Niche marketing de 5 redenen waarom ik het jou aanbeveel

Vraag jij je wel eens af hoe jouw marketing vele malen effectiever kan? En of niche marketing iets voor jou is? Weet jij waarom zonder niche marketing jouw bedrijf minder snel zal groeien?

Lees dan dit artikel waarin ik 5 redenen met jou deel waarom niche marketing echt iets voor jou is.

Wat is een niche market?

Wikipedia omschrijft niche marketing als volgt: Een niche market, vaak ook aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt. Niche markten kennen minder concurrentie dan de hoofdmarkt; sommige niche markten kennen zelfs maar één aanbieder. De term niche komt oorspronkelijk uit de ecologie en refereert aan een specifiek leefgebied van een organisme. Een onderneming die zich richt op een niche market levert een product dat of dienst die niet door de partijen in de hoofdmarkt wordt aangeboden.

Dat is een heldere omschrijving van wat een niche market is.

Niche marketing op zichzelf gaat volgens Wikipedia over:  het proces van het vinden en bedienen van kleine, maar potentieel winstgevende marktsegmenten. Hiervoor zullen doorgaans specifieke producten en diensten ontworpen worden. Voor grote bedrijven zijn deze marktsegmenten doorgaans te klein om ze succesvol te kunnen ontwikkelen omdat er niet of slechts zeer beperkt schaalvoordelen te behalen zijn. Niche-marketeers zijn vaak afhankelijk van een hoge loyaliteit binnen hun markt om een winstgevend verkoopvolume te realiseren.

Waarom is niche marketing iets voor mij?

Na deze “korte training” van wat een niche market en niche marketing is, ga ik je nu vertellen waarom het iets voor jou is. Vele ondernemers zijn vaak nog te breed georiënteerd, omdat ze bang zijn een bepaalde doelgroep mis te lopen. Zo gaan ze voor maximale winst, maar deze aanpak kent veel nadelen. Daarom volgen hierbij mijn 5 redenen waarom niche marketing iets voor jou is.

#1 Bereik iedereen = niemand voelt zich gehoord

Één van de grootste voordelen van niche marketing is dat je veel persoonlijker kunt zijn. Het is namelijk een heel verschil of je mensen tussen de 20 en 70 jaar wilt aanspreken of slechts moeders die niet werken omdat ze 2 kinderen hebben.

Wat ik altijd zeg is: “Wanneer je iedereen wilt bereiken, dan voelt niemand zich gehoord. Daarom is niche marketing ontzettend interessant en voor het mkb vaak nog vele malen interessanter.”

Ik merk tijdens mijn strategiesessies dat bedrijven het behoorlijk eng vinden om een niche te kiezen. Want ja, als je kiest voor niche marketing, dan sluit je een bepaalde doelgroep uit.

Daar ben ik het totaal niet mee eens en hier volgt waarom:

  1. Met niche marketing kun je ervoor kiezen om je de aankomende 6 maanden te focussen op 1 specifieke niche die het hoogste potentieel biedt. Na deze 6 maanden kun je eventueel een nieuwe niche kiezen.
  2. Als je alleen moeders aanspreekt met een product dat hun probleem oplost, is de kans best groot dat een andere specifieke doelgroep zich alsnog aangesproken voelt omdat ze vergelijkbare problemen hebben.
  3.  De specifieke niche marketing is gebaseerd op de activiteiten die jij online inzet (medewerkersuren en marketingbudget, zie punt 2), maar op je website neem je sowieso al jouw producten of diensten mee.

Zoals je in dit eerste punt al ziet, ben je niet de enige die het spannend vind om niche marketing toe te passen. Het laat je al wel direct zien wat één van de grootste voordelen is van niche marketing. Tijd om te kijken naar het volgende voordeel…

#2 Effectief inzetten van medewerkersuren en marketingbudget

Wanneer jij jouw marketingstrategie aan het bepalen bent, begin je altijd met het beschrijven van jouw doelgroep. Tijdens mijn strategiesessies maken we hierbij gebruik van de Empathy Map. Tijdens deze sessies zie ik vrijwel altijd een “AHA-moment” bij de klant ontstaan. Dit “AHA-moment” gaat vrijwel altijd over de kracht van niche marketing.

Bij het omschrijven van de doelgroep gaan we namelijk kijken of er meer dan 1 doelgroep is. Vaak zijn er meer doelgroepen die men dan allemaal in de marketingstrategie wil meenemen en aanspreken.

En dan kom ik met de volgende vraag: “Is er marketingbudget en zijn er medewerkersuren beschikbaar om meerdere doelroepen aan te spreken?”

Het antwoord hierop is 99%: “Nee!”

En dan ontstaat het “AHA-moment” waarom niche marketing voor de meeste bedrijven zo ontzettend belangrijk is. Want nee, ik zeg helemaal niet dat we een doelgroep moeten uitsluiten.

Wat ik zeg is dat we actieve online-kanalen zoals social-mediamarketing, e-mailmarketing, contentmarketing en dergelijke in kunnen zetten voor niche marketing. We hebben immers niet voldoende medewerkerscapaciteit en marketingbudget om alle doelgroepen in één keer aan te spreken en op die manier 100% marketingaandacht te geven.

Beleef jij het AHA-moment nu ook? Goed, dan is het tijd voor reden 3.

#3 Minder concurrentie

Mijn vriendin is op dit moment (eind juli 2018) bezig met het starten van haar eigen brownies business. Bij het bepalen van haar marketingstrategie rees bij ons ook de vraag op wie zij zich wil richten.

Wij zetten sowieso niet in op een prijsstrategie. Wij willen ons 100% gaan onderscheiden op basis van een sublieme ervaring voor de échte die-hard chocoladefanaten die het beste van het beste willen.

Deze keuze zorgt meteen al voor een forse vermindering van het aantal concurrenten. En dan spreek ik hierbij over de Nederlandse markt. Zou zij haar bedrijf opzetten in Engeland, waar ze vandaan komt, dan zou ze 99% van haar concurrenten elimineren (zooo..pittig woordje!) met deze keuze. Daar focust de markt zich op de laagste prijzen, op een lage ervaring en het aanspreken van vrijwel alle doelgroepsegmenten.

Oftewel: wanneer jij je focust op een niche market, dan zal je bedrijf op een snellere manier groeien, wanneer het geen uitgemolken niche is. Dit omdat je minder concurrentie hebt en de kans groter is dat deze niche nog niet voorzien wordt van de juiste oplossing (dienst of product). Natuurlijk geldt een snellere manier van groeien alleen als je de doelgroep op de juiste manier benadert.

#4 Meer overtuigingskracht

Online is niet meer weg te denken, 92% van de mensen in deze wereld valideert zijn/haar keuze online. Stel dat je op vakantie gaat, dan is de kans groot dat je een site zoals Zoover of Tripadvisor inzet.

And guess what? De kans is 99% dat jouw doelgroep jouw bedrijf ook onder de loep neemt, voordat ze definitief voor jou kiezen. Deze fase noem ik ook wel de evaluatiefase in jouw marketingstrategie.

Wat we tevens weten is dat mensen vaak andere mensen die op ze lijken geloven. Dat komt ieder jaar vanuit de Edelman Trust barometer duidelijk naar voren:

Dit laat dan ook direct zien waarom niche marketing zo belangrijk is. Als je huismoeders wilt bereiken, dan overtuig je deze doelgroep sneller met 40 referenties van huismoeders, dan met slechts 1 referentie van een huismoeder en 30 referenties van single mannen. “A person like you” is dan niet van toepassing.

Oftewel: dit laat ook maar weer zien hoe sterk het is om niche marketing toe te passen.

#5 Vergroot je kans op marktleiderschap

In punt 3 hadden we het al over het voordeel van minder concurrenten, wanneer je kiest voor niche marketing. Door het afnemende aantal concurrenten vergroot je direct de kans op marktleiderschap.

Een mooi voorbeeld hiervan vind ik BOLDKING.

 

De afbeelding hierboven laat direct al zien hoe zij niche marketing toepassen. Neem tevens even een kijkje op hun website, waar je meer informatie leest over hun product en manier van werken.

Scheren dat doe ik al heel wat jaren, ook al laat ik steeds vaker een baardje staan. Ik gebruikte heel wat jaren scheermesjes van Gilette, totdat ik BOLDKING tegenkwam die hier gelijk aan einde aan maakte.

Waarom?

  • Prijzen van BOLDKING zijn aanzienlijk lager.
  • Ik krijg ze thuis geleverd wanneer ik dat wil en hoe vaak ik dat wil.
  • Kwaliteit is 100x beter en de mesjes gaan veel langer mee.
  • en zo kan ik nog wel even door gaan…

BOLDKING had op het moment van mijn keuze, minstens 5 jaar geleden, een echte niche market én een niche product te pakken. Voor zo ver ik wist beschikte niemand in Nederland over deze eenvoudige mogelijkheid van scheermesjes in abonnementsvorm. Het buitenland wel maar daar lagen de kosten al weer hoger en ik voelde mij niet tot de doelgroep die zij aanspraken aangetrokken.

Van 100% focus op scheermesjes (niche) naar uitbreiding en nog steeds niche.

Het mooie aan dit voorbeeld van BOLDKING is dat zij zich eerst 100% richtten op enkel het verkopen van scheermesjes. Nadat ze dit onder de knie hadden, gingen ze verder in scheerschuim, aftershave en andere aanverwante artikelen. Je ziet hier dus de strategie waar ik het eerder over had, om na bijvoorbeeld 6 maanden een tweede niche of product erbij te pakken.

Ben je overtuigd van de kracht van niche market / niche marketing?

Zoals je ziet kunnen een niche market en niche marketing ontzettend interessant voor jou zijn. Belangrijk is dat je goed weet hoe je deze manier van marketing moet aanpakken. Dit alles begint natuurlijk met het bepalen van jouw niche doelgroep binnen de marketingstrategie.

Als online marketing mentor kan ik jou hierbij helpen. Benieuwd naar de beste aanpak van deze nichemarketingstrategie?

Neem dan contact met mij op.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *