Persoonlijke effectiviteit naar toplevel met deze 10 krachtige tips!

Hoe staat het met jouw persoonlijke effectiviteit?

Besteed jij je tijd en energie aan zaken die er echt toe doen en behaal je de doelen die je voor ogen hebt? En doe je dat op een efficiënte manier of ben je heel snel afgeleid?

Je leest dit artikel, dus misschien wil je gaan werken aan het verbeteren van je persoonlijke effectiviteit. Lees vooral door, want ik ga je adviezen geven die je direct in de praktijk kunt toepassen.

Ready? Let’s go!

#1 Weet wat je doel is

Een doelloos leven is verschrikkelijk.

Onlangs kwam mijn moeder bij mij langs. Ze moet volgens de wetgeving nog 1,5 jaar werken. Ze werkte heel lang bij een peuterspeelzaal, maar door een nieuwe wetgeving en het teruglopen van het aantal kinderen dat naar de peuterspeelzaal gaat, raakte ze haar baan kwijt. Ze vertelde mij hoe doelloos zij zich voelde. Het zorgen voor kinderen deed ze erg graag en dat werd haar ontnomen. Gelukkig heeft ze nu een nieuwe job, zodat ze weer een doel in haar leven heeft.

Mensen hebben doelen nodig. Of het nou op relatiegebied, business, gezondheid of iets dergelijks is, we hebben een doel nodig om ons goed te voelen. En zonder doel weet je ook niet snel wat je op een dag moet doen, dus alles begint met een doel.

Persoonlijke effectiviteit heeft ook een doel nodig, daarom werk ik samen met de mensen die ik coach aan het behalen van doelen. Dat kunnen marketingdoelstellingen maar ook persoonlijke doelstellingen zijn. We zetten een stip op de horizon om samen naar toe te werken.

Daarom wil ik ook dat jij voor jezelf een doel hebt, zodat je iedere dag weet welke stap je moet zetten.

Begin daarom zo:

  • Wat is je doel voor dit jaar?
  • Wat is op basis van het jaardoel het kwartaaldoel?
  • Wat is op basis van het kwartaaldoel het maanddoel?
  • Wat is op basis van het maanddoel jouw wekelijkse doel?
  • Wat is op basis van je wekelijkse doel jouw dagdoel?

Maak je doelen SMART.

Niet: ik wil deze week 1 nieuwe klant
Wel: deze week ga ik 1 nieuwe klant binnenhalen door 10 mensen persoonlijk te benaderen via LinkedIn

Heb je een doel? Mooi dan is het tijd voor advies 2.

#2 Plan je week van tevoren

Plannen, plannen en nog eens plannen. Enkele jaren geleden was dat mijn motto “plannen op zondag”. Ik kan je vertellen, 99% van de keren gebeurde het niet en daardoor voelde ik mij 99% van de tijd gestresst en doelloos.

Waarom?
Omdat je zonder te plannen geen doel hebt (hee..inderdaad..punt 1 = doelloos!) Dus ook al heb je wel een doel, als je geen weekplanning hebt dan kun je er net zolang naar turen als je wilt, er gebeurt niks.

Daarom…, plan iedere zondag je nieuwe week in. Weet precies wat je iedere dag gaat doen en sterker nog, wat je iedere minuut gaat doen. De meest effectieve mensen, zoals Bill Gates en Elon Musk, plannen hun dagen in minuten. Erg effectief en ik ben er een grote voorstander van. Nou ja, iedere minuut inplannen is not done voor mij op dit moment. Ik plan blokken van 50 minuten met daarbij 10 minuten van springen op happy muziek en mijn lichaam rekken en strekken.

#3 Reflecteer iedere avond

OMG iedere avond!? Yup!

Weet je wat het is? Iedere dag is zo ontzettend leerzaam. Als je gewoon even 5 minuten de tijd neemt om je dag te reflecteren, krijg je nieuwe inzichten die je als persoon effectiever maken. Je wilt werken aan je persoonlijke effectiviteit, dus maak er dan simpelweg tijd voor.

Je kunt op vele verschillende manieren reflecteren. Mijn persoonlijke manier is: zitten in de douche (niet doorvertellen), warme straal erop, ogen dicht en reflecteren maar.

Wat ging er goed?
Wat ging er minder goed?

Wat kan ik leren van de situatie?
Hoe kan ik het de volgende keer anders doen?

Als je een pietlut bent en bang bent voor hoge waterrekeningen, strek je benen, ga naar buiten en reflecteer. Of doe het voordat je gaat slapen. Lekker in bed, reflecteren en met een positieve mindset gaan slapen.

O ja, dat brengt me direct op het volgende:

#4 Zet je mobiele telefoon op vliegtuigstand

Uitvinding!
Ik moet toegeven dat ik mijn mobiele telefoon niet op vliegtuigstand zet in het vliegtuig, maar voordat ik ga slapen en na het slapen is dat “o zo fijn!”. Ik zet mijn telefoon meestal 1 uur voor het slapen op vliegtuigstand, de volgende ochtend pak ik hem om 5.00 uur op om de wekker af te zetten, maar raak hem dan niet meer aan tot 8.30 uur. Soms vergeet ik het en dan pak ik hem pas na 9:30 uur.

Mijn effectiviteit? Die gaat X 100!

Iedere keer dat jij jouw mobiele telefoon aanraakt, kost het je minimaal 7 minuten om terug te komen in je flow. Vermenigvuldig dat met het aantal keren dat jij jouw mobiele telefoon aanraakt. Juist je begrijpt het…, niet zo effectief.

Daarnaast is het aanraken van je mobiele telefoon in de ochtend ook nog eens ontzettend dom. De ochtend is van jou! Niet van andere mensen. Huh, andere mensen!? Ja je weet wel, de social-mediakanalen en e-mail die je ’s ochtends wilt checken.
Dat helpt jou helemaal niet.

Werken aan je persoonlijke effectiviteit = tijd voor jezelf. Niet voor social media, nieuwsberichten, e-mail, zinloze appjes van “Hee, alles goed? Mooie dag gehad? Heb je dat grappige filmpje van de dansende katten al gezien?”

Gewoon lekker niet doen. Mobiele telefoon weg en knallen maar. Vind je dat moeilijk? Dan is het tijd voor:

#5 Ga boompjes planten!

“Huh…, wat Wouter!? Boompjes planten? Maar ik heb geen groene vingers.”
Nee ik ook niet. Heb je ook niet nodig! Waarschijnlijk heb je wel ‘app-vingers’ of ‘mobiele vingers’ en waarschijnlijk heb je ook wel last van mobiele afleiding. Daarom is het tijd om boompjes te planten.

persoonlijke effectiviteit - app forest

De afbeelding zegt het al, met deze app ga je boompjes kweken door je mobiel niet aan te raken.

Raak je de mobiel wel aan? = gaat je boompje dood :(
Raak je de mobiel niet aan? = voordat je het weet leef je als Tarzan in de jungle.

Gamification apps zoals deze (Forest.cc) zijn heerlijk voor je hersens en ego.
Wooooom, boompje geplant = ik krijg een dopamineshot in mijn hersens.

Fijn, fijn, laten we nog een boompje planten!

“Oh shit, ik wil mijn mail controleren, maar dan gaat mijn boompje dood :(
Dan wacht ik wel even met de mail controleren, dan heb ik straks een extra mooi boompje :D”

Klinkt misschien wat zweverig, maar ik kan je vertellen dat je het ontzettend gaaf gaat vinden.

Oftewel: Ben je snel afgeleid? Plant een boom!

#6 Schakel al die dopaminesnoepjes uit

Dopaminesnoepjes?
Ja, iedere keer wanneer er een notificatie afgaat op je mobiel voed jij jezelf met het ‘gelukshormoon’ dopamine.

JA! NIEUW FACEBOOKREACTIE!! = dopamineshot
OMG, nieuwe Instagramvolger!! = dopamineshot
Pling, pling, pling, je hebt een e-mail van ….. = dopamineshot

Het is net zoals bij de hond en het belletje. Bedrijven weten maar al te goed hoe zij jouw aandacht moeten trekken. Mijn advies is dan ook om al jouw notificaties uit te schakelen. Op mijn mobiele telefoon heb ik nog maar 1 notificatie aanstaan en dat is die van mijn closest friends en familie op WhatsApp.

Alle andere afleiding? Nope, die komen niet meer voorbij. Sterker nog, mijn mobiele telefoon staat ALTIJD op stil, want 99% van de telefoongesprekken is zinloos. Waarom? Omdat 99% van de vragen vaak opgelost kunnen worden zonder te bellen of omdat die vragen niet DIRECT opgepakt hoeven te worden.

Ik maakte het vaak genoeg mee dat er een ‘urgent’ probleem was. Ik was in gesprek en kon de telefoon niet opnemen, 1 uur later was het ‘urgente probleem’ blijkbaar al opgelost. Hoezo urgent?

Dus mijn advies hierbij:

  • notificaties uit;
  • je e-mail en telefoon controleren op vaste tijden.

#7 Stop met hersenloze activiteiten

Mensen lijken wel op zombies.
We lopen allemaal met de mobiele telefoon in onze handen en voordat we het weten knallen we ergens tegenaan. Onlangs werd ik 2 keer bijna aangereden omdat een fietser niet aan het opletten was. Zie je mij lopen op straat, dan begrijp je waarom ik altijd links loop. (Beter niet van achteren aangereden worden, die zijn immers lastig om te ontwijken)

Persoonlijk denk ik dat wij onszelf saai vinden. Ieder moment dat we ‘niks te doen hebben’ pakken we de mobiele telefoon. Waarom kijk je niet even lekker om je heen? Geniet van het rustmoment in plaats van het op te vullen met een hersenloze activiteit.

Inloggen op Facebook, Instagram, LinkedIn of je mail controleren die je 5 seconden geleden nog hebt gecontroleerd. Het is belangrijk om je energie te gebruiken voor dingen die echt effectief zijn. Persoonlijke effectiviteit gaat ook om verstandig omgaan met je energie. Als je effectiever wilt worden, moet je jouw tijd ook effectiever inzetten.

Dus niet met hersenloze / zinloze dingen zoals 40 keer per dag Instagram checken. Dat is niet effectief.

Stop met NETniksen uhm.. flixen

Nee, er is niks verkeerd met Netflix. Sterker nog, ik pak soms ook wel eens een filmpje. Gewoon blijven doen! Wat ik bij veel mensen zie, is dat ze denken dat Netflixen zorgt voor diepe ontspanning. Nope, Netflix zorgt niet voor diepe ontspanning.

Buiten lopen zorgt voor diepe ontspanning.
Meditatie zorgt voor diepe ontspanning.
Een koude douche zorgt voor diepe ontspanning.
Een powernap zorgt voor diepe ontspanning.

Of laten we eerlijk zijn, als je moe bent en ‘niet meer kunt’, ga dan gewoon je bed in en ga slapen. Wat ik met dit punt aan wil geven is dat je moet stoppen met smoesjes maken als je wilt werken aan je persoonlijke effectiviteit.

Als je persoonlijk effectief wilt zijn, moet je goed op jezelf letten en keuzes maken die bijdragen aan die effectiviteit, dus…
ik ben moe = ik ga geen Netflix kijken en 100.000 impulsen krijgen die mijn hersens moeten verwerken, maar…
ik ben moe = ik doe een powernap.

#8 Wees een Nee-Man

Zeg gewoon eens “Nee” als het kan. Een “Ja-man” (of vrouw) zijn is niet zo effectief.

Ik moet denken aan mijn vriendin die haar browniesbusiness was gestart.
Ze zei tegen iedereen en op iedere deadline “Ja”.

Morgen 50 brownies bakken?
Ja, is goed!

Overmorgen 200 brownies bakken en persoonlijk bezorgen?
Ja, is goed! 

Over 4 dagen een ladiesnight verzorgen met 84 brownies?
Ja, is goed!

Oh shit…, waar heb ik allemaal ja op gezegd?
Nu heb ik stress. Heb ik geen tijd voor ontspanning en word ik ziek.

Je raad het al, dat is niet zo effectief. Ik begrijp het, als ondernemer wil je graag meer klussen binnenhalen, zeker als je startend bent. Als je dan niet aan jezelf denkt,  ga je jezelf hiermee te kort doen. Als je op alles “ja” gaat zeggen, zeg je ook “ja” tegen ziek worden. Je zult het misschien een paar weken trekken, maar uiteindelijk zegt je lichaam “nee”.

Maak daarom bewuste keuzes. Check altijd eerst of de keuze past bij jouw persoonlijke / zakelijke doel. Is dat het geval? Kijk dan of de deadline haalbaar is. Je wilt immers niet dat je “ja” tegen dingen zegt die niet haalbaar zijn. Voor je ego is een nieuwe klus op korte termijn misschien leuk, maar je lichaam vindt dat niet zo leuk; “NEE, ik heb tijd nodig om te herstellen”.

Oftewel: Wees een Nee-Man! (of vrouw)

O, ja, deze past er ook goed bij:

#9 Heb geen dubbele agenda

Dacht je dat je kon multitasken?
B*llshit! Niemand kan multitasken. Nee, vrouwen begin alsjeblieft niet. Ik weet nog goed dat mijn zus 3 keer een afslag passeerde omdat ze aan het praten was. Dus nee, er is nog geen vrouw die mij overtuigd heeft dat ze kan multitasken en laat ik het helemaal maar niet over mannen hebben. Als ik aan het gamen ben, dan moet je je mond dichthouden. “Wauw Wouter, gamen? Hoe oud ben je?” Eh, 29 (bij het schrijven van dit artikel).

Anyway, back on topic :-)

Een dubbele agenda is een no-go als je persoonlijke effectiviteit nastreeft. Je wilt je klant 100% in plaats van 60% aandacht geven, waarbij de overige 40% naar het appje gaat wat naar je vriendin je stuurt.

Zoals ik al zei multitasken en een dubbele agenda zijn een no-go. Het werkt gewoon niet. Het leidt af. Je bent minder productief. Moet ik er nog meer over zeggen? Nee, tijd voor de laatste tip dus!

#10 Relax your booty!

Oh yeah…, relax it!

Na 3 diverse coaches te hebben verslonden, kan ik nu eindelijk mijn booty relaxen.

Het was altijd een getouwtrek in mijn gehoofd:

Linkerkant: Wouterrrrrr…, kom even lekker ontspannen!
Rechterkant: Wat Wat Wat!!? Ontspannen, niks ervan!! Werken Werken Werken moet je!

Dat touwtrekken bracht me nergens. Het zorgde ervoor dat mijn momenten van ontspannen eigenlijk momenten van stressen waren. Ik was als ondernemer continu maar bezig en dacht daardoor meters te kunnen maken en erg effectief te zijn (ahum!).

Nee…, als je keihard werkt moet je ook keihard ontspannen, anders lig je binnenkort keihard in bed gebroken te zijn.

Je lichaam heeft rust nodig, zodat je kunt herstellen en daarna weer gas geven. Zie het maar als sporten. Je groeit in je………?
Juist ja “RUST”. Je groeit in je rust. Vind ik moeilijk om te accepteren, omdat ik een fitness-junkie ben. Toch weet ik dat ik op vakantie opeens transformeer in een beest als ik niet de gewichten omhoog mag gooien.

Gek hè? Nou niet dus, in de rust groei je.

Dus die les heb ik geleerd. Als ik als ondernemer persoonlijk effectief wil zijn, moet ik momenten van rust nemen. Relax my booty dus. Even lekker niks en doen waar ik zin in heb, buiten wandelen, een dagje naar de wellness of verslavend gamen met een Domino’s pizza in mijn hand.

Wat je ook doet, doe het goed, dan ontspan je beter en kun je daarna weer voluit knallen.

En eerlijk gezegd: soms is het nu ook wel lekker om net 1 dagje te veel te ontspannen en te wachten op dat moment dat het zo begint te knagen om flink aan de bak te gaan.

Ja, dat werkt echt lekker.
Mooie afsluiter lijkt mij van dit artikel over persoonlijke effectiviteit

En nu? Juist, aan de slag!

10 tips voor persoonlijke effectiviteit. Wat wil je nog meer?
Actie natuurlijk!  Je wilt het gaan integreren.

Dus dat is mijn advies: integreer deze tips in je hedendaagse leven.

“Ja maar…, Wouter!”

Wat ja maar, hulp nodig?
Iemand die jouw stok achter de deur kan zijn.
Die je kan helpen jouw persoonlijke effectiviteit te verbeteren.
Die van jou een echte high performance ondernemer kan maken.

Klik dan hier en vraag een gratis en vrijblijvende coachingsessie aan.

Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *