Instagram Stories Ads - effectief de jongere doelgroep bereiken

Is het jou ook opgevallen dat de jongere doelgroep steeds meer gebruikmaakt van Instagram en Snapchat?

Wanneer jij je richt op de jongere doelgroep, dan is Instagram Stories Ads voor jou dé manier om onder de aandacht te komen van deze groep.

Benieuwd hoe je slim gebruik kunt maken van Instagram Stories Ads? Vandaag leg ik het uit van het maken van de ads tot en met uitvoering. Let’s go!

Heads-up dit is Instagram Stories Ads

Nog niet bekend met Instagram Stories? Dan laat ik je met onderstaande korte video zien wat het precies is.

Instagram Stories is opgezet voor de snelle gebruiker. Een video of een foto opnemen en deze voor een dag delen met je netwerk.

Ik zie dat mensen om mij heen deze optie veel gebruiken. Zelf doe ik het ook vaak omdat het een eenvoudige en snelle manier van communiceren is.

Wanneer je de stories bekijkt van een vriend zal deze al zijn stories automatisch doorzetten naar de andere mensen die je volgt. Het is dus een continue stroom van stories zonder dat je van de ene persoon naar de andere hoeft te gaan.

Dit is dan ook de reden dat ik dit artikel heb geschreven. Want met Instagram Stories Ads kun je iedereen bereiken, ook als ze jou niet volgen.

Positieve resultaten met Instagram Stories

Voordat ik je ga vertellen hoe je Instagram Stories Ads kunt inzetten, wil ik je nog even vertellen over de interessante resultaten.

Volgens Techcrunch zijn vanaf augustus tot november 2016 de gemiddelde weergaven van Snapchat Stories gedaald met 40%. Waarom dit interessant is om te weten?

Instagram heeft een 28% hogere openratio dan Snapchat. Beide kanalen hebben veel te maken met dezelfde doelgroep, enkel geven deze statistieken al aan hoe interessant het voor jou is om Instagram Stories Adverteren in te zetten.

Hoe zet je Instagram Stories Adverteren (ads) op?

Het is geen rocket-sience en wanneer je al eens een Facebookadvertentie hebt opgezet, zal het helemaal peanuts zijn.

Het begint simpelweg allemaal door in te loggen bij de Power Editor van Facebook. Mocht je hier nog geen ervaring mee hebben, klik dan hier en download mijn gratis Facebookadvertentietraining.

Eenmaal ingelogd op de Power Editor, kies je voor het aanmaken van een nieuwe campagne. Let op, je kunt enkel kiezen uit één van de volgende doelstellingen: BereikVideoweergavenConversiesAppinstallaties of Verkeer

Instagram stories adverteren

Wanneer je de campagne hebt aangemaakt, ga je naar Advertentiesets en kies je voor advertentieset maken. Dan scroll je naar beneden totdat je aankomt bij Plaatsing.

Instagram-storie-ads-met-planning

Hier kies je voor Instagram > Verhalen. Wanneer je dit hebt gedaan ga je naar Advertenties en kies je voor Advertentie maken.

Instagram stories ads advertentie aanmaken

Zoals je ziet in de afbeelding hierboven is dit proces vrijwel hetzelfde als het opzetten van een Facebookadvertentie.

Enkele punten waar je op moet letten:

  • De video of afbeelding neemt het hele mobiele scherm van de gebruiker in beslag. Zorg dus voor een verticale afbeelding met een afmeting van 1080 x 1920 pixels met een afbeeldingsratio van 9:16
  • Video’s mogen niet langer dan 15 seconden zijn en moeten onder de 2.3GB zijn met een aanbevolen minimale resolutie van 720 pixels.

 

Instagram Stories Google UTM Link

Stuur mensen niet vanuit Instagram Stories naar je homepagina. Belangrijk is dat je mensen naar een unieke landingspagina stuurt. Weet dus goed wat je doel achter de advertentie is. Maak hierbij tevens altijd gebruik van een Google UTM Link.

Met een Google UTM Link kun je de resultaten beter analyseren vanuit Google analytics. Zie het voorbeeld hieronder:

Instagram-stories-ads-Google-UTM-Link.png

Instagram Stories call-to-actionbutton

Als laatste dien je een call-to-actionbutton in te stellen. Mijn advies hierbij is simpel: wat is de actie die jij jouw doelgroep wilt laten ondernemen?

Zorg ervoor dat de call to action aansluit bij de behoefte en tevens bij de actie die zij ondernemen. Je zult zien dat de call to action een grote impact heeft op het klikratio.

Instagram stories adverteren call to action button

Test je advertentie voor lancering

Belangrijk is dat je voor lancering je advertentie test. Is alles duidelijk en speelt de video goed af wanneer je gebruikmaakt van een video?

Tevreden? Dan is het tijd om je Instagram Stories Advertentie te lanceren.

Testen van Instagram stories ads

Voorbeeld van krachtige Instagram Stories Advertenties

Je hebt hierboven geleerd hoe je eenvoudig en snel een Instagram Stories Advertentie opzet om zo bijvoorbeeld bezoekers naar jouw website te trekken. Tijd voor enkele best-practices zodat je het uiterste uit jouw Instagram Stories Advertenties gaat halen.

#1 Duidelijke call-to-actionadvertentie

Instagram Stories zijn een snelle manier van communiceren. Zorg daarom voor een duidelijke afbeelding met een duidelijk doel.

Onderstaande advertentie is eenvoudig te scannen en maakt direct duidelijk wat het doel achter de advertentie is. Daarbij hebben ze ook nog eens onderaan de tekst staan “Swipe up to get styled”.

Wanneer mensen omhoog swipen, gaan ze direct naar de website van Dailylook. Een simpele advertentie met weinig afleiding en een duidelijk doel.

De unieke coupon “INSTA10” zorgt er ook nog eens voor dat resultaten eenvoudig te analyseren zijn.

meetbare instagram stories advertenties

Bron: Social media examiner

#2 Video met een duidelijk einde

Wanneer je gebruikmaakt van een video, weet dan goed dat deze maximaal 15 seconden duurt. Wat je moet voorkomen is dat mensen voor 15 seconden lang een video bekijken en daarna overgaan naar de volgende video.

Stop daarom sowieso 2 à 3 seconden van tevoren met een stilstaand beeld. Maak aan je doelgroep duidelijk wat je wilt nadat ze de video hebben bekeken.

instagram stories ads met duidelijke einde

Bron: Social media examiner

#3 Speel in op de pijn van je doelgroep

In mijn artikel Met pijn en plezier in 4 stappen aandacht trekkenheb ik je laten zien hoe je eenvoudig de aandacht van jouw doelgroep kunt trekken. Bij jouw Instagram Stories Advertentie wil je hetzelfde doen.

Wat is de pijn van jouw doelgroep? Maak dit duidelijk en bied ze een directe oplossing.

Vele advertenties schieten het doel voorbij omdat ze niet inspelen op de pijn van de doelgroep. Zonder pijn zullen jouw advertenties minder effectief zijn.

Instagram stories advertentie - ad-gekks

Bron: Social media examiner

#4 Behoud de bekijker in de ‘Instagram-modus’

Kijk uit dat de kijker niet het idee krijgt dat hij naar een advertentie zit te kijken. Behoud de Instagramgebruiker in de Instagram-modus.

Zorg ervoor dat jouw advertentie matcht met de look en feel van Instagram. Enkel zo zal je advertentie echt effectief zijn.

De jongere doelgroep is immers niet dom en prikt al snel door de gelikte advertenties heen.

Instagram stories advertentie in dezelfde style

Let’s rock!

Klaar om aan de slag te gaan met Instagram Stories Adverteren? Ik hoop met bovenstaande punten duidelijk te hebben gemaakt hoe je deze advertentie opzet en ook echt effectief maakt.

Wil je vandaag direct aan de slag en is het je eerste keer? Download dan mijn gratis Facebookvideotraining. Je zult zien dat deze training aansluit op Instagram Stories Adverteren.

Heb je mijn hulp nodig? Bekijk dan eens mijn 1-op-1 intensieve coachingprogramma.

Succes!

 

Fotokrediet – Shutterstock Instagram

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *