Kom jij ook altijd tijd te kort? Probeer je van alles om jouw tijd te managen en wil dat maar niet lukken? Zoveel te doen en zo weinig tijd! Andere vraag: is alles waar je zo druk mee bent wel waardevol, draagt het bij aan jouw doel(en)? Als je heel eerlijk bent, zal het antwoord “nee” of hooguit een aarzelend “ja” zijn.
No worries, vandaag leer ik jou de nummer-1 timemanagement hack! En nee, deze titel is niet overrated! Ik laat je precies zien hoe jij dagelijks meer waardevol werk gedaan krijgt.
Ready for serious timemanagement?
Let’s go!
Nee, ik strijk niet zelf met de eer. Ik ben Mike Sullivan van mijn persoonlijke mastermind hier dankbaar voor! Een simpel framework waarmee je eenvoudig vaststelt wat ECHT belangrijk voor jou is.
Hoe je dit framework gebruikt? Nou simpel, kijk naar jouw to-do-lijst en leg deze langs de matrix. En je snapt al wat jouw meest belangrijke activiteiten zijn: juist ja, die staan onder “urgent”, zowel de important als de not important.
Je kunt tijd niet managen…!
Wat Wouter? Waarom schrijf je een artikel over timemanagement als ik mijn tijd niet kan managen? Nou simpel, omdat mensen massaal zoeken op timemanagement in de zoekmachine, enkel beseffen ze niet dat ze tijd niet kunnen managen. In één dag zitten simpelweg 24 uur, 86.400 secondes en op het moment van lezen tikken ze een voor een weg. Je kunt ze niet opslaan of opnieuw gebruiken en dus kun je tijd simpelweg niet managen.Tijd kun je niet managen, jouw activiteiten wel.Door jouw activiteiten te managen krijg je daadwerkelijk het werk gedaan wat voor jou waardevol is. Timemanagement werkt het best als je een proces volgt. En raad eens, ik laat je dat proces zien en daarna deel ik met jou dé nummer-1 timemanagement hack!
Wat is het belangrijkste?
Ik durf wel te zeggen dat 95% van de mensen zich bezighoudt met ‘domme’ dingen, zoals:- social media checken
- e-mail checken
- telefoontjes beantwoorden
- domme chitchat via Whatsapp
- etc
Het belangrijkste is, weten wat belangrijk is.Onze eerste stap naar succesvol timemanagement is dan ook erachter komen wat ECHT belangrijk is. Ik werk daaom volgens onderstaand plan:
De 1 – 3 – 5 methode
Als je weet wat belangrijk en urgent en wat niet belangrijk is maar wel urgent is, dan is het tijd om deze activiteiten in te delen in een planning. PS ik heb nog steeds niet de nummer-1 timemanagement hack met jou gedeeld. Dat ga ik zo doen. Die planning werkt volgens de 1-3-5- methode:- One-thing
- 3 belangrijke projecten
- 5 “oké”-taken
One-thing
Jouw one-thing is het a l l e r b e l a n g r i j k s t e voor jouw succes. Die staat in het vakje “Important en Urgent”. Je doet jouw one-thing ALTIJD als eerste in de ochtend. Ja, dat lees je goed: ALTIJD ALS EERSTE IN DE OCHTEND! Geloof me, het klinkt simpeler dan het is.Top drie
Cool, wanneer je dat hebt gedaan ga je werken aan jouw 3 topprojecten. Deze 3 topprojecten staan onder “Important en Urgent” en onder “Urgent en Not important”. Persoonlijk vind ik mijn projecten voor mijn klanten ontzettend belangrijk. Toch probeer ik altijd een onderscheid te maken tussen de activiteiten die mijn bedrijf laten groeien en de dagelijkse taken voor mijn klanten. Deze 3 projecten die komen direct na mijn one-thing. Hoe lang ik besteed aan deze 3 topprojecten? Ieder project krijgt 75 minuten. Het is belangrijk om deadlines op te stellen, want anders kun je de hele dag bezig zijn met 1 project dat je ook simpelweg zou kunnen afronden in 75 minuten.- One-thing > “check”
- 3 belangrijke projecten > “check”
Vijf oké-taken
Dan hebben we nu nog de 5 oké- taken. Deze zijn “nice-to-have”. Denk hierbij aan activiteiten zoals:- je mailbox checken;
- telefoontjes beantwoorden die niet urgent zijn;
- meetings die niet urgent zijn;
- etc
Tijd voor dé nummer-1 timemanagement hack!
Ik wilde een heel lang artikel gaan schrijven over timemanagement, maar toen bedacht ik me dat jij waarschijnlijk ontzettend ‘druk’ bent! Dus heb ik hem kort en bondig gehouden en ga ik nu dé nummer-1 timemanagement hack met je delen. Ready?#1 timemanagement hack: PLANNEN!
NO WAY WOUTER!? Lees ik daarom dit hele artikel om erachter te komen dat de nummer-1 hack simpelweg PLANNEN is? Wat een anti-climax! Nee hoor, helemaal niet. Iedereen weet dat plannen belangrijk is, er zijn er maar heel weinig die het ook echt doen. Ik begon dit artikel niet voor niets met je duidelijk maken hoe je erachter komt wat echt belangrijk werk is. Mensen lezen duizenden artikelen over timemanagement en nog steeds maken ze geen planning en als ze die maken volgen ze het niet op.Plannen = ALLES!Als het niet in jouw agenda staat, gaat het simpelweg niet gebeuren. “Ja maar Wouter, ik wil vrijheid in mijn leven en dus niet plannen.” B*llshit! Wanneer je vrijheid in je leven wilt, dien je JUIST te plannen. Niet plannen betekent dat het 24/7 door je hoofd dwaalt en dus ben je gedurende dag flink gestresst omdat je “nog zoveeeeel dingen moet doen!”. En laten die “zoveeeeel dingen” nu net allemaal in de categorie “Niet urgent – Niet Belangrijk” vallen. Wij saboteren vaak ons eigen succes door wel te begrijpen dat we moeten plannen maar het simpelweg niet doen!