LinkedInadverteren: een conversiegericht 5-stappenplan

Wil je aan de slag gaan met LinkedInadverteren, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Wil je het uiterste uit jouw LinkedInadvertentiebudget halen? Gebruik dan vanaf vandaag mijn conversiegericht LinkedInadvertentieplan.

Adverteren via LinkedIn is duur, maar als ik kijk naar de kwaliteit van conversies die mijn klanten eruit halen, dan is het op business-2-businessvlak erg waardevol. Belangrijk hierbij is wel dat je een plan hebt, zodat je niet binnen enkele dagen jouw advertentiebudget ziet oplossen in digitale lucht.

Wil je een goed conversiegericht plan opzetten? Volg dan nu mijn 5 stappen op.

#1 Begin met selecteren en informeren

Wanneer je aan de slag gaat met het opzetten van jouw LinkedInadvertentie, is het van belang dat je niet direct het genereren van nieuwe klanten als doelstelling neemt. De kans is namelijk groot dat mensen jou nog niet kennen en je daarom ook niet vertrouwen. Hoe goed en leuk je advertentie erop dat moment dan zal uitziet, de kans is groot dat mensen binnen enkele seconden weer van jouw pagina af zijn.

Begin daarom met het maken van een selectie van mensen die je wilt bereiken. Maak hierbij een bewuste keuze en probeer niet iedereen te bereiken via LinkedIn om maar een groot bereik te hebben. Vergeet immers niet dat adverteren via LinkedIn behoorlijk prijzig is. Wanneer je een selectie hebt gemaakt van de mensen die je wilt bereiken door middel van jouw advertentie, is het van belang dat je begint met informeren.

Beginnen met informeren

Nee, je wilt mensen niet naar een landingspagina sturen waar je vertelt hoe geweldig je bent. Stuur mensen naar enkele goede artikelen die je geschreven hebt over jouw product of dienst. Denk aan artikelen die inspelen op de problemen waar jouw doelgroep tegen aanloopt en waarmee je hun vertrouwen kunt winnen.

Heb je een tuiniersbedrijf? Schrijf dan artikel over waar bedrijven op moeten letten bij het onderhouden van hun groen. Een telecombedrijf? Geef mensen tips over hoe ze kosten kunnen besparen. In deze eerste stap wil je waardevolle artikelen schrijven en mensen vanuit jouw advertentie doorzetten naar deze artikelen zodat jij hun vertrouwen kunt winnen.

Houd deze strategie ongeveer 3 à 4 weken vol. Blijf enkel mensen bereiken met waardevolle artikelen en schakel daarna over naar stap 2.

#2 Van artikelen richting een landingspagina

Wanneer je ongeveer 4 weken jouw LinkedInadvertenties hebt gericht op het informeren van jouw doelgroep, is het nu van belang dat je deze doelgroep opnieuw gaat benaderen. Alleen zo zet je deze oriënterende doelgroep door naar een landingspagina die ook als hoofddoel informeren heeft.

“Waarom nog steeds informeren?” denk je misschien. Enkel met een aantal artikelen win je nog niet het vertrouwen van jouw doelgroep voor de volle 100%. Je wilt ze voorzien van meer informatie die belangrijk is tijdens hun oriëntatieproces. Nu speelt wél de vraag hoe je bezoekers die voorheen jouw artikel hebben gelezen, richting jouw landingspagina krijgt.

Remarketing via LinkedIn niet mogelijk, wat nu?

Ik houd van slimme marketing, want met slimme marketing kun je veel geld besparen. Wanneer jouw bezoekers één van jouw artikelen hebben gelezen, wil je deze mensen opvangen in een remarketinglijst. Helaas is remarketing via LinkedIn (op dit moment) nog niet mogelijk, dus moeten we een andere manier verzinnen om de bezoekers terug te halen naar de landingspagina. Je kunt hierbij het beste kiezen voor Facebook eventueel in combinatie met Google-remarketing. Deze 2 vormen van remarketing zijn erg goedkoop en tevens spenderen wij vele uren per dag op deze 2 kanalen.

Remarketing richting jouw landingspagina

Wanneer je remarketing toepast, is het zaak om de bezoekers van stap 1 mee te nemen naar jouw landingspagina. Op deze landingspagina wil je meer waardevolle informatie delen over het desbetreffende product of dienst. Denk hierbij aan een overzicht van een reeks artikelen over het product, casestudies, referenties, brochures en eventueel bedrijfsinformatie. Wat je hierbij nog niet wilt doen, is de landingspagina inrichten voor conversies. Vergeet immers niet dat de bezoeker nog steeds in zijn oriëntatieproces zit. Wat je uiteraard wel kunt doen (en wat ik zou doen), is een inschrijfformulier onderaan de landingspagina zetten. Mensen die wel klaar zijn voor het doen van zaken hebben dan wel de mogelijkheid voor het achterlaten van hun gegevens.

#3 Van oriëntatie richting evaluatie

Wanneer de bezoeker bovenstaande 2 stappen heeft doorlopen, is de kans erg groot dat hij voldoende informatie heeft verzameld  in zijn oriëntatieproces. Op dit moment wil je nog niet gaan verkopen aan jouw doelgroep. In ieder geval.., je hebt verkopen niet als doel. Wat je nu namelijk wilt doen, is de bezoeker overtuigen om met jou zaken te gaan doen wat uiteindelijk zal leiden tot een nieuwe klant.

Remarketing en overtuiging

Waneer de bezoeker de landingspagina heeft bezocht, wil je deze bezoeker opslaan in een nieuwe remarketinglijst zodat je hem vanuit hier kunt gaan overtuigen. Je kunt dit het beste doen door een aparte pagina op te stellen. Op deze pagina maak je een casestudie aan van een bedrijf dat het desbetreffende product of dienst heeft afgenomen. Deze casestudie moet inspelen op het probleem van de klant en laten zien hoe het probleem is opgelost.

Op deze pagina wil je bij de casestudie een duidelijke button of formulier plaatsen waar jij de bezoeker de directe mogelijkheid biedt om het product of dienst af te nemen. Deze hele pagina moet het overtuigen van de bezoeker als doel hebben, wat je uiteraard het beste kunt doen door te laten zien hoe jij het probleem (wat hij hoogstwaarschijnlijk ook heeft) voor andere bedrijven hebt opgelost.

#4 Van evaluatie naar aankoop

Als de bezoeker jouw casestudie heeft gelezen en op dat moment nog niet direct zijn gegevens achterlaat, wil je toch meteen starten met het binnenhalen van deze potentiële klant. De kans dat de bezoeker interesse heeft in jouw dienst of product is nu immers vele malen groter dan toen je hem bereikte met jouw artikelen. Je wilt er dan ook voor zorgen dat je nu de deal sluit.

Remarketing en het sluiten van de deal

Wanneer de bezoeker op jouw casestudie-pagina actief is geweest, wil je deze bezoeker en tevens andere bezoekers opvangen op een nieuwe remarketinglijst. Deze lijst van mensen krijgt een nieuwe advertentie te zien, waarmee jij ze meeneemt naar een salespagina. Op deze salespagina wil je mensen nog kort instrueren over het product in combinatie met een eventuele product- of dienstvideo, gevolgd door unique selling points (USP’s) en een duidelijke actieknop of een formulier waar hij zijn gegevens kan achterlaten.

Wanneer de bezoeker op dit moment nog aan het twijfelen is, wil je deze twijfel wegnemen door onder het formulier nog enkele referenties te vertonen van tevreden klanten en een knop waar de bezoeker op kan drukken zodat hij terugkeert naar de landingspagina (stap 2) waar hij meer te weten komt over jouw product of dienst wanneer dit voor hem van belang is.

#5 Optimalisatie van het continue proces

Wat je sowieso wekelijks wilt doen, is het proces goed in de gaten houden. Bovenstaand plan is, zoals je kunt lezen, opgezet op basis van het gebruik van een remarketinglijst. Dit wil zeggen dat wanneer jouw bezoekers aangekomen zijn bij stap 1, ze eerst actief moeten zijn op jouw pagina voordat je remarketing kunt inzetten en deze bezoekers mee kunt nemen naar stap 2. Optimaliseer daarom wekelijks de advertenties die je opzet voor jouw remarketinglijsten, zodat meer mensen naar jouw pagina’s gaan en zij hun proces niet afbreken.

Een extra advies is om gebruik te maken van een heatmap, zodat je goed in de gaten kunt houden hoe jouw landingspagina presteert. Met een tool zoals Hotjar kun je tot 1.000 bezoekers gratis precies zien tot waar ze scrollen, waar ze op klikken en kun je tevens het gehele bewegingsproces afspelen. Door dit proces goed in de gaten te houden, kun je ervoor zorgen dat de landingspagina optimaal functioneert.

En nu aan de slag!

Wil je aan de slag met LinkedInadverteren? Zet dan nu bovenstaand plan in werking. Zoals al aangegeven maakt LinkedIn nog geen gebruik van remarketing en daarom is het een echte must om het bovenstaande plan in te zetten. Hierdoor neemt de kans op nieuwe klanten met flinke percentages toe.

Ik hoor graag van jou

Ik hoor nu graag van jou. Laat een reactie hieronder achter op onderstaande vragen:

  1. Maak jij al gebruik van LinkedInadverteren en wat zijn jouw resultaten op dit moment?
  2. Heb jij al een plan zoals in dit artikel uitgevoerd?

Onthoud: Deel zoveel mogelijk informatie in jouw reactie. Duizenden geweldige en gedreven ondernemers komen hier elke week en jouw stem kan anderen helpen bij het bereiken van hun online-marketingdoelen.

Bedankt alvast voor het delen van jouw stem! Samen kunnen we de digitale wereld iedere dag een stuk inzichtelijker maken.

Succes met LinkedIn-adverteren!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *