Ontwijk-deze-valkuilen-voor-ondernemerschap

Ben je net begonnen met het ondernemerschap, onderneem je een jaar of misschien al meer dan 7 jaar? Kwam jij al valkuilen tegen? Ik trainde en coachte de afgelopen jaren veel ondernemers waarbij één van de onderwerpen valkuilen voor ondernemerschap is.

Benieuwd welke ondernemerschap valkuilen dit zijn? Lees dan nu snel dit artikel en ontwijk de valkuilen.

Ondernemers trappen in vele valkuilen

Veel ondernemers kozen niet bewust voor ondernemerschap. Vaak begon het als een uit de hand gelopen passie waarop opeens het extra labeltje  “ondernemer” kwam. Natuurlijk zijn er ook genoeg ondernemers die wel bewust kozen voor het ondernemerschap. Of het nu een bewuste keuze was of niet, niet iedereen beschikt over ondernemerskennis. En dan kom je wel eens valkuilen tegen.

Kom je, net als ik, uit een familie zonder ondernemers en leerde je ook op school niets over ondernemerschap (gemiste kans voor scholen…)? Dan moet je het vanaf dag één helemaal zelf doen. De meeste ondernemers hebben meestal (nog) niet het geld om te investeren in een business coach terwijl dat juist nodig is.

Er zitten namelijk flink wat haken en ogen aan het ondernemerschap. Zo heb je niet enkel te maken met je passie, maar ook met marketing, financiën, wetgevingen, verkoopgesprekken, time management, communicatie en ga zo maar door. Heb jij van al deze onderwerpen verstand?

Grote kans van niet. Daarom deel ik in dit artikel de grootste valkuilen met jou waar ik ook in tuimelde. Valkuilen die ik had kunnen ontwijken, als ik vanaf dag 1 al een business coach had gehad.

Maar zoals ik al zei: niet iedereen kan direct die investering doen. Kun jij dat ook niet? Lees dan nu snel verder, dan kun je deze valkuilen van het ondernemerschap in ieder geval ontwijken.

Ondernemers valkuil #1: de pleaser

Tijdens keynotepresentaties krijg ik vaak de vraag van ondernemers of ze nu wel of niet iedereen als klant moeten willen hebben. De reacties in de zaal zijn vaak erg divers. Veel ondernemers zeggen dat ze alles aannemen wat ze te pakken kunnen krijgen, leuke klanten of geen leuke klanten, dat maakt niet veel uit.

Zelf ben ik totaal tegen deze “strategie”, als we het al een marketingstrategie kunnen noemen.

Mijn advies: als ondernemer moet je niet iedereen willen pleasen. Ik kan je namelijk vertellen dat er heel wat mensen zijn waar jij zeker weten niet voor wilt werken. Dat zijn vaak klanten die heel weinig willen betalen of juist veel betalen maar ook veel zeuren. Ze vallen allebei onder de categorie koppijnklanten.

Het eerste gevaar van de pleaser zijn als ondernemer is dat je de deuren opengooit voor die koppijnklanten. Het tweede gevaar is dat deze koppijnklanten zorgen voor nieuwe koppijnklanten die met jou samen willen werken. Voordat je het weet ben je enkele jaren aan het ondernemen en snap je er niks van waarom je geen topklanten (A-klanten) aantrekt.

Koppijnklanten zorgen voor meer koppijnklanten

Kies voor A-klanten

Begin je ondernemerschap met de keuze om direct voor A-klanten te gaan werken. Dat is eng, want veel ondernemers denken namelijk in schaarste. Ze denken dat er maar een beperkt aantal opdrachten is. In tegenstelling tot hoe het daadwerkelijk is namelijk: er is een overvloed aan werk voor iedereen.

Denk niet in schaarste, maar in overvloed!

Zelf maakte ik in het begin van mijn ondernemerschap de fout om hier en daar koppijnklanten naar binnen te laten glippen. Deze klanten zijn erg goed in psychologische spelletjes, waardoor je ook nog eens lastig van ze afkomt. Ze slurpen je energie op en door voor ze te werken gooi je de deuren dicht voor echte topklanten (A-klanten).

Mijn advies om deze valkuil te vermijden: Denk in overvloed, zeg NEE tegen koppijnklanten en JA tegen top-klanten.

Ondernemers valkuil #2: de algemene-voorwaarden-‘steler’

Dit is een echte klassieke fout die vele ondernemers maken. Het letterlijk ‘stelen’ door middel van kopiëren en plakken van algemene voorwaarden van andere ondernemers waarbij ze enkel de naam en contactgegevens aanpassen.

Oké, oké, ik deed het in mijn eerste jaren ook, maar ik kwam  erachter dat dit niet zo handig is.

Algemene voorwaarden moeten aansluiten op je verzekeringen, producten en diensten. Daarom is het niet slim om letterlijk de algemene voorwaarden van een ander bedrijf over te nemen, omdat jouw bedrijf toch weer anders is. Zo kan het namelijk zijn dat jij schade aanricht bij een klant en dat jij nergens in jouw algemene voorwaarden hebt staan wat het maximale bedrag is waar ze jou voor kunnen aanklagen.

Niet zo handig! Ik koos er dus voor om mijn algemene voorwaarden op maat op te laten stellen. Het bureau die deze schreef nam contact op met mijn verzekeraar. Zo sluiten mijn algemene voorwaarden 1-op-1 aan op mijn verzekering. Mij kan nooit iets vervelends overkomen, omdat ik weet dat alles wat voor mij van belang is in de algemene voorwaarden staat.

Investeer daarom € 250 (dat is wat ik betaalde) voor op maat gemaakte algemene voorwaarden, zodat je later in je traject niet tegen boetes of een klant die je niet wil betalen aanloopt. Voorkom deze ongein en regel vanaf dag 1 direct jouw op maat gemaakte algemene voorwaarden.

Ondernemers valkuil #3: de believer

Soms wil je mensen op hun mooie blauwe ogen geloven, maar zo werkt het niet. In zeven jaar van ondernemerschap kwam ik 4 “oplichtende klanten” tegen en 1 zakenpartner die mij verantwoordelijk stelde voor zo’n € 7.000 waar ik niks mee te maken had. Op dat moment gaf ik de klanten en partner de schuld. Nu weet ik wel beter, het is allemaal mijn eigen keuze geweest. Ondanks een slecht voorgevoel ging ik toch voor ze werken.

Leiderschap nemen in je ondernemerschap is ontzettend belangrijk. Heb je bij een nieuwe klant het gevoel dat er iets niet klopt, luister naar jouw gevoel en bedank voor de samenwerking. Het lijkt zweverig voor sommige mensen, maar als je goed luistert naar je eerste innerlijke gevoel dan kun je jezelf een hoop ellende besparen.

Hoe kun je nare situaties voorkomen?

  1. Volg je directe gevoel – Is je eerste gevoel niet goed? Ga dan niet met deze nieuwe klant in zee
  2. 100%, 75% of 50% aanbetaling – Na mijn 4 leersituaties heb ik ervoor gekozen om altijd te werken met een aanbetaling. Kan of wil de nieuwe klant deze aanbetaling niet doen, dan vertrouwt hij mij niet of speelt er iets anders en dan ga ik niet samenwerken met deze potentiële klant.

Door het toepassen van deze 2 adviezen heb ik na die situaties nooit meer een vervelende situatie gehad met een klant (even afkloppen). Beide adviezen hebben te maken met leiderschap en in jezelf geloven. Wanneer je dat doet zul je vrijwel altijd de juiste keuze maken.

Ondernemers valkuil #4: dé perfectionist

Ding-dong, hier volgt een belangrijke dienstmededeling:

Perfectionisme bestaat alleen maar in jouw hoofd, het kost je ontzettend veel tijd en geld en het levert je weinig op.

Jouw klant heeft jouw nodig omdat hij zelf niet kan wat jij aanbiedt. Daarom kiest hij voor jou en doet hij het zelf niet.

Klinkt logisch toch…? Zo is het ook.

In mijn eerste jaren als spreker wilde ik altijd de perfectionist uithangen en iedere keer weer precies aansluiten op wat ik dacht dat de klant wist. Als ik er nu aan terugdenk dan heb ik er 1 ding op te zeggen: jouw klanten zijn dom.

Oké, ik laat het wat vriendelijker klinken: Ze snappen er veel minder van dan jij (dat hoop ik).

Als spreker kan ik het weten. Toen ik een marketingtraining verzorgde voor zo’n 40 top marketeers, kwam ik erachter waarom ze mij als spreker hadden ingehuurd: de marketeers daar hadden niet de kennis die ik had.

Ah! Had ik dat maar eerder geweten. Dan was ik niet 3 uur lang bezig geweest met een draak van een marketingpresentatie, maar had ze in heel eenvoudige termen de basiskennis verteld.

Stop met de perfectionist uithangen, goed is goed genoeg! O ja, vergeet het volgende ook niet: jij bent goed genoeg! Nu je dit weet hoef jij jezelf dus ook niet “te bewijzen” als perfectionist.

Perfectionisten denken vaak dat ze niet goed genoeg zijn en creëren daarom een overkill  aan waarde

Ondernemers valkuil #5: de consumeer-freak

Informatie ligt op straat mensen!

E-boeks, webinars, gratis videotrainingen, challenges en ga zo maar door! Er is online zo ontzettend veel informatie te vinden dat je de rest van je leven (en de levens daarna als je die hebt) voldoende hebt om te lezen.

Het nadeel is dat 99% van alle ondernemers deze informatie-rush niet aankan,  Ze lezen, lezen, lezen, maar doen niks met de kennis die ze opdoen. Ze veranderen in ware consumeer-freaks. Het probleem is dat je blijft zoeken naar dat “gouden ei” en dat je telkens denkt van “Ja maar dit gaat mij echt helpen!” Dat kan, als je na het lezen ook daadwerkelijk gaat implementeren.

Als ondernemer moet je 2 dingen doen en dat is:

  1. Consumeren + aantekeningen maken (ik doe het met een markeerstift).
  2. Aantekeningen (of de gele teksten) je eigen maken en toepassen in de praktijk.

Stop met denken dat je meer kennis nodig hebt. Accepteer dat je alles al weet en dat je het nu moet gaan toepassen in de praktijk. Hetzelfde geldt voor het artikel wat je nu aan het lezen bent. Lees het artikel uit, maak aantekeningen en ga aan de slag!

Zelf bied ik ook e-boeks en videotrainingen aan via mijn website, met het advies om de kennis ook meteen in de praktijk toe te passen.

Ondernemers valkuil #6: schaarstedenker

Als je mijn verhaal kent, dan weet je hoe ik denk over de manier waarop we “gestuurd” worden naar een gemiddeld leven, waardoor we vaak denken in schaarste. Als ik jou het volgende zou vragen, wat zou dan jouw antwoord zijn:

“Denk jij dat er een limiet is aan het aantal klanten dat jij kunt helpen? En denk jij dat er een limiet is aan wat jij kunt verdienen?”

Denk jij dat er een denkbeeldig limiet in deze wereld is? Of denk jij van niet.

Veel ondernemers denken dat er een limiet is en dat ze daadwerkelijk concurrenten hebben. Als jij in mijn wereld duikt, dan zie je dat concurrentie en schaarste helemaal niet bestaan. Iedereen krijgt in deze wereld wat hij wil (lees mijn artikel over visualisatie). Het zijn enkel de schaarste-denkers die denken dat dit niet zo is.

Relaxed ondernemen

Als jij in schaarste denkt, is mijn advies om meer tijd te investeren in je persoonlijke ontwikkeling. Denk eens aan meditatie en yoga. Ik was ook een schaarste-denker en schoot daardoor regelmatig in de stress. Toen ik mezelf meer ging verdiepen in meditatie, yoga en het universum verdween dat. Uiteraard gebeurde dat niet van de één op de andere dag en heel af en toe komt er nog een vleugje angst en schaarste bij mij boven, enkel lach ik er dan om en denk ik “Die gedachte is niet van mij.”

Het bereiken van deze mindset vroeg flink wat meditatie en tijdsbesteding aan persoonlijke ontwikkeling en groei. Nu kan ik je vertellen dat ik hierdoor in een sneltreinvaart zowel mijn zakelijke als persoonlijke doorbraak beleefde.

Als jij een persoonlijke en zakelijke doorbraak wilt maken en je wilt relaxed ondernemen, stop dan direct met het denken in schaarste. Vind je dat nog niet eenvoudig? Investeer dan tijd in jouw spiritualiteit.

Ondernemers valkuil #7: de #HUSTLER

Woo-yeah! Let’s go, hustle, hustle, hustle! Veel werken, weinig slapen! Dat is toch zoals het hoort?

Nope, dat zie je totaal verkeerd. Sterker nog, het is één van de minst productieve dingen die jij in je hele ondernemersleven kunt doen. Toch voelen vele ondernemers zich aangetrokken tot de hustle. En ja, ik was in mijn beginjaren als ondernemer ook een echte hustle-freak. Ik vond het geweldig om lange dagen te maken, mijn vrienden en familie weinig te zien en eens in de zoveel weken een mini-burnout hebben omdat ik het allemaal niet meer zag zitten hoorde er gewoon bij.

Hustle zorgt ervoor dat jij een aantal weken misschien flinke meters maakt, maar daarna ben je uitgeblust, heb je problemen met je vrienden en relaties en heb je een onvoldaan gevoel. Zo komt die zakelijke doorbraak er dus nooit.

Laat je daarom niet verleiden door “succesvolle ondernemers” die zeggen dat je voldoende hebt aan 5 uur slaap per nacht. Een aantal weken minder dan 7 uur per nacht slapen, heeft op een zeker moment hetzelfde effect als 4 glazen alcohol.

Wil jij:

  • serieus ondernemen
  • maximaal productief zijn
  • een toponderneming hebben
  • een geweldige relatie met partner, familie, vrienden
  • en ook nog eens een top-gezondheid?

Verdiep je dan in high performance ondernemerschap. Onderneem verstandig zodat jouw complete leven één groot succes is!

En nu aan de slag!

Ik trapte in veel van de bovenstaande valkuilen, soms wel meer dan één keer in dezelfde. Ik leerde daardoor dat alleen consumeren van informatie tijdverspilling is. Om te voorkomen dat je meerdere keren dezelfde fout maakt, moet je de kennis toepassen. Ga ermee aan de slag en laat hieronder een reactie achter met jouw favoriete tip.

PS

Zoals ik in het begin van het artikel al aangaf zou ik, als ik opnieuw kom beginnen, direct kiezen voor een business-coach die me op basis van zijn ervaring en kennis helpt om de valkuilen te vermijden. Ben jij zo’n ondernemer die hulp kan gebruiken? Klik dan hier en lees meer over business-coaching.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *