Werk-aan-je-persoonlijke-effectiviteit-én-een-optimaal-leven!

Werken aan je persoonlijke effectiviteit? Het is een belangrijke stap die je moet zetten als je als ondernemer en persoon optimaal wilt leven en ondernemen.

Waar je precies moet beginnen en hoe je het aanpakt? Dat ga ik je vertellen in dit artikel.

Wat is persoonlijke effectiviteit?

Persoonlijke effectiviteit staat voor het effectiever worden als persoon. Wij zijn vaak totaal niet effectief bezig, ook al denken we zelf van wel. Juist in deze digitale wereld, waarin internet alsmaar sneller wordt en de ene na de andere nieuwe mobiele telefoon op de markt komt, is het belangrijk om bewust te werken aan je persoonlijke effectiviteit.

Maak je die keuze niet bewust? Dan heeft dat grote gevolgen voor alle gebieden van je leven. Van je onderneming tot aan je relaties, gezondheid, hobby’s en ga zo maar door. Wil je vanaf vandaag gaan werken aan een optimaal leven en ondernemerschap? Dan volgen nu de tips die je hier direct bij gaan helpen.

Persoonlijke effectiviteit tip #1: Bewustzijn

De eerste stap naar persoonlijke effectiviteit is het creëren van bewustzijn. Als je kijkt naar de afgelopen week, was jij je volledig bewust van al jouw handelingen? Legde jij je mobiel heel bewust aan de kant en heb je regels voor jezelf wanneer je jouw berichtjes controleert?

Alles maar dan ook alles begint bij bewustzijn. Bewust je dag beleven zorgt ervoor dat je je ook bewust bent van de keuzes die je maakt. Bewuste keuzes zorgen voor meer persoonlijke effectiviteit.

Hoe je aan je bewustzijn werkt? Wat ik zelf doe is bij iedere nieuwe activiteit een intentie stellen.

  • Ga ik een boek lezen? Dan neem ik mezelf voor om gefocust te lezen.
  • Neem ik deel aan een training? Dan is het mijn intentie om aantekeningen te maken en kennis direct toe te passen.
  • Schrijf ik dit artikel? Dan is het mijn intentie om er met de aandacht voor de volle 100% bij te zijn, zodat ik volop waarde kan bieden.

De kracht van een goede intentie is dat je iedere keer bij een nieuwe activiteit jouw bewustzijn activeert. Je wordt je dus bewust van de keuzes die je maakt en van de nieuwe activiteit waarmee je aan de slag gaat.

Persoonlijke effectiviteit tip #2: Heb een doel

Een doel hebben in je leven is goed voor je persoonlijke effectiviteit. Nee, je hoeft geen doelen te hebben voor de komende 3 jaar. Het hebben van een doel voor dit jaar, of juist dit kwartaal of aankomende maand is wel een pre.

Dus vertel me, wat is jouw doel voor deze maand? Wanneer je voor jezelf nog geen duidelijk doel hebt, dan adviseer ik je om het volgende artikel te lezen: Visualiseren om je doelen en dromen te bereiken? Dit is hoe je het doet!

Wanneer je wel een doel hebt, dan maak je gedurende de dag bewuste keuzes die je dichterbij je doel brengen. Dat betekent ook dat je “nee” zegt tegen de dingen die je niet dichterbij je doel brengen. Dit is weer een stap dichterbij je persoonlijke effectiviteit. De vervolgstap is vervolgens om te gaan plannen. Dit is ook direct tip nummer 3…

Persoonlijke effectiviteit tip #3: Plannen

Plannen is een hele eenvoudige tip, toch plannen de meeste ondernemers niet of komen ze hun planning niet na. High performers weten hoe belangrijk het is om activiteiten te plannen. Zonder je dag te plannen duik je al snel je mailbox in om reactief in plaats van productief bezig te gaan.

Neem daarom een offline planner. Een simpel A4-schrift or whatever you like is voldoende om een goede planning op te stellen. Werk daarbij in blokken van 50 minuten gevolgd door 5 minuten pauze (nee, geen social media, wel rekken, strekken, ademhalen, water drinken etc). Doe dit iedere dag en zie hoe je productiever en dus effectiever wordt.

Check dit artikel: Productiviteit verhogen? Zet de 5X50 Productiviteit Formule in!

Persoonlijke effectiviteit tip #4: Weg met afleiding!

Afleiding is de nummer-1-killer van persoonlijke effectiviteit. Niet alleen zorgt afleiding ervoor dat je je taken niet afkrijgt, ook is de kans groter dat je sneller gestresst raakt en aan het einde van de dag een onvoldaan gevoel hebt. Wanneer je echt effectiever je dag door wilt komen, adviseer ik je onderstaande stappen (deze pas ik zelf toe).

  • Schakel alle notificaties op je mobiel uit.
  • Zet je mobiel op stil en controleer op vaste tijden.
  • Laat je mobiele telefoon nog een uur links liggen als uit je bed gaat en laat hem op vliegtuigstand staan.
  • Geen social media dus, maar ook geen krant of nieuws. Pak minimaal dat eerste uurtje van je dag voor jezelf (je eigen persoonlijke effectiviteit).
  • Plan je dag van tevoren en neem de planning de volgende ochtend door, zodat je weet wat je gaat doen.
  • Belangrijke taken? Maak het aan andere mensen duidelijk dat ze je met rust moeten laten.
  • Gebruik een productiviteit-app zoals “Forrest App”.
  • Gebruik een offline-agenda (en dus niet online want die leidt weer af).

Ook hier geldt simpelweg weer dat je je bewust moet worden en je intenties moet bepalen. En weet goed dat je mailbox en social media slechts agenda’s zijn van andere mensen die iets van jou verwachten in plaats van andersom. Plan daarom alles!

Check dit artikel: Focus kwijt? 11 tips om focus te vinden én productiviteit te verbeteren

Persoonlijke effectiviteit tip #5: Behandel jezelf goed

Veel mensen lopen een kater op in het weekend en zien niet in wat de invloed daarvan is op hun persoonlijke effectiviteit. Laat staan dat ze begrijpen wat het te weinig water drinken, het te veel koffie drinken, minder dan 7 uur slapen per nacht en een ongezonde manier van eten met ze doet. Kortom, veel mensen hebben een ongezonde levensstijl zonder dat zij zich daar bewust van zijn.

Je wordt persoonlijk effectiever als je bewuste keuzes maakt qua levensstijl. Ik maakte een aantal keuzes en dat zijn voor mij nu basisregels:

  • Minimaal 7 uur slaap per nacht – Slaap je vaak minder? Besef goed dat jouw cognitiviteit dan hetzelfde kan zijn als na het drinken van 4 glazen alcohol.
  • Minstens 3 liter water per dag – Je lichaam bestaat grotendeels uit water. Drink je te weinig? Dan presteert je lichaam niet optimaal.
  • Minimaal 3x sporten per week – Je lichaam heeft beweging nodig. Zelf sport ik 4 x per week en doe ik minimaal 2 x per week yoga. Een investering in tijd, die je op energiebasis direct weer terug wint.
  • Intermittent fasting: Oké, dit is voor de echte high achievers. Zelf eet ik enkel om 12:00 uur en 17:00 uur. Ik eet dan een vol bord met groenten in combinatie met een groene smoothie. Simpelweg gezegd: aangepaste paleo (veel groenten, geen granen, zuivel en vrijwel geen vlees).

Kijk ook eens heel bewust naar jouw levensstijl en vraag jezelf af of die je als persoon effectief maakt.

Persoonlijke effectiviteit tip 6: Heb een routine

Heb jij voor jezelf een routine? Een vaste dagelijkse manier van werken? Wij maken gedurende de dag heel wat keuzes! Na 15:00 uur ben je meestal niet meer productief en dus is je persoonlijke effectiviteit ook niet meer echt geweldig. Maak je keuzes daarom gedoseerd.

Hoe we dat doen? Juist ja, met het opzetten van een routine. Voor mezelf heb ik iedere dag een vaste routine. Van ’s ochtends 5:00 uur opstaan tot en met het om 21:30 uur naar bed gaan. Het fijne van een routine is dat je er niet meer bij na hoeft te denken en toch bewust bezig bent met het verbeteren van je persoonlijke effectiviteit.

Mijn hele routine raakt de belangrijke levensgebieden, zoals gezondheid, mijn partner, missie (onderneming), hobby’s, spiritualiteit etc. Vele mensen spreken over het hebben van “balans” in het leven. Ik spreek over het neerzetten van optimale resultaten, waarbij we niet alles gaan balanceren naar een 7, maar juist alles upgraden naar een 10. En ja dat is mogelijk door middel van high performance coaching.

Heb je voor jezelf nog geen vaste routine? Check dan dit artikel: 8 stappen voor een krachtige high performance ochtendroutine (morning routine)

Persoonlijke effectiviteit tip 7: Haal adem

Deze laatste tip behoort heel eerlijk gezegd onder tip 5. Toch verdient deze tip speciale aandacht, omdat het iets is wat we vrijwel iedere seconde doen zonder dat we er bij stil staan. De meeste effectiviteit als persoon haal je door bewust en goed adem te halen.

Zelf maak ik hiervoor gebruik van de ademhalingsoefening van Wim Hof. Het kan voor sommige mensen een “zware manier” van ademhalen zijn, maar het brengt je zoveel. Wat het je brengt? Dat lees je hier.

Wat ik je wel wil verklappen is dat het op de juiste manier ademhalen helpt bij het verkrijgen van een enorme energie-boost. Juist ja, dat lees je goed: ademhalen = de nummer-1-manier om gedurende dag vele malen meer energie te ervaren dan je nu doet.

Haal bewust adem en check dit artikel: Meer energie als ondernemer? Zet deze 8 meer energie technieken in!

Jouw persoonlijke effectiviteit in een notendop

Ik kan nog wel even blijven doorgaan met tips voor persoonlijke effectiviteit. Belangrijkste tip: word je bewust van de keuzes die je gedurende je dag maakt. Stress, burn-outs, overgewicht en andere dingen die je als persoon niet effectiever maken, zijn altijd het gevolg van keuzes.

Zoom daarom in op je productiviteit, gezondheid, spiritualiteit, de liefde die je geeft aan anderen en ga zo maar door. Om hier goed inzage in te krijgen, adviseer ik je mijn gratis high performance ondernemerstest. Als je meteen echt serieus aan de slag wilt gaan met je persoonlijke effectiviteit, dan raad ik je aan om jezelf te verdiepen in high performance coaching.

High performance coaching gaat over het optimaal resultaat halen uit je leven en ondernemerschap. Persoonlijke effectiviteit is dus ook 1 van de hoofdactiviteiten waar we samen aan gaan werken. Klik daarom hier en verdiep je in high performance leven en ondernemerschap.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *