MEER ZICHTBAARHEID EN INVLOED OP LINKEDIN

Maak je gebruik van LinkedIn en wil je meer zichtbaarheid, beter gevonden worden in de zoekresultaten van LinkedIn en meer afspraken genereren? Ben je van mening dat jouw LinkedInprofiel niet meer up-to-date is of denk je dat je nog niet alle mogelijkheden van LinkedIn benut?

Vandaag laat ik jou zien hoe jij het maximale uit jouw LinkedInprofiel haalt, zodat jouw zichtbaarheid toeneemt en mensen eerder contact met jou opnemen.

Waarom is LinkedIn zo belangrijk?

LinkedIn is het zakelijke netwerk voor bedrijven en ondernemers. Maak jij er zelf al actief gebruik van? LinkedIn is namelijk meer dan enkel het hebben van een online curriculum vitae. LinkedIn is jouw digitale identiteit en jouw opdrachtgevers nemen jou via dit kanaal vaak onder de loep. Ze beoordelen je op de informatie die aanwezig is op jouw LinkedInprofiel en dit beïnvloedt hoe ze over jou denken. Het is dan ook belangrijk om jouw LinkedInprofiel zo in te richten dat je de juiste doelgroep aanspreekt en invloed op ze kan uitoefenen.

Ben je klaar voor het upgraden van je LinkedInprofiel to the next level? Let’s go!

#1 De kracht van een goede profielafbeelding

Jouw profielafbeelding op LinkedIn is allesbeslissend en het aller-, aller-, allerbelangrijkste gegeven op jouw profiel, want die is zichtbaar over het hele LinkedInkanaal. Of het nou is via jouw eigen pagina, de tijdlijn van LinkedIn, in LinkedIngroepen of andere activiteiten waar je aan het communiceren bent. Jouw profielafbeelding is overal en altijd aanwezig.

Zorg daarom voor een goede LinkedInprofielafbeelding. Wat is een goede LinkedInprofielafbeelding?

Een goede LinkedInprofielafbeelding is…

een foto waarbij je in de camera kijkt met een echte lach op je gezicht. Vanuit de psychologie staan oogcontact en een lachend gezicht voor het creëren van een connectie en vertrouwen. Dus als je dat nog niet hebt, laat je zo snel mogelijk een lachende foto waarbij je in de camera kijkt zien op jouw LinkedIn-profiel. Het werkt echt!

LinkedIn profiel afbeelding

#2 Zorg voor een goede headline

Wanneer mensen gebruikmaken van de zoekfunctie en jouw profiel komt naar voren, dan is een goede headline allesbepalend. Met de headline komt iemand er binnen enkele seconden achter of jij wel of niet de persoon bent waar hij naar zoekt. Het is daarom ook naast het hebben van een goede profielafbeelding, van groot belang dat je tijd investeert in het schrijven van een goede headline.

Een goede headline bestaat uit…

een korte beschrijving waarmee je de juiste doelgroep benadert. Verwerk onderstaande punten in de headline:

  • Wie ben je? Maak kort en snel duidelijk wie je bent.
  • Wie help je? Maak duidelijk welk type klanten je helpt. Hoe meer je dit kunt nichen, hoe sneller iemand zich aangesproken voelt. Zeg daarom niet dat je iedereen helpt, want hierdoor zal de bezoeker zich niet aangesproken voelen.
  • Hoe help je? In een korte zin maak je duidelijk hoe jij de bezoeker kan helpen.

Wanneer je bovenstaande punten hebt verwerkt in jouw headline, is de kans vele malen groter dat mensen nu op jouw LinkedInprofiel gaan klikken. Bovenstaande punten laten namelijk duidelijk zien of jij wel of niet kunt helpen en tevens of hij het type klant is die jij kan helpen. Nichen is daarom ook key in een goede headline anders voelt niemand zich aangesproken.

#3 Eenvoudig contact met jou opnemen

Wanneer je de interesse hebt gewonnen van jouw doelgroep, is het van belang dat iemand snel en eenvoudig contact met je kan opnemen. Zorg er daarom voor dat jouw contactgegevens aanwezig zijn. Denk hierbij aan het meenemen van jouw contactgegevens in je “overzicht / summary” en geef daarbij tevens duidelijk aan via welke website mensen meer over jou te weten kunnen komen.

Bonustip call to action LinkedIn

Wanneer je mensen snel vanuit LinkedIn naar jouw website wilt krijgen, is het plaatsen van projecten en publicaties via LinkedIn dé bewezen manier. Bij het aanmaken van een project of publicatie kun je namelijk een hyperlink toevoegen, zodat wanneer mensen op het project of de publicatie klikken, ze direct worden meegenomen naar jouw website. Ga daarom uitermate slim om met deze methode door mensen bijvoorbeeld een gratis e-book aan te bieden of een andere interessante call to action die niet aan de aandacht van jouw doelgroep mag ontsnappen.

Linkedin marketing privacy instellingen

#4 Integreer de 7 P’s

De 7 P’s? Jazeker, de 7 P’s zijn enorm krachtig om de juiste mensen aan te trekken via jouw LinkedInprofiel. Door het integreren van onderstaande 7 P’s ben ik er van overtuigd dat je meer doelgroepgerichte bezoekers / aanvragen op jouw pagina krijgt via LinkedIn. Here we go:

  • Wees [P]ersoonlijk – Je schrijfstijl op LinkedIn is in de eerste persoon. Veel mensen denken dat schrijven in de derde persoon professioneler is of meer autoriteit geeft. Dit is helaas niet waar. Je wilt juist mensen aanspreken via jouw LinkedInprofiel en een eerste connectie met ze maken.
  •  Laat je [P]assie zien – Wanneer je mensen op een positieve manier wilt bereiken, is het ontzettend belangrijk dat je ze laat zien hoeveel passie je voor jouw werk hebt. Geef ze het gevoel dat ze niet anders kunnen dan voor jou kiezen omdat jij helemaal into jouw business bent.
  • Laat je [P]erspectief zien – Maak duidelijk wat je doet.
  • Welke [P]roblemen los jij op? – Door duidelijk te maken welke problemen jij voor jouw doelgroep oplost, kan een bezoeker zichzelf makkelijker identificeren en erachter komen of jij daadwerkelijk zijn probleem kan oplossen.
  • Wie zijn de [P]eople die jij helpt? –  Zoom in op jouw specifieke doelgroep.Vertel niet dat je iedereen helpt, maar probeer daadwerkelijk in te zoomen op jouw doelgroep. Wanneer je zo specifiek mogelijk bent, is de kans ook groter dat de bezoeker zich aangesproken voelt. Hoe krachtig zou het immers zijn dat je zegt dat je tandartsen helpt en dat de bezoeker een tandarts is. Kaboom! Big hit!
  • Hoe ga je het [P]roces met de klant aan? – Hierin wil je duidelijk maken hoe je mensen van A naar B helpt, waarom jij het anders aanpakt dan andere concullega’s en wat nou daadwerkelijk uniek is aan jouw plan van aanpak. Je wilt hierbij jezelf onderscheiden tegenover anderen en laten zien aan de bezoeker dat hij echt voor jou moet kiezen.
  • Wat is de ultieme [P]ay-off voor jouw klant? – Wanneer een klant voor jou kiest, wat is dan de ultieme belofte die jij hem doet? We hebben het hierbij niet over meer geld genereren of andere zweverige pay-offs. Probeer met de pay-off het onderbuikgevoel van de bezoeker te raken door woorden te gebruiken waarmee hij zichzelf kan identifceren, zoals: Ik help mensen met het opnemen van video’s die hun doelgroep daadwerkelijk aanspreken. Deze tekst is beter dan: Ik realiseer video’s waardoor bedrijven meer omzet gaan genereren. Een pay-off moet uniek en onderscheidend zijn.

#5 Topvaardigheden & aanbevelingen

Wist jij dat LinkedIntopvaardigheden zorgen voor een betere zichtbaarheid? Yes it does! Vele mensen onderschatten de kracht van topvaardigheden en zijn van mening dat de aanbevelingen vele malen belangrijker zijn. Aanbevelingen zijn inderdaad goed om jouw bezoekers ervan te overtuigen dat zij ook zaken met jou moeten gaan doen, maar topvaardigheden daarbij zijn enorm krachtig wanneer je beter gevonden wilt worden via de zoekfunctie van LinkedIn. Door het genereren van veel topvaardigheden voor bijvoorbeeld online marketing neemt de kans toe dat mensen mij via het zoekwoord online marketing beter zullen vinden via de zoekmachine van LinkedIn.

LinkedIn marketing endorsements en aanbeveling

Bovenstaande topvaardigheden zijn nog niet voldoende. Wat je wilt, is uitstijgen boven de 100 topvaardigheden die belangrijk zijn in jouw markt en tevens waar mensen ook op zoeken via de zoekfunctie van LinkedIn zelf. Wanneer je boven de 99 zit bij een specifieke topvaardigheid zal dit worden aangegeven met 99+. Je kunt zelf aangeven hoe de opbouw van deze topvaardigheden moet zijn. Hierbij kun je dus de meest belangrijke topvaardigheden bovenaan positioneren, zodat deze direct zichtbaar zijn voor jouw doelgroep.

Een tip voor meer topvaardigheden & aanbevelingen

Wil je simpelweg meer topvaardigheden of aanbevelingen? Ga dan naar het profiel van een persoon die je goed kent en ken hem of haar eerst vaardigheden en een aanbeveling toe. Wanneer je dit hebt gedaan, voelen mensen zich sneller verplicht om hetzelfde ook bij jou te doen. De kracht van wederkerigheid. 

#6 Maak je profiel openbaar

Vergeet niet om jouw contactgegevens op openbaar te zetten in de privacy-instellingen. Vaak staan de privacy-instellingen zo ingesteld dat niemand jouw contactgegevens kan zien. Controleer deze daarom en zet jouw contactgegevens open voor iedereen, zodat mensen die geen connectie met jou hebben, wel jouw contactgegevens kunnen zien.

Zorg er daarbij voor dat je de belangrijkste gegevens bovenaan jouw LinkedInprofiel zet. Je kunt eenvoudig de verschillende blokken verschuiven en zo de belangrijkste informatie bovenaan zetten. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een call to action waarbij mensen een gratis e-book kunnen downloaden zoals omschreven in punt 3? Zet deze dan helemaal bovenaan, zodat de kans groter is dat mensen daadwerkelijk ook jouw e-book gaan downloaden.

#7 Vul je geheel profiel in

LinkedIn is net zoals Google een engine, namelijk een people search engine! De kracht van LinkedIn en de zoekfunctie is dat je snel en eenvoudig in contact kunt komen met de juiste mensen. Belangrijk is dan ook dat je alles op alles zet om jouw profiel zo compleet mogelijk in te vullen, zodat je ook beter gevonden wordt via de search-engine van LinkedIn. De volgende factoren spelen een belangrijke rol om beter gevonden te worden via de search-engine van LinkedIn

Wat maakt je beter vindbaar via LinkedIn…

  • Een compleet profiel: LinkedIn geeft het zelf ook aan, het is van uiterst belang om je profiel goed in te vullen. Een profiel dat goed ingevuld is, heeft gemiddeld 40x meer kansen voor interessante opdrachten en connecties.
  • Connecties: Wanneer iemand zoekt naar een online marketeer, dan zal hij het eerst mensen zien waarmee hij een 2e-graads of natuurlijk 1e-graads-connectie heeft. Belangrijk is daarom ook om met zoveel mogelijk mensen te linken die je kent, zodat je ook eenvoudiger via hun netwerk gevonden wordt.
  • Gedeelde groepen: Het lid worden van groepen is enorm belangrijk. Wanneer je namelijk lid bent van een groep en iemand in die groep zoekt via de LinkedInfunctie naar bijvoorbeeld een online marketeer, dan is de kans groter dat hij mij zal vinden omdat ik in dezelfde groep als hij zit.
  • De juiste zoekwoorden: Zorg ervoor dat je de juiste zoekwoorden verwerkt in je LinkedInprofiel, zodat je beter gevonden kunt worden. Denk hierbij aan het verwerken van zoekwoorden in de volgende secties: headline, samenvatting profiel, werkervaring, vaardigheden en interesses.

De elementen van beter gevonden worden

LinkedIn zoekresultaten

#8 Vergroot je bereik

Wanneer je LinkedIn actief gaat inzetten, wil je wekelijks werken aan het vergroten van jouw bereik. Je kunt dit eenvoudig doen door aan de slag te gaan met bovenstaande punten én de 3 extra belangrijke tips voor jou om je netwerk te vergroten:

A. Update minimaal 1x per dag

Je kunt je bereik eenvoudig vergroten door minimaal 1x per dag iets te plaatsen. Waar bij Facebook het organische bereik erg laag is, bereik je per bericht via LinkedIn ongeveer 60% van je netwerk.

B. Bekijk mensen waarmee je wilt linken

Kijk je zelf ook regelmatig naar de mensen die jouw profiel hebben bekeken? De kans is dan al snel groot dat je ook op hun profiel gaat kijken. Dit trucje kun je dan ook andersom doen. Wanneer je in contact wilt komen met interessante mensen, kun je hun profiel gaan bekijken waardoor je onder hun aandacht komt. Wanneer je ziet dat hij of zij op dat moment ook op jouw profiel gaat kijken, kun je hem benaderen en vragen of hij het interessant vindt om nader kennis te maken.

C. Personaliseer je uitnodigingen

Ben jij het ook zo zat, die standaardteksten die LinkedIn automatisch mee geeft wanneer je iemand uitnodigt? Mijn advies is om deze uitnodigingstekst altijd aan te passen. Begroet mensen, laat weten waar je elkaar van kent en laat tevens weten waarom je wilt linken. Door het personaliseren van de uitnodiging is de kans op eerste interactie enorm groot! Ik doe het zelf en het werkt echt geweldig.

#9 Lees mijn andere artikelen

Door het uitvoeren van bovenstaande 8 stappen ben ik er van overtuigd dat je meer uit LinkedIn gaat halen dan dat je nu al kreeg. Ik heb nog 3 andere belangrijke artikelen voor jou die je zeker weten even moet doornemen. Wanneer je onderstaande 3 artikelen hebt gelezen en dit artikel ook, dan ben je echt klaar om maximaal rendement te halen uit LinkedIn.

Met welke tips ga jij aan de slag?

Ik ben erg benieuwd welke  tips voor jou echte eye-openers waren. De 9 tips in dit artikel hebben mij enorm geholpen bij het vergroten van mijn netwerk en tevens met het in contact komen met interessante mensen. Wanneer de 9 tips te veel werk zijn dan zou ik eerst de belangrijkste voor jezelf eruit pakken en daarna de rest oppakken. Doe het echt, want ze helpen jou!

Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *