7 LinkedIn-netwerktactieken voor jou als professional

Heb je al een professionele LinkedInprofielpagina opgezet? Dan is het nu tijd om een echte LinkedIn-netwerkprofessional te worden. Maar hoe pak je dat aan? Hoe vind je mensen die voor jou interessant zijn en hoe maak je op de juiste wijze een connectie? De belangrijkste tips om een echte LinkedIprofessional te worden, behandel ik vandaag in dit artikel.

Professionele LinkedInprofielpagina

Ik refereerde in de inleiding van dit artikel al aan het opzetten van een professionele LinkedInprofielpagina. Voordat je LinkedIn in gaat zetten om jouw netwerk uit te breiden, adviseer ik je om dit artikel te lezen. Het hebben van een professionele LinkedInprofielpagina is van belang als je aan de slag gaat met netwerken en mensen op jouw LinkInprofielpagina uitkomen. Je wilt dan natuurlijk een goede eerste indruk achterlaten. Ben je van mening dat jouw LinkedInprofielpagina op een professionele manier is ingedeeld, dan kun je nu aan de slag gaan met onderstaande tips.

#1 Profileer je persoonlijk

Alweer een jaar geleden had ik het er in een ander artikel over. Wanneer je met iemand wilt linken via LinkedIn mag je nooit, maar dan ook nooit gebruikmaken van de standaarduitnodiging die er als volgt uit ziet:

Standaard LinkedIn uitnodiging bericht

Wanneer je met iemand wilt linken via LinkedIn is het van belang dat je duidelijk maakt waar je die persoon van kent en waarom je met hem wilt netwerken. Zo laat je zien dat je geïnteresseerd in hem bent en uiteraard verhoog je ook nog eens de kans op een eerste contactmoment.

Mobiele gebruiker?

Het is ook mogelijk om een persoonlijke uitnodiging te versturen als je gebruikmaakt van de LinkedInapplicatie op jouw mobiele telefoon. Hieronder de uitleg voor zowel Android als iPhone.

Android

Navigeer naar het profiel van de persoon en klik in de rechterbovenhoek op de drie punten. Hier kun je kiezen voor Uitnodiging aanpassen.

Linkedin uitnodiging aanpassen AndroidiPhone

Bij de iPhone klik je eerst op de knop in de rechterbovenhoek.

iPhone- Customize LinkedIn uitnodiging

Hier kun je kiezen voor Customize invite / uitnodiging aanpassen.

Iphone - Customize LinkedIn uitnodiging

Mijn advies: Verdiep jezelf alvast in een persoon, voordat je gaat linken. Schrijf in de uitnodiging een persoonlijke boodschap die eventueel inspeelt op belangrijke momenten die zich onlangs hebben afgespeeld bij degene waarmee je wilt linken. Het connectieverzoek wordt eerder geaccepteerd én je verhoogt je kans op een daadwerkelijk contactmoment.

#2 Maak gebruik van de LinkedIn Relationship Tab

Het kan zo zijn dat je nog niet bekend bent met de LinkedIn Relationship Tab omdat deze nog niet beschikbaar is voor iedereen. Op dit moment zul je moeten wachten of je kunt contact opnemen met de klantenservice van LinkedIn. Maar wanneer je gebruik kunt maken van deze Tab dan adviseer ik je om dat direct te doen.

Wat is de LinkedIn Relationship Tab

Wanneer je met iemand een connectie hebt via LinkedIn, kun je via de LinkedInprofielpagina van die persoon informatie toevoegen die van belang is om een betere connectie te krijgen. Hieronder leg ik de hoofd-features uit. Om niet de eer aan mijzelf te houden, deze informatie komt van: Social Media Examiner.

Linkedin relationship tab

Zie welke berichten je met elkaar hebt gedeeld

Wanneer je al eerder in contact bent geweest met de connectie, worden de meest recent berichten vertoond. Op deze manier kun je goed in de gaten houden wanneer het laatste contactmoment was via LinkedIn.

Linkedin Relationship tab directe berichten

Toevoegen van notities

Stel dat je een persoon tijdens het netwerken bent tegengekomen en dat er tijdens het gesprek belangrijke informatie is gedeeld. De Relationship Tab biedt de mogelijkheid tot het plaatsen van deze belangrijke informatie onder de connectie zelf. Op deze manier kun je deze informatie nalezen in de notities wanneer je een connectie weer tegenkomt op LinkedIn er er zodoende naar verwijzen.

LinkedIn relationship tab notities

Herinnering voor follow-ups

Deze optie vind ik zelf echt geweldig. Het biedt de mogelijkheid om een betere connectie te krijgen met een persoon. Door het gebruikmaken van herinneringen kun je instellen dat je regelmatig een melding wilt krijgen van die persoon waardoor je ervoor zorgt dat je met elkaar in contact blijft. Wanneer je de herinnering ontvangt kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld een privébericht te sturen en te polsen hoe het met je connectie gaat of kun je bijvoorbeeld op een eerder gesprek terugkomen. Door het gebruik van herinnering zorg je er dus eenvoudig voor dat een relatie niet doodbloedt. Want geef eerlijk toe: met hoeveel connecties heb jij regelmatig contact via LinkedIn?

LinkedIn relationship tab herinnering

 

Mijn advies: Wanneer je effectief gebruik wilt maken van de LinkedIn Relationship Tab, zou ik niet bij al jouw connecties deze informatie invullen want dit neemt redelijk wat tijd in beslag. Focus je enkel op de belangrijkste connecties zoals bijvoorbeeld potentiële leads.

#3 Benader mensen die jouw profiel hebben bekeken

Wanneer je in contact wilt komen met potentiële leads, dan adviseer ik je om dagelijks te kijken wie jouw profiel heeft bekeken. Mensen die jouw profiel bekijken hebben hier namelijk vaak een reden voor. Dus waarom niet even polsen wat de reden was dat jouw profiel is bekeken?

Mijn advies: Stuur niet enkel een bericht met de vraag waarom hij jouw profiel heeft bekeken. Dit komt nogal vreemd over. Kijk naar het profiel van de persoon en kijk waar hij zich mee bezighoudt. Misschien hebben jullie wel matchende eigenschappen en is het juist interessant voor beide partijen om met elkaar in contact te komen.

#4 LinkedInzoekfunctie omzetten naar lead generator

Als je de basisfuncties kent van LinkedIn, dan ben je als het goed is ook bekend met de zoekfunctie binnen LinkedIn. Wanneer je bezig  bent met netwerken of zoekende naar leads dan is het gebruikmaken van deze zoekfunctie een echte pre.

Zoekfunctie Linkedin

Maar wist jij dat je deze zoekfunctie om kunt zetten in een echte lead generator? Wat je moet doen is zeer eenvoudig en binnen 1 minuut heb jij jouw LinkedIn Lead Generator opgezet.

Opzetten LinkedIn Lead Generator

Wat je eerst moet doen bij het opzetten van de LinkedIn Lead Generator is het aangeven van de juiste zoekwoorden in de zoekfunctie van LinkedIn. Zoals je hierboven ziet in de afbeelding zoek ik op “marketing manager”. Mocht het zo zijn dat er binnen jouw branche verschillende functies van belang zijn, dan kun je gebruik maken van modifiers. Hieronder een voorbeeld:

zoekfunctie LinkedIn modifiers

Wanneer je tevreden bent met de zoekopdracht klik je op zoeken en op dat moment krijg je een overzicht te zien van iedereen die overeenkomt met de functies die je in de zoekopdracht hebt ingevuld. Wanneer het overzicht klopt kies je ervoor om deze zoekopdracht op te slaan.

Linkedin-zoekopdracht-opslaan

Wanneer je op Zoekopdracht opslaan hebt geklikt, krijg je nu de mogelijkheid om aan te geven hoe vaak je wilt dat de lijst met personen naar jouw e-mail wordt verstuurd. Aan de hand van deze lijst kun je nu wekelijks of bijvoorbeeld maandelijks actief aan de slag gaan met het in contact komen met eventuele potentiële leads. Voilà, jouw LinkedIn Lead Generator is in werking gesteld!

Linkedin lead generator

 #5 Lid worden van interessante groepen

Wanneer je LinkedIn echt strategisch in wilt zetten dan is het gebruik maken van LinkedIngroepen een slimme keuze. Enkel door de jaren heen zijn er vele groepen die meer gebruikt worden als “website farms”. Hiermee bedoel ik: groepen waar de interactie laag is en mensen enkel nog linkjes plaatsen naar hun eigen website. Maar wees gerust, ik heb voor jou de tips voor het vinden van interessante groepen.

Vind LinkedIngroepen met hoge interactie

Wanneer je denkt een interessante groep te hebben gevonden via LinkedIn, is het van belang om eerst te kijken hoe hoog de interactie in deze groep is. Je kunt dit eenvoudig doen door naar de groepsstatistieken van de desbetreffende groep te gaan.

linkedin-groepstatistieken

Wanneer je dit hebt gedaan kun je bij het tabblad activiteiten zien hoe hoog de interactie is. Van belang is dat je goed kijkt naar de verhouding Commentaren en Discussies. Het aantal commentaren moet hoger zijn dan het aantal discussies. Commentaren staan namelijk voor het aantal reacties dat geplaatst is en discussies staat voor het aantal aangemaakte nieuwe berichten op de pagina zelf. Wanneer deze verhouding positief is, adviseer ik jou enkel nog om onderstaande stap uit te voeren.

Linkedin groep interactie

 

Controle op interessante leads

Wanneer je van mening bent dat de interactie in de groep hoog genoeg is, controleer je of de juiste doelgroep zich bevindt in deze groep. Je kunt dit eenvoudig doen door nogmaals naar de groepsstatistieken te gaan en nu naar het tabblad Demografische Gegevens  te kijken. Wanneer je deze handeling hebt uitgevoerd krijg je een duidelijke overzicht van welke doelgroep actief is in deze groep op basis van: Senioriteit, Functie, Locatie en Bedrijfstak.

Linkedingroep functies en demografische gegevens

 #6 Likeability opbouwen in LinkedIngroep

Wanneer je zoals in stap 5 omschreven de groepen hebt gevonden die voor jou interessant zijn, is het nu aan jou de taak om te gaan starten met het opbouwen van connecties in deze groepen. Van belang hierbij is dat je laat zien dat je van toegevoegde waarde bent voor deze groep. Hierbij adviseer ik jou om gebruik te maken van mijn korte LinkedInstappenschema.

  1. Stel jezelf voor: Wanneer je lid wordt van een groep, kun je het beste een nieuwe discussie aanmaken en jezelf hierbij voorstellen. Zorg ervoor dat je duidelijk maakt in deze introductie hoe jij van meerwaarde zult zijn in deze groep.
  2. De eerste maand enkel reageren: Wanneer je wilt werken aan jouw Likeability adviseer ik je om de eerste maand enkel te reageren op discussies. Hierdoor laat je jouw gezicht zien en zorg je ervoor dat andere leden zien dat je hier bent om meerwaarde te bieden en mensen te helpen.
  3. De tweede maand discussie starten: Wanneer je na de eerste maand nog steeds van mening bent dat deze groep interessant voor jou is, kun je nu beginnen met het aanmaken van een nieuwe discussie. Zorg ervoor dat wanneer je een verwijzing plaatst naar jouw website, dat je altijd duidelijk maakt waarom en zorg ervoor dat je de discussie interessant genoeg maakt door er een stelling van te maken.

#7 Versturen van directe berichten zonder connectie

Wil je met iemand in contact komen zonder dat je een connectie hebt, dan moet je al snel kiezen voor de betaalde optie van LinkedIn om directe berichten te versturen. Dit is echter helemaal niet nodig als je beheerder bent van een LinkedIngroep. Ja, dat lees je goed! Gratis directe berichten sturen zonder het hebben van een connectie. Je hoeft enkel beheerder te zijn van een groep en op dat moment kun je mensen persoonlijke bereiken door middel van een direct bericht.

LinkedIn direchte berichten gratis versturen

Extra advies bij dit artikel

Door gebruik te maken van bovenstaande tips zorg je ervoor dat je op een snelle manier jouw netwerk opbouwt en op regelmatige basis onderhoudt. Uiteraard kost het onderhouden van jouw LinkedIn-netwerk tijd, daarom adviseer ik jou ook om een vaste dag in de week te nemen dat je bijvoorbeeld 30 minuten aan de slag gaat met mijn tips. Als je consistent bezig bent met LinkedIn ben ik ervan overtuigd dat je hier meer business uit kunt halen. Maar vergeet hierbij niet het woord consistent. Alles op het gebied van marketing draait om consistentie dus neem voor jezelf het besluit of je hieraan wel of niet wilt beginnen.

Klaar voor een echte LinkedIn-netwerkspecialist te worden?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het netwerken via LinkedIn. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *