Aan de slag met succesvol ondernemen? Als ondernemer komen er veel dingen op je af. Het gaat niet alleen om je bedrijf zelf, maar juist ook om jouw persoonlijke groei, gezondheid, zingeving en ga zo maar door!
Bij jou leeft dan waarschijnlijk ook de vraag: Hoe kan ik succesvol ondernemen?
Goed nieuws, vandaag deel ik in dit artikel 4 tips waardoor jij (nog) succesvoller kunt ondernemen. In mijn succesvolle boek Zo word je een gamechanger geef ik je nog meer belangrijke adviezen en inzichten hierover.
#1 Succesvol ondernemen begint bij jezelf
Hoewel de meeste businesscoaches zeggen dat alles begint bij het opzetten van een bedrijfsplan, kies ik altijd voor een andere basis: jijzelf als ondernemer. Als je succesvol wilt ondernemen, is jouw grootste succes afhankelijk van jou. Jijzelf bent de basis waar je de onderneming op bouwt. Helaas wist ik dit niet toen ik met mijn onderneming begon.
Waar gaat het mis?
Ondernemers zijn continu gefocust op hun onderneming. Hun “privéleven” schiet erbij in en vaak ook hun gezondheid. Zelf liep ik ook tegen dit probleem aan en het deed me niks.
- Ik bedoel, wat vaker eten online bestellen omdat je nog even flink wilt doorknallen, wat maakt het uit?
- Ach, een keertje een week niet sporten maar 3 klussen binnenhalen, veel belangrijker toch?
- Of je partner wat minder tijd geven, dat halen we wel weer in!
Fout! Op de korte termijn maakt het niet uit, maar er komt een omslagpunt en dan gaan deze kortetermijnkeuzes tegen je werken.
Je begrijpt het al hoop ik!
Punt is dat je zo druk bezig bent met het najagen van je targets en goals, dat je te laat merkt dat je het omslagpunt voorbij bent. Je bedrijf groeit, maar je persoonlijkheid niet en voordat je het weet dendert de hele boel in elkaar.
Daarom is mijn eerste tip voor succesvol ondernemen simpel: investeer tijd in jezelf!
Zorg ervoor dat je mijn succesvolle boek Zo word je een gamechanger, integreert in je leven.
Weet goed wie je bent, hoe je de 6 levensgebieden op een optimaal level houdt zodat je niet alleen als persoon maar ook op zakelijk gebied groeit.
Werk aan die stevige ondergrond en transformeer het van cement, water en zand naar beton!
Wanneer die stevige basis staat, kun je een business opzetten die over 10 jaar nog steeds succesvol is en niet zomaar in elkaar zakt.
#2 Succesvol ondernemen heeft een propositie nodig!
Hoeveel bedrijven ben jij tegengekomen die vrijwel identiek aan elkaar zijn? Van die websites waarop je eerst flink omlaag moet scrollen en moet klikken op diverse pagina’s om erachter te komen wat een bedrijf nu daadwerkelijk doet.
Deze ondernemers dachten niet goed na over hun propositie. Sterker nog, dit zijn ondernemers die tip 1 van dit artikel niet hebben opgevolgd.
Als je een stevige ondergrond bouwde, is je vervolgstap om een ijzersterke marktpropositie neer te zetten. Deze bestaat uit een aantal factoren:
- Bord in de etalage: wie ben jij en wat doe jij?
- Missie en visie: waarom doe je wat je doet? Hoe ziet de wereld er nu uit en hoe ziet de wereld waar jij naartoe wilt eruit?
- Kernwaarden: wie ben jij als persoon? Als bedrijf? Wat is de manier van handelen?
- Toegevoegde waarde: waar ben jij nou echt uniek in?
- Probleem / plezier: welke problemen los jij op? Welk plezier creëer jij voor mensen?
Bovenstaand lees je enkele vragen waar jij antwoord op dient te geven. Het zijn de richtlijnen voor jouw onderneming én de richtlijnen voor succesvol ondernemen. Deze vragen worden vaak overgeslagen omdat dit “brainwork” vraagt. En weet je, dat is niet altijd leuk! Maar weet je wat ook niet leuk is? Hard werken en geen of de verkeerde klanten aantrekken.
Ondernemerstip 2: werk dus aan je propositie. Wanneer je dit nog niet hebt gedaan lees dan onderstaande artikelen:
- Doelgroep en doelstellingen: essentieel voor je marketingstrategie
- Kernwaarden? Zo stel je krachtige persoonlijke en bedrijf kernwaarden op
- Met pijn en plezier in 4 stappen aandacht trekken
#3 Succesvol ondernemen heeft een marketingstrategie nodig
Heb je punt 1 en 2 in de smiezen? Tijd om dan te werken aan punt 3 namelijk het opzetten van een marketingstrategie.
Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt wat je marktpropositie is, dan weet je ook welke product(en) / dienst(en) je gaat verkopen. Weet je dat nog niet? Ga dan eerst terug naar punt 2.
Punt 1, 2 en 3 overslaan is een veelvoorkomende manier van “gemiddeld ondernemen”. Flink gas geven, uren maken en euro’s investeren en aan het einde van het jaar denken: “Ja pff, ondernemen is niks voor mij!”
Wrong! Ondernemen is zeker weten wel iets voor jou, enkel heb je een duidelijke marketingstrategie nodig, een plan waarin je voor jezelf bepaald hebt:
- wie je doelgroep is;
- wat hun behoefte is;
- via welke offline- / onlinekanalen zij hun informatie halen;
- hoe jij op een relevante manier met deze doelgroep in aanraking komt;
- hoe jij jouw producten / diensten gaat aanbieden;
- hoe jij jouw klanten tot ambassadeurs maakt die weer nieuwe klanten aanbrengen.
Antwoord op deze vragen? Die beantwoord je voor jezelf door het opzetten van een marketingstrategie.
Succesvol ondernemen is niet ingewikkeld. Enkel dien je voor jezelf richtlijnen te hebben hoe je aan nieuwe klanten gaat komen en dien je ook te vertrouwen op het proces. Te veel ondernemers gaan de fout in omdat zij geen strategie hebben en iedere dag zomaar iets doen of omdat ze iedere week weer een nieuwe strategie gaan uitvoeren.
Hopelijk ben jij niet zo’n ondernemer! En als je wel zo’n ondernemer bent, dan adviseer ik je om echt te gaan werken aan een serieus succesvolle onderneming.
#4 Succesvol ondernemen is een on-going proces
De online wereld probeert ons te laten denken dat er “geheimen zijn” om snel te groeien of dat er zogenaamde “shortcuts” zijn. Hier klopt helaas helemaal niks van.
Succesvol ondernemen is een on-going proces en overnight succes bestaat niet. Wanneer je een kortetermijn-instelling hebt, dan ga je het in deze wereld niet redden. Ondernemen is hard werken aan de juiste dingen.
Als ondernemer word je iedere dag weer uitgedaagd en daarom is tip 1 van dit artikel zo belangrijk. Ik coach vele ondernemers en diverse ondernemers komen bij mij met de vraag hoe ze meer omzet kunnen genereren. Ze vergeten helaas dat succesvol ondernemen bij henzelf begint. Dit zijn veelal de ondernemers die bij iedere slag of stoot omvallen en met veel moeite weer opstaan.
Ondernemen moet een levensstijl worden (als dat het nog niet is). Het moet niet iets zijn wat je er naast doet en het is ook niet iets wat los staat van je “privé-leven”. Zelf ben ik één jaar lang bezig geweest met het schrijven van mijn boek Zo word je een gamechanger. Als ik een kortetermijn-instelling had, dan was dit mij nooit gelukt.
Nee, als je het mij vraagt is succesvol ondernemen een onderdeel van je levensstijl en daarom is het ontzettend belangrijk om die onderneming te bouwen op een sterke ondergrond.
Regelmatig zullen flinke stortbuien, aardbevingen en wervelwinden je onderneming teisteren. Bouw je business op een stevige basis, zo weet je zeker dat je na elk onheil weer opstaat.
Geef nooit op! Succesvol ondernemen is een on-going proces. Het is een rollercoaster van ups-and-downs, ups-and-downs en ups-and-downs. Wanneer je denkt dat het allemaal ontzettend lekker loopt, weet dan dat er momenten komen dat het minder lekker gaat lopen. Wees daarop voorbereid door aan de slag te gaan met de tips uit dit artikel.
Succesvol ondernemen begint bij jezelf en daarop bouw je een sterk bedrijf!
Waar sta jij nu?
Waar sta jij op dit moment in jouw ondernemerschap? Ben je een beginner of ben je al meer dan 10 jaar een ondernemer? Weet goed dat, zoals ik al diverse keren zei, ondernemen een on-going proces is en daarom moet je ook continu aan jezelf en aan jouw bedrijf werken.
Daarom adviseer ik jou het volgende: bestel mijn succesvolle boek Zo word je een gamechanger en verdiep je in de mogelijkheden van coaching.
Veel succes!