[info_box title=”TITLE”]Veel hedendaagse bedrijven denken momenteel nog steeds dat het maken van reclame de manier is om je product te verkopen. Het zijn echter de klanten die de beste reclame voor hun producten maken. Maar hoe dit op de juiste manier te beïnvloeden is vaak nog een raadsel.[/info_box]

Daarom ga ik jou vandaag leren hoe je mensen sneller kunt beïnvloeden via social media. Dit zal ervoor zorgen dat je geld kunt besparen aan advertenties en dat je klanten jouw product promoten.

Als je rondkijkt op Facebook zul je veel verschillende bedrijven zien, die alleen maar reclame maken en/of proberen je ervan te overtuigen hoe geweldig ze zijn.  Jij, ik en de meeste andere consumenten trappen hier niet meer in! We krijgen al reclame via onze brievenbus, storende telemarketeers rond het avondeten, promotieteams in de stad en zeker niet te vergeten via de televisie en radio. Dus als wij consumenten eindelijk tot rust komen en lekker willen communiceren met onze vrienden, dan willen wij niet nog meer geschreeuw horen en zien!

Saré Thermen & Beauty - Social media reclame makers

92 procent van de mensen vertrouwt aanbevelingen van vrienden en familie boven alle andere vormen van reclame bij het maken van een aankoopbeslissing. – Tweet deze quote


Door het lezen van de quote raad je al waar ik het over ga hebben. Ik leer je hoe mensen te beïnvloeden door middel van hun eigen vrienden en/of familie en via de techniek van wederkerigheid.

#1 Maak gebruik van de comfortzone van je klanten

Jij, ik en alle andere mensen op deze wereld hebben hun eigen comfortzone. Een comfortzone is een zone waarin jouw dichtstbijzijnde vrienden en familieleden zitten. Deze personen vertrouw jij op hun woord en gebruik je vaak als je een vraag hebt. Stel dat jij vanavond naar een goed restaurant wilt gaan, dan vraag je iemand uit je comfortzone waar je naartoe moet gaan. Als die persoon jou een aanbeveling doet dan is de kans groot dat jij zijn aanbeveling opvolgt. Daarom is het belangrijk dat je klanten jouw bedrijf aanbevelen in hun comfortzone.


#2 Het krijgen van aanbevelingen

Stel dat je vriend jou vraagt welk type telefoon hij moet kopen en jijzelf bent dolenthousiast over de Samsung-collectie. Dan is de kans groot dat jij hem aanbeveelt om een Samsung telefoon te kopen. Omdat jij je in de comfortzone van je vriend bevindt, is de kans groot dat hij jouw aanbeveling aanneemt. Maar stel dat het bedrijf een slechte klantenservice levert, dan zou je hoogstwaarschijnlijk je vriend een andere telefoon aanbevelen, zoals bijvoorbeeld die van Apple.

Een aanrader is daarom ook het artikel: Drie tips die van ontevreden klanten tevreden ambassadeurs maken en het boek: The Apple Experience: Secrets to building Insanely Great Customer Loyalty.

Social media aanbeveling

#3 Realiseer ambassadeur-programma’s en gebruik de comfortzone

Jouw bedrijf of het bedrijf waar je werkt, heeft waarschijnlijk enkele of misschien wel vele ambassadeurs. Ambassadeurs zijn mensen die vol liefde over je product en of service praten. Door het aansturen van deze ambassadeurs, kun je ervoor zorgen dat ze op een snelle manier hun comfortzone beïnvloeden, zonder dat hun comfortzone dit door heeft. Dit doen we aan de hand van het realiseren van een ambassadeur-programma.

Voorbeeld van een ambassadeur-programma

Stel dat je een eigen Hamam hebt en veel mensen zijn erg tevreden over de kwaliteit en service. Dan kun je deze mensen vragen of ze een referentie willen achterlaten. Om de referentie geloofwaardig te laten overkomen, maak je een video-referentie. In deze video-referentie zeggen mensen hoe hun ervaring met de Hamam was en of ze nog een keer terug zullen komen. Als bedankje geef je de tevreden persoon een beloning en vraagt hem/haar of hij/zij het filmpje wil delen op hun Facebook-pagina. Zelf deel je dit filmpje ook op je eigen pagina en hierdoor vergroot je de kans dat je hun vrienden sneller over de drempel krijgt om binnen te komen.

#4 Deel je kennis gratis

Dr. Robert B. CialdiniRegents’ Professor Emeritus of Psychology and Marketing at Arizona State University, vertelt in zijn boek Invloed over de techniek van Wederkerigheid. Wederkerigheid staat voor: als wij anderen ter wille zijn en iets bieden wat waarde voor de ander heeft, is de ander geneigd iets voor ons terug te doen.

Als je deze methode wilt toepassen via social media, dan betekent dit dat je mensen gratis moet helpen. Stel dat je een kapper bent dan kun je dit doen door:

  • Mensen te informeren over de trendy kapsels van 2012;
  • Een gratis E-book te geven over hoe jij jezelf dat ene perfecte kapsel geeft;
  • Een workshop te geven over hoe je jouw haar het beste verzorgt.

[cta_box title=”TITLE”]De manieren hierboven zijn voorbeelden die je kunt toepassen. Het zorgt ervoor dat je mensen laat zien dat je ze gratis wilt helpen. Omdat het gratis is, nemen mensen het sneller van je aan. Hoe vaker jij hun gratis cadeautjes geeft zoals een workshop of E-book hoe meer ze zichzelf gedwongen voelen om iets terug te doen.[/cta_box]

#5 Promoot je actie op een sociale manier

Als mensen social media gebruiken, dan zitten ze in de social-modus en niet in de reclame-modus. Daarom is het van belang dat je ervoor zorgt dat je de berichten hierop afstemt. Als je een actie wilt promoten binnen de social media kanalen, dan moet je ervoor zorgen dat je dit op een leuke manier overbrengt.

Do’s

  • Spreek de fans aan op je Facebook-pagina;
  • Laat weten hoe gelukkig je met ze bent;
  • Vertel waarom ze deze actie verdienen;
  • Speel in op hun emoties;
  • Stel een activerende vraag waarop ze kunnen antwoorden.

Dont’s

  • Dwingen de mensen de actie te liken en of te delen om mee te doen;
  • De actie op een robot-toon aankondigen.

Door de actie volgens de Do’s en Dont’s te plaatsen, zul je zien dat jouw fans veel eerder het bericht liken, delen en of dat ze erop reageren. Hierdoor is de kans groot dat hun vrienden deze actie ook zien en beïnvloed raken omdat ze denken dat “als mijn vriend of vriendin het leuk vindt, dan vind ik het waarschijnlijk ook leuk”.

[cta_box title=”TITLE”]

De 5 tips die je in dit artikel hebt gelezen, zijn manieren hoe je mensen op een makkelijke manier kunt beïnvloeden. Uiteraard kan het zijn dat deze tips niet altijd gelijk werken. Soms duurt het een paar maanden voordat je het effect ervan ziet. Zorg er daarom voor dat je niet opgeeft en door blijft gaan met het gebruiken van deze tips.[/cta_box]

[info_box title=”TITLE”]Welke vormen van het maken van reclame gebruik jij? En wat vind je van de 5 tips die je net gelezen hebt? Deel het hieronder met ons, op deze manier kunnen we van elkaar leren. [/info_box]

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *