks voor dat ik mijn dag erg ontspannen begin. De koude douche zorgt ervoor dat ik op mijn ademhaling let en in een rustige toestand kom. De ademhalingsoefening gaat letterlijk stress tegen en brengt mijn geest echt tot rust, mijn hoofd is compleet leeg en ik kan maximaal genieten van een ontspannen en rustiger gevoel.

Nog niet bekend met Wim Hof of met zijn ademhalingsoefeningen en heb je ongeveer € 200 vrij te besteden? Verdiep je eens in de Wim Hof Method. Uiteraard kun je er ook eerst gratis kennis mee maken of stuur mij een berichtje voor meer informatie. Sowieso is het een winst voor je dagelijkse routine.

#3 Veel water en minder koffie

Geef toe, deze ken je en toch is de kans groot dat je er niks mee doet. Te weinig water drinken zorgt ervoor dat je hersens niet normaal kunnen functioneren. Te veel koffie drinken zorgt ervoor dat je rond 14.00 uur in een enorme crash komt en je nog meer koffie nodig hebt om de dag door te komen.

Weinig water en veel koffie maken je enkel meer gestrest. Al typende aan dit artikel zit ik in een flow waar ik niet uit wil en waardoor ik mij niet houd aan het drinken van voldoende water. Op zulke momenten merk ik meteen dat mijn stresslevels oplopen.

Mijn regel is dan ook simpel:

  • Na het wakker worden drink ik 2 grote glazen water achter elkaar.
  • Minstens ieder uur drink ik 2 grote glazen water.
  • Maximaal 2 koppen koffie per dag.
  • Na 14.00 uur geen koffie meer.

Koffie heeft een werkingsduur tot wel 8 uur lang. Je snapt dan vast wel waarom ik na 14:00 uur geen koffie meer drink. Omdat ik zelf om 21.30 uur altijd naar bed ga, wil ik dat de koffie sowieso is uitgewerkt zodat ik een optimaal slaapniveau heb. Dit brengt mij dan ook direct bij puntje nummer 4.

#4 Slaap jezelf door de stress heen

Één van de redenen dat je stress ervaart, kan simpelweg zijn dat je niet voldoende rust neemt. Vele ondernemers denken van zichzelf dat ze een super-hero zijn en toe kunnen met minder dan 7 uur slaap, dit hebben ze immers gezien bij succesvolle mensen zoals Elon Musk. Enkel uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een langere tijd minder dan 7 uur per nacht slapen het zelfde resultaat heeft op je cognitieve geheugen als 4 glazen alcohol.

Te weinig slaap is gewoonweg dom en je vraagt dan zelf om stress. Kijk daarom eens goed naar de afgelopen weken en vraag jezelf af of je voldoende slaap hebt gehad.

  • Ga minstens 7,5 uur voordat je uit bed moet jouw bed in.
  • Besef dat je tijd nodig hebt om in slaap te komen.

Tevens adviseer ik je om het volgende te doen voordat je gaat slapen:

  • Een uur voor het slapen geen schermpjes meer (tv, computer, mobiele telefoon e.d.).
  • Maak je kamer pikdonker, een klein beetje licht zorgt er al voor dat je minder goed slaapt.
  • Magnesium zorgt voor een diepere ontspannen slaap.
  • Zet een goede zuurstofplant op je slaapkamer.

#5 Bereid jezelf goed voor

Stress ontstaat vaak door gebrek aan voorbereiding. In mijn begindagen als ondernemer nam ik mezelf altijd wel voor om me goed voor te bereiden op mijn dag. Ik hield me er alleen nooit aan. Hierdoor was ik continu gestrest, omdat ik dacht dat ik zo ontzettend veel moest doen dat er uren te kort waren in mijn dag.

Als high performer coach wil ik ondernemers helpen om het uiterste uit hun ondernemerschap en leven te halen. Één van de succesfactoren is jezelf dagelijks goed voorbereiden. High performers zijn namelijk altijd bewust bezig met leven en weten dan ook precies wat ze iedere dag en week willen bereiken. Doordat ze goed voorbereid zijn, voorkomen ze stress.

Ook stress voorkomen? Neem de tijd om je dagen goed in te plannen en ook om wekelijks de week te reflecteren. Zelf doe ik dat op zondag. Ik kijk goed hoe mijn week verlopen is en wat mijn scores zijn op de 6 levensgebieden:

  • gezondheid
  • partner
  • familie en vrienden
  • missie
  • hobby’s
  • mindset

Door op deze manier te werken, kan ik genieten van mijn dag omdat ik:

  • precies weet wat ik moet doen.
  • voldoende tijd heb om activiteiten uit te voeren.

Dit brengt mij dan ook direct bij de volgende tip.

#6 Zeg “NEE” tegen stress en mensen!

Wij halen onszelf vaak veel op de hals. We vinden “NEE” zeggen tegen andere mensen niet zo makkelijk en hierdoor raken we zelf vaak in de stress. Als je “NEE” wilt zeggen tegen stress, dan moet je vanaf vandaag ook vaker “NEE” zeggen tegen mensen. Doe dit en jouw dagen zijn veel relaxter.

Nu klinkt dit makkelijker dan het is. Veel mensen vinden nee zeggen lastig, vaak omdat ze het gevoel hebben dat ze “niet goed genoeg zijn” en dan juist goed willen doen. Je doet jezelf daarmee tekort en ook anderen zullen niet waarderen dat je altijd “JA” zegt. Denk maar eens terug aan een situatie waarop je zelf niet zat te wachten. Je zei wel “JA”, werd heel chagrijnig en dat reageerde je af op je partner, vriend of vriendin.

Kies er dus bewust voor of je “JA”of “NEE” zegt. Weet dat je een geweldig mens bent en dat je andere mensen juist happy maakt door ook eens “NEE” te zeggen en aan te geven dat het je nu niet goed uitkomt, maar dat je wel op een later moment wilt helpen.

#7 Leer je onderneming of activiteiten te systematiseren

Hoe vaak verricht jij bepaalde handelingen / activiteiten die je eigenlijk niet meer compleet van A tot Z hoeft te doen?

Huh, wat bedoel je Wouter?

Nou, simpelweg hoe vaak je bepaalde dingen doet die je al 20 keer of vaker hebt gedaan. Als businesscoach help ik ondernemers onder andere bij het systematiseren van herhaalde activiteiten binnen hun onderneming. Door het systematiseren van deze handelingen / activiteiten hoef je niet continu het gehele proces opnieuw uit te voeren.

Denk bijvoorbeeld aan bepaalde producten en diensten die je levert aan jouw klanten. Zorg dat je een workflow hebt, waardoor je het leveringsproces makkelijk herhaalt. Door je bedrijf te gaan systematiseren, ontstaat er veel meer tijd voor andere dingen en kun je genieten van de processen en activiteiten die je echt leuk vindt.

Voorkom stress en vele uren aan werk door één keer een proces in te richten dat je daarna met een x-aantal drukken op de knop in werking zet. Systematiseer je onderneming!

Stress tegengaan is een keuze

Je kreeg in dit artikel 7 adviezen voor het voorkomen van stress. Nu is het aan jou om hiermee aan de slag te gaan. Stress tegengaan is een keuze.

  • Je kunt kiezen om met deze tips aan de slag te gaan.
  • Je kunt geen enkele tip toepassen en verder op internet rondneuzen.

Daarom zeg ik het nogmaals: stress tegengaan is een keuze. Je hebt al voldoende informatie om stappen te ondernemen om stress tegen te gaan of sterker nog: om stress te voorkomen.

Ga daarom direct aan de slag met de tips uit dit artikel. Al deze tips pas ik zelf dagelijks toe in de praktijk, waardoor ik ook weet wat het effect is: een vrijwel stressvrij leven (want uiteraard ervaren we allemaal wel eens stress).

Succes met het toepassen van deze anti-stress-tips!

Wil je meer uit je ondernemerschap en leven halen? Verdiep je dan in high performance coaching.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *