167-powerwoorden-en-5-krachtige-teksttechnieken-die-aandacht-trekken

Even snel een artikel of een bijdrage op LinkedIn schrijven, een zakelijke Facebookupdate maken of een e-mailmarketingcampagne de deur uit doen. Vaak doen we dingen snel zonder dat we goed letten op de woorden die we gebruiken. Herken je dit bij jezelf? Of ben jij je bewust van de woorden die je gebruikt om de aandacht te winnen van jouw doelgroep?

Wanneer je de aandacht van jouw doelgroep wilt winnen, de openratio van je e-mailmarketingcampagne wilt verhogen of meer traffic vanuit social naar jouw website wilt genereren, dan moet je nu goed opletten want ik ga jou vertellen over de belangrijke powerwoorden.

#1 De kopieermachinestudie

Vele jaren geleden toen ik nog een kleine jongen was, fietste ik iedere woensdag naar de muziekschool. Daar aangekomen plugde ik mijn gitaar in de versterker en begon ik de liedjes te spelen die ik als opdracht had meegekregen van mijn muziekleraar. Wanneer ik de nummers goed onder de knie had, kreeg ik een nieuw muziekstuk aangewezen van hem en kreeg daarbij tevens de opdracht om deze beneden te kopiëren zodat ik thuis goed kon oefenen.

Helaas toen wist ik nog niks van het geheime woord dat mij flink wat tijd kon besparen… zelf stond ik namelijk vaak in de rij van veel mensen die wilden kopiëren. Je bent nu vast en zeker nieuwsgierig naar het geheim, is het niet? Tijdens het onderzoek van de kopieermachine (onderzoek door psycholoog Ellen Langer), was er een onderzoeker die wachtte totdat er een persoon was die iets wilde kopiëren. Net voordat die persoon bij de kopieermachine aankwam, sneed de onderzoeker hem af, keek de onderzoeker naar de persoon en stelde hij één van onderstaande vragen:

  • Versie 1: Sorry, ik heb maar 5 kopieën nodig, mag ik even voor ?
  • Versie 2: Sorry, ik heb maar 5 kopieën nodig, mag ik even voor, omdat ik haast heb?
  • Versie 3: Sorry, ik heb maar 5 kopieën nodig, mag ik even voor, omdat ik deze kopieën moet maken?

Wanneer we kijken naar versie 3, dan zien we dat dit eigenlijk nergens opslaat. Iedereen die voor een kopieermachine in de rij staat staat moet immers dingen kopiëren ;-) Toch stelde de onderzoeker deze vraag om een reden te verzinnen waarom hij voor zou mogen. De resultaten?

  • Versie 1: 60% van de mensen liet de onderzoeker voor
  • Versie 2: 94% van de mensen liet de onderzoeker voor
  • Versie 3: 93% van de mensen liet de onderzoeker voor

Één van de meest krachtige woorden: “omdat”

Bovenstaand onderzoek maakt duidelijk dat het woord “omdat” één van de meest krachtige woorden is. In het boek “Invloed” beschrijft Robert Cialdini dat wanneer wij iemand vragen om iets voor ons te doen, de kans groter wordt dat diegene iets voor ons doet als wij ook daadwerkelijk een reden geven. Mensen willen simpelweg een reden hebben om iets voor een ander op te pakken.

Hoe integreer je “omdat” in de marketingwereld?

Het woord “omdat” kun je goed integreren in marketing, wanneer je wilt dat mensen daadwerkelijk ook iets voor jou gaan doen. Denk hierbij aan: 1. Referentieverzoek via LinkedIn Beste Marc, Wil jij een referentie over onze prettige samenwerking achterlaten op mijn LinkedInprofiel omdat ik die goed kan gebruiken om het vertrouwen te winnen van nieuwe klanten? 2. Een enquêteverzoek via social media of e-mail Beste lezer, Hierbij vragen wij u om onze enquête in te vullen omdat wij uw mening nodig hebben voor het verbeteren van onze producten. 3. Traffic genereren vanuit social media naar je website Omdat ik je graag wil helpen bij het vergroten van jouw maandelijkse omzet, wil ik je vragen om mijn nieuwe e-book te downloaden.

#2 Maak gebruik van nummers

Valt het jou ook op dat er veel artikelen beginnen met een nummer? Denk bijvoorbeeld aan: 7 tips om meer uit jouw online marketing te halen, 11 redenen waarom je dagelijks ongezond eet etc. Volgens Debra Jason is hier één simpele reden voor:

Onze hersens zijn dol op nummers omdat deze automatisch informatie in een logische volgorde zetten.

Wanneer je dus eerder de aandacht wilt winnen van jouw doelgroep, is het slim om nummers te gebruiken in jouw titels. Volgens onderzoek zorgt het gebruiken van nummers voor 27% verhoging in het aantal kliks.

O ja, maak wel gebruik van oneven nummers…

Volgens het Content Marketing Institute, geloven onze hersenen eerder oneven nummers dan even nummers. Oneven nummers helpen mensen ook bij het makkelijker herinneren van informatie.

Power woorden CTR

#3 Maak gebruik van powerwoorden

Wanneer we kijken naar ons gedrag dan vindt 90% plaats op basis van ons onderbewustzijn. Belangrijk om dit te onthouden, omdat je sneller het onderbewustzijn van mensen aanspreekt door gebruik te maken van powerwoorden. Powerwoorden, je vraagt je misschien af wat we hieronder verstaan ? Ik heb een best wel lange lijst voor jou van die woorden die je kunt gebruiken in jouw marketing. Wanneer je kijkt naar deze lijst zie je dat het vrijwel allemaal normale woorden zijn. We herkennen deze woorden via ons onderbewustzijn. Ons onderbewustzijn selecteert deze powerwoorden op basis van: informatie, relevantie en waarde. Gebruik ze dus in jouw marketinguitingen, zoals social-mediaberichten en nieuwsbrieftitels. Belangrijk hierbij is dat je altijd eerst kijkt wat het doel van jouw marketinguiting is. Wat wil je dat de lezer gaat doen? En welk powerwoord is relevant genoeg om te gebruiken in jouw marketinguiting zodat de lezer ook daadwerkelijk doet wat je wilt.

Hieronder staat een overzicht van de powerwoorden: 

Veiligheid

  • Onderzoek
  • Veilige
  • Veiligheid
  • Verifiëren
  • Vertrouwen
  • Onvoorwaardelijk
  • Privacy
  • Terugbetaling
  • Anoniem
  • Authentiek
  • Bekrachtigd
  • Beschermd
  • Beschermde
  • Gecertificeerd
  • Geen risico
  • Getest
  • Levenslang

Emotie

  • Origineel
  • Probeer
  • Revolutionair
  • Sensationeel
  • Spannend
  • Ultiem
  • Verbazingwekkend
  • Wonder
  • Zie
  • Zien
  • Aanpakken
  • Buitengewoon
  • Geliefd
  • Horen
  • Inspireert
  • Klik
  • Laten zien
  • Magie
  • Ongelofelijk
  • Ontdekken
  • Opmerkelijk

Aanbiedingen

  • Aanbod
  • Alleen vandaag
  • Bedankt
  • Beperkt
  • Beperkt aanbod
  • Bespaar
  • Best verkopende
  • Best-Selling
  • Bonus
  • Cadeau
  • Garantie
  • Geld terug
  • Gratis
  • Cadeau
  • Koopje
  • Nog maar
  • Premium
  • Slechts …. beschikbaar
  • Uitverkoop
  • Verjaardag
  • Voordeel
  • Winnen
  • Winnend
  • Winst

E-mail

  • 100%-geld-terug-garantie
  • Alles inclusief
  • Direct
  • Effectief
  • Elite
  • Gegarandeerd
  • Gigantisch
  • Handel nú
  • Makkelijk
  • Simpel
  • U
  • URGENTIE
  • Alleen leden
  • Exclusief
  • Exclusieve aanbieding
  • Geheim
  • Haast

Urgentie

  • Alleen leden
  • Exclusief
  • Exclusieve aanbieding
  • Geheim
  • Haast
  • Meteen
  • Moment
  • Nu
  • Ogenblikkelijk
  • Per Direct
  • Plotseling
  • Snel
  • Voorraad
  • Raakt op

Oorzaak-Gevolg

  • Als gevolg
  • Bijgevolg
  • Daarom
  • Door
  • Dus
  • Hoe
  • Lid worden
  • Meekomen
  • Om deze reden
  • Omdat
  • Overeenkomstig
  • Sinds
  • Toetreden
  • Veroorzaakt door
  • Waarom
  • Wanneer
  • Want
  • Wat
  • Wie
  • Waar

Algemeen

  • Aankondiging
  • Basis
  • Begrijpen
  • Beste
  • Bewezen
  • Bewijzen
  • Bezorgen
  • Compleet
  • Creëren
  • Doorbraak
  • Eerste
  • Extra
  • Geen verplichting
  • Geen verplichtingen
  • Gemakkelijk
  • Gezocht
  • Gezondheid
  • Groot
  • Hulp
  • Introduceren
  • Introducerend
  • Jij
  • Jouw
  • Kans
  • Krachtig
  • Krijg
  • Kwaliteit
  • Laatste
  • Meer
  • Minder
  • Nieuw
  • Nodig hebben
  • Nooit
  • Nummer 1
  • Officieel
  • Onder de knie krijgen
  • Onthullen
  • Oplossing
  • Promoten
  • Resultaten
  • Rijkdom
  • Tips
  • Toename
  • Top
  • Uitdaging
  • Uw
  • Veilig
  • Verbeteren
  • Verbetering
  • Vergelijken
  • Vertel het ons
  • Waarde
  • Weten
  • Plus
  • Première

 

#4 Activeer een emotie

Het integreren van powerwoorden in je marketing is effectief en je kunt dit effect vergroten door ook een emotie op te roepen. Uit onderzoek van Larry Kim en Brian Dean blijkt dat emotie zorgt voor meer aandacht en hogere klikratio.

Emotie Power woorden online marketing ctr

#5 Tekstschrijven voor één persona

Uit hetzelfde onderzoek kwam naar voren dat je de aandacht van jouw doelgroep sneller wint door te schrijven voor één van onderstaande persona’s. Uiteraard is het van belang om dit niet zwart-op-wit over te nemen. Belangrijk is om goed te kijken naar jouw eigen doelgroep en naar wat voor type mensen het zijn. Je wilt immers niet de grappenmaker uithangen wanneer je artikelen schrijft over gevoelige onderwerpen.

Persona Emotie Power woorden online marketing ctr

Hoe zet je dit alles nu in?

In dit artikel leerde je hoe je door middel van taal de aandacht kunt winnen van jouw doelgroep. Iets wat je nu niet moet doen is zoveel mogelijk powerwoorden in zinnen proppen.

Belangrijk is om eerst voor jezelf duidelijk te hebben wat voor actie de lezer moet ondernemen. Stel dat je de lezer wilt verleiden om een nieuwsbrief te openen, dan moet je woorden gebruiken die hem nieuwsgierig maken. Hierbij is het belangrijk om gebruik te maken van één powerwoord en niet van meerdere want dit kan leiden tot een conflict.

Daarbij adviseer ik jou altijd om A/B te gaan testen. Test verschillende versies van titels en teksten om er voor jezelf achter te komen wat wel en wat niet werkt. Niks is zwart-wit en hoe leuk ik het ook kan vertellen in mijn artikelen… ik wil dat je altijd voor jezelf gaat testen wat werkt. Zet daarom bijvoorbeeld een x-aantal tweets op met titel 1 en een x-aantal tweets met titel 2.

Ga kijken waar mensen eerder op klikken. Doe dit voor al jouw marketinguitingen. Meten = Weten = Verbeteren! Succes!

Klaar voor het optimaliseren van jouw teksten?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw teksten. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *