5 belangrijke componenten voor socialmedia-adverteren

Socialmedia-advertenties, je ziet ze overal! Goede advertenties maar ook minder goede. Wat maakt een advertentie nou echt goed? Waar moet je rekening mee houden? Hoe zorg je ervoor dat jij het doel wat je voor ogen hebt behaalt? En hoe zorg je ervoor dat je geen onnodige fouten maakt?

Dit en meer ga ik vandaag met jou behandelen.

#1 Het begint met een doel

Waarom wil je aan de slag met socialmedia-adverteren? Wat is het doel dat je voor ogen hebt? Veel advertenties worden opgezet zonder dat er echt goed over het doel wordt nagedacht. Enkel het genereren van klikken op je advertenties wil niet zeggen dat je advertentie ook daadwerkelijk goed functioneert.

Definieer dus altijd je doelen en zorg dat deze doelen ook meetbaar zijn.

Dit begint bij het inrichten van je doelen via Google Analytics. Als je dit nog niet hebt gedaan, adviseer ik je om dit direct te doen.

Ik zie nog te veel accounts op Google Analytics zonder gedefinieerde doelen. Wanneer iemand een bepaalde actie uitvoert op jouw website, dan wil je dat resultaat kunnen analyseren met Google Analytics.

google analytics doelen definieren

Daarnaast wil je het socialmedia-advertentiekanaal goed inrichten. Facebook en Instagram maken bijvoorbeeld gebruik van een pixel waarbij events (doelen) ook gedefinieerd worden. Wanneer je deze pixel juist instelt kan Facebook / Instagram jou helpen bij het optimaliseren van je campagnes. De pixel wordt steeds krachtiger en advertentieaccounts die gebruikmaken van de pixel boeken ook betere resultaten.

#2 Conversiegerichte landingspagina – Less = More

Waar gaat het vaak fout bij adverteren? Nou simpelweg bij landingspagina’s waar niet voldoende tijd ingestoken is.

Dat je website mobiel responsive is, wil nog niet zeggen dat hij juist is opgezet voor de mobiele gebruikers. Ik zie het nog te vaak dat de content op de computer hetzelfde is als via de mobiel. Gemiste kans, want de behoefte van een bezoeker is via de diverse devices (computer, tablet en mobiel) vaak erg verschillend.

Zelf kom ik deze situatie vaak tegen wanneer ik gebruikmaak van Hotjar. Hotjar is een tool waarmee je heatmaps over websites kunt leggen. Zo kun je eenvoudig het klik- en scrollgedrag analyseren van computer-, tablet- en smartphonegebruikers. Zo’n onderzoek voer ik standaard bij iedere campagne uit en ik zie hoe belangrijk het is om een website zoals je die ziet op een computer niet 1-op-1 over te nemen richting tablet en smartphone. Wanneer dit wel gebeurt, dan zie ik vaak genoeg dat mobiele gebruikers direct afhaken op websites.

Pagina’s zijn vaak te lang en de minst belangrijke informatie staat bovenaan. Een gebruiker op mobiel moet veel meer scrollen dan een computergebruiker die in één oogopslag veel meer ziet. Zorg er daarom voor dat je de landingspagina’s op maat maakt en gericht op de behoefte van jouw doelgroep.

Less = more, waarbij mijn advies is om enkel informatie op de landingspagina te vertonen die bij de advertentiecampagne zelf hoort. Heb je een advertentie over een bakkersset die je wilt verkopen? Dan wil je niet op die desbetreffende pagina naast de bakkersset ook visspullen aanbieden.

Focus op de pagina! Anders schieten je bezoekers in (keuze)stress en haken ze al snel af.

Dit is handig voor een effectieve landingspagina

Niet iedereen heeft een goede webbouwer of designer in huis. Gelukkig heb je deze niet nodig, want er zijn voldoende handige tools waarmee je zelf effectieve landingspagina’s kunt opzetten.

Denk hierbij aan software zoals:

Ik heb favoriet achter Thrives gezet, omdat iedere trainee die bij mij de 1-op-1-intensieve-coachingtraining volgt, hier gebruik van maakt.

Deze plugin is te gebruiken voor iedereen die werkt met WordPress. Maak je geen gebruik van WordPress? Dan adviseer ik je als tweede keuze LeadPages.

Wil je meer leren over het opzetten van een effectieve landingspagina, lees dan dit artikel (klik klik).

#3 Bepaal je doelgroep ‘and make them feel heard’

Ik heb het al vaker gezegd: probeer iedereen te bereiken en niemand voelt zich gehoord. Pak een niche, zoom in en mensen voelen zich wel gehoord.

Probeer nooit iedereen te bereiken met je advertentie. Dit werkt gewoon niet. Bepaal eerst je doelgroep (geslacht, leeftijd, hobbies e.d.) en zet daarna speciaal voor de geselecteerde doelgroep een advertentie op.

Deze maand genereerde ik 100 proeflessen voor een sportschool. Één van mijn “geheimen” achter deze campagne?

Ik heb alle belangrijke doelgroepelementen verwerkt in de advertentie. Hierdoor voelde de doelgroep zich gehoord. Mijn advertentiebeeld, -tekst en landingspagina waren gericht op een niche. Klikratio’s schoten hierdoor omhoog en het rendement uiteindelijk ook.

Gek genoeg zie ik nog maar al te vaak dat niet iedereen zich bezighoudt met “nichecampagnes”. Gemiste kans, want juist met socialmedia-adverteren kun je goed inzoomen op verschillende doelgroepen en zo doelgroepgerichte advertenties opzetten.

Wil je dus  jouw rendement aanzienlijk verhogen met je advertenties? Pak dan een niche en niet iedereen.

#4 Mediapsychologie is een vak dat je moet beheersen

Marketing gaat om mensen. Daarom vind ik persoonlijk dat een klein beetje kennis op het gebied van mediapsychologie een échte must is. Zelf verdiep ik mij al minstens vier jaar in het gedrag van mensen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je beter mensenkennis kunt hebben dan technische “kanalenkennis”.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, hoe goed je ook alle ins en outs kent van een advertentiekanaal, wanneer je mensen niet begrijpt zul je niks aan ze verkopen.

Er zijn vele mediapsychologietechnieken die ik zelf voor mijn klanten gebruik en die echt zorgen voor meer rendement. Hoe ik daar zo zeker van ben? Omdat ik altijd verschillende advertenties opzet en test wat het beste werkt. Ik wil vandaag niet te diep inzoomen op de psychologie van een mens. Wat ik wil doen, is het jou eenvoudig maken.

Er zijn namelijk twee artikelen die vaste kost moeten zijn voor jou. Artikelen waarin ik het heb over de meest krachtige psychologische technieken en woorden waarmee je de aandacht trekt van jouw doelgroep.

Here you go:

  1. Artikel: De 6 geheimen van het online overtuigen van jouw doelgroep
  2. Artikel: 167 powerwoorden en 5 krachtige teksttechnieken die aandacht trekken

Investeer echt even 20 minuten de tijd in bovenstaande twee artikelen wanneer je dit artikel hebt uitgelezen. Ik beloof je dat je rendement met minstens 20% zal toenemen wanneer je de informatie uit bovenstaande artikelen implementeert.

#5 Heel veel testen én voldoende tijd nemen

Één van de redenen waarom vele advertenties falen is omdat er te weinig tijd in is gestoken.

Ten eerste heb je minimaal een dagbudget nodig van zo’n € 5 a € 7,50. Ten tweede moet je minimaal een advertentieadem hebben van één maand. Wanneer je dit niet doet, verzamel je onvoldoende gegevens om te kunnen concluderen of een advertentie wel of niet rendabel is.

Kanalen zoals Facebook, Instagram en Adwords adverteren worden steeds slimmer en kunnen op basis van voldoende data / gegevens jouw campagnes vele malen effectiever maken. Daarom adviseer ik altijd de volgende regel: de eerste twee maanden ben je bezig met data genereren (vele klikken en dergelijke). Daarna stuur je pas jouw campagne bij op conversies (aanvragen etcetera).

Wanneer je deze regel toepast, merk je wat de kracht van data is en hoe een socialmedia-advertentiekanaal zoals Facebook pas echt krachtig wordt.

Daarnaast moet je minimaal vier verschillende advertenties aanmaken per campagne. Hiermee bedoel ik dat je versies maakt met verschillende teksten, afbeeldingen en eventuele buttons. Als je meerdere advertenties opzet, kun je deze wekelijks ook optimaliseren. Zo kom je erachter welke teksten en afbeeldingen wel en niet werken. We noemen dit ook wel A/B-testen en deze testen hebben een enorme positieve impact op je advertenties, mits goed uitgevoerd.

Denk hierbij aan grote verschillen in bijvoorbeeld de kosten per klik, klikratio en tevens ook kosten per conversies en het aantal conversies.

Wanneer je meer te weten wilt komen over A/B-testen, lees dan mijn twee populairste / meest gelezen artikelen van mijn blog:

Integreren, geduld hebben en gratis training

Zoals je leest is het opzetten van een goede advertentie geen rocket-sience. Het vergt enkel wat tijd. Veel ondernemers en bedrijven hebben hier hun kostbare uren echter niet voor over en dat is een belangrijke reden waarom de meeste campagnes falen.

Jammer, want ik ben er heilig van overtuigd dat socialmedia-adverteren interessant is voor ieder bedrijf. Gebruik daarom de tips in dit artikel, heb geduld en geef het minstens twee maanden de tijd.

Maak je gebruik van Facebookadverteren? Klik dan hier en download mijn gratis training.

Heb je ondersteuning nodig? Neem dan contact met mij op.

Veel succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *