In 9 stappen een professionele LinkedInprofielpagina (1)

Ben jij van mening dat je nog niet alles uit LinkedIn haalt en dat jouw LinkedInprofiel toe is aan een professionaliseringsslag? Door de ontwikkelingen op LinkedIn zijn er vele nieuwe mogelijkheden voor het optimaliseren en aantrekkelijker maken van jouw persoonlijk profiel. In dit artikel ga ik samen met jou de gehele LinkedInprofielpagina doornemen en ik laat je stap voor stap zien hoe jij ervoor kunt zorgen dat jouw LinkedInprofiel tot in de puntjes geprofessionaliseerd wordt.

Waarom LinkedIn?

Of je nu een ondernemer bent, werknemer, werkzoekende of student, LinkedIn is het zakelijke netwerk maar tevens ook het kanaal voor het presenteren van jouw digitale visitekaartje. Dagelijks zijn er via LinkedIn vele mensen actief. In Nederland spreken we al over minstens 5.100.000 gebruikers. Wanneer je gebruikmaakt van LinkedIn biedt het jou de mogelijkheid om op een snellere manier jouw netwerk uit te breiden, nieuwe leads te werven en deel te nemen aan groepen die discussiëren over onderwerpen die voor jou van belang zijn. Kortom, ik adviseer je om “no-matter-what” een LinkedInprofiel aan te maken en deze te professionaliseren aan de hand van onderstaande stappen.

#1 Professionele profielfoto met een glimlach

Nog te vaak zie ik LinkedInprofielen met een onprofessionele foto. Hierbij moet je denken aan een foto van lage kwaliteit, een vakantiefoto of een foto waarbij een persoon niet in de camera kijkt of niet echt een gelukkige uitstraling heeft.

Bij een website geldt dat de eerste 50 milliseconden van belang zijn voor het beoordelen van die site, dit is bij een foto ook het geval. Zorg er daarom altijd voor dat je gebruikmaakt van een professionele foto waarop je glimlacht. Waarom een glimlach? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat wanneer je een foto ziet van een persoon met een echte glimlach, dat deze lach ervoor zorgt dat jij jezelf ook gelukkig gaat voelen. En dat is uiteraard ook wat je wilt wanneer mensen jouw LinkedInprofiel bezoeken: je wilt dat ze een gelukkig gevoel krijgen, dat er al een eerste stap tot een onlineconnectie komt wat eventueel kan leiden tot een nieuwe connectie of nieuwe lead.

Mijn advies: Investeer in een professionele fotograaf die jou op een persoonlijke manier kan vastleggen. Een glimlach hoor je niet te faken, maar deze hoort echt te zijn. In onderstaande afbeelding zie je al snel wat het verschil is tussen een “fake smile” en een echte lach!

linkedin-profiel foto - fake smile en echte gimlach
Bron: Bufferapp – The Science of Smiling

#2 Professionele kopregel

Het hebben van een professionele kopregel is naast het hebben van een professionele profielfoto één van de belangrijkste elementen voor het winnen van de aandacht van de bezoeker. In onderstaande afbeelding zie je dat ik zoekende ben naar “Wouter Kleinsman” en hierbij komen in het overzicht duidelijk naar voren: mijn profielfoto, met daarbij de kopregel waarin ik duidelijk maak waar ik mensen bij help. Dit zorgt ervoor dat de persoon die zoekende is, in één oogopslag ziet of ik wel of niet interessant voor hem ben.

linkedin-zoeken-op-linkedin-profielen

Mijn advies: Verplaats je in jouw doelgroep en bedenk wat voor ze van belang is. Weet dus goed: tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt en hoe jij die problemen oplost. Maak hier een eye-catching tekst van.

linkedin-professionele-kopregel

#3 Openbare profiellink

Wanneer je jouw Linkedinprofiel hebt aangemaakt, krijg je van LinkedIn altijd een standaard URL mee die niet echt praktisch is om door te geven aan jouw connecties. Claim dan ook direct, “wanneer deze nog beschikbaar is”, jouw persoonlijke URL. Door het claimen van jouw persoonlijke url wordt de link korter en daardoor praktischer in gebruik. Het aanpassen van de openbare link is eenvoudig en binnen enkele seconden gedaan. Zie in onderstaande afbeelding hoe je dit doet:

Linkedin persoonlijk url claimen

Mijn advies: Wanneer je jouw persoonlijke URL instelt, zorg dan dat die gelijk is aan die op de andere online kanalen waar je  actief bent. Dit zorgt voor consistentie maar tevens is het ook handiger voor mensen die je willen opzoeken via andere online kanalen.

#4 Persoonlijke samenvatting

Een vaak nog onderschatte sectie is de persoonlijke samenvattingDe persoonlijke samenvatting is zowel belangrijk voor het introduceren van wie je zelf bent als voor het focussen op een tekst die geoptimaliseerd is voor de zoekmachine. Tevens kun je ook deze samenvatting versterken door middel van een foto, video of presentatie. Laat ik het hieronder even duidelijk uitleggen:

Introduceren van jezelf

Een van de redenen waarom mensen met jou zaken doen is de sociale connectie die ze met jou voelen. Maar hoe creëer je nou zo’n sociale connectie? Het schrijven van een persoonlijke samenvatting is een stap in de goede richting. Belangrijk hierbij is dat je de tekst schrijft in de ik-vorm en dat je de tekst richt op de lezer zelf. Houd het daarom persoonlijk en spreek gericht tot de persoon die de tekst leest. Op deze manier zorg je ervoor dat de lezer zich aangesproken voelt. Je kunt het vergelijken met dit artikel waarin ik mijzelf tot jou richtDaarnaast is het van belang dat je de lezer duidelijk maakt hoe jij met jouw diensten / producten zijn probleem oplost. Maak de lezer nieuwsgierig zodat hij ook de rest van jouw Linkedinprofiel doorneemt.

Zoekmachineoptimalisatie

Wanneer recruiters LinkedIn gebruiken, voeren ze bepaalde industriegerelateerde zoekwoorden in de zoekfunctie in die ervoor zorgen dat de juiste personen naar voren komen. Door het gebruikmaken van deze zoekwoorden in jouw persoonlijke samenvatting, zorg je ervoor dat jouw LinkedInprofiel verschijnt in de LinkedInzoekfunctie.

Mijn advies: Ontdekken op welke industriegerelateerde zoekwoorden gezocht wordt voor het vinden van een persoon met dezelfde achtergrond, ervaring of diensten zoals jij? Ga dan naar de vacaturepagina van potentiële werkgevers waar jij geïnteresseerd in bent en kies de zoekwoorden die daarbij naar voren komen.

LinkedIn - vacature pagina met zoekwoorden

Versterken met beeld

De functie voor het gebruikmaken van foto’s, video’s en of presentaties is voor de meeste LinkedInprofielen nog onbekend terrein. Wanneer je jouw persoonlijke samenvatting hebt geschreven, heb je de mogelijkheid voor het plaatsen van een media-item bij deze tekst. Stel dat je een eigen videoproductiebedrijf hebt: dan kun je onderaan jouw persoonlijke samenvatting een video presenteren die mensen vanuit jouw LinkedInprofiel kunnen bekijken. Of wat dacht je van een fotograaf die een presentatie onderaan zijn persoonlijke samenvatting zet met daarin een reeks van zijn beste foto’s.

Kortom: Wanneer je echt een opvallende persoonlijke samenvatting wilt hebben, is het gebruik maken van een media-item een echte must-have!

LinkedIn - media item bij persoonlijke samenvatting

#5 Projecten

Persoonlijk ben ik van mening dat enkel een goede persoonlijke samenvatting niet voldoende is om aan de bezoeker van jouw LinkedInpagina te laten zien waar jij je mee bezighoudt. Ik raad je daarom aan om gebruik te maken van Projecten. Bij het aanmaken van een project kun je aangeven:

  • wat voor soort project het is
  • sinds wanneer jij je hiermee bezighoudt
  • wat jouw werkzaamheden zijn

Door duidelijk jouw projecten te formuleren, zorg je ervoor dat de bezoeker helder krijgt waar jij je allemaal mee bezighoudt. Door het slim inzetten van projecten kun je ook hier zoekwoorden gebruiken waarop mensen zoeken. Hieronder zie je een voorbeeld van enkele projecten die ik verwerkt heb op mijn LinkedInprofielpagina.

linkedin - gebruik maken van projecten

#6 Ervaring

In vele branches is het hebben van een langere ervaring nog steeds een echt voordeel. Om deze reden controleren werkgevers vaak via het LinkedInprofiel hoeveel jaar jij al ervaring hebt in jouw branche. Maak dan ook tijd vrij voor het invullen van bedrijven waar jij werkzaam bent geweest en waar jij momenteel werkzaam bent om zo je ervaring aan te tonen.

Mijn advies: Maak bij iedere ervaring gebruik van de optie voor het plaatsen van een foto, video of presentatie zoals vermeld is in stap 4. Hoe meer ervaringen jij plaatst en hoe meer grafische beelden, hoe professioneler jouw profiel overkomt. Tevens heb je hier de mogelijkheid om de bezoeker door te verwijzen naar een desbetreffende pagina waar hij meer te weten kan komen over het bedrijf of jouw werkzaamheden binnen dat bedrijf.

Belangrijk: wanneer je als ervaring jouw eigen bedrijf aangeeft, zorg er dan ook voor dat jij het bedrijf koppelt aan de LinkedInbedrijfspagina. Nog steeds zie ik te veel LinkedInprofielen die niet de mogelijkheid bieden door te klikken naar de LinkedInbedrijfspagina. Een gemiste kans!

Linkedin-profiel---ervaring-van-Wouter-Kleinsman

 #7 Topvaardigheden

We weten allemaal dat wanneer jij je bezighoudt met positioneren dat het van belang is dat mensen jou zien als een autoriteit of expert in jouw branche. Dat bereik je door kennis delen maar ook door ervoor te zorgen dat andere mensen jouw vaardigheden onderschijven waar jij daadwerkelijk zo goed in bent. Mond-tot-mond- en aanbevelingsmarketing zijn nog steeds de sterkste manieren van marketing. Zorg er dan ook voor dat je eerst alle vaardigheden toevoegt die bij je passen, zodat mensen die kunnen onderschijven. Wanneer je dit goed implementeert, zorg je ervoor dat bezoekers van jouw LinkedInprofiel zien wie jou allemaal aanbeveelt op de vaardigheden die in jouw branche van belang zijn.

LinkedIn - krijgen van aanbevelingen

Mijn advies: Zorg ervoor dat je de juiste vaardigheden toevoegt aan jouw LinkedInprofiel. Hiermee bedoel ik: weet goed welke termen er in jouw branche worden gebruikt maar tevens ook dat een leek weet waar die termen / vaardigheden voor staan.

#8 Aanbevelingen

Zoals in punt 5 al vermeld is, mond-tot-mondmarketing is nog steeds de sterkste vorm van marketing. Daarom is het verzamelen van aanbevelingen ook erg belangrijk. In deze tijd checkt immers 92% van de mensen referenties voordat ze hun aanbesteding doen. Ik ben er van overtuigd dat iemand die zaken met jou wil gaan doen, eerst research doet of jij daadwerkelijk wel de aangewezen persoon bent.

Door ervoor te zorgen dat mensen een positieve referentie bij jou achterlaten, is de kans groter dat de bezoeker op jouw LinkedInprofiel beïnvloed wordt door de positieve reacties. En al helemaal wanneer de bezoeker een referentie leest over jou van een persoon die hijzelf ook kent.

LinkedIn - referenties van Wouter Kleinsman

Mijn advies: Wanneer je referenties wilt verzamelen kun je dat op 2 slimme manieren doen:

  1. Zoek naar de relatie waarvan jij een referentie wilt ontvangen en laat eerst bij die persoon een referentie achter. Hierdoor vergroot je de kans dat hij een wederdienst zal verrichten in de vorm van een referentie achterlaten bij jou. Wanneer dit niet het geval is, dan moet je uiteraard niet boos worden. Wederkerigheid moet immers van nature gaan.
  2. Maak gebruik van de optie: vragen om aanbevelingen. Bij deze optie kun je aangeven waarvoor je aanbevolen wilt worden en door wie. Vergeet hierbij niet om de standaarduitnodiging aan te passen en deze persoonlijk te maken.

Linkedin---vragen-om-een-persoonlijke-referentie

#9 Publicaties

Wanneer je een boek hebt geschreven of net zoals ik een blogger bent, is het gebruikmaken van publicaties een goede manier om deze informatie onder de aandacht te brengen van de bezoeker die actief is op jouw LinkedInpagina. Waar referenties werken bij het beïnvloeden en overtuigen van de bezoeker, helpt het vertonen van jouw geschreven boeken of artikelen bij het positioneren als expert. Tevens wil je, wanneer je een blogger bent jouw artikelen onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep. Dus waarom niet deze kans grijpen en tijd vrijmaken voor het verwerken van jouw boeken of artikelen in jouw LinkedInprofiel?

LinkedIn - publicaties gebruiken

Overige mogelijkheden

Dit zijn de negen belangrijkste stappen voor het opzetten van een professioneel LinkedInprofiel. Uiteraard zijn er binnen LinkedIn nog vele andere mogelijkheden voor het verwerken van belangrijke informatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Onderscheidingen en prijzen en andere informatie die van belang is om te vertonen aan de bezoeker op jouw profielpagina. Voor een overzicht van alle mogelijkheden dien je enkel onderstaande handeling te verrichten:

Linkedin--toevoegen-van-meer-onderdelen

Klaar voor het opzetten van een Professionele LinkedInprofielpagina?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opzetten van een Professionele LinkedInprofielpagina. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *